BuG 207 – Bericht uit het Gewisse – 12 december 2013
BuG
207 on-line
Printversie (8p)
Tabletversie (8p)
Niet zoals De Tijd, De Morgen of Itinera menen te weten:
Geen 33% maar 45%
loontrekkende Publieke tewerkstelling in België
42,5% Vlaams, 44,5% Brussels en 50,4% voor het Waals
gewest,
dat hiermee in 2012 voor het eerst boven de 50% uitkomt, maar!
58,7% van de publieke dienstverleners woont in het Vlaamse
gewest,
8,0% in het Brusselse gewest, 33,3% in het Waals gewest terwijl de
bevolkingsverdeling 57,5% Vlaams, 10,4% Brussels en 32,1 Waals is.
Vlaanderen en Wallonië hebben dus elk een surplus van 1,2% in de
publieke tewerkstelling in vergelijking met hun bevolkingsaandeel en
dit ten koste van het Brussels aandeel van 8%, dat dus 2,4% te kort
komt,
en dat 30% te kort gedaan wordt, in vergelijking met de andere gewesten.
Waarom De Tijd, De Morgen enz. publieke tewerkstelling onderschatten
is een raadsel, elk cijfer in deze 45,0% is gefundeerd en
controleerbaar.
Of is het
juist omdat de publieke dienstverlening België resistenter maakt
tegen de crisis. Want zegt de Grauwe niet dat publieke investeringen,
ook
in de tewerkstelling, de koopkracht stabiel houden en optrekken? Is de
publieke dienstverlening niet de 'echte' motor van de economie en
dit
in tegenstelling tot het geklaag over loonkosten en het 'overheidsbeslag'.
Guido Deckers van het ACV is daar duidelijk over in
Arbeid is niet te koop.
Tabel:
Loontrekkende Publieke en Niet-Publieke tewerkstelling 2008-2012
Tabel:
Loontrekkende Publieke tewerkstelling 2012 per gewest
Verschillen met de cijfers in
BuG 174 komen
voort uit een lagere inschatting
van de dienstenchequestewerkstelling langs het expertenrapport 2013 en
de
verrekening van de RSZ-PPO tewerkstelling op basis van de woonplaats
hetgeen vooral voor Brussel een relatief groot verschil teweegbrengt.
Belangrijke
mededeling: De e-maillijst is gereorgansieerd en er zouden in
principe geen dubbele zendingen meer kunnen gebeuren, behoudens op 2
verschillende adressen aan dezelfde persoon. Ook is het nu eenvoudiger
om personen te schrappen die liever geen berichten meer ontvangen, een eenvoudige melding
volstaat. En wie nog andere mensen kent om de berichten door te zenden,
of hun e-mail adres door te geven,
of om het bericht op z'n faceboekpagina te zetten of er een tweetje over te
doen, ga je gang.
Onbelangrijke mededelingen:
1. Dienstencheques en de Vlaamse Ouderenraad, een visie voor
het Vlaams gewest door Jozef Pacolet, gevraagd door de Vlaamse
Ouderenraad op 28-11-2013, zie
PDF -
Dienstencheques Jozef Pacolet
2. Brief aan Mustafa Kör, zie
Brief
aan Mustafa van 12/12/2013, naar
aanleiding van z'n tocht langs het openbaar vervoer van Opgrimbie naar
De Panne, zie
artikels in DS
3. Uitgaven voor Gezondheid in de OESO-landen, recente publicatie
van de OESO samengevat in
1 openplooibare tabel met Bevolking, GDP (Gros Domestic Product -
Bruto Binnenlands Product), uitgaven en GDP per hoofd,
evolutie GDP en Gezondheidsuitgaven 2000-2011. Langs de pijltjes in de
kolomtitel kunnen de landen volgens diverse criteria oplopend of
aflopend geordend worden.
4. De lokale besturen zouden 25.000 jobs verliezen in de
volgende legislatuur (dewelke, lokaal of Vlaams?). De ACV-centrale
lokale besturen ziet 1/3 of 8.300 naakte ontslagen en 16.700 niet
vervangingen. Best was het als zij ook het totale volume
vervangingsnoodzaak, dwz personeel 50+ en 55+, zouden aangeven. In het
Vlaams gewest werkten er op 31/12/2013 182.619 in het lokale
bestuur of de provincie (RSZPPO - het ACV spreekt over 250.000
werknemers, waar komt dat cijfer vandaan?), waarvan 65.080 ouder dan 50 en
32.641 ouder dan 55 jaar. Daaraan afgemeten is 25.000 erg veel,
om niet te zeggen onwaarschijnlijk, zeker omdat het om een vrij korte
periode van 4 tot 5 jaar zou gaan, want dan zou bv 1 op 2 ambtenaren die nu 55+
zijn niet vervangen worden. En best te weten dat het contraproductief is
om cijfers (ongenuanceerd) op te drijven zoals de wachtlijsten van de
gehandicapten, dan blijven oplossingen verder weg dan ooit. Voor info
lokale besturen, zie
BuG 193.
5. Het spoorspook kwam weer even om de hoek kijken
toen Cornu een vermindering van spoorpersoneel met 1.000 aan kondigde
de komende jaren. In feite komt dat er op neer dat er van de 19.202
spoorpersoneel dat op 31/12/2013 50 jaar en ouder was (52% van
het totale personeel!) er 18.000 moeten
vervangen worden het komende decennium en dar er 1.000 niet zullen
vervangen worden. Is het dan geen groter nieuws dat er 18.000 aanwervingen dienen te gebeuren.
En dat men best ook eens in Brussel
rondkijkt, ook al wonen daar 3/4 van de inwoners en 80% van de jongeren met
migratieachtergrond?zie
BuG 197. Maar
slechts 3% van het spoorpersoneel heeft een van de 19 Brusselse
gemeenten als domicilie.
6. De recente onderzoeken naar sociale depressie in
Vlaanderen,
zie het artikel
Wat erg voor die migrantenmijders . En voor wie Freek de Jonge gemist
heeft bij de
Pauw en Witteman (met ook het lied van Freek de Jonge,
Moederschoot), hij is nog altijd
Neerlands hoop in
bange dagen, of ook Vlaandrens hoop? Vroeger was het de wat arrogante
politieke correctheid, nu is het al populistische correctheid met de
pretentie van het absolute gelijk die de klok zwaait,
zo stelde hij. En voor nog een mooi lied van Freek De Jonge bij De Pauw
en Witteman, zie De
eerste keer.
7. Baremieke loonsverhoging dé waarborg van koopkracht:
Baremieke aanval op 1,7 miljoen werknemers. Tijd voor de
Non-Profitwerknemers om de 2 jaarlijkse weddeverhoging te laten
doortrekken zolang men werkt, want nu wordt de wedde na 28 jaar
ancienniteit geblokkeerd. Voor hetzelfde geld langer werken, daar is nog
niemand beter van geworden.
8. 25 jaar geleden ging de Witte woede van start met de
2de langste staking in België, 5 maanden en 8 dagen, na de 8 maanden van
de VTR, daarmee was meteen bewezen dat ook de zachte sector hard kon
zijn, en langdurig kon staken, toch als de minimum-dienstverlening
gerespecteerd wordt. Een bedje waar de spoorbonden en het
gevangenispersoneel nog altijd in ziek zijn ten koste van betere
resultaten die ze mét respect voor een minimale dienstverlening zouden
kunnen behalen. In het artikel
25 jaar geleden brak de Witte woede uit wordt een enigszins eigenzinnige
kijk ontwikkeld zowel op de Witte Woede als de werking en staking van
Eigen Thuis Grimbergen, een 'socialistische enclave', waar het ondermeer
allemaal begon.
9. En nog eentje om het niet af te leren:
Migratie en nationalisme, alsof Hitler spreekt, wat ondermeer ook
denkstof levert voor het pamflet van Joost Zwagerman, Hitler in de
polder van 2009.
BuG 207 -
Publieke dienstverlening/tewerkstelling 2008-2012 en 2012 per gewest
Definitie: Publieke loontrekkende
dienstverlening is elke tewerkstelling die in hoofdzaak gebeurt met
overheidsfinanciering. Naast het openbaar bestuur en de openbare
dienstverlening betreft het de gezondheids, welzijns- en grote
delen van de culturele sector, het openbaar vervoer, post en
communicatie, en andere gedeelten van de tertiaire sector voorzover ze
in de RSZ als 'overheidstewerkstelling' worden beschouwd. Ook de
volledige RSZ-PPO, de lokale en provinciale besturen worden tot de
Publieke Dienstverlening/Tewerkstelling gerekend, ook de
dienstenchequestewerkstelling valt onder Publieke Dienstverlening.
Inleiding:
Het is moeilijk te
kiezen tussen een veelvoud van themas als je vooraf weet dat niemand,
met inbegrip van DWM, er aandacht aan zal besteden. Het is zoals een
topsporter die alsmaar traint en z'n niveau verhoogt of een kunstenaar
die naarstig topkunst produceert zonder dat
hij uitgenodigd wordt op meetings of z'n werk in kunsthallen kan tentoon
stellen. Maar de doorzetter
wint altijd en kwaliteit prijst zichzelf aan, de actualiteit biedt
daarbij elke
dag wel iets om ten gronde wat interesants over te zeggen. Dus waarom
zwijgen zolang spreken (anderen) helpt?
Een artikel in DM van 11/12/2013 heeft het
over 1/3 door overheid gefinancierde jobs, refererend naar De Tijd?
En de zorgsector wordt in het laatste kwartaal 2013 groter dan de industriële sector,
de jobcreatie in die zorgsector compenseert daarbij volledig het verlies in de industriële en tertiaire sector, ook de vertraagde groei van de zorgjobs
wordt vastgesteld en de
noodzaak voor de 'marktsector' om deze vertraging te compenseren door
jobs in de privésector weet de journalist van De Morgen
(DT).
DS van
02/08/2013
had evenwel al eerder gemeld dat de zorgsector groter geworden was dan de
industriële sectoren op basis van door npdata.be gepubliceerde cijfers
in BuG 192.
Maar een herhaling kan nooit kwaad.
Tijd dus om de update van de gegevens over publieke tewerkstelling, niet alleen over
de evolutie sinds 2008, maar vooral ook
de berekening van de publieke tewerkstelling per gewest, tot in het
grootste detail, dwz tot op het niveau van elk van de 916 nace200
sectoren en dit voor 2012, uit de schuif te halen.
0. Technische noten
- De opdeling per gewest
laat de 53.025 werknemers met domicilie in het buitenland of waarvan het
gewest niet kon bepaald worden buiten
beschouwing. Dit is maar een beperkte groep, zonder impact op de
verdeling van de publieke tewerkstelling.
- Voor de berekening van het aandeel publieke tewerkstelling in vervoer,
post en x aantal andere sectoren die onder de industrie of de 'voor
winst marktdiensten' worden geklasseerd gaan we voort op het aandeel
'overheidstewerkstelling' zoals in de RSZ statistieken zichtbaar wordt tot op 3
digit, zie:
RSZ, loontrekkende tewerkstelling, file
2012- 4de kwartaal, tabel 3. Voor de extractie van publieke dienstverlening in deze
tewerkstelling passen we dit % toe, gelijk voor alle gewesten, een
eventuele afwijking heeft maar een beperkte impact op het globale %
publieke dienstverlening. Ook wordt het % dat voortgaat op 3 digit,
toegepast op het detail zoals beschikbaar voor 5 digit. Ook hier hebben
eventuele afwijkingen maar beperkt impact op het globale aandeel
publieke tewerkstelling.
- voor de globale opdeling van de publieke dienstverlening gaan we voort
op de nieuwe indeling van de Belgische economie zoals is gehanteerd in
het rapport van de 'expertencommissie' loonkloof en lastenverminderingen
waar alle grote statistische en studiecentra van de Belgische staat
in aanwezig waren, zie
BuG 205,
nl 1. Verwerkende nijverheid, 2. De voor winst marktdiensten, 3 de
niet-voor winst marktdiensten, 4. Oveheid en 5 het Onderwijs. De
landbouw wordt niet als een aparte categorie in de Publieke
Dienstverlening weerhouden omdat ze globaal maar een aandeel heeft van
13 jobs in een gewest.
- Voor de dienstencheques is voortgegaan op het totaal aantal
tewerkstelling zoals door de RSZ is gemeten en waarop het aandeel 'met
winstoogmerk' is toegepast voortgaande op de telling van de
expertencommissie. De andere zijn niet identificeerbaar aanwezig in de
tewerkstelling van de niet-marktdiensten, zowel de RSZ als de RSZ-PO.
1. Evolutie Publieke dienstverlening in Belgiê van 2008 tot 2012:
tabel
Loontrekkende Publieke en Niet-Publieke tewerkstelling 2008-2012
De tabel is opgedeeld in 2 delen, de totale loontrekkende tewerkstelling
met alle details, en de Publieke tewerkstelling/dienstverlening met
alle details, onderscheiden naar RSZ- en RSZ-PPO tewerkstellingen.
Het betreft dus de publieke tewerkstelling loontrekkenden van zowel in
België als buiten België gedomicilieerden. Het totaal voor 2012 ligt dus
hoger dan de samentelling van het aantal werknemers per gewest zoals in
de volgende tabellen wordt weergegeven.
België - Aantal loontrekkende werknemers 15-64 jaar per NACE-code
5 digit 2008-2012 |
Sor |
Sie |
NACE |
Uitleg |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
ev. 08/12 |
Totaal loontrekkenden |
3.683.737 |
3.669.497 |
3.722.319 |
3.748.674 |
3.735.248 |
51.511 |
1. RSZ-werknemers |
3.334.996 |
3.313.213 |
3.361.685 |
3.385.816 |
3.368.370 |
33.374 |
2. RSZ-PPO-werknemers |
348.741 |
356.284 |
360.634 |
362.858 |
366.878 |
18.137 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
België - Publieke dienstverlening loontrekkendn in België per
NACE-code - 31/12/2008-2012 |
|
|
|
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
ev. 08/12 |
Totaal loontrekkende werknemers |
3.683.737 |
3.669.497 |
3.722.319 |
3.748.674 |
3.735.248 |
51.511 |
1. Publieke loontrekkende tewerkstelling |
1.603.284 |
1.636.873 |
1.665.438 |
1.675.491 |
1.679.740 |
87.767 |
1. RSZ-werknemers |
1.254.543 |
1.280.589 |
1.304.804 |
1.312.633 |
1.312.863 |
69.631 |
2. RSZ-PPO-werknemers |
348.741 |
356.284 |
360.634 |
362.858 |
366.877 |
18.136 |
2. Niet-publieke loontrekkende tewerkstelling |
2.080.453 |
2.032.624 |
2.056.881 |
2.073.183 |
2.055.508 |
-36.256 |
% Publieke dienstverlening |
43,5% |
44,6% |
44,7% |
44,7% |
45,0% |
|
Voor het algemene overzicht van de
tewerkstelling worden de dienstencheques apart genomen, voortgaande op de
cijfers van de tewerkstelling onder de NACE-code reiniging gebouwen en
een fractie van het uitzendwerk, zonder dat dit sterk afwijkt van de
methode gehanteerd in de opdeling per gewest.
Tussen 2008 (voor de crisis) en 2012 is er een stijging geweest
van de publieke tewerkstelling/dienstverlening van 1.603.284 tot
1.679740 of een stijging met 87.767 jobs of +1,5%, van 43,5% van de
loontrekkende tewerkstelling naar 45,0%, als anti-crisisbeleid/effect
kan dat tellen. Zoals ook de economisten van De Tijd en De Morgen
vaststellen is er een tewerkstellingsverlies van 36.256 in de secundaire
en tertiaire sectoren, maar een stijging in de publieke dienstverlening
met 87.767 zodat het saldo na 5 'crisisjaren' toch nog 51.511
tewerkstellingsgroei bedraagt
Deze gunstige evolutie blijkt ook uit de
relatieve verhoging van de publieke dienstverlening van 43,5% naar
44,6% van de loontrekkende tewerkstelling tussen 2008 en 2009 met
+ 33.589
jobs terwijl de Niet-publieke tewerkstelling er met 47.829 op achteruit
ging, zodat er een negatief tewerkstellingssaldo van -14.240 was in
2009. Mede door het terugvallen van de noemer, de totale loontrekkende
tewerkstelling, verhoogde het aandeel van de publieke tewerkstelling met
1,1% in het crisisjaar 2009.
In de tabel
Loontrekkende Publieke en niet-publieke dienstverlening 2008-2012
wordt de evolutie van jaar tot jaar geschetst: (in de tabel kan ook voor
elk jaar de procentuele evolutie nagegaan worden).
België - Aantal loontrekkende werknemers 15-64 jaar per NACE-code
5 digit 2008-2012 |
|
Sor |
Sie |
NACE |
Uitleg |
2012 |
ev. 08/09 |
ev. 09/10 |
ev. 10/11 |
ev. 11/12 |
ev. 08/12 |
%ev 08/12 |
Totaal loontrekkenden |
3.735.248 |
-14.240 |
52.822 |
26.355 |
-13.426 |
51.511 |
1,4% |
1. RSZ-werknemers |
3.368.370 |
-21.783 |
48.472 |
24.131 |
-17.446 |
33.374 |
1,0% |
2. RSZ-PPO-werknemers |
366.878 |
7.543 |
4.350 |
2.224 |
4.020 |
18.137 |
5,2% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
België - Publieke dienstverlening loontrekkendn in België per
NACE-code - 31/12/2008-2012 |
|
|
|
|
|
2012 |
ev. 08/09 |
ev. 09/10 |
ev. 10/11 |
ev. 11/12 |
ev. 08/12 |
%ev 08/12 |
Totaal loontrekkende werknemers |
3.735.248 |
-14.240 |
52.822 |
26.355 |
-13.426 |
51.511 |
1,4% |
1. Publieke loontrekkende tewerkstelling |
1.679.740 |
33.589 |
28.565 |
10.053 |
4.249 |
87.767 |
5,5% |
1. RSZ-werknemers |
1.312.863 |
29.290 |
24.632 |
9.119 |
6.590 |
69.631 |
5,6% |
0. Primaire sector |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1. Verwerkende Nijverheid |
3.158 |
17 |
11 |
-51 |
-47 |
-71 |
-2,2% |
2. Voor winst marktdiensten |
125.722 |
-3.227 |
-1.769 |
-1.858 |
-3.008 |
-9.861 |
-7,3% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
507.082 |
13.010 |
18.256 |
10.269 |
5.939 |
47.474 |
10,3% |
4. Openbare diensten + Onderwijs |
573.498 |
7.279 |
543 |
-5.883 |
-8.083 |
-6.144 |
-1,1% |
|
Openbaar bestuur, defensie, verzeker. |
204.192 |
-157 |
-2.166 |
-3.326 |
-6.333 |
-11.982 |
-5,5% |
|
Onderwijs |
369.306 |
7.436 |
2.709 |
-2.557 |
-1.750 |
5.838 |
1,6% |
5. Dienstencheques |
101.159 |
12.230 |
7.536 |
6.624 |
11.694 |
38.084 |
51,2% |
6. Extra-territoriaal + Huish. Als werkgever |
2.244 |
-19 |
55 |
18 |
94 |
148 |
7,1% |
2. RSZ-PPO-werknemers |
366.877 |
7.543 |
4.350 |
2.224 |
4.019 |
18.136 |
5,2% |
0. Primaire sector |
13 |
-3 |
-2 |
-1 |
-1 |
-7 |
-35,0% |
1. Verwerkende Nijverheid |
15.803 |
341 |
-750 |
76 |
909 |
576 |
3,8% |
2. Voor winst marktdiensten |
5.750 |
-22 |
663 |
46 |
-815 |
-128 |
-2,2% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
145.904 |
5.403 |
1.640 |
1.414 |
1.644 |
10.101 |
7,4% |
4. Openbare diensten + Onderwijs |
199.407 |
1.824 |
2.799 |
689 |
2.282 |
7.594 |
4,0% |
2. Niet-publieke loontrekkende tewerkstelling |
2.055.508 |
-47.829 |
24.257 |
16.302 |
-17.675 |
-36.256 |
-1,7% |
Tussen 2009 en 2011 was er sprake van een
'verzekering' van de tewerkstelling, met een forse groei van zowel
publieke als niet publieke tewerkstelling zodat het aandeel van de
publieke tewerkstelling gelijk bleef. In 2011 was er een sterkere groei
in de niet publieke tewerkstelling, vooral door een jobvermindering bij
openbare dienste en onderwijs, die zich ook in 2012 sterker doorzette.
Deze terugval werd gecompenseerd door een stijging in de zorgsector en
de dienstencheques zodat het saldo in 2011 nog positief was met +26.533
in de Publieke dienstverlening, maar in 2012 resulteerde in een globale vermindering van de
loontrekkende tewerkstelling met -13.424, vooral door het negatieve saldo
van de niet-publieke dienstverlening dat -17.675 bedroeg naast
een beperkte stijging in de Publieke dienstverlening met +4.249..
Het verdere detail van waar groei en terugval plaatsvond kan verder
nagegaan worden in de tabel
Loontrekkende Publieke en niet-publieke dienstverlening 2008-2012
2. Alle publieke
tewerkstelling per gewest in een overzichtelijke tabel -
Loontrekkende Publieke tewerkstelling 2012 per gewest
Voor elke van de Nace-sectoren met alle subtotalen wordt
per gewest het beeld gegeven van de publieke dienstverlening langs
volgende cijfers:
- in aantallen (A)
- het % per gewest voor elk van de 917 deelsectoren met publieke
dienstverlening). (A - rechterzijde))
- in % tav de totale tewerkstelling (totale loontrekkende tewerkstelling
= 100%) (B)
- in % tav van de publieke dienstverlening (totale loontrekkende publieke
dienstverlening = 100%) (C)
De tabel is opgedeeld in 2 delen:
Bovenaan het overzicht
van alle werknemers per gewest voor alle deelsectoren met ook het % wat
op zich al unieke gegevens zijn. Onderaan de extractie van publieke
tewerkstelling uit de tabel loontrekkende tewerkstelling, en zoals kan
afgelezen worden, 45% op Belgisch niveau, 42,5% in het
Vlaams gewest, 44,5% in het Brussels en, voor het eerst boven de
50%, het Waals gewest met 50,4%.
Aantal loontrekkende werknemers 15+ per NACE-code 5 digit - 2012 -
België per gewest |
Sor |
Sie |
NACE |
Uitleg |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België |
Totaal loontrekkenden |
2.287.903 |
299.838 |
1.094.482 |
3.682.223 |
1. RSZ-werknemers |
2.092.560 |
268.848 |
955.558 |
3.316.966 |
2. RSZ-PPO-werknemers |
195.343 |
30.990 |
138.924 |
365.257 |
Bevolking |
|
|
6.381.859 |
1.154.635 |
3.563.060 |
11.099.554 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Publieke dienstverlening 15-64 jaar per NACE-code 5 digit - 2012 -
België per gewest |
|
|
|
|
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België |
A. Loontrekkende werknemers |
2.287.903 |
299.838 |
1.094.482 |
3.682.223 |
1. Loontrekkende Publieke Dienstverlening |
971.723 |
133.319 |
551.961 |
1.657.003 |
1. RSZ-werknemers |
776.393 |
102.329 |
413.038 |
1.291.760 |
2. RSZ-PPO-werknemers |
195.330 |
30.990 |
138.923 |
365.243 |
2. Loontrekkende niet-Publieke tewerkstelling |
1.316.180 |
166.519 |
542.521 |
2.025.220 |
B % op loontrekkende werknemers |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
1. Loontrekkende Publieke Dienstverlening |
42,5% |
44,5% |
50,4% |
45,0% |
2. Loontrekkende niet-Publieke tewerkstelling |
57,5% |
55,5% |
49,6% |
55,0% |
C. % op loontrekkende Publieke Dienstverlening |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
3. Afgemeten aan de bevolking is vooral Brussel de dupe van de
ondertewerkstelling in Publieke en niet-Publieke tewerkstelling
In deze eerste extractie worden voor de openbare dienst de
kolompercentages met aandeel per gewest geopend, en enkel het totaal
aantal voor België in beeld gebracht. Zowel in de Publieke als de
niet-Publieke dienstverlening is Brussel onderbediend wat tewerkstelling
betreft en dit zowel wat RSZ als RSZ-PPO tewerkstelling betreft
(behoudens bij de OCMW's). Bij de niet-publieke
dienstverlening is het vooral Vlaanderen dat er met 65% van de
loontrekkende tewerkstelling bovenuit steekt, terwijl Brussel op 8,2%
en vooral Wallonië op 26,8% blijven steken. Niet zozeer de werkloosheid
maar de ondertewerkstelling in vooral Brussel en ook Wallonië is er het
probleem, eerder dan de hoogte van de werkloosheid.
Publieke dienstverlening 15-64 jaar, totaal 2012 en % per gewest |
|
|
|
|
België |
|
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België |
A. Loontrekkende werknemers |
3.682.223 |
|
62,1% |
8,1% |
29,7% |
100,0% |
1. Loontrekkende Publieke Dienstverlening |
1.657.003 |
|
58,6% |
8,0% |
33,3% |
100,0% |
1. Verwerkende Nijverheid |
18.767 |
|
53,4% |
8,2% |
38,4% |
100,0% |
2. Voor winst marktdiensten |
216.070 |
|
61,8% |
9,5% |
28,7% |
100,0% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
648.142 |
|
61,4% |
7,8% |
30,8% |
100,0% |
4. Openbare diensten |
388.033 |
|
52,4% |
8,5% |
39,1% |
100,0% |
|
1. Federale overheid |
34.321 |
|
56,4% |
7,2% |
36,4% |
100,0% |
|
2. Niet-Federale overheden |
171.602 |
|
48,3% |
9,7% |
42,1% |
100,0% |
|
|
84112 |
Overheden gemeensch./gew |
34.725 |
|
45,6% |
9,9% |
44,5% |
100,0% |
|
|
84113 |
Provinciale overheid |
10.976 |
|
40,2% |
0,4% |
59,4% |
100,0% |
|
|
84114 |
Gemeentelijke overheid |
94.911 |
|
50,8% |
8,9% |
40,2% |
100,0% |
|
|
84115 |
O.C.M.W. |
30.990 |
|
46,3% |
14,9% |
38,9% |
100,0% |
|
3. Buit. Zaken, bedrijven, maatsch. leven |
30.679 |
|
55,9% |
13,0% |
31,0% |
100,0% |
|
4. Justitiële omgeving |
62.240 |
|
53,9% |
5,0% |
41,1% |
100,0% |
|
|
84220 |
Defensie |
33.648 |
|
55,6% |
3,6% |
40,8% |
100,0% |
|
|
84231 |
Rechtbanken |
579 |
|
52,3% |
23,0% |
24,7% |
100,0% |
|
|
84232 |
Strafinrichtingen |
27.832 |
|
52,1% |
6,2% |
41,7% |
100,0% |
|
|
84239 |
Overige justitie |
181 |
|
19,9% |
26,0% |
54,1% |
100,0% |
|
5. Federale politie |
55.154 |
|
57,3% |
5,8% |
36,9% |
100,0% |
|
|
84241 |
Federale Politie |
15.174 |
|
52,3% |
7,3% |
40,4% |
100,0% |
|
|
84242 |
Lokale Politie |
34.349 |
|
58,7% |
5,0% |
36,3% |
100,0% |
|
|
84249 |
And. openb./civiele veiligheid |
90 |
|
33,3% |
33,3% |
33,3% |
100,0% |
|
|
84250 |
Brandweer |
5.432 |
|
63,3% |
6,3% |
30,4% |
100,0% |
|
6. Verplichte sociale verzekeringen, SZ |
31.858 |
|
57,1% |
7,7% |
35,2% |
100,0% |
|
7. Extra-territoriaal |
2.179 |
|
29,1% |
50,2% |
20,7% |
100,0% |
5. Onderwijs |
385.992 |
|
58,8% |
7,3% |
33,9% |
100,0% |
1. RSZ-werknemers |
1.291.760 |
|
60,1% |
7,9% |
32,0% |
100,0% |
2. RSZ-PPO-werknemers |
365.243 |
|
53,5% |
8,5% |
38,0% |
100,0% |
2. Loontrekkende niet-Publieke tewerkstelling |
2.025.220 |
|
65,0% |
8,2% |
26,8% |
100,0% |
Politie, zowel federaal (7,3%) als lokaal (5%), Brandweer
(6,3%), Leger (3,6%), Gevangenisbewakers (6,2%) en zoals
al duidelijk was, vervoer (3% spoor, algemeen 8,0%) en
post (5%) houden zich ver van Brussel om er te wonen, maar zijn
de eersten om er te werken. Dat kan maar als er bewust veel te weinig gerecruteerd
wordt bij de Brusselse
bevolking voor wat de 'uniformberoepen' betreft, de MIVB niet te na
gesproken (16,6% personenvervoer op de weg is van Brussel) en
Beveiliging (22,2% woont in Brussel), maar zij zijn de uitzonderingen. Maar zoals vroeger
gezegd zal dit keren. Ook de tewerkstelling van leerkrachten,
onderwijzers en kleuterleidsters is ondermaats in Brussel (7%),
terwijl dat toch de sleutels zijn naar de toekomst. Maar op 12 jaar tijd
studeren er 4 generaties bachelors af, en dat zal de echte omslag zijn
die voor alle beroepen in Brussel voor een revolutie gaat zorgen het komende decenium,
met de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 als culminatiepunt.
Maar we vallen in herhaling en het is beter de tabel
Loontrekkende Publieke tewerkstelling 2012 per gewest zelf te
exploreren in al haar onderdelen, aantallen en %ges. Want ook langs de
percentages op de totale loontrekkende tewerkstelling (rij B) en de %
binnen de publieke dienstverlening (rij C) krijgt men een volledig
detail. Een teruggrijpen naar de algemene tewerkstellingscijfers kan
soms nuttig zijn omdat daar bv voor het spoorwegpersoneel dat in
hoofdzaak publieke dienstverlening is, een groter detail terug te vinden
is, ondermeer dat slechts 3% van alle NMBS spoorwegpersoneel in Brussel
woont. Zou dat al onder Cornu z'n aandacht gebracht zijn?
4. %
op het totaal Publieke dienstverlening
In onderdeel C van de tabel
Loontrekkende Publieke tewerkstelling 2012 per gewest
wordt het relatieve belang weergegeven van elke deelsector in het geheel
van de Publieke dienstverlening per gewest. Daarmee verdwijnt de
ongelijke verdeling van de Publieke dienstverlening uit the picture maar
worden bepaalde onderdelen belangrijker, zoals, weliswaar beperkt, de
lokale besturen in Brussel met het OCMW voorop, een evidente
vaststelling voortgaande op de dynamiek van een grootstad ondermeer wat
migratie betreft. Ook de sector kunst en kultuur en de voor winst
marktdiensten zijn van een groter gewicht in de Brusselse Publieke
tewerkstelling.
Publieke dienstverlening 15-64 jaar per NACE-code 5 digit - 2012 -
België per gewest |
|
|
|
|
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België |
A. Loontrekkende werknemers |
2.287.903 |
299.838 |
1.094.482 |
3.682.223 |
B % op loontrekkende werknemers |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
C. % op loontrekkende Publieke Dienstverlening |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
1. Verwerkende Nijverheid |
1,0% |
1,2% |
1,3% |
1,1% |
2. Voor winst marktdiensten |
13,7% |
15,4% |
11,2% |
13,0% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
41,0% |
37,7% |
36,2% |
39,1% |
|
1. Mensel. gezondheidszorg/maatsch. dienst. |
35,9% |
26,6% |
31,2% |
33,6% |
|
1. Gezondheidszorg |
14,1% |
12,2% |
14,5% |
14,1% |
|
Ziekenhuizen |
11,7% |
9,9% |
12,2% |
11,8% |
|
Geneesheren |
0,9% |
1,0% |
0,8% |
0,9% |
|
Paramedisch |
1,5% |
1,3% |
1,4% |
1,4% |
|
2. Maatschappelijke dienstverlening |
18,9% |
12,8% |
14,9% |
17,1% |
|
2. Kunst, amusement en recreatie |
2,8% |
4,1% |
2,5% |
2,8% |
|
1. Kunst en cultuur |
0,7% |
1,9% |
0,7% |
0,8% |
|
2. Bibliotheek, musea, natuur |
0,8% |
0,8% |
0,7% |
0,8% |
|
3. Sport, recreatie, ontspanning |
1,3% |
1,4% |
1,2% |
1,3% |
|
3. Overige diensten |
2,3% |
7,0% |
2,5% |
2,7% |
4. Openbare diensten |
20,9% |
24,7% |
27,5% |
23,4% |
|
1. Federale overheid |
2,0% |
1,8% |
2,3% |
2,1% |
|
2. Niet-Federale overheden |
8,5% |
12,4% |
13,1% |
10,4% |
|
|
84112 |
Overheden gemeensch. en gew. |
1,6% |
2,6% |
2,8% |
2,1% |
|
|
84113 |
Provinciale overheid |
0,5% |
0,0% |
1,2% |
0,7% |
|
|
84114 |
Gemeentelijke overheid, |
5,0% |
6,4% |
6,9% |
5,7% |
|
|
84115 |
O.C.M.W. |
1,5% |
3,5% |
2,2% |
1,9% |
|
3. Buit. Zaken, bedrijven, maatsch. leven |
1,8% |
3,0% |
1,7% |
1,9% |
|
4. Justitiële omgeving |
3,5% |
2,3% |
4,6% |
3,8% |
|
5. Federale politie |
3,3% |
2,4% |
3,7% |
3,3% |
|
6. Verplichte sociale verzekeringen, SZ |
1,9% |
1,8% |
2,0% |
1,9% |
|
7. Extra-territoriaal |
0,1% |
0,8% |
0,1% |
0,1% |
5. Onderwijs |
23,4% |
21,1% |
23,7% |
23,3% |
In de tabel kunnen deze
aandelen voor elke deelsector verder geexploreerd worden. Onder de
hoofding B in % tav op het totaal van de loontrekkende tewerkstelling.
5. De voor winst marktdiensten, zeg maar de tertiaire sector
Ze worden vlug uit het oog verloren maar ook de voor winst marktdiensten, de
tertiaire sector dus, heeft een groeiende impact in de Publieke
Dienstverlening, nl 216.070 jobs of 5,9% van de Publieke
dienstverlening. Een belangrijk deel hiervan komt op rekening van de publieke middelen
die ingezet worden in de dienstencheques zoals georganiseerd
door de commerciële sector. Maar ook het Vervoer (NMBS, De Lijn, TEC,
MIVB), Bpost zijn vooralsnog belangrijke 'overheidsbedrijven' die nog maar
marginaal beconcurreerd worden door de 'private', de op winst gerichte
sector. Beter dan bij Energie en Banken in het verleden treden vakbonden hier op als
bewaker van het algemeen belang, tegen de markt en het winstoogmerk, behalve dan Transcom van het ACV dat zich als een haai
geworpen heeft op het gehandicaptenvervoer, die, och arme 3 miljoen mag
verdelen, 1/3 van een %
van wat De Lijn Krijgt. Dat LBC-NVK dit dossier heeft laten gaan is al
evenmin te begrijpen.Tegen einde van de week moeten de
aanvraagdossiers voor erkenning als vervoer 'met recht op een
compensatievergoeding', binnen zijn en voor Kerstmis zou minister Crevits de
erkenningen verdelen, met inbegrip van mogelijk forse prijsstijgingen voor de
gehandicapten die 3 tot 4 x meer zullen moeten betalen voor een gelijke
vervoersafstand als een gewone burger. Mustafa Kör zou er zijn aandacht
ook eens op kunnen richten. Zie ook Brief
aan Mustafa van 12/12/2013.
De berekening van het aandeel van de
Publieke dienstverlening in de tertiaire sector, de voor winst
marktdiensten, gaat voort op het getelde aandeel van het 'Openbaar ambt'
in deze deelsectoren zoals per kwartaal opgemaakt door de
RSZ, loontrekkende tewerkstelling, file
2012- 4de kwartaal, tabel 3. De %ges met het aandeel
'Overheidsdiensten' worden toegepast op de onderscheiden sectoren.
Publieke dienstverlening 15-64 jaar per NACE-code 5 digit - 2012 -
België per gewest |
|
|
|
|
België |
|
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België |
A. Loontrekkende werknemers |
3.682.223 |
|
62,1% |
8,1% |
29,7% |
100,0% |
1. Loontrekkende Publieke Dienstverlening |
1.657.003 |
|
58,6% |
8,0% |
33,3% |
100,0% |
1. Verwerkende Nijverheid |
18.767 |
|
53,4% |
8,2% |
38,4% |
100,0% |
2. Voor winst marktdiensten |
216.070 |
|
61,8% |
9,5% |
28,7% |
100,0% |
|
|
49 -51 |
Vervoer (spoor, weg, water, lucht) |
55.531 |
|
61,6% |
8,0% |
30,4% |
100,0% |
|
|
52000 |
Opslag en ondersteuning |
2.540 |
|
74,4% |
4,1% |
21,6% |
100,0% |
|
|
52220 |
Diensten i.v.m.met vervoer water |
1.877 |
|
99,9% |
0,0% |
0,1% |
100,0% |
|
|
52230 |
Diensten luchtvaart |
24 |
|
100,0% |
0,0% |
0,0% |
100,0% |
|
|
55202 |
Vakantieparken |
89 |
|
60,7% |
1,1% |
38,2% |
100,0% |
|
|
53100 |
Postdiensten |
27.754 |
|
59,1% |
5,0% |
35,8% |
100,0% |
|
|
55300 |
Kampeerterreinen |
5 |
|
0,0% |
0,0% |
100,0% |
100,0% |
|
|
55 -56 |
Accommodatie en maaltijden |
484 |
|
56,1% |
17,4% |
26,6% |
100,0% |
|
|
58290 |
Overige uitgeverijen van software |
28 |
|
100,0% |
0,0% |
0,0% |
100,0% |
|
|
59 -63 |
Informatie en communicatie |
19.719 |
|
63,9% |
13,1% |
23,0% |
100,0% |
|
|
61100 |
Uitzenden van radioprogramma's |
448 |
|
35,9% |
0,2% |
63,8% |
100,0% |
|
|
61200 |
Draadloze telecommunicatie |
257 |
|
8,9% |
17,1% |
73,9% |
100,0% |
|
|
61900 |
Overige telecommunicatie |
3 |
|
0,0% |
0,0% |
100,0% |
100,0% |
|
|
62010 |
Ontwerpen computerprogramma's |
184 |
|
98,9% |
0,0% |
1,1% |
100,0% |
|
|
62020 |
Computerconsultancy-activiteiten |
18 |
|
5,6% |
0,0% |
94,4% |
100,0% |
|
|
62090 |
Overige informatietechnologie |
43 |
|
23,3% |
0,0% |
76,7% |
100,0% |
|
|
64, 65 |
Financiële activiteiten en verzek. |
3.022 |
|
62,5% |
11,7% |
25,8% |
100,0% |
|
|
64929 |
Overige kredietverstrekking |
27 |
|
40,7% |
40,7% |
18,5% |
100,0% |
|
|
64999 |
Overige financiële dienstverlening |
3 |
|
0,0% |
0,0% |
100,0% |
100,0% |
|
|
68000 |
Exploitatie handel onroerend goed |
330 |
|
51,2% |
19,2% |
29,7% |
100,0% |
|
|
68202 |
Verhuur, exploitatie soc. woningen |
100 |
|
14,0% |
0,0% |
86,0% |
100,0% |
|
|
69 -75 |
Vrije beroepen en wetensch. act. |
5.075 |
|
64,7% |
12,5% |
22,8% |
100,0% |
|
|
72190 |
Overig ontwikk. natuurwetensch. |
18 |
|
100,0% |
0,0% |
0,0% |
100,0% |
|
|
77 -82 |
Adm./onderst. dienst (arbeidsbem.) |
9.674 |
|
61,5% |
13,7% |
24,7% |
100,0% |
|
|
78100 |
Arbeidsbemiddeling |
1 |
|
100,0% |
0,0% |
0,0% |
100,0% |
|
|
79901 |
Toerististische informatiediensten |
988 |
|
68,2% |
0,1% |
31,7% |
100,0% |
|
|
81100 |
Onderst. activ. voorzieningen |
180 |
|
28,3% |
42,8% |
28,9% |
100,0% |
|
|
81210 Dienstencheques (winstoogmerk) |
86.250 |
|
62,0% |
10,0% |
28,0% |
100,0% |
|
|
81290 |
Andere reinigingsactiviteiten |
1.397 |
|
18,5% |
56,1% |
25,4% |
100,0% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
648.142 |
|
61,4% |
7,8% |
30,8% |
100,0% |
4. Openbare diensten |
388.033 |
|
52,4% |
8,5% |
39,1% |
100,0% |
5. Onderwijs |
385.992 |
|
58,8% |
7,3% |
33,9% |
100,0% |
Buiten Vervoer, Post en Communicatie
(ondermeer Radio en TV) is het aandeel van de Publieke dienstverlening
beperkt alhoewel het Watervervoer, Financiële activiteit (Nationale
Bank), Wetenschappelijke activiteit (CRB, Planbureau e.a.), Toerisme en
vooral dan Administratieve en Ondersteunende diensten met ondermeer de
terbeschikking stelling van arbeidskrachten, dwz de VDAB, Forem en
Actiris met in totaal 9.674 personeelsleden in deze rubriek.
Bij dit laatste is Brussel wel pertinent aanwezig als complement voor de
relatief hogere werkloosheidscijfers. En dit compartiment zal in Brussel
exponentieel groeien met de 43,7 miljoen € Europees geld (36,4%
van de 120 miljoen € die Europa voor Brussel en Wallonië
voorziet gedurende 2 jaar), aangevuld met 1/3 van dit
bedrag bovenop te besteden door de regio, bedrag dat langs de recent besliste lastenverlaging voor
specifieke gebieden ook naar Brussel zal gaan, hetgeen het te investeren
totaalbedrag op 58 miljoen € brengt. Tav van een
Actiris budget 286 miljoen €
in 2012 is deze 58 miljoen € (voor 2 jaar) een forse injectie
voor de specifieke actie tav de jeugdwerkloosheid.
6. Publieke
dienstverlening, dé stabiliserende factor tegen crisis en voor relance
Hoe meer de economische en financiële machtcentra de publieke
dienstverlening en tewerkstelling willen onderuit halen, hoe meer ze
daarin gevolgd worden door haar politieke exponenten, de N-VA voorop,
hoemeer de sociale- en bestaanszekerheid in vraag gesteld worden, des te
groter het belang dat deze tewerkstelling en de zekerheidsstelsels
hebben voor het anti-crisibeleid en voor 'aantrekken' van de economie en
het relanceren ervan. Dat geen enkele leugen en verdachtmaking te min is
voor de strijdrossen tegen de samenleving en het economisch draagvlak
werd nog maar eens aangetoond door Peter Cousart, stafmedewerker activeringsbeleid bij de Vereniging van Vlaamse Steden en
Gemeenten (VVSG)
in z'n artikel
Activeer de beleidsmaker. Hij stelt hierin; "Toch
zijn meer dan de helft van de leefloners binnen een half jaar al weer
weg uit de OCMW’s en tot 70 procent binnen het jaar", ondanks
een Vlaams beleid dat stokken in de wielen steekt van de OCMW's die er
effectief in slaagt de leefloners te 'activeren'. Vandaar ook de titel
van z'n artikel: Activeer de beleidsmaker om aan te
klagen dat het juist de Vlaamse overheid is die het OCMW's moeilijk
maakt ondanks het uitzonderlijk resultaatrijke activeringsbeleid van de
duizenden OCMW-medewerkers, ook in Antwerpen. Maar de Homansen mogen met
hun schuinpraat onder grote mediatieke belangstelling de inspanningen van
hun eigen personeel en van alle andere OCMW's zonder weerwerk onderuit
halen.
O(m)(p)a's aan de dop, België aan de top
Dank zij de publieke dienstverlening, dank zij het leefloon - dat niets
met 'sociale zekerheid' te maken heeft, Guido De Padt zou z'n les eens
opnieuw moeten leren in z'n jacht op de EU-onderdanen, hij bedoelt
Roemenen en Bulgaren, waarvan de RSVZ met succes het kaf van het koren
scheidt, ook weer ambtenaren die hun werk doen, maar die men hun werk
niet gunt - dank zij de systemen van werkloosheid, invaliditeit,
pensioen, kinderbijslag en de tegemoetkomingen voor gehandicapten wordt voor 60% van de inkomenstrekkers
en vloor 3/4 van de bevolking sociale
en bestaanszekerheid gegeven, ook in moeilijke- en crisitijden. Ook al
is de welvaartvastheid niet altijd verzekerd, toch is het vooral de
ancienniteitsbverhoging doorheen de gehele carrière van de 1,7 miljoen
loontrekkenden die in de publieke dienstverlening zijn tewerkgesteld
die de koopkracht in België meer dan welke andere maatregel (en welk
ander land ook) heeft
gewaarborgd. Met een gemiddelde verhoging van de lonen van 2,5%,
voor maximum 28 jaar ancienniteit, bijkomend aan de index en aan de
programmatie, en dus ook bijkomend aan de 'loonstop' die in het
interprofessionele akkoorden is voorzien of wordt opgelegd, wordt het
draagvlak voor minimale en verhogende koopkracht van 3/4 van de
bevolking verzekerd. Daarmee scoort België beter, zoniet het best van
alle landen die in het verleden of het heden, zich de titel
'socialistisch' toeken(d)(n)en, of zoals een Belarus me ooit zei,
België is een socialistisch koninkrijk, als je naar gezondheidszorg,
onderwijs, sociale- en bestaanszekerheid kijkt, zo vertel ik altijd aan
m'n vrienden als ik nog een terug ga naar Belarus en terugdenk aan de
tijden van de Sovjetunie. Daarvoor moet de eerste
minister nog geen 'marxist' zijn, maar het voortbestaan van deze samenleving en
de individueel verzekerende structuren zijn de echte inzet
van de politieke keuzes die in mei 2014 verder kunnen gemaakt. Zoals
nogal eens zal de keuze van het 'volk' misschien duidelijker zijn dan de
roepers van het laatste uur verhopen.
Och ja, zien welk aandeel de Non-Profit zal krijgen in de 2 miljard
lastenverminderingen die recent beslist zijn. En waar zijn de
berekeningen van de expertencommissie gebleven in de discussies en
maatregelen om de 'loonkloof' te dichten en die van de loonkloof een
'loonvoordeel' gemaakt hebben, die zijn allemaal onder de mat geveegd.
Maar de lastenverminderingen zullen wél verder stijgen van 11,8
tot 14 miljard €.in 2018.
BuG
207 on-line
Printversie (8p)
Tabletversie (8p)
Tabel:
Loontrekkende Publieke en Niet-Publieke tewerkstelling 2008-2012
Tabel:
Loontrekkende Publieke tewerkstelling 2012 per gewest
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit eenvoudig melden
langs een RE.
|