BuG 213 – Bericht uit het Gewisse – 7 februari 2014
BuG
213 on-line
Tablet-versie
Printversie (6p)
Tabel:
Bejaardenhomes
1996-2013 per gewest + statuut
Grootspraak van commerciële
bejaardenhomes, hun aandeel daalt.
Van de 4.213 bijkomende bedden tussen 2010 en 2013: 697 (16,6%) in
de publieke,
3.583 (95,0%) in private non-profit en -67 (-16%) in de private
commerciële sector.
Het Vlaams gewest telt 3.956 bijkomende bedden tussen 2010 en 2013,
waarvan
676 publiek (17,1%), 2.779 (70,2%) private VZW en 501 (12,7%)
commerciële sector.
Brussels gewest 301 bedden minder, Wallonië 536
bedden meer in die periode.
Aandeel commerciële sector 2013 is 14,6% in Vlaams gewest, 61,9% in
Brussel en
49,2% in Wallonië. Dit is voor alle drie nog altijd minder dan hun aandeel in
2010.
Elk hoerageroep van de commerciële sector is dus misplaatst. Het zijn
vooral
de profit homes die klein zijn en opgegeten worden door hun grotere
broers.
Het gemiddeld aantal bedden per home ligt met 41 nog altijd het hoogst
in
publieke bejaardenhomes in het Vlaams gewest, 37 VZW en 36 commercie.
En dat er 'amper' 380 bedden zouden bijgekomen zijn in publieke homes
zoals
DS op
7/02/2014
meldt slaat ook al nergens op, het laatste jaar alleen al waren
er dat + 469, en voor 2008-2013 +921. Publiek aandeel in de bijkomende
bedden
de laatste drie jaar is 17,2%, voor de commercie 12,7% en voor de VZW 70,2%!
Tabel: Bejaardenhomes
1996-2013 per gewest en statuut (bron RIZIV toegevoegd).
Ter Zake 28/01/2014: journalistiek mist
Deze gegevens zijn voor
iedereen, ook voor journalisten met één klik op Google
beschikbaar op de
RIZIV site. De open plooibare tabel
Bejaardenhomes
1996-2013 is er afgeleide van.
In
Terzake, 28/01/2014 zag de directeur van het OCMW-rusthuis in
Zelzate de
publieke rusthuizen binnen 20 jaar verdwijnen, Johan De Munck van
het
Zorgbedrijf Antwerpen, spraak dat tegen, maar hij runt geen
publiek bedrijf
, maar een autonome private VZW die los staat van het stadpersoneel.
De vertegenwoordiger van Armonea zag het terrein evenwel volledig
vrijkomen voor
grote commerciële organisaties in de sector, schaalvergroting en winst.
Hij werd als de 'privé' opgevoerd terwijl de journalist naliet aan te geven dat
de
privé bestaat uit de kleine profit (14,6%) waarvoor Armonea in de weer
was, en de grotere private non-profit (51,4%), Caritas zeg maar,
die bleef, voor het gemak (van de commerciële sector) buiten beeld, ook
al zijn zij de beheerders van meer dan 70% van de 7.915
bijkomende bedden, de laatste 10 jaar in het Vlaamse gewest.
Commerciële bejaardensector in Vlaanderen: marginaal, die verder
marginaliseert
Maar de publieke sector, naast haar zuivere publieke vorm zal ook voortbestaan als private
non-profit zoals in Antwerpen en eerder aansluiting zoeken bij de reeds
bestaande VZW's, zeker in het Vlaamse gewest, eerder dan bij de
commerciële sector.
In het Vlaamse gewest zijn meer dan 6 bedden op 7 niet op winst gericht,
en meer dan de helft behoort tot de private non-profit. Als gekeken
wordt naar de bijkomende bedden de laatste drie jaar dan raken de
commerciële homes verder achterop in de gestadige groei van het aantal
bedden,
het tegendeel dus van wat een bepaalde journalistiek ons wil doen
geloven. En de publieke homes, zij breiden, ook in Vlaanderen aan een
langzamer ritme weliswaar, nog altijd uit.
De commercie heeft een groter aandeel in Brussel en Wallonië maar de
laatste jaren zien we daar een vermindering van het aantal commerciële
bedden. Als er in de bejaardenhomes ergens iets onder druk staat dan
zijn het wel de commerciële homes, die evenwel, met politieke steun,
steeds agressiever uit de hoek komen. En zoals bij de Van Eetvelts wordt
daar maar al te graag of te vlug mediatieke ruimte voor gecreëerd.
Nog vlug privatiseren voor de 'linkse' bejaardes de homes
binnenmarcheren?
Of moet de bejaardensector en andere delen van de gezondheids- en
welzijnszorg, zoals de banken en de energie nu met alle geweld
'geprivatiseerd' worden', dwz ondergeschikt aan het winstoogmerk. En is
dat ondermeer om de aankomende 'linkse' bejaarden voor te zijn? Zie ook
Abou Jahjah in DS van 7/02/2014 met een excellente opinie. "En
zal de PVDA niet de kans missen om met de allochtonen en senioren als
nieuwe doelgroep van zweeppartij uit te groeien tot een volwaardige
'linkse' partij", vraagt Abou Jahjah zich nog bekommerd af. Zie in
dit verband ook een opinie op
DWM van 04/02/2014.
Onderstaande gegevens en tabellen worden betrokken uit de tabel:
Bejaardenhomes
1996-2013 per gewest en statuut. Zowel aantallen als % per statuut,
per gewest en dit voor elk van de 5 onderdelen van de bejaardenhomes
alsmede het totaal en de evolutie per jaar en voor verschillende
periodes komen met enkele klikken in beeld in deze open plooibare tabel.
In de tabel staan ook de originele brongegevens van het RIZIV. Niet op
alle tabletten kan deze tabel open geplooid worden, dat kan wel op
tablet/laptop, een laptop en pc.
1. Bejaardenhomes, verzamelnaam voor 5
categorieën
In het Vlaams gewest zijn er in 2013 82.878 bedden, in Brussel
15.287 en Wallonië 48.139. Al deze bedden en bijhorend
personeel komen dit jaar nog over van federale naar
gemeenschapsbevoegdheid. Zien of het personeel ook de veel voordeliger
Vlaamse loonvoorwaarden zullen krijgen, of wordt de bevoegdheid nu
Vlaams en blijft het loonstatuut federaal, bv wat eindejaarstoelage
betreft, om maar iets te noemen?
- De ROB, RustOorden voor Bejaarden
- De RVT, Rust-en Verzorgingstehuizen
- Kort Verblijf
- Coma, gespecialiseerde Comabedden in bejaardenhomes
- CDV, Centra voor DagVerzorging
Gewest |
Vlaams |
Brussel |
Waals |
Duits |
België |
Per type |
Publiek |
Privé VZW |
Privé Profit |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
A. Aantallen |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Bedden |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. ROB |
9.403 |
12.182 |
4.960 |
26.545 |
9.268 |
26.451 |
281 |
62.545 |
2. RVT |
14.379 |
23.008 |
5.541 |
42.928 |
5.866 |
20.464 |
447 |
69.705 |
3. Kort Verbl. |
444 |
1.069 |
83 |
1.596 |
13 |
875 |
14 |
2.498 |
4. Coma |
10 |
70 |
0 |
80 |
10 |
65 |
|
155 |
5. CDV |
550 |
1.148 |
31 |
1.729 |
130 |
284 |
23 |
2.166 |
Totaal |
24.786 |
37.477 |
10.615 |
72.878 |
15.287 |
48.139 |
765 |
137.069 |
2. % op totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. ROB |
35,4% |
45,9% |
18,7% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
2. RVT |
33,5% |
53,6% |
12,9% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
3. Kort Verbl. |
27,8% |
67,0% |
5,2% |
100,0% |
0,8% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
4. Coma |
12,5% |
87,5% |
0,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
|
100,0% |
5. CDV |
31,8% |
66,4% |
1,8% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
Totaal |
34,0% |
51,4% |
14,6% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
De commerciële homes zijn meer aanwezig in het minder
personeelsintensieve segment van de ROB dan in de meer intensieve zorg,
de RVT. Ze zijn minimaal aanwezig in Kort Verblijf en dagcentra die
vooral zaak zijn van de private VZW's.
2. Vlaamse bejaardenhomes naar statuut
Traditioneel wordt onderscheid gemaakt tussen 3 statuten:
- Publieke homes, al of niet als aparte VZW onder publieke
bevoegdheid.
- Private VZW, Verenigingen Zonder Winstgevend doel, de
Non-Profit-homes dus, of in de nieuwe terminologie van de Nationale
Bank, de niet-voor winst marktdiensten.
- Private Profit, of ondernemingen die het winstoogmerk als doel
stellen, nl de commerciële ondernemingen.
In België¨beschikt de residentiële bejaardensector op 01/01/2013 over 137.069
bedden, waarvan 72.878 of 53,2% in het Vlaams gewest.
De
Private VZW's beheren in het Vlaams gewest meer dan de helft van de bedden, gevolgd door de
publieke homes met 24.786 en de Commerciële met 10.615. Merk dat de
publieke rusthuizen nog met 469 bedden gestegen zijn in 2013, de private
VZW's met 410 en de commerciële met 375. Daarmee wint de
commerciële iets in van de steek die ze in 2011 lieten vallen toen in
een jaar tijd 518 bedden voor hen verloren gingen, maar de
publieke homes zijn dus het laatste jaar de grootste groeier!.
Gewest |
Vlaams |
Brussel |
Waals |
Duits |
België |
Per type |
Publiek |
Privé VZW |
Privé Profit |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal bedden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1996 |
22.155 |
26.217 |
6.372 |
54.744 |
13.877 |
37.336 |
568 |
106.525 |
|
1997 |
22.657 |
27.342 |
6.869 |
56.868 |
14.411 |
40.354 |
586 |
112.219 |
|
1998 |
22.339 |
27.258 |
7.017 |
56.614 |
15.087 |
41.097 |
586 |
113.384 |
|
1999 |
23.228 |
28.396 |
7.633 |
59.257 |
15.418 |
42.349 |
581 |
117.605 |
|
2000 |
23.770 |
29.568 |
8.176 |
61.514 |
15.906 |
43.966 |
611 |
121.997 |
|
2001 |
23.845 |
30.056 |
8.423 |
62.324 |
15.855 |
44.825 |
600 |
123.604 |
|
2002 |
23.902 |
30.298 |
8.700 |
62.900 |
16.182 |
46.229 |
631 |
125.942 |
|
2003 |
23.875 |
30.675 |
8.613 |
63.163 |
15.878 |
46.148 |
752 |
125.941 |
|
2004 |
23.904 |
31.095 |
8.832 |
63.831 |
15.926 |
46.274 |
759 |
126.790 |
|
2005 |
23.969 |
31.287 |
8.871 |
64.127 |
15.906 |
46.595 |
759 |
127.387 |
|
2006 |
23.951 |
31.771 |
8.986 |
64.708 |
15.651 |
46.468 |
806 |
127.633 |
|
2007 |
23.865 |
32.182 |
9.222 |
65.269 |
15.449 |
46.669 |
832 |
128.219 |
|
2008 |
23.966 |
32.944 |
9.523 |
66.433 |
15.527 |
47.122 |
744 |
129.826 |
|
2009 |
23.990 |
34.024 |
9.939 |
67.953 |
15.546 |
47.326 |
744 |
131.569 |
|
2010 |
24.110 |
34.698 |
10.114 |
68.922 |
15.588 |
47.603 |
743 |
132.856 |
|
2011 |
24.203 |
35.783 |
9.596 |
69.582 |
15.420 |
47.625 |
743 |
133.370 |
|
2012 |
24.317 |
37.067 |
10.240 |
71.624 |
15.194 |
47.793 |
763 |
135.374 |
|
2013 |
24.786 |
37.477 |
10.615 |
72.878 |
15.287 |
48.139 |
765 |
137.069 |
3. Evolutie% van de bejaardenhomes Vlaams gewest naar statuut.
In % kan men de groei vaststellen van de commerciële bejaardenhomes
van 11,6% in 1996 tot een piek van 14,7% in 2010 in het Vlaams gewest.
Daarna heeft men een zware steek laten vallen in 2011 die de commerciële sector beetje bij beetje
aan het oprapen is.
Ook op Belgisch niveau is het commerciële
initiatief, vooral in Brussel en Wallonië, al langer over haar top heen.
Vertrekkend van 30% aandeel in 1996 is er een groei
geweest tot 34,0% om dan aan een afkalving te beginnen tot
31,7% in 2012 met pas in 2013 een kleine herneming tot
32,0% zonder het
niveau van 2011 te bereiken.
De publieke sector kent ook een langzame
terugval op Belgisch niveau van haar aandeel van 35,5% in 1996 tot
30,7% in 2013, maar het is
niet de commerciële sector die haar opeet en voor een meer langzame
groei zorgt, maar de Private VZW, de niet-voor winst-sector, die na een
lichte vermindering van haar aandeel tussen 1996 met 34,5% tot 33,6% in
2002 voortdurend voor een uitbreiding van haar gewicht in de gehele
bejaardenhomes in België gezorgd heeft met een groei tot 37,5% in 2012
en een stabilisatie in 2013. Zij hebben zich de laatste 10 jaar als
sterkste groeier gepositioneerd, en dit in alle gewesten, zie tabel voor
het detail: Bejaardenhomes
1996-2013 per gewest en statuut, terwijl de publieke sector zich
alles bijeen de laatste drie jaar handhaaft.
Gewest |
Vlaams |
België |
Per type |
Publiek |
Privé VZW |
Privé Profit |
Totaal |
Publiek |
Privé VZW |
Privé Profit |
Totaal |
Totaal bedden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1996 |
40,5% |
47,9% |
11,6% |
100,0% |
35,5% |
34,5% |
30,0% |
100,0% |
|
1997 |
39,8% |
48,1% |
12,1% |
100,0% |
34,7% |
34,1% |
31,2% |
100,0% |
|
1998 |
39,5% |
48,1% |
12,4% |
100,0% |
33,8% |
33,8% |
32,5% |
100,0% |
|
1999 |
39,2% |
47,9% |
12,9% |
100,0% |
33,5% |
33,6% |
32,9% |
100,0% |
|
2000 |
38,6% |
48,1% |
13,3% |
100,0% |
32,9% |
33,8% |
33,2% |
100,0% |
|
2001 |
38,3% |
48,2% |
13,5% |
100,0% |
32,8% |
33,9% |
33,3% |
100,0% |
|
2002 |
38,0% |
48,2% |
13,8% |
100,0% |
32,4% |
33,6% |
34,0% |
100,0% |
|
2003 |
37,8% |
48,6% |
13,6% |
100,0% |
32,3% |
33,7% |
34,0% |
100,0% |
|
2004 |
37,4% |
48,7% |
13,8% |
100,0% |
32,2% |
33,8% |
34,1% |
100,0% |
|
2005 |
37,4% |
48,8% |
13,8% |
100,0% |
32,1% |
33,8% |
34,1% |
100,0% |
|
2006 |
37,0% |
49,1% |
13,9% |
100,0% |
32,1% |
34,2% |
33,7% |
100,0% |
|
2007 |
36,6% |
49,3% |
14,1% |
100,0% |
31,9% |
34,6% |
33,5% |
100,0% |
|
2008 |
36,1% |
49,6% |
14,3% |
100,0% |
31,7% |
34,9% |
33,5% |
100,0% |
|
2009 |
35,3% |
50,1% |
14,6% |
100,0% |
31,4% |
35,4% |
33,3% |
100,0% |
|
2010 |
35,0% |
50,3% |
14,7% |
100,0% |
31,2% |
35,8% |
33,0% |
100,0% |
|
2011 |
34,8% |
51,4% |
13,8% |
100,0% |
31,2% |
36,7% |
32,1% |
100,0% |
|
2012 |
34,0% |
51,8% |
14,3% |
100,0% |
30,8% |
37,5% |
31,7% |
100,0% |
|
2013 |
34,0% |
51,4% |
14,6% |
100,0% |
30,7% |
37,3% |
32,0% |
100,0% |
4. Evolutie in % per jaar en periodes
Het landschap van de bejaardenhomes naar statuut is de laatste 16
jaar verschoven ten voordele van de private VZW's en in mindere mate van
de commerciële homes die vanaf 2002 gestabiliseerd zijn op 34%, en vanaf
34,1 hun aandeel zien afkalven. Caritas is dé buffer geweest tegen de
commercialisering en zal voor de toekomst meer en meer een steunpilaar
zijn voor de publieke homes om zich niet te laten verleiden door de
commercie en het winstoogmerk.
In evolutieperspectief ogen de %ges van de commerciële sector enigszins
hoog, maar dat is tav van een kleine basis, nl. 14,6% van het
aandeel in 2013. Als gekeken wordt naar het aandeel in de groei van de
Vlaamse bedden de laatste 3 jaar (dus met inbegrip van het rampjaar 2011
voor de commerciële sector) dan is het commerciële aandeel maar 12,7%,
dat van de Private VZW, 70,2%. Zelfs in de laatste tien jaar is
het aandeel van de Private VZW's altijd 70% geweest wat bijkomende
bedden betreft. In de vertraagde groei van de publieke homes hebben zij
het grootste aandeel ingepikt en niet de commerciële sector zoals
iedereen de indruk heeft of zoals, in de eerste plaats de commerciële
sector, iedereen wil doen geloven. Niets van aan dus.
Als gekeken wordt naar het aandeel van elk statuut in de bijkomende
bedden in de diverse periodes, zie onderste deel van de tabel, dan is er
in Wallonië en Brussel een wezenlijke groei van de commerciële sector
geweest tot 2005 en in Vlaanderen tot 2010.
Gewest |
Vlaams |
Brussel |
Waals |
Duits |
België |
Per type |
Publiek |
Privé VZW |
Privé Profit |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Totaal |
Evolutie % per jaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1997 |
2,3% |
4,3% |
7,8% |
3,9% |
3,8% |
8,1% |
3,2% |
5,3% |
|
1998 |
-1,4% |
-0,3% |
2,2% |
-0,4% |
4,7% |
1,8% |
0,0% |
1,0% |
|
1999 |
4,0% |
4,2% |
8,8% |
4,7% |
2,2% |
3,0% |
-0,9% |
3,7% |
|
2000 |
2,3% |
4,1% |
7,1% |
3,8% |
3,2% |
3,8% |
5,2% |
3,7% |
|
2001 |
0,3% |
1,7% |
3,0% |
1,3% |
-0,3% |
2,0% |
-1,8% |
1,3% |
|
2002 |
0,2% |
0,8% |
3,3% |
0,9% |
2,1% |
3,1% |
5,2% |
1,9% |
|
2003 |
-0,1% |
1,2% |
-1,0% |
0,4% |
-1,9% |
-0,2% |
19,2% |
0,0% |
|
2004 |
0,1% |
1,4% |
2,5% |
1,1% |
0,3% |
0,3% |
0,9% |
0,7% |
|
2005 |
0,3% |
0,6% |
0,4% |
0,5% |
-0,1% |
0,7% |
0,0% |
0,5% |
|
2006 |
-0,1% |
1,5% |
1,3% |
0,9% |
-1,6% |
-0,3% |
6,2% |
0,2% |
|
2007 |
-0,4% |
1,3% |
2,6% |
0,9% |
-1,3% |
0,4% |
3,2% |
0,5% |
|
2008 |
0,4% |
2,4% |
3,3% |
1,8% |
0,5% |
1,0% |
-10,6% |
1,3% |
|
2009 |
0,1% |
3,3% |
4,4% |
2,3% |
0,1% |
0,4% |
0,0% |
1,3% |
|
2010 |
0,5% |
2,0% |
1,8% |
1,4% |
0,3% |
0,6% |
-0,1% |
1,0% |
|
2011 |
0,4% |
3,1% |
-5,1% |
1,0% |
-1,1% |
0,0% |
0,0% |
0,4% |
|
2012 |
0,5% |
3,6% |
6,7% |
2,9% |
-1,5% |
0,4% |
2,7% |
1,5% |
|
2013 |
1,9% |
1,1% |
3,7% |
1,8% |
0,6% |
0,7% |
0,3% |
1,3% |
Evolutie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tav 1996 |
11,9% |
42,9% |
66,6% |
33,1% |
10,2% |
28,9% |
|
28,7% |
|
Tav 2003 |
3,8% |
22,2% |
23,2% |
15,4% |
-3,7% |
4,3% |
|
8,8% |
|
Tav 2008 |
3,4% |
13,8% |
11,5% |
9,7% |
-1,5% |
2,2% |
|
5,6% |
|
Tav 2010 |
2,8% |
8,0% |
5,0% |
5,7% |
-1,9% |
1,1% |
|
3,2% |
Bijkomend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
laatste 17 jr |
14,5% |
62,1% |
23,4% |
100% |
100% |
100% |
|
100% |
|
laatste 10 jr |
9,4% |
70,0% |
20,6% |
100% |
100% |
100% |
|
100% |
|
laatste 5 jr |
12,7% |
70,3% |
16,9% |
100% |
100% |
100% |
|
100% |
|
laatste 3 jr |
17,1% |
70,2% |
12,7% |
100% |
100% |
100% |
|
100% |
Opvallend toch de vermindering van het aantal bejaardenbedden in het
Brusselse gewest met -3,7% tav van tien jaar geleden in
2003, een afname die zich ook de laatste 3 jaar doorzet. Ook in Wallonië
is de groei bijna stilgevallen tot 1,1% de 3 laatste jaar
terwijl in Vlaanderen in dezelfde periode er een toename is met 5%.
De vermindering van de bedden in Brussel is daarbij het gevolg van zowel
de afname van commerciële bedden als van publieke bedden, het zijn dus
ook daar geen communicerende vaten. In Wallonië is de vertraging van de
groei van het aantal bedden uitsluitend het gevolg van een afname in de
commerciële bedden.
Voor het detail voor elk van de statuten en aard van de bedden in elk
gewest, zie de bijgaande tabel
5. De loer van de PS
In feite heeft de PS (Parti Socialiste, actief in Wallonië en
Brussel) Vlaanderen weer eens een serieuze loer gedraaid. Het Vlaams
gewest was maar goed voor 53,6% van de bedden in de
bejaardenhomes en dit terwijl haar bevolking 57,6% van België bedraagt.
Juist voor de Vlamingen oud en zorgbehoeftig worden, stoot de PS die
bevoegdheid af van federaal niveau naar de gemeenschappen zodat de
Vlamingen zelf voor de kosten van hun stijgend aantal bejaarden moeten
opdraaien.
Of zal de N-VA mee zorgen dat de residentiële bejaardenzorg weer een
federale bevoegdheid wordt, en beter nog, opnieuw tot de
'ziekenhuisfinanciering' gaat behoren, een oude droom en meteen grote
frustratie van Joos Wauters toen DeHaene de 'bejaardenbedden' uit de
ziekenhuishuisfinanciering heeft gewipt.
Gewest |
Totaal |
Per type |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Duits |
België |
Totaal bedden |
|
|
|
|
|
|
1996 |
51,4% |
13,0% |
35,0% |
0,5% |
100,0% |
|
1997 |
50,7% |
12,8% |
36,0% |
0,5% |
100,0% |
|
1998 |
49,9% |
13,3% |
36,2% |
0,5% |
100,0% |
|
1999 |
50,4% |
13,1% |
36,0% |
0,5% |
100,0% |
|
2000 |
50,4% |
13,0% |
36,0% |
0,5% |
100,0% |
|
2001 |
50,4% |
12,8% |
36,3% |
0,5% |
100,0% |
|
2002 |
49,9% |
12,8% |
36,7% |
0,5% |
100,0% |
|
2003 |
50,2% |
12,6% |
36,6% |
0,6% |
100,0% |
|
2004 |
50,3% |
12,6% |
36,5% |
0,6% |
100,0% |
|
2005 |
50,3% |
12,5% |
36,6% |
0,6% |
100,0% |
|
2006 |
50,7% |
12,3% |
36,4% |
0,6% |
100,0% |
|
2007 |
50,9% |
12,0% |
36,4% |
0,6% |
100,0% |
|
2008 |
51,2% |
12,0% |
36,3% |
0,6% |
100,0% |
|
2009 |
51,6% |
11,8% |
36,0% |
0,6% |
100,0% |
|
2010 |
51,9% |
11,7% |
35,8% |
0,6% |
100,0% |
|
2011 |
52,2% |
11,6% |
35,7% |
0,6% |
100,0% |
|
2012 |
52,9% |
11,2% |
35,3% |
0,6% |
100,0% |
|
2013 |
53,2% |
11,2% |
35,1% |
0,6% |
100,0% |
Wie verliest en in de hoek staat wordt soms agressief
Dat de commercie in België hoogtij zou vieren in de bejaardenhomes is
een fabeltje waarin de economische en financiële centra de bevolking
maar al te graag wil doen geloven met Rutten en ander politici als
voortrekkers. Dat de N-VA en de meeste andere partijen het
'overheidsbeslag' willen verminderen en de overheidsuitgaven bevriezen,
met of zonder de aanpassing aan de levensduurte, zal zich zoals dikwijls
naar de zwakste schakels richten. De bejaardenhomes zijn uit dat oogpunt
niet veilig, zeker niet in de Vlaamse context waar de kostprijs van een
gelijkschakeling van het overgekomen federale personeel aan het Vlaamse
nog budgettair dient ingeschreven.
Er is een toekomst voor de publieke, al of niet verzelfstandigde homes
in de bejaardensector, zo stellen personeel en bewoners van het rusthuis
in Zelzate. De vakbond heeft daarbij zichzelf kunnen corrigeren wat
minimumdiensten en 'creatieve' actie betreft, door zelf pyjama's aan te
trekken en de bejaarden niet in pyjama te laten zitten. Hiermee
onderschrijven de vakbonden en personeel van de openbare dienst zich in
de tradities van de Witte Woede, een kostbaar goed. Het Zelzaatse
personeel én bewoners daarbij geven niet alleen hoop voor de toekomst
maar zijn nu al een verwittiging voor wie zich opmaakt om bezit te nemen
van het departement Welzijn in de volgende Vlaamse regering.
BuG
213 on-line Tablet-versie
Printversie (6p)
Tabel:
Bejaardenhomes
1996-2013 per gewest en statuut
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen, graag een RE met melding:
uitschrijven
|