BuG 217 – Bericht uit het Gewisse – 13 maart 2014
BuG
217 on-line
Printversie (8p)
50 jaar migratie:
met Vlaams Blok en N-VA pas echt in de lift
Tussen 1989 en 2013, na zwarte zondag, dubbel zo veel migratie als
tussen 1964 en 1988 en tussen 2004-2013 met de N-VA in de Vlaamse
regering in 2009 bijna dubbel zoveel migratie als tussen 1994-2003.
En Dr. Bert Anciaux, de nieuwe minister van Welzijn en Geluk?
Vooraf 1.
Na jacht op migranten en werklozen, nu
werknemers:
gebruik voltijds tijdskrediet op 10 jaar gehalveerd, het is al een
uitgeperste citroen waarop Ben Weyts wil gaan zitten, waarvan
vooral de 3/4 vrouwelijke gebruikers het slachtoffer zijn, zie
DWM.
Vooraf 2.
Als er voldoende werkaanbod was zouden alle werklozen
werk hebben en zouden er geen werklozen meer zijn om gesanc-
tioneerd te worden. De werkloosheid weerspiegelt juist het volume
ontbrekend werk, vooral in Brussel, zoals blijkt uit de
BuG 216
en wat dient dan aangepakt, de werklozen of de werkloosheid?
Dr. Bert Anciaux, de nieuwe minister van Welzijn en Geluk?
Bert Anciaux mag zich doctor in de Agogiek noemen, agogiek? ja, niet
pedagogie maar agogiek met het accent op ageren, boel schoppen, keet
maken, mee de opstand prediken dus, aanwezig zijn in en met degenen die
een probleem ervaren oplossingen zoeken. en ze met hen bewerkstelligen.
Dat probleem ligt dan volgens Bert nog in hoofdzaak bij het lokaal
beleid en de (witte) migratieorganisaties die volgens z'n onderzoek veel
te weinig contact hebben met deze 1800 zelforganisaties overal te lande.
Zelf hebben we kunnen meemaken hoe vanaf 1990, vanaf de eerste
golfoorlog (oude Bush) de migratiesector een instrument is geworden dat zich alsmaar meer distantieerde van de
migranten en hun belangen . Voor wanneer een minister die hier opnieuw
een aansluiten met het werkveld en de doelgroep realiseert, iets voor
Bert?
Migratie gebeurt binnen
de wettelijkheid en binnen die wettelijkheid heb je bevolkingstromen van
mensen die het leven leiden dat hen past, dat voor hen open komt, en
waarbij altijd enige aandacht, strijd, nodig
is om de persoonlijke of collectieve doelen te bereiken. Voor de alsmaar
en in grotere getale bijgekomen migranten is dat niet anders. En
Bert Anciaux ziet nogal veel negatiefs in dat proces en uitdagingen voor
de toekomst in een regio waar de grondstroom intolerantie zou zijn.
Maar eens lezen zeker: Zelforganisatie in Vlaanderen, onderzoek
naar plaatselijke (zelf)organisaties op basis van etnisch-culturele
identiteit - Een maatschappelijke en agogische verkenning van
voorwaarden en kansen, beperkingen en uitdagingen, 2014, te bestellen
bij Uitgeverij
ASP.
Geen vraag uit het
publiek voor Bert
Toen de voorzitter van
de jury vroeg of er nog vragen waren uit het publiek heb ik Bert maar
een cadeau gedaan door m'n vraag niet te stellen, nl of 1 migratiewerker
voor 1000 inwoners met migratieachtergrond in Vlaanderen het er wel toe
deed, en of niet best Chakkar, een oudgediende van Rzoezie Mechelen en
sinds jaren trekker van de Federatie van Marokkaanse verenigingen,
gevolgd wordt die stelt dat integratie voor de migranten nooit een zaak
geweest, laat staan voor de jongeren van nu? Het leven wordt genomen zoals
het zich aandient en de samenleving, het samenleven, lost meestal z'n
eigen problemen op, dus Bert, zelforganisatie OK, maar dan zonder
bemoeienis van derden, zolang die derden een onbetrouwbare partner
blijken/blijven (lokale besturen en witte migratiesector) met een eigen
agenda?
De voorzitter van de jury
feliciteert Bert met z'n doctoraat
Bert met z'n twee promotoren Paul De Knop en Dominique
Verté
Roep om integratie duidt op de steriliteit van het autochtone denken
Migratie is de laatste
decennia altijd maar meer een zaak geworden van nieuwkomers. 50 jaar
migratie en nog niet geïntegreerd, dat is zowat het meest gehoorde
statement in de loop van 50 jaar migratie. Of nog, 50 jaar migratie en nog
altijd gediscrimineerd voor werk, onderwijs en wonen. De ene zaag tegen
de andere?
Had in het ritueel van
deze doctoraatsverdediging het idee voor
deze BuG, om aan te geven dat in België de migratie 50 jaar geleden
in de eerste 25 jaar na 1964 nooit echt goed op gang gekomen is, met een dieptepunt
eind de tachtiger jaren. Zwarte zondag en de opgang van het Vlaams blok
had
in feite niets met migratie te maken, het was een opstoot van
nationalisme en zwart, vooral Antwerps revanchisme, die pas nu z'n volle omvang kent in de N-VA. Maar
is de
geschiedenis zich, zoals voor het Vlaams Blok/Belang in de N-VA aan het
herhalen, dat zou wel eens kunnen.
Na isolement van Vlaams Blok/Belang rond migratie, isolement van
a-socialisme van de N-VA?
Waar het Vlaams Blok/Belang voor gezorgd heeft vanaf 1989, dus halfweg de 50
jarige migratie, is het monddood maken van de anti-migratiestem, zodat
de effectieve beleidsvoering gewoon z'n gang heeft kunnen gaan. Verzamelt de N-VA nu alle extreem liberale stemmen om de oorlog met de
werknemers en de sociale verworvenheden aan te gaan, bundelen zij nu de compromisloze anti-werknemers-
en anti-vakbondsstem, zonder dat ze deze politiek hard kunnen maken als
ze buiten alle niveau's van regeringsbeleid blijven staan of gehouden
worden.
Wie in
België het compromis niet eert is voor de gemeenschaap geen centje weerd.
Vlaams en federaal, zonder N-VA, dat zit er nog altijd in. Voor De Wever
geen probleem, dat is dan de keuze van de Vlaming geweest, hij heeft
blijkbaar genoeg aan z'n Antwerpse agenda.
1. Bijkomende vreemdelingen, overzicht per 5 jaar
Als bijkomende vreemdelingen worden meegerekend: de
immigratie, geboorten bij vreemdelingen, regularisaties, erkenningen als vluchteling en herinschrijving na schrapping,
dit alles verminderd met de emigratie, overlijdens van vreemdelingen
en ambtelijke schrappingen. Het is dus het officiële NIS/AD SEI gegeven zoals jaar op jaar in de
loop van de bevolking wordt verrekend.
1964 - Begin van de
afgang van de migratie
Na de ondertekening van de migratieakkoorden met Marokko en Turkije in
1964 zijn er de eerste vijf jaar 178.593 bijkomende vreemdelingen geteld. Tussen 1959
en 1963 waren er dat 129.594. Maar tussen 1969 en 1973 waren het er al
een stuk minder, nl. 127.707, dus lager dan het aantal in de vijf
jaar voor de
migratieakkoorden en ook nog voor de migratiestop.
Maar toch beslist de Belgische overheid om de stop op
de fles te doen en een migratiestop af te kondigen die enkel in de periode 1978 en 1983 enig effect ressorteert, nl
51.808 bijkomende
vreemdelingen tussen 1979 en 1983, een naoorlogs laagterecord om daarna terug te stijgen tot
96.692 tussen 1984 en 1988, dat is zoveel op vijf jaar als de
96.233 vreemdelingen die in 2010 alleen al verblijfsrecht gekregen hebben. Maar
toen had de N-VA al de rol van Vlaams Belang overgenomen om de
anti-migratiestem te bundelen en zo monddood te maken, als oefening voor
haar campagne in 2014 voor haar anti-werknemersstem?
1991 - Begin van de opgang van de migratie met het Vlaams Belang
Na 1988 achtten de extreemrechtse krachten de tijd rijp om met 'zwarte
zondag' van november 1991 hun 12 jarig rijk te beginnen, tot 2004, toen ze met
24%
hun maximum behaalde in het Vlaams gewest, nog altijd het hoogste % dat
in West- én Oost-Europa een extreemrechtse partij ooit behaald heeft.
Pas nadat het Vlaams Blok politiek enig gewicht gekregen had, begon de migratie
vanaf 1984, met een terugval in 1994, pas goed enig volume te krijgen.
Zoals in de
bevolkingsevolutie per gemeente duidelijk werd was het hoog tijd
omdat een aantal steden zoals Antwerpen, Brussel en Luik aan het
leegbloeden waren. En waar huizen leeg staan, worden deze vooral door
migratie opgevuld, dat is nu ook in Duitsland aan de gang. Het is trouwens
hetzelfde proces voor werk, als er werk is vermindert de werkloosheid,
en gezien de vervangingsnoodzaak zal binnen vijf jaar en volgende jaren
de werkloosheid in België een stuk lager liggen en zal er allicht ook
opnieuw een serieuze impuls aan de migratie gegeven worden. Als ik
gezond en wel blijf zal ik deze overzichten binnen 5 en 10 jaar nog
updaten.
2004 - De ontbolstering van de migratie met de beginnende N-VA
Maar het is met de
aflossing van de wacht door de N-VA dat de migratie pas goed z'n volle 'ampleur'
krijgt, 370.752 bijkomende vreemdelingen tussen 2009 en 2013 tegenover 113.630 tussen 1994 en 1998 in de Vlaams
Belang tijden.
2. Bijkomende vreemdelingen: overzicht per decennium (update
grafiek 15/03/2014)
Om een globaler overzicht te krijgen voegen we de decennia na de 2de WO
toe, dan is duidelijker waarom de regering een halt aan de migratie
wenste toe te roepen in 1974, met enig effect trouwens in het er op volgende
decennium. Tot het Vlaams Blok en later de N-VA er zich gingen mee
bemoeien, dan ging het aantal migranten en bijkomende vreemdelingen
pijlsnel de hoogte in, juist doordat de anti-migratiestem politiek
monddood gemaakt werd.
3. 50 jaar migratie (akkoorden): in de 2 de helft verdubbelde het aantal
tegenover de 1ste helft
Dit beeld kwam me voor ogen toen ik doctorandus
Bert en de heren professoren bezig hoorde. De werkelijkheid van
migratie is niet de integratie maar het telkens opnieuw toekomen van
mensen, hun ontvangst, de inspanningen die de gastheer/vrouw doet of
niet doet,
het aanpassen van de eigen kaders aan wie binnenkomt, mét behoud van
diens wezen en eigenheid, niet zoals in Zuid-Afrika dus, zoals Bert in
z'n verdediging al aangaf en in
De Morgen van 12 maart 2014 stelde.
Meer dan de helft van de Brusselse bevolking niet vertegenwoordigt in
Brusselse parlement?
Bert dacht allicht nog niet aan de Zuid-Afrikaanse apartheidstoestand
die zich in Brussel bij de regionale verkiezingen dreigt af te tekenen
waarbij meer dan de helft van de bevolking van +18 jaar politiek niet
zal vertegenwoordigd zijn in het Brusselse parlement.
Bevolkingstransitie, sneller dan gedacht
"Zijn ze nu nog niet aangepast" en "ze worden gediscrimineerd" zijn
achterhaalde en niet adequate begrippen voor de zich telkens vernieuwende instroom van bijkomende vreemdelingen. Op 50 jaar tijd
(1964-2013) is
Brussel voor 70% veranderd van autochtoon naar allochtoon, en
geen haan heeft er naar gekraaid. Binnen Brussel zijn voluit dynamieken aan gang
die deze stad in evenwicht brengt met zichzelf, en dat proces is in alle
steden, gemeenten, tot in de kleinste dorpen, ook van Vlaanderen aan de gang. De grondstroom
in Vlaanderen is open, kritisch, gekleurd, divers en de oude Marokkaan
van het migratieakkoord van 50 jaar geleden keek er naar en zag dat het goed was.
Bijkomende vreemdelingen en Belgwording.
In België heeft het enkele decennia geduurd voor visionaire politici
zoals Verhofstadt en Reynders in 1999 inzagen dat ze niet alleen euthanasie en het
samenlevingscontract voor homo's er door konden krijgen nu de
CD&V niet mee in de regering zat, maar dat het ook tijd was om de
honderdduizenden vreemdelingen in de gelegenheid te stellen Belg te
worden, ook in het vooruitzicht van de honderdduizenden die nog gingen
komen.
De duik van bijkomende vreemdelingen in 1982 is allicht het gevolg
van een administratieve aanpassing, of wie heeft een betere uitleg?
Het heeft 13 jaar en langer geduurd voor de VLD of
hun geestesgenoten onder leiding van Carina Van Cauter het
Belgwordingsproces van vreemdelingen enigszins vertraagd heeft. Het
opdoeken van de naturalisatieprocedure is daarbij maar een marginaal
fenomeen gezien nog
geen 1 op 5 van de Belgwordingen in het verleden langs deze procedure
verliep.
Wat leert de grafiek: tav de stijging rond
1964 en daarna de daling
van de bijkomende vreemdelingen was er, vooral ook bij de Italiaanse
vreemdelingen, een grote behoefte om de Belgische nationaliteit te
verwerven. In 1985 werd het Belgo-Italiaans startschot gegeven voor een
inhaaloperatie Belgwordingen, nog eens
magerder overgedaan in 1992 om dan vanaf 2000 met Verhofstadt en
Reynders enkele versnellingen hoger te
schakelen om dan vanaf 2003 tot nu toe op een constant ritme Belgische
inwoners af te leveren. En zoals goed te zien en men geen glazen bol
hoeft te hebben, zal de komende regering na 2014 in het midden of op het einde
van haar legislatuur de vreemdelingen achternalopen om toch maar Belg te
worden en zo dé integratie voorwaarde te voldoen. En daarbij, meer dan
in het verleden, aandacht te hebben voor een goede en adequate opvang
van het verdergaand binnenkomen van nieuwe migranten.
Objectief 479.917, chapeau
De Belgwording, dàt is de echte migratiedynamiek (geweest) en zal het
verder blijven.
Zoals Objectief 479.917 (het aantal Vlaams Blokstemmen in 1991,
Zwarte Zondag) toen stelde, wilde men alle vreemdelingen door de nationaliteitsverwerving
gelijke rechten, plichten en kansen geven. Dat is verregaand gelukt. Objectief 479.917
bestaat nog altijd, ondermeer met een excellente website
allrights.be , en hun interactief schema om mensen
wegwijs te maken in de Belgwording
is ronduit prachtig. Ze hebben ook nog altijd een standje aan het Rouppeplein op
1 mei, de enige 1 mei manifestatie, die naam waardig die in België nog
kan gevolgd worden nadat de PVDA/PTB beslist heeft geen centrale 1 mei
manifestatie meer te doen.
Objectief 479.917 is de meest
geslaagde en maatschappelijk belangrijkste actie geweest die ooit voor
de migranten, de migratie en de samenleving is ondernomen, een chapeau
en een welgemeend proficiat voor deze pioniers, en hopelijk worden ze,
in dit jaar van 50 migratie door de een of de andere hiervoor nog eens
in de bloemetjes gezet.
Basistabel Belgen, vreemdelingen,
Belgwordingen en bijkomende vreemdelingen
Het aantal bijkomende vreemdelingen bekomt men door het verschil te
maken tussen het aantal vreemdelingen in jaar n en in n+1, en dit te
vermeerderen met het aantal Belgwordingen in dat jaar. Dit aantal komt
exact overeen met de loop van de bevolking zoals elk jaar door de
statistische diensten wordt gepubliceerd.
Belgen, vreemdelingen, vreemdelingen+ en Belgwording 1945-2013 |
Jaar |
Belgen |
Vreemde-lingen |
Bevolking |
Vreemde-lingen + |
Belg-wording |
1945 |
8.150.945 |
375.000 |
8.525.945 |
6.588 |
4.121 |
1946 |
8.185.375 |
377.467 |
8.562.842 |
6.575 |
4.108 |
1947 |
8.219.805 |
379.933 |
8.599.738 |
6.562 |
4.095 |
1948 |
8.254.235 |
382.400 |
8.636.635 |
6.549 |
4.082 |
1949 |
8.288.665 |
384.867 |
8.673.532 |
6.536 |
4.069 |
1950 |
8.323.095 |
387.333 |
8.710.428 |
6.986 |
4.519 |
1951 |
8.357.525 |
389.800 |
8.747.325 |
6.553 |
4.086 |
1952 |
8.391.955 |
392.267 |
8.784.222 |
10.337 |
7.870 |
1953 |
8.426.385 |
394.733 |
8.821.118 |
8.973 |
6.506 |
1954 |
8.460.815 |
397.200 |
8.858.015 |
9.088 |
6.621 |
1955 |
8.495.245 |
399.667 |
8.894.912 |
6.692 |
4.225 |
1956 |
8.529.675 |
402.133 |
8.931.808 |
6.834 |
4.367 |
1957 |
8.564.105 |
404.600 |
8.968.705 |
5.346 |
2.879 |
1958 |
8.598.535 |
407.067 |
9.005.602 |
4.974 |
2.507 |
1959 |
8.632.965 |
409.533 |
9.042.498 |
5.749 |
3.282 |
1960 |
8.667.395 |
412.000 |
9.079.395 |
24.035 |
3.292 |
1961 |
8.701.825 |
432.743 |
9.134.568 |
23.901 |
3.158 |
1962 |
8.736.255 |
453.486 |
9.189.741 |
30.381 |
3.138 |
1963 |
8.770.685 |
480.729 |
9.251.414 |
45.528 |
3.861 |
1964 |
8.805.730 |
522.396 |
9.328.126 |
71.555 |
3.483 |
1965 |
8.847.632 |
590.468 |
9.438.100 |
36.622 |
3.196 |
1966 |
8.875.340 |
623.894 |
9.499.234 |
37.972 |
5.525 |
1967 |
8.900.039 |
656.341 |
9.556.380 |
13.319 |
4.014 |
1968 |
8.939.955 |
665.646 |
9.605.601 |
19.125 |
5.974 |
1969 |
8.953.113 |
678.797 |
9.631.910 |
22.616 |
6.966 |
1970 |
8.965.707 |
694.447 |
9.660.154 |
9.160 |
7.325 |
1971 |
8.954.662 |
696.282 |
9.650.944 |
37.862 |
5.507 |
1972 |
8.966.742 |
728.637 |
9.695.379 |
26.205 |
5.010 |
1973 |
8.977.018 |
749.832 |
9.726.850 |
31.864 |
6.851 |
1974 |
8.981.745 |
774.845 |
9.756.590 |
36.874 |
6.293 |
1975 |
8.982.822 |
805.426 |
9.788.248 |
35.903 |
5.913 |
1976 |
8.977.736 |
835.416 |
9.813.152 |
21.903 |
5.718 |
1977 |
8.971.701 |
851.601 |
9.823.302 |
24.597 |
6.502 |
1978 |
8.967.717 |
869.696 |
9.837.413 |
16.203 |
9.322 |
1979 |
8.965.077 |
876.577 |
9.841.654 |
20.000 |
6.539 |
1980 |
8.965.072 |
890.038 |
9.855.110 |
22.032 |
8.334 |
1981 |
8.959.638 |
903.736 |
9.863.374 |
-10.888 |
7.119 |
1982 |
8.968.860 |
885.729 |
9.854.589 |
12.605 |
7.090 |
1983 |
8.966.773 |
891.244 |
9.858.017 |
8.059 |
8.430 |
1984 |
8.962.150 |
890.873 |
9.853.023 |
14.529 |
7.772 |
1985 |
8.960.091 |
897.630 |
9.857.721 |
32.267 |
83.415 |
1986 |
9.012.413 |
846.482 |
9.858.895 |
16.384 |
9.619 |
1987 |
9.011.504 |
853.247 |
9.864.751 |
5.039 |
9.636 |
1988 |
9.017.066 |
848.650 |
9.865.716 |
28.473 |
8.366 |
1989 |
9.058.855 |
868.757 |
9.927.612 |
20.852 |
8.797 |
1990 |
9.066.970 |
880.812 |
9.947.782 |
32.373 |
8.657 |
1991 |
9.082.447 |
904.528 |
9.986.975 |
26.431 |
8.457 |
1992 |
9.099.495 |
922.502 |
10.021.997 |
33.131 |
46.368 |
1993 |
9.159.054 |
909.265 |
10.068.319 |
27.679 |
16.376 |
1994 |
9.180.063 |
920.568 |
10.100.631 |
27.557 |
25.787 |
1995 |
9.208.236 |
922.338 |
10.130.574 |
13.560 |
26.129 |
1996 |
9.233.278 |
909.769 |
10.143.047 |
26.733 |
24.581 |
1997 |
9.258.305 |
911.921 |
10.170.226 |
22.886 |
31.687 |
1998 |
9.289.144 |
903.120 |
10.192.264 |
22.894 |
34.034 |
1999 |
9.321.772 |
891.980 |
10.213.752 |
29.326 |
24.196 |
2000 |
9.341.975 |
897.110 |
10.239.085 |
26.555 |
61.980 |
2001 |
9.401.729 |
861.685 |
10.263.414 |
48.031 |
62.982 |
2002 |
9.462.991 |
846.734 |
10.309.725 |
49.760 |
46.417 |
2003 |
9.505.767 |
850.077 |
10.355.844 |
43.919 |
33.709 |
2004 |
9.536.134 |
860.287 |
10.396.421 |
45.329 |
34.754 |
2005 |
9.574.990 |
870.862 |
10.445.852 |
61.123 |
31.512 |
2006 |
9.610.909 |
900.473 |
10.511.382 |
63.548 |
31.860 |
2007 |
9.652.373 |
932.161 |
10.584.534 |
75.390 |
36.063 |
2008 |
9.695.418 |
971.448 |
10.666.866 |
67.572 |
37.710 |
2009 |
9.739.820 |
1.013.260 |
10.753.080 |
70.236 |
32.767 |
2010 |
9.782.239 |
1.057.666 |
10.839.905 |
96.233 |
34.635 |
2011 |
9.832.002 |
1.119.264 |
10.951.266 |
79.586 |
29.786 |
2012 |
9.866.884 |
1.169.064 |
11.035.948 |
64.670 |
38.612 |
2013 |
9.904.432 |
1.195.122 |
11.099.554 |
60.027 |
33.969 |
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen, graag een RE met melding:
uitschrijven aub
|