BuG 200 – Bericht uit het Gewisse – 14 oktober 2013
BuG
200 on-line
Printversie (7p)
Maggie zet blok(je) op inkomende vreemdelingen in
2012,
een analyse van de inkomende vreemdelingen tussen 1989 en
2012
123.037 immigranten in 2012 i.p.v. 131.869 in 2011
(-6,7%),
9.104 erkenning asiel in 2012 i.p.v. 13.323 in 2011 (-31,7%),
16.979 herinschrijvingen in 2012 i.p.v. 16.687 in 2011 (+1,7%),
28.105 asielaanvragers in 2012 i.p.v. 31.195 in 2011 (-11,0%),
= 177.225 inkomende vreemdelingen in 2012 tegenover
193.792 in 2011 of een vermindering met 16.571 (-8,6%)
Bevolkingsdynamiek: Rijk,
Provincies, Gemeenten 1989-2012
Vooraf 1.
{Rechts + Extreem Rechts}
zakt onder de 40% in de peiling van VRT/DS van 10/10/2013
Zoals professor Bart Maddens al een
tijdje aangeeft moeten de kiesuitslag 2014 en de peilingen afgemeten
worden aan de mate waarin N-VA 'incontournable' is, dwz wanneer ze samen
met de uitslag van Vlaams Belang en LDD een meerderheid kunnen vormen.
Dwz dat alle andere partijen samen geen 50% van de stemmen/mandaten
halen. Vandaar dat de eerste oefening bij een peiling (en de uitslagen)
die dient te gebeuren het samentellen is van de uitslagen van N-VA, VB en
LDD. Dat doen we hier voor de 8 peilingen van VRT en De Standaard,
vergeleken ook met de uitslag van de vorige verkiezingen in juni 2010:
Tot mei 2013 waren N-VA en VB, en ook LDD
communicerende vaten, dwz de winst van de ene in de peilingen kwam voort
uit het verlies van de andere. Op 09/2012 haalden de drie samen hun
hoogste score, 47,10%, vooral door de hoge score van de N-VA,
36,30%. Maar daarna kalft de score van de N-VA af tot 32,10%
in 05/2013, ook al verschrompelt de LDD tot 0,40% terwijl het VB
maar beperkt stijgt tot 10,60% en dus het verlies van de N-VA
niet meer volledig compenseert. En dan voelde men de bui al hangen. Op
10/2013 blijft het VB op dezelfde score hangen maar zakt de N-VA van
32,2% naar 27,90%, een vermindering met 8,40% tav van
09/2013, een jaar geleden, enkel gecompenseerd door een stijging van
1,1% van het Vlaams Belang, terwijl het LDD gelijk bleef met
1,30%.
Evenzeer als de daling van de N-VA met 8,40% krijgt
de samentelling van {Rechts + Extreem Rechts} ook een serieuze tik, nl van 47,10% in september 2012 naar
39,8% in oktober 2013, of een daling met 7,3%,
zodat de afstand tot de helft van de stemmen 10,2%
geworden is. Er is werk voor de boeg voor de N-VA om een zwarte
meerderheid te bekomen in 2014.
Vooraf 2. Joep Konings, professor economie van de KUL en trekker van het N-VA professorenclubje aan de KUL
(VIVES), heeft een onderzoek afgewerkt voor Comeos, een
werkgeversorganisatie van 18
deelsectoren in de Handel. De sector Handel telt 400.000
werknemers en zou daarmee 17% van de private tewerkstelling in
België omvatten. De Standaard titelt meteen: "Handel zorgt voor
17% van de Belgische Jobs",
DS
van 11/10/2013, darrmee steekt de Handel de Non-Profitsectoren
voorbij. Tsja, hoe staat het in het rapport of hoe onzorgvuldig kan een
krant zijn in haar verwerking?. Als 400.000 17% is dan is 100% 2.352.941.
Is dat dan het totaal private tewerkstelling, met inbegrip van de
zelfstandigen. Het aantal werkenden in België is afgerond 4,5 miljoen,
zelfstandigen inbegrepen en 3,8 miljoen loontrekkenden. Als de
publieke tewerkstelling, wordt afgetrokken, en in de rekening van
Joep Konings, zijn er dat 1,5 miljoen dan klopt de rekening, de
Handel omvat 17% van de private tewerkstelling, maar in de
titeling van De Standaard moeten dat 11% van de jobs (werknemers)
of 9% van alle jobs zijn, zelfstandigen inbegrepen.
In het overzicht van de
RSZ/RSZPPO tewerkstelling omvat Groot- en kleinhandel 484.115
werknemers in 2012, (zie
BuG 197en bijhorende tabel), een vermeerdering tav 2008 met 9.438
voor de kleinhandel maar een daling van 4.466 bij de
groothandel (zie
BuG 192 en bijhorende tabel) en -218 voor de handel mbt auto's,
samen dus een stijging met 4.754. Dat is anders dan de 11.000+
in de periode 2008-2011 waar het artikel over spreekt voor de
retailsector. De echte vervangingsrush zal pas binnen een decennium
echt aan de gang gaan maar er is een continue aantrek van jongere
werknemers die ook duurzaam blijkt. Een sector met toekomst, zeker voor
de jongeren, die zich binnen enkele jaren uitdrukkelijk zullen mengen in
de 'struggle for the working 'people"
Vooraf 3. En zou men in Meulenberg
de ervaring van Luc Lamine
en de (federale) politie van Brussel niet
inroepen om politieinterventies wat minder klungelig te laten verlopen
dan in Meulenberg zo te zien het geval geweest is. Bv als men zich
terugtrekt met 14 (veertien) politiewagens men best niet langs het hot
point passeert, zoals te zien is op het filmpje dat elkeen langs de
krantensites kan exploreren en waarop degene die de actie leidt zonder
hoofddeksel rondlopend z'n manschappen instructies geeft.
Het hoeft allicht ook geen decennium te duren voor men degenen die voor
problemen zorgen
en de werkloze jongeren van Meulenberg van nu in hogere getale zal
terugvinden in het eigen politiekorps en in andere uniformberoepen zoals
bij het spoor, bewakingsfirma's, verzorgingssector, chauffeurs bij de
Lijn, gevangenisbewakers, Bpost.. Misschien daarrond ook eens een forse
campagne opzetten in Meulenberg, met het Europese geld van de recyclage
van de Ford bv.
De inkomende vreemdelingen, het blokje van De Block.
Migratie moet je best bekijken langs de inkomende zijde. Wie weggaat en
met hoeveel kan wel het saldo (inkomend min buitengaand) beïnvloeden
maar dat ziet men niet, wel degenen die bijkomen. Als de helft van een
klas vertrekt en de helft wordt vervangen door nieuwe leerlingen, dan
blijft het aantal in de klas gelijk, maar de aandacht, begeleiding en
werklast stijgt uiteraard met 100%. Dus een overzicht van de
instroomzijde van vreemdelingen, waar De Block en de huidige politieke
klasse een blokje voor wil steken.
Maar met het voorliggende totaal van de loop van de bevolking dat enkele
dagen geleden door AD SEI is vrijgegeven en dat in een vorige
BuG 199 besproken werd, is men er
nog niet. Als het enkel een statistisch overzicht betreft van de totale
bevolking, zonder onderscheid Belgen en Vreemdelingen, weet men bv niet
of een verhoogde immigratie voortkomt uit een verhoogd aantal
vreemdelingen dan wel een verhoogd aantal Belgen dat terugkeert naar
België, of omgekeerd bij een vermindering van migratie of dit voortkomt
uit een vermindering van het aantal Belgen dat terug immigreert naar
België samen met een verhoging van het aantal immigrerende
vreemdelingen. Un train peut en cacher un autre. Als de
vermindering van de terugkeer van Belgen de verhoging van immigrerende
vreemdelingen maskeert, is men nog niet veel wijzer, integendeel, kan
men zichzelf wat wijsmaken.
Maar ook het aantal ‘ambtelijk geschrapten en heringeschrevenen’ trekken
één en ander scheef. In een jaar met veel geschrapten daalt het
migratiesaldo, met veel heringeschrevenen stijgt de immigratie. Als een
jaar later minder herinschrijvingen zijn, daalt de immigratie, terwijl
er misschien juist meer buitenlandse inwijking is. In 2008 en 2009 was
er zo’n opstoot van herinschrijvingen. Hetzelfde met de regularisaties
van 2009, als dat effect uitgedoofd is kan men zeggen dat de immigratie
gedaald is terwijl enkel de geregulariseerden van de vroegere
asielvragers en ‘niet-regulieren’ gedaald is. En wat met het
wachtregister asiel? Dat zijn ook ‘wettig’ verblijvende inwoners, maar
ze worden niet meegeteld in de bevolkings- of immigratiecijfers, ook al
moet dit volgens Europa wel gebeuren. Eigenlijk moeten het aantal
erkende asielaanvragen (te onderscheiden van de erkenning van een
asielvraag als vluchteling) bij de immigratiecijfers gevoegd worden, wat
in bovenstaand overzicht ook het geval is.
Conclusie van dit alles is een overzicht waarin het detail van alle
inkomende vreemdelingen tussen 1989 en 2012 worden samengebracht, met
het detail van de inkomende vreemdelingen. We houden dan nog geen
rekening met kinderen van vreemdelingen die in feite ook het aandeel
vreemdelingen doen groeien in een bepaald jaar. Maar daarvoor behoeven
we een statistiek met onderscheid Belgen en Vreemdelingen, dat is voor
later dus.
Voor we in detail elk van instromende pistes van vreemdelingen
bespreken, even aandacht voor een basisvaststelling, nl de groei van de
immigratie sinds 1991, Zwarte Zondag.
1. Sinds Zwarte Zondag 1991, verdubbeling migratie in België
In het bovenstaande beeld is goed de verdubbeling te zien van de
inkomende vreemdelingen na zwarte zondag 1991 in België. Het is mede
dankzij het Vlaams Blok, Vlaams Belang dat de anti-migratiestem monddood
gemaakt is in België. Dankzij Objectief 497.197 - een
petitieactie om een zelfde aantal handtekeningen te verzamelen voor een
gelijkberechtiging van vreemdelingen als het aantal stemmen voor het
Vlaams Blok in 1991 - en de Belgische wetgever in 1999 zijn de
vreemdelingen, die dit wilden, in grote mate Belg kunnen worden en
hebben zo een volledige gelijke rechtspositie verkregen.
Van 1989 af geteld zijn er 766.254 vreemdelingen Belg geworden, en,
samen met hun nageslacht na hun Belgwording is dat meer dan het dubbele
van de 497.197 die men vooruitstelde in Objectief 497.197.
In 2012 waren er 38.612 nieuwe Belgwordingen, het hoogste aantal sinds
2002, een topaantal rekening houdend met alles wat in het gelid gebracht
is om Belgwordingen te ontmoedigen, de kers op de taart van essentieel
en geslaagd integratiebeleid langs de Belgwordingen sinds 2000, trouwens
sinds jaar en dag toegejuicht door de OESO en de Europese instellingen.
Vanaf 2013 zal allicht minder slagroom op de Belgwordingstaart gespoten
worden, maar het zal enkel een vertraging betreffen in de Belgwording,
die juist de wil uitdrukt en realiseert om volledig lid te worden van de
Belgische gemeenschap. Misschien kan, zoals in andere landen, telkens
een feestje opgezet worden in de gemeenten om de Belgwordingen van het
voorbije jaar te vieren en in de bloemetjes te zetten. Iedereen kan dan
uit volle borst het Belgisch volkslied zingen, een verplicht nummertje
opgelegd door de minister van inburgering Bourgeois.
2. Immigratie vanuit het buitenland
Na 1991
is er een lichte achteruitgang geweest in de immigratie tot 1997 waar er
een omslag gebeurt en met enkele haperingen afgestevend wordt naar een
eerste piek in 2008 met 119.191 buitenlandse inwijking (zonder
asielerkenning) en een lichte terugval in 2009 naar de vooralsnog
hoogste immigratiepiek in 2011 met 131.869 inkomende migranten
uit het buitenland, de belangrijkste groep om de migratie aan af te
meten. Dat is juist het dubbele van de 67.460 van 1991 en de
54.169 van 1989, waar dit overzicht mee begint.
Belgiië: Inkomende vreemdelingen naar statuut + asielaanvragen
1989-2012 |
Jaar |
Nis code |
Het Rijk |
Inwijking buitenl. |
Verand. reg. Asiel |
Herinschr. na schrap. |
Totaal im-migratie |
Asielaan-vragers |
Immigra-tie + Asiel |
1989 |
00000 |
Het Rijk |
54.169 |
0 |
5.898 |
60.067 |
10.303 |
70.370 |
1990 |
00000 |
Het Rijk |
62.662 |
0 |
6.267 |
68.929 |
16.441 |
85.370 |
1991 |
00000 |
Het Rijk |
67.460 |
0 |
7.157 |
74.617 |
19.615 |
94.232 |
1992 |
00000 |
Het Rijk |
66.763 |
0 |
9.177 |
75.940 |
22.448 |
98.388 |
1993 |
00000 |
Het Rijk |
63.749 |
0 |
9.013 |
72.762 |
33.932 |
106.694 |
1994 |
00000 |
Het Rijk |
66.147 |
0 |
9.474 |
75.621 |
18.213 |
93.834 |
1995 |
00000 |
Het Rijk |
62.950 |
0 |
8.613 |
71.563 |
14.490 |
86.053 |
1996 |
00000 |
Het Rijk |
61.522 |
0 |
9.059 |
70.581 |
15.752 |
86.333 |
1997 |
00000 |
Het Rijk |
58.849 |
0 |
15.729 |
74.578 |
14.819 |
89.397 |
1998 |
00000 |
Het Rijk |
61.266 |
4.985 |
17.561 |
83.812 |
27.897 |
111.709 |
1999 |
00000 |
Het Rijk |
68.466 |
5.275 |
17.883 |
91.624 |
45.440 |
137.064 |
2000 |
00000 |
Het Rijk |
68.616 |
1.931 |
18.841 |
89.388 |
55.440 |
144.828 |
2001 |
00000 |
Het Rijk |
77.584 |
10.262 |
22.564 |
110.410 |
31.542 |
141.952 |
2002 |
00000 |
Het Rijk |
82.655 |
6.805 |
24.397 |
113.857 |
23.903 |
137.760 |
2003 |
00000 |
Het Rijk |
81.913 |
4.871 |
25.276 |
112.060 |
21.138 |
133.198 |
2004 |
00000 |
Het Rijk |
85.378 |
6.305 |
25.553 |
117.236 |
20.175 |
137.411 |
2005 |
00000 |
Het Rijk |
90.364 |
14.989 |
27.457 |
132.810 |
20.502 |
153.312 |
2006 |
00000 |
Het Rijk |
96.290 |
12.496 |
28.913 |
137.699 |
14.648 |
152.347 |
2007 |
00000 |
Het Rijk |
106.576 |
9.828 |
30.005 |
146.409 |
14.051 |
160.460 |
2008 |
00000 |
Het Rijk |
119.191 |
12.748 |
32.213 |
164.152 |
15.588 |
179.740 |
2009 |
00000 |
Het Rijk |
116.950 |
15.501 |
34.028 |
166.479 |
22.785 |
189.264 |
2010 |
00000 |
Het Rijk |
128.813 |
22.487 |
14.877 |
166.177 |
26.130 |
192.307 |
2011 |
00000 |
Het Rijk |
131.869 |
13.323 |
16.689 |
161.881 |
31.915 |
193.796 |
2012 |
00000 |
Het Rijk |
123.037 |
9.104 |
16.979 |
149.120 |
28.105 |
177.225 |
In 2012 is er, na de terugval van 2009, een vermindering van de
immigratie tot 123. 037, het 3de hoogste ooit en nog
altijd hoger dan de vorige piek in 2008. Nagegaan moet worden wat hierin
het aandeel vreemdelingen en de terug immigrerende Belgen is. Zien voor
wie de omslag in immigratieaantal gebeurt en in welk volume wanneer de
gegevens voor Belgen en vreemdelingen apart gekend zijn.
"Als ze zich maar niet met hun gezin
herenigen",
dat lijkt wel het adagio van het nieuwe
migratiebeleid.
In haar antwoord op de vraag van Nahima Lanjri, Theo Francken, Karin
Temmerman en Denis Ducarme gaf Maggie De Block volgende info over de
evolutie van verblijfsvergunningen omwille van gezinshereniging, zie HLN
van 22/01/2012. Gezinshereniging is gedaald van 41.336 in 2010 naar 36.828 in
2011 (-4.509 of -11%) tot 30.096 (-6.732 of
-18%). Deze verminderde gezinshereniging heeft alleszins niet
verhinderd dat de buitenlandse immigratie gestegen is tot een historisch
maximum van 131.869 in 2011 en de vermindering met 8.832 in 2012,
waarin het aandeel van de vermindering gezinshereniging een belangrijke
plaats inneemt.
Zie ook het interessante jaarrapport 2012 migratie van het CGKRB,
waarin ook het gegeven gezinshereniging geanalyseerd wordt en waaruit
blijkt dat de familiehereniging in België zich niet onderscheidt van
deze van andere vergelijkbare landen.
En niets wijst er op dat dit op termijn erg zal veranderen, behoudens
voor wie z’n wensen voor werkelijkheid houdt. De verscherpte voorwaarden
wat bestaansmiddelen en leeftijd betreft zullen enkel zorgen voor een
vertraging van gezinshereniging, die toch een fundamenteel onderdeel
vormt van de rechten van de mens, de Belgische politiek niet gelaten.
3. Overgang wachtregister asiel naar regulier verblijf.
De erkenning van vluchtelingen is een constante met een aantal
toperkenningen van 3.951 in 2011 en 4.419 in 2012, het dubbele van het
aantal erkenningen in 2009, en dat ook op rekening van Maggie De Block.
Asielvragen,-zoekers, erk. vluchteling, betwisting, regularisatie,
terugkeer, uit wachtregister |
|
Asielaan-vragen(1) |
Asielzoe-kers (1) |
Erkenn. vlucht.(1) |
Vrijwill. terugk. |
Gedw. terugk. |
Gedw.+ vrijw.(6) |
Vreemd. betw.(2) |
Regula-risat.(3) |
Uit wacht- regist.(4) |
Wachtre-gister(5) |
1986 |
7.456 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1987 |
5.352 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1988 |
4.458 |
|
308 |
|
|
|
|
|
|
|
1989 |
8.112 |
|
505 |
|
|
|
|
|
|
|
1990 |
12.945 |
16.441 |
499 |
|
|
|
|
|
|
|
1991 |
15.444 |
19.615 |
595 |
|
|
|
|
|
|
|
1992 |
17.675 |
22.448 |
756 |
|
|
|
|
|
|
|
1993 |
26.882 |
33.932 |
1.027 |
|
|
|
|
|
|
|
1994 |
14.340 |
18.213 |
1.492 |
|
|
|
|
|
|
|
1995 |
11.409 |
14.490 |
1.293 |
|
|
|
|
|
|
|
1996 |
12.403 |
15.752 |
1.559 |
|
|
|
|
|
|
20.352 |
1997 |
11.668 |
14.819 |
1.707 |
|
|
|
142 |
|
|
18.828 |
1998 |
21.965 |
27.897 |
1.446 |
|
|
|
250 |
|
4.985 |
33.496 |
1999 |
35.778 |
45.440 |
1.238 |
|
|
|
280 |
|
5.275 |
68.699 |
2000 |
42.691 |
55.440 |
1.198 |
|
|
|
208 |
|
1.931 |
88.386 |
2001 |
24.549 |
31.542 |
898 |
3.633 |
10.843 |
14.476 |
259 |
|
10.262 |
91.591 |
2002 |
18.805 |
23.903 |
1.169 |
3.225 |
11.351 |
14.576 |
160 |
|
6.805 |
95.677 |
2003 |
16.940 |
21.138 |
1.202 |
2.822 |
10.912 |
13.734 |
183 |
|
4.871 |
83.172 |
2004 |
15.357 |
20.175 |
2.280 |
3.275 |
8.278 |
11.553 |
99 |
|
6.305 |
90.919 |
2005 |
15.957 |
20.502 |
3.059 |
3.741 |
8.323 |
12.064 |
671 |
11.630 |
14.989 |
84.751 |
2006 |
11.587 |
14.648 |
1.922 |
2.811 |
8.744 |
11.555 |
469 |
10.207 |
12.496 |
72.039 |
2007 |
11.115 |
14.051 |
2.122 |
2.595 |
6.030 |
8.625 |
|
11.335 |
9.828 |
62.714 |
2008 |
12.252 |
15.588 |
2.537 |
2.669 |
5.252 |
7.921 |
550 |
8.369 |
12.748 |
54.859 |
2009 |
17.186 |
22.785 |
2.303 |
2.668 |
5.174 |
7.842 |
437 |
14.830 |
15.501 |
47.548 |
2010 |
19.941 |
26.130 |
2.818 |
3.088 |
5.449 |
8.537 |
|
24.199 |
22.487 |
48.822 |
2011 |
25.479 |
31.915 |
3.951 |
3.870 |
6.443 |
10.313 |
|
9.509 |
13.323 |
59.059 |
2012 |
21.463 |
28.105 |
4.419 |
5.656 |
|
|
|
4.412 |
9.194 |
62.709 |
(1) Verslagen Commissariaat-Generaal Vluchteling en Staatslozen en
Eurostat |
(2) Raad voor Vreemdelingenbetwistingen |
(3) Regularisties in het jaarverslag DVZ en overzichten
staatssecretaris |
(4) Uit de jaarlijkse overzichten loop van de bevolking |
(5) Gegevens Rijksregister, op datum van 31/12, in 2012 afgeleid
gegeven |
(6) Van 2001-2011 uit jaarverslag Dienst VreemdelingenZaken, 2012
Voor het eerst VTK Fedasil+DVZ |
De toekenning van regularisaties na de indieningsmogelijkheid in 2000
heeft zich uitgespreid over de daaropvolgende jaren. De regularisatie in
2009 daarentegen is vooral geabsorbeerd in 2010 en 2011, vandaar de
logische vermindering van 24.199 in 2010, over 9.509
in 2011 tot 4.412
in 2012. Dat is moeilijk een
vermindering van de immigratie te noemen, ook al telt het sterk door in
de totale immigratie.
De overgang vanuit het wachtregister asiel, 22.487
in 2010, 13.323 in 2011 naar
9.104 in 2012 geeft maar
gedeeltelijk een overzicht van de regularisaties, naast de erkenningen
als vluchteling. Een niet een ‘illegaal’, dwz een
niet-verblijfsgerechtigde die ook niet (meer) als asielvrager is
geregistreerd, dus zich ook niet in het wachtregister asiel bevindt;
gaat bij regularisatie rechtstreeks over van z’n illegale staat naar het
vreemdelingenregister. Als de erkende vluchtelingen, 4.419 samengeteld
worden met de 4.412 regulariseerden in 2012 dan komt dit
praktisch overeen met de 9.104 die de overgang gemaakt hebben van het
wachtregister naar het bevolkings-/vreemdelingenregister. Dat geeft al
aan dat het aantal geregulariseerde ‘illegalen’, in tegenstelling tot de
retoriek daarover, altijd erg beperkt (geweest) is.
Bij het verder uitdoven van regularisaties zal de immigratie om die
reden ook verminderen, zonder dat het de kern van de immigratiedynamiek
raakt.
4. Ambtelijke herinschrijving van wie een voorgaand jaar
uitgeschreven was.
Niet onbelangrijk in het ‘volume’ immigratie zijn de ambtelijke
herinschrijvingen nadat een vreemdeling of Belg een van de voorgaande
jaren ambtelijk was uitgeschreven door een beslissing van het
schepencollege. Want let wel, ook een Belg die na enkele bezoeken van de
politie ‘niet thuis’ geeft en nergens anders in België is ingeschreven
wordt door een beslissing van de gemeentelijke overheid geschrapt, zoals
administratief misschien wel terecht maar pedagogisch onverantwoord en
revanchistisch gebeurd is met de ‘Syriëstrijders’.
Het belangrijkste aan de schrapping is dat een geschrapte wordt
gelijkgesteld met iemand die het land heeft verlaten, die dus is
geëmigreerd is. Wanneer nu zo’n ‘gschrapte’ in een van de volgende jaren
terug opduikt in z’n gemeente of een andere – als het in hetzelfde jaar
gebeurt wordt het administratief niet mee verrekend in de
migratiecijfers - dan wordt hij eenvoudig terug ingeschreven. Hij wordt
dan, vreemdeling of Belg zijnde, beschouwd als immigrerend, dwz vanuit
het buitenland België binnenkomend.
In 2009, het laatste jaar waar het onderscheid tussen Belgen en
vreemdelingen kan gemaakt worden (zie
BuG 171) waren er
34.028 herinschrijvingen waarvan 8.747 vreemdelingen en
25.281 Belgen. Doordat er in 2009 zoveel herinschrijvingen, dus
‘immigranten’ waren werd in 2009 de absolutie immigratiepiek bereikt in
België met 166.479 inkomende immigranten, zonder rekening te
houden met de asielaanvragen. Als dan in de volgende jaren de
herinschrijvingen gehalveerd werden en de regularisaties verminderden
was het gemakkelijk zeggen dat immigratie verminderde of meer onder
controle was. In 2012 waren er ‘slechts’ 16.979 herinschrijvingen en dat
alleen al zorgde voor een vermindering van de inkomende vreemdelingen
met 17.049. Voor de immigratie vanuit het buitenland (zie punt 1)
was er een vermeerdering van buitenlandse inwijking van 116.950 in 2009
tot 123.037 in 2012, ook al is er sprake van een kleine vermindering tav
de 131.869 buitenlandse inwijkelingen in 2011.
5. Asielaanvragen.
Zo vlug als een asielaanvraag erkend wordt zal Fedasil zorgen voor een
verblijfsmogelijkheid en kan de asielaanvrager zolang z’n procedure
loopt, wettelijk verblijf houden in België. Hij wordt dan ingeschreven
in het wachtregister asiel, en wordt door Europa meegeteld als wettig
verblijvende inwoners in België, en zo zijn ze ook terug te vinden in de
Eurostat statistiek, maar niet in de Belgische, begrijpe wie kan.
In bovenstaand overzicht voegen we de asielaanvragen dus toe aan het
totaal aantal immigranten van 1989 tot 2012. We gaan dus voort op het
aantal asielaanvragers, personen dus, en niet op het aantal dossiers. We
gaan er ook van uit dat een asielaanvrager niet in hetzelfde jaar erkend
of geregulariseerd wordt, anders zou hij dubbel kunnen meetellen met de
erkenningen asiel onder punt 2. Bij afwijzing van de asielaanvraag zal
de asielvrager niet voorkomen bij de emigratie, gezien dat een
rechtsgeldig verblijf veronderstelt, behoudens als een reeds erkende
asielzoeker of (tijdelijk) geregulariseerde, (terug) naar het
wachtregister gaat, een categorie die sinds 2 jaar in het statistisch
overzicht voorkomt. Maar dan hoort hij thuis onder de uitwijkende
vreemdelingen.
Na een asieltop in 1993 was er tussen 1999 en 2001 er een sterke
stijging van de asielaanvragen die in 2000 piekte tot 55.440 en
daarna fors afnam tot 23.903 in 2002. Toen moest de ‘gewone’
immigratie nog aan haar opgang beginnen. In het spoor van de
asielaanvragen en de regularisatiemogelijkheid voor oudere dossiers
werden de inkomende vreemdelingen een weinig versterkt door de erg
uitgespreide erkenning van de regularisatiedossiers 2000. Alles samen
daalde de globale immigratie, asiel inbegrepen na deze opstoot van de
asielvragers in 2001/2002 tot 133.198 in 2003.
6. Het blokje van De Block in 2012
De vooralsnog hoogste immigratiepiek, met inbegrip van de asielvragers
situeert zich in 2011 met 193.796 inkomende migranten en
asielzoekers. In 2012 is dit gedaald met 16.571 tot 177.225,
als gevolg van de daling van de herinschrijvingen, de opdroging van de
erkenning asiel langs de regularisatie en de alles bijeen nog beperkte
vermindering van de asielaanvragen, en daarin schuilt vooral de
doorstoot van Maggie De Block naar de 2de plaats in
populariteitspeiling van de VRT/DS van 10/2013, het blokje van De
Block dus in 2012.
Maar zoals gezegd staat de reguliere immigratie vanuit het buitenland
met 123.037 immigrerende Vreemdelingen en Belgen nog stevig op
z’n voetstuk en rekent de regering vooral op de beperking van
gezinshereniging om de ‘vreemdeling’ buiten te houden.
Het
geeft ook aan dat de buik van de Vlaming niet veel van de vreemdeling
moet hebben en exclusie weet te waarderen en dat boven alle
partijgrenzen heen, ook al probeert men die exclusie meer en meer
wettelijk te onderbouwen, tot men door Europa terug zal gefloten worden.
BuG
200 on-line
Printversie (7p)
Tabel:
Rijk, Provincies, Gemeenten 1989-2012
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 52
|