BuG 230
– Bericht uit het Gewisse – 30 juni 2014
BuG 230 on-line
Printversie (8p)
Spoor-loos: het extreem verloederde personeelsbeleid
De helft van het spoorpersoneel is meer dan 50 jaar, een kwart is
min 35, een kwart tussen 35 en 50 jaar. Op 5 jaar tijd is het personeelsbe-
stand van het spoor met 5,4% geslonken tot 36.803, dat is 2.093 minder
dan in 2008. 0p 01/01/2014 wordt met 244 minder gewerkt dan 01/01/2013.
De jaarlijkse aanwerving van 2.000 nieuwe werknemers gedurende 10
jaar is een quasi onmogelijk opdracht, alhoewel. Op 10 jaar tijd kunnen
3 generaties bachelors afstuderen, in Brussel bevindt zich een grote en
nog niet aangeboorde arbeidsreserve, nu woont maar 3 van de 100
spoormannen in Brussel. Dat is 3x minder dan hun gewicht in de bevol-
king, een flinterdun lijntje in de grafiek. Zoals Abou Jahjah stelt in z'n
nieuwe boek De stad is van ons, allochtonen en autochtonen die
samen
werken kunnen dit varkentje van het spoor ook in Brussel wassen.
Het is wiedes dat verlof en overuren niet kunnen opgenomen en gecom-
penseerd worden. Er is een Non-Profit-plan voor het spoor nodig waarin,
zoals bij de nood aan verpleegkundigen en zorgpersoneel, alle actoren
dienen ingezet, de vakbonden voorop, die, zoals in de non-profit hun
acties
met respect voor de minimumdiensten dienen op te zetten, zodat ook de
gebruikers meer dan nu het geval is zich achter de personele eisen en de
tewerkstelling gaan zetten. Misschien met Cornelis als assistent van Cornu?
1. Tewerkstellingsgegevens op 31/12/2013
van RSZ en RSZ-PPO
Ter documentatie en zonder veel commentaar volgen hieronder enkele
tabellen die het bovenstaande ten overvloede illustreren. Alle gegevens
komen uit de recent ter beschikking gestelde cijfers van de
tewerkstelling op 31/12/2013 door RSZ en RSZ-PPO die toelaten per
leeftijdsjaar de tewerkstellingsevolutie in beeld te brengen van 2008 tot
2013 en dit met detail voor alle 916 NACE2008 sectoren, voor mannen en
vrouwen en per gewest. Een beleid of regeringsprogramma dat niet over deze
gegevens beschikt of deze niet beheerst is gedoemd te mislukken of de
mensen wat wijs te maken. Kortelings zal Npdata deze geactualiseerde
tabellen, met aanduiding van de publieke dienstverlening publiceren. We
kunnen nu al zeggen dat de publieke dienstverlening/tewerkstelling van
45,0% van de loontrekkende tewerkstelling in 2012 tot 45,6% in
2013 gestegen is.
2. Tewerkstelling spoor 31/12/2008 tot 31/12/2013 per leeftijd
Spoor - Personen en goederen - 31/12/2008-2013 - 15-64 jaar |
Leeftijd |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 |
12 |
8 |
9 |
7 |
7 |
6 |
19 |
68 |
50 |
33 |
37 |
40 |
39 |
20 |
136 |
135 |
88 |
66 |
81 |
104 |
21 |
193 |
215 |
186 |
150 |
146 |
171 |
22 |
222 |
254 |
285 |
276 |
237 |
243 |
23 |
295 |
339 |
327 |
392 |
390 |
352 |
24 |
338 |
422 |
406 |
409 |
494 |
490 |
25 |
426 |
425 |
483 |
478 |
495 |
594 |
26 |
491 |
543 |
486 |
563 |
547 |
611 |
27 |
587 |
567 |
579 |
539 |
622 |
640 |
28 |
669 |
664 |
598 |
642 |
589 |
697 |
29 |
739 |
729 |
682 |
654 |
676 |
641 |
30 |
757 |
806 |
770 |
728 |
698 |
730 |
31 |
753 |
785 |
828 |
815 |
773 |
755 |
32 |
666 |
795 |
801 |
859 |
836 |
820 |
33 |
621 |
702 |
811 |
832 |
900 |
878 |
34 |
669 |
652 |
712 |
832 |
865 |
933 |
35 |
681 |
699 |
666 |
751 |
869 |
898 |
36 |
635 |
721 |
724 |
694 |
770 |
903 |
37 |
600 |
670 |
738 |
757 |
721 |
802 |
38 |
539 |
630 |
681 |
757 |
772 |
743 |
39 |
490 |
557 |
636 |
712 |
773 |
803 |
40 |
434 |
519 |
572 |
661 |
724 |
801 |
41 |
371 |
457 |
541 |
599 |
682 |
747 |
42 |
319 |
390 |
465 |
553 |
622 |
703 |
43 |
336 |
334 |
395 |
488 |
572 |
649 |
44 |
347 |
353 |
346 |
416 |
502 |
598 |
45 |
693 |
364 |
363 |
364 |
443 |
529 |
46 |
1.510 |
714 |
372 |
384 |
382 |
462 |
47 |
2.149 |
1.510 |
707 |
395 |
408 |
406 |
48 |
2.513 |
2.144 |
1.496 |
717 |
411 |
433 |
49 |
2.622 |
2.494 |
2.133 |
1.491 |
721 |
437 |
50 |
2.537 |
2.587 |
2.469 |
2.107 |
1.477 |
725 |
51 |
2.311 |
2.496 |
2.548 |
2.449 |
2.065 |
1.474 |
52 |
2.234 |
2.279 |
2.455 |
2.499 |
2.406 |
2.037 |
53 |
2.128 |
2.189 |
2.245 |
2.415 |
2.451 |
2.360 |
54 |
1.942 |
2.081 |
2.146 |
2.187 |
2.358 |
2.407 |
55 |
1.770 |
1.769 |
1.869 |
1.926 |
1.918 |
2.120 |
56 |
1.441 |
1.609 |
1.613 |
1.610 |
1.765 |
1.768 |
57 |
1.108 |
1.323 |
1.474 |
1.384 |
1.490 |
1.654 |
58 |
718 |
1.010 |
1.202 |
1.257 |
1.286 |
1.390 |
59 |
404 |
657 |
928 |
1.047 |
1.152 |
1.209 |
60 |
175 |
199 |
303 |
354 |
425 |
471 |
61 |
96 |
130 |
121 |
189 |
201 |
250 |
62 |
75 |
75 |
104 |
98 |
140 |
154 |
63 |
46 |
61 |
66 |
81 |
83 |
99 |
64 |
34 |
43 |
50 |
46 |
62 |
67 |
Totaal |
38.900 |
39.155 |
38.512 |
37.667 |
37.047 |
36.803 |
15-34 |
7.642 |
8.091 |
8.084 |
8.279 |
8.396 |
8.704 |
35-49 |
14.239 |
12.556 |
10.835 |
9.739 |
9.372 |
9.914 |
50+ |
17.019 |
18.508 |
19.593 |
19.649 |
19.279 |
18.185 |
55+ |
5.867 |
6.876 |
7.730 |
7.992 |
8.522 |
9.182 |
60+ |
426 |
508 |
644 |
768 |
911 |
1.041 |
Totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
15-34 |
19,6% |
20,7% |
21,0% |
22,0% |
22,7% |
23,7% |
35-49 |
36,6% |
32,1% |
28,1% |
25,9% |
25,3% |
26,9% |
50+ |
43,8% |
47,3% |
50,9% |
52,2% |
52,0% |
49,4% |
55+ |
15,1% |
17,6% |
20,1% |
21,2% |
23,0% |
24,9% |
60+ |
1,1% |
1,3% |
1,7% |
2,0% |
2,5% |
2,8% |
Evolutie |
|
255 |
-643 |
-845 |
-620 |
-244 |
Evol. % |
|
0,7% |
-1,6% |
-2,2% |
-1,6% |
-0,7% |
Op 5 jaar |
|
|
|
|
|
-2.097 |
Ev.5 jaar |
|
|
|
|
|
-5,4 |
3. Tewerkstelling spoor per gewest
Spoor - Personen en goederen - 2013 - Woonplaats |
Leeftijd |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Buitenl. |
Totaal |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 |
4 |
0 |
2 |
0 |
6 |
19 |
27 |
0 |
12 |
0 |
39 |
20 |
66 |
2 |
35 |
1 |
104 |
21 |
117 |
2 |
52 |
0 |
171 |
22 |
145 |
5 |
91 |
2 |
243 |
23 |
200 |
13 |
138 |
1 |
352 |
24 |
286 |
15 |
185 |
4 |
490 |
25 |
317 |
24 |
252 |
1 |
594 |
26 |
330 |
31 |
249 |
1 |
611 |
27 |
336 |
39 |
260 |
5 |
640 |
28 |
357 |
49 |
286 |
5 |
697 |
29 |
358 |
43 |
236 |
4 |
641 |
30 |
413 |
47 |
264 |
6 |
730 |
31 |
438 |
32 |
279 |
6 |
755 |
32 |
468 |
38 |
308 |
6 |
820 |
33 |
478 |
35 |
358 |
7 |
878 |
34 |
505 |
44 |
378 |
6 |
933 |
35 |
482 |
50 |
361 |
5 |
898 |
36 |
462 |
34 |
403 |
4 |
903 |
37 |
397 |
27 |
371 |
7 |
802 |
38 |
355 |
29 |
352 |
7 |
743 |
39 |
379 |
38 |
381 |
5 |
803 |
40 |
423 |
28 |
340 |
10 |
801 |
41 |
396 |
29 |
320 |
2 |
747 |
42 |
373 |
30 |
292 |
8 |
703 |
43 |
350 |
40 |
256 |
3 |
649 |
44 |
329 |
28 |
241 |
0 |
598 |
45 |
315 |
26 |
184 |
4 |
529 |
46 |
262 |
18 |
181 |
1 |
462 |
47 |
248 |
17 |
139 |
2 |
406 |
48 |
267 |
21 |
141 |
4 |
433 |
49 |
268 |
20 |
148 |
1 |
437 |
50 |
406 |
19 |
296 |
4 |
725 |
51 |
796 |
25 |
637 |
16 |
1.474 |
52 |
1.072 |
39 |
902 |
24 |
2.037 |
53 |
1.245 |
39 |
1.058 |
18 |
2.360 |
54 |
1.262 |
36 |
1.076 |
33 |
2.407 |
55 |
1.131 |
39 |
921 |
29 |
2.120 |
56 |
940 |
30 |
773 |
25 |
1.768 |
57 |
905 |
30 |
696 |
23 |
1.654 |
58 |
789 |
24 |
562 |
15 |
1.390 |
59 |
727 |
19 |
458 |
5 |
1.209 |
60 |
215 |
16 |
234 |
6 |
471 |
61 |
106 |
6 |
134 |
4 |
250 |
62 |
64 |
7 |
82 |
1 |
154 |
63 |
39 |
9 |
49 |
2 |
99 |
64 |
31 |
8 |
27 |
1 |
67 |
Totaal |
19.879 |
1.200 |
15.400 |
324 |
36.803 |
15-34 |
4.845 |
419 |
3.385 |
55 |
8.704 |
35-49 |
5.306 |
435 |
4.110 |
63 |
9.914 |
50+ |
9.728 |
346 |
7.905 |
206 |
18.185 |
55+ |
4.947 |
188 |
3.936 |
111 |
9.182 |
60+ |
455 |
46 |
526 |
14 |
1.041 |
Totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
15-34 |
24,4% |
34,9% |
22,0% |
17,0% |
23,7% |
35-49 |
26,7% |
36,3% |
26,7% |
19,4% |
26,9% |
50+ |
48,9% |
28,8% |
51,3% |
63,6% |
49,4% |
55+ |
24,9% |
15,7% |
25,6% |
34,3% |
24,9% |
60+ |
2,3% |
3,8% |
3,4% |
4,3% |
2,8% |
Merk de uiterst beperkte tewerkstelling van Brusselaars bij het spoor,
1.200 op een totaal van 36.803. Brussel is nochtans geen
onbelangrijk verkeersknooppunt voor de treinen. Bij het Brusselse
spoorpersoneel is maar een goed kwart 50 +, dat is de helft minder dan in
Vlaanderen en Wallonië. Hun jongerenpotentieel, zeker op termijn van een
decennium dient aangesproken, of men zal z'n personeel uit het buitenland
dienen te betrekken. En laat de druk op de personeelsaanwerving vooral
geen argument zijn om het spoor te privatiseren, want dat zou pas een ramp
zijn.
4. % tewerkstelling spoor per gewest
Spoor - Personen en goederen - 2013 - Woonplaats - % |
Leeftijd |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Buitenl. |
Totaal |
15 |
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
18 |
66,7% |
0,0% |
33,3% |
0,0% |
100,0% |
19 |
69,2% |
0,0% |
30,8% |
0,0% |
100,0% |
20 |
63,5% |
1,9% |
33,7% |
1,0% |
100,0% |
21 |
68,4% |
1,2% |
30,4% |
0,0% |
100,0% |
22 |
59,7% |
2,1% |
37,4% |
0,8% |
100,0% |
23 |
56,8% |
3,7% |
39,2% |
0,3% |
100,0% |
24 |
58,4% |
3,1% |
37,8% |
0,8% |
100,0% |
25 |
53,4% |
4,0% |
42,4% |
0,2% |
100,0% |
26 |
54,0% |
5,1% |
40,8% |
0,2% |
100,0% |
27 |
52,5% |
6,1% |
40,6% |
0,8% |
100,0% |
28 |
51,2% |
7,0% |
41,0% |
0,7% |
100,0% |
29 |
55,9% |
6,7% |
36,8% |
0,6% |
100,0% |
30 |
56,6% |
6,4% |
36,2% |
0,8% |
100,0% |
31 |
58,0% |
4,2% |
37,0% |
0,8% |
100,0% |
32 |
57,1% |
4,6% |
37,6% |
0,7% |
100,0% |
33 |
54,4% |
4,0% |
40,8% |
0,8% |
100,0% |
34 |
54,1% |
4,7% |
40,5% |
0,6% |
100,0% |
35 |
53,7% |
5,6% |
40,2% |
0,6% |
100,0% |
36 |
51,2% |
3,8% |
44,6% |
0,4% |
100,0% |
37 |
49,5% |
3,4% |
46,3% |
0,9% |
100,0% |
38 |
47,8% |
3,9% |
47,4% |
0,9% |
100,0% |
39 |
47,2% |
4,7% |
47,4% |
0,6% |
100,0% |
40 |
52,8% |
3,5% |
42,4% |
1,2% |
100,0% |
41 |
53,0% |
3,9% |
42,8% |
0,3% |
100,0% |
42 |
53,1% |
4,3% |
41,5% |
1,1% |
100,0% |
43 |
53,9% |
6,2% |
39,4% |
0,5% |
100,0% |
44 |
55,0% |
4,7% |
40,3% |
0,0% |
100,0% |
45 |
59,5% |
4,9% |
34,8% |
0,8% |
100,0% |
46 |
56,7% |
3,9% |
39,2% |
0,2% |
100,0% |
47 |
61,1% |
4,2% |
34,2% |
0,5% |
100,0% |
48 |
61,7% |
4,8% |
32,6% |
0,9% |
100,0% |
49 |
61,3% |
4,6% |
33,9% |
0,2% |
100,0% |
50 |
56,0% |
2,6% |
40,8% |
0,6% |
100,0% |
51 |
54,0% |
1,7% |
43,2% |
1,1% |
100,0% |
52 |
52,6% |
1,9% |
44,3% |
1,2% |
100,0% |
53 |
52,8% |
1,7% |
44,8% |
0,8% |
100,0% |
54 |
52,4% |
1,5% |
44,7% |
1,4% |
100,0% |
55 |
53,3% |
1,8% |
43,4% |
1,4% |
100,0% |
56 |
53,2% |
1,7% |
43,7% |
1,4% |
100,0% |
57 |
54,7% |
1,8% |
42,1% |
1,4% |
100,0% |
58 |
56,8% |
1,7% |
40,4% |
1,1% |
100,0% |
59 |
60,1% |
1,6% |
37,9% |
0,4% |
100,0% |
60 |
45,6% |
3,4% |
49,7% |
1,3% |
100,0% |
61 |
42,4% |
2,4% |
53,6% |
1,6% |
100,0% |
62 |
41,6% |
4,5% |
53,2% |
0,6% |
100,0% |
63 |
39,4% |
9,1% |
49,5% |
2,0% |
100,0% |
64 |
46,3% |
11,9% |
40,3% |
1,5% |
100,0% |
Totaal |
54,0% |
3,3% |
41,8% |
0,9% |
100,0% |
15-34 |
55,7% |
4,8% |
38,9% |
0,6% |
100,0% |
35-49 |
53,5% |
4,4% |
41,5% |
0,6% |
100,0% |
50+ |
53,5% |
1,9% |
43,5% |
1,1% |
100,0% |
55+ |
53,9% |
2,0% |
42,9% |
1,2% |
100,0% |
60+ |
43,7% |
4,4% |
50,5% |
1,3% |
100,0% |
Totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
5. In- en uitstroom spoorpersoneel op 1 jaar en op 5 jaar
Een grafisch beeld is soms sterker dan een tabel of cijfers. Neem nu dat
het spoorpersoneel van 2012 in dienst zou gebleven zijn en er niemand
bijgekomen in 2013, en we trekken deze grafiek 1 jaar verder op de
leeftijdslijn. Wanneer we daartegenover dan de effectieve
personeelsverdeling van 2013 uitzetten worden 2 zaken duidelijk:
- waar de grafiek van 2013 deze van 2012 overstijgt is er sprake van
instroom, in feite het 'instroomsaldo' want ook dan kunnen er mensen
uitgestroomd zijn, maar dan zijn er in die leeftijd meer in- dan
uitgestroomd.
- waar de grafiek van 2013 onder deze van 2012 zakt is de uitstroom groter
dan de instroom geweest.
5.1. Evolutie op 1 jaar: 2013 tav 2012+1 jaar
Tussen 50 en 55 jaar gaat
praktisch niemand weg bij het spoor, maar na 55 jaar en zeker op 60 jaar
houdt het meeste spoorpersoneel het voor bekeken. Het aandeel 60+ stijgt
wel maar dat is marginaal tegenover de noodzaak van enorme
personeelsinstroom.
Als we deze evolutie
omzetten in een % per leeftijd, dwz het effectief in 2013 per
leeftijd tav de theoretische aanwezigheid (2012+1 jr) en dit verschil als
% projecteren op een lijn en het van 'bovenaf' bekijken krijgen we volgend
beeld:
Boven de 0-lijn is er instroom die minimaal is tussen 30 en 50 jaar,
eronder uitstroom, met op 60 jaar tot 60%. Ook hier kan haarfijn afgelezen
worden waar en in welke mate er 'fuiten' zijn en waar instroom.
5.2. Evolutie op 5 jaar: 2013 tav 2008+5 jaar
Een zelfde oefening kunnen we doen door de
personeelsbezetting op 2008 vijf jaar door te schuiven, dwz door er van
uit te gaan dat niemand het spoor verlaten heeft of bijgekomen is in deze
5 jaar. Door dan de effectieve personeelsbezetting van 2013 daartegenover
uit te tekenen zien we boven de de donkere lijn de instroom en onder de
donkere lijn het volume uitstroom.
Ook hier kan de procentuele evolutie uitgezet
worden op een 0-lijn. Op vijf jaar tijd bekeken is er een zekere instroom
tussen 35 en 50 jaar. Maar vanaf 50 jaar is er een progressief
versterkende uitstroom die vanaf 60 jaar 80% bedraagt als het effectieve
aantal in 2013 vergeleken wordt met de vijf jaar jongere leeftijdsgroep in
2008.
Besluit: Elke manager die met zulk een
personeelsverdeling moet werken zit met de handen in het haar. Maar de
spoordirecties, vakbonden, beleid geeft met deze cijfers voor ogen geen
kik. Het zou Michel Bouvy sieren als HR-manager om hierrond eens
ten gronde duidelijkheid te verschaffen en een plan voor te leggen dat ook
voor de vakbonden en gebruikers vertrouwen kan wekken. Of moet het van
PTB-GO! komen met haar twee, als links front verkozen parlementairen,
waarbij ik ook 1 van de 150 'personaliteiten' was/ben om hen te helpen een
mandaat te bereiken/uit te voeren? Support die we even graag geven aan
elke andere partij of politicus die er wat aan zou hebben.
BuG 230 on-line
Printversie (8p)
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
En nog dit: In gedachtenis ook aan Jean-Baptist met
jaarlijkse feestdag op 24/06 - ook voor anderen een herinneringsmoment -
m'n grootvader en treinreviseur in de treinwerkplaatsen van Schaarbeek 70
jaar geleden, van ondermeer de Koninklijke treinen. In augustus 1914 heeft
hij rond Tienen als Belgische soldaat de Duitsers proberen tegen te
houden, daarna naar Nederland getrokken en er geďnterneerd geweest, zoals
vele tienduizenden andere Belgische soldaten. In mei 1915 werd het hem
teveel en is hij terug naar Brussel getrokken (évadé, zo staat in z'n
dossier), bij z'n vrouw en twee kinderen, waaronder m'n moeder die toen 16
maanden oud was. In september 1915 werd hij evenwel door de Duitsers op de
tram aangehouden en als krijgsgevangene naar Alten Grabow gevoerd, een
honderd kilometer voor Berlijn, waar hij pas in februari 1919 de toelating
kreeg naar België terug te keren, ondermeer met 2 popjes, die allebei
Germain heette, zo wist m'n tante fier te melden aan haar
schoolkameraadjes, als 6-jarige had zij toen al leren lezen maar made in 'Germany'
was haar nog niet bekend.
In Schaarbeek wordt momenteel gewerkt aan een treinmuseum
ondermeer volgens concept en medewerking van de striptekenaar Schuiten.
Het zal ook een huldebetoon zijn aan m'n grootvader en de honderdduizenden
spoormannen- en vrouwen die sinds de eerste trein van Mechelen naar
Antwerpen reed, in België gewerkt hebben, nog werken, en zullen werken.
|