BuG 206 – Bericht uit het Gewisse – 13 november 2013
BuG
206 on-line
Printversie (6p)
Vooraf 1: Geef ieder een laptop - 2: De markt - 3: Loonvoordeel 1,5% België
Commercie mag
gehandicaptenvervoer overnemen van Crevits
Diensten Aangepast Vervoer (DAV) zien betoelaging
praktisch verdwijnen
Taxi Hendrix, taxi-lobby en Sp.a halen hun slag volledig
thuis:
ondersteuning door gemeente, provincie, OCMW, voorziening
is 'overcompensatie' en komt in aftrek van de betoelaging,
Wie nog gehandicaptenvervoer 'subsidieert' ziet z'n inspan-
ning omgezet in een prijsverhoging voor de gehandicapten.
En waarom nam De Lijn haar verantwoordelijkheid niet
en moet de gehandicapte nu het 10-voudige betalen voor
een km van wat een gewone burger aan De Lijn betaalt.
En waarom krijgt
de Lijn 4€ voor elke verreden km en het
gehandicaptenvervoer maar 0,4€ € voor een verreden km,
en waarom legt de minister voor gehandicaptenvervoer
maar 3 mio € bij, dat is 0,35% (1/3 van 1%) van de 859 mio €
die de Lijn jaarlijks van de Vlaamse Gemeenschap krijgt?
Maar die 3 miljoen€ was voor de taxi-lobby en haar lakeien
voldoende om de betoelaging naar zich toe te trekken
en de Diensten Aangepast vervoer, die al 30 jaar actief zijn
op
droog zaad te zetten en hun betoelaging te ontnemen,
o ironie,
en dit door toedoen van een CD&V minister Crevits.
Wanneer de opstand van de gehandicapten en hun ouders?
Voor reacties, cfr
gehandicaptenliberationfront@gmail.com
Vooraf 1: Geef er een lap op (of is het Geef ieder een
laptop?), een premature verkiezingsaffiche
van het Vlaams Belang, Met een vliegenmepper Di Rupo rond de oren slaan,
de Italiaan, de homo en de premier, drie vliegen in één klap. Wie klaagt
deze affiche eens aan, of kan en mag dat zo allemaal? Of was het
Geeft
ieder één laptop (Vier - bekijk op volledig scherm) en
Kamagurka was er
weer bij met z'n handje (Burgemeester van Antwerpen - bekijk op
volledig scherm) of hoe het Vlaams Belang het
vijfde wiel aan de N-VA wagen is geworden.
Vooraf 2: Geen 'liberation' van de gehandicapte maar vermarkting van
de zorg: zie
PersoonsVolgende Financiering (DWM) en de diepgravende analyse van
Tuur Vanempten, oud-hoofdredacteur van de Gids op Maatschappelijk gebied
(ACW):
Hardwerkende Vlamingen gebaat met solidariteit (DWM) en
CD&V met Innesto de markt op (DWM)
Vooraf 3. En wat met het loonkostenvoordeel van 1,5% in België? Wat
met de 5,1 mia € werkgeversbijdragenverminderingen, dat stelden we als vraag in de vorige
BuG 205. Omdat
nergens een duidelijke uitleg gegeven werd, noch in het
CRB-rapport,
noch in het
Expertenrapport, werd haar impact op de loonkloof gemiddeld
op 2% ingeschat zodat er een loonkostenvoordeel ontstond. Maar ze is al
afgetrokken wist iemand te melden, ja maar zonder aan te geven in welke
mate in de 3 andere landen werkgeversbijdragenvermindering hebben
gespeeld zodat tav de vermindering tot 0,5% loonkloof de helft van de
impact van de werkgeversbijdragenverminderingen (4,0%) werd
doorgerekend. We zijn dan verder op zoek gegaan in het CRB rapport voor
2012:
Loonontwikkeling België tav de 3 buurlanden. Merk dat voor 2012 alle
sectoren worden betrokken, ook overheid en onderwijs, sectoren die door
de anciënniteitregeling sterker stijgen dan de private sector, de 5,1%
(de enige maal dat dit % in het CRB-rapport wordt vermeld) is dan een
maximum dat in de feite lager ligt, en dus ook de 0,5% die na
aftrek van de loonsubsidiering overblijft
(CRB-rapport, blz 67)
De werkgeversbijdragenverminderingen (het verschil tussen de blauwe en
gele lijn) in België volgens inkomen. Was het teveel gevraagd aan CRB en
de expertencommissie om ook zo'n schemaatje op te maken voor de drie
andere landen? Ek ik die dacht dat de bijdrage voor de sociale
zekerheid, volledig betaald, 36% op de brutowedde was, hier al
gereduceerd tot 32,5%, de 'faciale' aanslagvoet, of is dit al een
aanslag op de voet van 36%?
"In 2011 waren de totale sociale bijdrageverlagingen voor
de werkgevers goed voor 5,0 miljard euro en 3,5% van de loonmassa. Van
dit bedrag ging 82,5% naar structurele verminderingen voor werknemers
uit de privésector en de overige 17,5% naar extra verlagingen voor
doelgroepen." (CRB-rapport blz 93 en 94)
Die 3,5% betreft de bijdrageverminderingen berekend op de totale loonkost
(zoals in de eerste grafiek hierboven voor 2012). Als het % enkel berekend wordt
op de lonen van de private sector, dus zonder de openbare sector en het
onderwijs die, buiten index en programmatie elk jaar 2,5% baremieke
anciënniteit genieten dan zal het % lastenverminderingen nog aanmerkelijk hoger liggen
en dus ook de impact op de vermindering van de loonkloof die hiermee een
groter loonvoordeel voor België geeft.
Zaak is dus dat in het
CRB-rapport en in het
Expertenrapport nergens een
overzichtelijke vergelijking gemaakt wordt van
de impact van de werkgeversbijdrageverminderingen op de loonkloof in
België en de andere 3 landen, en
dat in feite verondersteld wordt dat deze geen impact heeft, gezien men
de impact van de loonsubsidiering maar begint te tellen na de aftrek van
alle werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid, dat is gemakkelijk
natuurlijk, zo blijft de helft van de lastenvermindering buiten beeld. Er mag o.i.
minstens verondersteld worden dat deze bijdragevermindering de helft van
de impact heeft van de loonsubsidiering, en voortgaande op de
gedocumenteerde 5,1 mia € werkgeversbijdragenvermindering, is dit
-2% zodat de loonkloof in feite omgezet wordt in een loonvoordeel van
1,5%.
Gehandicaptenvervoer en DAV's over kop
0. Documentatie
-
Decreet gehandicaptenvervoer van 21-12-2012,
-
Uitvoeringsbesluit gehandicaptenvervoer 17-10-2013
-
De
enthousiaste commentaar van GTL-Taxi
-
Jaarverslag van De Lijn 2012
-
Voorgeschiedenis proefproject De Lijn in BuG 60
1. Het Decreet en het
Uitvoeringsbesluit 'Overcompensatie' gehandicaptenvervoer
1.1.
Decreet, "Art. 6.
...De
Vlaamse Regering zal bij het bepalen van het bedrag van de compensatie
als vermeld in het tweede lid, vermijden dat de compensatie een
economisch voordeel bevat waardoor de gecompenseerde ondernemingen ten
opzichte van concurrerende ondernemingen kunnen worden bevoordeeld."
."Art. 10: ...De Vlaamse Regering vordert de compensatie,
vermeld in artikel 6, geheel of gedeeltelijk terug als blijkt dat de
vervoerder overgecompenseerd is voor de door hem verrichte
openbare dienstverplichting als vermeld in artikel 5. De gecompenseerde
vervoerder houdt gedurende ten minste tien jaar alle gegevens bij die
noodzakelijk zijn om vast te stellen dat er geen overcompensatie is."
Hiermee was al duidelijk dat alle betoelaging en ondersteuning van
gemeenten, provincies, nationale loterij, OCMW, eigen voorziening enz. van
de 'compensatie' zou afgetrokken worden omdat het een 'niet-concurrentieel
voordeel' zou geven tav de taxisector. Gezien de betoelaging door de
Vlaamse overheid van de diensten Aangepast Vervoer globaal maar 35%
tot 50% uitmaakte van hun inkomsten wordt de weg vrijgemaakt om de
commerciële initiatieven en de taxi's volledig te betoelagen en dat de
betoelaging van de DAV's (volledig) zal wegvallen, omdat er
'overcompensatie is'. Zo wordt in één decreet de Caritas en de zorg van
de voorzieningen en mensen op de vuilhoop gegooid, negatief
gesanctioneerd. Zonder ook maar iets in het verleden gedaan te hebben of
met de mensen en de vervoersprijs in te zitten, wordt de taxisector nu
volledig door de Vlaamse overheid vergoed met het geld dat tot dan toe
naar de DAV's ging. Het dreigement van een periode van 10 jaar dat m'n
z'n 'andere' inkomsten zal kunnen verliezen, zonder dat de taxisector
hiervoor schrik moet hebben omdat zij nooit andere financiering zullen
incasseren, is daarbij nog een ware schande. De commercie, Taxi Hendrix
op kop, heeft het in dit dossier over de ganse lijn gehaald, proficiat
en schande voor wie het niet heeft kunnen verhinderen.
Dat de Vlaamse overheid hier rechtstreeks zelf tussenkomst als
aanspreekpunt om de commercie toe te laten het gehandicaptenvervoer over
te nemen is niet alleen verwonderlijk maar choquerend. Bij het gewone
gehandicaptenvervoer is het De Lijn (die maar 1/4 uitbesteed aan
commerciële uitbaters), bij de gezondheidszorg het RIZIV, bij de
werkloosheid de RVA en de VDAB enz die als beheers- en contactpunt
optreden, voor het gehandicaptenvervoer doet de minister het zelf, niet
te begrijpen.
1.2.
Uitvoeringsbesluit,
Afdeling 4. - Overcompensatie.
"Art. 28. Uiterlijk op 31 maart van ieder jaar bewijst de
gecompenseerde vervoerder dat de ontvangen compensatie in het voorgaande
werkingsjaar geen aanleiding heeft gegeven tot overcompensatie. De
vervoerder geeft daarvoor een volledig overzicht van de kosten en
inkomsten van het voorgaande werkingsjaar. De inkomsten omvatten zowel
de inkomsten uit de dienstverlening als andere inkomsten, zoals
subsidies of compensaties. Als bewijs van de niet-overcompensatie vult de gecompenseerde vervoerder
een formulier in dat met een gewone brief, met een aangetekende brief of
elektronisch aan de administratie wordt bezorgd. Bij het formulier voegt
de vervoerder de goedgekeurde jaarrekening en de eindbalans van het
voorgaande boekjaar. De minister stelt het model van formulier vast."
"Art. 29. Als op basis van het formulier, vermeld in
artikel 28, en de goedgekeurde jaarrekening en eindbalans van het
voorgaande boekjaar blijkt dat de vervoerder werd overgecompenseerd,
wordt de overcompensatie teruggevorderd of wordt de volgende compensatie
verminderd met het bedrag dat overcompensatie uitmaakt."
Wie voorgaande bepaling leest,
weet het al, alle eigen verworven financiering en tussenkomsten van
andere systemen (gemeente, OCMW, provincie, voorzieningen en andere zoals
oude DAC-projecten, dienstencheques, artikel 60, WEP+ of
dagprijspersoneel worden afgetrokken van de 'compensaties', want het zijn
'overcompensaties die een taxi-bedrijf niet kan of wil verwerven. Wil men
een DAV z'n resultaatrekening/begroting in evenwicht
houden dan moet dit 'verlies' aan inkomsten tav de vroegere betoelaging
door de Vlaamse overheid, omgezet worden in een prijsverhoging aan
de gehandicapte, of men moet z'n rijbereik inkrimpen, z'n dienst enkel
lokaal organiseren of opdoeken en aan de taxis overlaten, wat
uiteindelijk de bedoeling is van de taxisector en het resultaat van de
regeling van Enter en de minister. Het zal er in feite op neerkomen dat de DAV's niet van de
betoelaging/compensaties kunnen gebruik maken en enkel de Taxisector,
aan taxitarieven de sector overneemt of in feite liquideert. Het
is al een mooi voorbeeld tot wat 'Innesto', het marktgerichte
zorgbeleid van de CD&V kan leiden.
2. Waar
zijn de belangenverdedigers gebleven, de minister van Welzijn, de
vakbonden?
Dat geen enkele gehandicaptenorganisatie, KVG, VFG, GRIP, de
mutualiteiten, geen enkele vervoerdienst, ODAV op kop, die dit decreet
mee heeft kunnen begeleiden of er aan heeft meegeschreven, dit drama en
deze uitverkoop heeft kunnen afwenden is onbegrijpelijk en pas
wraakroepend. Waar is het 'Platform gehandicapten' gebleven,
indertijd bestaande uit VFG, KVG en Eigen Thuis, dat altijd de eerste
was om de hulpmiddelen en mobiliteit van de gehandicapten te verdedigen.
Waar zijn Ritje Pauwels, Margot Cloet en Vandeurzen gebleven om hun sector
en het belang van de gehandicapte ook bij Crevits te 'bewaken'. Hoe zal
Margot Cloet, huidig kabinetchef van Vandeurzen en voorzitster van Eigen
Thuis, de voorziening waar de eerste en nog altijd grootste
vervoerdienst in Vlaanderen is tot stand gekomen en actief is, en waar
nog altijd het secretariaat van ODAV (Overleg diensten Aangepast
Vervoer) is gevestigd, reageren, gaat deze dienst haar tarieven (verder)
verhogen of verschrompelen? Niemand heeft blijkbaar een kik gegeven, op
de Vervoercentrale van het ABVV na, onder druk van de BBTK-social-Profit,
toen de discussie in de SERV aan de orde was, maar waar de Taxi-Lobby
van het ACV, in het spoor van Taxi Hendrix, Enter en Willy Verbeeck het
kabinet Crevits volledig hebben ingepakt. En de
gehandicaptenverenigingen en ODAV stonden erbij en keken ernaar.
De dijkbreuk die de commercie heeft weten te slaan in een
essentieel onderdeel van de zorg is ook onder de ogen van de LBC-NVK
gebeurd.
Is
het door
onachtzaamheid of onwil dat de Non-Profit sector zich in de
flank heeft laten oprollen door de commercie en het winstoogmerk en dit
ondanks hun slogan Geen Commercie en Geen Winst in de Zorg, alsof
mobiliteit voor de gehandicapte geen zorgzaam goed is. En wat met de
personeelsbezetting van de bestaande DAV's en het personeelsstatuut van
chauffeurs die onder het veel minder interessante statuut van het
taxibedrijf zullen vallen voor een essentiële zorgtaak, dat kan men toch
niet laten schieten.
Als de
mobiliteit, die nooit ter harte is genomen, nu voor een schamele 3
miljoen €, als een bord linzen, in de schoot van de commerciële sector valt
en de prijzen voor de gehandicapte tot 3x toe de hoogte in kunnen gaan
dan zullen de
gehandicapten (nog) meer als vroeger in de voorzieningen blijven en
(meer) ten
laste komen van het personeel. Dan gaan ook de duizenden wachtenden op een
voorziening op maat, nog meer aan hun huis gekluisterd worden, dan
zullen de drama's misschien nog vlugger plaatsvinden tot vermeende
afschuw voor wie nu verantwoordelijk is voor de volledige destabilisatie
van het gehandicaptenvervoer. Uit recente enquêtes bleek dat het
grootste probleem van gehandicapten in zelfstandig woonprojecten de
beperkte aanwezigheid van betaalbaar vervoer is voor de gehandicapten en
dat de armoede op de loer ligt als de vervoerprijzen nog verder stijgen.
Wie neemt het in deze op voor de gehandicapten, ook al is het tav de
wetgeving en uitvoering al een achterhoedegevecht geworden. En de
verliezer heeft altijd ongelijk.
3. Een korte geschiedenis van een aangekondigde, doelbewuste en
geforceerde moord
Op 01/06/2007 in BuG 60 maakte
npdata een stand van zaken
op van het doodgeboren proefproject van De Lijn mbt
gehandicaptenvervoer Mol en Leopoldsburg . Met nog geen 1,0% van de productie
van gehandicaptenvervoer in Vlaanderen werd Mol en Leopoldsburg uitverkoren door 's
Heeren, Sp-a adept bij de Lijn die enkele maanden later als beloning,
dikbetaalde CEO van de NMBS werd. Deze keuze gebeurde in samenspraak met
de Noordlimburgse hardliners Taxi Hendrix en Willy Verbeeck. Leopoldsburg en daarna ook Mol
bedankten vrijwel onmiddellijk voor deze opgedrongen 'keuze', waarbij
voor hen ook hun 'normale
betoelaging wegviel, een lot dat nu, na
de uitvoeringsbesluiten Crevits, allicht alle andere DAV's zal beschoren zijn.
In die zin zal het wegvallen van betoelaging, het enige zijn dat uit het
proefproject Mol/Leopoldsburg 'geleerd' is. Want in
geen tijd wist Taxi Hendrix en andere taxibedrijven in Mol/Leopoldsburg
het 'budget' op kosten van De Lijn, tot 1,5 mio € op te drijven, daar
waar de 14 andere DAV's het tot dan toe met 900.000€
hebben moeten stellen. Alle voorzieningen, dagcentra gooiden zich olv
Willy Verbeeck op de goedkope Lijntarieven terwijl de Vlaamse
Gemeenschap handenvol geld in dit zogezegd Lijnproject project moest
pompen. Dit schandaalproject werd door Crevits gelukkig
gestopt maar zij heeft er een zware prijs voor moeten betalen, dwz de
overdracht van het gehandicaptenvervoer in Vlaanderen aan de commerciële
sector. En de DAV's, de gehandicaptenverenigingen en hun
vertegenwoordigers werkten er aan mee, het ODAV werd in feite ontmanteld
en zij maakten mee hun handen vuil aan dit scharreldecreet van de
commercie.
Het alarmsignaal vanuit de BBTK Social Profit werd nog door
gedocumenteerd tav de SERV maar heeft uiteindelijk niets uitgehaald, de
gehandicapten
werden voor de zoveelste maal open en bloot bedrogen, zonder dat iemand het
voor hen heeft opgenomen, een schande die Crevits, ook voor haar
misschien tegen beter weten in, nog lang zal
meedragen.
4. De DAV's zullen zoals ze al 30 jaar doen hun werking voortzetten
maar dan zonder betoelaging
De DAV's zullen, door deze nieuwe regelgeving gedwongen worden om terug
tot het oude over te gaan, dwz zonder betoelaging van de Vlaamse
overheid, ze zullen hun rijbereik inkorten, hun tarieven, hopelijk
niet of licht optrekken. De bestuurders en plaatselijke vakbonden die misschien
al niet te gelukkig waren dat voorzieningen of OCWM's een ruimere
dienstverlening realiseerden voor de gehandicapten van de streek zullen
juichen, ze kunnen terugplooien op hun 'kerntaak', de gehandicapten in
de voorziening, maar die er niet meer zullen weg geraken. En de
gehandicapten,
die zullen aan taxitarieven het Vlaamse land berijden, en zich laten
voorbijsteken door bussen van De Lijn, die aan een 10x goedkopere prijs
(0,15€ per km, tegenover 1,5€ per km voor henzelf),
hetzelfde traject kunnen afrijden. Zo eindigt dit verhaal in het meest
zwarte scenario dat men zich kon voorstellen, en dat niet is kunnen
verhinderd worden, en dit och arme omwille van 3 miljoen € die de
Vlaamse regering er nu voor vrij maakt, tav de schamele 0,9 mio € tot nu
toe, los van de kraak van 1,5 mio € per jaar door Taxi Hendrix en co in
Mol/Leopoldsburg. De Vlaamse regering kan gerust zijn, hun 3 mio € zal
niet opgeraken, behoudens misschien aan Taxi Hendrix die er alles zal
aan doen om voor het dienstenchequespersoneel een uitzondering te
krijgen. Dan is het alsof ook het gewone Lijnvervoer zou gebeuren met
dienstenchequespersoneel aan het stuur. Alles kan erger, dat weet
de gehandicaptensector al langer.
Maar toch, 'dienstenchequeschauffeurs' en de 13€ loonsubsidie die ze meebrengen
per uur, zijn uiteraard ook 'overcompensaties' die van de betoelaging
dienen afgetrokken.
En wat met DAV's die overeenkomsten hebben met De Lijn voor aanvragen
van rolstoelgebruikers, waarbij het
halte tot halte vervoer, uitbesteed wordt aan een DAV en waarvan de kost wordt gedragen door de
Lijn aan 1€ per km. Dat wordt dan ook als overcompensatie beschouwd en dus
in aftrek gebracht? Of is dat nog een perspectief waarmee de DAV's,
zonder nog betoelaagd te kunnen worden door deze draak van
compensatieregeling,nog mee kunnen overleven, zie infra.
5. De taxisector is euforisch
De taxisector heeft het goed begrepen in hun lezing van de
uitvoeringsbesluiten, zie
De
enthousiaste commentaar van GTL-Taxi:
"Aangezien het om een compensatie gaat en niet om een subsidie, kan de
vergoeding in principe enkel kostendekkend zijn. De vervoerder kan
bijgevolg geen economisch voordeel halen uit de compensatie.
Er is sprake van overcompensatie "wanneer de compensatie een
economisch voordeel oplevert aan de vervoerder waardoor de
gecompenseerde vervoerder ten opzichte van de (niet-gecompenseerde)
concurrerende vervoerder wordt bevoordeeld".
Om eventuele overcompensatie vast te stellen wil de administratie over
een volledig beeld van de inkomsten en de uitgaven van de vervoerder van
het voorgaande jaar beschikken. Dat betekent dan ook dat rekening wordt
gehouden met alle subsidies of compensaties die de vervoerder heeft
ontvangen, ook die van andere overheden
(onderstreping taxisector, nvdr).
Wanneer uit de documenten die de vervoerder na afloop van
het jaar aan de Vlaamse administratie overmaakt, blijkt dat hij werd
overgecompenseerd, zal het teveel aan compensaties moeten worden
terugbetaald aan de Vlaamse Overheid "(en dit tot 10 jaar na het uitgevoerde vervoer, nvdr)
"Noteer dat in de praktijk de systemen van taxicheques niet
zullen gecumuleerd worden met deze Vlaamse compensaties
(onderstreping GTL-Taxi, nvdr),
gaat de taxisector verder.
Systemen met sociale cheques of taxicheques die in bepaalde gemeenten
al bestaan voor vervoer van personen met mobiliteitsbeperkingen zullen
meestal los van en parallel met deze Vlaamse compensatieregeling voor de
openbare dienstverplichting tot het vervoer van personen met een handicap
of een ernstig beperkte mobiliteit blijven bestaan. Ook eventuele
bestaande initiatieven/subsidies van provincies kunnen los van en
parallel met deze Vlaamse compensatieregeling verder blijven bestaan."
Dus provinciale subsidies zijn niet compatibel met deze
compensatievergoeding, ze bestaan 'los en parallel' van de compensaties,
het zijn 'overcompensaties' die van de compensaties zullen afgetrokken
worden, wie van provinciale subsidies wil genieten valt in feite buiten
dit decreet en haar uitvoeringsbesluiten, de taxisector heeft dat goed
begrepen en roept hoera.
6. Voor Enter, Taxi Hendrix, 's Heeren en de Sp-a: eindelijk is de
Caritas onder de knoet tot meerdere eer en glorie van de commercie
Dle 'bijkomende' inkomsten komen dus in aftrek van de 'compensaties' en dienen
omgezet in een prijsverhoging aan de gebruiker. Dat is pas slim, de
'compensatieregeling' leidt er toe dat de volkse, gemeentelijk of
provinciale solidariteit leidt tot een wegvallen van de tot nu toe
verworven 'subsidie van het tekort' en dient omgezet in een
prijsverhoging aan de gebruiker wil de DAV nog overleven.
De taxisector juicht en kan haar plezier niet op, geen subsidie maar 'compensatie'
alle andere inkomsten die tot nu toe en verder door DAV's of andere
diensten verworven worden zijn 'overcompensatie' en komen in aftrek van
de betoelaging. Tot nu toe werden bijkomende inkomsten altijd omgezet in
het goedkoop houden van het vervoer voor de gehandicapte gebruiker en
voor het uitbreiden van het vervoergebied en het aantal gehandicapten
dat er van kon genieten. Nu worden de DAV's daarop gesanctioneerd
hetgeen zal leiden tot het verschrompelen en het duurder worden van het
aanbod. Dat is het echte effect van de 'marktwerking' en dit tot
meerdere eer en glorie van de enkele en vooral individuele taxibedrijven
die hun natte droom waarmaken, zich ook eens aan de overheidskraan
laven.
De markt en de liberale denkwijze komt hier in haar meest perverse
gedaante tot uitdrukking: elke 'caritas' wordt afgestraft, elke
financiële hulp aan personen met een handicap door gemeente, provincie,
voorzieningen wordt omgezet in prijsverhogingen aan de gehandicapten,
zodat er "geen concurrentiëel nadeel is voor de taxibedrijven". Ook DAV's die eigen personeel van de
voorziening inzetten om de dienstverlening verder te verzekeren zullen
dit personeel in aftrek moeten brengen van
de betoelaging omdat zij al in de 'dagprijs' vervat zitten. Enkel het
taxibedrijfje, dat met enkele planken een rolstoel in z'n busje kan
laden zal nog de dienst uitmaken,
de andere reeds bestaande DAV's die tot nu toe aan 0,48€ per km reden (ook
al een dure prijs) zullen moeten zien hoe ze zonder deze betoelaging, en
met steun van andere segmenten in de samenleving, aan goedkopere prijzen
hun diensten verder aan de gehandicapten aanbieden. De DAV's waren ook
een manier voor 'instellingen' om hun vervoermateriaal ten dienste te
stellen van de ruimere groep gehandicapten in de regio, om ook het
rendement van deze mobiliteitsinfrastructuur te laten renderen, dat was
de hoofdreden voor eigen thuis om zich uit te bouwen tot een dienst van
8 busjes, 2 wagens en 12 chauffeurs). Aan deze dynamiek wordt door het
decreet 'Overcompensatie gehandicaptenvervoer' definitief een einde
gesteld.
7. De Lijn en haar voogdijminister ontlopen
elke verantwoordelijkheid, zie
Jaarverslag van De Lijn 2012
En waarom neemt De Lijn haar verantwoordelijkheid niet
en moet de gehandicapte nu het 10-voudige betalen voor
een km van wat een gewone burger aan De Lijn betaalt.
En waarom krijgt
de Lijn 4,0 € voor elke verreden km en het
gehandicaptenvervoer maar 0,4€ voor een verreden km,
en waarom legt de minister voor gehandicaptenvervoer
maar 3 mio € bij, dat is 0,35% (1/3 van 1%) van de 859 mio €
die de Lijn jaarlijks van de Vlaamse Gemeenschap krijgt? Is dat niet
de echte schande, die al jaren duurt en waar nog geen enkele minister
een oplossing aan heeft willen geven, behoudens de verantwoordelijkheid
altijd maar door te schuiven naar Welzijn, emancipatiezaken en vervoer,
en dan komt er dit.
De
verplaatsing van een burger aan de km-prijs voor het openbaar ambt is
0,34 € per km, voor een gebruiker van de Lijn ligt deze tussen
0,1 € en 0,3 € per km (voor minstens 3 km), los van het gratis
gebruik door gehandicapten, als ze op de bus geraken tenminste. Voor de
huidige vervoerdiensten, de DAV's op 0,48 €. De nieuw
vervoersregeling voor gehandicapten is tot stand gekomen omdat de Lijn,
op basis van een knullig experiment opgezet door ‘s Heeren en Hendrix en
co, dit segment van het vervoer niet heeft willen opnemen, zodat nu de
gehandicapte tot 1,75€ per km zal moeten betalen, dwz 10 x
meer dan z’n modale niet-gehandicapte burger. In de toekomst zich
moeten richten naar de taxibedrijven die meer en meer de
vervoermarkt van de alsmaar duurder wordende DAV’s zullen gaan
overnemen. De gemeenten, provincies, Vlaams agentschap blijven verweesd
achter met hun geld, ze zullen het niet meer aan de vervoerdiensten
kunnen geven, het zal afgetrokken worden van de betoelaging en de DAV’s
zullen wat zij niet meer zullen krijgen, in rekening brengen als
prijsverhoging van de gehandicapten, awel merci.
En wie er aan denkt bij OCMW en Provincie om z'n betoelaging
rechtstreeks als ondersteuning aan de gehandicapte te geven is er ook
aan voor z'n moeite, ook die wordt afgetrokken van de 'compensaties' en
beschouwd als overcompensatie. Iedereen is door minister Crevits voor
schut gezet.
8. Een alternatief voor de DAV en De
Lijn?
En als men
het nu zo eens deed: vervoerdiensten sluiten een contract met de Lijn
voor vervoer voor rolstoelgebruikers van halte tot halte, zoals in
Mechelen jarenlang van toepassing is geweest (of nog is?). De
gehandicapten stellen de vervoervraag aan de Lijn die deze vraag
uitbesteed aan de DAV/vervoerdienst. Deze verzorgt het traject van halte
tot halte en stuurt voor deze kilometers de factuur naar de lijn, 1€ per
geladen km, en 1,2€ in het WE. Voor de km’s van ‘gang’/deur tot halte
wordt de rit gedragen door de gebruikersbijdrage aan 0,48€ en door de
verschillende vormen van ondersteuning van gemeente, OCMW's, provincie,
personele inbreng, vrijwilligers enz.
Hierbij draagt in hoofdzaak De Lijn de verantwoordelijkheid en
financiering van het aangepast vervoer voor gehandicapten en treden de
DAV/Vervoerdiensten op als aanvullend voor wat betreft het traject dat
door de Lijn niet mag uitgevoerd worden. Deze elementaire en binnen de
huidige wetgeving volledig wettelijke oplossing hangt evenwel mede af
van de 'Autonome Lijnprovincies", dwz de provinciale directies, waarbij
bv de provinciale Lijndirectie van Brabant, deze regeling niet wil activeren,
terwijl dit in Antwerpen wel kan. Ingeval van onwil of weigering om deze
regeling toe te passen kunnen de gehandicapten misschien overwegen om
deze aan de deur van de provinciale Lijnbureau's af te dwingen.
9. Voor wanneer de opstand van de gehandicapten en hun ouders?
Wie de ervaring wil delen over de evolutie van
het vervoer en de prijzen voor het gehandicaptenvervoer in voorbereiding
op of na toepassing van het Decreet vanaf 01/01/2014 kan dit altijd
meedelen aan info@npdata.be en in
het perspectief er wat aan te doen aan
gehandicaptenliberationfront@gmail.com
BuG
206 on-line
Printversie (6p)
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|