BuG 505 - Bericht uit het Gewisse - 26 januari 2022
BuG
505 on-line
Print
Tablet
Smartphone (14p) Vooraf: 75+ en rebels, met de vraag wanneer het tijd is om af te haken, wanneer de gaten in het geheugen groter worden dan het vermogen ze vast te stellen? Wie dat vaststelt mag het ons altijd signaleren :-). Intussen levert npdata.be nog altijd wekelijks de update van de coronabesmettingen voor het dashboard en de schooltool Covid-19 van de UHasselt, waarvan we nog altijd medewerker zijn, zie Newsletter 2021-3, en de linken naar het Dashboard en Schooltool (overzichten per gemeente). Op 25/11/2022 zal het 1.000 dagen geleden zijn dat de eerste 19 besmettingen in België werden geregistreerd door Sciensano op 01/03/2020.. 1. Bronnen: Er wordt uitsluitend voortgegaan op de 'ambtelijke gegevens' voor 01/01/2022 zoals ze op eenvoudige vraag bezorgd zijn met jaarlijkse updates en dit voor alle gemeenten in België (met de gemeentelijke indeling van na 2019) en subtotalen voor provincies, gewesten en België. Naast elk gegeven, aantal en % per gemeente, wordt ook het % gezet van de provincie, de drie gewesten en België zodat in een oogopslag de gemeente gesitueerd wordt in de ruimere regionale context. In het bestand Gemeenteprofiel 481 factoren 2022 zijn alle gegevens aanwezig in aantal en % voor de gemeente, provincies, gewesten en België, samen met alle onderlinge linken zodat eenvoudig kan nagegaan waaruit de info geput wordt. 2. Hoe tewerk gaan: 2.1. Het blad 'Data' met alle gegevens op één record Best het bestand Gemeenteprofiel en fiche - 2022 openen of downloaden en bewaren op het bureaublad of in een andere map. Na het openen krijg je volgend scherm op het blad 'Data' waarop de keuze kan gemaakt van gemeente, provincie, gewest of België door het aanklikken (inzwarten) van de rij en deze 'kopiëren'. 2.2. Het blad 'Ingifte': de gekozen record plakken op lijn 2. Naar het blad 'Ingifte' gaan en daar de gekopiëerde lijn op regel twee plakken, en klaar is kees, de fiche wordt automatisch en onmiddellijk met alle aantallen en procenten aangemaakt. Deze kan in het blad 'Fiche' geëxploreerd worden. 2.3. Het blad 'Fiche' ziet er, niet open geplooid, als volgt uit: Op de bovenste lijn verschijnt de naam van de gekozen locatie, de NIS-code en het niveau van verstedelijking van 1 tot 8 met de omschrijving van de betrokken locatie. Op de tweede lijn wordt de provincie aangegeven voor de gekozen gemeente en de kolomhoofdingen met de informaties: aantal en % voor de lokaliteit. Voor provincies, gewest en België zijn dat de totaal aantallen. Daarna volgt het % op de bevolking of op de 18-64 jarigen wanneer het arbeids- of uitkeringsstatuut aan de orde is. De %-ges worden gegeven voor de provincie waartoe de gemeente behoort, en ook telkens voor de drie gewesten en België. Aan de linkerkant kunnen de 469
factoren/kenmerken/variabelen geëxploreerd worden. Ze zijn samengevoegd onder
5 hoofdingen: Langs de +-jes aan de linkerkant kan elk onderdeel open geplooid worden tot het kleinste detail. Wie het geheel of op een bepaald niveau wil openplooien kan dit doen langs de onderscheiden niveaus van 1 tot 6 links bovenaan. 2.4. Blad 'PCC': Pearsons correlatiecoëfficiënt voor alle kiesuitslagen en alle 469 kenmerken/factoren/variabelen. Er werden, in vergelijking met vorig bericht, heel wat factoren toegevoegd, ondermeer de evolutie van het nieuw kiespubliek met aantal nieuwe kiezers, het aantal Belg gewordenen, ook het aantal niet-stemmers en blanco/ongeldige stemmers, voortgaande op de laatst gekende gegevens hierover van 2018. Ook de meest recente gegevens (1ste kwartaal 2022) mbt het aantal en % loontrekkenden naar privé en openbaar, met onderscheid tussen ambtenaren, arbeiders en bedienden. Ook hier kan nagegaan hoe de partijen differentiëren in de Pearsons correlatie. Bij openen van het blad 'PCC' krijgt men volgend scherm. Elk van de hierboven vermelde 469 kenmerken, factoren, variabelen kunnen nu langs boven open geplooid worden en vanaf lijn 600 vindt men er voor alle kiesuitslagen de correlatie terug en de differentiatie ertussen voor elke partijj. Voor het Vlaams gewest is het verschil tussen 2018 en 2019 interessant en ook de correlatie tav het verschil in de percentages 2018 en 2019. Er kan ook nagegaan hoe
vasthoudend kiezers zijn in het Vlaams gewest tussen 2018 en 2019, en hoe
sterk partijen in dezelfde vijver vissen, dwz hoe sterk de correlatie tussen
de eigen uitslag en deze van elke andere partij. Ter illustratie de PCC tussen
Vlaamse partijen vertrekkend van 2018 en de correlatie van de uitslagen 2019
tav deze van 2018. In 2018 vertrekt de correlatie van elke partij met 1,000 en
de andere partijen worden daaraan afgemeten in 2018. De correlatie met 2019
voor elke partij wordt afgemeten aan hun uitslag in 2018. Voor de meeste
partijen is hun uitslag in 2019 voor 90% gelijklopend met deze van 2018.
En wat voor 2024? Dezelfde evolutie zal aangemaakt worden van de uitslag van de verkiezingen in 2024 tav vorige jaren, het is trouwens met die opzet dat deze format al is opgemaakt, ondermeer ook als kader om verband/correlatie vast te stellen met alle 469 factoren om zo de differentiatie in de uitslagen beter te begrijpen, en dit al de dag nadat de uitslagen bekend zijn gemaakt met resultaten voor elke gemeente. 2.5. Blad 'Gemeentekaart' en sorteren van alle kenmerken Door het bestand, na downloaden op het bureaublad of elders, kan het integraal opgeladen worden langs de applicatie zoals ontwikkeld door de UHasselt om gemeentekaartjes aan te maken langs https://dsi-uhasselt.shinyapps.io/municipality_map/ . Voor een volledige handleiding voor gebruik, zie het bericht http://www.npdata.be/BuG/504-Kiezersprofiel/. Van elk van de 469 factoren/kenmerken/variabelen kan dus een gemeentekaart aangemaakt waarbij de %-tuele verschillen tussen gemeenten zichtbaar worden in een kleurvariatie van groen (laag) over geel naar rood (hoog), waarbij een verschuiving van de muis naar een gemeente een venster opent met de naam van de gemeente, het aantal inwoners en het % dat aan het kenmerk beantwoordt. Sorteermogelijkheid op alle 469 variabelen, opgaand of neergaand en dit op basis van het blad Kaartjes, met mogelijkheid tot selectie van gewest en provincie, en met keuzemogelijk van verstedelijkingsgraad, zie kolommen C, D en E. Voorbeeld 1. Beschikbaren voor werk: de
Uitkeringsgerechtigde Volledig Voorbeeld 2. UVW en RVA-uitkering om niet te
werken, onderscheiden Bij tijdelijke werkloosheid neemt de sociale zekerheid en de RVA-uitkering de betaling van de lonen over van de werkgevers aan 70%, aangevuld met nog een bijkomende premie (van belastingsgeld) en een fiscaal voordeel (minder inkomsten van belastingen). Wie naar het gat in de sociale zekerheid zoekt moet deze loonsubsidiering onder ogen zien, goed voor enkele miljarden per jaar in de corona- en energiecrisis. 3. Fiche van de stad Luik ter illustratie Weinig geweten maar Luik is de stad, na Molenbeek en Sint-Joost ten-Node met de grootste 'behoeftigheid' van burgers, dwz dat Luik geconfronteerd wordt met de grootste nood aan zorg, ondersteuning en tegemoetkoming en dit op alle sociale criteria die daar een aanduiding voor zijn. Niet het 'profiteren' of terugvallen in de zogezegde hangmatten van sociale zekerheid, uitkeringen en tegemoetkomingen zoals het rechts-extreem rechts discours stelt, maar wel de reële behoeften van wie uitgesloten is of gediscrimineerd, of niet de kans gehad heeft op werk, huisvesting en een waardig bestaan. De gemeentelijke fiches laten toe een 'sociale exploratie' te doen in elke gemeente van België. 3.1. Bevolking van de gemeente, provincie, gewest en België en voor 2018 het aantal 18+, stemgerechtigden, stemplichtigen, uitgebrachte stemmen en geldige stemmen.
3.2. Kiesuitslagen. Voor elke gemeente wordt uitslag gezet naast provincie en gewest 3.3. Werkend, naar werknemer en zelfstandigen Werknemers (Loontrekkenden) Werknemers naar statuut en
sector Werknemers naar detail
secundaire en tertiaire sector Loontrekkende, quartaire sector
en enkele subtotalen Zelfstandigen (in hoofdbezigheid) Zelfstandigen naar bezigheid,
sector en bestuurders Zelfstandigen naar detail
tertiaire sector 3.4. Kenmerken/Factoren/variabelen/indicatoren 3.4.1. Kiezersfactoren Een van de meest opvallende
cijfers is dat tav de gehele bevolking slechts 33% effectief een stem heeft
uitgebracht in 2018, berekend op de 18+ is dit 46%. Enkel in het Brusselse
gewest is dit percentage lager, vooral omdat daar het % vreemdelingen hoger
ligt. De stad Luik kent een van de hoogste uitvallen van stemplichtigen die
niet gaan stemmen, blanco of ongeldig stemmen, nl. 25,4%. Wie er in Luik in slaagt om de nieuwe kiezers, en de niet-stemmers aan z'n kant te krijgen, zal zoals in Antwerpen en andere grotere steden het geval is, de stembusslag winnen, niet de partijen die hun expansie realiseren in meer landelijke regio's, zoals West-Vlaanderen, Vlaams- en Waals Brabant, Haspengouw en de Kempen. De migratiestem, die zich de laatste vijf jaar heeft versterkt, louter omwille van de demografie zal de oriëntatie van de politiek en het beleid voor het eerst ten gronde beïnvloeden. Luik zal hierin, na Brussel, waar dit al het geval is, de weg wijzen. 3.4.2. Herkomst 3.4.3 Uitkeringen 3.4.4. Graden, activiteit en inkomen 3.5. Migratieachtergrond, landen en landengroepen 3.5.1. Landen 3.5.2. Landengroep 10,3% van de Luikse bevolking heeft een sub-Saharaanse migratieachtergrond, dwz 1 op 10 inwoners. In het blad kaartjes kunnen voor elk land of landengroep de gemeenten gesorteerd worden volgens % inwoners met migratieachtergrond voor dat land. Hieronder het resultaat van de sortering naar Sub-Saharaanse landengroep in het blad Kaartjes. Het ligt voor de hand dat op basis van de applicatie gemeentekaartjes (zie boven) deze %-ges kunnen uitgezet worden voor alle gemeenten in België, de kaartjes kunnen langs + of - vergroot of verkleind worden zodat het detail in een regio zichtbaarder wordt, met opgave van de %-ges wanneer er met de muis wordt overgegaan. . Tot slot: Met de publicatie van deze operationele datastock en socio-statistiek is het vooral de bedoeling om de speciaal opgevraagde administratieve gegevens ter beschikking te stellen voor wie er wijzer wil van worden, dwz elke burger en partij die het belang van de bevolking/het volk vooropstelt en met kennis van zaken een beleid wil ontwikkelen dat beantwoordt aan de behoefte van de mensen, met respect voor iedereen. Met vriendelijke groeten, Jan
Hertogen, socioloog Wie geen updates meer wenst te ontvangen kan dit langs een Re melden met opgave "Uitschrijven". Ingeval van alias het originele emailadres doorgeven. |