| 
        
        BuG 200 – Bericht uit het Gewisse – 14 oktober 2013
 BuG 
        200  on-line                       
        Printversie (7p)
 
 Maggie zet blok(je) op inkomende vreemdelingen in 
        2012,
 een analyse van de inkomende vreemdelingen tussen 1989 en 
        2012
 
 123.037 immigranten in 2012 i.p.v. 131.869 in 2011 
        (-6,7%),
 9.104 erkenning asiel in 2012 i.p.v. 13.323 in 2011 (-31,7%),
 16.979 herinschrijvingen in 2012 i.p.v. 16.687 in 2011 (+1,7%),
 28.105 asielaanvragers in 2012 i.p.v. 31.195 in 2011 (-11,0%),
 = 177.225 inkomende vreemdelingen in 2012 tegenover
 193.792 in 2011 of een vermindering met 16.571 (-8,6%)
 
 Bevolkingsdynamiek:  Rijk, 
        Provincies, Gemeenten 1989-2012
 
           Vooraf 1. 
        {Rechts + Extreem Rechts} 
        zakt onder de 40% in de peiling van VRT/DS van 10/10/2013
 
        Zoals professor Bart Maddens al een 
        tijdje aangeeft moeten de kiesuitslag 2014 en de peilingen afgemeten 
        worden aan de mate waarin N-VA 'incontournable' is, dwz wanneer ze samen 
        met de uitslag van Vlaams Belang en LDD een meerderheid kunnen vormen. 
        Dwz dat alle andere partijen samen geen 50% van de stemmen/mandaten 
        halen. Vandaar dat de eerste oefening bij een peiling (en de uitslagen) 
        die dient te gebeuren het samentellen is van de uitslagen van N-VA, VB en 
        LDD. Dat doen we hier voor de 8 peilingen van VRT en De Standaard, 
        vergeleken ook met de uitslag van de vorige verkiezingen in juni 2010:
 
         
        Tot mei 2013 waren N-VA en VB, en ook LDD 
        communicerende vaten, dwz de winst van de ene in de peilingen kwam voort 
        uit het verlies van de andere. Op 09/2012 haalden de drie samen hun 
        hoogste score, 47,10%, vooral door de hoge score van de N-VA, 
        36,30%. Maar daarna kalft de score van de N-VA af tot 32,10% 
        in 05/2013, ook al verschrompelt de LDD tot 0,40% terwijl het VB 
        maar beperkt stijgt tot 10,60% en dus het verlies van de N-VA 
        niet meer volledig compenseert. En dan voelde men de bui al hangen. Op 
        10/2013 blijft het VB op dezelfde score hangen maar zakt de N-VA van 
        32,2% naar 27,90%, een vermindering met 8,40% tav van 
        09/2013, een jaar geleden, enkel gecompenseerd door een stijging van 
        1,1% van het Vlaams Belang, terwijl het LDD gelijk bleef met 
        1,30%.
 Evenzeer als de daling van de N-VA met 8,40% krijgt 
        de samentelling van {Rechts + Extreem Rechts} ook een serieuze tik, nl van 47,10% in september 2012 naar 
        39,8% in oktober 2013, of een daling met 7,3%, 
        zodat de afstand tot de helft van de stemmen 10,2% 
        geworden is. Er is werk voor de boeg voor de N-VA om een zwarte 
        meerderheid te bekomen in 2014.
 
 Vooraf 2. Joep Konings, professor economie van de KUL en trekker van het N-VA professorenclubje aan de KUL 
        (VIVES), heeft een onderzoek afgewerkt voor Comeos, een 
        werkgeversorganisatie van 18 
        deelsectoren in de Handel. De sector Handel telt 400.000 
        werknemers en zou daarmee 17% van de private tewerkstelling in 
        België omvatten. De Standaard titelt meteen: "Handel zorgt voor 
        17% van de Belgische Jobs",
        DS 
        van 11/10/2013, darrmee steekt de Handel de Non-Profitsectoren 
        voorbij. Tsja, hoe staat het in het rapport of hoe onzorgvuldig kan een 
        krant zijn in haar verwerking?. Als 400.000 17% is dan is 100% 2.352.941. 
        Is dat dan het totaal private tewerkstelling, met inbegrip van de 
        zelfstandigen. Het aantal werkenden in België is afgerond 4,5 miljoen, 
        zelfstandigen inbegrepen en 3,8 miljoen loontrekkenden. Als de 
        publieke tewerkstelling,  wordt afgetrokken, en in de rekening van 
        Joep Konings, zijn er dat 1,5 miljoen dan klopt de rekening, de 
        Handel omvat 17% van de private tewerkstelling, maar in de 
        titeling van De Standaard moeten dat 11% van de jobs (werknemers) 
        of 9% van alle jobs zijn, zelfstandigen inbegrepen.
 
 In het overzicht van de 
        RSZ/RSZPPO tewerkstelling omvat Groot- en kleinhandel 484.115 
        werknemers in 2012,  (zie
        BuG 197en bijhorende tabel), een vermeerdering tav 2008 met 9.438
        voor de kleinhandel maar een daling van 4.466 bij de 
        groothandel (zie
        BuG 192 en bijhorende tabel) en -218 voor de handel mbt auto's, 
        samen dus een stijging met 4.754. Dat is anders dan de 11.000+ 
        in de periode 2008-2011 waar het artikel over spreekt voor de 
        retailsector. De echte vervangingsrush zal pas binnen een decennium 
        echt aan de gang gaan maar er is een continue aantrek van jongere 
        werknemers die ook duurzaam blijkt. Een sector met toekomst, zeker voor 
        de jongeren, die zich binnen enkele jaren uitdrukkelijk zullen mengen in 
        de 'struggle for the working 'people"
 
         
  
        
        
        Vooraf 3. En zou men in Meulenberg
        de ervaring van Luc Lamine 
        en de (federale) politie van Brussel niet 
        inroepen om politieinterventies wat minder klungelig te laten verlopen 
        dan in Meulenberg zo te zien het geval geweest is. Bv als men zich 
        terugtrekt met 14 (veertien) politiewagens men best niet langs het hot 
        point passeert, zoals te zien is op het filmpje dat elkeen langs de 
        krantensites kan exploreren en waarop degene die de actie leidt zonder 
        hoofddeksel rondlopend z'n manschappen instructies geeft.
 
 Het hoeft allicht ook geen decennium te duren voor men degenen die voor 
        problemen zorgen 
        en de werkloze jongeren van Meulenberg van nu in hogere getale zal 
        terugvinden in het eigen politiekorps en in andere uniformberoepen zoals 
        bij het spoor, bewakingsfirma's, verzorgingssector, chauffeurs bij de 
        Lijn, gevangenisbewakers, Bpost.. Misschien daarrond ook eens een forse 
        campagne opzetten in Meulenberg, met het Europese geld van de recyclage 
        van de Ford bv.
 
 
 De inkomende vreemdelingen, het blokje van De Block.
 
 Migratie moet je best bekijken langs de inkomende zijde. Wie weggaat en 
        met hoeveel kan wel het saldo (inkomend min buitengaand) beïnvloeden 
        maar dat ziet men niet, wel degenen die bijkomen. Als de helft van een 
        klas vertrekt en de helft wordt vervangen door nieuwe leerlingen, dan 
        blijft het aantal in de klas gelijk, maar de aandacht, begeleiding en 
        werklast stijgt uiteraard met 100%. Dus een overzicht van de 
        instroomzijde van vreemdelingen, waar De Block en de huidige politieke 
        klasse een blokje voor wil steken.
 
 
 
        
          Maar met het voorliggende totaal van de loop van de bevolking dat enkele 
        dagen geleden door AD SEI is vrijgegeven en dat in een vorige
        
        BuG 199 besproken werd, is men er 
        nog niet. Als het enkel een statistisch overzicht betreft van de totale 
        bevolking, zonder onderscheid Belgen en Vreemdelingen, weet men bv niet 
        of een verhoogde immigratie voortkomt uit een verhoogd aantal 
        vreemdelingen dan wel een verhoogd aantal Belgen dat terugkeert naar 
        België, of omgekeerd bij een vermindering van migratie of dit voortkomt 
        uit een vermindering van het aantal Belgen dat terug immigreert naar 
        België samen met een verhoging van het aantal immigrerende 
        vreemdelingen. Un train peut en cacher un autre. Als de 
        vermindering van de terugkeer van Belgen de verhoging van immigrerende 
        vreemdelingen maskeert, is men nog niet veel wijzer, integendeel, kan 
        men zichzelf wat wijsmaken.
 
 Maar ook het aantal ‘ambtelijk geschrapten en heringeschrevenen’ trekken 
        één en ander scheef. In een jaar met veel geschrapten daalt het 
        migratiesaldo, met veel heringeschrevenen stijgt de immigratie. Als een 
        jaar later minder herinschrijvingen zijn, daalt de immigratie, terwijl 
        er misschien juist meer buitenlandse inwijking is. In 2008 en 2009 was 
        er zo’n opstoot van herinschrijvingen. Hetzelfde met de regularisaties 
        van 2009, als dat effect uitgedoofd is kan men zeggen dat de immigratie 
        gedaald is terwijl enkel de geregulariseerden van de vroegere 
        asielvragers en ‘niet-regulieren’ gedaald is. En wat met het 
        wachtregister asiel? Dat zijn ook ‘wettig’ verblijvende inwoners, maar 
        ze worden niet meegeteld in de bevolkings- of immigratiecijfers, ook al 
        moet dit volgens Europa wel gebeuren. Eigenlijk moeten het aantal 
        erkende asielaanvragen (te onderscheiden van de erkenning van een 
        asielvraag als vluchteling) bij de immigratiecijfers gevoegd worden, wat 
        in bovenstaand overzicht ook het geval is.
 
 Conclusie van dit alles is een overzicht waarin het detail van alle 
        inkomende vreemdelingen tussen 1989 en 2012 worden samengebracht, met 
        het detail van de inkomende vreemdelingen. We houden dan nog geen 
        rekening met kinderen van vreemdelingen die in feite ook het aandeel 
        vreemdelingen doen groeien in een bepaald jaar. Maar daarvoor behoeven 
        we een statistiek met onderscheid Belgen en Vreemdelingen, dat is voor 
        later dus.
 
 Voor we in detail elk van instromende pistes van vreemdelingen 
        bespreken, even aandacht voor een basisvaststelling, nl de groei van de 
        immigratie sinds 1991, Zwarte Zondag.
 
 1. Sinds Zwarte Zondag 1991, verdubbeling migratie in België
 
 In het bovenstaande beeld is goed de verdubbeling te zien van de 
        inkomende vreemdelingen na zwarte zondag 1991 in België. Het is mede 
        dankzij het Vlaams Blok, Vlaams Belang dat de anti-migratiestem monddood 
        gemaakt is in België. Dankzij Objectief  497.197 - een 
        petitieactie om een zelfde aantal handtekeningen te verzamelen voor een 
        gelijkberechtiging van vreemdelingen als het aantal stemmen voor het 
        Vlaams Blok in 1991 -  en de Belgische wetgever in 1999 zijn de 
        vreemdelingen, die dit wilden, in grote mate Belg kunnen worden en 
        hebben zo een volledige gelijke rechtspositie verkregen.
 
 Van 1989 af geteld zijn er 766.254 vreemdelingen Belg geworden, en, 
        samen met hun nageslacht na hun Belgwording is dat meer dan het dubbele 
        van de 497.197 die men vooruitstelde in Objectief 497.197.
 
 In 2012 waren er 38.612 nieuwe Belgwordingen, het hoogste aantal sinds 
        2002, een topaantal rekening houdend met alles wat in het gelid gebracht 
        is om Belgwordingen te ontmoedigen, de kers op de taart van essentieel 
        en geslaagd integratiebeleid langs de Belgwordingen sinds 2000, trouwens 
        sinds jaar en dag toegejuicht door de OESO en de Europese instellingen. 
        Vanaf 2013 zal allicht minder slagroom op de Belgwordingstaart gespoten 
        worden, maar het zal enkel een vertraging betreffen in de Belgwording, 
        die juist de wil uitdrukt en realiseert om volledig lid te worden van de 
        Belgische gemeenschap. Misschien kan, zoals in andere landen, telkens 
        een feestje opgezet worden in de gemeenten om de Belgwordingen van het 
        voorbije jaar te vieren en in de bloemetjes te zetten. Iedereen kan dan 
        uit volle borst het Belgisch volkslied zingen, een verplicht nummertje 
        opgelegd door de minister van inburgering Bourgeois.
 
 2. Immigratie vanuit het buitenland
 
 Na 1991 
        is er een lichte achteruitgang geweest in de immigratie tot 1997 waar er 
        een omslag gebeurt en met enkele haperingen afgestevend wordt naar een 
        eerste piek in 2008 met 119.191 buitenlandse inwijking (zonder 
        asielerkenning) en een lichte terugval in 2009 naar de vooralsnog 
        hoogste immigratiepiek in 2011 met 131.869 inkomende migranten 
        uit het buitenland, de belangrijkste groep om de migratie aan af te 
        meten. Dat is juist het dubbele van de 67.460 van 1991 en de 
        54.169 van 1989, waar dit overzicht mee begint.
 
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Belgiië: Inkomende vreemdelingen naar statuut + asielaanvragen 
              1989-2012 |  
              | Jaar | Nis code | Het Rijk | Inwijking buitenl. | Verand. reg. Asiel | Herinschr. na schrap. | Totaal im-migratie | Asielaan-vragers | Immigra-tie + Asiel |  
              | 1989 | 00000 | Het Rijk | 54.169 | 0 | 5.898 | 60.067 | 10.303 | 70.370 |  
              | 1990 | 00000 | Het Rijk | 62.662 | 0 | 6.267 | 68.929 | 16.441 | 85.370 |  
              | 1991 | 00000 | Het Rijk | 67.460 | 0 | 7.157 | 74.617 | 19.615 | 94.232 |  
              | 1992 | 00000 | Het Rijk | 66.763 | 0 | 9.177 | 75.940 | 22.448 | 98.388 |  
              | 1993 | 00000 | Het Rijk | 63.749 | 0 | 9.013 | 72.762 | 33.932 | 106.694 |  
              | 1994 | 00000 | Het Rijk | 66.147 | 0 | 9.474 | 75.621 | 18.213 | 93.834 |  
              | 1995 | 00000 | Het Rijk | 62.950 | 0 | 8.613 | 71.563 | 14.490 | 86.053 |  
              | 1996 | 00000 | Het Rijk | 61.522 | 0 | 9.059 | 70.581 | 15.752 | 86.333 |  
              | 1997 | 00000 | Het Rijk | 58.849 | 0 | 15.729 | 74.578 | 14.819 | 89.397 |  
              | 1998 | 00000 | Het Rijk | 61.266 | 4.985 | 17.561 | 83.812 | 27.897 | 111.709 |  
              | 1999 | 00000 | Het Rijk | 68.466 | 5.275 | 17.883 | 91.624 | 45.440 | 137.064 |  
              | 2000 | 00000 | Het Rijk | 68.616 | 1.931 | 18.841 | 89.388 | 55.440 | 144.828 |  
              | 2001 | 00000 | Het Rijk | 77.584 | 10.262 | 22.564 | 110.410 | 31.542 | 141.952 |  
              | 2002 | 00000 | Het Rijk | 82.655 | 6.805 | 24.397 | 113.857 | 23.903 | 137.760 |  
              | 2003 | 00000 | Het Rijk | 81.913 | 4.871 | 25.276 | 112.060 | 21.138 | 133.198 |  
              | 2004 | 00000 | Het Rijk | 85.378 | 6.305 | 25.553 | 117.236 | 20.175 | 137.411 |  
              | 2005 | 00000 | Het Rijk | 90.364 | 14.989 | 27.457 | 132.810 | 20.502 | 153.312 |  
              | 2006 | 00000 | Het Rijk | 96.290 | 12.496 | 28.913 | 137.699 | 14.648 | 152.347 |  
              | 2007 | 00000 | Het Rijk | 106.576 | 9.828 | 30.005 | 146.409 | 14.051 | 160.460 |  
              | 2008 | 00000 | Het Rijk | 119.191 | 12.748 | 32.213 | 164.152 | 15.588 | 179.740 |  
              | 2009 | 00000 | Het Rijk | 116.950 | 15.501 | 34.028 | 166.479 | 22.785 | 189.264 |  
              | 2010 | 00000 | Het Rijk | 128.813 | 22.487 | 14.877 | 166.177 | 26.130 | 192.307 |  
              | 2011 | 00000 | Het Rijk | 131.869 | 13.323 | 16.689 | 161.881 | 31.915 | 193.796 |  
              | 2012 | 00000 | Het Rijk | 123.037 | 9.104 | 16.979 | 149.120 | 28.105 | 177.225 |    In 2012 is er, na de terugval van 2009, een vermindering van de 
        immigratie tot 123. 037, het 3de hoogste ooit en nog 
        altijd hoger dan de vorige piek in 2008. Nagegaan moet worden wat hierin 
        het aandeel vreemdelingen en de terug immigrerende Belgen is. Zien voor 
        wie de omslag in immigratieaantal gebeurt en in welk volume wanneer de 
        gegevens voor Belgen en vreemdelingen apart gekend zijn.
 
 "Als ze zich maar niet met hun gezin 
        herenigen", 
        dat lijkt wel het adagio van het nieuwe 
        migratiebeleid.
        In haar antwoord op de vraag van Nahima Lanjri, Theo Francken, Karin 
        Temmerman en Denis Ducarme gaf Maggie De Block volgende info over de 
        evolutie van verblijfsvergunningen omwille van gezinshereniging, zie HLN 
        van  22/01/2012. Gezinshereniging is gedaald van 41.336 in 2010 naar 36.828 in 
        2011 (-4.509 of -11%) tot 30.096 (-6.732 of
        -18%). Deze verminderde gezinshereniging heeft alleszins niet 
        verhinderd dat de buitenlandse immigratie gestegen is tot een historisch 
        maximum van 131.869 in 2011 en de vermindering met 8.832 in 2012, 
        waarin het aandeel van de vermindering gezinshereniging een belangrijke 
        plaats inneemt.
 
 Zie ook het interessante jaarrapport 2012 migratie van het CGKRB, 
        waarin ook het gegeven gezinshereniging geanalyseerd wordt en waaruit 
        blijkt dat de familiehereniging in België zich niet onderscheidt van 
        deze van andere vergelijkbare landen.
        En niets wijst er op dat dit op termijn erg zal veranderen, behoudens 
        voor wie z’n wensen voor werkelijkheid houdt. De verscherpte voorwaarden 
        wat bestaansmiddelen en leeftijd betreft zullen enkel zorgen voor een 
        vertraging van gezinshereniging, die toch een fundamenteel onderdeel 
        vormt van de rechten van de mens, de Belgische politiek niet gelaten.
 
 3. Overgang wachtregister asiel naar regulier verblijf.
 
 De erkenning van vluchtelingen is een constante met een aantal 
        toperkenningen van 3.951 in 2011 en 4.419 in 2012, het dubbele van het 
        aantal erkenningen in 2009, en dat ook op rekening van Maggie De Block.
 
 
          
          
            
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
              
            
            
              | Asielvragen,-zoekers, erk. vluchteling, betwisting, regularisatie, 
              terugkeer, uit wachtregister |  
              |  | Asielaan-vragen(1) | Asielzoe-kers (1) | Erkenn. vlucht.(1) | Vrijwill. terugk. | Gedw. terugk. | Gedw.+ vrijw.(6) | Vreemd. betw.(2) | Regula-risat.(3) | Uit wacht- regist.(4) | Wachtre-gister(5) |  
              | 1986 | 7.456 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1987 | 5.352 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1988 | 4.458 |  | 308 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1989 | 8.112 |  | 505 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1990 | 12.945 | 16.441 | 499 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1991 | 15.444 | 19.615 | 595 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1992 | 17.675 | 22.448 | 756 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1993 | 26.882 | 33.932 | 1.027 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1994 | 14.340 | 18.213 | 1.492 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1995 | 11.409 | 14.490 | 1.293 |  |  |  |  |  |  |  |  
              | 1996 | 12.403 | 15.752 | 1.559 |  |  |  |  |  |  | 20.352 |  
              | 1997 | 11.668 | 14.819 | 1.707 |  |  |  | 142 |  |  | 18.828 |  
              | 1998 | 21.965 | 27.897 | 1.446 |  |  |  | 250 |  | 4.985 | 33.496 |  
              | 1999 | 35.778 | 45.440 | 1.238 |  |  |  | 280 |  | 5.275 | 68.699 |  
              | 2000 | 42.691 | 55.440 | 1.198 |  |  |  | 208 |  | 1.931 | 88.386 |  
              | 2001 | 24.549 | 31.542 | 898 | 3.633 | 10.843 | 14.476 | 259 |  | 10.262 | 91.591 |  
              | 2002 | 18.805 | 23.903 | 1.169 | 3.225 | 11.351 | 14.576 | 160 |  | 6.805 | 95.677 |  
              | 2003 | 16.940 | 21.138 | 1.202 | 2.822 | 10.912 | 13.734 | 183 |  | 4.871 | 83.172 |  
              | 2004 | 15.357 | 20.175 | 2.280 | 3.275 | 8.278 | 11.553 | 99 |  | 6.305 | 90.919 |  
              | 2005 | 15.957 | 20.502 | 3.059 | 3.741 | 8.323 | 12.064 | 671 | 11.630 | 14.989 | 84.751 |  
              | 2006 | 11.587 | 14.648 | 1.922 | 2.811 | 8.744 | 11.555 | 469 | 10.207 | 12.496 | 72.039 |  
              | 2007 | 11.115 | 14.051 | 2.122 | 2.595 | 6.030 | 8.625 |  | 11.335 | 9.828 | 62.714 |  
              | 2008 | 12.252 | 15.588 | 2.537 | 2.669 | 5.252 | 7.921 | 550 | 8.369 | 12.748 | 54.859 |  
              | 2009 | 17.186 | 22.785 | 2.303 | 2.668 | 5.174 | 7.842 | 437 | 14.830 | 15.501 | 47.548 |  
              | 2010 | 19.941 | 26.130 | 2.818 | 3.088 | 5.449 | 8.537 |  | 24.199 | 22.487 | 48.822 |  
              | 2011 | 25.479 | 31.915 | 3.951 | 3.870 | 6.443 | 10.313 |  | 9.509 | 13.323 | 59.059 |  
              | 2012 | 21.463 | 28.105 | 4.419 | 5.656 |  |  |  | 4.412 | 9.194 | 62.709 |  
              | (1) Verslagen Commissariaat-Generaal Vluchteling en Staatslozen en 
              Eurostat |  
              | (2) Raad voor Vreemdelingenbetwistingen |  
              | (3) Regularisties in het jaarverslag DVZ en overzichten 
              staatssecretaris |  
              | (4) Uit de jaarlijkse overzichten loop van de bevolking |  
              | (5) Gegevens Rijksregister, op datum van 31/12, in 2012 afgeleid 
              gegeven |  
              | (6) Van 2001-2011 uit jaarverslag Dienst VreemdelingenZaken,  2012 
              Voor het eerst VTK Fedasil+DVZ |   
        De toekenning van regularisaties na de indieningsmogelijkheid in 2000 
        heeft zich uitgespreid over de daaropvolgende jaren. De regularisatie in 
        2009 daarentegen is vooral geabsorbeerd in 2010 en 2011, vandaar de 
        logische vermindering van 24.199 in 2010, over 9.509
        in 2011 tot 4.412
        in 2012. Dat is moeilijk een 
        vermindering van de immigratie te noemen, ook al telt het sterk door in 
        de totale immigratie.
 
 De overgang vanuit het wachtregister asiel, 22.487 
        in 2010, 13.323 in 2011 naar
        9.104 in 2012 geeft maar 
        gedeeltelijk een overzicht van de regularisaties, naast de erkenningen 
        als vluchteling. Een niet een ‘illegaal’, dwz een 
        niet-verblijfsgerechtigde die ook niet (meer) als asielvrager is 
        geregistreerd, dus zich ook niet in het wachtregister asiel bevindt; 
        gaat bij regularisatie rechtstreeks over van z’n illegale staat naar het 
        vreemdelingenregister. Als de erkende vluchtelingen, 4.419 samengeteld 
        worden met de 4.412 regulariseerden in 2012 dan komt dit 
        praktisch overeen met de 9.104 die de overgang gemaakt hebben van het 
        wachtregister naar het bevolkings-/vreemdelingenregister. Dat geeft al 
        aan dat het aantal geregulariseerde ‘illegalen’, in tegenstelling tot de 
        retoriek daarover, altijd erg beperkt (geweest) is.
 
 Bij het verder uitdoven van regularisaties zal de immigratie om die 
        reden ook verminderen, zonder dat het de kern van de immigratiedynamiek 
        raakt.
 
 4. Ambtelijke herinschrijving van wie een voorgaand jaar 
        uitgeschreven was.
 
 Niet onbelangrijk in het ‘volume’ immigratie zijn de ambtelijke 
        herinschrijvingen nadat een vreemdeling of Belg een van de voorgaande 
        jaren ambtelijk was uitgeschreven door een beslissing van het 
        schepencollege. Want let wel, ook een Belg die na enkele bezoeken van de 
        politie ‘niet thuis’ geeft en nergens anders in België is ingeschreven 
        wordt door een beslissing van de gemeentelijke overheid geschrapt, zoals 
        administratief misschien wel terecht maar pedagogisch onverantwoord en 
        revanchistisch gebeurd is met de ‘Syriëstrijders’.
 
 Het belangrijkste aan de schrapping is dat een geschrapte wordt 
        gelijkgesteld met iemand die het land heeft verlaten, die dus is 
        geëmigreerd is. Wanneer nu zo’n ‘gschrapte’ in een van de volgende jaren 
        terug opduikt in z’n gemeente of een andere  – als het in hetzelfde jaar 
        gebeurt wordt het administratief niet mee verrekend in de 
        migratiecijfers - dan wordt hij eenvoudig terug ingeschreven. Hij wordt 
        dan, vreemdeling of Belg zijnde, beschouwd als immigrerend, dwz vanuit 
        het buitenland België binnenkomend.
 
 In 2009, het laatste jaar waar het onderscheid tussen Belgen en 
        vreemdelingen kan gemaakt worden (zie
        BuG 171) waren er 
        34.028 herinschrijvingen waarvan 8.747 vreemdelingen en 
        25.281 Belgen. Doordat er in 2009 zoveel herinschrijvingen, dus 
        ‘immigranten’ waren werd in 2009 de absolutie immigratiepiek bereikt in 
        België met 166.479 inkomende immigranten, zonder rekening te 
        houden met de asielaanvragen. Als dan in de volgende jaren de 
        herinschrijvingen gehalveerd werden en de regularisaties verminderden 
        was het gemakkelijk zeggen dat immigratie verminderde of meer onder 
        controle was. In 2012 waren er ‘slechts’ 16.979 herinschrijvingen en dat 
        alleen al zorgde voor een vermindering van de inkomende vreemdelingen 
        met 17.049. Voor de immigratie vanuit het buitenland (zie punt 1) 
        was er een vermeerdering van buitenlandse inwijking van 116.950 in 2009 
        tot 123.037 in 2012, ook al is er sprake van een kleine vermindering tav 
        de 131.869 buitenlandse inwijkelingen in 2011.
 
 5. Asielaanvragen.
 
 Zo vlug als een asielaanvraag erkend wordt zal Fedasil zorgen voor een 
        verblijfsmogelijkheid en kan de asielaanvrager zolang z’n procedure 
        loopt, wettelijk verblijf houden in België. Hij wordt dan ingeschreven 
        in het wachtregister asiel, en wordt door Europa meegeteld als wettig 
        verblijvende inwoners in België, en zo zijn ze ook terug te vinden in de 
        Eurostat statistiek, maar niet in de Belgische, begrijpe wie kan.
 
 In bovenstaand overzicht voegen we de asielaanvragen dus toe aan het 
        totaal aantal immigranten van 1989 tot 2012. We gaan dus voort op het 
        aantal asielaanvragers, personen dus, en niet op het aantal dossiers. We 
        gaan er ook van uit dat een asielaanvrager niet in hetzelfde jaar erkend 
        of geregulariseerd wordt, anders zou hij dubbel kunnen meetellen met de 
        erkenningen asiel onder punt 2. Bij afwijzing van de asielaanvraag zal 
        de asielvrager niet voorkomen bij de emigratie, gezien dat een 
        rechtsgeldig verblijf veronderstelt, behoudens als een reeds erkende 
        asielzoeker of (tijdelijk) geregulariseerde, (terug) naar het 
        wachtregister gaat, een categorie die sinds 2 jaar in het statistisch 
        overzicht voorkomt. Maar dan hoort hij thuis onder de uitwijkende 
        vreemdelingen.
 
 Na een asieltop in 1993 was er tussen 1999 en 2001 er een sterke 
        stijging van de asielaanvragen die in 2000 piekte tot 55.440 en 
        daarna fors afnam tot 23.903 in 2002. Toen moest de ‘gewone’ 
        immigratie nog aan haar opgang beginnen. In het spoor van de 
        asielaanvragen en de regularisatiemogelijkheid voor oudere dossiers 
        werden de inkomende vreemdelingen een weinig versterkt door de erg 
        uitgespreide erkenning van de regularisatiedossiers 2000. Alles samen 
        daalde de globale immigratie, asiel inbegrepen na deze opstoot van de 
        asielvragers in 2001/2002 tot 133.198 in 2003.
 
 6. Het blokje van De Block in 2012
 
 De vooralsnog hoogste immigratiepiek, met inbegrip van de asielvragers 
        situeert zich in 2011 met 193.796 inkomende migranten en 
        asielzoekers. In 2012 is dit gedaald met 16.571 tot 177.225, 
        als gevolg van de daling van de herinschrijvingen, de opdroging van de 
        erkenning asiel langs de regularisatie en de alles bijeen nog beperkte 
        vermindering van de asielaanvragen, en daarin schuilt vooral de 
        doorstoot van Maggie De Block naar de 2de plaats in 
        populariteitspeiling van de VRT/DS van 10/2013, het blokje van De 
        Block dus in 2012.
        Maar zoals gezegd staat de reguliere immigratie vanuit het buitenland 
        met 123.037 immigrerende Vreemdelingen en Belgen nog stevig op 
        z’n voetstuk en rekent de regering vooral op de beperking van 
        gezinshereniging om de ‘vreemdeling’ buiten te houden.
 
 Het 
        geeft ook aan dat de buik van de Vlaming niet veel van de vreemdeling 
        moet hebben en exclusie weet te waarderen en dat boven alle 
        partijgrenzen heen, ook al probeert men die exclusie meer en meer 
        wettelijk te onderbouwen, tot men door Europa terug zal gefloten worden.
 
        BuG 
        200  on-line                    
        Printversie (7p)
 
 Tabel: 
        Rijk, Provincies, Gemeenten 1989-2012
 
 
        
        Jan Hertogen, socioloogwww.npdata.be
 0487 335 52
 |