Hoofddoek: Pinxten, Dewinter, De Wever, één strijd? - 26-06-2009 |
Jan Hertogen, bericht aan pers en migrantiecentra, gepubliceerd op Indymedia |
Beste,
De
opinie van de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging met RikPinxten
en Björn Siffer in DM van 26/06/09 was het punt om zelf m’n mening te
formuleren over het opheffen van de laatste mogelijkheid om met respect
voor eigen kledingkeuze een humaniora, zowel ASO, TSO als BSO, in
Antwerpen te volgen. De feitelijke arrogantie die achter deze uitsluiting
van mensen op basis van godsdienst en uiterlijk schuilgaat en het niet
onderkennen en bevestigen ervan door de iconen van het vrije denken is
moeilijk te begrijpen of aan te nemen, zeker ook omwille van de hypocrisie
om zich te verschuilen achter een algemeen ‘hoofddeksel’verbod dat
alleen maar bestaat om de moslima’s te raken. Niet dat dit inzicht,
overweging of benadering ook maar enige impact zou hebben of enige
(westerse) waarde zou hebben, maar wie niet spreekt moet (of gaat) op een
bepaald moment zelf zwijgen.
|
Hoofddoek:
Pinxten, Dewinter, De Wever, één strijd?
Het
sneuvelen van de laatste twee bastions van vrijheid van hoofddoek in
Hoboken en Borgerhout, omdat de anderen het ook verbieden, is om
dezelfde reden als het afsluiten van de grenzen voor de joden voor de
oorlog, een macaber argument. Het is een “vrije markt” argument dat
een dolksteek is in de rug van de moslima’s. Dat zij zich maar
verweren, zich organiseren, een eigen schooltje maken dat hen
voorbereidt op de examenjury is niet alleen hun goede recht maar een
zaak van collectieve verdediging. In feite is het dat wat de Iman
bedoelt en waarvoor hij nu het opgejaagd wild is, maar gelijk heeft hij. De
kwalijke geur van westerse waarden en normen Het
moslimfundamentalisme is de teaser voor de alsmaar verdergaande
uitsluiting en inperking van een bevolkingsgroep op basis van godsdienst
en fysiek uiterlijk zoals het joods-kapitalistische complot het was voor
het nationaal-socialisme om over te gaan tot restricties, uitsluiting en
uitdrijving. Tot geen enkele natie de joden nog toegang gaf tot het
grondgebied en de nationaalsocialisten besloten dan maar zelf de joden
op industriële schaal uit te roeien. Het zal niemand ontgaan dat het
dezelfde westerse waarden, normen, vrijheden en democratie zijn waarop
het nationaalsocialisme zich beriep die nu aangegrepen worden om het
moslimgevaar te duiden en de afsluiting van eigen grenzen te bepleiten.
Dezelfde waarden en normen die de slavernij, de ontvolking van Afrika,
de kolonisatie en plundering van de continenten, de vrije markt, de
concurrentie, het dictaat van de winst, de klimaatverloedering, de
kapitaalsaccumulatie die voor 90% fictief is en voor 10% economisch
gegrond is, als basis hebben zodat de verarming, opstand en oorlog meer
dan ooit op de agenda van de wereld zullen staan. Hierbij is het
‘humanisme’ zelf tot ideologie verworden en de westerse waarden en
normen tot een zich alsmaar vernieuwend absolutisme, zoals Sarkosy in
vol ornaat voor de gevestigde machten kon ten toon spreiden in de Franse
“lekenstaat”, belooft niet veel goeds voor de wereld die het
grootste bedrog van de menselijke geschiedenis de komende jaren nog moet
verwerken. 16,6%
moslims in Antwerpen De
bevolkingen van Marokko en Turkije hebben dit de laatste decennia goed
begrepen en zich met groeiende aantallen in West-Europese landen
genesteld, niet als onderdeel van een groot islamitisch
(fundamentalistisch) complot zoals nu ook Pinxten ons wil doen geloven
(opinie in DM 26/06/09), maar als voor de hand liggende mogelijkheid om
zich een beter lot te verschaffen. Het zij hen voluit gegund. Marokko
(de Arabieren/Amazir in Spanje) en Turkije (in het Ottomaanse rijk)
hebben het dichtst de Europese landen ‘benaderd’ en hadden reeds een
‘thuis’gevoel. Zij zijn nu goed en wel, en mét hun godsdienst
aanwezig, zoals de joden dat waren (en zijn) voor de tweede
wereldoorlog. De joden waren met Wij
willen de laatsten niet zijn, een macaber argument Als
niemand nog joden opvangt, dan moeten België of Amerika het ook niet
meer doen, zo luidde de redenering die de ‘endlösing’ en moord op
miljoenen joden dichterbij bracht. Het sneuvelen van de laatste twee
bastions van vrijheid van hoofddoek in Hoboken en Borgerhout, omdat de
anderen het ook verbieden, is om dezelfde reden een macaber argument.
Het is een “vrije markt” argument dat een dolksteek is in de rug van
de moslima’s. Dat zij zich maar verweren, zich organiseren, een eigen
schooltje maken dat hen voorbereidt op de examenjury is niet alleen hun
goede recht maar een zaak van collectieve verdediging. In feite is het
dat wat de Iman bedoelt en waarvoor hij nu het opgejaagd wild is, maar
gelijk heeft hij. Het is de les van de geschiedenis, wie z’n belang
niet gezamenlijk en op eigen kracht organiseert is gezien. De eerste
ziekenfondsen en vakbonden twee eeuwen geleden hebben dat goed begrepen,
en iedereen heeft er nu het nut van. En de religieuze
(islam)verantwoordelijken hebben in deze een grote verantwoordelijkheid,
zeker in een stad als Antwerpen dat nog altijd niet hersteld is (of
heeft mogen herstellen) van de gaten die de “Judenrät” heeft laten
vallen in de 2de wereldoorlog. Maar het zullen niet de De Wevers zijn
die Antwerpen leren leven met het ongeheelde lijden. Dat
kunnen misschien wel al de Imans doen. Ofwel
wordt het voor iedereen goed, ofwel voor iedereen slecht Wat
zal de volgende regeling of exclusie zijn die, op basis van religie en
fysieke kenmerken, de intellectuele, reactionaire én progressieve
promotoren van ’westerse waarden en normen’ zullen opleggen. En
hoever en hoe lang zal men nog de grenzen kunnen sluiten voor de
nivellering van welvaart of armoede in wat Abou Jah Jah zo krachtig
analyseerde in z’n laatste interview in Indymedia. Het enige wapen dat
de arme op deze wereld nog heeft is de immigratie in grotere getale dan
ook, niet om redenen van godsdienst (evenmin als dit voor de joden zo
was voor de tweede wereldoorlog) maar voor de overleving. Ofwel wordt
het voor iedereen goed op deze wereld, ofwel voor iedereen slecht. Eigen
islamnet of een open religieus net gewenst En
zoals de joden en vooral ook de katholieken in hun eigen scholen al
decennia (of eeuwen) beseffen, zullen ook moslims door leren wijzer
worden: opbouw van een eigen scholennet, demografisch en organisatorisch
heeft dit in Antwerpen unieke mogelijkheden, ondermeer ook om de grote
kwetsuren die men het Vlaams Blok./Belang heeft laten maken te
herstellen en de pacificatie is Antwerpen enig uitzicht te geven. Het
Katholieke onderwijs in Antwerpen kan zich voor de komende decennia
dienstbaar maken door deze operatie mee te ondersteunen (zij zijn de
grote ervaringsdeskundige) of zich om te vormen tot een open religieus
net waar alle godsdiensten en ook de vrijzinnigheid thuis zijn. Het
katholieke net is ontstaan in een (nog altijd vijandige)
‘socialistische’, ‘liberale’ en ‘vrijzinnige’ context. Is
het niet hoog tijd om een ‘islamnet’ ruimte te geven en te
stimuleren in een omgeving waar de onderwijsorganisatie er niet in
slaagt een (religieuze) kledingcode toe te laten, zeker als dit gebeurt
onder de algemene noemer van uitsluiting van hoofddeksels, hetgeen niet
alleen onnuttig, niet van de tijd, maar vooral oneindig hypocriet is.
Wanneer laten de ‘echte’ vrijdenkers of vrije denkers zich eens
horen? Jan
Hertogen,
socioloog
|