BuG 575 - Bericht uit het Gewisse - 11 maart 2025

BuG 575 on-line            Print  Tablet  Smartphone ( 5p)

De ongemakkelijke waarheden over Brussel:
apartheid, uitgemolken, onderbetaald, bezet

Elk van deze 'ongemakkelijke waarheden' kan wetenschappelijk gedocumenteerd worden en op een tijdslijn uitgezet. Slechts 48% van de bevolking +18 jaar is politiek vertegenwoordigd op het gemeentelijk vlak (apartheid). 51% van het loonvolume van alle  loontrekkende tewerkstelling in Brussel wordt door de pendel afgevoerd naar de de andere gewesten (uitgemolken). De lonen van wie in Brussel werkt maar er niet woont liggen 28% hoger dan wie er wel woont (onderbetaling). Last but not least woont 81% van de in Brussel werkende lokale en federale politie woont niet in Brussel maar komt dagelijks naar Brussel om er als een externe kracht orde en veiligheid te verzekeren. In Brussel weerspiegelt maar 269 of 5%van de 6.474 locale politieagenten de migratieachtergrond van 1 miljoen inwoners (bezet gebied).

Op enkel uren tijd kunnen hiervoor keiharde data aangehaald worden op het niveau van het gewest en voor elke Brusselse gemeente. De noodzakelijke data om deze conclusies te trekken zijn trouwens op enkele uren te exploreren terwijl het ongeveer een dag duurt om ze te verwerven bij de administraties die ze onmiddellijk ter beschikking kunnen stellen of die, zoals bij de verkiezingen, eenvoudig van het internet af te halen zijn. De vraag stelt zich waarom geen enkele partij, studiedienst, universiteit, professoren, emeriti inbegrepen, en de administraties zelf, deze 'ongemakkelijke waarheden' aan de orde stelt. Voor het gemak van wie z'n ogen wil openen voegen we hierbij de RSZ-tabellen van loontrekkenden naar woon- en naar werkplaats voor het 2de kwartaal 2023, het meest recente moment waarop beide gegevens samen beschikbaar zijn. Op basis van deze bronnen kunnen deze waarheden vastgesteld worden en deze conclusies getrokken, samen met de kiesuitslagen die on-line ter beschikking staan.

Bron: Voor 2023/02 RSZ-Woonplaats en RSZ-Werkplaats (exceltabellen)
- per gewest
- de 915 NACE-sectoren (5digit)
- alle Paritaire Comités
- naar geslacht,
- leeftijdscategorieën (13)
- met volgend detail:

- aantal arbeidsplaatsen,
- aantal werknemers,
- aantal Voltijdse eenheden (VTE) en
- het uitbetaalde loonvolume voor belastingen voor het tweede kwartaal van 2023. Dit laatste x 4 gedeeld door het aantal VTE is een goede indicator voor de gemiddelde jaarwedde per VTE, en gedeeld door 12 maanden van de gemiddelde maandwedde per VTE, en dit voor elke detailsector, PC,  man/vrouw voor alle leeftijden.

Deze data zijn voldoende voor enkele berichten en updates. Maar hier beperken we ons tot de conclusies. Wie verder detail wil kan steeds de vraag stellen aan jan@hertogen.be.

1. Brussel bevindt zich in een staat van 'apartheid'.

Apartheid is hier te begrijpen als een toestand waarbij de meerderheid van de bevolking van 18+ niet politiek vertegenwoordigd is, dwz 52%, terwijl dit enkele jaren geleden nog 49% was. Zelfs met de verplichte inschrijving voor vreemdelingen (of juist daardoor) is de 'representatiegraad in het Brusselse gewest 52%, variërend tussen 40 en 68% voor de verschillende gemeenten. De verkozenen worden geacht om de gehele bevolking te vertegenwoordigen, het aantal gemeenteraadsleden wordt trouwens berekend op basis van alle inwoners, vreemdelingen inbegrepen. Alleen is de toepassing van de 'democratie' in Brussel van die aard dat slechts 48% van de bewoners die meetellen voor het aantal verkozenen politiek gerepresenteerd zijn, 52% dus niet. Het is van de steden en gemeenten waar al of niet vermeend de 'democratie' van toepassing is de laagste 'representatiegraad', op Jordanië na misschien, waar de er sinds decennia verblijvende Palestijnen ook niet aan de 'democratie' kunnen deelnemen.

Brussels Hoofdstedelijk gewest: representatiegraad bevolking 18+ lokale verkiezingen
NIS Gemeenten en gewest Bevol-king 18+ Vreemde-lingen niet geregis. Niet ge-stemd Blanco/ ongel-dig Niet ge-repre-senteerd % niet politiek gerepr.
21001 Anderlecht 94.100 33.227 14.352 3.139 50.718 54%
21002 Oudergem 27.987 7.889 3.059 922 11.870 42%
21003 Sint-Agatha-Berchem 19.477 4.051 2.881 956 7.888 40%
21004 Brussel 154.142 64.093 22.224 4.150 90.467 59%
21005 Etterbeek 41.656 18.694 3.949 1.006 23.649 57%
21006 Evere 34.695 11.052 5.097 1.585 17.734 51%
21007 Vorst 45.565 15.751 5.961 1.397 23.109 51%
21008 Ganshoren 19.528 4.268 2.724 976 7.968 41%
21009 Elsene 76.790 34.968 8.751 1.498 45.217 59%
21010 Jette 41.259 10.364 5.824 1.592 17.780 43%
21011 Koekelberg 16.792 5.429 2.288 687 8.404 50%
21012 Sint-Jans-Molenbeek 71.080 21.293 11.905 2.313 35.511 50%
21013 Sint-Gilis 41.058 17.385 4.919 1.017 23.321 57%
21014 Sint-Joost-ten-Node 21.112 8.085 3.688 486 12.259 58%
21015 Schaarbeek 99.677 32.265 14.033 2.893 49.191 49%
21016 Ukkel 69.648 21.471 9.423 2.149 33.043 47%
21017 Watermaal-Bosvoorde 20.365 3.480 2.683 623 6.786 33%
21018 St-Lambrechts-Woluwe 49.012 18.268 5.600 1.388 25.256 52%
21019 St-Pieters-Woluwe 33.704 10.286 3.827 935 15.048 45%
Gew. Brussels hfds. gewest 977.647 342.319 133.188 29.712 505.219 52%

2. Het loon van 52% van de Brusselse tewerkstelling gaat naar andere gewesten

De RSZ-data zijn onverbiddelijk: in Brussel werken dagelijks 652.069 werknemers voor in totaal 542.267 VTE (voltijdse Eenheden), dat geeft een gemiddelde jobtime per werknemer van 0,84.

Als daartegenover het aantal werknemers uitgezet wordt dat in Brussel werkt én er ook woont dan zijn de data even onverbiddelijk: 357.163 werknemers voor 300.761 VTE en ook een gemiddelde jobtime per werknemer van 0,84.

Het verschil tussen beide geeft het aantal werknemers dat dagelijks pendelt vanuit Vlaanderen en Wallonië om in Brussel z'n brood te verdienen, en z'n brood te kopen  en z'n geld uit te geven in het gewest waar men woont. En ook dit cijfer is onverbiddelijk:

45,2% van het in Brussel aanwezig tewerkstellingspotentieel komt ten goede aan werknemers die er niet wonen. Bijna de helft van de tewerkstelling wordt als het ware gekaapt en gemonopoliseerd door niet-Brusselaars, en dit in een volume dat jaar na jaar stijgt. De beschikbare arbeid in Brussel komt niet vrij voor Brusselaars die noodgedwongen, en dit al decennia, uitgesloten worden van de beschikbare arbeid terwijl De Wever, Bouchez, Rousseau en Co zich opmaken om met de hakbijl de sociale zekerheid (werkloosheid en langdurige ziekte) en de bestaanszekerheid (leefloon) van oa de van arbeid uitgesloten Brusselaars aan te pakken.

3. Ook het betalingsniveau van Brusselaars ligt aanzienlijk lager dan dit van de 'pendelaars'

De RSZ- gegevens laten ook toe om na te gaan wat het verdienniveau is van wie woont en werkt in Brussel en van wie er enkel werkt.

Voortgaande op het totale loonvolume voor belastingen (dus zonder sociale zekerheid)
voor het 2de kwartaal van 2023, dus met inbegrip van het vakantiegeld, kan per VTE berekend worden wat het gemiddeld inkomen per maand is per gewest voor wie er woont en voor wie er z'n inkomen verwerft om het buiten Brussel te besteden.

Het gemiddelde maandloon wordt berekend met de formule: loonvolume 2023/02 x 4 kwartalen/ aantal VTE/ 12 maanden. Hiermee wordt ook rekening gehouden met eindejaarspremie/13de maand en andere voordelen op een indicatieve en vergelijkbare wijze.

Gemiddeld bruto inkomen per maand voor wie er woont en werkt: 4.178 €
Gemiddeld bruto inkomen per maand voor wie er enkel werkt: 5.350 €
ofwel een verschil van 1.172€ of 28% inkomen meer voor wie naar Brussel pendelt.

Gemiddeld wordt in Brussel 4.704€ per maand als bruto loonkost voor belastingen uitbetaald en dit voor 548.267 VTE (652.069 werknemers). Op jaarbasis gaat het dan om 31,0 mia € voor de gehele tewerkstelling in Brussel (zonder sociale zekerheid). Hiervan gaat 15,1 mia € brutoloon naar degenen die in Brussel wonen en werken, en 15,9 mia € naar die er enkel werken. Dwz dat enkel langs de pendel en de tewerkstelling van werknemers uit Vlaanderen en Wallonië, jaarlijks 15,9 mia € afvloeit naar de gewesten voor besteding aldaar.

Door de combinatie van extreem hoge tewerkstelling van mensen buiten Brussel (45%) en de hogere gemiddelde weddes van wie buiten Brussel woont en werkt (28% hoger) stijgt de 'uitmelking' tot meer dan de helft van het in Brussel verworven inkomen. Samen met het hogere volume sociale zekerheid wordt 51% van het aan de lonen verbonden deel van het Bruto Brussels product door Vlaanderen en Wallonië afgeroomd.

4. Als de aandacht toegespitst wordt op de veiligheidsdiensten is Brussel een 'bezette' stad

Politieagenten die ook wonen in de gemeente, zeker als ze er ook werken, schragen niet alleen het veiligheidsgevoel maar zullen de bevolking kennen en adequater kunnen anticiperen en tussenkomen als er problemen zijn of hulp dient geboden. Dat in Vlaanderen en Wallonië driemaal zoveel lokale agenten in hun gemeenten wonen dan in Brussel geeft al de enorme discrepantie aan die voortspuit uit het feit dat slechts 19% van de in Brussel actieve politie, federale en lokale samengenomen, ook in Brussel woont. Daarbij is het opvallend dat de politie in Brussel globaal minder verdient dan die er van buiten het Brusselse gewest komt werken. Het zou omgekeerd moeten zijn, want nu is werken in Brussel voordeliger als men er van buitenaf komt werken dan dat een politieagent in Brussel woont. Maar er is meer. Als de berekening gemaakt wordt in welke mate het politiekorps dat werkt in Brussel de lokale bevolking naar migratieachtergrond weerspiegelt, moet vastgesteld worden dat slechts 5% van de lokale politieagenten een migratieachtergrond hebben, in een stad van 1,3 miljoen inwoners waar minstens 85% een migratieachtergrond heeft. Op een tijdslijn uitgezet daalt het aantal politieagenten dat er werkt en woont, evenals het aandeel met migratieachtergrond. Brussel is nu al een 'bezette' stad, zowel uit het oogpunt van het aantal politieagenten dat er woont en werkt, als de absolute discrepantie tussen de 269 lokale politieagenten met migratieachtergrond en het miljoen inwoners in Brussel dat een migratieachtergrond. heeft.

In onderstaande tabellen kan men nagaan hoe wonen en werken van politieambtenaren in Brussel voor een onoplosbaar probleem zorgen. Daar zal de eenmaking van de politie in Brussel niets aan veranderen, integendeel misschien. Er zou wel eens meer uit de aan Brussel vreemde gewesten kunnen geput worden voor een politiekader dat, 'omwille van de (zelf gecreëerde en in stand gehouden?) veiligheidsrisico's, alsmaar meer betaald wordt. In feite evolueert de in Brussel actieve politie meer en meer naar een aanwezigheid die kan ervaren worden als een bezettingsmacht.

Lokale en federale politie naar wonen en werken in Brussel - juni 2023
  Wonen en werken Enkel werken Totaal % wonen en werken
Federaal 992 5.742 6.734 15%
Lokaal 1.487 4.987 6.474 23%
Totaal politie 2.479 10.729 13.208 19%

De %-ges migratieachtergrond bij de politie is indicatief en kunnen geconformeerd worden aan de feitelijke situatie, graag deze gegevens dan.

Brussel: weerspiegeling migratieachtegrond in de politie in wonen en werken
Lokaal Wonen en werken Enkel werken Totaal Bevolking migr. Achtergr. % op migr. achtergr.
Migratieachtegrond 8% 3% 4% 85% 5%
Aantal migratieachtergrond 119 150 269    
Geen migratieachtegrond 1.368 4.837 6.205    
Totaal lokale politie 1.487 4.987 6.474    

De berekening van de gemiddelde bruto maandwedde gebeurt op dezelfde wijze zoals hierboven toegelicht.

Brussel: Gemiddeld brutoloon 2023/02 federale/lokale politie - wonen en werken
Politie Totaal politie Wonen en werken Enkel werken Verschil % meer
Federaal 5.267 4.715 5.362 647 14%
Lokaal 5.221 4.937 5.304 367 7%
Totaal politie 5.244 4.848 5.335 487 10%

Uiteraard kunnen verschillen in verdienste ook voortkomen uit anciënniteit en aard van de functie. Voor wat leeftijd betreft kan voor elk van de 13 leeftijdscategorieën deze berekening gemaakt worden. Wie hier dieper wil op in gaan kan daartoe de brongegevens gebruiken of de vraag stellen aan npdata.be

Hoe groener, hoe minder lokale politie woont in de gemeenten. Het Brussels gewest zinkt als 'groene enclave' weg en staat onmachtig tav een federaal beleid dat de slachtoffers van de werkgelegenheidroof met de neus dieper in het moeras zal duwen en de ambtenaren en politieagenten meer en meer zal uitbesteden aan het Vlaams en vooral het Waals gewest.

Aantal lokale poitieagenten per duizend inwoners

Maar ook de 19% politieambtenaren die in Brussel wonen en werken zijn ongelijk verdeeld over de 19 gemeenten. In onderstaand kaartje wordt dit duidelijk in beeld gebracht

Het is in de gemeenten die het dichtst bij Vlaanderen aansluiten waar relatief het meeste politieambtenaren wonen, in Sint-Joost-ten-Node het minst.

Besluit:

Hiermee zijn maar enkele structurele factoren onder ogen genomen. Het is verwonderlijk dat ze volledig buiten beschouwing gelaten worden en dat kan men niet anders benoemen dan schuldig verzuim, niet alleen van de politieke vertegenwoordigers, maar ook van onderzoeks- en observatiecentra, de aanwezige universitaire centra in Brussel, studiediensten, het middenveld en al degenen die zich sterk maken het belang van de bevolking te verdedigen en te dienen

Enkel een grotere autonomie van Brussel op het vlak van veiligheid, tewerkstelling, onderwijs, cultuur, gemeenschapsleven enz kan het Brusselse potentieel in al haar onderdelen en diversiteit z'n volle slagkracht geven!

Met vriendelijke groeten,

Jan Hertogen, socioloog
0487 335 552

Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een Re melden met opgave "Uitschrijven". Ingeval van alias het originele emailadres doorgeven.