Documentatie:
Technische
fiche dienstencheques 2009 .
Bron dienstenchequesstatistiek RVA
Audit Rekenhof over dienstencheques - Rapport
Samenvatting
Perstekst
Evalutieverslag Idea-Consult 2009 over 2008
En Français
Werkgelegenheidsplan 2009 - Dienstencheques, Joëlle Milquet
Nog maar eens
een recordjaar voor de dienstencheques in 2009
Men moet niet flauw doen, de dienstencheques zijn een voor 80%
door de overheid gesubsidieerd betaalmiddel waarmee haar inwoners
was, plas en strijk, boodschappen en gehandicaptenvervoer door derden
kunnen laten uitvoeren. En daar beantwoordt tewerkstelling aan:
welgeteld 49.318 Voltijdse Eenheden in 2009 (1 VTE wordt gerekend
aan 1.600 effectieve arbeidsuren per werknemer, dat is het
gemiddelde wat een voltijdse loonarbeider per jaar presteert). Voor wie
twijfelt volgt hier de berekening: (78.214.707 gebruikte
cheques in 2009)/1.600 = 49.318 VTE. Aan gemiddeld 0,6
jobtime per werknemer, dwz 22,8h tewerkstelling in de 38 urenweek
werden in 2009 gemiddeld
82.197 werknemers met dienstencheques tewerkgesteld. Op 31/12/09
gemeten zijn dat
89.783 werknemers als we voortgaan op het aantal ingegeven
dienstencheques in het laatste kwartaal 2009. Dat is heel wat maar een
goed stuk minder dan wat anderen willen doen geloven die er al degenen
bijtellen die in 2009 wel met dienstencheques gewerkt hebben maar
intussen niet meer actief zijn. Hoe meer ontslagen hoe hoger het aantal
tewerkgestelden (geweest is). Het verslag van Idea Consult van 2009
(over 2008) is daarbij ontnuchterend: "De
werknemersenquête van 2007 gaf aan dat ruim 43% van de
dienstencheque-werknemers vóór instap in het systeem een andere betaalde
job had. Wanneer we dit aandeel toepassen op het totaal aantal
dienstencheque-werknemers in de loop van 2008, dan komen 44.478
werknemers uit een betaalde job in 2008)" (blz 122 evaluatieverslag
Idea consult). In Vlaanderen ligt dat % van dienstencheques werknemers
die uit een betaalde job komen op 50,5%. En voor 2009 zal Idea
Consult niet anders kunnen oordelen, ook al zal de beoordelaar misschien
veranderen.
Rapport Idea consult 2009 (over 2008)
door de overheid in de vergeethoek gestopt
Het inconsistente evaluatierapport van Idea Consult over 2008 (zie
documentatie), dat pas
na de zomervakantie werd vrijgegeven, is dit jaar zelfs geen
persmededeling door de overheid waard geweest. De onvergelijkbaarheid
van de indeling van ondernemingen met vorige jaren, het slechts beperkt
publiceren van de RVA-gegevens en het onderbrengen van de
Inschakelingsbedrijven onder commerciële ondernemingen zijn slechts
enkele bediscussieerbare ingrepen. Een verdere bespreking (en
samenvatting) van het Idea Consult rapport over 2008 is eventueel nog
voorwerp van een komende BuG.
Toch dit: een dienstencheques-werknemer langs een uitzendondrneming
kreeg in 2008 nog altijd
gemiddeld 15,6 aparte contracten van bepaalde duur voorgeschoteld. Ook
de audit van het Rekenhof mag verder onder de aandacht gebracht om
na te gaan in hoeverre men er al rekening mee gehouden heeft. Dit
Rapport was ronduit ontluisterend voor de gehele feitelijke en
organisatorische opzet van de dienstencheques. Maar zolang Sodexho niet
in de gelegenheid gesteld wordt elke cheque in een rekenblad te
verwerken met opgave van nummer onderneming, werknemer,
gebruiker en het aantal uren en de dag waarop deze gepresteerd zijn is
elke andere poging tot controle onnuttig. En zeg nu zelf, deze elementaire
administratieve verwerking op een eenvoudig rekenblad gebeurt niet,
zodat elk misbruik door een gebruiker of onderneming zelfs niet in beeld
komt en ongestraft blijft, begrijpe wie kan.
Gedetailleerde overzicht met alle tabellen en grafieken, zie
Technische
fiche dienstencheques 2009, in de commentaar beperken we ons tot
enkele opvallende vaststellingen.
Dienstenchequesoverzicht 2008-december 2009 (Bron RVA) |
Maand/ |
Aankoop |
Gebruik |
Gebruikers |
Onderne- |
jaar |
|
|
cumul |
mingen |
jan-08 |
5.329.401 |
3.773.187 |
613.356 |
1.764 |
feb-08 |
5.340.820 |
4.931.019 |
627.740 |
1.807 |
mrt-08 |
5.386.603 |
5.705.801 |
640.192 |
1.877 |
apr-08 |
10.131.381 |
5.725.265 |
655.896 |
1.862 |
mei-08 |
3.748.419 |
4.796.967 |
669.458 |
1.925 |
jun-08 |
4.758.412 |
5.884.704 |
684.453 |
1.966 |
jul-08 |
4.547.010 |
6.175.016 |
698.113 |
1.994 |
aug-08 |
4.414.757 |
4.884.289 |
712.264 |
1.986 |
sep-08 |
5.936.471 |
4.860.754 |
730.882 |
2.050 |
okt-08 |
6.748.732 |
5.857.051 |
746.729 |
2.038 |
nov-08 |
5.875.080 |
5.689.808 |
759.489 |
2.092 |
dec-08 |
11.379.820 |
6.870.505 |
772.460 |
2.130 |
Totaal 2008 |
73.596.906 |
65.154.366 |
772.460 |
2.130 |
jan-08 |
4.213.160 |
5.054.343 |
798.191 |
2.133 |
feb-08 |
4.766.789 |
6.293.929 |
811.543 |
2.213 |
mrt-08 |
6.369.703 |
6.346.258 |
827.145 |
2.245 |
apr-08 |
6.170.348 |
6.984.341 |
842.290 |
2.264 |
mei-08 |
6.184.358 |
6.187.465 |
859.151 |
2.273 |
jun-08 |
7.547.595 |
7.036.842 |
877.727 |
2.340 |
jul-08 |
5.967.001 |
7.229.969 |
894.207 |
2.369 |
aug-08 |
6.071.591 |
5.734.186 |
910.131 |
2.366 |
sep-08 |
7.694.883 |
6.493.772 |
931.102 |
2.406 |
okt-08 |
7.908.660 |
7.196.705 |
948.663 |
2.451 |
nov-08 |
7.509.603 |
7.054.405 |
962.586 |
2.471 |
dec-08 |
7.811.016 |
7.296.736 |
974.038 |
2.499 |
Totaal 2009 |
78.214.707 |
78.908.951 |
974.038 |
2.499 |
Evolutie 08-09 |
6,3% |
21,1% |
26,1% |
17,3% |
Door de hamsteraankoop in december 2008, in
het vooruitzicht van de prijsverhoging voor de gebruiker, is een vergelijking met 2008 van
aangekochte dienstencheques in 2009 vertekend, enkel een stijging met
6%. Het gebruik, dwz de ingifte van dienstencheques bij Sodexo door
de ondernemingen, stijgt evenwel met 21% tot 78.908.951.
Er treedt dus wel degelijk een vertraging op in de groei.
Niet alleen
vermindert de groei op twee jaar tijd van 52% naar 33% tot
21%, ook in de absolute aantallen is de expansie met
13.754.585 het laagste sinds 2009. Dat is uiteraard nog aanzienlijk
maar ook voor de 'nieuwe vraag' en omschakeling van 'bestaande vraag
naar dienstencheques' is er allicht een grens. Alhoewel, zonder
budgettaire enveloppe en zonder strikte controle op misbruiken,
boekhouding en of het wel degelijk om nieuwe tewerkstelling gaat is enkel de sky
the limit voor dienstencheques. Of is dat in deze 'crisistijden' juist
goed?
Gebruik dienstencheques per gewest |
|
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
Evolutie |
2003 |
212.214 |
0 |
10.722 |
222.936 |
|
2004 |
3.525.144 |
1.116.947 |
977.654 |
5.619.745 |
5.396.809 |
2005 |
8.672.989 |
5.270.633 |
3.271.501 |
17.215.123 |
11.595.378 |
2006 |
17.517.510 |
8.174.716 |
6.431.693 |
32.123.919 |
14.908.796 |
2007 |
26.107.686 |
12.197.381 |
10.624.220 |
48.929.287 |
16.805.368 |
2008 |
33.765.697 |
16.667.995 |
14.720.674 |
65.154.366 |
16.225.079 |
2009 |
40.282.239 |
20.598.741 |
18.027.971 |
78.908.951 |
13.754.585 |
Evolutie van gebruik tav voorgaande jaar |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
Ev 05/06 |
102% |
55% |
97% |
87% |
Ev 06/07 |
49% |
49% |
65% |
52% |
Ev 07/08 |
29% |
37% |
39% |
33% |
Ev 08/09 |
19% |
24% |
22% |
21% |
De maandelijkse fluctuaties van het gebruik van de dienstencheques is
vrij gelijklopend, alhoewel de afvlakking in het laatste kwartaal 2009
opvalt, hetgeen kan duiden op een zekere vertraging of zelfs
stabilisering van het gebruik.
Voor het eerst
daling aantal gebruikers dienstencheques in Vlaams gewest in december
2009
In plaats van het gecumuleerd aantal gebruikers van dienstencheques per
maand geeft de RVA vanaf 1/01/2009 ook elke maand het aantal gebruikers dat
de laatste 12 maanden dienstencheques aangekocht heeft. Dit gegeven laat
toe per maand niet alleen het aantal bijkomende gebruikers af te lezen maar ook het aantal 'wegvallende'
gebruikers te bereken en in beeld te brengen. Een wegvallende gebruikers is dan iemand
die de laatste 12 maanden geen dienstencheques meer besteld heeft.
Gebruikers laatste 12 maanden |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
jan-09 |
349.286 |
38.420 |
170.411 |
558.117 |
feb-09 |
353.953 |
39.375 |
172.937 |
566.265 |
mrt-09 |
359.924 |
40.541 |
176.073 |
576.538 |
apr-09 |
361.494 |
41.339 |
178.051 |
580.884 |
mei-09 |
368.209 |
43.073 |
181.384 |
592.666 |
jun-09 |
375.457 |
45.080 |
184.951 |
605.488 |
jul-09 |
380.357 |
46.489 |
188.525 |
615.371 |
aug-09 |
386.311 |
47.826 |
192.389 |
626.526 |
sep-09 |
394.100 |
49.981 |
196.731 |
640.812 |
okt-09 |
400.281 |
51.793 |
200.076 |
652.150 |
nov-09 |
405.382 |
53.069 |
202.763 |
661.214 |
dec-09 |
404.983 |
53.584 |
202.949 |
661.516 |
% op ooit |
68,6% |
69,7% |
69,0% |
67,9% |
Zo wordt zichtbaar dat in het Vlaamse gewest voor het eerst een
afname is van het aantal gebruikers: er zijn in Vlaanderen 6. 596
nieuwe gebruikers bijgekomen, dwz die voordien geen dienstencheques
hebben aangekocht, maar er zijn in december 2009 ook 6.995 vroegere
gebruikers die de laatste 12 maanden geen dienstencheques gekocht
hebben zodat het saldo negatief is, -399
gebruikers. Dit kan eenmalig zijn maar misschien ook voorbode van een
trend of een aanduiding van een zeker plafond in het gebruik. Op te merken valt ook dat 32,1% van
al degenen die ooit dienstencheques aangekocht hebben er de laatste
12 maanden in 2009 geen meer hebben gekocht. Omgekeerd zijn nog
661.516 gebruikers actief met dienstencheques of 67,9% van de
974.038 die er ooit gebruikt hebben.
Alle tabellen en een uitgebreid aantal grafieken zijn terug te vinden op
de
technische fiche dienstencheques 2009 .
Gemiddeld 129
dienstencheques per gebruiker per maand
in 2009
In de
Standaard van 14/10/09 fronste al de wenkbrauwen bij het
mogelijk besparingseffect (33 miljoen €!) van een aankoopbeperking tot
500 dienstencheques per jaar die vanaf 1 januari 2010 is ingegaan, terwijl het gemiddeld gebruik voor
2009 129 cheques per gebruiker per jaar is of 9 cheques per week
per gebruiker. De Standaard vermoedde dat het vooral bedoeld was voor 'Bread
en Breakfast' huizen die al hun kamers met dienstenchequespersoneel laten kuisen'. Vraag is of deze
misbruiken niet met andere middelen moet opgekuist worden, zoals het
geval was bij een Bejaardenhuis z'n kuispersoneel tot
dienstenchequespersoneel gerecycleerd had (DM 17/12/09).
Aantal gekochte dienstencheques gebruiker/maand 2009 |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
jan-09 |
132 |
148 |
121 |
130 |
feb-09 |
129 |
147 |
119 |
127 |
mrt-09 |
128 |
147 |
118 |
126 |
apr-09 |
119 |
141 |
113 |
119 |
mei-09 |
121 |
141 |
115 |
120 |
jun-09 |
123 |
142 |
116 |
122 |
jul-09 |
124 |
142 |
116 |
123 |
aug-09 |
125 |
142 |
115 |
123 |
sep-09 |
125 |
141 |
115 |
123 |
okt-09 |
145 |
161 |
133 |
142 |
nov-09 |
145 |
163 |
133 |
143 |
dec-09 |
147 |
167 |
134 |
144 |
Gemidd. |
130 |
149 |
121 |
129 |
Maar wat te denken van 2.000 dienstencheques-uren voor gehandicapten e.a. -
Nemen
dienstencheques de zorg over?
Voor mindervalide personen, ouders van een minderjarige met een handicap, bejaarden die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genieten en éénoudergezinnen met één of meer kinderen ten laste, wordt het maximum aantal dienstencheques per jaar verhoogd tot
2.000, mits indiening van de nodige attesten, zie
maximum 2.000 dienstencheques voor de concrete modaliteiten.
Men kan
zich proberen iets voor te stellen bij 2.000 professioneel gepresteerde
en betaalde uren per persoon per jaar
voor poets-, strijk-, vervoer- en boodschappen. Is de behoefte bij gehandicapten,
ouders van minderjarige gehandicapten, bejaarden met erkenning hulp van
derden dan zo groot
of is het de bedoeling langs dienstencheques ook zorgtaken op te nemen?
Wordt hier de onderliggende bedoeling van dienstencheques duidelijk
om langs een 'chequesysteem' de zorg, of delen ervan, te vermarkten en
de commerciële ondernemingen toe te laten in te breken in de zorg
ook al neemt het federaal budget hiermee een 'gemeenschaps'kost ten
laste? Het PAB (Persoonlijk Assistentiebudget) en meer nog het PGB
(Persoonsgebonden Budget) en sommige gehandicaptenorganisaties zien de federale overheid
graag komen omdat zij hiermee hun eigen budgetten kunnen saneren en
zo een gedeelte van de 'persoonsgebonden kosten' afwentelen op het federale budget. Of de
vakbonden en de recent gestarte Witte Woede hiermee kunnen lachen is een
andere zaak. Geen dienstencheques in zorg/welzijn, zo klinkt het in hun
Vlaamse programma. Dat is echter vergeten in hun federaal programma,
want het is langs het kabinet Milquet dat de poorten worden opengezet
voor markt en commercie in de Non-Profitsectoren: omzetten van zorgkosten in
zorgcheques (zoals bij bij PAB en PGB-experiment), met de
dienstencheques als paard van Troje. En het personeel dat in dienst komt
langs PAB en PGB is zelfs niet altijd verzekerd van een toepassing van
de sectorale CAO's, ook het dienstencheques-personeel niet.
Aantal gekochte dienstencheques gebruiker/maand 2009 |
Jaar |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
Totaal |
jan-09 |
132 |
148 |
121 |
130 |
feb-09 |
129 |
147 |
119 |
127 |
mrt-09 |
128 |
147 |
118 |
126 |
apr-09 |
119 |
141 |
113 |
119 |
mei-09 |
121 |
141 |
115 |
120 |
jun-09 |
123 |
142 |
116 |
122 |
jul-09 |
124 |
142 |
116 |
123 |
aug-09 |
125 |
142 |
115 |
123 |
sep-09 |
125 |
141 |
115 |
123 |
okt-09 |
145 |
161 |
133 |
142 |
nov-09 |
145 |
163 |
133 |
143 |
dec-09 |
147 |
167 |
134 |
144 |
Gemidd. |
130 |
149 |
121 |
129 |
Na zes jaar nivellering gebruik dienstencheques tussen de gewesten
Zes jaar na het invoeren van de
dienstencheques is op een of andere manier toch een nivellering in het
gebruik van de dienstencheques tussen de gewesten opgetreden. Vraag is
evenwel wat hierin het aandeel van de nieuwe vraag is en welk van een
doorschuiven van bestaande tewerkstelling naar de dienstenchequesfinanciering, en eventueel het oneigenlijk- of misbruik?
Daar kan niemand momenteel een antwoord op geven.
Het aandeel van het Vlaams gewest zakt in
2009 tot 61,5% of enkele % meer dan haar aandeel in de Bevolking. Vooral
Brussel heeft op twee jaar een een forse en merkwaardige inhaalbeweging
gemaakt.
Boekhoudkundige controle dienstencheques is volledig afwezig
In de boekhouding van een onderneming is het essentieel dat ALLE
kosten die nodig zijn om een product te maken of een bepaalde dienst te leveren zichtbaar
worden evenals ALLE inkomsten die het maken en aanbieden van dit product
of deze dienst
meebrengen. Dit elementaire en voor de hand liggend principe moet echter
niet gevolgd worden in de dienstencheques-ondernemingen. Er bestaat geen
boekhoudkundig plan en de verplichting tot
neerlegging van de rekeningen bij de Nationale Bank kan hier ten genen
dele iets verhelderen. De audit van Price Waterhouse Cooper van 2007 is
het enige dat een aanduiding geeft van de boekhoudkundige gaten die maar
al te veel met mist, winst en overschot worden ingevuld door commerciële
ondernemingen, en waar de extra aanbreng van lokale of de
gemeenschapsoverheid op vlak van materiaal, infrastructuur, personeelsomkadering enz... buiten beeld blijven.
De Dienstencheques-financiering is ENKEL bedoeld voor personele kosten,
en in de rekeningen mogen de uitbetalingen van Sodexo voor ingediende
cheques enkel naast uitgaven voor personele kosten van het
personeel dat het poets-,
strijk-, vervoer- boodschappenwerk uitvoert, gesteld worden. ALLE andere
kosten dienen evenwel in beeld te komen in het financieel verslag alsmede
alle
andere inkomsten om deze kosten te dekken. Ook alle lastenverminderingen,
zowel op gemeenschaps- als op federaal niveau dienen opgegeven te worden.
enkel op deze wijze kan nagegaan worden in welke mate de
overheidsbetoelaging exclusief aangewend voor dienstenchequesjobs, waar
men andere inkomsten van betrekt en welke overschot/winst langs het dienstenchequeswerk
gemaakt wordt, en waar dit aan besteed wordt.
Zonder een stringente boekhoudkundige controle, zoals van toepassing
voor alle andere ondernemingen die met overheidsmiddelen werken in de
sociale sectoren, blijven de dienstencheques de Far West.
De totale kostprijs van dienstencheques bedraagt 2.080 miljoen €
In totaal wordt 2.080 miljoen € (meer dan 2 miljard €) besteed
aan dienstencheques. De Rijks sociale Zekerheid draagt hier 1.238
miljoen € aan bij. Door belastingsvermindering verhoogt de kostprijs met
minstens 178 miljoen € voor de overheid. Langs het ter
beschikking stellen van materiaal, infrastructuur, personeel voor de
organisatie, toezicht en omkadering van het dienstenchequespersoneel
worden minstens 250 miljoen € geactiveerd door lokale, gewest- en
gemeenschapsoverheden. Hier spreken we dan nog niet over de indirecte
kosten van commerciële ondernemingen die zij uit eigen middelen
betrekken maar die langs de bijkomende lastenverminderingen gefinancierd
worden. De gebruikers tenslotte dragen 415 miljoen€ of 20%
van de totale kost, en hen wordt maar marginaal enige meerkost ten laste
gelegd.
Detail kostprijs dienstencheques 2009 in miljoen € |
1. RSZ-uitgaven |
Bedragen |
% |
- Toelage DC-cheques |
1.049 |
50,4% |
- Andere lastenverminderingen |
168 |
8,1% |
- Beheerskosten |
20 |
1,0% |
Totaal RSZ |
1.238 |
59,5% |
2. Belastingskosten |
178 |
8,5% |
3. Overheden voor materiele kosten, |
250 |
12,0% |
infrastructuur, omkadering personeel |
|
0,0% |
Totaal overheidskosten |
1.665 |
80,1% |
Gebruikersijdrage |
415 |
19,9% |
Totale kostprijs dienstencheques |
2.080 |
100,0% |
Slechts 60,9% van de kostprijs wordt aangewend voor de lonen van het
dienstenchequespersoneel.
Een korte berekening leert dat 1 VTE
dienstenchequesjob 2.080 miljoen€/49.318 = 42.175€ kost, hetgeen
een fenomenaal bedrag is voor een laaggekwalificeerde, in hoofdzaak door
de overheid betoelaagde job. De loonkost van een
dienstenchequeswerknemer, voortgaande aan 10€ brutoloon per uur is
(10€) x 1976 (betaalde uren per jaar) x 1,30 (30% patronale lasten) =
25.688 € per jaar. Dwz het rendement van de geïnvesteerde middelen
is 25.688 €/42.175€ = 60,9%. Bij de Sociale Maribel in de non-Profit is dit
98,2%.
Misschien geen slecht idee om het geheel van het dienstenchequesbeheer
en organisatie
naar de Sociale Maribelfondsen over te hevelen. Zijn 'Buurtdiensten',
'Services de proximité' in essentie geen sociale dienstverlening die
onder de 'Non-Profit' thuishoort? Hiermee zou ook het personeelsstatuut
veel beter kunnen bewaakt worden.
Is België een "socialistisch koninkrijk"
België maakt met haar 1,6 miljard € overheidsuitgaven aan poets
en strijk een goede beurt
bij Europa, nergens wordt zo inventief met overheidsmiddelen
opgesprongen, en nergens wordt er zo inventief mis- of gebruik van
gemaakt. Maar dat is voor de Liberale voortrekkers niet genoeg. Ook de gemeenten
moeten met dienstencheques sneeuw kunnen ruimen, niet alleen voor wie het niet zelf kan maar ook voor publieke
parkings, fietspaden enz, en ook
bij andere gevallen van acute maatschappelijke overlast zo stelde
Open Vld-Senator Ann Somers (DM 23/12/09). Dat kan ideeën geven voor
Brussel bv. Het dienstencheques-project brengt België alleszins dichter bij de status van
'socialistisch koninkrijk' waarover een Witrus lyrisch kon doen
in zijn thuisland, "en ik ben opgegroeid in de Sovjet-Unie, dus ik
kan de vergelijking maken" zo besloot hij toen ik hem er op attent
maakte dat in België bijna de helft van de loontrekkende tewerkstelling
door de overheid gefinancierd wordt, en maar goed ook, want daarmee is
België best resistent tegen bancaire, economische, sociale,
maatschappelijke en politiek crisissen.
Jan Hertogen, socioloog
|