BuG 170
– Bericht uit het Gewisse – 25 september 2012 -
Printversie ( 3p)
'Allochtonen'
afvoeren is alsof men de werkelijkheid
wil bezweren in de hoop ze niet meer te moeten zien
Bij het schrijven van de inleiding voor een
volgende BuG (Activiteitsstatuut van de Belgische bevolking naar
werk, werkloos, invaliditeit, pensioen, niet actief per leeftijdsjaar
tussen 15 en 64 jaar) leek het ons passend om deze maar als aparte
BuG te verspreiden, zo niet zouden velen, gezien de lengte, allicht niet
aan de lezing van de eigenlijke BuG toekomen. En een gespecialiseerde
'allochtonensite' is het toch ook aan zichzelf verplicht om zich in het
semantische exclusiedebat over 'allochtonen' te mengen.
Npdata, de 'allochtonen'site
Is npdata wat
blij dat zij met nieuwjaar v
de telling heeft gemaakt van vreemdelingen, Belg-geworden
vreemdelingen en hun nageslacht na wo2 voor alle
188 nationaliteiten
in België, zeg maar de inwoners van vreemde afkomst of
'allochtonen', te onderscheiden van de 'autochtonen'. Autochtonen
zijn dan de bevolkingsgroep die in 1945 de Belgische nationaliteit bezat
en haar nageslacht. Wanneer een autochtoon trouwde met een allochtoon
dan word het nageslacht als allochtoon beschouwd.
Deze wetenschappelijke omschrijving die npdata sinds 2006 consequent
hanteert werd in 2007 aangevuld met de notie 'nieuwe Belgen' en
haar afgeleiden, nieuwe Vlamingen enz., "Nieuwe Belgen" zijn wel
degelijk een 'uitvindsel' van npdata. Maar "allochtonen" bleef een
handig, want 'wetenschappelijk' containerbegrip zodat het in
BuG 168 na uitgebreide berekeningen en simulaties, toeliet voor elk
van de 589 gemeenten in België aan te geven hoeveel inwoners van vreemde
afkomst stemplichtig zijn op 14/10/2012. Misschien levert
het % stemplichtige allochtonen nog interessante 'verbanden' op met
kiesuitslagen in bepaalde steden en gemeenten.
Allochtoon, een internationaal hoogwaardig begrip
Allochtoon staat tegenover autochtoon zoals man tegenover vrouw, homo
tegenover hetero, jood tegenover niet-jood. Het geeft kenmerken aan die
niet het 'mens-zijn' verschillend maken maar toch een 'wezenlijk'
verschil aanduiden, nl. afkomst, geslacht, sexuele geaardheid, religie.
Het is niet toevallig dat de verklaring en wetgeving op de rechten van
de mens zich afzet tegen discriminatie op basis van afkomst, geslacht,
sexuele voorkeur of religie. Afkomst is hier een essentieel onderdeel
van, soms ook aangeduid met ethnie of ras, alhoewel dit laatste een
tegenspraak is omdat er geen menselijke 'rassen' bestaan, alleen één
menselijke soort. De notie afkomst is daarom relevanter en wordt ook
standaard gebruikt.
In Nederland en België is met autochtoon-allochtoon een wetenschappelijk
begrip ontwikkeld dat toelaat de mogelijke discriminaties op te sporen
op basis van de afkomst van haar burgers. Eerder dan het gebruik
mediatiek te elimineren zal het gebruik ervan toenemen en mensen, niet
in het minst de 'allochtonen' zelf, in staat stellen er zich collectief
mee te identificeren. Het zal daarbij ook meer en meer ingang vinden in
het internationale taalgebruik, juist ook omdat het zich gemakkelijk
laat vertalen of gebruiken en een grotere abstractiegraad heeft dan
ethnie. Misschien is gans deze discussie over 'allochtoon' wel een
gevolg van een verminderd vermogen tot abstract denken. Misschien moet
ook het onderwijs zich eens bezinnen. Of is het juist de 'tijdsgeest' of
het 'populisme' dat het abstractievermogen van een bevolking en haar
sociale, politieke en culturele ikonen vermindert?
"En toen kwam de nieuwe politieke correctheid"
Zo schrijft De Wever op 25/09/2012 in DS. Die mensen (De Morgen en co,
nvdr) hadden beter Karl Marx opnieuw gelezen zo besluit hij: "Het
komt er niet op aan de werkelijkheid te interpreteren, het komt er op
aan ze te veranderen."
De redacties van kranten (wij schrappen het gebruik),
commentatoren (laatste
uitvinding van sneeuwwitte burgerij en kapitalisme),
schrijvers (allochtoon is mensen makak noemen), voetballers (wil
het woord nooit meer horen), proffen (had al 20 jaar geleden
moeten gebeuren, best dat het weg is) behoudens een eenzaat (Jacobs)
die stelt dat het een 'wetenschappelijk' begrip is maar ook blij dat het
weg is. En de politieke klasse die altijd goedkeurend knikt als de
linksen en progressieven hun eigen vleugels afbranden. Zelfs Di Rupo was
volgens eigen zeggen nog nooit allochtoon genoemd, wel 'macaroni', maar
dan vergeet hij dat 'Italiaan' gedurende decennia een scheldwoord was
zoals nu Turk of Marokkaan. Wetend dat er momenteel nog altijd meer
Italiaanse dan Marokkaanse allochtonen in België wonen kan dat nog
altijd tellen, het geeft ook meteen het perspectief aan waarin de
geesten en de werkelijkheden zullen rijpen.
Schoenmakers, blijf bij jullie leest
Men kan zich afvragen waarom media, krantenredacties, schrijvers,
voetballers, commentatoren, politici zich moeien met de
wetenschappelijke omschrijving en gebruik van een begrip dat juist moet
toelaten om een discriminatie zichtbaar te maken en te toetsen. Als
sociologen zich zouden moeien met het literaire of politieke jargon en
bv. zeggen dat het woord makak of neger bv niet meer mag
gebruikt worden in literaire zin dan zou je wat horen. Laat staan dat
men zou stellen dat men nooit nog over de buitenspelval spreekt
omdat dat altijd voor problemen zorgt. Voorzover het begrip
'allochtoon' discriminaties kan aanduiden, het collectief kan
omschrijven en vooral ook een structureel element wordt in het zelfbesef
van diegenen die problemen
ervaren en op die basis voor hun eigen belang opkomen, zal niemand het
gebruik kunnen beïnvloeden of determineren, of men moest er straffen
opzetten of openlijke censuur plegen, en dan nog.
Niet het woord allochtoon maar het mediatiek gebruik ervan is het
probleem
Het is, zoals Hakim Zemni (marketeer) in Ter Zake van 20/09/2012 in het
begin probeerde uit te leggen, dat het probleem niet het woord
'allochtoon' is maar het journalistieke gebruiker ervan. Maar, zegt de
journalist, als ik je zo zie en hoor spreken, dan zou ik je geen
'allochtoon' noemen. De perfecte illustratie van het statement. van
Zemni. In feite was toen de discussie al afgelopen maar voor de
journalist begon die maar pas. Als allochtoon niet meer mocht moesten
zij toch andere woorden hebben om de problemen met "die groep', wat
die zijn er toch is het niet, aan te duiden. Suggestieve en
betwerige interviewstijl, daar weet men alles van in Ter Zake.
De laatste allochtoon
En een
eenzame allochtoon vroeg zich af hoe hij zich nu moest benoemen,
Fikry el azzouzi in z'n blog op DWM die zich de laatste allochtoon
voelde.
Heb hem de raad gegeven er fier op te
zijn.
LDH: Allochtoon, een mooier woord dan migrant.
En dan is er nog de hoofdredacteur van La Dernière Heure die zich
afvroeg waarom dit schone en neutrale begrip weg moest, niets van zeggen
ze daar. "Nous utiliserons
encore ce mot, nous ne trouvons pas qu’il est choquant. Allochtone me
semble un mot plus beau qu’émigré" zo is te lezen op 22/09/2012 naar
aanleiding van de vraag van Milquet om 'allochtones' maar niet meer ter
gebruiken in voorbereiding op haar perssamenkomst van 16/11/2012.
De wereld bezweren staat niet veraf van populisme
Wie iets miskent dat van waarde is (het is ook een mis kennen) wordt
uiteindelijk zelf miskend terwijl het waardevolle zich dieper in de
beleefde werkelijkheid zal nestelen. Het is juist of alleen de illusie
dat de media de werkelijkheid bemeesteren, of meer nog, zouden kunnen
bezweren, dat er rituelen ontstaan die aan 'tovenarij' doen denken. Als
we het maar met elkaar eens zijn dat wat wij zeggen de werkelijkheid zal
beïnvloeden of bepalen dan bedenkt men best dat men hiermee in feite
niet ver af staat van het populisme. Wat wij zeggen is zoals het zal
zijn als we de politieke macht hebben. Ik denk dus ik ben en dus kan ik
vermaken wat ik zie. Zal Marx De Morgen (en de wereld) redden zoals de
Wever zich afvroeg?
De mate waarin macht gegeven wordt aan politieke krachten die in deze of
gene richting de werkelijkheid willen vermaken gebeurt in het ritueel
van de democratische stemming. In 1933 was dat met 33% stemuitslag voor
de NSPAD voldoende om Hitler aan de macht te brengen, niet zonder steun
evenwel van andere partijen om aan de 50% te komen.
Zien wie aan de N-VA de stemkracht levert om op het lokale niveau hier
of daar langs de 50% haar stempel(s) te drukken op de werkelijkheid en
welke dynamieken dat losmaakt. Gaan zij, meer nog dan De Morgen, de
demonen bezweren van de migratie, asiel, misdadigers, werklozen,
arbeidersstrijd, stakingen,...Of zullen 'allochtonen' daar juist de
buffer tegen vormen?
Jan Hertogen, socioloog
0487 335 552
www.npdata.be
|