BuG 191 – Bericht uit het Gewisse – 15 juli 2013
BuG 191 on-line
Printversie (10p)
Tabel:
Misdrijven en crimi-graden 2012 en evoluties
Aantal geregistreerde misdrijven daalt met 3,5% in 2012,
in Brussel -6,4%, Wallonië
-4,6% en Vlaanderen -1,6%
zo staat in de titel van het persverslag van de federale politie,
voor het eerst wordt het zo duidelijk voor Brussel gezegd.
De criminaliteitsgraad stelt misdrijven in verhouding
tot de bevolking.
In vgl met 2008 daalt de criminaliteitsgraad Brussel in 2012 met -4,2%,
in het Vlaams gewest stijgt ze met 3,3% en in het Waals gewest +0,5%.
De stijging in België met 1,2% is dus vooral door Brussel gemilderd!
Alle Brusselse gemeenten en alle provincies zien crimi-graad dalen,
behoudens in Limburg, +2,9% en vooral HAZODI met een stijging +7,0%
Inbreuken op
het lokaal politiereglement dalen met 0,4%,
het gaat dan in hoofdzaak om door de politie uitgedeelde GAS-boetes:
Vooral in Vlaanderen nemen dus de politionele GAS-boetes af (-3,5%)
Criminaliteit, Inkomen, Belastigen, Sport en Recreatie
Criminaliteit komt nogal eens samen voor met een laag gemiddeld
Belastbaar Inkomen (BI) in een gemeente en ook met een beperkte
aanwezigheid van recreatie/sport-infrastructuur, en omgekeerd.
In gemeenten met een laag BI-inkomen wordt bijna hetzelfde %
belastingen betaald als die met het dubbele BI: progressiviteit?
Zijn een rechtvaardiger verdeling van inkomens en belastingen en van
sport- en recreatiemogelijkheden belangrijke buffers voor veiligheid?
In tabel
Misdrijven en crimi-graden 2012 en evoluties
wordt je wijzer.
0.
Er is altijd wat 1. Wie heeft de Blokkendoosouders opgejut en met welk agenda? Zullen Vrije Keuze en
gemeenteraadslid
Mohamed Cheeba hiernaar op zoek gaan en zoals bij de "Syriëstrijders"
het 'veiligheids'kaf van het koren kunnen scheiden. Waarom het
initiatief aan De Wever laten als men het zelf kan opkuisen. Niet alleen
leerkrachten en directie zijn slachtoffer, ook de ouders zelf zijn
slachtoffers, die zouden zich ook eens mogen roeren en alerter mogen zijn
voor provocaties, zeker zij die beter (moeten) weten. Herstelbemiddeling
kan hier trouwens haar werk doen.
0. Er is altijd wat 2. En is de Non-Profit voldoende alert om te beseffen dat de aanval op de 'ancienniteitsverhoging'
bij de federale ambtenaren in feite de barema's van de 650.000 Non-profit
werknemers viseert? En dat het IF-IC-instituut voor
functieclassificatie in feite hetzelfde doel heeft om de baremieke
welzijnsbarema's op te kuisen: in de gehele welzijnszorg bestaat er
momenteel een lage spanning tussen de barema's en hoge binnen een
barema. Wenst men deze te vervangen door een van grote spanning tussen
barema's en lage spanning binnen een barema van secundair of lager niveau. En zal de
vakbond met open ogen in de val lopen die wordt opgezet? En zullen de
federale ambtenaren coalities sluiten met hun 650.000 Non-Profit
collega's die dezelfde baremastructuur hebben? En zal het
personeel van de bejaardenhomes dat met de 6de staatshervorming naar de
Vlaamse gemeenschap overkomt
de veel betere welzijnsbarema's krijgen of zullen zij als 'Vlaams personeel'
aan de lagere 'Belgische' en federale barema's moeten verder werken. Zie dat je in de
vakantie altijd de politieke beslissingen volgt, want dan gebeurt het
zei m'n vader altijd. Er is altijd wat.
1. De internationaal erkende
'criminaliteitsgraad'. We hernemen hier niet het dispuut over de
criminaliteitsgraad, daarvoor
kan men
BuG
177 er op nalezen. De criminaliteitsgraad negeren is alsof
men de koopkracht wil meten in een bepaalde tijdsperiode zonder rekening
te houden met de indexering. Als het aantal woninginbraken op 12 jaar
tijd gestegen is van 75.123 in 2000 tot 75.268 dan is er nominatief een
stijging met 145 inbraken. Maar in diezelfde periode is de bevolking met
8,1% gestegen, die dus groso modo ook voor 8% meer bewoning gezorgd
hebben. Het aantal inbraken per 100 inwoners is dus in feite met 7,3%
gedaald als men met de bevolkingsevolutie rekening houdt.
2. Wat is nieuw aan de tabel verwerking
van de criminaliteitsgegevens 2012
2.1.Rapporten 2012 van de federale politie blijvend
rechtstreeks bereikbaar langs link in de tabel
2.2. Update crimi-graad+: Naast de misdrijfgegevens en de criminaliteitsgraad wordt
de 'criminaliteitsgraad+' verder uitgewerkt. De criminaliteitsgraad stelt
de misdrijfaantallen in verhouding tot de bevolking in een
gemeente. In de criminaliteitsgraad+ wordt reeds het toerisme, de
arbeidspendel en het hoger onderwijs in een 'Bevolkingsequivalent (BEQ) omgezet,
zie BuG 177 voor de berekeningswijze.
In deze update van de criminaliteitsgraad+ worden nu het aantal
opstappers in alle Belgische stations toegevoegd, voortgaande op de
laatste telling van de NMBS. Het gaat om 240 miljoen binnenlandse opstappen
die wij gelijkstellen aan
gemiddeld 4 minuten aanwezigheid in het station aangevuld met een
verdeling van de 7 miljoen opstappen op internationale treinen aan 15
minuten per opstap. Dit alles wordt omgezet in een Bevolkingsequivalent
op jaarbasis. Ondermeer de criminaliteitsgraad van Brussel en Sint-Gillis en ook
Leuven en Gent worden hierdoor verder
'genormaliseerd'.
2.3. Crimi-graad+ berekend van 2000 tot 2012. De
Bevolkingsequivalenten worden toegevoegd aan de bevolkingsevolutie vanaf
2000. Het betreft hier structurele elementen (toerisme, treinvervoer,
hoger onderwijsstudenten, arbeidspendel) die over een termijn van 10
jaar maar minimaal evolueren. Hierdoor worden de crimi-graden+ volledig
vergelijkbaar in deze tijdsperiode.
2.4. Evolutieberekening 2000-2012, 2008-2012 en 2011-2011 in %
2.5. Update gegevens 2011: de gegevens voor 2011 worden verhoogd met
de 29.309 misdrijven die nog in 2012 werden ingebracht na afsluiten
van het overzicht 2011 in juli 2012.
Ook voor 2012 zullen in 2013 nog bijkomende misdrijven ingebracht worden.
Het gaat dan ongeveer om 2,7% bijkomende ingiftes of 0,3
criminaliteitsgraad. In de tabel kan voor elke gemeente nagegaan hoeveel
dit aantal en % bedraagt.
2.6. Update bevolkingsgegevens 2012 en 2013 met berekening
gemiddelde bevolking in alle jaren.
2.7. Update selectiecriteria met Politiezone's (nr en naam),
Verstedelijkingsgraad (nr en naam), provincie en gewest. Elk
gemeentelijk gegeven kan oplopend of aflopend geordend worden langs het
pijltje bovenaan de kolom. Langs een selectiecriterium (links van de
tabel, op het +je bovenaan de tabel drukken) kunnen de gewenste gegevens
geselecteerd worden.
2.8. Subtotalen Rijk, gewesten, provincies, arrondissementen en kantons.
Onderaan de tabel kan het detail van alle verwerkte gegevens verkregen
worden voor alle regionale niveaus in België, een unieke schat aan
informatie.
2.9. Toevoeging 2 analytische elementen:
- Recreatie- en sportinfrastructuur in Ha en m2
per inwoner, onderscheiden naar buiten en binnen, 2010
- (Totaal) Belastbaar Inkomen, totaal Belastingen, (geïndiceerd
door het gemeenschappelijk belastbaar inkomen) %
belastingen en (Gemeenschappelijk) Belastbaar Inkomen per inwoner, 2010
3. Crimi-graad+ 2011 en 2012, evolutie 2012 tav 2000
Onderstaande tabellen zijn illustraties van het gebruik van de
tabel:
Misdrijven en crimi-graden 2012 en evoluties
Het betreft hier de Crimi-graad+ waarbij rekening gehouden wordt met
toerisme, reizigersvervoer, hoger onderwijsstudenten en arbeidspendel. De
opgave in kolom 2 van het Belastbaar inkomen per inwoner; in kolom 3 het
% belastingen (Staat en gemeente) dat daarop gemiddeld betaald wordt en in kolom 3
van het aantal m2 sport- en recreatie-infrastructuur zijn interessante
toetspunten die stof tot nadenken kunnen geven.
3.1. Rijk, Gewest en Provincies
Heel wat gegevens in een notedop. De crimi-graad (misdrijven gedeeld
door de bevolking x 100) vermindert van 9,7 tot 8,9 als rekening
gehouden wordt met Toerisme, Reizigersvervoer, HO-studenten en
Arbeidspendel. Voor het Brusselse gewest is dit evenwel een vermindering
van 15,8 crimi-graad naar 12,6 crimi-graad+ misdrijven per 100
inwonersequivalenten. Langs de linken kunnen de verslagen rechtstreeks
opgeroepen worden.
Gemeenten |
BI per in-woner |
% Belas-tinge |
m2/bew rcr-sport |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2011/12 |
Rijk |
8.800 |
23,7% |
19,4 |
11.078.289 |
9,7 |
9,3 |
8,9 |
-4,2% |
Vlaams Gewest |
9.860 |
24,2% |
20,6 |
6.372.829 |
8,4 |
8,0 |
7,9 |
-2,3% |
Brussels Gewest |
5.471 |
23,0% |
3,7 |
1.148.737 |
15,8 |
13,5 |
12,6 |
-7,1% |
Waals Gewest |
7.992 |
22,8% |
22,3 |
3.542.792 |
9,9 |
9,9 |
9,3 |
-5,6% |
Antwerpen |
9.461 |
24,0% |
24,2 |
1.790.470 |
10,4 |
9,9 |
9,7 |
-2,2% |
Vlaams-Brabant |
11.057 |
27,1% |
15,7 |
1.098.904 |
7,0 |
6,6 |
6,5 |
-1,4% |
West-Vlaanderen |
9.698 |
22,9% |
20,8 |
1.172.502 |
7,4 |
7,3 |
6,9 |
-5,7% |
Oost-Vlaanderen |
9.824 |
24,8% |
14,3 |
1.459.159 |
8,7 |
8,3 |
8,1 |
-3,3% |
Limburg |
9.438 |
21,3% |
30,0 |
851.796 |
6,9 |
6,4 |
6,6 |
2,9% |
Brussels Gewest |
5.471 |
23,0% |
3,7 |
1.148.737 |
15,8 |
13,5 |
12,6 |
-7,1% |
Waals-Brabant |
10.513 |
27,5% |
28,2 |
387.552 |
7,9 |
7,3 |
7,0 |
-3,9% |
Henegouwen |
7.104 |
22,2% |
11,2 |
1.326.152 |
10,8 |
10,8 |
10,3 |
-4,8% |
Luik |
5.757 |
23,0% |
18,3 |
1.072.567 |
10,9 |
11,2 |
10,4 |
-7,4% |
Luxemburg |
8.995 |
14,9% |
57,1 |
274.781 |
8,2 |
8,1 |
7,7 |
-5,3% |
Namen |
8.295 |
24,5% |
36,8 |
481.740 |
8,0 |
7,7 |
7,4 |
-4,4% |
Door de toevoeging van de Bevolkingsequivalenten wordt de crimi-graad
van Brussel dus enigszins 'genormaliseerd' tot 12,6 en wordt het
meer vergelijkbaar met de andere gewesten omdat het grootstedelijk
karakter enigszins geneutraliseerd wordt.
Opvallend natuurlijk is het lage gemiddelde belastbaar inkomen
(geïndiceerd door het gemeenschappelijk belastbaar inkomen) per
inwoner in het Brussels Hoofdstedelijk gewest (5.471 tegenover 9.860
in Vlaanderen) evenals het feit dat praktisch hetzelfde % belastingen
betaald wordt op de helft van het inkomen en dat de 'progressieve
aanslagvoet' voor het globale belastbare inkomen een lachertje is.
Tevens valt het extreem lage
m2 sport/recreatieopp. per inwoner op: 3,7m2 per Brusselaar tegenover
20,6
m2 in het Vlaams gewest, ook al is Brussel 2de geëindigd als groene
hoofdstad van Europa na Bristol. Met het groen in Brussel wordt evenwel
niet zoveel gedaan voor de recreatieve en sportbehoefte van de
Brusselaar.
Limburg, tussen daders en slachtoffers
En dat Limburg de enige provincie is waar het aantal geregistreerde
misdrijven in 2012 gestegen is, zelfs rekening houdend met de stijging
van de Limburgse bevolking, dat doet pijn. Is de Limburgse politie uit
haar krammen geschoten na de HAZODI-saga of zijn er fikse aanwervingen
gebeurd? Zijn de burgers in Limburg alerter geworden en hebben ze meer
aangifte gedaan, nu de migratie daar praktisch is stilgevallen of zijn
de misdadigers actiever geworden in Limburg, op de vlucht voor de
politie in Duitsland en Nederland misschien, of omdat er meer (begoede)
Nederlanders zijn komen wonen maar Limburg ligt ook het dichtst
bij Oost-Europa, dat kan ook spelen, wie zal het zeggen?
3.2. Belgische gemeenten volgens crimi-graad+
De crimi-graad+ geeft aan dat het
niveau van de criminaliteit nivelleert en overal daalt, zelfs in
Antwerpen, behoudens Herbeumont waar een groot asielcentrum allicht
in 2012 voor noodopvang heeft
moeten zorgen. Voor details kan gemakkelijk de link in de tabel aangeklikt.
Het betreft hier trouwens enkel een stijging van fouten tegen de
vreemdelingenwetgeving. Ook in Charleroi, naast Huy en
Sint-Niklaas, wordt een lichte stijging vastgesteld als enigen van
de gemeenten met een relatief hoge crimi-graad+.
Gemeenten |
BI per in-woner |
% Belas-tinge |
m2/bew rcr-sport |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2011/12 |
BRUSSEL |
4.513 |
20,6% |
3,7 |
168.141 |
35,5 |
20,9 |
19,8 |
-5,8% |
LIEGE |
5.344 |
22,5% |
10,8 |
196.007 |
22,1 |
20,3 |
18,4 |
-10,2% |
ELSENE |
4.555 |
26,0% |
1,1 |
84.037 |
21,3 |
18,8 |
17,8 |
-5,5% |
CHARLEROI |
5.312 |
19,6% |
5,3 |
204.075 |
18,4 |
17,0 |
17,1 |
0,7% |
HERBEUMONT |
7.701 |
17,2% |
88,2 |
1.560 |
17,6 |
9,1 |
15,9 |
42,8% |
ANTWERPEN |
6.745 |
22,1% |
6,6 |
507.148 |
18,0 |
16,0 |
15,7 |
-2,0% |
BLANKENBERGE |
7.838 |
20,8% |
21,5 |
19.458 |
18,5 |
15,6 |
15,1 |
-3,3% |
VERVIERS |
6.146 |
21,6% |
7,5 |
56.035 |
15,1 |
14,4 |
13,8 |
-4,1% |
SERAING |
5.662 |
20,0% |
4,2 |
63.792 |
13,4 |
13,6 |
13,3 |
-2,3% |
ANDERLECHT |
5.008 |
18,4% |
7,4 |
112.963 |
14,1 |
14,0 |
13,2 |
-6,2% |
CHATELET |
5.881 |
19,1% |
5,8 |
36.252 |
13,3 |
14,4 |
13,2 |
-9,3% |
DROGENBOS |
7.730 |
23,9% |
15,1 |
5.052 |
13,8 |
15,1 |
13,1 |
-15,1% |
SINT-JOOST-T-NODE |
3.256 |
13,8% |
0,4 |
27.022 |
16,2 |
14,2 |
13,0 |
-9,4% |
SINT-GILLIS |
3.614 |
19,8% |
0,1 |
50.019 |
29,0 |
12,9 |
12,9 |
-0,4% |
LEUVEN |
9.103 |
28,4% |
9,4 |
98.013 |
18,8 |
13,1 |
12,8 |
-2,0% |
MECHELEN |
8.637 |
24,9% |
12,5 |
82.524 |
16,4 |
13,3 |
12,8 |
-3,4% |
GENT |
7.672 |
24,9% |
7,6 |
248.620 |
16,9 |
13,5 |
12,8 |
-5,0% |
ZELZATE |
8.515 |
22,0% |
5,5 |
12.448 |
12,7 |
14,0 |
12,7 |
-10,0% |
WIJNEGEM |
10.488 |
25,5% |
5,0 |
9.042 |
13,1 |
12,7 |
12,5 |
-1,6% |
HUY |
6.602 |
24,6% |
16,3 |
21.252 |
14,3 |
11,9 |
12,5 |
5,0% |
LA LOUVIERE |
6.666 |
21,1% |
6,7 |
79.088 |
12,3 |
13,1 |
12,3 |
-6,6% |
MONS |
6.409 |
24,1% |
9,9 |
93.347 |
14,2 |
13,3 |
12,1 |
-9,8% |
BOOM |
8.029 |
23,0% |
8,8 |
17.255 |
12,1 |
12,8 |
12,1 |
-6,2% |
TURNHOUT |
8.751 |
22,2% |
19,3 |
41.725 |
13,0 |
12,1 |
12,0 |
-0,7% |
SINT-NIKLAAS |
9.104 |
23,5% |
17,7 |
73.142 |
12,0 |
11,6 |
11,8 |
2,3% |
OOSTENDE |
7.686 |
21,9% |
18,6 |
70.560 |
13,9 |
13,7 |
11,6 |
-17,8% |
EEKLO |
8.529 |
22,7% |
11,9 |
20.318 |
12,0 |
12,3 |
11,5 |
-6,4% |
UKKEL |
8.176 |
27,0% |
10,3 |
80.271 |
11,4 |
12,1 |
11,3 |
-7,5% |
Brussel, Luik, Elsene en
Charleroi kennen zelfs na verrekening van stedelijke omgeving een
hoge criminaliteitsgraad (+17), Antwerpen, Blankenberge en
Verviers blijven met 15 hoog scoren. Verviers,
Seraing, Mechelen, Leuven, Gent en de Brusselse gemeenten
Sint-Joost, Anderlecht en Sint-Gillis situeren zich rond een
criminaliteitsgraad van 13 per 100 inwoners. Drogenbos,
Chatelet en Zelzate schurken zich enigszins verwonderlijk
tegen dit niveau aan. Voor Wijnegem is dat minder verrassend
omwille van het koopcentrum.
Opvallend is ook hier het lage gemiddelde Belastbare Inkomen in gemeenten
met relatief hoge criminaliteitsgraad, op Wijnegem en Leuven na, alsmede
de lage beschikbaarheid aan sport- en recreatie-infrastructuur. Het gaat
hier niet om oorzaak en gevolg of het samengaan maar om het samen
voorkomen.
3.3. Daling criminaliteit in alle
Brusselse gemeenten
Opvallend en eerste vaststelling is dat in alle Brusselse gemeenten
de criminaliteitsgraad in 2012 dalend is.
In het beeld van inkomen en infrastructuur vormt Ukkel een
uitzondering omdat ze een relatief hoog Belastbaar Inkomen en hoog m2
sport/recreatie-infrastructuur combineren met een relatief hoge
criminaliteitsgraad+. Schaarbeek daarentegen is ook atypisch met
een laag gemiddeld inkomen, lage sportinfrastructuur én lage crimi-graad+.
Sint-Jans-Molenbeek is laag van inkomen en m2 sportinfrastructuur
maar gemiddeld van crimi-graad.
Gemeenten |
BI per in-woner |
% Belas-tinge |
m2/bew rcr-sport |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2011/12 |
BRUSSEL |
4.513 |
20,6% |
3,7 |
168.141 |
35,5 |
20,9 |
19,8 |
-5,8% |
ELSENE |
4.555 |
26,0% |
1,1 |
84.037 |
21,3 |
18,8 |
17,8 |
-5,5% |
ANDERLECHT |
5.008 |
18,4% |
7,4 |
112.963 |
14,1 |
14,0 |
13,2 |
-6,2% |
SINT-JOOST-T-NODE |
3.256 |
13,8% |
0,4 |
27.022 |
16,2 |
14,2 |
13,0 |
-9,4% |
SINT-GILLIS |
3.614 |
19,8% |
0,1 |
50.019 |
29,0 |
12,9 |
12,9 |
-0,4% |
UKKEL |
8.176 |
27,0% |
10,3 |
80.271 |
11,4 |
12,1 |
11,3 |
-7,5% |
SINT-JANS-MOLENB. |
4.394 |
16,1% |
1,7 |
94.973 |
10,3 |
11,0 |
10,2 |
-8,1% |
ETTERBEEK |
4.560 |
25,4% |
0,8 |
45.625 |
11,7 |
10,2 |
10,0 |
-1,3% |
VORST |
5.496 |
22,7% |
3,9 |
54.049 |
10,1 |
10,5 |
9,9 |
-5,8% |
OUDERGEM |
7.619 |
28,5% |
5,6 |
32.241 |
10,4 |
11,2 |
9,9 |
-13,3% |
KOEKELBERG |
5.236 |
20,0% |
0,3 |
20.861 |
9,4 |
11,2 |
9,5 |
-17,9% |
SINT-AGATHA-BERCH. |
7.304 |
24,7% |
2,2 |
23.012 |
8,9 |
10,0 |
8,8 |
-14,1% |
ST-LAMBRECHTS-WOL. |
6.920 |
27,9% |
4,7 |
52.049 |
9,2 |
9,3 |
8,7 |
-7,0% |
JETTE |
6.103 |
22,9% |
2,9 |
49.234 |
8,9 |
9,9 |
8,6 |
-15,0% |
SCHAARBEEK |
4.643 |
19,5% |
1,3 |
128.793 |
10,6 |
8,6 |
7,9 |
-9,6% |
GANSHOREN |
6.542 |
23,5% |
2,7 |
23.545 |
7,6 |
9,1 |
7,8 |
-17,3% |
WATERMAAL-BOSV. |
8.501 |
29,0% |
8,4 |
24.330 |
8,3 |
10,0 |
7,7 |
-30,2% |
EVERE |
5.804 |
22,0% |
2,6 |
37.268 |
8,4 |
8,9 |
7,6 |
-15,7% |
ST-PIETERS-WOLUWE |
9.115 |
28,9% |
7,6 |
40.309 |
6,5 |
7,1 |
6,2 |
-14,6% |
Moet een betere sport- en recreatie-infrastructuur
in Brussel prioritair zijn?
Volgens Ans Persoons in DM wel en zij heeft allicht gelijk. Er
zijn gemiddeld 19 m2 recreatieterreinen, sport- en recreatiegebouwen per inwoner in België. In Brussel stad is dat 3,7
m2
en in Sint Gillis bv 0,1 m2, dat is 10cm op 1 meter. Is het toevallig dat de gemeenten met een hoge criminaliteitsgraad+
nogal eens een beperkte sportaccommodatie hebben?
Wordt het niet dringend tijd dat Hofstade, zoals de Wannsee in
Berlijn, tot de Brussels recreatieve rand gaat behoren. Berlijn,
met een veel grotere stadsomgeving dan Brussel heeft 27
openluchtzwembaden en de Wannsee ligt trouwens verder van Berlijn-Mitte
(25 km) dan Hofstade van Brussel-Centraal (22 km). Trek eens een cirkel
van 25 km rond Brussel en stel alle recreatieve en sportinfrastructuur
actief open voor de Brusselse bevolking. Ook Kapelle-op-de-Bos langs het
kanaal is maar 20 km veraf. In vroegere tijden ging de Brussels
schooljeugd met de Bateaux Mouches, naar Kapellen-op-de-Bos voor
een daguitstap, zo heeft m' moeder me altijd verteld. En wie roept er
eens een halt toe aan het achterhaalde Bloso-beleid op dat vlak?
Fire Gym, zoals Kompany nu, al drie decennia een voorbeeld voor
Brussel
Het initiatief van Kompany met z'n BX-Brussels is een schot recht in de roos.
Maar waar blijft de publieke waardering voor
Fire-Gym, een sportklub uit Brussel die
recent z'n 30-jarig bestaan gevierd heeft en waar Carlos Perez, evenals
Kompany een topsporter, als
ex- vice Europees
kampioen Body Building z'n schouders onder gezet heeft.
Evenals
Kompany nu, heeft hij al drie decennia lang z'n club en daarmee
honderden jongeren een breed maatschappelijk en pedagogisch draagvlak
gegeven.
4. Welke gemeenten zien hun crimi-graad+ verhogen in 2012 in vgl met
2000, 2008 én 2011
De tabel
Crimi-graden 2012 en evoluties
laat toe alle gegevens te exploreren voor alle gemeenten, ze geeft ook
een beeld van de evolutie 2012 in vergelijking met 2000; 2008 en 2011.
Hieronder volgen de gemeenten per gewest in volgorde van afname van hun
crimi-graad+ in alle drie de tijdsperiodes.
4.1. Vlaams gewest
In Herstappe is het aantal misdrijven in 2012 gestegen tot 5, hetgeen
procentueel doortelt. Het zijn over het algemene landelijke of kleinere
gemeenten waar de recente stijging van het aantal woninginbraken allicht
in meespeelt.
Gemeenten |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2000/12 |
Evolutie% 2008/12 |
Evolutie% 2011/12 |
HERSTAPPE |
88 |
1,2 |
3,0 |
392,4% |
22,4% |
59,5% |
MEEUWEN-GRUITRODE |
12.994 |
2,6 |
3,9 |
44,0% |
32,2% |
33,0% |
MESEN |
956 |
5,7 |
8,4 |
31,9% |
31,0% |
31,9% |
KORTESSEM |
8.439 |
4,4 |
5,9 |
29,9% |
12,3% |
26,5% |
BREE |
15.450 |
5,5 |
6,9 |
32,6% |
39,4% |
21,0% |
OPWIJK |
13.794 |
4,2 |
5,3 |
11,0% |
19,5% |
19,9% |
ZEDELGEM |
22.302 |
4,1 |
5,0 |
22,5% |
22,7% |
19,2% |
SINT-GENESIUS-RODE |
17.925 |
6,7 |
8,2 |
39,1% |
41,2% |
18,2% |
OUDENBURG |
9.144 |
4,6 |
5,6 |
35,9% |
21,2% |
17,3% |
SINT-GILLIS-WAAS |
18.924 |
5,8 |
6,8 |
20,0% |
10,4% |
15,2% |
HOLSBEEK |
9.739 |
2,7 |
3,2 |
19,0% |
7,4% |
14,7% |
AALTER |
19.931 |
6,0 |
6,9 |
89,2% |
57,9% |
13,6% |
HERSELT |
14.406 |
6,0 |
6,9 |
38,1% |
10,3% |
13,4% |
BOORTMEERBEEK |
12.012 |
4,1 |
4,7 |
30,4% |
27,2% |
12,5% |
HERZELE |
17.228 |
4,6 |
5,2 |
6,1% |
13,9% |
12,5% |
BOCHOLT |
12.747 |
4,8 |
5,4 |
29,4% |
28,2% |
12,0% |
VLETEREN |
3.711 |
3,9 |
4,4 |
42,4% |
10,6% |
10,7% |
SINT-LIEVENS-HOUTEM |
10.044 |
3,9 |
4,3 |
11,2% |
10,9% |
10,6% |
WINGENE |
13.978 |
3,4 |
3,8 |
84,8% |
7,1% |
9,8% |
HOVE |
8.204 |
5,1 |
5,6 |
3,0% |
28,3% |
9,2% |
KRUIBEKE |
16.069 |
6,1 |
6,7 |
13,0% |
6,8% |
8,9% |
DEINZE |
29.851 |
5,7 |
6,2 |
1,1% |
3,5% |
8,5% |
HASSELT |
74.979 |
9,4 |
10,3 |
8,6% |
3,6% |
8,5% |
LEOPOLDSBURG |
15.223 |
7,9 |
8,6 |
3,5% |
25,2% |
8,3% |
GENK |
65.403 |
8,7 |
9,3 |
9,6% |
13,8% |
6,7% |
BILZEN |
31.424 |
5,7 |
6,1 |
16,7% |
5,9% |
6,6% |
RIEMST |
16.293 |
6,3 |
6,8 |
12,3% |
18,9% |
6,6% |
Heel wat gemeenten zien hun crimi-graad+ in 2012 fors toenemen, en dit
als trend sinds 2000 en vooral Limburgse gemeenten, met inbegrip van
Hasselt, Genk en ook de gemeente van Jan Peumans,
Riemst.
4.2. Brussels gewest - gezien in alle gemeente in 2012 de crimigraad+
afneemt komen zij hier niet voor
4.3. Waals gewest
Ook hier zijn het kleinere en landelijke gemeenten die met een
lichte maar structurele toename van de criminaliteitsgraad
geconfronteerd worden, met Herbeumont, zoals gezegd, omwille van
het asielcentrum en de administratieve impact.
Gemeenten |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2000/12 |
Evolutie% 2008/12 |
Evolutie% 2011/12 |
HERBEUMONT |
1.560 |
9,1 |
15,9 |
168,6% |
186,0% |
42,8% |
MONT-DE-L'ENCLUS |
3.605 |
3,6 |
5,1 |
29,3% |
3,9% |
28,1% |
SILLY |
8.146 |
4,2 |
5,5 |
75,1% |
46,6% |
23,9% |
DONCEEL |
2.978 |
3,9 |
5,1 |
0,1% |
53,8% |
23,6% |
FAIMES |
3.784 |
4,0 |
5,1 |
8,9% |
17,0% |
20,5% |
AMEL |
5.471 |
2,6 |
3,2 |
65,7% |
11,7% |
19,1% |
NEUPRE |
9.757 |
5,3 |
6,5 |
71,3% |
32,0% |
18,2% |
PHILIPPEVILLE |
9.019 |
8,4 |
10,2 |
17,6% |
28,3% |
18,0% |
FROIDCHAPELLE |
3.861 |
8,3 |
10,1 |
28,4% |
33,4% |
17,7% |
EREZEE |
3.102 |
6,9 |
8,3 |
42,2% |
21,2% |
17,5% |
SANKT VITH |
9.488 |
4,4 |
5,3 |
22,2% |
17,0% |
17,0% |
OHEY |
4.849 |
5,7 |
6,7 |
5,9% |
44,4% |
14,3% |
LIMBOURG |
5.782 |
6,3 |
7,3 |
0,8% |
35,6% |
13,8% |
RAEREN |
10.699 |
5,5 |
6,4 |
35,0% |
6,9% |
13,8% |
BUETGENBACH |
5.740 |
4,3 |
5,0 |
47,6% |
76,8% |
13,7% |
LASNE |
14.087 |
5,1 |
5,9 |
14,0% |
48,6% |
13,4% |
GOUVY |
5.060 |
9,8 |
11,2 |
53,1% |
72,4% |
13,0% |
ESTINNES |
7.783 |
6,4 |
7,4 |
21,0% |
26,3% |
12,9% |
SIVRY-RANCE |
4.932 |
6,4 |
7,3 |
4,1% |
18,4% |
11,5% |
DAVERDISSE |
1.405 |
3,6 |
4,1 |
118,9% |
4,0% |
11,5% |
TUBIZE |
24.271 |
6,1 |
6,8 |
2,0% |
15,7% |
11,3% |
STAVELOT |
6.909 |
5,9 |
6,6 |
0,6% |
5,6% |
10,6% |
LIBRAMONT-CHEVIGNY |
10.639 |
8,7 |
9,7 |
71,6% |
14,5% |
10,5% |
WALHAIN |
6.606 |
5,0 |
5,6 |
4,6% |
39,0% |
10,5% |
ENGHIEN |
13.135 |
5,8 |
6,4 |
30,1% |
13,8% |
10,5% |
5. Welke gemeenten zien hun crimi-graad+ verlagen in
2012 in vgl met 2000, 2008 én 2011
5.1. Vlaams gewest
Voortgaande op de evolutie van hun crimi-graad+ over 12 jaar; 4 jaar
en 1 jaar, zijn dit de gemeenten met een positieve evolutie. Het mag
eens gezegd.
Gemeenten |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2000/12 |
Evolutie% 2008/12 |
Evolutie% 2011/12 |
WETTEREN |
24.286 |
10,8 |
8,1 |
-18,1% |
-18,6% |
-32,6% |
VOSSELAAR |
10.813 |
6,2 |
4,7 |
-11,2% |
-25,2% |
-30,6% |
ZWALM |
8.020 |
3,5 |
2,7 |
-40,2% |
-15,9% |
-30,2% |
NEVELE |
11.902 |
4,0 |
3,1 |
-24,3% |
-18,4% |
-29,4% |
HAMONT-ACHEL |
14.248 |
4,7 |
3,7 |
-11,9% |
-0,2% |
-28,6% |
NAZARETH |
11.401 |
8,0 |
6,3 |
-17,2% |
-29,2% |
-27,3% |
RAVELS |
14.552 |
7,5 |
6,0 |
-35,5% |
-19,2% |
-26,1% |
PEPINGEN |
4.403 |
3,3 |
2,7 |
-6,9% |
-25,8% |
-25,7% |
MOL |
35.018 |
6,7 |
5,5 |
-2,3% |
-12,6% |
-21,8% |
VOEREN |
4.145 |
13,1 |
10,8 |
-24,7% |
-46,3% |
-21,3% |
ZANDHOVEN |
12.604 |
5,1 |
4,2 |
-45,0% |
-15,5% |
-20,9% |
GROBBENDONK |
11.045 |
6,4 |
5,3 |
-33,2% |
-3,3% |
-19,7% |
ARENDONK |
12.914 |
6,6 |
5,6 |
-30,0% |
-12,5% |
-18,8% |
KNOKKE-HEIST |
34.013 |
11,1 |
9,4 |
-21,3% |
-4,7% |
-17,2% |
KAMPENHOUT |
11.353 |
4,5 |
3,9 |
-37,2% |
-16,5% |
-15,6% |
GOOIK |
9.220 |
3,0 |
2,6 |
-17,3% |
-34,8% |
-15,5% |
DROGENBOS |
5.052 |
15,1 |
13,1 |
-5,6% |
-11,1% |
-15,1% |
ROESELARE |
59.166 |
9,0 |
8,0 |
-10,4% |
-11,9% |
-13,3% |
ZAVENTEM |
31.951 |
8,5 |
7,5 |
-5,1% |
-14,1% |
-13,3% |
OLEN |
11.993 |
6,2 |
5,5 |
-7,3% |
-9,8% |
-12,4% |
LOVENDEGEM |
9.460 |
4,2 |
3,8 |
-21,5% |
-18,3% |
-12,2% |
MACHELEN |
13.824 |
7,3 |
6,5 |
-16,5% |
-8,7% |
-12,2% |
KOKSIJDE |
22.246 |
7,0 |
6,4 |
-28,5% |
-2,9% |
-10,4% |
BERINGEN |
43.890 |
5,2 |
4,7 |
-17,6% |
-32,0% |
-10,4% |
DIEST |
23.314 |
8,8 |
8,0 |
-18,8% |
-15,1% |
-10,3% |
RONSE |
25.517 |
8,3 |
7,5 |
-22,9% |
-7,8% |
-10,0% |
DIKSMUIDE |
16.466 |
6,0 |
5,5 |
-27,3% |
-5,5% |
-9,9% |
DE PANNE |
10.758 |
9,6 |
8,7 |
-44,6% |
-29,5% |
-9,8% |
TORHOUT |
20.237 |
6,0 |
5,5 |
-34,2% |
-9,6% |
-9,8% |
LOMMEL |
33.517 |
5,7 |
5,2 |
-26,5% |
-4,3% |
-9,6% |
WEZEMBEEK-OPPEM |
13.893 |
5,0 |
4,6 |
-4,4% |
-26,6% |
-9,6% |
NIEUWPOORT |
11.364 |
7,0 |
6,4 |
-46,8% |
-19,6% |
-9,4% |
TEMSE |
29.083 |
7,4 |
6,8 |
-8,8% |
-1,1% |
-9,2% |
5.2. Brussels gewest
14 van 19 Brusselse gemeente scoren in 2012
een positieve evolutie in de 3 tijdsperiodes samen van de
criminaliteitsgraad in de vergelijking met zowel 2000, 2008 en 2011.
Schaarbeek, Sint-Joost, Sint-Jans-Molenbeek,
Anderlecht en Vorst behoren daartoe. En de gemeenten
Ganshoren, Koekelberg, Evere en Jette zorgen mee voor
de positieve trend. Ook dat mag eens gezegd.
Gemeenten |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2000/12 |
Evolutie% 2008/12 |
Evolutie% 2011/12 |
WATERMAAL-BOSV. |
24.330 |
10,0 |
7,7 |
-2,4% |
-11,4% |
-30,2% |
KOEKELBERG |
20.861 |
11,2 |
9,5 |
-40,8% |
-13,8% |
-17,9% |
GANSHOREN |
23.545 |
9,1 |
7,8 |
-18,5% |
-16,2% |
-17,3% |
EVERE |
37.268 |
8,9 |
7,6 |
-16,8% |
-15,9% |
-15,7% |
JETTE |
49.234 |
9,9 |
8,6 |
-8,3% |
-16,1% |
-15,0% |
SINT-PIETERS-WOLUWE |
40.309 |
7,1 |
6,2 |
-21,6% |
-6,9% |
-14,6% |
SINT-AGATHA-BERCHEM |
23.012 |
10,0 |
8,8 |
-11,5% |
-17,6% |
-14,1% |
OUDERGEM |
32.241 |
11,2 |
9,9 |
-9,9% |
-15,1% |
-13,3% |
SCHAARBEEK |
128.793 |
8,6 |
7,9 |
-17,0% |
-11,0% |
-9,6% |
SINT-JOOST-TEN-NODE |
27.022 |
14,2 |
13,0 |
-9,7% |
-5,8% |
-9,4% |
SINT-JANS-MOLENBEEK |
94.973 |
11,0 |
10,2 |
-17,7% |
-15,9% |
-8,1% |
ST-LAMBRECHTS-WOL. |
52.049 |
9,3 |
8,7 |
-14,6% |
-5,4% |
-7,0% |
ANDERLECHT |
112.963 |
14,0 |
13,2 |
-2,2% |
-10,3% |
-6,2% |
VORST |
54.049 |
10,5 |
9,9 |
-12,5% |
-16,9% |
-5,8% |
5.3. Waals gewest
Meer dan in het Vlaams en Brussels gewest zijn er in Wallonië
gemeenten die een forse daling van de criminaliteitsgraad laten
optekenen, zoals Geer en Le Roeulx, maar ook Visé,
Arlon en Esneux. Maar ook de daling in Waver,
Moeskroen en vooral Luik mag er zijn.
Gemeenten |
Gem. bev. 2012 |
Crimi-gr+ 2011 |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2000/12 |
Evolutie% 2008/12 |
Evolutie% 2011/12 |
GEER |
3.203 |
4,2 |
2,7 |
-54,1% |
-44,5% |
-57,5% |
LE ROEULX |
8.152 |
11,9 |
7,7 |
-37,9% |
-39,4% |
-53,9% |
BRAIVES |
5.996 |
8,0 |
5,2 |
-10,4% |
-11,0% |
-52,7% |
VISE |
17.444 |
15,8 |
10,5 |
-41,4% |
-30,0% |
-50,5% |
HAMOIS |
7.114 |
6,5 |
4,3 |
-2,9% |
-26,5% |
-49,4% |
TENNEVILLE |
2.701 |
5,6 |
3,9 |
-14,5% |
-21,5% |
-42,7% |
ARLON |
28.441 |
10,8 |
7,9 |
-36,7% |
-22,2% |
-38,0% |
COMBLAIN-AU-PONT |
5.340 |
6,9 |
5,0 |
-38,4% |
-20,5% |
-37,0% |
QUEVY |
7.960 |
6,6 |
5,2 |
-12,7% |
-12,8% |
-28,1% |
MEIX-DEVANT-VIRTON |
2.744 |
5,5 |
4,3 |
-27,1% |
-41,0% |
-27,6% |
VERLAINE |
3.977 |
8,2 |
6,4 |
-50,2% |
-16,2% |
-27,1% |
ESNEUX |
13.263 |
8,1 |
6,4 |
-35,6% |
-16,5% |
-26,8% |
HAVELANGE |
5.048 |
6,3 |
5,0 |
-2,4% |
-7,2% |
-25,3% |
QUAREGNON |
18.804 |
9,2 |
7,5 |
-15,9% |
-14,8% |
-21,5% |
RUMES |
5.137 |
6,8 |
5,6 |
-50,9% |
-14,4% |
-20,7% |
CRISNEE |
3.118 |
8,6 |
7,1 |
-38,2% |
-11,9% |
-20,3% |
COLFONTAINE |
20.553 |
9,8 |
8,2 |
-21,9% |
-20,1% |
-20,2% |
TINLOT |
2.604 |
5,7 |
4,7 |
-29,6% |
-9,8% |
-19,9% |
STOUMONT |
3.096 |
5,3 |
4,4 |
-23,4% |
-3,1% |
-19,9% |
ETALLE |
5.728 |
4,9 |
4,1 |
-10,7% |
-10,5% |
-18,9% |
BEAURAING |
8.873 |
9,1 |
7,7 |
-5,7% |
-17,6% |
-18,4% |
LOBBES |
5.703 |
6,6 |
5,5 |
-20,2% |
-12,0% |
-18,1% |
OUPEYE |
24.376 |
8,4 |
7,2 |
-20,7% |
-14,0% |
-17,5% |
GENAPPE |
15.251 |
6,2 |
5,4 |
-19,3% |
-10,2% |
-14,5% |
FLOBECQ |
3.520 |
5,0 |
4,4 |
-9,0% |
-25,5% |
-14,2% |
PECQ |
5.598 |
9,5 |
8,4 |
-70,8% |
-21,8% |
-14,1% |
ROCHEFORT |
12.522 |
8,4 |
7,3 |
-18,7% |
-19,7% |
-13,9% |
FLOREFFE |
7.920 |
6,4 |
5,6 |
-20,0% |
-12,9% |
-13,4% |
KELMIS |
10.871 |
6,5 |
5,7 |
-13,1% |
-26,4% |
-13,2% |
COURT-SAINT-ETIENNE |
9.948 |
6,7 |
6,0 |
-14,4% |
-11,2% |
-12,8% |
BERNISSART |
11.653 |
9,2 |
8,2 |
-23,4% |
-18,4% |
-12,3% |
MARTELANGE |
1.738 |
8,4 |
7,5 |
-38,7% |
-25,6% |
-12,1% |
ESTAIMPUIS |
10.085 |
7,9 |
7,0 |
-8,9% |
-6,9% |
-11,9% |
SAINTE-ODE |
2.409 |
5,8 |
5,2 |
-19,3% |
-23,0% |
-11,9% |
WAVRE |
33.295 |
9,9 |
8,9 |
-9,5% |
-8,6% |
-11,2% |
MOUSCRON |
56.392 |
10,7 |
9,6 |
-27,8% |
-1,1% |
-11,0% |
PEPINSTER |
9.732 |
6,9 |
6,2 |
-15,5% |
-8,1% |
-11,0% |
BOUSSU |
19.810 |
11,1 |
10,0 |
-32,5% |
-9,8% |
-11,0% |
BASSENGE |
8.854 |
8,6 |
7,7 |
-40,5% |
-24,8% |
-10,9% |
MALMEDY |
12.395 |
5,8 |
5,3 |
-19,8% |
-28,7% |
-10,5% |
LIEGE |
196.007 |
20,3 |
18,4 |
-14,2% |
-5,5% |
-10,2% |
6. Exploreer de tabel:
Crimi-graden 2012 en evoluties
Wie wat thuis is in excel kan met een kleine moeite de resultaten per
Verstedelijkingsgraad en de resultaten voor de Politiezones
destilleren. Onderaan de tabel worden ook alle resultaten voor de
diverse beleidsniveaus gegeven: Rijk, gewest, provincie, arrondissement,
kanton (speciaal voor deze update berekend!). We hebben ons nog kunnen
inhouden om een hitparade van politiezones te berekenen, maar dat is
wellicht voor een volgende keer.
BuG 191 on-line
Printversie (10p)
Tabel:
Misdrijven en crimi-graden 2012 en evoluties
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|