BuG 177 – Bericht uit het Gewisse – 26 december 2012
"Hitparade"
criminaliteitsgraad+ voor alle gemeenten
met verrekening arbeidspendel, toerisme en HO-studenten
voor 8 typen verstedelijkingsgraad (typologie politie) in 2011.
En ook de Criminaliteitsbarometer (crimigraad e crimi+graad
1ste sem. 2012 België, Gewesten, 10 steden en detail Brussel.
BuG
177 on-line
Printversie (16p)
Tabel
Crimigraad+ in 2011 met pendel, toerisme, studenten
Tabel
Criminaliteitsgraad en crimigraad+ in 1ste sem. 2012
Op aansturen van enkele burgermeester die
not amused waren
over de lijst van gemeenten zoals gepubliceerd door Le Soir op
05/07/2012 , gaf Minister Milquet opdracht aan de politie om te
waarschuwen voor de 'hitparades" van Le Soir, HLN en npdata.
Zo wordt best geen gebruik meer gemaakt van de internationaal
erkende Criminaliteitsgraad = aantal misdrijven/bevolking x 100.
Politionele
gegevens en waarschuwing 1ste sem. 2012 |
0. Kerstwens
Kerstwens voor alle daders van agressie tegen personen en persoonlijk
bezit, dat zij
tot het inzicht komen of gebracht worden dat zij niet beter zijn dan de misdadigers
onder het nationaalsocialisme die systematisch werden ingeschakeld als
opzichters, dieven, folteraars en beulen in
de terreur tegen een weerloze bevolking en hun goederen, juist omdat zij
misdadiger waren. Wie de persoonlijke integriteit van mensen en hun
persoonlijke bezittingen niet respecteert mag beseffen dat hij op
dezelfde wijze de morele norm doorbreekt als diegenen die uit de
gevangenissen gehaald werden omdat zij andere personen en hun bezit
niet ontzagen in het 12 jarig rijk van de nazi's. Zoals toen zal de
bevolking in solidariteit zich met alsmaar meer succes blijven verzetten
en organiseren tegen deze aanslagen op hun persoon en goed.
1. Eindelijk
Na drie jaar publicatie van de gemeentelijke criminaliteitsstatistiek
geeft de federale politie eindelijk een toelichting en analyse bij de
kwartaalcijfers. Gezien npdata enkel doet wat anderen nalaten te doen is dit
een hoopgevende evolutie. Dat hierin de publicatie van de
criminaliteitsgraad per gemeente door de krant Le Soir op 7 juli 2012
het intellectuele en wetenschappelijke potentieel van de federale
politie tot grotere activiteit heeft gebracht is daarmee de grote
verdienste van deze krant. Verschillende burgemeester (Blankenberge,
Brussel Stad, Verviers) voelden zich geschoffeerd en Tobback
stelde zelfs de vraag waarom die 'belachelijke criminaliteitsgraad' nog
gebruikt werd, die moest allang in de vuilbak liggen volgens hem.
Minister Milquet dreigde
zelfs even met het niet meer publiceren van de
criminaliteitsstatistieken. Zo ver is het (nog) niet gekomen maar zij verplichtte de politie
wel om in het
vervolg zelf een analyse en methodologische waarschuwing te publiceren:
"Schrijft u een artikel, voert u een studie uit, Opgelet!". Deze
waarschuwingen, toelichting en gegevens kunnen hierboven in het kader langs 4 linken
geëxploreerd worden.
2. Uit de "Verklarende
nota"
van de federale politie
.
De 'criminaliteitsbarometer geeft duidelijk aan welk materiaal verwerkt
wordt, de extracties en de methodologische beperkingen. Vervolgens wordt
het 1ste semester 2012 besproken.
Enkele kanttekeningen en waarschuwingen bij het gebruik van de
politionele waarschuwing zijn evenwel nuttig:
- Een algemeen totaal van misdrijven omvat uiteraard erg verschillende
elementen, maar dat is juist het basiskenmerk van een algemeen totaal.
- Als men spreekt van 'criminaliteitsbarometer' geeft men aan
dat de onderzochte fenomenen in verhouding gesteld worden tot wie de
fenomenen ervaart, dwz dat een fenomeen vergelijkbaar in beeld gebracht
wordt, zodat kan gemeten worden in welke mate een (vergelijkbare)
bevolking met een fenomeen te maken heeft.
- De argumentatie om dit niet voor het totaal fenomeen te doen, maar
enkel voor specifieke onderdelen, bv proactieve (haalmisdrijven waarbij
de politie zelf op zoek gaat naar misdaad) enerzijds en reactieve
misdrijven (waarbij de burger naar de politie gaat) slaat nergens op. Het ene
(totaal) én het andere (berekening criminaliteitsgraad voor het detail) moet
gebeuren, tot op het meest concrete niveau, maar dus ook voor het geheel
van alle misdrijven samen. Best ook dat de politie het onderscheid
proactief en reactief in haar rapporten toepast.
- En dat het niet altijd de bevolking is die als referentie dient genomen,
ook het aantal woningen in een bepaalde omschrijving, is eveneens
evident, maar doet geen afbreuk aan het gebruik van de bevolking als
referentiegroep. Het
aantal inwoners is ook voor woningen een goede indicator is. Ook hier is het én én,
niet het ene zonder het ander
- In volgende twee punten wordt dieper ingegaan op de verrekening van
arbeidspendel, toerisme en studenten in de berekening van de
criminaliteitsgraad en op de verstedelijkingsgraad/gemeentetypologie.
3. Niet alleen de inwoners maar de aanwezige bevolking dient meegeteld
Zoals npdata bij elke publicatie er op gewezen heeft dat de
criminaliteitsgraad idealitair dient berekend in verhouding tot de bevolking
met inbegrip van de bevolkingsevolutie in de onderzochte periode alsmede het bevolkingsequivalent van de arbeidspendel naar en
uit de gemeente, de toeristische verblijven en bezoeken en de studenten
in het hoger onderwijs, zowel op kot als pendelstudenten.
De federale politie stelt terecht dat :"De
criminaliteitscijfers van gemeenten vergelijken enkel op basis van het
afwegen ten opzichte van het bevolkingsaantal niet volstaat om op een
verantwoorde manier een vergelijking te maken tussen gemeenten.
Gemeenten verschillen onderling ook sterk op andere gebieden die een
invloed kunnen hebben op de criminaliteit, dan enkel qua
bevolkingsaantal. Zo zijn bijvoorbeeld de steden aantrekkingspolen voor
werk, handel, onderwijs, toerisme,… Het aantal personen aanwezig op hun
grondgebied is dagelijks veel hoger dan het aantal officieel
ingeschreven inwoners. Al deze personen kunnen vanzelfsprekend ook
slachtoffer worden van misdrijven en de dagelijkse toestroom van
personen creëert op zijn beurt een aantrekkingskracht voor crimineel
gedrag. Ook de kustgemeenten situeren zich in een gelijkaardige positie
en kennen op sommige tijdstippen een grote tijdelijke bevolking. Andere
voorbeelden zijn studentensteden, toeristische trekpleisters,
shoppingcentra buiten de stadskernen,… Men moet steeds in het
achterhoofd houden dat voor een gemeente waar een sterk verschil kan
bestaan tussen de officiële bevolking en de aanwezige dagelijkse
bevolking de criminaliteitsgraad niet altijd een accuraat beeld geeft en
dus ook niet de juiste posities in dergelijke “hitparades” weergeeft."
Hiermee geeft de politie aan dat "hitparades" wel kunnen als men met de
opgegeven parameters rekening houdt en dat dan misschien wel de "juiste
posities" weergegeven worden. Het gaat uiteraard niet om het
denigrerende "hitparade" maar om het zoeken naar kenmerken en
verklaringen in functie van een betere veiligheid voor de bevolking.
Spijtig ook dat de federale politie de reeds gepubliceerde 'hitparade' niet
heeft onder ogen genomen die reeds op 10/10/2012 door npdata werden
gepubliceerd, zie
BuG 171.
Of gaat de politie ook enkel voort op wat in de pers verschijnt zonder
naar de bronnen ervan terug te grijpen en de publicaties ervan.
Ter Zake deed bij de voorbereidende research voor z'n
verkiezingsdebatten over criminaliteit en diversiteit beroep op npdata
die daarvoor nog 2 speciale tabellen heeft opgemaakt waaronder
Criminaliteitsgraad+ 2011. Speciaal om rekening te houden met de
burgemeesters van Brussel-stad, Verviers, Blankenberge en Leuven werden
bijkomend aan de bevolkingscijfers het toerisme, de arbeidpendel en de
studentenaanwezigheid per gemeente omgezet in een bevolkingsequivalent
zodat de criminaliteitsgraad+ tot stand komt die hiermee rekening houdt, zie tabel:
Crimigraad+ in 2011. Voor verder toelichting zie de
mail aan de medewerkers van Ter Zake.
4. Voor wanneer overzichten van alle
gemeenten mét detail misdrijven
Professor Ponsaert, UGent en z'n toenmalige assistente en huidige professor
VUB Els Enhus
hebben 12 jaar geleden het
informaticasysteem ontwikkeld voor de politionele statistiek. Zij zijn nog altijd wanhopig omdat,
zelfs voor wetenschappelijke doeleinden, de misdrijfgegevens niet
vrijgegeven worden in bestanden waar alle gemeenten samengebracht zijn
met het detail van misdrijven in de kolommen. Neen. Wie gemeenten, politiezone's,
categorieën steden onderling wil vergelijken moet elk van
de 587 gemeenten, arrondissementen, politiezones apart openen en dan
vanuit het pdf -bestand de gegevens kopiëren en bv naar een excelbestand
overbrengen waarop alle gemeenten zijn genoteerd. Om het totaalgegeven
van 2000 tot 2011 over te brengen zijn door npdata dus 587 pdf bestanden geopend en
één voor een de cijferreeks gekopieerd en overgebracht naar een
excelbestand. Daar is dus uren tijd in gestoken met een opmerkelijk
resultaat, 'de lijstjes' waar met veel minachting over gesproken wordt
maar die wetenschappelijk volledig conform zijn aan de internationale
en wetenschappelijke code.
De vraag stelt zich dus tav de federale politie en Minister Milquet:
wanneer geeft zij toezegging tot het exploreren van de gekende en over
587 aparte bestanden verspreid materiaal. Enerzijds een zogezegd
wetenschappelijke of methodologische 'kritiek geven terwijl anderzijds
het materiaal niet vrijgegeven wordt ter exploratie gaat niet samen. Met
het viseren van Le Soir en hun collega's van het Laatste Nieuws, die als
een kwaliteitskrant deze crimigegevens genuanceerd gebracht heeft met
een uiterst relevant achtergrond artikel, is gemakkelijk. Deze kritiek
wordt evenwel ook anoniem geformuleerd, zonder duidelijk aan te geven
over wie het gaat en over welke publicaties. Ook wordt enkel de naam van
perswoordvoerder vermeld in de politionele teksten. Waarom kon/kan
hierover geen gesprek of debat opgezet?
5. De verstedelijkingsgraad, een belangrijke parameter
In 1974 werd voor het eerst een 'verstedelijkingsgraad' op punt
gesteld, door Urbain Claeys van de KUL, toenmalig directeur van het Sociologisch
Onderzoeksinstituut, waar wij ook tussen 1975 en 1980 werkzaam waren als
onderzoeker. De door de politiediensten zelf ontwikkelde
verstedelijkingsgraad is een knap staaltje van wetenschappelijke
accuraatheid. Hij is daarbij voldoende gedifferentieerd om de bevolking
voldoende
gelijkmatig over de 8 categorieën te spreiden. Waarom hij
niet(meer) gebruikt wordt is een raadsel. Dat hij een update
verdient is nog geen reden om hem (nu) aan de kant te leggen.
In de toelichtende nota klinkt het zo: "Wat
betreft de onderlinge vergelijking van gemeenten is het daarom
aangewezen gebruik te maken van de gemeentetypologie, die alle gemeenten
opdeelt in vergelijkbare groepen (bijvoorbeeld zwak
uitgeruste kleine stad, grote stad, sterk morfologisch verstedelijkte
gemeente) qua morfologie, uitrustingsniveau,… Vergelijkingen binnen
één vergelijkbare groep geven dan een realistischer beeld. Deze
gemeentetypologie is momenteel evenwel in herziening, aangezien de
laatste versie zich baseerde op gegevens van 1991 en de accuraatheid
ervan afgenomen is." Verder wordt gewaarschuwd voor de moeilijke
vergelijkbaarheid van steden categorie 1:
"Bovendien blijft ook binnen een zelfde type van gemeenten
vergelijkingen maken moeilijk, specifiek voor wat de vergelijking tussen
de 5 grote steden betreft (Antwerpen, Gent, Brussel-stad, Charleroi en
Luik) . Daar komen de gemeentegrenzen niet steeds overeen met de
werkelijke “stadsgrenzen” (het aaneengesloten stedelijk weefsel)"
Juist door de standaardisering van de
meeteenheid (de misdrijven in al hun diversiteit) en de geografische
verschillen bv kan men op zoek gaan naar specifieke kenmerken van
bepaalde regio's of lokaliteiten en nagaan welke onderliggende
dynamieken spelen voor verschil of voor gelijklopendheid in het
voorkomen van criminaliteit, juist om ze beter te voorkomen. Dat is
juist de dynamiek en de relevantie van wetenschappelijke analyse. In de toelichtende
nota put de politie zich echter uit om deze vergelijking en onderzoek te
ontmoedigen of zelfs belachelijk te maken, zoals het praten over
"hitparades". Blijkbaar heeft men teveel Wolinski gelezen in
politiekringen, Wolinski die trouwens zeer aan te raden is, dat is méér dan
alle gekheid op een stokje.
6. De bevolking heeft zelf ook het 'onderscheid des geestes'
En de bevolking of lezer van Le Soir en het Laatste Nieuws zien ook wel
dat een hogere crimi-graad samenhangt met verschillende soorten
stedelijke milieus, en dat dit niet altijd hoeft af te stralen naar
randgemeenten, zoals bv in Herent of in Dilbeek. Interessant is na te
gaan waarom dit zo is, maar dan moet men ze eerst op een vergelijkbare
wijze naast elkaar kunnen leggen
en dat wordt momenteel onmogelijk gemaakt door de wijze van
verslaggeving. Er bestaat geen samenvattend bestand van alle gemeenten
en de verschillende misdrijfvormen. Enkel omdat Le Soir en npdata
het algemene cijfer eens naast elkaar gelegd heeft voor alle gemeenten
schieten burgemeesters, ministers uit hun kram en moet de beleidscel van
de federale politie zich schikken naar de
'wetenschappelijke norm' van de minister. Voor wanneer een wetenschappelijke discussie
en inbreng van universitaire instituten, en niet alleen Brice De Ruyver
wiens (politieke) adem allicht niet ver hangt van deze politionele analyse.
7.
De criminaliteitsgraad + voor 2011
7.1. Berekeningswijze crimigraad + (zoals reeds op 08/10/2012
gepubliceerd!)
We hernemen hier de toelichting zoals gegeven in een
mail
aan de journalist van Ter Zake in voorbereiding op het item
criminaliteit in de reeks voorbereidende programma's voor de
verkiezingen:
De crimigraad+
zoals terug te vinden in de tabel
Crimigraad+ in 2011 alle gemeenten, wordt als volgt berekend. Deze
berekening en de gebruikte parameters zijn alle in de tabel aanwezig en
kunnen langs de +jes verder geëxploreerd worden voor elke gemeente.
1. Gemiddelde bevolking in 2011: (bevolking op
01/01/2011 + bevolking op 01/01/2012)/2 plus het
2. Bevolkingsequivalent
vanuit
- Arbeidspendel: In
BuG 167
wordt uitvoerig bericht over de arbeidspendel in alle gemeenten in België. Deze
pendel wordt omgezet in een bevolkingsequivalent voortgaande op een gemiddelde jobtime van 75%, 261 arbeidsdagen min verlof, feestdagen, klein verlet, ziekte
en dit aan gemiddeld 9h per dag. Zowel de uitgaande als binnenkomende pendel
wordt mee verrekend.
- Toerisme: de door AD SEI gepubliceerde toeristische overnachtingen per gemeente (gemeenten met 1
hotel worden door hen niet weerhouden gezien het privacykarakter van de
gegevens). Voor de dagjestoeristen wordt hetzelfde aantal genomen als de
overnachtingen. Als in Brussel gemiddeld 3 overnachtingen zijn, dan zijn
er met
deze berekening 3x zoveel dagjestoeristen als toeristen in hotels of andere verblijfsaccommodatie. Aan de kust is de gemiddelde verblijfsduur hoger dus ook
het aantal dagjestoeristen. Elke overnachting telt mee voor 1/365 van een
bewoner, een dagjestoerist voor 10/24 van een dag. - Studenten:
Op basis van de officiële studentenstatistiek per gemeente van inplanting van
hoger universitair en niet-universitair onderwijs werd een verschillende
berekening gemaakt. Voor niet-universitair: 30% op kot voor de helft van een jaar
+ 70% aan 10h per dag voor de helft van een jaar, voor de universitaire studenten
werd voortgegaan op 60% kotstudenten en 40% dagstudenten. 3.
De
Bevolking en bevolkingsequivalenten worden samengeteld tot Bevolking+.
4. De
vastgestelde en geregistreerde criminaliteit zoals blijkt uit de
kwartaalstatistiek van de federale politie. Na eerste publicatie zit hier soms
een verschil met in volgende kwartalen aangehaalde cijfers gezien het een
‘dynamische’ statistiek is. In deze cijfers wordt voortgegaan op de eerste
officiële publicatie. 5. Eerst wordt de crimigraad gegeven zonder
bevolkingsequivalenten (zoals terug te vinden in het reeds gepubliceerde
materiaal) 6. De crimigraad+ waarbij het aantal misdrijven gedeeld wordt door
de bevolking+ vermenigvuldigd met 100 om de crimigraad+ te bekomen,
zijnde het aantal misdrijven per 100 inwoners in elke gemeente rekening houdend
met toerisme, arbeidspendel en studenten in elke gemeente. 7. Het verschil
tussen de gewone crimigraad en de crimigraad+, dwz de mate waarin de voornoemde
factoren de crimigraad doen dalen (of stijgen want in gemeenten met een
negatioeve arbeidspendel, dwz méér mensen die in de dag in andere gemeenten
gaan werken dan er komen, die hun noemer verkleint en zien dus hun crimigraad
stijgen) wordt als laatste kolom in de tabel toegevoegd.
8. Het verschil crimigraad en crimigraad+ wordt als % berekend tav de
oorspronkelijke crimigraad
7.2. "Hitparade" gemeenten per gewest
crimigraad en crimigraad+ in 2011
De gegevens voor alle gemeenten in België kunnen eenvoudig geëxploreerd worden in de tabel Crimigraad+ in 2011 alle gemeenten. Ook alle onderdelen van de berekening van het bevolkingsequivalent
voor arbeidspendel, toerisme en studenten is erin terug te vinden (+jes
bovenaan de tabel openen). Het is duidelijk dat desgewenst de parameters
voor de berekening van de bevolkingsequivalenten kunnen aangepast
(verzwaard, verlicht) worden. Een eenvoudige vraag om een bepaalde
aanpassing te simuleren is voldoende.
Vlaams gewest
De gemeenten zijn geordend in afnemende
crimigraad+. De tabel is afgekapt op een crimigraad van 10,0
of
meer misdrijven per 100 inwoners, voor de volledige tabel dient men eerst een sort te doen op
crimigraad+ en dan een sort op gewest. De crimigraad van Blankenberge
gaat met 1,9 of 19% achteruit van 19.0 tot 17,1
maar blijft toch de kop trekken,
vóór Antwerpen dat zijn crimigraad+ ziet dalen met 1,2 tot 16,6.
Burgemeester Tobback kan tevreden zijn, met een vermindering van 3,7 of
19,6% daalt de crimigraad in Leuven van 18,9 naar 15,2 en klasseert
hij zijn gemeente op hetzelfde niveau als Mechelen, Oostende en Gent, dat als
studentenstad ook z'n crimigraad "genormaliseerd' ziet in deze
nieuwe berekening.
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
BLANKENBERGE |
5 |
21.227 |
3.633 |
19,0 |
17,1 |
-1,9 |
-10,0% |
ANTWERPEN |
1 |
530.504 |
87.892 |
17,8 |
16,6 |
-1,2 |
-7,0% |
MECHELEN |
3 |
86.545 |
13.614 |
16,6 |
15,7 |
-0,9 |
-5,3% |
LEUVEN |
3 |
120.501 |
18.316 |
18,9 |
15,2 |
-3,7 |
-19,6% |
GENT |
1 |
284.056 |
43.048 |
17,4 |
15,2 |
-2,2 |
-12,9% |
OOSTENDE |
3 |
74.537 |
11.157 |
16,0 |
15,0 |
-1,0 |
-6,4% |
DROGENBOS |
4 |
5.246 |
781 |
15,8 |
14,9 |
-0,9 |
-5,9% |
ZELZATE |
6 |
12.427 |
1.690 |
13,4 |
13,6 |
0,2 |
1,2% |
BOOM |
6 |
16.991 |
2.147 |
12,6 |
12,6 |
0,0 |
0,0% |
WIJNEGEM |
6 |
9.483 |
1.194 |
13,2 |
12,6 |
-0,6 |
-4,7% |
TURNHOUT |
3 |
43.319 |
5.329 |
12,9 |
12,3 |
-0,6 |
-4,7% |
EEKLO |
5 |
20.406 |
2.493 |
12,3 |
12,2 |
-0,1 |
-1,1% |
KNOKKE-HEIST |
5 |
34.984 |
3.996 |
11,8 |
11,4 |
-0,3 |
-2,8% |
WETTEREN |
5 |
23.832 |
2.720 |
11,4 |
11,4 |
0,0 |
-0,1% |
SINT-NIKLAAS |
3 |
73.457 |
8.326 |
11,5 |
11,3 |
-0,2 |
-1,5% |
KORTRIJK |
3 |
82.413 |
9.088 |
12,1 |
11,0 |
-1,1 |
-9,2% |
MIDDELKERKE |
7 |
20.295 |
2.183 |
11,6 |
10,8 |
-0,8 |
-6,9% |
LIER |
5 |
34.862 |
3.683 |
10,8 |
10,6 |
-0,2 |
-2,1% |
VOEREN |
8 |
4.483 |
467 |
11,2 |
10,4 |
-0,8 |
-6,7% |
SINT-TRUIDEN |
5 |
39.959 |
4.129 |
10,4 |
10,3 |
-0,1 |
-0,9% |
DEPANNE |
7 |
11.829 |
1.179 |
11,0 |
10,0 |
-1,0 |
-9,3% |
Als gesorteerd wordt op het % verschil tussen Crimigraad en Crimigraad+
(laatste kolom) dan krijgt men een overzicht van de impact van
arbeidspendel/toerisme/studenten per gemeente voor gemeenten waar het
verschil 10% of groter bedraagt.
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
HERSTAPPE |
8 |
133 |
2 |
2,4 |
1,5 |
-0,9 |
-36,3% |
MACHELEN |
4 |
17.941 |
1.450 |
10,7 |
8,1 |
-2,6 |
-24,4% |
LEUVEN |
3 |
120.501 |
18.316 |
18,9 |
15,2 |
-3,7 |
-19,6% |
DEHAAN |
7 |
15.279 |
908 |
7,3 |
5,9 |
-1,3 |
-18,1% |
NIEUWPOORT |
7 |
13.731 |
1.043 |
9,2 |
7,6 |
-1,6 |
-17,1% |
ZAVENTEM |
4 |
36.984 |
3.529 |
11,3 |
9,5 |
-1,8 |
-15,5% |
PEER |
8 |
18.896 |
661 |
4,1 |
3,5 |
-0,6 |
-14,4% |
GENT |
1 |
284.056 |
43.048 |
17,4 |
15,2 |
-2,2 |
-12,9% |
KOKSIJDE |
7 |
24.928 |
1.876 |
8,5 |
7,5 |
-1,0 |
-11,9% |
BLANKENBERGE |
5 |
21.227 |
3.633 |
19,0 |
17,1 |
-1,9 |
-10,0% |
LOMMEL |
5 |
36.890 |
2.222 |
6,7 |
6,0 |
-0,7 |
-10,0% |
Met Herstappe als buitenbeentje, is het Machelen met de gevoeligste daling en verder Leuven (van 18,9 naar 15,2
feiten per 100 inwoners - alhoewel het onveiligheidsgevoel van alle
centrumsteden het hoogste is in Leuven volgens de monitoring van de Vlaamse
gemeenschap) en Gent als studentensteden en vooral de kustgemeenten,
naast Lommel en Peer.
Brussels Hoofdstedelijk gewest
Zelfs met verrekening van arbeidspendel (203.000 pendelaars die
dagelijks naar Brussel Stad komen werken), het toerisme met enkel miljoenen
overnachtingen en een beperkte studentenaanwezigheid blijft Brussel stad met
28,8 feiten per 100
inwoners+inwonersequivalenten veruit aan de kop staan van de stedelijke
criminaliteit. Ook Sint-Gillis blijft boven het peleton uitsteken. Voor
Sint-Jans Molenbeek en Schaarbeek is de impact van de crimigraad
minimaal, maar zij bevinden zich al langer dan vandaag in de middenmoot.
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
BRUSSEL |
1 |
209.796 |
60.399 |
37,0 |
28,8 |
-8,2 |
-22,2% |
SINT-GILLIS |
2 |
54.773 |
14.037 |
29,0 |
25,6 |
-3,4 |
-11,6% |
ELSENE |
2 |
98.002 |
17.963 |
21,9 |
18,3 |
-3,5 |
-16,1% |
SINT-JOOST-TEN-NODE |
2 |
32.380 |
4.558 |
16,7 |
14,1 |
-2,6 |
-15,5% |
ANDERLECHT |
2 |
116.251 |
16.048 |
14,9 |
13,8 |
-1,1 |
-7,2% |
UKKEL |
2 |
79.820 |
9.415 |
12,0 |
11,8 |
-0,2 |
-1,9% |
OUDERGEM |
2 |
32.744 |
3.659 |
11,6 |
11,2 |
-0,5 |
-4,1% |
KOEKELBERG |
2 |
20.288 |
2.220 |
11,0 |
10,9 |
0,0 |
-0,1% |
SCHAARBEEK |
2 |
130.650 |
14.192 |
11,3 |
10,9 |
-0,4 |
-3,8% |
SINT-JANS-MOLENBEEK |
2 |
93.191 |
9.888 |
10,8 |
10,6 |
-0,2 |
-1,6% |
VORST |
2 |
53.336 |
5.556 |
10,7 |
10,4 |
-0,3 |
-2,8% |
WATERMAAL-BOSVOORDE |
2 |
25.113 |
2.574 |
10,6 |
10,2 |
-0,4 |
-3,4% |
ETTERBEEK |
2 |
51.792 |
5.242 |
11,6 |
10,1 |
-1,5 |
-12,6% |
JETTE |
2 |
47.962 |
4.834 |
10,1 |
10,1 |
0,0 |
0,0% |
SINT-AGATHA-BERCHEM |
2 |
22.634 |
2.243 |
9,9 |
9,9 |
0,1 |
0,6% |
SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE |
2 |
54.881 |
4.963 |
9,6 |
9,0 |
-0,6 |
-6,1% |
EVERE |
2 |
39.163 |
3.510 |
9,6 |
9,0 |
-0,7 |
-6,8% |
GANSHOREN |
2 |
22.698 |
2.011 |
8,7 |
8,9 |
0,1 |
1,6% |
SINT-PIETERS-WOLUWE |
2 |
41.315 |
2.857 |
7,2 |
6,9 |
-0,3 |
-4,4% |
Buiten Brussel en Sint-Gillis zijn het
vooral Etterbeek (VUB) en Elsene (ULB) die hun crimigraad zien dalen met
respectievelijk 12,6 en 16,1% omwille van de er aanwezige
universiteiten.
Waals Gewest
Luik, Charleori en Verviers zien hun crimigraad dalen maar blijven
de top drie in Wallonië. Voor Luik is de daling het grootst van 23,8
naar 21,4 feiten per 100 bevolkings+equivalenten.
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
LIEGE |
1 |
215.902 |
46.257 |
23,8 |
21,4 |
-2,3 |
-9,8% |
CHARLEROI |
1 |
210.371 |
36.524 |
18,0 |
17,4 |
-0,6 |
-3,3% |
VERVIERS |
3 |
56.915 |
8.674 |
15,6 |
15,2 |
-0,3 |
-2,1% |
VISE |
5 |
17.029 |
2.445 |
14,3 |
14,4 |
0,1 |
0,5% |
CHATELET |
4 |
35.736 |
5.084 |
14,1 |
14,2 |
0,1 |
1,0% |
MONS |
3 |
99.451 |
14.074 |
15,2 |
14,2 |
-1,1 |
-7,0% |
SERAING |
4 |
63.153 |
8.464 |
13,4 |
13,4 |
0,0 |
0,0% |
NIVELLES |
5 |
27.538 |
3.664 |
13,9 |
13,3 |
-0,6 |
-4,1% |
HUY |
5 |
21.934 |
2.844 |
13,5 |
13,0 |
-0,5 |
-3,7% |
QUIEVRAIN |
7 |
6.544 |
829 |
12,4 |
12,7 |
0,3 |
2,2% |
LALOUVIERE |
3 |
78.542 |
9.821 |
12,6 |
12,5 |
-0,1 |
-0,5% |
TOURNAI |
3 |
72.373 |
8.692 |
12,5 |
12,0 |
-0,5 |
-4,1% |
FLEMALLE |
4 |
25.255 |
2.982 |
11,8 |
11,8 |
0,0 |
0,3% |
WATERLOO |
4 |
30.191 |
3.555 |
12,0 |
11,8 |
-0,2 |
-1,7% |
LEROEULX |
8 |
7.957 |
931 |
11,3 |
11,7 |
0,4 |
3,9% |
ARLON |
3 |
28.971 |
3.346 |
12,0 |
11,5 |
-0,4 |
-3,4% |
HERSTAL |
4 |
39.472 |
4.534 |
11,8 |
11,5 |
-0,3 |
-2,8% |
GRACE-HOLLOGNE |
4 |
22.198 |
2.504 |
11,4 |
11,3 |
-0,1 |
-1,2% |
ERQUELINNES |
8 |
9.503 |
1.070 |
11,0 |
11,3 |
0,3 |
2,4% |
BOUSSU |
4 |
19.821 |
2.193 |
10,9 |
11,1 |
0,1 |
1,3% |
In Ottignies-Louvain-La-Neuve is de daling het sterkst omwille van de
studenten, naast Luik, Namen en Bergen zijn het vooral toeristische
centra die met de pendel en toeristische correctie de crimigraad zien
dalen.
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
OTTIGNIES-LOUVAIN-LN |
5 |
42.690 |
4.125 |
13,3 |
9,7 |
-3,6 |
-27,4% |
VIELSALM |
8 |
8.769 |
656 |
8,7 |
7,5 |
-1,3 |
-14,4% |
FROIDCHAPELLE |
8 |
4.333 |
379 |
10,1 |
8,7 |
-1,3 |
-13,0% |
LAROCHE-EN-ARDENNE |
8 |
4.863 |
508 |
11,8 |
10,4 |
-1,4 |
-11,5% |
TELLIN |
8 |
2.786 |
155 |
6,2 |
5,6 |
-0,7 |
-10,5% |
HASTIERE |
8 |
6.280 |
464 |
8,2 |
7,4 |
-0,8 |
-9,9% |
LIEGE |
1 |
215.902 |
46.257 |
23,8 |
21,4 |
-2,3 |
-9,8% |
SPA |
5 |
11.671 |
1.207 |
11,5 |
10,3 |
-1,1 |
-9,8% |
HOUFFALIZE |
8 |
5.537 |
390 |
7,8 |
7,0 |
-0,7 |
-9,6% |
DURBUY |
8 |
12.204 |
994 |
9,0 |
8,1 |
-0,8 |
-9,3% |
BOUILLON |
8 |
5.961 |
484 |
8,9 |
8,1 |
-0,7 |
-8,3% |
TROIS-PONTS |
8 |
2.729 |
218 |
8,7 |
8,0 |
-0,7 |
-8,2% |
RENDEUX |
8 |
2.667 |
209 |
8,5 |
7,8 |
-0,7 |
-7,8% |
NAMUR |
3 |
118.100 |
11.953 |
10,9 |
10,1 |
-0,8 |
-7,1% |
MONS |
3 |
99.451 |
14.074 |
15,2 |
14,2 |
-1,1 |
-7,0% |
Of met de opmaak van deze "hitparades" de grenzen van het
wetenschappelijk fatsoen overschreden worden laten we in het midden.
Zaak is dat de politiediensten door het niet ter beschikking stellen van
gedetailleerde criminaliteit voor alle gemeenten in één bestand juist de
oorzaak zijn dat niet verder kan gedifferentieerd worden naar specifieke
vormen van criminaliteit. Aha je houdt geen rekening met elementen die
we je niet geven.
8. De Criminalietitsgraden+ volgens de verstedelijkingsgraad
De kers op de taart, en daarmee volledig tegemoetkomend aan de
strenge eisen van de beleidscel criminaliteitsstatistiek van de politie,
worden nu de "hitparades" opgemaakt van gemeenten, binnen elke categorie van de
politionele gemeentetypologie, die nog perfect bruikbaar is ook al is een update
welkom.
8.1. De 8 gemeentetypes en hun crimigraad+
Voor de verdeling van de gemeenten naar typologie zie
Gemeenten naar gemeentetypologie van Ellen
Van den Bogaerde, Isabelle Van den Steen en Annelies De Bie, o.l.v.
Patrizia Klinckhamers en Marc Vandendriesche van de dienst
Beleidsgegevens, Politiebeleidsondersteuning bij het
Commissariaat-Generaal van de Federale Politie, Directie Operationele
Politionele Informatie.
Voor elk van de 8 types wordt de feitelijke bevolking, het
bevolkingsequivalent na verrekening van arbeidspendel, toerisme en
studenten, het aantal misdrijven en de crimigraad en
de crimigraad+ weergegeven, alsmede het verschil tussen deze laatsten.
Bevolking, Bevolking+, Misdrijven, Crimigraad en Crimigraad+ naar
verstedelijkingsgraad - 2011 |
|
Bevolking 01/01/2011 |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
1. Grote stad (Ant/Br/Gnt/Lk/Ch) |
1.302.392 |
1.450.629 |
274.120 |
21,0 |
18,9 |
2,2 |
2. Brussel 18 (zonder Brussel) |
955.878 |
1.016.994 |
125.770 |
13,2 |
12,4 |
0,8 |
3. Regionale stad |
1.265.578 |
1.352.553 |
161.662 |
12,8 |
12,0 |
0,8 |
4. Agglomeratiegemeente |
1.254.971 |
1.258.274 |
107.894 |
8,6 |
8,6 |
0,0 |
5. Kleine stad |
1.737.955 |
1.775.503 |
151.387 |
8,7 |
8,5 |
0,2 |
6. Sterk morfol. verstedel. |
1.104.381 |
1.086.459 |
64.196 |
5,8 |
5,9 |
-0,1 |
7. Matig morfol. verstedel. |
2.058.131 |
2.034.159 |
111.974 |
5,4 |
5,5 |
-0,1 |
8. Zwak morf. verst.. of ruraal |
1.271.980 |
1.259.546 |
77.717 |
6,1 |
6,2 |
-0,1 |
Totaal |
10.951.266 |
11.234.117 |
1.074.720 |
9,8 |
9,6 |
0,2 |
De bevolkingsverdeling op 01/01/2011 geeft
aan dat de typologie de bevolking voldoende gelijk verdeelt.
Het differentiërend vermogen wat criminaliteit betreft is evenwel beperkt.
De 2de en 3de categorie, de
4de en 5de en de 6de tot 8ste categorie zijn wat crimigraad betreft erg
gelijklopend. Maar deze gelijklopendheid relativeert ook, op de grote steden
na, enigszins het belang van de verstedelijking. De Brusselse gemeenten,
Brussel stad niet inbegrepen en de regionale steden laten een
gelijklopende crimigraad+ zien, met een zelfde globale impact van
pendel, toerisme en studenten. Ook de op een grootstad aansluitende
agglomeratiestad en een kleine losstaande stad geven ook
gelijklopende waarden, terwijl de impact van pendel, toerisme en
studenten bij beiden minimaal is. Vanaf categorie 6 (morfologische
verstedelijkte gemeenten van sterk tot zwak) is de crimigraad ook quasi
gelijk.
8.2. "Hitparade" crimigraad+ van
gemeenten binnen elk gemeente type
Om helemaal tegemoet te komen aan de wensen
van de politiebeleidsondersteuning (en van de minister en burgemeester)
maken we voor elk van de 8 typelogiëen een rangorde op overeenkomstig hun
score op de criminaliteitsgraad+, dwz met verrekening van de
arbeidspendel, toerisme en studenten hoger onderwijs. een opdeling per
gewest laten we hier achterwege. Voor volledige lijsten, zie de tabel
Crimigraad+ in 2011 alle gemeenten (eerst selectie op
crimigraad+ (aflopend) dan op Verstedelijking (selectie type van 1 tot
8). Voor overzicht per gewest in kolom Gew het gewest selecteren.
Uiteraard kan hier een ander beeld komen voor specifieke misdrijfvormen,
maar wil men dat nagaan dan moet het bestand gemeenten/aard misdrijf
vrijgegeven worden. Kan hier eens iemand een (parlementaire) vraag
naar stellen?
Hieronder wordt zonder commentaar de "hitparade" van gemeenten volgens
crimigraad én crimigraad+ voor elk van de gemeentelijke typologiën
weergegeven.
1. Grote stad
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
BRUSSEL |
1 |
209.796 |
60.399 |
37,0 |
28,8 |
-8,2 |
-22,2% |
LIEGE |
1 |
215.902 |
46.257 |
23,8 |
21,4 |
-2,3 |
-9,8% |
CHARLEROI |
1 |
210.371 |
36.524 |
18,0 |
17,4 |
-0,6 |
-3,3% |
ANTWERPEN |
1 |
530.504 |
87.892 |
17,8 |
16,6 |
-1,2 |
-7,0% |
GENT |
1 |
284.056 |
43.048 |
17,4 |
15,2 |
-2,2 |
-12,9% |
2. Brussel 18 (zonder Brussel stad)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
SINT-GILLIS |
2 |
54.773 |
14.037 |
29,0 |
25,6 |
-3,4 |
-11,6% |
ELSENE |
2 |
98.002 |
17.963 |
21,9 |
18,3 |
-3,5 |
-16,1% |
SINT-JOOST-TEN-NODE |
2 |
32.380 |
4.558 |
16,7 |
14,1 |
-2,6 |
-15,5% |
ANDERLECHT |
2 |
116.251 |
16.048 |
14,9 |
13,8 |
-1,1 |
-7,2% |
UKKEL |
2 |
79.820 |
9.415 |
12,0 |
11,8 |
-0,2 |
-1,9% |
OUDERGEM |
2 |
32.744 |
3.659 |
11,6 |
11,2 |
-0,5 |
-4,1% |
KOEKELBERG |
2 |
20.288 |
2.220 |
11,0 |
10,9 |
0,0 |
-0,1% |
SCHAARBEEK |
2 |
130.650 |
14.192 |
11,3 |
10,9 |
-0,4 |
-3,8% |
SINT-JANS-MOLENBEEK |
2 |
93.191 |
9.888 |
10,8 |
10,6 |
-0,2 |
-1,6% |
VORST |
2 |
53.336 |
5.556 |
10,7 |
10,4 |
-0,3 |
-2,8% |
WATERMAAL-BOSVOORDE |
2 |
25.113 |
2.574 |
10,6 |
10,2 |
-0,4 |
-3,4% |
ETTERBEEK |
2 |
51.792 |
5.242 |
11,6 |
10,1 |
-1,5 |
-12,6% |
JETTE |
2 |
47.962 |
4.834 |
10,1 |
10,1 |
0,0 |
0,0% |
SINT-AGATHA-BERCHEM |
2 |
22.634 |
2.243 |
9,9 |
9,9 |
0,1 |
0,6% |
SINT-LAMBRECHTS-WOL. |
2 |
54.881 |
4.963 |
9,6 |
9,0 |
-0,6 |
-6,1% |
EVERE |
2 |
39.163 |
3.510 |
9,6 |
9,0 |
-0,7 |
-6,8% |
GANSHOREN |
2 |
22.698 |
2.011 |
8,7 |
8,9 |
0,1 |
1,6% |
SINT-PIETERS-WOLUWE |
2 |
41.315 |
2.857 |
7,2 |
6,9 |
-0,3 |
-4,4% |
3. Regionale stad (volledige lijst van de 17 regionale
gemeenten)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
MECHELEN |
3 |
86.545 |
13.614 |
16,6 |
15,7 |
-0,9 |
-5,3% |
VERVIERS |
3 |
56.915 |
8.674 |
15,6 |
15,2 |
-0,3 |
-2,1% |
LEUVEN |
3 |
120.501 |
18.316 |
18,9 |
15,2 |
-3,7 |
-19,6% |
OOSTENDE |
3 |
74.537 |
11.157 |
16,0 |
15,0 |
-1,0 |
-6,4% |
MONS |
3 |
99.451 |
14.074 |
15,2 |
14,2 |
-1,1 |
-7,0% |
LALOUVIERE |
3 |
78.542 |
9.821 |
12,6 |
12,5 |
-0,1 |
-0,5% |
TURNHOUT |
3 |
43.319 |
5.329 |
12,9 |
12,3 |
-0,6 |
-4,7% |
TOURNAI |
3 |
72.373 |
8.692 |
12,5 |
12,0 |
-0,5 |
-4,1% |
ARLON |
3 |
28.971 |
3.346 |
12,0 |
11,5 |
-0,4 |
-3,4% |
SINT-NIKLAAS |
3 |
73.457 |
8.326 |
11,5 |
11,3 |
-0,2 |
-1,5% |
KORTRIJK |
3 |
82.413 |
9.088 |
12,1 |
11,0 |
-1,1 |
-9,2% |
NAMUR |
3 |
118.100 |
11.953 |
10,9 |
10,1 |
-0,8 |
-7,1% |
HASSELT |
3 |
81.147 |
8.034 |
10,9 |
9,9 |
-1,0 |
-9,0% |
BRUGGE |
3 |
126.777 |
12.088 |
10,3 |
9,5 |
-0,8 |
-7,8% |
AALST |
3 |
81.354 |
7.688 |
9,5 |
9,5 |
0,0 |
-0,4% |
ROESELARE |
3 |
59.982 |
5.587 |
9,6 |
9,3 |
-0,3 |
-3,1% |
GENK |
3 |
68.169 |
5.875 |
9,0 |
8,6 |
-0,4 |
-4,7% |
4.
Agglomeratiegmeente (22 van de 61 agglomeratiegemeenten zijn
weergegeven)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
DROGENBOS |
4 |
5.246 |
781 |
15,8 |
14,9 |
-0,9 |
-5,9% |
CHATELET |
4 |
35.736 |
5.084 |
14,1 |
14,2 |
0,1 |
1,0% |
SERAING |
4 |
63.153 |
8.464 |
13,4 |
13,4 |
0,0 |
0,0% |
FLEMALLE |
4 |
25.255 |
2.982 |
11,8 |
11,8 |
0,0 |
0,3% |
WATERLOO |
4 |
30.191 |
3.555 |
12,0 |
11,8 |
-0,2 |
-1,7% |
HERSTAL |
4 |
39.472 |
4.534 |
11,8 |
11,5 |
-0,3 |
-2,8% |
GRACE-HOLL. |
4 |
22.198 |
2.504 |
11,4 |
11,3 |
-0,1 |
-1,2% |
BOUSSU |
4 |
19.821 |
2.193 |
10,9 |
11,1 |
0,1 |
1,3% |
COURCELLES |
4 |
29.726 |
3.210 |
10,6 |
10,8 |
0,2 |
2,1% |
ENGIS |
4 |
5.794 |
604 |
10,5 |
10,4 |
-0,1 |
-0,6% |
ANS |
4 |
27.464 |
2.752 |
10,0 |
10,0 |
0,1 |
0,6% |
FARCIENNES |
4 |
10.878 |
1.083 |
9,8 |
10,0 |
0,1 |
1,5% |
DISON |
4 |
14.763 |
1.458 |
9,7 |
9,9 |
0,2 |
1,9% |
COLFONTAINE |
4 |
19.808 |
1.911 |
9,5 |
9,6 |
0,2 |
1,9% |
MANAGE |
4 |
22.118 |
2.118 |
9,4 |
9,6 |
0,1 |
1,5% |
ZAVENTEM |
4 |
36.984 |
3.529 |
11,3 |
9,5 |
-1,8 |
-15,5% |
BORSBEEK |
4 |
9.789 |
933 |
9,1 |
9,5 |
0,4 |
4,3% |
VILVOORDE |
4 |
42.471 |
4.032 |
10,0 |
9,5 |
-0,5 |
-4,7% |
MORLANWELZ |
4 |
18.659 |
1.756 |
9,2 |
9,4 |
0,2 |
2,0% |
QUAREGNON |
4 |
18.401 |
1.699 |
9,0 |
9,2 |
0,3 |
3,1% |
DOUR |
4 |
16.556 |
1.502 |
8,9 |
9,1 |
0,2 |
2,3% |
5. Kleine stad (16 van de 60 kleine steden
zijn weergegeven)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
BLANKENBERGE |
5 |
21.227 |
3.633 |
19,0 |
17,1 |
-1,9 |
-10,0% |
VISE |
5 |
17.029 |
2.445 |
14,3 |
14,4 |
0,1 |
0,5% |
NIVELLES |
5 |
27.538 |
3.664 |
13,9 |
13,3 |
-0,6 |
-4,1% |
HUY |
5 |
21.934 |
2.844 |
13,5 |
13,0 |
-0,5 |
-3,7% |
EEKLO |
5 |
20.406 |
2.493 |
12,3 |
12,2 |
-0,1 |
-1,1% |
KNOKKE-HEIST |
5 |
34.984 |
3.996 |
11,8 |
11,4 |
-0,3 |
-2,8% |
WETTEREN |
5 |
23.832 |
2.720 |
11,4 |
11,4 |
0,0 |
-0,1% |
DINANT |
5 |
13.936 |
1.523 |
11,3 |
10,9 |
-0,3 |
-3,0% |
ATH |
5 |
28.748 |
3.134 |
11,1 |
10,9 |
-0,2 |
-1,5% |
MOUSCRON |
5 |
56.200 |
6.073 |
11,0 |
10,8 |
-0,2 |
-1,7% |
HANNUT |
5 |
15.124 |
1.610 |
10,5 |
10,6 |
0,2 |
1,8% |
LIER |
5 |
34.862 |
3.683 |
10,8 |
10,6 |
-0,2 |
-2,1% |
MARCHE-EN-FAM. |
5 |
18.031 |
1.875 |
10,8 |
10,4 |
-0,4 |
-3,5% |
SPA |
5 |
11.671 |
1.207 |
11,5 |
10,3 |
-1,1 |
-9,8% |
SINT-TRUIDEN |
5 |
39.959 |
4.129 |
10,4 |
10,3 |
-0,1 |
-0,9% |
WAVRE |
5 |
34.907 |
3.597 |
10,9 |
10,3 |
-0,6 |
-5,2% |
6. Sterk morfologisch verstedelijkte gemeenten (14 van de
68 gemeenten zijn weergegeven)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
ZELZATE |
6 |
12.427 |
1.690 |
13,4 |
13,6 |
0,2 |
1,2% |
BOOM |
6 |
16.991 |
2.147 |
12,6 |
12,6 |
0,0 |
0,0% |
WIJNEGEM |
6 |
9.483 |
1.194 |
13,2 |
12,6 |
-0,6 |
-4,7% |
FONTAINE-L'EVEQ. |
6 |
16.740 |
1.698 |
9,9 |
10,1 |
0,3 |
2,6% |
ANDERLUES |
6 |
11.553 |
1.149 |
9,8 |
9,9 |
0,2 |
1,6% |
WILLEBROEK |
6 |
24.300 |
2.202 |
9,0 |
9,1 |
0,1 |
0,9% |
DENDERLEEUW |
6 |
18.067 |
1.583 |
8,4 |
8,8 |
0,4 |
4,4% |
NIEL |
6 |
9.031 |
726 |
7,7 |
8,0 |
0,3 |
3,9% |
LEOPOLDSBURG |
6 |
15.050 |
1.183 |
7,9 |
7,9 |
0,0 |
0,1% |
PUURS |
6 |
16.943 |
1.317 |
7,9 |
7,8 |
-0,2 |
-2,0% |
KONTICH |
6 |
21.184 |
1.601 |
7,8 |
7,6 |
-0,2 |
-2,8% |
TEMSE |
6 |
28.294 |
2.109 |
7,4 |
7,5 |
0,1 |
0,7% |
ZELE |
6 |
20.560 |
1.531 |
7,4 |
7,4 |
0,1 |
1,0% |
LIEDEKERKE |
6 |
12.111 |
866 |
6,9 |
7,2 |
0,2 |
3,4% |
7. Matig morfologisch verstedelijkte
gemeenten (12 van de 162 gemeenten zijn weergegeven)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
QUIEVRAIN |
7 |
6.544 |
829 |
12,4 |
12,7 |
0,3 |
2,2% |
MIDDELKERKE |
7 |
20.295 |
2.183 |
11,6 |
10,8 |
-0,8 |
-6,9% |
AUBANGE |
7 |
15.422 |
1.630 |
10,3 |
10,6 |
0,3 |
2,7% |
DEPANNE |
7 |
11.829 |
1.179 |
11,0 |
10,0 |
-1,0 |
-9,3% |
BERNISSART |
7 |
11.335 |
1.063 |
9,1 |
9,4 |
0,3 |
3,3% |
AMAY |
7 |
13.441 |
1.170 |
8,5 |
8,7 |
0,2 |
2,1% |
LANAKEN |
7 |
25.324 |
2.130 |
8,4 |
8,4 |
0,1 |
0,7% |
FLEURUS |
7 |
22.631 |
1.884 |
8,4 |
8,3 |
-0,1 |
-0,7% |
GERPINNES |
7 |
11.928 |
991 |
8,1 |
8,3 |
0,2 |
2,5% |
AWANS |
7 |
8.900 |
738 |
8,3 |
8,3 |
0,0 |
-0,6% |
ESNEUX |
7 |
12.805 |
1.043 |
7,9 |
8,1 |
0,2 |
2,8% |
SAINT-GEORG.-SM |
7 |
6.323 |
509 |
7,8 |
8,1 |
0,2 |
2,7% |
8.
Zwak morfologisch verstedelijkte gemeenten
of ruraal (13 van de 190 gemeenten zijn weergegeven)
Gemeente |
Verste-delijk. |
Bevolking+ |
Criminali-teit 2011 |
Crimi-gr. 2011 |
Crimi-gr+ 2011 |
Verschil C en C+ |
Verschil C en C+ % |
LEROEULX |
8 |
7.957 |
931 |
11,3 |
11,7 |
0,4 |
3,9% |
ERQUELINNES |
8 |
9.503 |
1.070 |
11,0 |
11,3 |
0,3 |
2,4% |
SAINT-HUBERT |
8 |
5.876 |
634 |
11,1 |
10,8 |
-0,3 |
-3,0% |
LAROCHE-EN-ARD. |
8 |
4.863 |
508 |
11,8 |
10,4 |
-1,4 |
-11,5% |
VOEREN |
8 |
4.483 |
467 |
11,2 |
10,4 |
-0,8 |
-6,7% |
MANHAY |
8 |
3.437 |
333 |
10,1 |
9,7 |
-0,4 |
-4,0% |
WALCOURT |
8 |
17.399 |
1.638 |
9,1 |
9,4 |
0,4 |
4,0% |
PECQ |
8 |
5.424 |
509 |
9,3 |
9,4 |
0,1 |
0,7% |
BERTRIX |
8 |
8.671 |
813 |
9,7 |
9,4 |
-0,3 |
-3,0% |
BRUGELETTE |
8 |
3.400 |
316 |
9,1 |
9,3 |
0,2 |
2,0% |
BEAUMONT |
8 |
6.890 |
633 |
9,0 |
9,2 |
0,2 |
2,3% |
AYWAILLE |
8 |
11.489 |
1.034 |
8,9 |
9,0 |
0,1 |
0,9% |
BEAURAING |
8 |
8.768 |
788 |
8,9 |
9,0 |
0,1 |
0,7% |
9. De "criminaliteitsbarometer" 1 ste semester 2012
De politie geeft voor het eerst een criminaliteitsbarometer 1ste
semester 2012 mét commentaar in de
Criminaliteitsbarometer: Verklarende nota
. Het is een interessant en verhelderend document, samen met de
persmededeling
Persmededeling 20/12/2012 ware het niet dat men zich beperkt tot het
aantal misdrijven, zonder ze in verhouding te stellen tot de bevolking. Ook wordt geen rekening gehouden met de overtredingen van
het lokale politiereglement, gegeven dat toch in de politiestatistiek is
opgenomen.
Evenmin worden de verschillen per gewest besproken, met alle nuances en
toelichting die men zelf had kunnen maken. Maar niet geklaagd, npdata
vult zonder problemen dit gat op, en dit op 2 manieren, zoals terug te
vinden in de
Tabel bevolking, misdrijven, crimigraad en criminigraad+ 1Sem/2012:
- het overzicht van de bevolking, misdrijven en criminaliteitsgraad,
zonder rekening te houden met arbeidspendel, toerisme en studenten met
vergelijking 2000, 2005 tot 2012 en de evolutiepercentages.
- het criminaliteitsoverzicht 2de semester 2012 rekening houdend met
arbeidspendel, toerisme en studenten, terug te vinden in de laatste
kolom van de tabel en de onderstaande extracties.
Voor alle gegevens waaruit onderstaande gegevens betrokken zijn, zie
Criminaliteitsstatistiek 1ste sem 2012 politie
9.1. Opdeling per gewest
In onderstaande tabellen worden de aantallen misdrijven
weergegeven zoals opgegeven in de politiestatistiek, met inbegrip van
overtredingen van het lokale politiereglement. De evoluties komen
overeen met wat in de Criminaliteitsbarometer is opgenomen voor België,
nl vergelijking 2012 tav 2008 en 2011. In de tabel van npdata wordt ook
de vergelijking gemaakt met 2000 en alle tussen liggende jaren tussen
2005 en 2012. Tevens worden ook de aantallen en graden per gewest opgenomen en de
evoluties per gewest. Naast het algemeen totaal worden enkel
Woninginbraken als concreet misdrijf verwerkt. Een gewestelijke opdeling
leert dat naast een eerder gelijklopende
daling van het aantal misdrijven er in Brussel bv. een afname is van
woninginbraken tav van een gemiddelde stijging met 10,8% voor het gehele
land. Welk bezwaar is er om het detail per gewest te geven, en dit voor alle
misdrijfcategorieën?
Bevolking, Misdrijf, Crimigraad (+) |
België, Gewesten, Steden, Brussel 2008, 2012, crimigr+ |
|
2008 |
2012 |
Ev 08-12 |
Ev 11-12 |
Crimi+ 2012 |
1. België, gewesten en enkele steden |
|
|
|
|
|
1. Bevolking |
|
|
|
|
|
2. Misdrijven |
|
|
|
|
|
1. Algemeen totaal |
|
|
|
|
|
België |
518.275 |
524.305 |
1,2% |
-5,6% |
524.305 |
Vlaams |
250.091 |
257.852 |
3,1% |
-4,6% |
257.852 |
Brussel |
95.188 |
94.302 |
-0,9% |
-4,7% |
94.302 |
Waals |
172.668 |
172.151 |
-0,3% |
-7,3% |
172.151 |
Enkele steden |
|
|
|
|
|
2. Diefstal in woningen |
|
|
|
|
|
België |
27.692 |
36.507 |
31,8% |
10,8% |
36.507 |
Vlaams |
11.486 |
15.854 |
38,0% |
10,0% |
15.854 |
Brussel |
4.828 |
5.091 |
5,4% |
-2,1% |
5.091 |
Waals |
11.378 |
15.562 |
36,8% |
16,6% |
15.562 |
Enkele steden |
|
|
|
|
|
3. Criminaliteitsgraad |
|
|
|
|
|
2. Brussels gewest - detail |
|
|
|
|
|
9.2. Criminaliteitsgraad: misdrijven in verhouding tot de bevolking
Met aantallen wordt geen beeld of inzicht gegeven van de mate
waarin misdrijven voorkomen in verhouding tot het bevolkingsaantal.
Een Criminaliteitsgraad is een internationaal en wetenschappelijk erkend
instrument om de 'densiteit', de mate van voorkomen in een
bevolking weer te geven. In
de mate het risico betrekking heeft of speficieke of niet altijd in de
bevolking aanwezige groepen
kunnen andere referentieaantallen ingeschakeld worden, zoals bv de
arbeidspendel, toerisme en studenten hoger onderwijs. Onderstaande tabel
geeft voor de hierboven vermelde aantallen misdrijven de
criminaliteitsgraad én de criminaliteitsgraad+ in de laatste kolom.
Bevolking, Misdrijf, Crimigraad (+) |
België, Gewesten, Steden, Brussel 2008, 2012, crimigr+ |
|
2008 |
2012 |
Ev 08-12 |
Ev 11-12 |
Crimi+ 2012 |
1. België, gewesten en enkele steden |
|
|
|
|
|
1. Bevolking |
|
|
|
|
|
2. Misdrijven |
|
|
|
|
|
3. Criminaliteitsgraad |
|
|
|
|
|
1. Totaal misdrijven |
|
|
|
|
|
België |
9,7 |
9,5 |
-2,1% |
-6,2% |
9,3 |
Vlaams |
8,1 |
8,1 |
0,1% |
-5,2% |
8,0 |
Brussel |
18,2 |
16,7 |
-8,3% |
-5,8% |
15,2 |
Waals |
10,0 |
9,7 |
-2,7% |
-7,8% |
9,6 |
Enkele steden |
|
|
|
|
|
2. Inbraak in woningen |
|
|
|
|
|
België |
0,5 |
0,7 |
27,6% |
10,1% |
0,6 |
Vlaams |
0,4 |
0,5 |
34,0% |
9,4% |
0,5 |
Brussel |
0,9 |
0,9 |
-2,3% |
-3,2% |
0,8 |
Waals |
0,7 |
0,9 |
33,4% |
16,0% |
0,9 |
Enkele steden |
|
|
|
|
|
2. Brussels gewest - detail |
|
|
|
|
|
De evolutie van aantal misdrijven in Brussel is opmerkelijk, -8,3
in vergelijking met 4 jaar geleden,
het laatste jaar gelijklopend met de andere gewesten. De crimigraad in
Brussel zakt tot 16,7 en wat crimigraad+ betreft tot 15,2 dezelfde graad
als de kop van de regionale steden in België nl. Mechelen, Verviers,
Leuven en Oostende (zie hierboven).
Wat woninginbraken betreft is de evolutie in Brussel de laatste 4 jaar
-2,3 tegen een vermeerdering met 1/3 in het Vlaamse en Waalse gewest.
In verhouding tot de bevolking zijn er minder woninginbraken in Brussel
dan in Wallonië.
Is het niet geven van dit detail per geweest het gevolg van een
politieke beslissing of welke andere reden kan hiervoor aangegeven
worden?
9.3. Vergelijkende gegevens voor enkele steden in België
Hieronder wordt de criminaliteitsgraad berekend voor inbraken in
woningen in enkele steden. Op vier jaar tijd is het aantal inbraken in
woningen met 27,6% gestegen in België, het laatste jaar met 10,1%, voortgaande op
de criminaliteitsgraden.
Is het niet interessant te weten dat het aantal woninginbraken in
Leuven, Luik, Mechelen en Vilvoorde bv met meer dan 14% gedaald is de
laatste 4 jaar en met 8% of meer in 2012. In Gent en Genk daarentegen is
er meer dan een verdubbeling op 4 jaar. In Hasselt is er samen
met Genk het laatste jaar een stijging met 26 à 29%, in Genk een
verdubbeling. Deze stijging is sterk omdat het aantal inbraken vorige
jaren erg laag lag.
Bevolking, Misdrijf, Crimigraad (+) |
België, Gewesten, Steden, Brussel 2008, 2012, crimigr+ |
|
2008 |
2012 |
Ev 08-12 |
Ev 11-12 |
Crimi+ 2012 |
1. België, gewesten en enkele steden |
|
|
|
|
|
1. Bevolking |
|
|
|
|
|
2. Misdrijven |
|
|
|
|
|
3. Criminaliteitsgraad |
|
|
|
|
|
1. Totaal misdrijven |
|
|
|
|
|
België |
9,7 |
9,5 |
-2,1% |
-6,2% |
9,3 |
Enkele steden |
|
|
|
|
|
2. Inbraak in woningen |
|
|
|
|
|
België |
0,5 |
0,7 |
27,6% |
10,1% |
0,6 |
Enkele steden |
|
|
|
|
|
Antwerpen |
0,9 |
0,9 |
1,3% |
2,0% |
0,9 |
Charleroi |
1,4 |
1,8 |
28,6% |
3,7% |
1,7 |
Genk |
0,3 |
0,6 |
111,9% |
93,4% |
0,6 |
Gent |
0,4 |
1,0 |
133,3% |
29,7% |
0,9 |
Hasselt |
0,6 |
0,6 |
4,0% |
26,5% |
0,5 |
Leuven |
0,6 |
0,5 |
-14,2% |
-18,5% |
0,4 |
Luik |
0,6 |
0,4 |
-34,4% |
-8,4% |
0,4 |
Mechelen |
0,7 |
0,6 |
-15,8% |
-9,6% |
0,5 |
Vilvoorde |
0,6 |
0,8 |
37,4% |
-7,9% |
0,8 |
2. Brussels gewest - detail |
|
|
|
|
|
9.4. Detail Brussel 19 gemeenten totaal criminaliteit 2de sem 2012
Voor alle Brusselse gemeenten wordt de bevolking, aantal misdrijven en
criminaliteitsgraad in beeld gebracht, met tevens de
criminaliteitsgraad+ waarbij rekening gehouden wordt met arbeidspendel,
toerisme, studenten. Voor enkele gemeenten verhoogt de
criminaliteitsgraad als gevolg van de arbeidspendel, dwz méér inwoners
die buiten de gemeente gaan werken dan er naar toe komen, zodat de
noemer verkleint en de graad verhoogt
Op vier jaar tijd wordt het belang van het verband duidelijk tussen
bevolkingsevolutie en aantal misdrijven: op 4 jaar tijd is de bevolking
in het Brusselse gewest met 8,0% gestegen. Met een vermindering
van het aantal misdrijven met 0,7% daalt de criminaliteitsgraad met
8,3%, iets dat onzichtbaar zou blijven wanneer er geen verband met
de bevolkingsevolutie gelegd wordt. De vermindering van de
criminaliteitsgraad in Brussel op een jaar is 5,8%.
Er is natuurlijk een grotere variëteit tussen de Brusselse gemeenten. Behalve in Elsene is er in alle gemeenten een daling van de criminaliteitsgraad
op 4 jaar tijd, met in Brussel West, op Ganshoren na, bijna alle met -20%, Sint-Jans-Molenbeek
inbegrepen. Ook Anderlecht, Etterbeek en alle gemeenten zone Schaarbeek/Sint-Joost/Evere
halen die hoge score.
Bevolking, Misdrijf, Crimigraad (+) |
België, Gewesten, Steden, Brussel 2008, 2012, crimigr+ |
|
2008 |
2012 |
Ev 08-12 |
Ev 11-12 |
Crimi+ 2012 |
1. België, gewesten en enkele steden |
|
|
|
|
|
2. Brussels gewest - detail |
|
|
|
|
|
1. Bevolking BHG(1) |
1.048.491 |
1.132.153 |
8,0% |
1,2% |
1.237.059 |
2. Aantal misdrijven BHG(2) |
95.188 |
94.302 |
-0,9% |
-4,7% |
94.302 |
3. Criminaliteitsgraad BHG (3) |
18,2 |
16,7 |
-8,3% |
-5,8% |
15,2 |
5339 PZ Brussel-Elsene |
31,7 |
32,1 |
1,0% |
-1,6% |
25,7 |
Brussel stad |
38,7 |
36,8 |
-4,9% |
-3,8% |
28,7 |
Elsene |
18,8 |
22,7 |
20,7% |
6,6% |
19,2 |
5340 PZ Brussel West |
11,9 |
9,6 |
-18,9% |
-14,0% |
9,6 |
Ganshoren |
8,8 |
8,0 |
-8,9% |
-11,8% |
8,2 |
Jette |
11,5 |
9,1 |
-20,5% |
-14,5% |
9,2 |
Koekelberg |
11,5 |
9,8 |
-14,5% |
-18,6% |
9,8 |
Sint-Agatha-Berchem |
10,7 |
8,9 |
-16,4% |
-10,8% |
9,0 |
Sint-Jans-Molenbeek |
13,3 |
10,4 |
-21,5% |
-13,8% |
10,3 |
5341 PZ Zuid |
19,3 |
17,2 |
-10,8% |
-3,5% |
16,1 |
Anderlecht |
16,8 |
13,9 |
-17,4% |
-13,8% |
13,0 |
Sint-Gilis |
31,7 |
31,9 |
0,8% |
10,5% |
28,3 |
Vorst |
13,1 |
10,8 |
-17,8% |
-4,8% |
10,5 |
5342 PZ Ukkel -WB-Oudergem |
12,0 |
11,0 |
-8,1% |
-8,0% |
10,8 |
Oudergem |
13,0 |
11,0 |
-15,1% |
-5,9% |
10,6 |
Ukkel |
12,4 |
11,7 |
-5,8% |
-7,2% |
11,5 |
Watermaal-Bosvoorde |
9,6 |
8,9 |
-6,8% |
-14,5% |
8,6 |
5343 PZ Montgomery |
10,5 |
9,1 |
-13,0% |
-8,3% |
8,4 |
Etterbeek |
14,4 |
11,7 |
-18,7% |
0,5% |
10,2 |
Sint-Lambrechts-Woluwe |
9,9 |
8,8 |
-11,0% |
-14,7% |
8,3 |
Sint-Pieters-Woluwe |
6,8 |
6,4 |
-5,0% |
-13,0% |
6,1 |
5344 PZ Schaarb.-St.Jst-Evere |
13,6 |
11,2 |
-17,5% |
-10,9% |
10,5 |
Evere |
10,3 |
8,4 |
-18,9% |
-17,0% |
7,8 |
Schaarbeek |
13,3 |
10,8 |
-18,5% |
-11,3% |
10,4 |
Sint-Joost-ten-Node |
19,6 |
16,8 |
-14,4% |
-4,4% |
14,1 |
De evolutie op een jaar laat in alle gemeenten, weer op Elsene
(studentengemeente) na een positieve evolutie zien, die de komende
maanden nog kan wijzigen wanneer de ingifte vollediger zal zijn. Maar
toch is de evolutie in zone West met Sint-Jans-Molenbeek en Anderlecht
en Schaarbeek erg positief met -10% of hoger. Ook Brussel stad
zit aan de goede kant met -3,8%, enkel Sint-Gillis blijft hangen
op +10,5% in vergelijking met het 2de semester 2011.
Deze evoluties en de uiteindelijke criminaliteitsgraad kunnen
onmiddellijk geconfronteerd worden met de criminaliteitsgraad+ met
verrekening arbeidspendel, toerisme en studenten. Deze correctie
is evenwel niet van aard om de situatie in Brussel-stad, Sint-Gillis of
Elsene te wijzigen, zij zijn de hot points in het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest. Anderlecht met een positieve evolutie en ook Sint-Joost nemen een
tussenpositie in.
Besluit: In plaats van afschieten criminaliteitsgraad, vrijgeven van
de basisbestanden
Deze analyse kan verder geconcretiseerd, verdiept, en punctueler gemaakt
worden voor andere misdrijven en voor alle gemeenten in het land,
onder voorwaarde dat bestanden met gemeenten en misdrijven in een
kruistabel vrijgegeven worden. Wie zorgt ervoor?
BuG
177 on-line
Printversie (16p)
Tabel
Crimigraad+ in 2011 met pendel, toerisme, studenten
Tabel
Criminaliteitsgraad en crimigraad+ in 1ste sem. 2012
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|