Dienstencheques 1ste kw. 2010,
stijging met 28% tegenover 2009
Bij gelijke stijging voor
gans 2010: 2,1 miljard € op overheidsbudget.
In het 1ste kwartaal 2010 is ook de 1 miljoenste
gebruiker genoteerd!
De laatste 12 maanden hebben 690.180 gebruikers cheques besteld.
Gebruikers dragen 20% dienstenchequeskost, voor de gezondheidszorg 30%.
RIZIV-budget ziekenhuizen is 4,8 miljard €, dat van huisartsen 1 miljard €.
Slechts 57% van overheidstoelage gaat naar wedde Dienstenchequespersoneel.
Dienstencheques is privatisering van collectieve dienst zonder enige
controle.
Sanering: Aanwending budget enkel voor poets/strijk-personeel.
Alle andere kosten dienen ten laste te komen van de gebruikers.
Verbod op winstoogmerk; boekhoudkundige/tewerkstellingscontrole.
Bevoegdheid volledig bij PK gezinshulp en sociale tewerkstelling.
Omkaderingskosten dienen ten laste gelegd van gemeenschappen.
In feite herlocatie
dienstencheques naar Non-Profitsector.
Voor alle details van aankoop, aanwending, aantal gebruikers,
ondernemingen, kostprijs, tewerkstelling enz. zie
Technisch fiche dienstencheques mei 2003-maart 2010.
Evolutie van gebruik tav voorgaande jaar |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
04-05 |
146% |
372% |
235% |
206% |
05-06 |
102% |
55% |
97% |
87% |
06-07 |
49% |
49% |
65% |
52% |
07-08 |
29% |
37% |
39% |
33% |
08-09 |
19% |
24% |
22% |
21% |
09-10 1kw |
29% |
35% |
21% |
28% |
In maart 2010 werden 8.565.681 cheques bij Sodexho ter
betaling ingediend door de dienstencheques-ondernemingen. In het 1ste
kwartaal 2010 werden 22,7 miljoen cheques ingediend, goed voor
94.668 jobs
van gemiddeld 0,60 Jobtime. Dit is 28% meer dan in het 1ste
kwartaal 2009. Er is dus zeker nog geen sprake van een einde van de groei,
de sky is nog altijd the limit voor de dienstencheques en haar alsmaar
stijgende input van Sociale Zekerheidsmiddelen.
Na enige vertraging de laatste maanden van 2009
draait de aankoop en gebruik van
dienstencheques opnieuw op volle toeren. Als het dienstenchesquesgebruik
in 2010 met dezelfde factor stijgt als in het 1ste kwartaal zal de overheid
2, 131 miljard € betoelagen van
huishoudelijk bezigheden als poetsen en strijk waarbij de burger slechts
20% bijdraagt. Voor de gezondheidszorg is dat b.v. 27%. Het
budget neemt daarbij hallucinanten proporties aan als men het vergelijkt
met andere overheidsbestedingen. Het dienstenchequesbudget bedraagt dubbel zoveel als
alle betalingen aan huisartsen en bijna de helft van wat het RIZIV betaald
aan de ziekenhuizen.
Wetend dat uiteindelijk maar 57% van alle geld dat in de dienstencheqsues
geactiveerd wordt aangewend wordt voor de betaling van de lonen van wie
het huishoudelijk werk uitvoert staat men voor een extreem laag
tewerkstellingsrendement, vergeleken met bv andere tewerkstellingsssytemen
zoals de Sociale Maribel in de Non-Profitsectoren.
Met een praktisch afwezige boekhoudkundige en tewerkstellingscontrole, een
verregaand onbeschermd statuut voor de werknemers, vooral in de
uitzendsector, en een maximale mogelijkheid tot frauduleus of oneigenlijk
aanwending door de gebruiker en ondernemer behoren de dienstencheques tot
een van de slechtste voorbeelden van liberalisering van de 'collectieve'
diensten, dwz het herleiden van het marktmechanisme tot z'n primaire vorm:
subsidieer de vraag en de markt zal het beste (commerciële) antwoord
geven.
En voor de gehandicapten 'la même chose'?
De gehandicapten en het personeel in de gehandicaptentenvoorzieningen zijn
verwittigd, de conceptnota
zorgvernieuwing 2020 in de gehandicaptenzorg beoogt in feite
hetzelfde doel: elke gehandicapte taxeren naar zorgbehoefte en een
zorgcheque meegeven waarmee de 'markt' zich aan de zorgvraag kan
'herprofileren'. De gehandicapten zullen daarbij zelf moeten opdraaien
voor alle niet-zorgkosten, dwz de woon- en leefkosten en de bestaande
regeling van persoonlijk gereserveerd inkomen en socio-culturele toelage
zouden wel eens kunnen verdwijnen (zie hoofdstuk 10 van de nota).
2.132 miljoen € overheidsbudget voor dienstencheques
De overheidskost kan onderscheiden worden in:
- 1.584 miljoen € komt rechtstreeks als dotatie vanuit de RSZ aan de
RVA die deze verder doorstort aan Sodexho, of als bijkomende
lastenvermindering voortgaande op andere wetgeving die met de
dienstenchequesbetoelaging mag gecombineerd worden.
- 227 miljoen € is belastingskost gezien de belastingsaftrek tot
30% van de kostprijs voor de gebruiker, of de belastings'toelage' voor
wie te weinig belastingen betaald om van deze vermindering te genieten.
- 320 miljoen € is een minimale schatting van alle andere kosten,
die gemeenten, OCMW's, VZW's en bedrijven investeren als omkadering of
materiele/infrastructuurkosten in de operationele werking en die uiteraard
niet ten laste mogen gelegd worden van de betoelaging die enkel bedoeld is
voor de loonkost van wie het huishoudelijk werk uitvoert. Doordat
uiteraard een organisatiekader met personele en materiële middelen actief
is, worden deze kosten ten laste gelegd van andere overheidsbudgetten op
lokaal, gemeenschaps- of gewestelijk vlak.
Detail kostprijs dienstencheques 2008, 2009 en schatting 2009 in
miljoen € |
1. RSZ-uitgaven |
2008 |
2009 |
2010 (1) |
2010 in % |
- Toelage DC-cheques |
867 |
1.049 |
1.343 |
50,4% |
- Andere lastenverminderingen |
135 |
168 |
216 |
8,1% |
- Beheerskosten |
12 |
20 |
26 |
1,0% |
Totaal RSZ |
1.014 |
1.238 |
1.584 |
59,5% |
2. Belastingskosten |
135 |
178 |
227 |
8,5% |
3. Overheden voor materiele kosten, |
195 |
250 |
320 |
12,0% |
infrastructuur, omkadering personeel e.a. |
|
|
|
0,0% |
Totaal overheidskosten |
1.344 |
1.665 |
2.132 |
80,1% |
Gebruikerbijdrage |
315 |
415 |
531 |
19,9% |
Totale kostprijs dienstencheques |
1.659 |
2.080 |
2.663 |
100,0% |
Verhoging tav voorgaande jaar |
|
25,4% |
28,0% |
|
(1) Hypothese kost: effectieve stijging van 1kw (+28%) toegepast op
het ganse jaar |
Tegen deze achtergrond kan men de vraag van
het OCMW Namen begrijpen om per 30 dienstenchesqueswerknemers 1 persoon
als omkadering te betoelagen. Wie heeft deze persoon tot nu toe
betoelaagd? Op welk budget? En wat als men 100.000/30=3.300 extra jobs
moet gaan betoelagen langs een verhoging van het dienstenchequesbudget.
Een straatje zonder einde. Omkaderingskosten dienen betoelaagd door de
gemeenschappen.
Een sanering van gans dit
'tewerkstellingsproject' kan maar gebeuren door zowel het winstoogmerk te
bannen, het statuut van de werknemer vast te leggen onder de voorwaarden
van de sociale tewerkstelling in de Non-Profit en een herlocatie van het
bevoegde paritaire comités bij Gezinshulp voor zorggebonden huishoudelijk
werk en bij sociale tewerkstelling voor alle andere werknemers. Voorzover
de Huishoud- en strijksector zich onderschikt aan deze voorwaarden kunnen
zij desgevallend ook deze activiteit behouden; De uitzendsector is niet
compatibel met vaste tewerkstelling en dient best uitgesloten van het
dienstenchequeswerk.
Een ander zicht op gebruik en gebruikers
De RVA geeft sinds 2009 informatie over
aantal bijkomende gebruikers en het aantal dat de laatste 12 maand
minstens één cheques gebruikt heeft. op deze basis kan een punctuele beeld
opgehangen worden van de dynamiek van nieuwe en weggevallen gebruikers en
het % gebruikers van de laatste 12 maanden op het totaal aantal gebruikers
ooit.
Elke maand zijn er nieuwe gebruikers, en
elke maand zijn er gebruikers die de laatste 12 maanden geen cheques
gekocht hebben en dus wegvallen uit de statistiek. Zolang er meer
gebruikkers zijn die bijkomen dan wegvallen wegens geen gebruik meer de
laatste maanden groeit het aantal gebruikers aan.
In december 2009 was er een a-typische negatief saldo dat eenmalig was
gezien de verdere evolutie in het 1ste kwartaal 2010. In Vlaanderen komen
per maand nog altijd zon 6.000 méér gebruikers bij dan er weggaan, in
Wallonië 3000 en in Brussel 1.000, dwz elke maand schuiven vervoegen
10.000 gebruikers méér de 690.180 gebruikers die de laatste 12
maanden cheques gekocht hebben.
Gebruikers laatste 12 maanden |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
jan-09 |
349.286 |
38.420 |
170.411 |
558.117 |
feb-09 |
353.953 |
39.375 |
172.937 |
566.265 |
mrt-09 |
359.924 |
40.541 |
176.073 |
576.538 |
apr-09 |
361.494 |
41.339 |
178.051 |
580.884 |
mei-09 |
368.209 |
43.073 |
181.384 |
592.666 |
jun-09 |
375.457 |
45.080 |
184.951 |
605.488 |
jul-09 |
380.357 |
46.489 |
188.525 |
615.371 |
aug-09 |
386.311 |
47.826 |
192.389 |
626.526 |
sep-09 |
394.100 |
49.981 |
196.731 |
640.812 |
okt-09 |
400.281 |
51.793 |
200.076 |
652.150 |
nov-09 |
405.382 |
53.069 |
202.763 |
661.214 |
dec-09 |
404.983 |
53.584 |
202.949 |
661.516 |
jan-10 |
410.737 |
54.675 |
205.559 |
670.971 |
feb-10 |
416.134 |
55.756 |
208.203 |
680.093 |
mrt-10 |
422.027 |
56.831 |
211.322 |
690.180 |
% op ooit |
68,5% |
69,1% |
68,6% |
67,8% |
Gmid. 12 |
393.789 |
49.958 |
196.075 |
639.823 |
In het 1ste kwartaal is de 1 miljoenste
gebruiker genoteerd, waarvan er dus de laatste 12 maanden 690.180 nog
dienstencheques gebruikt hebben.
|
|
Gebruikers-cumulatieve cijfers |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
jan-10 |
598.715 |
78.478 |
298.418 |
987.978 |
feb-10 |
606.381 |
80.168 |
302.729 |
1.001.645 |
mrt-10 |
615.916 |
82.196 |
308.045 |
1.018.524 |
Vanaf 01/01/2009 kunnen beide gegevens onder elkaar uitgezet worden.
Daarmee wordt duidelijk dat er een continue uitval is van mensen die het
systeem ook verlaten.
Door het aantal gebruikers de laatste 12
maanden uit te zetten als % van het aantal gebruikers ooit kan de evolutie
nagegaan worden van het effectief gebruik, de vasthoudendheid en de
continuïteit van de gebruikers en dit per gewest. De 'dip' tussen juli
2009 en november 2010 kan te maken hebben met de prijspolitiek. Na
februari 2010 treedt een stabilisatie in, vooral in Brussel.
De 'uitstroom', dwz gebruikers die de laatste
12 maanden geen cheques meer gekocht hebben, schommelt gemiddeld rond de
5.000 per maand, met enkele pieken die kunnen verbonden zijn aan de
prijspolitiek mbt dienstencheques.
Voor verdere exploratie van gebruik,
tewerkstelling en budget, zie
Technisch fiche dienstencheques mei 2003-maart 2010
Beschikbaar voor opmerkingen, vragen,
suggesties: info@npdata.be
Jan Hertogen, socioloog
|