BuG 157 – Bericht uit het Gewisse – 13 februari 2012
Brussel 2030:
moslimmeerderheid of miskennen werkelijkheid?
Aantal en % moslims in 2010 en 2030 in de Brusselse
gemeenten en
de belangrijkste gemeenten in het Vlaamse en Waalse gewest.
"De
erkenning van de godsdiensten is de beste garantie voor het behoud
van de
(bestaande) sociale orde, voor de eerbied voor het gezag en de
bevordering van
de publieke moraliteit " zo stelt de grondwet. Is de Belgische staat
niet zelf
mee verantwoordelijk voor de niet optimale (geloofs)opvoeding en
ondersteuning
van moslimkinderen en - gelovigen in scholen, vrije tijd, hospitalen,
gevangenissen
door de discriminerende en nog altijd voortdurende onderfinanciering van
de islam?
BuG 157 on-line
Printversie (17p)
Inleiding
Op 13/11/2010 organiseerde "La Penséé et les Hommes", de
Franstalige Humanistische Vereniging, een colloquium met de uitdagende
titel: Een moslimmeerderheid in Brussel in 2030: Hoe ons voorbereiden
op een beter 'samen leven'. Op 17 november 2010 publiceerde
Le
Soir op haar titelbladzijde de update van de npdata berekening
over het aantal moslims in Brussel. Aanleiding voor de Franstalige
lekenvereniging aan ons om een bijdrage te leveren voor hun
colloquiumrapport dat in december 2011 werd gepubliceerd. Dit artikel,
in het Nederlands opgemaakt en door hen in het Frans vertaald,
wordt hieronder nu ook voor het eerst in het Nederlands gepubliceerd.
Het colloquiumrapport Une majorité musulmane à Bruselles en 2030:
comment nous préparer à mieux "vivre ensemble", 2011 is verschenen
als nr. 84 van de publicaties door
La Pensée et
les Hommes en is daar te bestellen. Het bevat de 6 lezingen op
het colloquium en 10 bijdragen waarvoor achteraf mensen werden
aangesproken. Een unieke en uit vele oogpunten merkwaardige bundeling
van vaststellingen en meningen over een thema dat vele geesten beroert.
Professor Felice Dassetto was erg aangesproken door onze methode en
berekening van het aantal moslims en hij heeft ze opgenomen in z'n
recent boek "L'Iris
et le Croissant" dat in enkele Nederlandstalige media werd
besproken onder de titel 1/4 van de Brusselaars is moslim, zie ondermeer
Brusselnieuws, zonder evenwel naar de bron van deze vaststelling te
verwijzen, dat is dus onderhavige BuG.
Omdat het al enige tijd geleden is dat we nog iets over 'moslims in
Brussel' te berde brachten en de cijfers van aantal vreemdelingen per
gemeente voor 2008, 2009, 2010 nog altijd niet verschenen zijn, en dus
geen update kan gemaakt worden, publiceren we het artikel met daarin ook de cijfers van aantal
moslims in België, de gewesten, maar vooral ook per gemeente in Brussel,
Vlaanderen en Wallonië in 2010 en 2030 als BuG 157.
Men kan zich afvragen wat al te zeggen is over aantal moslims in 2030.
Niet meer maar ook niet minder dan het Planbureau en het AD SEI over de
bevolkingscijfers die recent nog geupdated werden nu van 2010 tot 2060,
nadat ze pas in 2007 hun vorige oefening deden. Ook zij gaan voort op
'recente' evoluties met inbegrip van migratie. Ook npdata gaat in haar
vooruitberekening voort op de evoluties zoals uit de laatste 5 jaar is
af te lezen.
We signaleren ook nog onze lezing van 25/11/2011, "Moslims
in Brussel: perspektieven en invloed", gehouden in de
Koninklijke Academie voor
Wetenschappen, Letteren en Schone kunsten in Brussel
en gepubliceerd op dewereldmorgen.be onder de titel "De toekomst van
moslims in Brussel is stalend", n.a.v. de uitreiking van de
jaarlijkse emancipatieprijs door VOEM (Vereniging voor Ontwikkeling en
Emancipatie van Moslims) waar ondermeer de vertegenwoordiger van
minister Bourgeois de prijzen heeft overhandigd.
Tot slot: moet het van Bert Anciaux afhangen?
Voor al wie begaan is met migratie en asiel, politiek en beleid op de
eerste plaats, wordt het toch wel tijd om over de volledige
migratiegegevens te beschikken voor zeg maar 2008, 2009 en 2010, zodat
niet enkel op 2007 dient voortgegaan om een idee te hebben over de
migratiestromen per nationaliteit bv, want dat zijn de meest recente die
gepubliceerd zijn door het Ad SEI, de enige statistische beleidsbron
waarop dient voortgegaan. Wanneer stelt iemand daarover eens een
parlementaire. Bert Anciaux geeft alleszins het goede voorbeeld door in
de senaat de vraag te stellen wanneer een update beschikbaar komt van
het aantal personen in het wachtregister asiel, zie
Vraag Bert Anciaux van 28/12/2011. Voor wanneer het antwoord?
BuG 157 on-line
Printversie (17p)
Jan Hertogen,
socioloog
0487 335 552
www.npdata.be
* *
*
“Moslimmeerderheid in Brussel”, een miskennen van de werkelijkheid
Bijdrage in het Nederlands voor het colloquiumrapport van 13/11/2010
georganiseerd door La Pensée et les Hommes,
de Franstalige humanistische vereniging, uitgave 55 jaargang, nr. 84
Het
idee vooruitschuiven van een moslimmeerderheid is Brussel komt voort uit
een vooroordeel en is een miskenning, een niet-kennen van de
werkelijkheid. Men kan het de universitaire centra ten kwade duiden geen
onderzoek en publicaties te doen over de evolutie van godsdienstigheid,
met inbegrip van het toebehoren tot de verschillende godsdiensten, in de
bevolking. Zij laten daarmee het terrein vrij aan ‘populisme’, dwz het
onderschikken van het belang van de bevolking, ondermeer de moslims, aan
agenda’s die de bevolking juist hun rechten willen ontnemen. Het
nationaalsocialisme is daar de extreme vorm van (geweest). Wie niet weet
niet deert en als men niet weet met hoeveel men is kan z’n belang niet
adequaat verdedigen en kan de overheid ook geen adequaat beleid voeren.
De ongelijke behandeling van de islam is een 2de
maatschappelijke verraad dat grote schade heeft aangericht in de
samenleving. Het heeft de moslimkinderen in onderwijs, het
verenigingsleven van de moslims, de uitbouw van eigen godsdienstcentra
en de aanwezigheid van bedienaars in onderwijs, ziekenhuizen,
gevangenissen, op radio en TV gedurende decennia de noodzakelijke
instrumenten ontnomen om na hun erkenning in 1974 te rekenen op een
grondwettelijke en gelijke behandeling. Het doel dat de grondwet
nastreeft met de erkenning van godsdiensten, nl dat het "de beste
garantie vormt voor het behoud van de (bestaande) sociale orde, voor de
eerbied voor het gezag en de bevordering van de publieke moraliteit "
werd dan ook niet bereikt. De grondwet bepaalt daarbij dat de gelijke
behandeling van de godsdiensten, ondrmeer de islam moet blijken uit
gelijke materiële steun, en is dus verregaand niet het geval.
1.
Godsdienst, stralenkrans rond tranendal
Als
kader om de islam en ander godsdiensten te situeren en te analyseren is
het marxisme nog altijd een uitmuntend instrument. Marx formuleert het
zo: “De religieuze ellende is enerzijds een uitdrukking van de
werkelijke ellende en anderzijds een protest tegen de werkelijke
ellende. Religie is een verzuchting van de onderdrukte, het gemoed van
een harteloze wereld, het spook van een geestloze toestand. Ze is het
opium van het volk. De opheffing van de godsdienst als een bedrieglijk
geluk van het volk is de uitdaging voor zijn werkelijke geluk, de eis om
het bedrieglijke van zijn toestand op te heffen, het is de eis de
toestand op te heffen die deze illusie nodig maakte. De kritiek op de
godsdienst is daarom wezenlijk een kritiek op het tranendal waarvan de
godsdienst de stralenkrans is”.(Vertaling
uit het Duits door JH, uit Marx/Engels-Werke, Bd 1, blz 378)
Godsdienst is opium ‘van’ het volk, niet voor het volk, het is
een niet adequate reactie van het volk op de ellende waarin het
verkeert, een verzachting, verdwazing zegt Marx, die hen afhoudt van
inzicht en strijd. Maar even belangrijk om zien is dat de godsdienst op
zich ook een protest is tegen deze onderdrukking en de ellende van de
bevolking. Als Marx de opheffing van de godsdienst ter sprake brengt is
het maar nadat de toestand is opgeheven die de illusie nodig maakte. En
Marx eindigt poëtisch met een sterk beeld: wie kritiek wil geven op de
godsdienst dient zich wezenlijk te richten naar de onrechtvaardigheden,
de onderdrukking, de ellende waar de godsdienst de stralenkrans, de
verheven uitdrukking van is.
Door de
verantwoordelijken van de onderdrukking en ellende wordt de godsdienst
als illusie toegestaan en wordt het tot een instrument van structurele
uitbuiting, onderschikking, morele onderdrukking enz., zonder evenwel
haar protestkarakter te ontwrichten, want de mensen moeten leven en
overleven, en godsdienst blijft daarin z’n zin behouden. De ‘Arabische
lente’ illustreert deze dynamiek en dialectiek. Een analyse van de islam
in Brussel de komende decennia kan niet voorbij aan het feit dat het
mede een draagvlak zal vormen voor een democratisch functionerend gewest
dat antwoorden zal moeten/weten vinden op de uitdagingen van
tewerkstelling, maatschappelijke en sociale zekerheid en vreedzaam
samenleven.
2.
Moslims tellen om geesten te saneren
2.1. Van CIA-database tot eigen berekening
Weten is meten, een oud devies dat vooral nuttig blijkt om het idee dat
men heeft over de werkelijkheid in overeenstemming te brengen met wat in
de werkelijkheid zelf vast te stellen is. Van Universitaire centra zou
men verwachten dat zij hun specialisten in bevolkingstelling, demografie
en godsdienstsociologie de laatste decennia zouden gemobiliseerd hebben
om het aantal inwoners van vreemde afkomst op een systematische en
jaarlijkse basis bij te houden, zeker als de overheid die
verantwoordelijk is voor de statistiek daartoe niet zelf, zoals in
Nederland of Duitsland, zelf de noodzakelijke instrumenten voor
ontwikkeld. Daar heeft het universitaire wereldje dus collectief van
afgezien. In het centrum voor demografie van de ULB ligt nog voor 2006
een gegevensstock die alle antwoorden had kunnen geven maar die niet
gevaloriseerd werd en die ook niet voor andere universitaire centra of
derden werd opengesteld. Deze stock heeft nochtans veel geld gekost.
Ook de godsdienstwetenschap, voorzover ze aan de KUL overleefd heeft,
gooide de handdoek in de ring. In 2005 was er maar één maatschappelijke
groep nog bezig met het inzamelen van migratiegegevens en dat was het
Vlaams Blok langs haar parlementairen. Tot
www.npdata.be gegevens rechtstreeks opvroeg bij het toenmalige NIS
en het migratieonderzoek van het Vlaams Blok/Belang overnam en een
methodologie ontwikkelde die toelaat het aantal inwoners van vreemde
afkomst en hun nageslacht te berekenen. In tegenstelling tot andere
landen zoals Nederland en Duitsland mag in België daarbij geen
overheidsonderzoek gebeuren dat vragen stelt naar de godsdienst. Dit om
te voorkomen dat bij kwaadwillig gebruik van overheidsgegevens, zoals in
WO 2 met de joden gebeurd is, mensen kunnen geviseerd en geselecteerd
worden op basis van hun overtuiging. In België moet er dus een andere
methodologie ontworpen worden.
Tot 2006 behielpen Duitsland en Nederland zich van de CIA-gegevens
waarbij per land een % gegeven wordt van de beoefenaars van de diverse
godsdiensten. Door dit % toe te passen op in een land aanwezig
vreemdelingen of inwoners van vreemde afkomst, eventueel met een zeker
correctie, kon het aantal moslims bv berekend worden. Zo heeft npdata.be
in 2008 een berekening gemaakt waarbij de CIA-godsdienstcijfers lineair
werden toegepast op de in België aanwezige inwoners van vreemde afkomst
uit moslimlanden. Met 628.751 moslims of 6.0% (situatie 2005) van de
Belgische bevolking werd de jarenlang gebruikte 400.000 gecorrigeerd,
ook al werd dit nieuwe cijfer toen niet door de media opgepikt.
Tot dan
toe werd in feite ook geen rekening gehouden met de 'laïcisering'
van moslims, dwz het zich niet meer bekennen tot de islam wanneer
daarnaar de vraag gesteld wordt.
In 2006 werd in Nederland de vraag gesteld in de huishoudenquête naar
aantal moslims, hetgeen leidde tot een bijsturing naar onder van de 5,5%
moslims (CIA-godsdienstcijfers) tot 5%. In Duitsland werd door
het Bundesambt fur Migration und Fluchtlinge
in 2008 een uitgebreide enquête gehouden bij 6.000 inwoners van vreemde
afkomst uit moslimlanden. Hierdoor kon voor het eerst in een Westers
land, nagegaan worden wat de ‘laiciseringsgraad’ was van inwoners uit
landen met een relatief aantal moslims. Samen met een update in 2010 van
het aantal inwoners van vreemde afkomst in België waren de
basiselementen aanwezig om per nationaliteit het aantal moslims te
berekenen in België en deze gegevens toe te passen tot op het
gemeentelijke niveau.
Doordat de PEW Forum on Religion & Public Life
in 2011 ook een update maakte van aantal moslims per land kon een
vergelijking gemaakt worden van de Belgische (5,8%) en de PEW berekening
(6,0%) in 2010 en de vooruitberekening voor 2030, met 9,3% moslims in
België voor npdata en 10,1% voor de PEW.
2.2.
Laïciseringproces van moslims in het westen
Voortgaande op het moslimpercentage in het gastland kwam de oude
berekeningsmethode neer op 99%moslims als men van Marokkaanse of
Turkse afkomst is. Als de vraag gesteld wordt naar toebehoren tot een
godsdienst zoals in Duitsland, geeft 88,2% van de Marokkaanse en
Turkse vreemdelingen de islam aan (een uitval van 11,8%) en
73,4% van de Duits geworden Marokkanen en 74,0% Belgeworden
Turken refereren naar de islam, of nog eens een vermindering met 14%
tot 3/4 van de populatie. In feite is er, mede door het verblijf
in een 'westers' land en doorheen de opvolging van generaties sprake van
een 'laïcisering'. 82% van de Algerijnse en Tunesische
vreemdelingen bekennen zich tot de islam, en 64% van de Duits
geworden Algerijnen en Tunesiërs, Algerijnen en Tunesiërs behoren tot
een oudere migratie dan Turken en Marokkanen, hetgeen deze dynamiek
illustreert. Of dit nu wenselijk is of niet is niet de vraag, wel de
vaststelling dat er een voortschrijdend laïciseringproces is, dat ook
voor ander godsdiensten gespeeld heeft, en dat in feite ook een
illustratie is van de thesis van Marx.
Land
en % moslims - 2008, Duitse enquête + CIA% andere landen |
Land |
CIA-gegevens |
Duitse enquête
|
Vreemde-lingen |
Nationaliteit verworven |
Liban |
59,7% |
92,2% |
71,1% |
Pakistan |
95,0% |
91,1% |
88,1% |
Yemen |
x |
89,9% |
75,3% |
Jordanie |
x |
89,9% |
75,3% |
Turkije |
99,8% |
88,6% |
74,0% |
Marokko |
98,7% |
88,2% |
73,4% |
Bangladesh |
83,0% |
84,6% |
67,1% |
Autres Maghreb |
90,0% |
82,0% |
63,9% |
Albanië |
70,0% |
72,4% |
38,5% |
Afghanistan |
99,0% |
71,1% |
70,4% |
Irak |
97,0% |
60,3% |
62,3% |
Iran |
98,0% |
59,8% |
38,0% |
Joegoslavië
(FR) |
x |
50,6% |
33,8% |
Syrie |
90,0% |
44,2% |
35,3% |
Indonesië,
Malaysia |
x |
40,0% |
11,5% |
Congo (Rép. dém.)
et Zw.Afr. |
x |
31,2% |
15,4% |
Israël |
16,0% |
7,7% |
34,3% |
Indië |
13,4% |
3,9% |
9,3% |
Russie |
12, 5% |
3,1% |
0,1% |
Vraag is of de resultaten van deze Duitse enquête kunnen toegepast
worden op de Belgische situatie. De 'westerse' context in Duitsland,
België of Nederland is gelijklopend zodat de overname van deze
resultaten gerechtvaardigd is. Eventuele afwijkingen hebben daarbij maar
een minimale invloed op het eindresultaat. De resultaten uit de
Nederlandse huishoudenquête 2006 gaan
trouwens in dezelfde zin.
2.3. Gebruikte methode voor de berekening van aantal moslims
in België
De berekening van aantal moslims in België naar gemeente en
nationaliteit gaat voort op twee bekende gegevens:
- Het berekend aantal inwoners van vreemde afkomst per gemeente en
nationaliteit, zoals opgemaakt door npdata.be. Hierin begrepen zijn
de vreemdelingen, de Belg geworden vreemdelingen en het natuurlijk- en
migratiesaldo van deze Belg geworden vreemdelingen na hun Belgwording.
Om een zo accuraat mogelijk beeld te geven van de huidige situatie
werden deze bevolkingsgegevens van 2008 geëxtrapoleerd naar 2010,
voortgaande op de gemiddelde evolutie tussen 2003 en 2008.
- Resultaten van de Duitse enquête met de vraag "tot welke
goddienst behoor je", waarop een aantal godsdiensten genoemd werden.
Door de identificatievariabelen kon het onderscheid gemaakt
worden tussen vreemdelingen en Duits-geworden vreemdelingen en
nageslacht. De studie werd door de Duitse overheidsinstantie, bevoegd
voor migratie en vluchtelingen, uitgevoerd. Voor enkele nationaliteiten
(Nederland, Frankrijk, ...) geeft de Duitse enquête geen info. Hiervoor
gebruiken we nog CIA-gegevens maar enkel voor de vreemdelingen. We gaan
er van uit dat een Frans geworden Marokkaan die naar België verhuist
niet meer de Belgische nationaliteit zal aanvragen. Ook voor een aantal
Oost-Europese landen, buiten de oude Yoegoslavische landen en Albanië,
is het aantal moslims niet gekend en moeilijk in te. Het betreft hier
echter kleine aantallen die slechts een geringe impact hebben op het
totale beeld.
2.4. Aantal moslims in België in 2010 en 2030
Door het % moslims toe te passen op het aantal inwoners van vreemde
afkomst per nationaliteit in de verschillende gemeenten kan het beeld
geschetst worden van aantal en % moslims in elke gemeente van België in
2010 en 2030. Voor 2010 worden aldus 627.323 moslims geteld in België of
5,8% van de bevolking. In 2030 zouden er dat 1.116.505 zijn of 9,3% van
de bevolking. Het PEW Forum komt, met een andere methodologie, voor 2010
uit op 6% moslims in 2010 en 10,2% in 2030 of een aantal van 1.194.000,
hetgeen volledig gelijklopend is met de resultaten van npdata.
Bevolking, % en aantal moslims België, Gew., Brusselse gemeenten
in 2010,2030 (*) |
|
Bevolking |
% Moslims |
Moslims |
|
2010 |
2030 |
2010 |
2030 |
2010 |
2030 |
Rijk |
10.791.275 |
12.035.363 |
5,8% |
9,3% |
627.323 |
1.116.505 |
Brussels gewest |
1.071.071 |
1.296.871 |
22,0% |
29,7% |
235.991 |
385.431 |
Vlaams gewest |
6.228.019 |
6.892.207 |
4,0% |
6,6% |
250.426 |
455.775 |
Waals gewest |
3.492.185 |
3.846.285 |
4,0% |
7,2% |
140.906 |
275.299 |
Sint-Joost-Ten-Node |
24.481 |
28.513 |
48,8% |
48,0% |
11.957 |
13.693 |
Sint-Jans-Molenbeek |
86.673 |
116.661 |
39,8% |
50,2% |
34.466 |
58.510 |
Schaarbeek |
118.799 |
146.403 |
38,3% |
49,4% |
45.510 |
72.305 |
Brussel |
152.622 |
190.110 |
29,5% |
37,4% |
44.997 |
71.105 |
Anderlecht |
102.015 |
131.319 |
27,0% |
36,9% |
27.547 |
48.512 |
Sint-Gillis |
45.971 |
53.331 |
25,7% |
32,3% |
11.828 |
17.203 |
Koekelberg |
19.820 |
27.816 |
25,6% |
38,6% |
5.072 |
10.745 |
Vorst |
49.543 |
55.915 |
21,9% |
31,1% |
10.871 |
17.399 |
Elsene |
81.339 |
97.047 |
14,0% |
17,3% |
11.357 |
16.830 |
Jette |
45.814 |
57.942 |
13,9% |
23,4% |
6.355 |
13.543 |
Evere |
35.537 |
43.633 |
13,4% |
22,8% |
4.768 |
9.961 |
Etterbeek |
43.655 |
51.187 |
11,4% |
13,1% |
4.968 |
6.715 |
Fanshoren |
22.341 |
28.325 |
11,1% |
23,7% |
2.484 |
6.708 |
Sint-Agatha-Berchem |
21.575 |
27.567 |
11,0% |
19,6% |
2.364 |
5.401 |
Ukkel |
77.252 |
82.448 |
6,1% |
6,5% |
4.710 |
5.353 |
Sint-Lambrechts-Woluwe |
50.075 |
58.219 |
5,7% |
8,4% |
2.847 |
4.863 |
Oudergem |
30.524 |
34.900 |
4,7% |
7,8% |
1.436 |
2.705 |
Sint-Pieters-Woluwe |
39.015 |
42.659 |
4,1% |
5,6% |
1.615 |
2.392 |
Watermaal-Bosvoorde |
24.020 |
22.876 |
3,5% |
6,5% |
840 |
1.490 |
P BRUSSELS
GEWEST |
1.071.071 |
1.296.871 |
22,0% |
29,7% |
235.991 |
385.431 |
(*) Vooruitberekening door extrapolatie bevolkingsevolutie per
nationaliteit 2003-2008 |
2.5.
Brussel zal nooit een 'moslimstad' worden (en dan nog).
De doorberekening naar 2030 is voor alle gemeenten en nationaliteiten in
België beschikbaar op
www.npdata.be. Daaruit blijkt dat in Brussel er in 2030 29,7%
moslims zouden zijn, nog ver van een meerderheid waar nogal wat
observatoren, Glenn Audenaert van de federale recherche in Brussel
voorop, van uitgaan. Het was Glenn Audenaert die bij Phara op 4 juni
2010 uit de losse pols verklaarde dat "Binnen vijf tot acht jaren,
afhankelijk van het onderzoek, er in Brussel een moslimmeerderheid zal
zijn". Later gevraagd naar de onderzoeken waarop hij zich baseerde
verwees Audenaert naar het onderzoek van npdata van enkele jaren
geleden.
Met de grootste wil van de wereld slagen wij er niet in een meerderheid
van moslims in Brussel op langere termijn te berekenen, dus ook niet
voor 2040, 2050 of later, we komen hoogstens uit op 35%. Ook
moslims gaan dood als ze oud worden. Dat Brussel niet in meerderheid uit
moslims zal bestaan is ook logisch te begrijpen. Momenteel is 71,6%
van de bevolking in Brussel van vreemde afkomst en 22% van de
bevolking is momenteel moslim. Om binnen de overblijvende 28,4%
van niet-vreemde afkomst een demografische dynamiek te krijgen die
volledig door moslims opgevuld wordt is uitgesloten zodat het enkele in
de geesten is dat de 50% moslims blijven spoken.
De bevolkingsgroei in Brussel tussen 2007 en 2009 vertoont een zekere
acceleratie en dit zou van invloed kunnen zijn op de evolutie van het
aantal moslims in Brussel. Maar dan moet het aandeel moslims in deze
aangroei hoger liggen dan de huidige 22% en dat is niet het geval. In
feite zou de hogere bevolkingsgroei de evolutie van het % moslims eerder
vertragen dan verhogen, ook al stijgt hun aantal en is er een continue
uitstroom van de bevolking naar andere gewesten, dwz het verschil tussen
verhuis naar en uit het Brusselse gewest is negatief en bedraagt de
laatste jaren meer dan 12.000.
Als gedurende 20 jaar jaarlijks 12.000 Brusselaars meer naar andere
gewesten verhuizen dan omgekeerd dat is er in die periode een
‘transfert’ van populatie 240.000 inwoners, waarvan het grootste deel
van vreemde afkomst, en binnen deze groep een relatief hoger aandeel van
niet-Europeanen dan van Europeanen, en dus ook een relatief hoger
aandaal van moslims. Moesten alle moslims in Brussel blijven wonen en
enkel niet-moslims naar andere gewesten verhuizen dan zou het % moslims
in Brussel inderdaad gevoelig stijgen, maar dat is het niet het geval en
zal nooit het geval zijn.
Deze inter-gewestelijke verhuis van Brussel naar het Waals en Vlaams
gewest is mee verrekend in de groei van het aantal moslims in het Waals
en Vlaams gewest doordat de extrapolatie van de bevolkingsevolutie
2003-2008 op gemeentelijk vlak gebeurt en ook de instroom vanuit Brussel
omvat.
2.6.
Waalse gemeenten met meer dan 2,6% moslims in 2010
Het
aandeel moslims in de Waalse bevolking wordt berekend op 4,0% in 2010 en
9,3% in 2030. In onderstaande tabel worden de Waalse gemeenten
geordend volgens % moslims in 2010. Enkel de gemeenten met meer dan 2,6%
moslims in 2010 worden verwerkt. In sommige gemeenten gaat het aantal
moslims licht achteruit, dit is het gevolg van een lichte negatieve
evolutie 2003-2008 die uitvergroot wordt tot 2030.
Bevolking, % en aantal moslims 2010, 2030 in enkele Waals
gemeenten (*) |
Gemeente |
Bevolking |
% Moslims |
Moslims |
|
2010 |
2030 |
2010 |
2030 |
2010 |
2030 |
FARCIENNES |
10.861 |
9.493 |
23,2% |
33,5% |
2.524 |
3.182 |
LIEGE |
192.422 |
215.618 |
14,9% |
27,3% |
28.725 |
58.792 |
VERVIERS |
55.142 |
61.370 |
13,2% |
22,1% |
7.280 |
13.582 |
DISON |
14.783 |
17.343 |
13,1% |
27,1% |
1.939 |
4.698 |
CHARLEROI |
202.046 |
206.578 |
12,9% |
26,1% |
26.026 |
54.016 |
AISEAU-PRESLES |
10.694 |
10.198 |
11,1% |
13,0% |
1.183 |
1.325 |
SAINT-NICOLAS |
22.506 |
21.562 |
9,7% |
24,3% |
2.184 |
5.242 |
CHATELET |
35.949 |
37.893 |
8,9% |
15,8% |
3.188 |
5.990 |
HENSIES |
6.769 |
7.201 |
8,0% |
4,9% |
543 |
356 |
HERSTAL |
38.194 |
43.282 |
7,8% |
15,2% |
2.987 |
6.586 |
OTTIGNIES-LOUVAIN-LN |
30.925 |
37.345 |
7,8% |
8,2% |
2.403 |
3.053 |
VISE |
16.914 |
17.026 |
7,3% |
7,0% |
1.240 |
1.199 |
QUAREGNON |
18.771 |
18.591 |
7,1% |
9,6% |
1.327 |
1.786 |
MONS |
91.182 |
91.478 |
5,8% |
10,3% |
5.281 |
9.464 |
SERAING |
62.109 |
66.629 |
5,6% |
12,3% |
3.461 |
8.204 |
EUPEN |
18.671 |
21.303 |
5,4% |
11,5% |
999 |
2.456 |
ANS |
27.573 |
27.801 |
5,3% |
11,7% |
1.468 |
3.251 |
ANDERLUES |
11.648 |
12.000 |
4,9% |
3,4% |
568 |
411 |
KELMIS |
10.739 |
12.471 |
4,9% |
11,9% |
523 |
1.481 |
LA LOUVIERE |
78.026 |
82.122 |
4,5% |
9,3% |
3.509 |
7.645 |
MANAGE |
22.610 |
24.114 |
4,4% |
7,1% |
1.004 |
1.702 |
MALMEDY |
12.146 |
14.174 |
4,3% |
7,4% |
526 |
1.053 |
FLERON |
16.260 |
17.248 |
4,3% |
6,1% |
698 |
1.052 |
RAEREN |
10.522 |
12.618 |
4,3% |
8,5% |
448 |
1.071 |
COURCELLES |
30.216 |
32.040 |
4,3% |
5,5% |
1.285 |
1.773 |
BEYNE-HEUSAY |
11.917 |
12.517 |
4,0% |
5,4% |
482 |
672 |
QUIEVRAIN |
6.548 |
6.336 |
3,9% |
7,3% |
258 |
461 |
FONTAINE-L'EVEQUE |
16.763 |
16.419 |
3,9% |
6,4% |
659 |
1.058 |
COLFONTAINE |
20.009 |
19.657 |
3,9% |
3,8% |
781 |
750 |
TUBIZE |
23.493 |
28.973 |
3,9% |
6,7% |
907 |
1.947 |
NAMUR |
108.833 |
117.769 |
3,8% |
6,4% |
4.151 |
7.499 |
BOUSSU |
20.254 |
20.870 |
3,8% |
7,7% |
764 |
1.598 |
FLEURUS |
22.276 |
22.364 |
3,6% |
5,5% |
803 |
1.230 |
SENEFFE |
10.724 |
10.676 |
3,5% |
3,1% |
377 |
332 |
GEMBLOUX |
22.938 |
28.018 |
3,5% |
6,7% |
798 |
1.884 |
BASTOGNE |
14.825 |
17.301 |
3,3% |
5,4% |
494 |
933 |
COURT-SAINT-ETIENNE |
9.839 |
12.155 |
3,3% |
2,4% |
323 |
289 |
WATERLOO |
29.665 |
4.131 |
3,1% |
3,5% |
925 |
146 |
CHAPELLE-LEZ-HERL. |
14.175 |
14.283 |
3,1% |
5,4% |
438 |
777 |
MOUSCRON |
54.374 |
60.510 |
3,0% |
5,1% |
1.608 |
3.099 |
WAVRE |
33.208 |
37.444 |
2,9% |
4,0% |
973 |
1.502 |
MARTELANGE |
1.610 |
2.050 |
2,9% |
4,1% |
47 |
84 |
MORLANWELZ |
18.972 |
20.560 |
2,8% |
4,4% |
540 |
895 |
GRACE-HOLLOGNE |
21.799 |
21.663 |
2,8% |
3,9% |
618 |
851 |
MARCHE-EN-FAMENNE |
17.307 |
19.035 |
2,8% |
4,5% |
486 |
864 |
ARLON |
27.473 |
32.913 |
2,7% |
5,4% |
752 |
1.785 |
LIMBOURG |
5.736 |
6.292 |
2,6% |
5,9% |
150 |
370 |
HUY |
20.603 |
23.683 |
2,6% |
5,5% |
530 |
1.293 |
(*)
Vooruitberekening door extrapolitie bevolkingsevolutie 2003-2008 |
|
|
2.7. Vlaamse gemeenten met meer dan 2,6 % moslims in 2010
Ook in
het Vlaamse gewest worden, zoals in het Waalse gewest 4,0% moslims
berekend in 2010 met een aangroei tot 6,6% in 2030. Ook hier laten
enkele gemeenten een vermindering zien als gevolg van een (tijdelijke)
vermindering van aantal moslims, bv de terugkeer van Turkse migranten
van de eerste emigratie en de beperkte aanwezigheid van Marokkaanse
migranten.
Ook in Antwerpen zal er in 2030 geen moslimmeerderheid zijn, ook al zal
dan minstens 60% van de Antwerpse bevolking van vreemde afkomst zijn. De
oude en moegestreden nationalisten en extreem rechtsen zullen dan de
goede zorgen ontvangen vanwege ‘allochtonen’. De oproep van Fons Leroy
om de ‘huismoeders’ te activeren voor zorgopdrachten is ondermeer ook
gericht naar wat wij de ‘gouden reserve’ noemen, de momenteel in hoge
mate niet actieve vrouwelijke bevolking uit de immigratie. Het
(samen)leven over generaties en decennia heen heeft een grote
zelfhelende kracht waar men demografisch al best op vooruitziet.
Bevolking, % en aantal moslims 2010, 2030 in enkele Vlaamse
gemeenten (*) |
Gemeente |
Bevolking |
% Moslims |
Moslims |
|
2010 |
2030 |
2010 |
2030 |
2010 |
2030 |
ANTWERPEN |
479.910 |
558.298 |
16,9% |
27,0% |
80.967 |
150.983 |
MECHELEN |
80.710 |
92.782 |
15,6% |
25,3% |
12.599 |
23.455 |
LOKEREN |
39.067 |
44.851 |
13,4% |
19,0% |
5.218 |
8.535 |
BERINGEN |
42.696 |
49.816 |
12,7% |
16,2% |
5.407 |
8.072 |
GENT |
240.944 |
277.880 |
12,5% |
20,0% |
30.093 |
55.617 |
GENK |
64.733 |
69.121 |
11,8% |
10,1% |
7.629 |
6.948 |
ZELE |
20.512 |
21.064 |
11,0% |
16,0% |
2.264 |
3.361 |
RONSE |
24.947 |
28.023 |
10,8% |
18,5% |
2.700 |
5.181 |
VILVOORDE |
39.567 |
49.663 |
10,8% |
16,7% |
4.258 |
8.305 |
HEUSDEN-ZOLDER |
31.584 |
34.644 |
10,0% |
7,9% |
3.160 |
2.741 |
MAASMECHELEN |
36.956 |
39.908 |
8,9% |
9,3% |
3.275 |
3.715 |
BOOM |
16.876 |
21.292 |
8,7% |
11,1% |
1.467 |
2.361 |
MACHELEN |
13.307 |
16.851 |
8,6% |
17,5% |
1.150 |
2.943 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
30.224 |
32.532 |
8,1% |
5,5% |
2.435 |
1.778 |
WILLEBROEK |
24.055 |
27.963 |
8,0% |
12,0% |
1.932 |
3.344 |
SINT-NIKLAAS |
71.165 |
78.313 |
7,0% |
10,3% |
4.989 |
8.080 |
TEMSE |
27.807 |
33.027 |
6,7% |
6,0% |
1.857 |
1.975 |
LEOPOLDSBURG |
14.879 |
17.307 |
5,8% |
6,8% |
859 |
1.181 |
LEUVEN |
93.623 |
102.815 |
5,4% |
8,1% |
5.063 |
8.361 |
KORTRIJK |
73.781 |
72.185 |
5,2% |
9,6% |
3.849 |
6.927 |
ZAVENTEM |
30.197 |
37.165 |
5,1% |
9,0% |
1.529 |
3.351 |
LIER |
33.832 |
37.228 |
4,7% |
4,7% |
1.606 |
1.761 |
DIEST |
23.282 |
25.850 |
4,7% |
3,9% |
1.088 |
1.005 |
TURNHOUT |
40.404 |
43.744 |
4,6% |
7,7% |
1.878 |
3.383 |
HAMME |
23.846 |
26.834 |
4,6% |
7,9% |
1.085 |
2.129 |
SINT-PIETERS-LEEUW |
31.456 |
34.824 |
4,5% |
10,8% |
1.423 |
3.778 |
WEMMEL |
15.159 |
17.591 |
4,4% |
10,2% |
664 |
1.787 |
HASSELT |
72.588 |
83.036 |
4,2% |
7,2% |
3.051 |
6.015 |
ASSE |
29.966 |
34.042 |
3,9% |
8,6% |
1.172 |
2.917 |
DROGENBOS |
4.943 |
5.439 |
3,8% |
1,3% |
186 |
72 |
DILSEN-STOKKEM |
19.564 |
22.244 |
3,6% |
5,6% |
707 |
1.247 |
OOSTENDE |
69.619 |
74.059 |
3,6% |
7,6% |
2.475 |
5.660 |
AALST |
78.868 |
84.836 |
3,4% |
7,1% |
2.699 |
6.059 |
KRAAINEM |
13.143 |
13.771 |
3,4% |
5,8% |
446 |
795 |
GRIMBERGEN |
35.040 |
40.184 |
3,3% |
7,5% |
1.170 |
3.025 |
ZELZATE |
12.322 |
13.118 |
3,3% |
7,4% |
410 |
974 |
MENEN |
32.598 |
34.078 |
3,2% |
9,4% |
1.050 |
3.201 |
WETTEREN |
23.636 |
25.856 |
3,1% |
5,4% |
736 |
1.394 |
HAM |
10.152 |
11.928 |
3,1% |
3,5% |
314 |
419 |
TERVUREN |
21.228 |
23.816 |
3,0% |
6,0% |
647 |
1.424 |
SINT-AMANDS |
8.000 |
9.132 |
2,9% |
3,8% |
231 |
345 |
MOL |
33.892 |
38.812 |
2,9% |
5,2% |
966 |
2.012 |
BILZEN |
30.726 |
34.150 |
2,8% |
5,6% |
857 |
1.929 |
WAREGEM |
35.972 |
36.064 |
2,8% |
5,5% |
995 |
1.992 |
DILBEEK |
40.029 |
43.781 |
2,8% |
6,4% |
1.105 |
2.797 |
BORSBEEK |
10.066 |
9.402 |
2,7% |
7,0% |
275 |
656 |
MAASEIK |
24.451 |
27.567 |
2,6% |
3,8% |
646 |
1.053 |
HALLE |
35.840 |
40.744 |
2,6% |
2,6% |
928 |
1.079 |
(*) Vooruitberekening door extrapolatie bevolkingsevolutie per
nationaliteit 2003-2008 |
3. Wijze woorden van een Iranese imam in Mechelen
Op 5
mei 2010 ging in Mechelen een uitzonderlijk debat door over
Diversiteit in de islam met ondermeer iman
Hojattol Islam
Ayazi, Department of Quranic Science and Hadith,
University of Tehran en
H.E. Imam Umair
Ilyasi ,hoofd
Imam van India. Hoofdorganisator was naast Sharaf-Mechelen, de Mechelse
moskees, Mana en Kerkwerk multicultureel samenleven vzw de International
Council for Inter Religeous Cooperation. Een excellente moderatie zorgde
voor een stevige discussie met het publiek. Als de islam en moslims
het beste en het goede willen van en voor de mensen, waarom zijn het dan
de Marokkaanse jongens in Mechelen die ostentatief drugs gebruiken en u
uitlachten als je hen wijst op hun 'moslim' plichten, dan is dat toch in
tegenspraak met alles wat je zegt? De iman uit Iran wees er op dat
de godsdienst maar ten volle haar 'effect' kan hebben als zij zich in
alle vrijheid kan ontwikkelen en misschien was dat niet het geval? Zelf
kwam ik toen tussen met volgend statement: Het is juist dat
Marokkaanse jongens méér dan anderen niét hun best doen op school, in
criminaliteit betrokken zijn en in de gevangenis zitten, dat is zo. Maar
heeft dat niet te maken met het feit dat gedurende 3 decennia hen op
school geen verdieping van hun godsdienst is aangeboden, 80% heeft les
gevolgd in katholieke scholen waar geen aanbod was van islam. Zou, naast
de socio-economische achterstelling, de ongelijke behandeling van de
islam geen weerspiegeling vinden in wat door de bevolking als bedreigend
aangevoeld wordt. De meer gelijke behandeling van de islam en de moslims
(de eerste tv- en radioprogrammas zitten er nu aan te komen) zullen hun
impact hebben op betere studieresultaten, minder criminaliteit en
gevangenisstraf van Marokkaanse jongens in Mechelen. De Iraanse Iman
hield er aan deze analyse volmondig te steunen, waarbij ik hem bedankte
voor z’n wijze woorden want wat de hoofddoek betreft stelde hij bv
dat dit een 'theologische' vereiste was die op het 'burgerlijk' vlak
niet absoluut geldde, dwz als iemand z'n werk dreigde te verliezen door
een hoofddoek aan te doen moest deze niet gedragen worden, weliswaar is
het fundamenteel de bedoeling dat er vrijheid moet zijn om een
hoofddoek te dragen maar evenzeer om er geen te dragen.
4. De
ongelijke behandeling van de islam in België
4.1.
Alle godsdiensten zijn gelijk voor de grondwet
De grondwet heeft elke cultus/eredienst, op grond van gelijkheid
geplaatst. Alle cultussen zijn volgens de Grondwet vrij,
onafhankelijk van de openbare macht en gelijk.
Sommige erediensten zijn door de staat erkend, zij krijgen voordelen
die niet erkende godsdiensten niet krijgen, dat is geen ongelijkheid.
Dat zou wel het geval zijn indien de materiële steun beperkt zou zijn
tot één bepaalde eredienst. Het Belgische systeem is op dat vlak uniek:
absolute gelijkheid tussen godsdiensten met een systeem van privileges
voor de erkende godsdiensten.
De reden hiervoor is het morele en sociale nut dat aan bepaalde religies
wordt toegekend, de bijdrage die zij leveren tot het algemeen belang en
de diensten die zij bieden aan de bevolking, ter bevestiging van het
openbaar belang. Deze religies worden volgens de grondwetgever beschouwd
als de beste garantie voor het behoud van de (bestaande) sociale orde,
voor de eerbied voor het gezag en de bevordering van de publieke
moraliteit en zelfs voor het respect van de privé-eigendom.
4.2. Ongelijke behandeling islam destabiliseert samenleving
De Islam is sinds 1974 erkend als godsdienst in België. Er kan dus
nagegaan worden in welke mate de materiële gelijkheid is gerealiseerd in
de bejegening van de islam naast de andere godsdiensten en het
georganiseerde lekendom.
Er is grondige en gedegen wetenschappelijk onderzoek hiernaar geweest,
ondermeer door Jean-François Husson en Patrick De Pooter, en beide
beseffen best dat er ten gronde wat mis gegaan is en mis gaat in de
gelijke bejegening van godsdiensten. Het is alleen hoogst eigenaardig
dat de toepassing van de (grond)wettelijkheid gedurende 35 jaar is
geblokkeerd en de scheiding Kerk en Staat is genegeerd door de overheid
die de Islam niet gelijk behandeld heeft, dwz er is een actieve
tussenkomst geweest die nog altijd voortduurt om de Islam in haar
gelijke rechtspositie te miskennen, te discrimineren en te benadelen.
Het doel van de staatssteun wordt hierdoor in z'n tegendeel omgezet: in
plaats van aanhorigheid, respect voor de moraal te bewerkstelligen
degradeert de staat zichzelf tot onbetrouwbaar, in tegenspraak met de
grondwet en de wetten. De recente acties van de gemeenschappen om het
falen van de staat te compenseren voor wat de erkenning en de steun van
de moskeeën betreft is een doekje tegen het bloeden en bevestigt het
totale anachronisme van deze voortdurende staatsinmenging in een
essentieel gebied van het persoonlijke leven.
Als de staat de godsdienst miskent als een fundamenteel burgerrecht, de
islam ongelijk behandelt en financieel monddood maakt, dan ondermijnt de
staat zelf de basis van het vreedzame samenleven van alle burgers. In
feite legitimeren zij het racisme dat een logisch gevolg is van de
uitsluiting van overheidstussenkomst van de bij grondwet voorziene
voordelen. De feitelijke erkenning van de godsdienst en de islam in al
z'n onderdelen is de voorwaarde sine qua non waarzonder integratie,
gelijke behandeling in werk, onderwijs, sociale huisvesting enz niet
mogelijk is.
4.3. Gelijke behandeling moet blijken uit gelijke materiële steun
Er zijn drie niveau's om steun aan de godsdienst te onderzoeken:
1. Op het niveau van de materiële steun verbonden aan de
grondwettelijke erkenning als godsdienst. Het betreft de Centrale
organisaties, de Bediening, de levensbeschouwelijk uitzendingen op radio
en TV, de aalmoezeniers en vertrouwenspersonen in ziekenhuizen,
gevangenissen enz, de huisvesting, infrastructuur op gemeentelijk,
provinciaal en gewestelijk vlak enz...
2. Het godsdienstonderwijs of moraalonderricht in de scholen
3. De onrechtstreekse steun door erkenning en betoelaging van
religieus verbonden dienstverlening in het onderwijs, het
verenigingsleven, de gezondheids- en welzijnszorg, de
belangenverdediging van werkgevers en werknemers enz. om nog te zwijgen
van de politiek. Het betreft hier de zogenaamde verzuiling, die meer
levend is dan ook.
Het is opvallend dat nogal wat tegenstanders van de verzuiling altijd de
status-quo hebben in stand gehouden en de feitelijke exclusie van de
islam mede hebben bewerkstelligd. Hun opstelling is fundamenteel in
tegenspraak met de vrijheid van godsdienst, de gelijke behandeling ervan
en de scheiding kerk en staat, dwz de staat die (nog altijd) exclusieven
stelt tav de godsdienst en hiermee het racisme en maatschappelijke
uitsluiting van een hele bevolkingsgroep legitimeert.
Enkel over het eerste niveau, de 'grondwettelijke steun' zijn accurate
en actuele cijfers ter beschikking, van het 2de, het onderwijs dateren
de laatste gedetailleerde cijfers van 2000 en wat het 3de niveau betreft
is er vooralsnog geen inventarisatie gemaakt.
4.3.1. Het ‘pact van de schande’ tussen de Belgische
bisschoppen en Onkelinx
Tot 1990 was het mogelijk om binnen het kader van het katholieke
onderwijs islamonderwijs aan te bieden zodat toen in de behoefte kon
voorzien van vele moslimouders en hun kinderen om binnen het grootste
religieuze net het eigen islamonderricht te krijgen. Het is een
onderhands (politiek) akkoord geweest van behoudsgezinde bisschoppen en
Minister Onkelinx om de mogelijkheid van Islamonderwijs binnen het
katholieke net uit te sluiten in de hoop dat de allochtonen zich
(massaal) naar het publieke net zouden keren. Dat heeft anders
uitgepakt.
Deze opportunische katholiek-socialistische politiek er voor gezorgd dat
de laatste 21 jaar een echte diaspora gebeurd is zonder veel toegift
vanwege het katholieke onderwijs en zonder ondersteuning voor uitbouw
van een eigen islamnet. Het ombouwen of feitelijk op gelijke basis
behandelen van alle religies en moraal in het katholieke net is voor de
toekomst een onontkoombare optie. Door terug te grijpen naar de toestand
voor 1990 kan men hieraan tegemoetkomen door minstens één net tav de
islam. Anders is de uitbouw van een islamnet de enige ‘humane’ keuze die
overblijft, toch in een democratie.
4.3.2. In 2000 gingen 0,3% van de uitgaven aan godsdienst naar de islam
In 2000, nog niet zo lang geleden dus, werd voor de bediening van de
Islam 0,3% van het totale budget uitgetrokken. Als gelijke
behandeling van de Islam als erkende godsdienst kan dat tellen. Het is
stuitend om deze feitelijkheid af te meten aan de bedoeling van de Staat
en de grondwetgever om de godsdienst in haar maatschappelijk nut te
bejegenen en positief te sanctioneren. De grondwet stelt geen enkele
formele voorwaarde om tot een ondersteuning in de feite over te gaan.
Alle blokkades en bijkomende voorwaarden zijn politiek en ideologisch
gekleurd en kwamen en komen er op neer de grondwet te schenden. Ook wat
de heisa rond de moslimexecutieve betreft.
Aan grondwet verbonden uitgaven voor cultussen in België 2000 (1)
Groot |
|
Grond-
wettelijk |
Onder-
wijs (1) |
Totaal
|
% op grondwet
|
% op onderwijs
|
% op totaal
|
Katholiek
|
190,3
|
197,8
|
388,1
|
89,5%
|
68,0%
|
77,1%
|
Protestant
|
3,9
|
13,3
|
17,2
|
1,8%
|
4,6%
|
3,4%
|
Anglicaans
|
0,3
|
0,0
|
0,3
|
0,1%
|
0,0%
|
0,1%
|
Orthodox
|
1,2
|
1,1
|
2,3
|
0,6%
|
0,4%
|
0,5%
|
Israëliet
|
0,7
|
2,1
|
2,8
|
0,3%
|
0,7%
|
0,6%
|
Islam
|
0,6
|
19,2
|
19,8
|
0,3%
|
6,6%
|
3,9%
|
Lekendom
|
15,6
|
57,3
|
72,9
|
7,3%
|
19,7%
|
14,5%
|
Totaal 2005
|
212,6
|
290,9
|
503,5
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
(1) Katholiek weegt minder zwaar door omwille van de grote klassen
|
|
terwijl andere cultussen voor kleiner klasjes staan. |
|
|
|
(2) Gegevens over onderwijs zijn telefonisch doorgegeven, de
uitgaven |
|
voor pensioenen en patrimonium (65 miljoen €) dienen nog
toegevoegd. |
|
4.3.3.
In 2008 gingen 2,1 % van de uitgaven aan godsdienst naar de islam
Van de 646,3 miljoen € publieke uitgaven voor godsdienst/lekendom
zijn er 325,2 miljoen € voor lessen godsdienst/moraal en 321,1 miljoen €
voor werking, infrastructuur en patrimonium. 2,1% van deze laatste
uitgaven gaan naar de Islam. Alle volgende gegevens komen, behoudens
anders aangegeven, uit
Le
financiement public des religions et de la laïcité en Belgique,
Caroline Sägesser et Jean-Philippe Schreiber, Bruylant Academia, 2010
Werking/infrastructuur |
Bedrag |
% |
Katholieke
eredienst |
275,3 |
85,7% |
Protestantse
eredienst |
8,1 |
2,5% |
Anglicaanse
eredienst |
0,7 |
0,2% |
Orthodoxe
eredienst |
2,7 |
0,8% |
Israëlitische eredienst |
1,4 |
0,4% |
Islamitische
eredienst |
6,9 |
2,1% |
Boeddhisme
eredienst |
0,2 |
0,1% |
Lekendom |
25,8 |
8,0% |
Totaal |
321,1 |
100,0% |
4.3.4. Bedienaars erediensten en lekenconsulenten
Een godsdienst staat of valt met haar 'professionele' bedienaars. In
België is het ministerie van justitie verantwoordelijk voor de
betoelaging van de bedienaars van erediensten. Elk jaar wordt een
'kader' opgemaakt dat mogelijk kan of mag ingevuld worden en waarvoor de
nodige budgetten voorzien worden. Uiteraard moeten er voldoende
kandidaten zijn die aan de voorwaarden voldoen anders worden deze
functies niet betoelaagd.
Kader en bezetting per godsdienst/lekendom 2008 |
|
Kader |
Bezet |
% 2008 |
% 2001 |
Katholieke
eredienst |
6.938 |
3.062 |
44% |
56% |
Protestantse
eredienst |
141 |
132 |
94% |
|
Anglicaanse
eredienst |
17 |
12 |
71% |
|
Orthodoxe
eredienst |
57 |
48 |
84% |
|
Israëlitische eredienst |
43 |
35 |
81% |
|
Islamitische
eredienst |
249 |
148 |
59% |
|
Lekendom |
354 |
294 |
83% |
|
Totaal |
7.799 |
3.731 |
48% |
|
In de katholieke eredienst is een ware afkalving gebeurd zodat maar 44%
van het betoelaagbare kader wordt opgevuld in 2008. In 2001 was dat nog
56%. Deze vaststelling houdt in dat er een alsmaar groter ‘ongebruikt’
budget jaar na jaar meegedragen wordt doordat de katholieke godsdienst
er alsmaar minder in zal slaagt haar alsmaar ouder wordende groep
bedienaars te vervangen. Het niet aanwenden van deze open komende
‘katholieke’ budgetten en de onderbenutting van het islamitisch kader
wijst op een voortdurende welbewuste en onwettelijke discriminatie.
4.3.5. Publieke uitgaven aan godsdienst en lekendom
In totaal werd in 2008 646,3 miljoen € uitgegeven door de
verschillende overheden in dit land op alle niveaus aan godsdienst en
lekendom, dat is 44,8 miljoen € meer dan in 2000. De helft van
deze uitgaven betreffen de godsdienstlessen en lessen moraal in alle
onderwijsnetten. 321,1 miljoen € betreffen uitgaven voor werking,
salarissen, pensioen, patrimonium, kerkfabrieken enz., hetgeen 10,5
miljoen € meer is dan in 2000, de grootste stijging is terug te vinden
in het onderwijs als gevolg van het stijgend aantal leerlingen en de
index.
Minder
dan een kwart van de uitgaven staan op rekening van het Ministerie van
Justitie dat de 'bedienaars' betoelaagt, nl 106,0 miljoen€, een
fractie minder dan in 2000. De provinciale, gewestelijke en
gemeentelijke steun voor gebouwen/kerkfabrieken ligt met 124,9
miljoen € hoger dan de betaling van de bedienaars. Het is de enige post,
buiten onderwijs, waar een aanzienlijke stijging is vast te stellen. Hoe
ouder de gebouwen hoe hoger de kost die evenwel ook in een aantal
gevallen het karakter heeft van het bewaren van het 'culturele erfgoed'.
Bij grondwet gegeven steun aan erediensten/lekendom 2000 (1) en
2008 |
In miljoen |
2000 |
2008 |
2000 |
2008 |
1.
Grondwettelijke rechten |
|
|
|
|
Salarissen |
107,3 |
106,0 |
17,8% |
16,4% |
Aalmoezeniers leger, gevangenis, ziekenhuis |
6,7 |
7,4 |
1,1% |
1,1% |
Forfaitaire enveloppe |
10,2 |
0,0 |
1,7% |
0,0% |
Uitzendingen radio en TV |
1,5 |
1,8 |
0,2% |
0,3% |
Prov., gew. en gem. steungebouwen, kerkfabriek |
104,9 |
124,9 |
17,4% |
19,4% |
Andere |
18,2 |
14,5 |
3,0% |
2,1% |
Pensioen |
30,7 |
35,5 |
5,1% |
5,5% |
Patrimonium |
31,1 |
31,0 |
5,2% |
4,8% |
Subtotaal |
310,6 |
321,1 |
51,6% |
49,6% |
2.
Godsdienstonderwijs |
290,9 |
325,2 |
48,4% |
50,4% |
Algemeen
totaal |
601,5 |
646,3 |
100,0% |
100,0% |
(1) Financement
public des cultes … J.F. Husson, CRISP, 2000 |
4.3.6. Detail van de publieke uitgaven voor de verschillende
godsdiensten/lekendom 2008
Als
alle uitgaven op een rijtje gezet worden per godsdienst/lekendom dan
wordt het gewicht duidelijk dat de katholieke godsdienst op bijna alle
uitgaventerreinen heeft, met in totaal 275,3 miljoen € van de
321,1 miljoen totaaluitgaven
Uitgaven aan Godsdiensten en lekendom, algemeen overzicht, in
miljoen € - 2008 |
|
Justitie |
Pr/Gw/Gm |
Aalm. (1) |
Radio/TV |
Pensioen |
Inh. Immo |
Patrimon. |
Totaal |
Katholiek |
81,2 |
111,0 |
3,3 |
0,8 |
34,8 |
13,3 |
30,9 |
275,3 |
Protestant |
4,4 |
1,8 |
0,7 |
0,1 |
0,8 |
0,2 |
0,1 |
8,1 |
Anglicaans |
0,4 |
0,1 |
0,1 |
|
0,1 |
|
|
0,7 |
Orthodox |
1,3 |
1,2 |
0,1 |
0,02 |
|
0,1 |
|
2,7 |
Israëliet |
0,9 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
|
|
1,4 |
Islam |
4,4 |
0,7 |
1,7 |
|
|
0,1 |
|
6,9 |
Boeddhisme |
0,2 |
|
0,0 |
|
|
|
|
0,2 |
Lekendom |
13,2 |
10,2 |
1,4 |
0,8 |
0,1 |
0,1 |
|
25,8 |
Totaal |
106,0 |
125,1 |
7,5 |
1,8 |
35,9 |
13,8 |
31,0 |
321,1 |
(1) Afgeleid bedrag, voortgaand op gekend totaal Gespecialiseerde
uitgaven - gekend Radio/TV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgaven aan Godsdiensten en lekendom, algemeen overzicht, in % op
het totaal |
|
Justitie |
Pr/Gw/Gm |
Aalm. (1) |
Radio/TV |
Pensioen |
Inh. Immo |
Patrimon. |
Totaal |
Katholiek |
76,6% |
88,7% |
43,9% |
44,7% |
96,9% |
96,4% |
99,7% |
85,7% |
Protestant |
4,2% |
1,4% |
9,3% |
5,7% |
2,2% |
1,4% |
0,3% |
2,5% |
Anglicaans |
0,4% |
0,1% |
1,3% |
0,0% |
0,3% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
Orthodox |
1,2% |
1,0% |
1,0% |
1,3% |
0,0% |
0,7% |
0,0% |
0,8% |
Israëliet |
0,8% |
0,1% |
3,1% |
3,9% |
0,3% |
0,0% |
0,0% |
0,4% |
Islam |
4,2% |
0,6% |
22,5% |
0,0% |
0,0% |
0,7% |
0,0% |
2,1% |
Boeddhisme |
0,2% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,1% |
Lekendom |
12,5% |
8,2% |
18,8% |
44,3% |
0,3% |
0,7% |
0,0% |
8,0% |
Totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
85,7% van alle uitgaven aan erediensten (onderwijs niet
inbegrepen) gebeuren ten behoeve van de katholieke eredienst, 8%
voor het lekendom. De protestantse eredienst gaat met 2,5% van
alle uitgaven islam nog vooraf die met 2,1% nog maar pas haar
neus aan de publieke financiering komt steken. Het boeddhisme, als
jongste telg van de erkende godsdiensten in België is goed voor 0,1%
van de uitgaven. De Israëlitische eredienst is met 0,4% maar een
kleine speler in het godsdienstig veld.
4.3.7.
Evolutie werkingsbetoelaging godsdiensten/lekendom in een tijdsevolutie
Als
enkel gekeken wordt naar de werkingsuitgaven (zonder pensioen,
belastingsaftrek, patrimonium) dan is er een relatieve stijging
van de uitgaven sinds 2000 van 19 miljoen € die vooral voortkomt
uit de islam die in die acht jaar van 0,7 miljoen naar 6,8
miljoen euro een klein voorschot krijgt op waar zij grondwettelijk recht
heeft. In 2008 is de islam goed (of slecht) voor 2,8% van alle
werkingsuitgaven aan godsdiensten, ook hier minder dan de protestantse
eredienst met 2,9%, die komt van een aandeel van 1,9% in
2000. Het lekendom overschrijdt in 2008 voor het eerst de grens van de
10%. Ook voor hen ligt het terrein open met een afkalvende
katholieke godsdienst die elk jaar een groter pakket financiering zonder
besteding laat.
Evolutie
werkingsbetoelaging godsdienst/lekendom 2000-2008 |
|
2000/1 |
2008 |
% 2000/1 |
% 2008 |
Katholieke
eredienst |
196,1 |
196,3 |
88,7% |
81,7% |
Protestantse
eredienst |
4,3 |
7,0 |
1,9% |
2,9% |
Anglicaanse
eredienst |
0,8 |
0,6 |
0,4% |
0,2% |
Orthodoxe
eredienst |
1,3 |
2,6 |
0,6% |
1,1% |
Israëlitische eredienst |
0,3 |
1,3 |
0,1% |
0,5% |
Islamitische
eredienst |
0,7 |
6,8 |
0,3% |
2,8% |
Boeddhisme
eredienst |
0,0 |
0,2 |
0,0% |
0,1% |
Lekendom |
17,5 |
25,6 |
7,9% |
10,6% |
Totaal |
221,0 |
240,4 |
100,0% |
100,0% |
4.3.8.
Salarissen bedienaars
Als enkel gekeken wordt naar de kost voor de salarissen van het
godsdienstig en lekenpersoneel betaald door het ministerie van justitie
wordt een beeld gegeven van de effectieve positie van de godsdiensten en
lekendom op het terrein. De katholieke positie blijft stabiel op 81,2%
van de uitgaven die naar de bedienaars gaan, de islam geeft een
'onzeker' beeld met 6,3% van de uitgaven voor bedienaars in 2006 en 4,4%
in 2008, hetgeen een serieuze vermindering is of een niet adequate
telling door het ministerie. Door de groei van het aantal dominees zakt
de islam terug tot op het niveau van de protestantse eredienst. Deze
vaststelling geeft meteen al aan dat de islam niet in verhouding bedeeld
wordt van haar aanwezigheid in de bevolking. Niet dat de betoelaging aan
de anderen dient te verminderen maar voor een erkende godsdienst als de
islam spelen er blijkbaar mechanismen die hen van financiering
uitsluiten of minder bedelen. Daar is zeker nog een weg te gaan, die
mede afhangt van de 'goede wegen' te volgen en wegwijs te raken in het
Belgische, gemeenschaps, gewestelijk en gemeentelijk (betoelagings)labyrint..
Evolutie salarissen/werking godsdienst/lekendom 1996-2008, miljoen
€ |
|
1996 |
2001 |
2006 |
2008 |
Katholieke
eredienst |
81,2 |
77,0 |
76,7 |
81,2 |
Protestantse
eredienst |
1,9 |
2,5 |
3,3 |
4,4 |
Anglicaanse
eredienst |
0,2 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
Orthodoxe
eredienst |
0,8 |
0,9 |
1,1 |
1,3 |
Israëlitische eredienst |
0,5 |
0,6 |
0,8 |
0,9 |
Islamitische
eredienst |
0,0 |
0,6 |
6,2 |
4,4 |
Boeddhisme
eredienst |
|
|
|
0,1 |
Lekendom |
3,0 |
9,8 |
10,2 |
13,3 |
Totaal |
87,6 |
91,7 |
98,7 |
106,0 |
Evolutie salarissen/werking godsdienst/lekendom 1996-2008, in % |
|
1996 |
2001 |
2006 |
2008 |
Katholieke
eredienst |
92,7% |
84,0% |
77,7% |
76,6% |
Protestantse
eredienst |
2,2% |
2,7% |
3,3% |
4,2% |
Anglicaanse
eredienst |
0,2% |
0,3% |
0,4% |
0,4% |
Orthodoxe
eredienst |
0,9% |
1,0% |
1,1% |
1,2% |
Israëlitische eredienst |
0,6% |
0,7% |
0,8% |
0,8% |
Islamitische
eredienst |
0,0% |
0,7% |
6,3% |
4,2% |
Boeddhisme
eredienst |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,1% |
Lekendom |
3,4% |
10,7% |
10,3% |
12,5% |
Totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
In een historisch perspectief vanaf 1996 is er een constante groei van
aantal bedienaars die vooral voortkomt uit de groei van het aantal
lekenconsulenten tot 13,3 miljoen €, of 12,5% en op een
lager niveau de islam met 4,4 miljoen€ of 4,2%. Ook de
protestantse eredienst is in groei met een verdubbeling op 12 jaar van
haar salarissen van 1,9 miljoen€ in 1996 tot 4,4 miljoen €
in 2008. De katholieke kerk blijft wat salarissen betreft in 2008 gelijk
in vergelijking met 1996 maar haar aandeel zakt weg van 92,7% in
1996 tot 76,6% in 2008, en dat is blijkbaar een onomkeerbare
evolutie zodat de komende jaren aanzienlijke verschuivingen zullen
gebeuren in het religieuze veld van de bedienaars/consulenten, zonder
dat dit een budgettaire meerkost zal betekenen. Integendeel, de
financiële ruimte zal vrijkomen om wie vroeger niets of weinig gekregen
heeft, of wie groeit, nu z'n gelijke of evenredige deel te bezorgen, en
dit in het belang van de samenleving en het samenleven omdat maar een
echt samenleven tot stand kan komen als elke burger en elke godsdienst
en de gelovige/niet-gelovige krijgt waarin de grondwet voorziet.
4.3.9.
Pensioenuitgaven
97,2%
van alle pensioenuitgaven aan gepensioneerde bedienaars van
erediensten/lekendom gaat naar de katholieke eredienst, enkel de
protestantse eredienst met 2,2% is al langer met een aantal
bedienaars actief. Voor de andere erediensten en het lekendom is het
allicht nog enkele decennia wachten voor men in de pensioenverdeling
echt kan meetellen.
Uitgave salarissen/werking godsdienst/lekendom 2008 |
|
Justitie |
Pensioen |
Totaal |
Katholieke
eredienst |
81,2 |
34,8 |
116,0 |
Protestantse
eredienst |
4,4 |
0,8 |
5,2 |
Anglicaanse
eredienst |
0,4 |
0,0 |
0,4 |
Orthodoxe
eredienst |
1,3 |
0,0 |
1,3 |
Israëlitische eredienst |
0,9 |
0,1 |
1,0 |
Islamitische
eredienst |
4,4 |
0,0 |
4,4 |
Boeddhisme
eredienst |
0,1 |
0,0 |
0,1 |
Lekendom |
13,3 |
0,1 |
13,4 |
Totaal |
106,0 |
35,8 |
141,8 |
Uitgave salarissen/werking godsdienst/lekendom 2008 |
|
Salaris |
Pensioen |
Totaal |
Katholieke
eredienst |
76,6% |
97,2% |
81,8% |
Protestantse
eredienst |
4,2% |
2,2% |
3,7% |
Anglicaanse
eredienst |
0,4% |
0,0% |
0,3% |
Orthodoxe
eredienst |
1,2% |
0,0% |
0,9% |
Israëlitische eredienst |
0,8% |
0,3% |
0,7% |
Islamitische
eredienst |
4,2% |
0,0% |
3,1% |
Boeddhisme
eredienst |
0,1% |
0,0% |
0,1% |
Lekendom |
12,5% |
0,3% |
9,4% |
Totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
In het
totale overzicht van wat aan salarissen en pensioenen uitbetaald wordt
stijgt het aandeel van de kerk tot 81,8%.
Aantal en budget gepensioneerden 1990-2008, in miljoen€ en aantal |
|
1990 |
1995 |
2000 |
2005 |
2008 |
Budget |
20,4 |
29 |
30,7 |
35,4 |
35,5 |
Aantal
gepensioneerden |
2.002 |
2.147 |
2.385 |
2.528 |
|
Het aantal gepensioneerden is stijgend maar zal allicht stabiliseren en
dalen met verloop van tijd gezien de mortaliteit en het instromen van
alsmaar minder katholieke priesters in de pensioenleeftijd, zonder dat
deze gecompenseerd worden door Imam, rabbijnen en dominees. De uitgaven
van 35,5 miljoen € zijn allicht een maximum dat met de jaren zal
afnemen.
4.3.10. Provincies, gewesten en gemeenten
Als gekeken wordt naar de aanzienlijke betoelaging vanuit de provincies,
de gewesten en de gemeenten (125,1 miljoen €) zakt de islam weg
tot een betekenisloze 0,8% van de totale besteding van 125,1
miljoen € die vooral naar infrastructuur gaat. Dit lage % komt voort
uit de jarenlange onderfinanciering of uitsluiting van financiering van
de moskees en gebedshuizen van de islam. Als er ergens structureel een
doorbraak dient te komen dat is het wel op dit terrein, ook omdat de
moskees een veel ruimere 'culturele' betekenis hebben en een sterk
instrument zijn voor integratie in de Belgische samenleving, zoals dat
ook het geval is voor het katholieke verenigingsleven en de
parochiehuizen. Ook het lekendom loopt hier met 8,2% achterop
vergeleken met haar impact voortgaande op de 12,5%
salarisbetoelaging voor de lekenconsulenten.
Gewestelijkt uitgaven Patrimonium ReL./Lek., in miljoen € |
|
2000 |
2005 |
2008 |
Vlaams Gewest |
12,0 |
11,3 |
27,7 |
Waals gewest |
6,6 |
5,4 |
4,5 |
Duitse
gemeenschap |
0,2 |
0,3 |
0,5 |
Totaal |
18,8 |
17,0 |
32,7 |
Als
meer specifiek gekeken wordt naar de investering van gewesten in het
patrimonium dan springt Vlaanderen er niet alleen bovenuit wat
bestedingen betreft maar vooral ook de fikse stijging tussen 2005 en
2008 met een kwasi verdriedubbeling van haar budget, nl van 11,3
miljoen € in 2005 tot 27,7 miljoen € in 2008. Ook voor de auteurs
van het financieringsboek was dit een opvallend gegeven waarvan zij niet
direct de oorzaak zagen.
4.3.11. Radio en TV
Het belang van aanwezigheid op radio en TV met eigen religieuze
programma's of algemene programma's door de religies/lekendom gemaakt
kan best niet onderschat worden. Dat de Vlaamse mediaministers er in
'geslaagd zijn' om de islam nog altijd uit het mediabeeld weg te houden,
kan hen misschien tot fierheid strekken, het is verwerpelijk dat zij nog
altijd in deze exclusie slagen.
De media zijn het enige terrein waar de katholieke eredienst en het
lekendom in evenwicht zijn met elk 44% van de uitgaven, voor de
protestantse met 5,7% en de Israëlitische met 3,9%. Van de
islam is hier geen sprake, noch in de Vlaamse, noch in de Franse
gemeenschap.
Radio/TV uitzendingen Gemeenschappen 2008 - duizend € |
|
Vlaamse |
Franse |
Duitse |
Totaal |
Katholieke
eredienst |
727 |
55 |
6 |
788 |
Protestantse
eredienst |
81 |
19 |
2 |
101 |
Anglicaanse
eredienst |
- |
- |
- |
0 |
Orthodoxe
eredienst |
22 |
2 |
- |
23 |
Israëlitische eredienst |
59 |
10 |
- |
69 |
Islamitische
eredienst |
- |
- |
- |
0 |
Boeddhisme
eredienst |
- |
- |
- |
0 |
Lekendom |
725 |
55 |
|
780 |
Totaal |
1.613 |
140 |
8 |
1.761 |
De godsdiensten zijn so wie so niet echt aanwezig in de Franstalige
Radio en TV, enkel voor 140.000€, terwijl het in Vlaanderen met
1,6 miljoen € meer dan het tienvoud bedraagt. De exclusie van de
islam in Vlaanderen heeft dan ook veel grotere repercuties dan in de
Franse gemeenschap.
4.3.12.
Aalmoezeniers en lekenconsulenten
In
totaal wordt 7,5 miljoen€ gespendeerd aan aalmoezeniers en morele
consulenten. Voor de ziekenhuizen wordt hier voortgegaan op een gekend
bedrag van 1996, en dit is allicht voor 2008 te hoog ingeschat. De
aanwezigheid van bedienaars van erediensten en consulenten in diverse
maatschappelijke instituten is uit meerdere oogpunten van belang,
ondermeer bv vanuit een grote diversiteit van godsdiensten bij de
gevangenen en de feitelijke samenstelling van de gevangenisbevolking.
Uitgaven aalmoezeniers/morele consulenten, miljoen € - 2008 |
|
Bedrag |
Jaar |
Instantie |
Leger |
1,2 |
2008 |
Defensie |
Gevangenissen |
1,5 |
2008 |
Justitie |
Visvangst |
0,1 |
2008 |
Economie |
Luchthaven |
|
2008 |
BIAC |
Ziekenhuizen |
4,0 |
1997 |
Volksgez. |
Immigranten |
0,4 |
2000 |
Wall./COCOFF |
Vlaamse
overheid |
0,1 |
2008 |
Vlaamse ov. |
Jeugdbescherming |
0,2 |
2000 |
Fr. Gem. |
Totaal |
7,5 |
|
|
Een
afgeleide berekening van de uitgaven voor aalmoezeniers/consulenten per
godsdienst (Totaal speciale uitgaven - de gekende uitgaven voor Radio en
TV) laat toe een overzicht per godsdienst te geven. Het is de enige
uitgavenpost waar de islam een aanzienlijk aandeel heeft, nl 22,5%
of 1,7 miljoen €. Het betreft hier allicht ondermeer een aanwezigheid in
de gevangenissen, maar ook in het leger, ziekenhuizen enz.
Uitgaven aalm./consulenten
in % - 2008 |
|
Bedrag |
% |
Katholieke
eredienst |
3,3 |
43,9% |
Protestantse
eredienst |
0,7 |
9,3% |
Anglicaanse
eredienst |
0,1 |
1,3% |
Orthodoxe
eredienst |
0,1 |
1,0% |
Israëlitische eredienst |
0,2 |
3,1% |
Islamitische
eredienst |
1,7 |
22,5% |
Boeddhisme
eredienst |
0,0 |
0,0% |
Lekendom |
1,4 |
18,8% |
Totaal |
7,5 |
100,0% |
De
lekenconsulenten zijn hier ook goed voor 18,8% van de uitgaven,
een werkingsgebied dat allicht voor uitbreiding vatbaar is en dat ook
minder en minder door de katholieke kerk zal bediend worden, gezien haar
verminderend potentieel aan bedienaars. Ook hier staat de samenleving
voor de keuze/opdracht om mede het aanbod in overeenstemming te brengen
met de behoeften en vraag vanuit de wijzigende samenstelling van de
bevolking en haar zingevingsystemen..
Enkele overwegingen tot besluit
Elke mens bezit een zekere voorkennis, een intuïtief beeld, een
buikgevoel over wat er rondom hem en in de wereld gebeurt. Op de korte
tijd dat ik het thema exploreer, en ik ben geen 'specialist', ben ik van
de ene verbazing in de andere gevallen. Vooral de degelijkheid van de
analyse, de cijfers, de bekendheid met het probleem van de specialisten
m.b.t. erkenning en betoelaging religie en levensbeschouwingen en van de
andere kant de ontiegelijk kleine aanwezigheid van islam in het
Belgische betoelaagde landschap heeft verrast en geshockeerd. Hopelijk
zijn er nog enkele mensen die zich in dit thema verdiepen en de
geschiedenis recht te zetten door de gelijke behandeling van
godsdiensten en ondermeer elk kind de gelegenheid te geven, ongeacht het
net, op islamonderwijs door eigen bedienaars.
In welke mate zal de aantrek van traditionele godsdiensten afkalven en
in welke mate zal die van de islam stijgen? De budgettaire inkrimping
zal vooral bij de katholieken de effectieve neergang van hun aantal
gelovigen evenwel niet volgen, ondermeer omwille van de pensioenlast en
de vervanging van priesters door leken, het cultureel erfgoed en de
infrastructuur, enz. Maar er zal hoe dan ook meer ruimte vrijkomen die
de budgettaire discussie zal ontlasten. Dat zal geen automatisme zijn
omdat vele budgetten lokaal verbonden zijn en voorwerp zullen uitmaken
van politiek gebatter. Zoals gewesten de erkenning de religieuze
infrastructuur hebben overgenomen, zo kan ook hier op gewest en
gemeenschapsniveau, maar liefst nog op het federale niveau een wettelijk
kader gecreëerd worden van 'restitutie' , van herstel van wat in het
verleden niet is gedaan en waarvan de schade door de moslimgemeenschap
maar ook door de gehele samenleving gevoeld wordt.
De wetgever heeft geoordeeld dat door de erkenning van godsdienst, ook
de islam vanaf 1974 "de beste garantie is voor het behoud van de
(bestaande) sociale orde, voor de eerbied voor het gezag en de
bevordering van de publieke moraliteit ". Oogst men door de negatie
van de islam, nu niet wat men zelf gezaaid heeft. Kan ook hier geen
herstelbemiddeling opgezet worden waar het slachtoffer erkend wordt in
de schade die hij geleden heeft en de 'dader' dwz de overheden op alle
niveaus, de verantwoordelijkheid neemt en actief, ook financieel het
herstel bewerkstelligt. De problemen die decennialang gewogen hebben en
nog wegen op de tot stand koming van een centraal orgaan voor de islam
zijn drogredenen en in feite een niet op grondwet of wet gebaseerde
technische voorwaarde die door de Belgische staat altijd is aangewend om
haar verantwoordelijkheden t.a.v. de islam, als in 1974 reeds erkende
godsdienst, te ontlopen. De meeste wetenschappers, professoren of
experten die daarover gepubliceerd hebben, zijn het daarover eens. Maar
ook zij zijn in feite onmachtig om de overheden er toe te brengen hun
grondwettelijke verantwoordelijken te nemen en gedaan te maken aan de
inmenging van de Staat in de (islam)Godsdienst.
Moet het katholieke onderwijsnet niet zo vlug als mogelijk afstand nemen
van de politieke deal die in 1990 gesloten is tussen een reactionair
katholicisme en een kortzichtig socialisme. Dat het katholieke net de
wettelijke mogelijkheid krijgt islamlessen mét imams te organiseren,
evengoed als ander cultussen. Of dat zij anders helpt met haar know how
een islamitisch net op poten te krijgen dat op termijn als religieus net
kan samenwerken. Elk kind en jongere moet de kans krijgen om
godsdienstonderwijs te krijgen door de eigen bedienaars, ongeacht het
net, ook islam in het Katholieke net voor zover geen islamnet
beschikbaar is. Dat is een mensenrecht.
En
ja, vanaf september 2011 is er, voor het eerst sinds 37 jaar, een
islamitisch programma op TV in Vlaanderen erkend verzorgd door de Moslim
Televisie en Radio Omroepaanpassing. Tot dan heen ‘men’ er ‘hen’ kunnen
weghouden. Nu kan het wel, met 4 TV uitzendingen per jaar, 4.
Jan Hertogen, socioloog
|