BuG 154
– Bericht uit het Gewisse – 26 december 2011
Naturalisatie met
72,50% goedkeuringen ook in 2011 stijgend
Na dip
in 2009 met 56,00% goedkeuringen, 69,46% in 2010, stijging in 2011
Met NV-A in de commissie gaan de goedkeuringen er verder op vooruit.
Na snel-Belgwet zakte goedkeurings% naturalisatie van 88,90% tot 73,28%.
Nog 21.700 aanvragen tot naturalisatie in afwachting van een beslissing.
Leonard: over sociale zekerheid en de misdaden van het neoliberalisme.
Bron: secretariaat
naturalisatiecommissie federale parlement
Printversie (2p)
Als het er op aan komt
de wet toe te passen los van grote woorden en politieke berekening loopt
ook de NV-A schoon in het rijtje mee. Op 22/11/2011 werden in de 3de
vergadering van de naturalisatiecommissie in 2011 de laatste
beslissingen voor 2011 genomen. Deze werden in de laatste parlementaire
vergadering op 22/12/2011 goedgekeurd. Als het in
de politieke kraam past dan wordt daar veel ruchtbaarheid aan
gegeven, indien niet dan wordt onzedig gezwegen en dat is waarschijnlijk het geval met de 4.205
goedkeuringen op 5.804 dossiers waarover in 2011 een beslissing genomen
werd door de naturalisatiecommissie, of een goedkeuringspercentage van 72,50 %. Dat is meer dan
de 69,46% van 2010 en een goed stuk meer dan de 56,00% in
2009 wat een absolute dip was. Met de NV-A in de commissie naturalisatie gaat het goedkeurings%
er dus terug op vooruit, dat mag ook wel eens gezegd, het hoeft niet
altijd negatief te zijn.
Werkwijze naturalisatiecommissie
In 2011 zijn er 3 vergaderingen geweest van de
naturalisatiecommissie, nl op 01/02, op 28/06 en op 22/11. Telkens
worden de geagendeerde dossiers voor het einde van de vergadering op 4
hoopjes gelegd:
1. Goedgekeurd
2. Definitief verworpen
3. Verdaagd
4. Voorgesteld voor verwerping
De verdaagde dossiers en
de voorgestelde dossiers voor verwerping worden in een volgende commissievergadering behandeld, maar niet in de eerstvolgende, daar moet minstens
één commissievergadering tussen zitten, hetgeen moet toelaten om het dossier te vervolledigen of
aan te vullen met elementen die het voorstel van verwerping kunnen
wijzigen. Blijven dus de dossiers die definitief goedgekeurd of
definitief verworpen worden en dat zijn voor 2011
72,50% goedkeuringen.
De 'snel-Belg'-wet versnelt
Vóór de 'snel-Belg' wet lag het % goedkeuringen in de
naturalisatiecommissie op 88,90%
(1998-2001), na de snel-Belg wet zakte dit tot 73,69% (2002-2009)
- we noemde het al eens de langzaamaan-Belgwet - en na de verkiezingen van 2010 tot 70,99% (2010-2011), maar dat
zit dus nu opnieuw in een stijgende trend, 73,28% voor de periode
2002-2011. Deze stijging is een kleine tegemoetkoming aan
de duizenden aanvragers die jaren op de behandeling van hun dossier
moesten wachten, inbegrepen de vele Antwerpse dossiers die door
onnodig en onwettelijk niet-behandelen jaren werden in de koelkast gezet.
Naturalisaties: commissies, behandeld, goekeuringaantal en %
1998-2011 |
|
Aantal comm. |
Behand. vr comm. |
Verdaagd/ vrst. verw. |
Beslist dr commissie |
Goed- |
% goed- |
keuring |
keuring |
1998 |
6 |
10.830 |
0 |
10.830 |
9.995 |
92,30% |
1999 |
4 |
9.593 |
1.296 |
8.297 |
7.170 |
86,40% |
2000 |
5 |
18.967 |
5.456 |
13.511 |
11.502 |
85,10% |
2001 |
4 |
16.180 |
6.060 |
10.120 |
9.338 |
92,30% |
2002 |
3 |
16.229 |
7.799 |
8.430 |
6.206 |
73,60% |
2003 |
2 |
13.145 |
6.034 |
7.111 |
5.906 |
83,10% |
2004 |
3 |
12.297 |
5.869 |
6.428 |
5.258 |
81,80% |
2005 |
4 |
18.416 |
8.304 |
10.112 |
6.801 |
67,30% |
2006 |
3 |
11.169 |
4.373 |
6.796 |
4.590 |
67,50% |
2007 |
2 |
12.689 |
4.476 |
8.213 |
7.190 |
87,50% |
2008 |
3 |
27.146 |
12.336 |
14.810 |
10.192 |
68,80% |
2009 |
1 |
6.654 |
3.060 |
3.594 |
2.119 |
59,00% |
2010 |
1 |
11.440 |
5.703 |
5.737 |
3.985 |
69,46% |
01/02/2011 |
1 |
2.495 |
794 |
1.701 |
687 |
40,39% |
28/06/2011 |
1 |
3.474 |
1.521 |
1.953 |
1.949 |
99,80% |
22/011/2011 |
1 |
2.914 |
764 |
2.150 |
1.572 |
73,12% |
2011 |
3 |
8.883 |
3.079 |
5.804 |
4.208 |
72,50% |
1998-2011 |
44 |
193.638 |
73.845 |
119.793 |
94.460 |
78,85% |
1998-2001 |
19 |
55.570 |
12.812 |
42.758 |
38.005 |
88,90% |
2002-2009 |
21 |
117.745 |
52.251 |
65.494 |
48.262 |
73,69% |
2010-2011 |
4 |
20.323 |
8.782 |
11.541 |
8.193 |
70,99% |
2002-2011 |
25 |
138.068 |
61.033 |
77.035 |
56.455 |
73,28% |
Is het niet
naturalisatie, dan andere wegen naar Belgwording en integratie
Het is ook goed om zien dat van de jaarlijks zo'n 13.000 binnenkomende
aanvragen er uiteindelijk 15 tot 20% niet vervolledigd worden om welke
reden dan ook en nog eens 20% waar de aanvrager in de loop van de
procedure verzaakt aan z'n aanvraag. Beide komen ondermeer voort uit het overschakeling
op andere wegen van Belgwording gezien de vertraging, het tijdsintensieve of het
onnuttig, onnodig opvragen van documenten of bijkomend onderzoek.
Uiteindelijk komen de aanvragers langs naturalisatie of andere wegen waar
ze moeten zijn nl. de Belgwording die de beste garantie vormt voor de
integratie in de Belgische samenleving, iets waar de OESO België
trouwens van harte voor proficiat wenst. En door de vertraging en de
uitval van aanvragen stijgt uiteraard ook het goedkeuringspercentage.
Nog 21.700 aanvragen tot naturalisatie in behandeling
Op het naturalisatiesecretariaat in het federale parlement wachten
momenteel nog 21.700 naturalisatieaanvragen op behandeling en
beslissing: 4.000 zijn gereed voor een beslissing en komen de
volgende commissievergadering op tafel. 12.000 aanvragen zijn
omwille van verdaging of voorstel van verwerping in afwachting van een
volgende commissievergadering maar niet de eerstvolgende en 5.700
aanvragen worden gereedgemaakt voor behandeling.
Wijzigingen aan de naturalisatiewetgeving
Voor alle documenten over de op stapel staande wijzingen in de
naturalisatiewetgeving en de verwerving van de Belgische nationaliteit
kan men terecht op
dekamer.be: naturalistiewetgeving
En dan is er nog
aartsbisschop Leonard
“Persoonlijk voel ik veel sympathie voor de ‘verontwaardigden’, die
op vele plaatsen in de wereld protesteren tegen de kwalen (nvdr: 'malfaits', de 'misdaden'
vertaalde de vrt) van het
neoliberalisme, dat vandaag de wereld overspoelt. De gevolgen hiervan
zijn pijnlijk: groeiende werkloosheid, uitsluiting, materiële en
spirituele armoede, omdat de economie van de winst wordt verafgood ten
koste van de meest kwetsbaren. En dan mogen we zeker de financiële
crisissen niet vergeten die veroorzaakt worden door het ongebreidelde
streven naar onmiddellijk rendement, en waarvan de rekening voornamelijk
zal worden betaald door de zwaksten;” En Léonard pleitte meteen voor “een gemeenschapseconomie,
waarin de meer bemiddelden verplicht bijdragen voor de minderbedeelden, waarvan de Belgische sociale zekerheid een mooi voorbeeld is”.
Dat alles komt redelijk overeen met de analyse van religie waarop Marx
patent heeft en die wij aanhaalden in de lezing
Moslims in Brussel: toekomst en invloed bij de toekenning van
de 14de emancipatieprijs van VOEM, de Vereniging voor Ontwikkeling en
Emancipatie van Moslims in Brussel op 25/11/2011.
Printversie (2p)
Met vriendelijke
groeten,
Jan Hertogen,
socioloog
|