BuG 204 – Bericht uit het Gewisse – 30 oktober 2013
BuG
204 on-line
Printversie (9p)
Update: Al 30.249
vreemdelingen werden Belg in 2013
waarvan 1.775 volgens de nieuwe wet in 2013, situatie 11/09/2013
Dat
heeft Van Cauter willen zeggen: een vermindering met 97%,
zonder info over het totaal Belgwordingen 2013. Hierbij zijn er
7.229 naturalisaties waarvan 299 volgens de nieuwe wetgeving,
een vermindering met 96%. Zit de Belgwording in de uitverkoop?
De nieuwe wet is niet zozeer verstrenging, maar vertraging van
de Belgwordingen die in de toekomst zullen pieken. Intussen zal
het aantal vreemdelingen
toenemen, rechteloosheid vergroten,
democratie verder uitgehold, verkiezingsdeelname verminderen,
is dat eigenlijk het onderliggend agenda: minder nieuwe kiezers,
meer niet-deelname en (nog) geen stemplicht voor vreemdelingen
Verkiezingen 2010 en 2012: Absenteïsme daalt
van 1.240.185 (16.0%) in 2010 tot 1.152.503 in 2012(14,5%)
maar de niet-deelname zal in 2014 hoger liggen dan ooit:
25,3% inwoners op stemleeftijd (Belgen en vreemdelingen samen)
zullen geen stem uitbrengen of als vreemdeling er geen hebben.
In Brussel zal niet-deelname aan de democratie voor alle kantons
tussen de 40% en de 52% liggen met een piek van 60% in Sint-Gillis,
in het Vlaams gewest op 20,1% , in het Waals gewest op 27,5%.
Voor de komende parlements-,
Federale en Europese verkiezingen
in 2014 zal in Brussel misschien slechts een minderheid van de
bevolking op stemleeftijd haar vertegenwoordigers kiezen,
en dit mede als gevolg van de nieuwe wet op de Belgwording.
Vooruitzicht
kantons 2014 op basis van 2010 en 2012
4 vooraf's;
Vooraf 1. Dienstencheques op
08/2013 en 09/2013
Vooraf 2. Allochtone arbeiderskinderen, nog altijd vergeten
Vooraf 3. Op 23/04/2013 zijn langs de 'oude' naturalisatieregeling
5.026 vreemdelingen Belg geworden.
Vooraf 4. Een politiek testament van Lou Reed:
There is no time
Vooraf 1. Dienstencheques op
08/2013 en 09/2013: Dienstencheques
trekken weer aan in september 2013 na Dienstencheques geraken
uit de gratie, augustus 2013 in De Standaard. Speciaal voor
Werner van Heetvelde van het ABVV de update voor 09/2013 van het
maandoverzicht per jaar. De rode lijn voor 2013 schuurt voor de 2de
maand op rij rakelings langs de vergelijkingspunten van 2012. Ook van
Heetvelde zal ooit eens moet leven met de eindige groei en het 'precair'
worden van dienstencheques.
Vooraf 2. Allochtone arbeiderskinderen, nog altijd vergeten, zo
titelde BuG 57 op 29-04-2007, nu 6
jaar en half geleden. Onder
Politieke (on)geloofwaardigheid en ‘klassen'belang werd
volgende analyse gemaakt: "Maar de verantwoordelijken voor het
voorbij disaster blijven op post, mogen altijd de ‘heropbouw’ doen,
krijgen altijd maar de kans het verder niet goed te doen. Alsof de
kinderen altijd maar terug moeten naar ouders die voortdurend
veroordeeld worden voor verwaarlozing. De wetenschap schaart zich,
ondermeer omwille van de eigen overleving, nog te zeer aan de kant van
de macht en de instituties, neemt hun ‘definitie van de situatie’ over.
De politieke vertegenwoordiging die nu ook, meer dan vroeger, door de
allochtonen in 2007 kan verkozen worden, is een vingeroefening voor 2009
waar het Vlaamse parlement zich verder kan omvormen tot een
representatiever staal van de bevolking. Dan zullen allicht ook verkozen
allochtonen zich converteren en mee het ‘klassen’belang, in hoofdzaak
het arbeidersbelang opnemen, zoals de vrouwen van de arbeidersbeweging
dit ook voor de vrouwen gedaan hebben. Zodat Paula d’Hondt weersproken
wordt voor haar beklag in de Humo van mei 2005 waar zij fel was over de
huidige vertegenwoordiging van allochtone parlementairen die zich in
haar ogen veel te weinig profileerden op het specifieke
allochtonenbelang." Wetenschap heeft zich nu, langs Filip De
Maesschaelck en de onderzoekers van Gent, Leuven en Brussel, meer dan
vroeger, losgemaakt van het institutionele belang en gaat ronduit meer
voor het 'klassen'belang, zonder het zo te moeten noemen.
Vooraf 3. Op 23/04/2013 zijn langs de 'oude' naturalisatieregeling
5026 vreemdelingen Belg geworden. Al hun namen en land van afkomst
werden gepubliceerd in het
staatsblad op 05/05/2013, een aandoenlijk overzicht, de moeite om
eens in een exceltabel onder ogen te nemen, het zijn de laatste mensen
die nog door het parlement goed bevonden werden om Belg te worden, na
een (te) lange administratieve procedure, alhoewel er allicht nog een
goed aantal in de wachtkamer zitten van de oude regeling. Het geeft,
persoon per persoon de disaster aan waarin datzelfde parlement
opgedraaid werd om er komaf mee te maken. We hebben de moeite genomen,
om op basis van de exceltabel land voor land na te gaan over hoeveel
personen het ging, deze tabel staat mee op het algemene overzicht, we
hernemen hier de kop met meer dan 50 naturalisaties in volgorde van
aantal, voor de volledige lijst zie
Naturalisaties op 21/05/2013 in het Staatsblad (excel-tabel).
Naturalisaties 21/05/2013 in Staatsblad |
Land |
Aantal |
% |
Marokko |
664 |
13,2% |
Kongo |
352 |
7,0% |
Russische federatie |
266 |
5,3% |
Roemenië |
263 |
5,2% |
Guinee |
236 |
4,7% |
Irak |
172 |
3,4% |
Turkije |
164 |
3,3% |
Kameroen |
163 |
3,2% |
Iran |
141 |
2,8% |
Bulgarije |
129 |
2,6% |
Rwanda |
126 |
2,5% |
Armenië |
125 |
2,5% |
Kosovo |
116 |
2,3% |
Albanië |
113 |
2,2% |
Servië |
101 |
2,0% |
Afghanistan |
89 |
1,8% |
Polen |
87 |
1,7% |
Algerije |
86 |
1,7% |
China |
69 |
1,4% |
Togo |
67 |
1,3% |
Ecuador |
65 |
1,3% |
Burundi |
61 |
1,2% |
Kazachstan |
60 |
1,2% |
Ivoorkust |
56 |
1,1% |
Syrië |
56 |
1,1% |
Andere landen |
1.199 |
23,9% |
Totaal |
5.026 |
100,0% |
Vooraf 4. Een politiek testament van Lou Reed:
There is no time - Een losse greep uit het
lied: "Het is niet de tijd om de vlag te groeten, om feest te vieren,
handjes te schudden en je te verliezen in eindeloos gepraat, het is geen
tijd om je wonden te likken, je woede in te slikken en je haat te
negeren, het is niet de tijd voor persoonlijke afrekeningen, de plaat te
poetsen en je rug te draaien, we hebben gezien tot wat dit leidt, dit is
niet de tijd om te drinken en aan de drugs te gaan, het is niet de tijd
voor persoonlijk onderzoek of goedklinkende politieke speeches, dit is
de tijd om krachten te verzamelen en tot de actie over te gaan omdat de
toekomst het vraagt, dit is de tijd omdat er geen tijd meer is, dit is
de tijd "- Het lied zal misschien nergens te horen zijn, niet
aangehaald worden, niet verschijnen in overzichten,
hierbij de link naar het volledige lied en een link naar youtube,
DWM van 28/10/2013
1. Belgwordingen-2
In de ochtend van 26/10 de slaap
niet meer kunnen vatten wegens te hoge hersenactiviteit, opgestaan om
5h30 om volgende notities te maken:
De cijfers en analyse over het aantal Belgwordingen in BuG 202 waren
correct, alleen was niet duidelijk dat het Carina van Cauter enkel te
doen was over het Belgwordingen volgens de nieuwe richtlijnen vanaf
01/01/2013, "haar" wet. Het was niet bij ons opgekomen dat
zij meteen wou weten of de kip gestopt
was met eieren leggen, dus of haar wettelijk medicament werkte. Intussen heeft
mevr.
Van Cauter
op 25/10/2013 dus wel gereageerd op
ons overzicht van alle Belgwordingen en ons verder gedocumenteerd over
het aantal Belgwordingen volgens de oude regeling en de nieuwe regeling,
zie
registratierechten bij aanvraag naturalisatie, antwoord Turtelboom
op vraag
Peter Logghe (VB) van 24/09/2013 en
02/10/2013. Zo wordt duidelijk dat er geen
18.807 Belgwordingen zijn in 2013, geteld op 11/09/2013 maar
30.249 volgens het Rijksregister. Wel wel, het stopt niet,
misschien zal het aantal Belgwordingen in 2013 wel het record van de
laatste 10 jaar breken
dat met 38.612 in 2012 gevestigd is.
Geen 'streng'-Belg wet maar traag-Belg wet.
Maar daar is het Carina Vancauter, Logghe, De Man en Francken niet om te
doen, hoe minder hoe beter, hoe meer de gelijkberechtiging van
vreemdelingen wordt aangetast en vertraagd hoe groter het contentement.
In plaats van de 'snelbelg wet' zou het nu de 'streng-belg' wet geworden
zijn, alsof gestrengheid iets met de snelheid of gerechtvaardigheid te maken
heeft. Want met snelheid ging het om de snelheid waarmee gelijkberechtiging werd gerealiseerd, en dat werd door Verhofstadt,
Verwilghen en Reynders in 1999 goed begrepen. Tegenover snelheid- staat
traagheid, en alle triomfantelijkheid ten spijt, de huidige wet op de
nationaliteitsverwerving zal enkel de Belgwordingen vertragen, nl vreemdelingen treiteren, hen voor niet
volwaardig beschouwen, het is de traag-belgwet die de gelijke rechten,
de gelijke kansen en het welbevinden van wie volledig tot de Belgische
samenleving wil behoren voor enkele jaren zal uitstellen. Is dat
misschien de onderliggende agenda, voor de verkiezingen 2014 en de
volgende: nog vlug enkele tienduizenden hun Belg zijn onthouden en zo een
politiek voordeel denken te doen. Het is daarom misschien dat Francken
en Logghe zo scherp staan op dit punt. Wie nog het minst in België ziet
voelt zich blijkbaar geroepen om zich het sterkst te verzetten tegen
Belgwordingen. Is het misschien omdat de
Belg geworden vreemdelingen mede het 'cement' van België zijn, vooral in
de steden..
Dat alle nieuwe Belgen de politiek van exclusie politiek afstraffen
Maar de huidige politici mogen er van verzekerd zijn, zoals zij, die nu
ten onrechte hun voorgangers in het parlement blameren, dat ze binnen
een decennium zullen weggehoond worden als inhumane, pesterige
betweters die ondermeer de Belgwording onnuttig vertraagd hebben en
misschien wel uit luiheid de naturalisatiewetgeving
op de vuilbak hebben gegooid, behalve voor wie veel geld heeft, goed
kan voetballen, of de kunsten beheerst, dus voor de politici
'verdiensten' heeft. Diegenen die wél al Belg geworden zijn, en hun
nageslacht mogen voor de verkiezingen van 2014 op zoek gaan naar partijen die zich niet verbonden hebben aan
deze humane collaps, deze afbraak van basisrechten in een democratie die
niet meer volwassen te noemen is en waartoe de meeste partijen het parlement
hebben gebracht.
Gestrengheid zoals de Belgische politiek voor wo2 tav de joden
De ijver, honger, gedrevenheid en zeg maar de obsessieve fixatie van
Carina Van Cauter en Co om maand op maand te meten hoe weinig
vreemdelingen nog tot de procedures van naturalisatieverwerving zijn
toegelaten is pervers en een democratie onwaardig, ook al worden de parlementaire
vragen gesteld door hun acolieten in deze, het VB. Het doet denken aan
de 'gestrengheid' waarmee de Belgische overheid in 1938 en 1939 de
joden uit Belgen heeft proberen te houden en de joden die al in België
waren en of er toch binnenkwamen te weigeren Belg te worden, ook al al
zou dit maart een vertragingsfactor blijken in hun deportatie, Regine Beer kan er
van meespreken. Het was mede de 'gestrengheid' van alle politieke
overheden in Europa die de nationaalsocialisten er mede of vlugger toe
gebracht heeft om te beslissen in de Wannsee conferentie van 20/02/1942
dat, als niemand
de joden wou, ze er zelf dan maar een massaal einde aan zouden
maken op een industriële manier. Ze namen daar de beslissing tot installatie van drie vernietigingskampen in Oost-Polen: Treblinka,
Sobibor en Belzec. Zie ook
Jan Jambon, Oostfronters en Einsatzkommandos
in DWM van 25/10/2013. De vergelijking lijkt misschien overtrokken maar
op het ogenblik van de 'gestrengheid' van het toenmalig Belgische immigratiebeleid tav de joden was
het op z'n minst duidelijk welk lot zij beschoren waren.
De uitholling van het
eigen democratisch draagvlak
Maar de heftigheid van de emotie tegen de vreemdelingen, het
criminaliseren en stigmatiseren van wie Belg werd, wilde, of wil worden,
het denigreren van de tienduizenden die in 2013 Belg werden of zullen
worden, door wie in 2013 Belg werd volgens de oude, de criminele
wetgeving, hen niet te benoemen of buiten beeld te houden in hun aantal en in hun
wezen dwz 28.472 x 1 mens, in hen het argument zien om komaf te maken met de
wil om gelijkberechtigd te worden en deel te hebben aan het samenleven
in België. De 'wraak van de ongelijken' zal evenwel even heftig zijn, zij
zullen massaal en op latere datum Belg worden, met een groter chagrijn
tegen de politiek, met een een grotere haat tegen wie hen langer in de
toestand van rechtsonzekerheid gebracht heeft om op hun kap politieke winst te boeken. Het 'leger' van vreemdelingen zal gedurende enkele
jaren aangroeien, zonder transit naar de categorie Belgen. België en
vooral Brussel zal meer dan het ooit in de geschiedenis, een land van
'vreemdelingen, zonder gelijkberechtiging worden.
België zal zich door traag-Belgwet haar eigen democratisch draagvlak
uithollen, tot het weer met meer kracht terug zal
ingenomen worden de komende jaren door de Belgwording die weer als een
bloem uit de knop zal openbarsten en de Belgische samenleving, het
Belgisch model en de Belgische democratie verder zal ruggesteunen.
Alle nationaliteiten viseren om de Marokkanen en Turken te treffen
Het is ook al te doorzichtig: om racistische motieven (zoals ook recent
in de onderwijs bevraging tot uitdrukking is gekomen) is het de
politieke subklasse vooral te doen om de Belgwording van Marokkanen en Turken
te beperken,
maar meteen voert zij de massale tijdelijke exclusie en vertraging
door in de nationaliteitsverwerving van tienduizenden bij de 184 andere
nationaliteiten. Maar niet geklaagd. De verkiezingen in 2014 kunnen al
het signaal geven om desgevallend in 2014 zelf al een correctie op de huidige nationaliteitsverwervingswet in te stellen. Ook 2014 zal nog nodig
zijn om de onnuttige en mensonterende vertraging in de tienduizenden
naturalisatiedossiers op te vangen, Van Cauter zelf sprak over 50.000
dossiers in vertraging op 12/12/2012. Ook dan zullen de cijferpeuteraars
de cijfers moeten uiteen trekken, de nieuwe en de oude wet, alsof dat
voor de mensen verschil maakt. En tegen 2015 en 2016 zullen, met grotere
aantallen dan nu de nieuwe Belgen gereed staan om de nationaliteit,
onder groot maatschappelijk applaus, en liefst met ceremonies in de
gemeentehuizen, te
verkrijgen. De nieuwe wet op
de nationaliteitsverwerving betekent geen afstel (zoals gehoopt) maar
een uitstel van de Belgwordingen.
Belwording, zoals productie, kippen, leefloon, kinderen, hoe minder
hoe beter
Toch nog dit: als politici wetten zouden maken om de productie van
performante bedrijven te beperken en hen in concurrentie stellen om zo
weinig mogelijk te produceren, als het gezinsbeleid er op zou gericht
worden om zo weinig mogelijk kinderen te maken en de politici
maandelijks de daling van geboorten met applaus zouden begroeten, als de
kippenhouders er voor moeten zorgen dat hun kippen zo weinig mogelijk
produceren, als de ondernemingen in de zorgsector er op gericht worden
om te commercialiseren en zoveel mogelijk winst te putten uit de zorg
aan mensen, ook al zouden er meer mensen sterven of ongezond zijn, als
het leefloon halveert om zo de bedelstand opnieuw op te doen bloeien, als de politiek zich
fixeert op wat de samenleving onderuit haalt, niet ten goede komt en
daarover rapporten maakt en hoera roept, dan zit je op het punt waar de
de traag-Belgwetten hun messen op geslepen hebben om mede de fundamenten
van de rechtstaat onderuit te halen. Of moeten we er aan toevoegen, wie de
indexering van lonen (en uitkeringen) wil onderuit halen, de werklozen
hun recht in de tijd doen aflopen, de publieke dienstverlening wil
bevriezen (en verder privatiseren), het overheidsbeslag wil afbouwen, en
zo de belastingen verminderen, dwz de burgers een cashbudget teruggeven
zodat ze zelf, zoals het bij de hervormingsplannen in de
gehandicaptenzorg de (commerciële) markt haar werk kunnen laten doen, duurder,
kwalitatief onzekerder, meer ongelijkheid creërend en minder bestaans-, sociaal-
of rechtszeker. Maar zoals gezegd, hen zal geen lange politieke
overleving beschoren zijn. Als de reeds Belg geworden vreemdelingen en
hun nageslacht hen nu al in de steden kortwieken, en in 2014 op de
enkele partijen stemmen die niet in deze inhumane slag de vreemdelingen
en de inwoners met migratieachtergrond geviseerd hebben, dan zou het
politieke landschap er in 2014 al heel anders kunnen uitzien. En zou er al meteen wetgeving kunnen komen die restitutie
doet aan de in de kou gebleven vreemdelingen die Belg willen worden.
Of is het vooral te doen om de nieuwe kiezers te beperken, het
democratisch deficit verder uitgediept
En dan het nieuws van de dag (of week). Door de vertraging in de
Belgwording
worden meer en meer mensen uitgesloten van het algemene stemrecht op alle
niveaus, de deelnamemogelijkheid aan de lokale verkiezingen niet te na
gesproken, maar dit is geen gelijke stemplicht, het is stemrecht dat
zomaar niet mag opgeteld worden bij de stemplicht. Enkel stemplicht voor alle vreemdelingen
desgevallend met een kortere verblijfsvoorwaarde voor niet-EU
vreemdelingen en dit op alle politieke niveaus zou de democratie, vooral
dan in de steden kunnen herstellen. De traag-Belg wet verslechtert
evenwel deze
situatie, tot meerdere eer en glorie van de politieke partijen, met
inbegrip van de Open-VLD die hiermee volledig het programma van VB en
ook van N-VA realiseren.
2. Het absenteïsme en de uitsluiting van
vreemdelingen voor de verkiezingen 2014
De excellente en goed gedocumenteerde analyse van
Filip De Maeschalck op Sampol heeft een beetje stof doen opwaaien en
vooral het woord gegeven aan wie de verkeerde conclusies uit z'n studie
trekken. Maak van stemplicht stemrecht zo klonk het in de 7de dag, Groen
inbegrepen. In plaats van het stemrecht van vreemdelingen een stemplicht
te maken en de niet-EU-ers met minder dan vijf jaar verblijf in België
mee te nemen wil men de verkiezingsdeelname helemaal kelderen door het
de stemplicht door stemrecht te vervangen..
Filip de Maesschalck maakt de vergelijking met de
gemeenteraadsverkiezingen van 2006 en concludeert een verhoging van het
absenteïsme. Hij stipt terecht aan dat hoe hoger het politieke niveau
van de verkiezing hoe lager de deelname is. Een vergelijking van
de deelname aan het stemmen tussen 2000 en 2012 laat evenwel een
genuanceerd beeld zien. Het absenteïsme in 2010 met 1.240.185
ligt hoger dan de 1.152.503 niet-stemmers en blanco/ongeldige
stemmers in 2012, zelfs al waren er toen 129.531 vreemdelingen met stemplicht meer
ingeschreven en was het aantal stemplichtige Belgen met 59.895 gestegen
in vergelijking met 2010. Het is dezelfde afstand van de
parlementsverkiezingen in 2003 tav van de gemeenteraadsverkiezingen in
2006.
Deelname en niet-deelname verkiezingen 2000-2012 |
|
Niveau |
Stem-plicht |
Niet ge-stemd |
Blanco/ ong. |
Niet-deel-name |
Geldig ge-stemd |
1. Aantal |
|
|
|
|
|
|
2003 |
Parlement |
7.570.637 |
633.836 |
364.612 |
998.448 |
6.572.189 |
2006 |
Gemeente |
7.966.698 |
|
|
|
|
2007 |
Parlement |
7.720.796 |
688.719 |
360.717 |
1.049.436 |
6.671.360 |
2010 |
Parlement |
7.767.552 |
837.697 |
402.488 |
1.240.185 |
6.527.367 |
2012 |
Gemeente |
7.956.978 |
818.989 |
333.514 |
1.152.503 |
6.804.475 |
2. Procent |
|
|
|
|
|
|
2000 (1) |
Gemeente |
100,0% |
8,4% |
5,1% |
13,5% |
86,5% |
2003 |
Parlement |
100,0% |
8,4% |
4,8% |
13,2% |
86,8% |
2006 (1) |
Gemeente |
100,0% |
7,0% |
4,7% |
11,7% |
88,3% |
2007 |
Parlement |
100,0% |
8,9% |
4,7% |
13,6% |
86,4% |
2010 |
Parlement |
100,0% |
10,8% |
5,2% |
16,0% |
84,0% |
2012 |
Gemeente |
100,0% |
10,3% |
4,2% |
14,5% |
85,5% |
(1) Gegevens Gemeente 2006 en 2000 op wikipedia |
In 2006 was er grote opkomst en een relatief
laag blanco/ongeldig% in vergelijking met vorige
gemeenteraadsverkiezingen in 2000. In 2012 ligt dit aanzienlijk hoger
dan 2006 en ook 2000. In 2003 ligt de niet-deelname aan de
stemverrichtingen en het blanco/ongeldig stemmen gelijk met dit van de
gemeenteraadsverkiezingen van 2000, hetgeen a-typisch geacht wordt,
gezien het normaalgesproken lager ligt naargelang het politiek niveau
van de verkiezingen hoger ligt. In 2007 ligt het absenteïsme praktisch
gelijk met de parlementsverkiezingen van 2003 maar een stuk hoger dan
bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006, vooral dan omdat dit in 2006
uitzonderlijk laag blijkt te zijn. De opstoot van niet deelname en
blanco/ongeldig stemmen in 2012 volgt dan eerder in het spoor van de
parlementsverkiezingen in 2010 waar een extreem deelnamecijfer samengaat
met een hoge score blanco/ongeldig stemmen. Zoals uit de analyse van
Filip De Maeschaelck blijkt is dit vooral verbonden aan de stedelijke
milieus met Brussel als een extreem exponent.
Wat zegt de deelname in 2010 en 2012 over het mogelijk deelnamecijfer
in 2014
Het leek ons interessant om de vraagstelling en analyse van Filip De
Maesschalck eens toe te passen op de situatie in 2014 waarbij we de
stemplichtige Belgen en de deelnamecijfers van 2010 nemen aangevuld met
de gegevens over de vreemdelingen in 2012. Filip De Maesschalck gaat op
drie niveaus, met drie verschillende noemers, na wat de deelname is van
de bevolking aan de 'democratie':
- het aantal stemplichtigen, voor 2012 de stemplichtige Belgen en
ingeschreven vreemdelingen, voor 2014 enkel de stemplichtige Belgen
- het aantal stemplichtigen 2012 aangevuld met de niet-ingeschreven
vreemdelingen, voor 2014 de stemplichtige Belgen aangevuld met
vreemdelingen die lokaal stemrecht hebben
- het aantal inwoners van België die op de stemgerechtigde leeftijd
zijn, dus met inbegrip van niet-EU-vreemdelingen die minder dan 5 jaar
in België wonen, voor 2014 dezelfde aflijning.
De percentages van elke van de berekening hebben dus een andere noemer,
maar geven een goed beeld van de gaten in de Belgische kaas van de
democratie. Door de berekeningen zo te maken geeft Filip De Maesschalck
al aan wat een integrale democratie betekent en hoe in feite de wil van
de ganse bevolking z'n weerslag kan of moet krijgen in haar politieke
vertegenwoordiging, toch op lokaal niveau. Met deze oefening ook te doen
voor 2014 (op basis zoals gezegd van de aantallen Belgen in 2010 en
vreemdelingen in 2012) gaan we er van uit dat deze politieke deelname in
feite zou moeten doorgetrokken worden tot gewestelijk, federaal en
Europees niveau. Voor de verdere bespreking wordt een opdeling gemaakt
per gewest. De gegevens voor 2012 komen van
Filip De Maeschalck op Sampol, de gegevens voor 2010 van de tabel
1. Aantallen en % niet- en blanco/ongeldige stemmers in % op de
stemplichtigen.
2010/ 2014 |
Deelname |
Niet gaan stemmen |
Blanco/
ongeldig |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
4.053.931 |
432.479 |
224.569 |
657.048 |
4.710.979 |
Brussels |
467.988 |
101.188 |
19.789 |
120.977 |
588.965 |
Waals |
2.005.448 |
304.030 |
158.130 |
462.160 |
2.467.608 |
Totaal |
6.527.367 |
837.697 |
402.488 |
1.240.185 |
7.767.552 |
|
|
|
|
|
|
2012 |
Deelname |
Niet gaan stemmen |
Blanco/
ongeldig |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
4.233.253 |
400.003 |
152.718 |
552.721 |
4.785.974 |
Brussels |
473.548 |
105.193 |
29.370 |
134.563 |
608.111 |
Waals |
2.097.674 |
313.793 |
151.426 |
465.219 |
2.562.893 |
Totaal |
6.804.475 |
818.989 |
333.514 |
1.152.503 |
7.956.978 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2010/ 2014 |
Deelname |
Niet gaan stemmen |
Blanco/
ongeldig |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
86,1% |
9,2% |
4,8% |
13,9% |
100,0% |
Brussels |
79,5% |
17,2% |
3,4% |
20,5% |
100,0% |
Waals |
81,3% |
12,3% |
6,4% |
18,7% |
100,0% |
Totaal |
84,0% |
10,8% |
5,2% |
16,0% |
100,0% |
|
|
|
|
|
|
2012 |
Deelname |
Niet gaan stemmen |
Blanco/
ongeldig |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
88,5% |
8,4% |
3,2% |
11,5% |
100,0% |
Brussels |
77,9% |
17,3% |
4,8% |
22,1% |
100,0% |
Waals |
81,8% |
12,2% |
5,9% |
18,2% |
100,0% |
Totaal |
85,5% |
10,3% |
4,2% |
14,5% |
100,0% |
De niet-deelname was 16,0% bij de
parlementsverkiezingen in 2010 en 14,5% in 2012, zelfs in
absolute cijfers een goed stuk lager terwijl er een hoger aantal
stemplichtigen was. Een decennium geleden was de deelname aan parlements-
en gemeenteraadsverkiezingen nog gelijklopend. In vergelijk met de
uitzonderlijke deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 is er
wel een fikse stijging van het absenteïsme zes jaar later.
In het Vlaams en Waals gewest komt eenzelfde tendens tot uiting, van
13,9% naar 11,5% in het Vlaamse gewest, van 18,7% naar
18,2% in Wallonië maar in Brussel stijgt de niet-deelname fors
van 20,5% naar 22,1%, vooral dan als gevolg van een
stijging van de blanco/ongeldige stemmen van 3,4% naar 4,8%.
Daar is, zoals in de andere stedelijke milieus werk op de plank om zich
niet te laten ontmoedigen door de politiek en in tegenstelling tot
populistische alternatieven actief te kiezen voor wie aan de
vreemdelingen, de nieuwe Belgen, de nieuwe en de oude arbeiders, een
perspectief kan bieden dat de sociale-, de bestaans- en de
inkomenszekerheid van de bevolking kan verzekeren en verder uitbouwen en
de impact van het racisme op onderwijs, werken en wonen kan verminderen.
2.
Aantallen en % niet- en blanco/ongeldige stemmers in % op de
stemplichtigen + stemgerechtigde vreemdelingen (lokaal niveau).
In deze tabel alle niet-ingeschreven vreemdelingen meegeteld, voor
2010/2014 zijn dat alle vreemdelingen die normaal recht zouden hebben,
in 2012 degenen die zich niet ingschreven hebben voor de lokale
verkiezingen, de andere zijn al begrepen in de deelnamecijfers.Het
democratisch deficit in 2010/2014 is dan ook een goed stuk groter als
gevolg van het feit dat vreemdelingen noch stemgerechtigd, noch
stemplichtig zijn. Door het vergroten van de noemen verlaagt het %
niet-deelname aan de verkiezingen, maar de globale niet-deelname stijgt
fors door de uitsluiting van vreemdelingen aan de kiesverrichtingen.
Filip De Maeschaelck is de eerste van de formele wetenschap die deze
berekening eens maakt. Het siert hem.
2010/ 2014 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemd |
Blank-Ong./ geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
4.053.931 |
293.850 |
657.048 |
950.898 |
5.004.829 |
Brussels |
467.988 |
244.511 |
120.977 |
365.488 |
833.476 |
Waals |
2.005.448 |
261.595 |
462.160 |
723.755 |
2.729.203 |
Totaal |
6.527.367 |
799.956 |
1.240.185 |
2.040.141 |
8.567.508 |
|
|
|
|
|
|
2012 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemd |
Blank-Ong./ geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
4.235.773 |
256.042 |
552.721 |
808.763 |
5.044.536 |
Brussels |
479.004 |
210.339 |
134.563 |
344.902 |
823.906 |
Waals |
2.100.475 |
192.901 |
465.219 |
658.120 |
2.758.595 |
Totaal |
6.815.252 |
659.282 |
1.152.503 |
1.811.785 |
8.627.037 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2010/ 2014 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemd |
Blank-Ong./ geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
81,0% |
5,9% |
13,1% |
19,0% |
100,0% |
Brussels |
56,1% |
29,3% |
14,5% |
43,9% |
100,0% |
Waals |
73,5% |
9,6% |
16,9% |
26,5% |
100,0% |
Totaal |
76,2% |
9,3% |
14,5% |
23,8% |
100,0% |
|
|
|
|
|
|
2012 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemd |
Blank-Ong./ geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
84,0% |
5,1% |
11,0% |
16,0% |
100,0% |
Brussels |
58,1% |
25,5% |
16,3% |
41,9% |
100,0% |
Waals |
76,1% |
7,0% |
16,9% |
23,9% |
100,0% |
Totaal |
79,0% |
7,6% |
13,4% |
21,0% |
100,0% |
Door de hogere niet-deelnamecijfers in de
parlementsverkiezingen in vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen
in 2012 is de impact van de voorzienbare niet-deelname in 2014 ook
groter. Het % niet-stemmen/blanco-ongeldig ligt lager dan in vorige
tabel omdat de noemer groter is. Naast deze gewilde negatie van de eigen
stemmogelijkheid weegt de exclusie van alle vreemdelingen die lokaal
stemrecht hadden veel sterker door. In het Brussels gewest is 43,9%
zonder politieke vertegenwoordiging in het Brusselse parlement, in het
Vlaamse parlement is dat 19,0% en in het Waalse parlement
26,5%. In 2012 zijn de %ges iets lager maar hoe dan ook dramatisch
voor een democratie die naam waardig.
Voor dit
Vooruitzicht
kantons 2014 obv 2010 en 2012 zijn de gegevens beschikbaar voor alle
kantons (+jes openen in de tabel aan de linkerkant; en groter detail
gegevens langs +jes langs boven) en wordt dus een realistisch beeld
opgehangen van de niet deelname (op basis van 2010) en van de
uitsluiting van vreemdelingen aan de stemverrichtingen (aantallen 2012).
De niet-deelname in 2014 zal allicht nog hoger liggen omdat het aantal
stemplichtige Belgen zal verhogen en ook het aantal vreemdelingen hoger
zal liggen en zij uiteraard geen stemrecht/plicht zullen hebben.
Deelname en Niet-deelname 2010 (vreemdelingen 2012) - 2014 |
Verkiezingen gemeente, kanton, arrondissement, provincie, gewest |
Totaal stemmen |
niet-deelname |
Vreem-delingen |
Totaal nt-deeln. |
% niet-deelname |
% vreem-delingen |
Totaal % nt-deeln. |
R HET RIJK |
8.567.508 |
1.240.185 |
799.956 |
2.040.141 |
14,5% |
9,3% |
23,8% |
G VLAAMS GEWEST |
5.004.829 |
657.048 |
293.850 |
950.898 |
13,1% |
5,9% |
19,0% |
P ANTWERPEN |
1.387.942 |
184.547 |
107.213 |
291.760 |
13,3% |
7,7% |
21,0% |
A ANTWERPEN |
774.510 |
106.932 |
73.991 |
180.923 |
13,8% |
9,6% |
23,4% |
K ANTWERPEN |
386.255 |
56.687 |
53.009 |
109.696 |
14,7% |
13,7% |
28,4% |
K ANTWERPEN +BUZA |
1.410 |
176 |
0 |
176 |
12,5% |
0,0% |
12,5% |
K BOOM |
46.388 |
6.379 |
1.706 |
8.085 |
13,8% |
3,7% |
17,4% |
K BRECHT |
76.414 |
9.658 |
6.927 |
16.585 |
12,6% |
9,1% |
21,7% |
K KAPELLEN |
92.508 |
12.268 |
6.013 |
18.281 |
13,3% |
6,5% |
19,8% |
K KONTICH |
96.652 |
11.694 |
3.410 |
15.104 |
12,1% |
3,5% |
15,6% |
K ZANDHOVEN |
74.883 |
10.070 |
2.926 |
12.996 |
13,4% |
3,9% |
17,4% |
A MECHELEN |
262.021 |
33.882 |
9.220 |
43.102 |
12,9% |
3,5% |
16,4% |
A TURNHOUT |
351.411 |
43.733 |
24.002 |
67.735 |
12,4% |
6,8% |
19,3% |
P VLAAMS-BRABANT |
852.862 |
111.147 |
59.851 |
170.998 |
13,0% |
7,0% |
20,0% |
P WEST-VLAANDEREN |
941.187 |
130.886 |
25.080 |
155.966 |
13,9% |
2,7% |
16,6% |
P OOST-VLAANDEREN |
1.147.605 |
149.369 |
42.482 |
191.851 |
13,0% |
3,7% |
16,7% |
P LIMBURG |
675.233 |
81.099 |
59.224 |
140.323 |
12,0% |
8,8% |
20,8% |
G BRUSSELS HOOFDST. GEWEST |
833.476 |
120.977 |
244.511 |
365.488 |
14,5% |
29,3% |
43,9% |
K ANDERLECHT |
94.203 |
14.942 |
24.259 |
39.201 |
15,9% |
25,8% |
41,6% |
K BRUSSEL |
116.214 |
17.673 |
37.788 |
55.461 |
15,2% |
32,5% |
47,7% |
K ELSENE |
108.759 |
13.908 |
36.346 |
50.254 |
12,8% |
33,4% |
46,2% |
K SINT-JANS-MOLENBEEK |
127.986 |
21.397 |
28.273 |
49.670 |
16,7% |
22,1% |
38,8% |
K SINT-GILLIS |
36.199 |
4.079 |
16.554 |
20.633 |
11,3% |
45,7% |
57,0% |
K SINT-JOOST-TEN-NODE |
124.072 |
14.781 |
41.064 |
55.845 |
11,9% |
33,1% |
45,0% |
K SCHAARBEEK |
113.478 |
16.285 |
32.095 |
48.380 |
14,4% |
28,3% |
42,6% |
K UKKEL |
100.519 |
14.261 |
28.132 |
42.393 |
14,2% |
28,0% |
42,2% |
K BHG BUZA |
12.046 |
3.651 |
0 |
3.651 |
30,3% |
0,0% |
30,3% |
G REGION WALLONNE |
2.729.203 |
462.160 |
261.595 |
723.755 |
16,9% |
9,6% |
26,5% |
3. Aantallen en % niet- en blanco/ongeldige stemmers in % op de
stemplichtigen + stemgerechtigde vreemdelingen (lokaal niveau) + niet-EU
met minder dan 5 jaar verblijf
Als de uitsluiting van de niet-Europese vreemdeling met een verblijf
van minder dan 5 jaar in België wordt opgeheven - oefening die
ook door Filip De Maeschalck gemaakt wordt - dan komt pas de feitelijke
exclusie in z'n volle omvang aan het licht. In Brussel heeft de verkozen
afvaardiging in het parlement amper nog de legitimiteit van de helft van
de bevolking: 47,8% neemt niet deel, 13,6% omdat zij
stemplicht hebben maar niet opdagen of blanco/ongeldig stemmen en
34,2% omdat ze niet kunnen stemmen omdat ze vreemdeling zijn. Bijna
de helft van de bevolking op stemleeftijd is niet politiek
vertegenwoordigd.
2010/ 2014 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemdel. |
Niet-Europ. min 5 jaar |
Blank-Ong. geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
4.053.931 |
293.850 |
69.594 |
657.048 |
1.020.492 |
5.074.423 |
Brussels |
464.988 |
244.511 |
59.629 |
120.977 |
425.117 |
890.105 |
Waals |
2.005.448 |
261.595 |
35.215 |
462.160 |
758.970 |
2.764.418 |
Totaal |
6.524.367 |
799.956 |
164.438 |
1.240.185 |
2.204.579 |
8.728.946 |
|
|
|
|
|
|
|
2012 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemdel. |
Niet-Europ. min 5 jaar |
Blank-Ong. geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
4.235.773 |
256.042 |
69.594 |
552.721 |
878.357 |
5.114.130 |
Brussels |
479.004 |
210.339 |
59.629 |
134.563 |
404.531 |
883.535 |
Waals |
2.100.475 |
192.901 |
35.215 |
465.219 |
693.335 |
2.793.810 |
Totaal |
6.815.252 |
659.282 |
164.438 |
1.152.503 |
1.976.223 |
8.791.475 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2010/ 2014 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemdel. |
Niet-Europ. min 5 jaar |
Blank-Ong. geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
79,9% |
5,8% |
1,4% |
12,9% |
20,1% |
100,0% |
Brussels |
52,2% |
27,5% |
6,7% |
13,6% |
47,8% |
100,0% |
Waals |
72,5% |
9,5% |
1,3% |
16,7% |
27,5% |
100,0% |
Totaal |
74,7% |
9,2% |
1,9% |
14,2% |
25,3% |
100,0% |
|
|
|
|
|
|
|
2012 |
Deelname |
Niet-ingeschr. vreemdel. |
Niet-Europ. min 5 jaar |
Blank-Ong. geen stem |
Niet-deel-name |
Totaal stemmen |
Vlaams |
82,8% |
5,0% |
1,4% |
10,8% |
17,2% |
100,0% |
Brussels |
54,2% |
23,8% |
6,7% |
15,2% |
45,8% |
100,0% |
Waals |
75,2% |
6,9% |
1,3% |
16,7% |
24,8% |
100,0% |
Totaal |
77,5% |
7,5% |
1,9% |
13,1% |
22,5% |
100,0% |
In de berekening van Filip de Maesschalck is
dat nog altijd 45,8% in Brussel, maar toch wat minder omdat er
een beperkt aantal vreemdelingen gebruik gemaakt heeft van haar stemrecht.
Voor de komende parlements-, Federale en Europese verkiezingen zal in
Brussel misschien slechts een minderheid van de bevolking op
stemleeftijd haar vertegenwoordigers kiezen, als de niet-,
blanco/ongeldige stemmers en het aantal vreemdelingen in 2014 zullen
gestegen zijn, en de traag-Belgwet haar eerste uitwerkingen zal gekend
hebben. Ook in het Vlaams en Waals gewest is er een serieus deficit en
voor België zal een kwart van de bevolking van 18 jaar en ouder, 25,3% geen politieke
vertegenwoordiging hebben in de gewestelijke, federale en Europese
parlementen.
En door de verdere politieke beperkingen op de Belgwording komt België,
zeker in Brussel, meer en meer in een toestand zoals onder de apartheid
in Zuid-Afrika, 23 jaar geleden: de exclusie van de meerderheid van een
bevolking van het democratisch stemrecht.
BuG
204 on-line
Printversie (9p)
Vooruitzicht
kantons 2014 op basis van 2010 en 2012
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|