| 
        
        BuG 213 – Bericht uit het Gewisse – 7 februari 2014
 BuG 
        213  on-line      
        Tablet-versie        
        Printversie (6p)
 
 Tabel:
        Bejaardenhomes 
        1996-2013 per gewest + statuut
 
 Grootspraak van commerciële 
        bejaardenhomes, hun aandeel daalt.
 Van de 4.213 bijkomende bedden tussen 2010 en 2013: 697 (16,6%) in 
        de publieke,
 3.583 (95,0%) in  private non-profit en -67 (-16%) in de private 
        commerciële sector.
 
 Het Vlaams gewest telt 3.956 bijkomende bedden tussen 2010 en 2013, 
        waarvan
 676 publiek (17,1%), 2.779 (70,2%) private VZW en 501 (12,7%) 
        commerciële sector.
 Brussels gewest 301 bedden minder, Wallonië  536 
        bedden meer in die periode.
 
 Aandeel commerciële sector  2013 is 14,6% in Vlaams gewest, 61,9% in 
        Brussel en
 49,2% in Wallonië. Dit is voor alle drie nog altijd minder dan hun aandeel in 
        2010.
 Elk hoerageroep van de commerciële sector is dus misplaatst. Het zijn 
        vooral
 de profit homes die klein zijn en opgegeten worden door hun grotere 
        broers.
 
 Het gemiddeld aantal bedden per home ligt met 41 nog altijd het hoogst 
        in
 publieke bejaardenhomes in het Vlaams gewest, 37 VZW en 36 commercie.
 
 En dat er 'amper' 380 bedden zouden bijgekomen zijn in  publieke homes 
        zoals
 DS op 
        7/02/2014
        meldt slaat ook al nergens op, het laatste jaar alleen al waren
 er dat + 469, en voor 2008-2013 +921. Publiek aandeel in de bijkomende 
        bedden
 de laatste drie jaar is 17,2%, voor de commercie 12,7% en voor de VZW 70,2%!
 
 Tabel: Bejaardenhomes 
        1996-2013 per gewest en statuut (bron RIZIV toegevoegd).
 
          Ter Zake 28/01/2014: journalistiek mist
 
 Deze gegevens zijn voor 
        iedereen, ook voor journalisten met één klik op Google
        beschikbaar op de
        
        RIZIV site. De open plooibare tabel
        Bejaardenhomes 
        1996-2013 is er afgeleide van.
 
 In
        Terzake, 28/01/2014 zag de directeur van het OCMW-rusthuis in 
        Zelzate de
        publieke rusthuizen binnen 20 jaar verdwijnen, Johan De Munck van 
        het
        Zorgbedrijf Antwerpen, spraak dat tegen, maar hij runt geen 
        publiek bedrijf
        , maar een autonome private VZW die los staat van het stadpersoneel.
        De vertegenwoordiger van Armonea zag het terrein evenwel volledig
        vrijkomen voor
        grote commerciële organisaties in de sector, schaalvergroting en winst.
        Hij werd als de 'privé' opgevoerd terwijl de journalist naliet aan te geven dat 
        de
        privé bestaat uit de kleine profit (14,6%) waarvoor Armonea in de weer 
        was, en de grotere private non-profit (51,4%), Caritas zeg maar,
        die bleef, voor het gemak (van de commerciële sector) buiten beeld, ook 
        al zijn zij de beheerders van meer dan 70% van de 7.915 
        bijkomende bedden, de laatste 10 jaar in het Vlaamse gewest.
 
 Commerciële bejaardensector in Vlaanderen: marginaal, die verder 
        marginaliseert
 
 Maar de publieke sector, naast haar zuivere publieke vorm zal ook voortbestaan als private 
        non-profit zoals in Antwerpen en eerder aansluiting zoeken bij de reeds 
        bestaande VZW's, zeker in het Vlaamse gewest, eerder dan bij de 
        commerciële sector.
 
 In het Vlaamse gewest zijn meer dan 6 bedden op 7 niet op winst gericht, 
        en meer dan de helft behoort tot de private non-profit. Als gekeken 
        wordt naar de bijkomende bedden de laatste drie jaar dan raken de 
        commerciële homes verder achterop in de gestadige groei van het aantal 
        bedden,
        het tegendeel dus van wat een bepaalde journalistiek ons wil doen 
        geloven. En de publieke homes, zij breiden, ook in Vlaanderen aan een 
        langzamer ritme weliswaar, nog altijd uit.
 
 De commercie heeft een groter aandeel in Brussel en Wallonië maar de 
        laatste jaren zien we daar een vermindering van het aantal commerciële 
        bedden. Als er in de bejaardenhomes ergens iets onder druk staat dan 
        zijn het wel de commerciële homes, die evenwel, met politieke steun, 
        steeds agressiever uit de hoek komen. En zoals bij de Van Eetvelts wordt 
        daar maar al te graag of te vlug mediatieke ruimte voor gecreëerd.
 
 Nog vlug privatiseren voor de 'linkse' bejaardes de homes 
        binnenmarcheren?
 
 Of moet de bejaardensector en andere delen van de gezondheids- en 
        welzijnszorg, zoals de banken en de energie nu met alle geweld 
        'geprivatiseerd' worden', dwz ondergeschikt aan het winstoogmerk. En is 
        dat ondermeer om de aankomende 'linkse' bejaarden voor te zijn? Zie ook
        
        Abou Jahjah in DS van 7/02/2014 met een excellente opinie. "En 
        zal de PVDA niet de kans missen om met de allochtonen en senioren als 
        nieuwe doelgroep van zweeppartij uit te groeien tot een volwaardige 
        'linkse' partij", vraagt Abou Jahjah zich nog bekommerd af. Zie in 
        dit verband ook een opinie op
        
        DWM van 04/02/2014.
 
 Onderstaande gegevens en tabellen worden betrokken uit de tabel:
        Bejaardenhomes 
        1996-2013 per gewest en statuut. Zowel aantallen als % per statuut, 
        per gewest en dit voor elk van de 5 onderdelen van de bejaardenhomes 
        alsmede het totaal en de evolutie per jaar en voor verschillende 
        periodes komen met enkele klikken in beeld in deze open plooibare tabel. 
        In de tabel staan ook de originele brongegevens van het RIZIV. Niet op 
        alle tabletten kan deze tabel open geplooid worden, dat kan wel op 
        tablet/laptop, een laptop en pc.
 
 1. Bejaardenhomes, verzamelnaam  voor 5 
        categorieën
 
 In het Vlaams gewest zijn er in 2013 82.878 bedden, in Brussel 
        15.287 en Wallonië 48.139. Al deze bedden en bijhorend 
        personeel komen dit jaar nog over van federale naar 
        gemeenschapsbevoegdheid. Zien of het personeel ook de veel voordeliger 
        Vlaamse loonvoorwaarden zullen krijgen, of wordt de bevoegdheid nu 
        Vlaams en blijft het loonstatuut federaal, bv wat eindejaarstoelage 
        betreft, om maar iets te noemen?
 
        
        - De ROB, RustOorden voor Bejaarden- De RVT, Rust-en Verzorgingstehuizen
 - Kort Verblijf
 - Coma, gespecialiseerde Comabedden in bejaardenhomes
 - CDV, Centra voor DagVerzorging
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Gewest | Vlaams | Brussel | Waals | Duits | België |  
              | Per type | Publiek | Privé VZW | Privé Profit | Totaal | Totaal | Totaal | Totaal | Totaal |  
              | A. Aantallen |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1. Bedden |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1. ROB | 9.403 | 12.182 | 4.960 | 26.545 | 9.268 | 26.451 | 281 | 62.545 |  
              | 2. RVT | 14.379 | 23.008 | 5.541 | 42.928 | 5.866 | 20.464 | 447 | 69.705 |  
              | 3. Kort Verbl. | 444 | 1.069 | 83 | 1.596 | 13 | 875 | 14 | 2.498 |  
              | 4. Coma | 10 | 70 | 0 | 80 | 10 | 65 |  | 155 |  
              | 5. CDV | 550 | 1.148 | 31 | 1.729 | 130 | 284 | 23 | 2.166 |  
              | Totaal | 24.786 | 37.477 | 10.615 | 72.878 | 15.287 | 48.139 | 765 | 137.069 |  
              | 2. %  op totaal |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1. ROB | 35,4% | 45,9% | 18,7% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |  
              | 2. RVT | 33,5% | 53,6% | 12,9% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |  
              | 3. Kort Verbl. | 27,8% | 67,0% | 5,2% | 100,0% | 0,8% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |  
              | 4. Coma | 12,5% | 87,5% | 0,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |  | 100,0% |  
              | 5. CDV | 31,8% | 66,4% | 1,8% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |  
              | Totaal | 34,0% | 51,4% | 14,6% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |  
          De commerciële homes zijn meer aanwezig in het minder 
        personeelsintensieve segment van de ROB dan in de meer intensieve zorg, 
        de RVT. Ze zijn minimaal aanwezig in Kort Verblijf en dagcentra die 
        vooral zaak zijn van de private VZW's.
 
 2. Vlaamse bejaardenhomes naar statuut
 
 Traditioneel wordt onderscheid gemaakt tussen 3 statuten:
 
 - Publieke homes, al of niet als aparte VZW onder publieke 
        bevoegdheid.
 - Private VZW, Verenigingen Zonder Winstgevend doel, de 
        Non-Profit-homes dus, of in de nieuwe terminologie van de Nationale 
        Bank, de niet-voor winst marktdiensten.
 - Private Profit, of ondernemingen die het winstoogmerk als doel 
        stellen, nl de commerciële ondernemingen.
 
 In België¨beschikt de residentiële bejaardensector op 01/01/2013 over 137.069 
        bedden, waarvan 72.878 of 53,2%  in het Vlaams gewest. 
        De 
        Private VZW's beheren in het Vlaams gewest meer dan de helft van de bedden, gevolgd door de 
        publieke homes met 24.786 en de Commerciële met 10.615. Merk dat de 
        publieke rusthuizen nog met 469 bedden gestegen zijn in 2013, de private 
        VZW's met 410 en de commerciële met 375. Daarmee wint de 
        commerciële iets in van de steek die ze in 2011 lieten vallen toen in 
        een jaar tijd 518 bedden voor hen verloren gingen, maar de 
        publieke homes zijn dus het laatste jaar de grootste groeier!.
 
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Gewest | Vlaams | Brussel | Waals | Duits | België |  
              | Per type | Publiek | Privé VZW | Privé Profit | Totaal | Totaal | Totaal | Totaal | Totaal |  
              | Totaal bedden |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              |  | 1996 | 22.155 | 26.217 | 6.372 | 54.744 | 13.877 | 37.336 | 568 | 106.525 |  
              |  | 1997 | 22.657 | 27.342 | 6.869 | 56.868 | 14.411 | 40.354 | 586 | 112.219 |  
              |  | 1998 | 22.339 | 27.258 | 7.017 | 56.614 | 15.087 | 41.097 | 586 | 113.384 |  
              |  | 1999 | 23.228 | 28.396 | 7.633 | 59.257 | 15.418 | 42.349 | 581 | 117.605 |  
              |  | 2000 | 23.770 | 29.568 | 8.176 | 61.514 | 15.906 | 43.966 | 611 | 121.997 |  
              |  | 2001 | 23.845 | 30.056 | 8.423 | 62.324 | 15.855 | 44.825 | 600 | 123.604 |  
              |  | 2002 | 23.902 | 30.298 | 8.700 | 62.900 | 16.182 | 46.229 | 631 | 125.942 |  
              |  | 2003 | 23.875 | 30.675 | 8.613 | 63.163 | 15.878 | 46.148 | 752 | 125.941 |  
              |  | 2004 | 23.904 | 31.095 | 8.832 | 63.831 | 15.926 | 46.274 | 759 | 126.790 |  
              |  | 2005 | 23.969 | 31.287 | 8.871 | 64.127 | 15.906 | 46.595 | 759 | 127.387 |  
              |  | 2006 | 23.951 | 31.771 | 8.986 | 64.708 | 15.651 | 46.468 | 806 | 127.633 |  
              |  | 2007 | 23.865 | 32.182 | 9.222 | 65.269 | 15.449 | 46.669 | 832 | 128.219 |  
              |  | 2008 | 23.966 | 32.944 | 9.523 | 66.433 | 15.527 | 47.122 | 744 | 129.826 |  
              |  | 2009 | 23.990 | 34.024 | 9.939 | 67.953 | 15.546 | 47.326 | 744 | 131.569 |  
              |  | 2010 | 24.110 | 34.698 | 10.114 | 68.922 | 15.588 | 47.603 | 743 | 132.856 |  
              |  | 2011 | 24.203 | 35.783 | 9.596 | 69.582 | 15.420 | 47.625 | 743 | 133.370 |  
              |  | 2012 | 24.317 | 37.067 | 10.240 | 71.624 | 15.194 | 47.793 | 763 | 135.374 |  
              |  | 2013 | 24.786 | 37.477 | 10.615 | 72.878 | 15.287 | 48.139 | 765 | 137.069 |  
         3. Evolutie% van de bejaardenhomes Vlaams gewest naar statuut.
 
 In % kan men de groei vaststellen van de commerciële bejaardenhomes 
        van 11,6% in 1996 tot een piek van 14,7% in 2010 in het Vlaams gewest. 
        Daarna heeft men een zware steek laten vallen in 2011 die de commerciële sector beetje bij beetje 
        aan het oprapen is.
 
 Ook op Belgisch niveau is het commerciële 
        initiatief, vooral in Brussel en Wallonië, al langer over haar top heen. 
        Vertrekkend van 30% aandeel in 1996 is er een groei 
        geweest tot 34,0% om dan aan een afkalving te beginnen  tot 
        31,7% in 2012  met pas in 2013 een kleine herneming tot 
        32,0% zonder het 
        niveau van 2011 te bereiken.
 
 De publieke sector kent ook een langzame 
        terugval op Belgisch niveau van haar aandeel van 35,5% in 1996 tot
        30,7% in 2013, maar het is 
        niet de commerciële sector die haar opeet en voor een meer langzame 
        groei zorgt, maar de Private VZW, de niet-voor winst-sector, die na een 
        lichte vermindering van haar aandeel tussen 1996 met 34,5% tot 33,6% in 
        2002 voortdurend voor een uitbreiding van haar gewicht in de gehele 
        bejaardenhomes in België gezorgd heeft met een groei tot 37,5% in 2012 
        en een stabilisatie in 2013. Zij hebben zich de laatste 10 jaar als 
        sterkste groeier gepositioneerd, en dit in alle gewesten, zie tabel voor 
        het detail: Bejaardenhomes 
        1996-2013 per gewest en statuut, terwijl de publieke sector zich 
        alles bijeen de laatste drie jaar handhaaft.
 
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Gewest | Vlaams | België |  
              | Per type | Publiek | Privé VZW | Privé Profit | Totaal | Publiek | Privé VZW | Privé Profit | Totaal |  
              | Totaal bedden |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              |  | 1996 | 40,5% | 47,9% | 11,6% | 100,0% | 35,5% | 34,5% | 30,0% | 100,0% |  
              |  | 1997 | 39,8% | 48,1% | 12,1% | 100,0% | 34,7% | 34,1% | 31,2% | 100,0% |  
              |  | 1998 | 39,5% | 48,1% | 12,4% | 100,0% | 33,8% | 33,8% | 32,5% | 100,0% |  
              |  | 1999 | 39,2% | 47,9% | 12,9% | 100,0% | 33,5% | 33,6% | 32,9% | 100,0% |  
              |  | 2000 | 38,6% | 48,1% | 13,3% | 100,0% | 32,9% | 33,8% | 33,2% | 100,0% |  
              |  | 2001 | 38,3% | 48,2% | 13,5% | 100,0% | 32,8% | 33,9% | 33,3% | 100,0% |  
              |  | 2002 | 38,0% | 48,2% | 13,8% | 100,0% | 32,4% | 33,6% | 34,0% | 100,0% |  
              |  | 2003 | 37,8% | 48,6% | 13,6% | 100,0% | 32,3% | 33,7% | 34,0% | 100,0% |  
              |  | 2004 | 37,4% | 48,7% | 13,8% | 100,0% | 32,2% | 33,8% | 34,1% | 100,0% |  
              |  | 2005 | 37,4% | 48,8% | 13,8% | 100,0% | 32,1% | 33,8% | 34,1% | 100,0% |  
              |  | 2006 | 37,0% | 49,1% | 13,9% | 100,0% | 32,1% | 34,2% | 33,7% | 100,0% |  
              |  | 2007 | 36,6% | 49,3% | 14,1% | 100,0% | 31,9% | 34,6% | 33,5% | 100,0% |  
              |  | 2008 | 36,1% | 49,6% | 14,3% | 100,0% | 31,7% | 34,9% | 33,5% | 100,0% |  
              |  | 2009 | 35,3% | 50,1% | 14,6% | 100,0% | 31,4% | 35,4% | 33,3% | 100,0% |  
              |  | 2010 | 35,0% | 50,3% | 14,7% | 100,0% | 31,2% | 35,8% | 33,0% | 100,0% |  
              |  | 2011 | 34,8% | 51,4% | 13,8% | 100,0% | 31,2% | 36,7% | 32,1% | 100,0% |  
              |  | 2012 | 34,0% | 51,8% | 14,3% | 100,0% | 30,8% | 37,5% | 31,7% | 100,0% |  
              |  | 2013 | 34,0% | 51,4% | 14,6% | 100,0% | 30,7% | 37,3% | 32,0% | 100,0% |  
           4. Evolutie in % per jaar en periodes
 
 Het landschap van de bejaardenhomes naar statuut is de laatste 16 
        jaar verschoven ten voordele van de private VZW's en in mindere mate van 
        de commerciële homes die vanaf 2002 gestabiliseerd zijn op 34%, en vanaf 
        34,1 hun aandeel zien afkalven. Caritas is dé buffer geweest tegen de 
        commercialisering en zal voor de toekomst meer en meer een steunpilaar 
        zijn voor de publieke homes om zich niet te laten verleiden door de 
        commercie en het winstoogmerk.
 
 In evolutieperspectief ogen de %ges van de commerciële sector enigszins 
        hoog, maar dat is tav van een kleine basis, nl. 14,6% van het 
        aandeel in 2013. Als gekeken wordt naar het aandeel in de groei van de 
        Vlaamse bedden de laatste 3 jaar (dus met inbegrip van het rampjaar 2011 
        voor de commerciële sector) dan is het commerciële aandeel maar 12,7%, 
        dat van de Private VZW, 70,2%. Zelfs in de laatste tien jaar is 
        het aandeel van de Private VZW's altijd  70% geweest wat bijkomende 
        bedden betreft. In de vertraagde groei van de publieke homes hebben zij 
        het grootste aandeel ingepikt en niet de commerciële sector zoals 
        iedereen de indruk heeft of zoals, in de eerste plaats de commerciële 
        sector, iedereen wil doen geloven. Niets van aan dus.
 
 Als gekeken wordt naar het aandeel van elk statuut in de bijkomende 
        bedden in de diverse periodes, zie onderste deel van de tabel, dan is er 
        in Wallonië en Brussel een wezenlijke groei van de commerciële sector 
        geweest tot 2005 en in Vlaanderen tot 2010.
 
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Gewest | Vlaams | Brussel | Waals | Duits | België |  
              | Per type | Publiek | Privé VZW | Privé Profit | Totaal | Totaal | Totaal | Totaal | Totaal |  
              | Evolutie % per jaar |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              |  | 1997 | 2,3% | 4,3% | 7,8% | 3,9% | 3,8% | 8,1% | 3,2% | 5,3% |  
              |  | 1998 | -1,4% | -0,3% | 2,2% | -0,4% | 4,7% | 1,8% | 0,0% | 1,0% |  
              |  | 1999 | 4,0% | 4,2% | 8,8% | 4,7% | 2,2% | 3,0% | -0,9% | 3,7% |  
              |  | 2000 | 2,3% | 4,1% | 7,1% | 3,8% | 3,2% | 3,8% | 5,2% | 3,7% |  
              |  | 2001 | 0,3% | 1,7% | 3,0% | 1,3% | -0,3% | 2,0% | -1,8% | 1,3% |  
              |  | 2002 | 0,2% | 0,8% | 3,3% | 0,9% | 2,1% | 3,1% | 5,2% | 1,9% |  
              |  | 2003 | -0,1% | 1,2% | -1,0% | 0,4% | -1,9% | -0,2% | 19,2% | 0,0% |  
              |  | 2004 | 0,1% | 1,4% | 2,5% | 1,1% | 0,3% | 0,3% | 0,9% | 0,7% |  
              |  | 2005 | 0,3% | 0,6% | 0,4% | 0,5% | -0,1% | 0,7% | 0,0% | 0,5% |  
              |  | 2006 | -0,1% | 1,5% | 1,3% | 0,9% | -1,6% | -0,3% | 6,2% | 0,2% |  
              |  | 2007 | -0,4% | 1,3% | 2,6% | 0,9% | -1,3% | 0,4% | 3,2% | 0,5% |  
              |  | 2008 | 0,4% | 2,4% | 3,3% | 1,8% | 0,5% | 1,0% | -10,6% | 1,3% |  
              |  | 2009 | 0,1% | 3,3% | 4,4% | 2,3% | 0,1% | 0,4% | 0,0% | 1,3% |  
              |  | 2010 | 0,5% | 2,0% | 1,8% | 1,4% | 0,3% | 0,6% | -0,1% | 1,0% |  
              |  | 2011 | 0,4% | 3,1% | -5,1% | 1,0% | -1,1% | 0,0% | 0,0% | 0,4% |  
              |  | 2012 | 0,5% | 3,6% | 6,7% | 2,9% | -1,5% | 0,4% | 2,7% | 1,5% |  
              |  | 2013 | 1,9% | 1,1% | 3,7% | 1,8% | 0,6% | 0,7% | 0,3% | 1,3% |  
              | Evolutie  |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              |  | Tav 1996 | 11,9% | 42,9% | 66,6% | 33,1% | 10,2% | 28,9% |  | 28,7% |  
              |  | Tav 2003 | 3,8% | 22,2% | 23,2% | 15,4% | -3,7% | 4,3% |  | 8,8% |  
              |  | Tav 2008 | 3,4% | 13,8% | 11,5% | 9,7% | -1,5% | 2,2% |  | 5,6% |  
              |  | Tav 2010 | 2,8% | 8,0% | 5,0% | 5,7% | -1,9% | 1,1% |  | 3,2% |  
              | Bijkomend |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              |  | laatste 17 jr | 14,5% | 62,1% | 23,4% | 100% | 100% | 100% |  | 100% |  
              |  | laatste 10 jr | 9,4% | 70,0% | 20,6% | 100% | 100% | 100% |  | 100% |  
              |  | laatste   5 jr | 12,7% | 70,3% | 16,9% | 100% | 100% | 100% |  | 100% |  
              |  | laatste   3 jr | 17,1% | 70,2% | 12,7% | 100% | 100% | 100% |  | 100% |  
         Opvallend toch de vermindering van het aantal bejaardenbedden in het 
        Brusselse gewest  met -3,7% tav van tien jaar geleden in 
        2003, een afname die zich ook de laatste 3 jaar doorzet. Ook in Wallonië 
        is de groei bijna stilgevallen tot 1,1% de 3 laatste  jaar 
        terwijl in Vlaanderen in dezelfde periode er een toename is met 5%.
 
 De vermindering van de bedden in Brussel is daarbij het gevolg van zowel 
        de afname van commerciële bedden als van publieke bedden, het zijn dus 
        ook daar geen communicerende vaten. In Wallonië is de vertraging van de 
        groei van het aantal bedden uitsluitend het gevolg van een afname in de 
        commerciële bedden.
 
 Voor het detail voor elk van de statuten en aard van de bedden in elk 
        gewest, zie de bijgaande tabel
 
 5. De loer van de PS
 
 In feite heeft de PS (Parti Socialiste, actief in Wallonië en 
        Brussel) Vlaanderen weer eens een serieuze loer gedraaid. Het Vlaams 
        gewest was maar goed voor 53,6% van de bedden in de 
        bejaardenhomes en dit terwijl haar bevolking 57,6% van België bedraagt. 
        Juist voor de Vlamingen oud en zorgbehoeftig worden, stoot de PS die 
        bevoegdheid af van federaal niveau naar de gemeenschappen zodat de 
        Vlamingen zelf voor de kosten van hun stijgend aantal bejaarden moeten 
        opdraaien.
 
 Of zal de N-VA mee zorgen dat de residentiële bejaardenzorg weer een 
        federale bevoegdheid wordt, en beter nog, opnieuw tot de 
        'ziekenhuisfinanciering' gaat behoren, een oude droom en meteen grote 
        frustratie van Joos Wauters toen DeHaene de 'bejaardenbedden' uit de 
        ziekenhuishuisfinanciering heeft gewipt.
 
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Gewest | Totaal |  
              | Per type | Vlaams | Brussels | Waals | Duits | België |  
              | Totaal bedden |  |  |  |  |  |  
              |  | 1996 | 51,4% | 13,0% | 35,0% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 1997 | 50,7% | 12,8% | 36,0% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 1998 | 49,9% | 13,3% | 36,2% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 1999 | 50,4% | 13,1% | 36,0% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 2000 | 50,4% | 13,0% | 36,0% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 2001 | 50,4% | 12,8% | 36,3% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 2002 | 49,9% | 12,8% | 36,7% | 0,5% | 100,0% |  
              |  | 2003 | 50,2% | 12,6% | 36,6% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2004 | 50,3% | 12,6% | 36,5% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2005 | 50,3% | 12,5% | 36,6% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2006 | 50,7% | 12,3% | 36,4% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2007 | 50,9% | 12,0% | 36,4% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2008 | 51,2% | 12,0% | 36,3% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2009 | 51,6% | 11,8% | 36,0% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2010 | 51,9% | 11,7% | 35,8% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2011 | 52,2% | 11,6% | 35,7% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2012 | 52,9% | 11,2% | 35,3% | 0,6% | 100,0% |  
              |  | 2013 | 53,2% | 11,2% | 35,1% | 0,6% | 100,0% |  
          
           Wie verliest en in de hoek staat wordt soms agressief
 
 Dat de commercie in België hoogtij zou vieren in de bejaardenhomes is 
        een fabeltje waarin de economische en financiële centra de bevolking 
        maar al te graag wil doen geloven met Rutten en ander politici als 
        voortrekkers. Dat de N-VA en de meeste andere partijen het 
        'overheidsbeslag' willen verminderen en de overheidsuitgaven bevriezen, 
        met of zonder de aanpassing aan de levensduurte, zal zich zoals dikwijls 
        naar de zwakste schakels richten. De bejaardenhomes zijn uit dat oogpunt 
        niet veilig, zeker niet in de Vlaamse context waar de kostprijs van een 
        gelijkschakeling van het overgekomen federale personeel aan het Vlaamse 
        nog budgettair dient ingeschreven.
 
 Er is een toekomst voor de publieke, al of niet verzelfstandigde homes 
        in de bejaardensector, zo stellen personeel en bewoners van het rusthuis 
        in Zelzate. De vakbond heeft daarbij zichzelf kunnen corrigeren wat 
        minimumdiensten en 'creatieve' actie betreft, door zelf pyjama's aan te 
        trekken en de bejaarden niet in pyjama te laten zitten. Hiermee 
        onderschrijven de vakbonden en personeel van de openbare dienst zich in 
        de tradities van de Witte Woede, een kostbaar goed. Het Zelzaatse 
        personeel én bewoners daarbij geven niet alleen hoop voor de toekomst 
        maar zijn nu al een verwittiging voor wie zich opmaakt om bezit te nemen 
        van het departement Welzijn in de volgende Vlaamse regering.
 
 
        
            BuG 
        213  on-line         Tablet-versie        
        Printversie (6p)
 Tabel:
        Bejaardenhomes 
        1996-2013 per gewest en statuut
 
 
        Jan Hertogen, socioloogwww.npdata.be
 0487 335 552
 
 Wie geen berichten meer wenst te ontvangen, graag een RE met melding:
        
        uitschrijven
 |