Afgenomen door Han en
Marc-Antoon, 16 oktober 2008 – 16:45
Maandag valt de uitspraak in het proces
tegen Dyab Abou Jahjah en Ahmed Azzuz van de Arabisch Europese Liga.
Ze worden ervan beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor de
relletjes na de moord op Mohammed Achrak in Borgerhout eind 2002 en
riskeren één jaar cel. Nog één keer blikt Indymedia.be samen met
Dyab Abou Jahjah terug op die uiterst bewogen periode. Maar we
trekken het gesprek ook open: welk verband bestaat er tussen
assimilatie en imperialisme? Wat is er mis met de 'Europese islam'
van mensen zoals Tariq Ramadan? En waarom staat er in de Arabische
wereld geen Chavez op?
“Het is allemaal begonnen op 3 april 2002, met een betoging op de
Meir. We werden prompt verklaard tot openbare vijand van de stad
Antwerpen," herinnert Dyab Abou Jahjah zich. "Toen al hing er een
sfeer in de lucht van 'die organisatie moet weg'. Later is daar de
kwestie van de burgerpatrouilles bij gekomen. Toen stond België echt
op zijn kop. Dat is volgens mij ook het moment geweest waarop men de
beslissing heeft genomen om ons uit te schakelen," aldus de
voormalige voorman van de Arabisch Europese Liga.
"Die burgerpatrouilles kwamen niet uit
het niets," frist Dyab Abou Jahjah ons geheugen op. "Ze kwamen er na
een hele reeks provocaties door de Antwerpse politie, met als
hoogtepunt het 'Geïntegreerd Plan Marokkanen', dat door het Vlaams
Blok was gelekt naar de pers. Die nota heette gewoon zo. Later
zouden ze die naam natuurlijk veranderen, maar de intentie van het
plan was duidelijk: het was een etnisch georiënteerd
zero-tolerantieplan. Een racistisch plan dus. Op dat moment hebben
we meteen de beslissing genomen om te reageren met
burgerpatrouilles. Niet dat we de illusie hadden dat we overal
konden zijn waar de politie was, maar we wouden een signaal geven:
dat we de Antwerpse politie niet vertrouwden.”
"De reactie van de Belgische politiek
en de Belgische media was onvoorstelbaar: dat wij aan 'jaren
30'-praktijken deden, dat we een fascistische militie waren, dat we
een islamistische militie op straat stuurden om gesloten ghetto's te
creëeren,... Een andere versie, die van premier Verhofstadt, was dat
wij een maffieuze organisatie waren die een militie op straat
stuurde om 'no-go'-zones te creëren waar we criminele activiteiten
konden ontwikkelen. Dat was de sfeer waarin de moord op Mohammed
Achrak plaats vond. Men zat te wachten op een kans om ons uit te
schakelen."
"Toen kwam de moord. Ik was onderweg
naar Brussel en we zijn onmiddellijk teruggekeerd naar Antwerpen. Ik
wist dat er een reactie zou komen. En het is waar wat men zegt: dat
de AEL in die periode over de jongeren een zeker gezag had. We
konden ons niet veroorloven om dat niet te gebruiken, maar dan in
een positief-constructieve zin. We hebben dus de beslissing genomen
om actief te proberen de zaken onder controle te houden. Onze vrees
was dat er anders een escalatie zou komen, en dat er dan eerst nog
meer mensen zouden sterven of gewond raken, en dat die escalatie
vervolgens zou gebruikt worden om ons kapot te maken.”
“We hadden nooit gedacht dat juist
het beletten van een escalatie zou gebruikt worden om ons uit
te schakelen. Misschien was dat naïef.”
Hoe verklaar je die hevige reactie
vanuit het establishment?
Dyab Abou Jahjah: “Als je vraagt
waarom extreem-rechts tegen ons is, dan is het antwoord vrij
duidelijk. Extreem-rechts - en rechts in het algemeen - is
consequent in haar xenofobe houding en haar standpunt tegen
migratie. Van hen kan je het verwachten. Maar als je wil weten waar
de algemene vijandigheid vandaan kwam van links – zowel bij de
sociaal-democraten als bij het toenmalige Agalev, op enkele
uitzonderingen na - dan zit je met een combinatie van factoren.”
“Laten we beginnen met een
functionalistische analyse. De intergratiesector - met al haar
federaties en organisaties die werken met migranten - heeft een
organische band met bepaalde politieke partijen. Veel medewerkers
bevinden zich op de brug tussen de integratiesector en die partijen
– sp.a, Groen!, en in mindere mate de CD&V. Wij kwamen verkondigen
dat het soort integratie waar die mensen mee bezig zijn niet deugt,
dat je integendeel moet werken aan een emancipatorische beweging,
dat je moet streven naar burgerschap, dat de multiculturele
samenleving meer moet zijn dan een 'multiculinaire' samenleving,
zoals Tarik Fraihi dat toen uitdrukte. Daaraan koppelden we dan nog
een activistische benadering aan de basis, met de migrantenjongeren
zélf - een emancipatorische logica dus die zegt: 'we doen het zelf,
voor onszelf'. We riepen ook openlijk op tot het opdoeken van de
integratiesector, zodat de middelen zouden kunnen worden gebruikt op
een meer nuttige manier. Wij vormden met andere woorden een zeer
gevaarlijke ontwikkeling voor de sector. Dat is één niveau.”
“Een tweede element is de koloniale
houding - de missionarishouding, zeg maar - van traditioneel links
tegenover de migrantengemeenschap: de betutteling, het paternalisme.
Het 'wij zijn goed, wij zijn niet tegen jullie, wij gaan jullie
helpen, maar dan moeten jullie zich wel zus en zo gedragen'. Dat is
een dynamiek die ook bekend is uit de context van het kolonialisme:
hoe 'progressieven' tegen radicale bevrijdingsbewegingen zijn vanuit
de koloniale neiging om te zeggen 'wij weten wat best is voor
jullie, jullie zijn slecht voor jullie eigen mensen, want jullie
maken de onderdrukker kwaad.' Ook vanuit die optiek waren veel
mensen tegen ons, en nog altijd, omdat ze inderdaad geloven dat wij
slecht zijn voor de gemeenschap omdat we te assertief, te aggressief
zouden zijn.”
"Die twee elementen hebben denk ik
samen gespeeld om een anti-AEL-stroming te creëren binnen
traditioneel links. Daarbovenop kwam nog het feit dat een aantal van
de oprichters van de AEL uit een milieu kwamen dat dicht aanleunde
bij de socialistische zuil. Ahmed Azzuz en ikzelf hebben allebei in
de vakbond gewerkt. Niet zonder de nodige strubbelingen, omdat we
duidelijk een probleem hadden met de heersende aanpak. We hebben
geprobeerd om daarin iets te veranderen, zonder succes. Ook dat gaf
al een positionering die vrij negatief was. Niet bij iedereen, maar
toch bij een deel. Want tot ver in de beginfase van de AEL stond een
deel van de sp.a nog positief tegenover ons, of hadden ze ten minste
communicatiebruggen met ons. Tot de burgerpatrouilles. Dan is ook
dat verbroken.”
“En ten slotte is er gewoon het
racisme natuurlijk. Dat is niet exclusief de ziekte van rechts in
onze maatschappij. Het heeft bij links misschien een andere vorm,
met andere uitingen, misschien minder bewust, maar het is er. Vooral
de paternalistische vorm van racisme is in die middens sterk
aanwezig."
In een interview met Trouw zeg je
dat je destijds misschien te hard bent geweest tegen de
integratiesector en tegen alibi-allochtonen in de politiek...
(Twijfelt) “We zijn op een
bepaald moment misschien te hard geweest tegen mensen zoals Mohammed
Chakkar en de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV). Niet dat
onze kritiek ongefundeerd was, maar het zijn geen vijanden. Alleen
hebben zij zich op een bepaald moment wel zélf vijandelijk opgesteld
tegen ons. Misschien hadden we niet zo agressief moeten reageren.
Maar anderzijds: wat kan je doen als men je betoging probeert te
fnuiken voor de rekening van de stad? Je bent aan het mobiliseren
voor een betoging en zij gaan naar de huizen van de mensen om te
zeggen: 'hou jullie kinderen thuis, ze moeten niet gaan betogen'.
Dat zijn zaken die ons niet veel keuze hebben gelaten. Dan is het
moeilijk te verdedigen dat je die mensen niet als vijand klasseert.”
“Maar wat de allochtone politici
betreft, twijfel ik geen moment dat onze kritiek terecht was.”
Wat was die kritiek?
“Dat ze naar de politiek gingen
zonder democratische agenda, en zonder democratisch mandaat. Met
uitzondering van enkele Turkse politici kwamen ze niet vanuit een
achterban. In de Arabische gemeenschap hadden de verkozenen totaal
geen banden met hun 'achterban'. Ze speelden er alleen de
vertegenwoordiger van. Toen de AEL hen begon te bekritiseren,
begonnen sommigen - zoals Fauzya Talhaoui - dat te ontkennen: 'Ik
vertegenwoordig niet de allochtonen maar het hele volk'. Fair enough,
als het waar is. Maar daarvóór hadden ze die rol wél opgeëist, en er
carrière op gemaakt. Het was tenslotte de enige reden waarom ze zo
snel waren opgeklommen in hun partij en waarom ze in het parlement
waren beland. En zelfs toen ze het begonnen te ontkennen, bleven ze
vanuit het establishment toch nog die functie krijgen. Want dat is
waarom ze nuttig zijn: als ze dat niet doen, waarom moet iemand als
Mimount Bousakla dan überhaupt ergens zitten?”
“Onze visie op politieke
vertegenwoordiging was dat je je constituency
vertegenwoordigt. We vonden het idee van 'wij vertegenwoordigen het
volk' een beetje te abstract. Dat is alles zeggen om niks te zeggen:
'Ik vertegenwoordig het volk, dus ik vertegenwoordig niemand,' want
met hét volk kan je niet gaan praten. Maar als je zegt: ik
vertegenwoordig een bepaalde regio of wijk of groep, dan heb je een
politieke agenda, dan moet je gaan onderhandelen, en dan word je
daarop afgerekend. Dat hadden die allochtone politici niet. Maar ze
oefenden wel een àndere vertegenwoordigingsfunctie uit: hun partij
vertegenwoordigen bij hun gemeenschap. Niet écht vertegenwoordigen
natuurlijk, met een dialoog op gelijke voet, maar als gezanten.
Wij hebben altijd gezegd: een democratische politicus moet de gezant
zijn van het volk naar de politiek, niet de gezant van de politiek
naar het volk. Dan ben je geen democratisch politicus. Kortom: we
zagen hen als een obstakel voor het emancipatorisch en democratisch
proces, en we hebben hen ook zo behandeld. Ik vind nog steeds dat we
daarin zeker niet verkeerd waren. En ik wacht nog steeds op die
allochtone politicus in Vlaanderen die op tafel durft slaan en
bepaalde dingen op de agenda durft zetten. Dingen die tegen de
mainstream ingaan. Op tafel slaan mét de mainstream is
gemakkelijk - dat doet iedereen.”
(Foto han)
Jullie hebben de kwestie van
gelijke rechten in Europa altijd gekoppeld aan de Palestijnse zaak
en aan wat er gebeurt in de Arabische wereld. Wat is het verband?
“Het zijn twee verschillende zaken.
Het eerste is de strijd voor burgerschap hier. Het tweede is
internationale solidariteit. Maar ze hangen samen. De AEL is niet
alleen een emancipatorische beweging van migranten, maar ook een
identitaire beweging. Onze analyse is vanaf het begin geweest dat je
als mens een geschiedenis hebt: je komt ergens vandaan. En die
geschiedenis begint niet met de migratie. Als je zegt dat de
geschiedenis van de migranten die hier zijn, begint met de migratie
in de jaren zestig, dan ontneem je hen de geschiedenis van hun
ouders en grootouders. Dan begrijp je ook niet meer waarom ze
hier zitten en waarom er migratie is geweest. Je kan de migratie
zelf niet loskoppelen van de redenen van de migratie. Waarom is er
migratie in de wereld? Omdat er een kloof bestaat tussen arm en rijk
in de wereld, tussen Noord en Zuid. Omdat er oorlog en een
kolonisatieproblematiek bestaan. Omdat de dictaturen in het Zuiden
worden gesteund door het Noorden. Anders was er toerisme: mensen die
ergens gaan studeren en dan terugkeren, zoals de Europeanen dat
doen. Maar er zou nauwelijks migratie zijn. Natuurlijk zullen er
altijd wel mensen zijn die graag ergens anders willen gaan wonen,
maar niet in de mate die je nu ziet met de migratie van de Derde
Wereld naar het Noorden.”
“Als je als migrant zegt: 'Mijn
verhaal begint pas op het moment dat ik hier ben geboren, of op het
moment dat mijn vader naar hier is gekomen', dan keer je je rug naar
de geschiedenis, naar de redenen, de motivatie en de problemen die
ervoor hebben gezorgd dat je hier bent beland. Dat is onethisch,
omdat je dan gewoon bent gevlucht van die problemen, en dus van je
verantwoordelijkheid ten overstaan van de mensen die niét konden
migreren. Wij zeggen daarom: 'We behouden de affiniteit met de
landen van herkomst, en door die affiniteit te behouden - en door
assimilatie te bestrijden - beletten we dat we geïntegreerd worden
in dit Noordelijke kapitalistische centrum waar de onderdrukking in
de Derde Wereld vanuit gaat, nog steeds'. Ik zie de
assimilatiekwestie nu nog meer in die internationale context dan
vroeger."
"Gaandeweg is me meer duidelijk
geworden waarom men assimilatie wil. Omdat men niet kan
toelaten dat er een eiland van migranten - een eiland van de Derde
Wereld - in de Eerste Wereld zou bestaan. Want stel dat er zo'n
eiland is van mensen die eigenlijk 'Derde Wereld' zijn maar die toch
hier in Borgerhout of in Brussel wonen, en die in hun visie en in
hun affiniteit en hun gedachtengoed - en vaak ook in hun economische
toestand - deel uitmaken van de Derde Wereld... Dan kan Europa zich
niet meer als een burcht isoleren van de problemen van de Derde
Wereld: dan zijn die problemen ook hiér, niet meer alleen
maar dààr."
"Mijn analyse is dat het kapitalisme
in de wereld overleeft door haar eigen Westerse thuisbasis leuk,
veilig en vreedzaam te houden. Door dat te realiseren, en je zal
dit misschien niet graag horen, heeft het kapitalisme hier in Europa
en in de VS elke kans op een revolutionaire beweging gefnuikt.
Waarom? Gewoon omdat de meeste mensen hier absoluut geen reden
hebben om een echte verandering teweeg te brengen. Ze vinden het
goed zo. Er zijn misschien wel wat problemen, en die zijn een
betoging of een staking waard, maar ze zullen niet echt de wapens
opnemen of echt op de barricaden gaan staan. Dat soort problemen
zijn er niet. Of die gaan komen, dat is een ander verhaal... Maar ik
zie momenteel geen arbeidersklasse in Europa. Het is niet omdat
iemand werkt in een fabriek dat hij deel uitmaakt van 'de
arbeidersklasse' in de marxistische betekenis van 'revolutionair
proletariaat'."
"Maar als je dat kapitalistische
centrum begint te infiltreren door mensen naar hier te brengen die
wél met het proletariaat gelinkt zijn - want het proletariaat
bestààt natuurlijk, het woont alleen niet hier... - dan breng je de
vijand in huis. Dat is het paard van Troje. Niet in culturele of
religieuze zin, zoals Dewinter en anderen beweren. Maar wel omdat je
dan de objectieve problemen van de Derde Wereld naar hier haalt.
Mensen die niet alleen uit ethische solidariteit sympathie hebben
voor de Derde Wereld, maar die er organisch deel van uit maken. Als
je mensen binnen brengt die zich echt met de Derde Wereld kunnen
associëren, dan heb je een groot probleem. Daarom moet je die mensen
assimileren."
"Assimileren wil zeggen: eerst moet
je hun affiniteit met de landen van herkomst ontmantelen, daarna
kunnen ze toetreden tot de middenklasse. Als dat eerste niet
gebeurt, dan ook niet het tweede - daarvoor dienen racisme en
uitsluiting op de arbeidsmarkt. Maar als je wél assimileert, als je
vergeet waar je vandaan komt, als je zegt dat je geschiedenis begint
met de migratie,... dan krijg je ook het werk, de kansen, de
mogelijkheden enzovoort. Het is het verhaal van de wortel en de
stok."
"Maar wij kwamen dus met boodschap:
'neen, we behouden de band met ons land van herkomst en met de
issues van dat land van herkomst, en tòch willen we economsiche
rechten, ondanks het feit dat we niet willen assimileren'. Eigenlijk
zeiden we dat we de brug wilden zijn tussen het Noorden en de Derde
Wereld. Dat was natuurlijk onaanvaardbaar, want het is tegen de
natuur van het systeem. Het doet de veiligheid springen. Dan heb je
miljoenen mensen die hiér wonen maar die zich associëren met de
Arabische wereld of met Afrika enzovoort..."
En die hier politiek druk kunnen
zetten op het systeem, tégen het imperialisme...
"Absoluut. En die op termijn een
groeiende macht kunnen zijn. Dan springt het systeem, want dan
homogeniseert de wereld. Dat is een stap naar échte globalisering.
Niet de huidige globalisering van de hegemonie en de uitbuiting,
maar een globalisering van mensen die met elkaar verwant zijn in hun
belangen en affiniteiten. Dat is een securitair probleem voor het
systeem, en dat overstijgt een land zoals België."
"Ik krijg vaak de vraag: 'Jij vindt
dus dat iedereen die hier wil komen wonen dat moet kunnen?' Dan zeg
ik altijd ja. En dan krijg ik altijd als antwoord: 'Maar dan halen
we alle miserie van de wereld naar hier!' En dat is inderdaad het
punt: je moet alle miserie van de wereld overal in de wereld
hebben. Pas dan moet je er een oplossing voor vinden. Want zolang je
de miserie van de wereld onder het tapijt van Azië en Afrika kan
vegen om zo je eigen stukje van de wereld veilig en leuk te houden,
blijft het systeem zoals het is. Dan komt er nooit een andere
wereld. Dan kan het deel van de wereld dat economisch rijk en
militair machtig is de rest van de wereld blijven controleren."
Maar als je kijkt naar wat landen
als China, India en een stuk van Latijns-Amerika aan het opbouwen
zijn. Die zeggen: 'Fuck you, wij ontwikkelen onszelf'. Je zit
vandaag toch met een grondig gewijzigde situatie?
"Ik denk niet dat er al écht een
verandering bezig is. Neem nu de Chinezen. Ze hebben inderdaad al
heel wat bereikt, maar je ziet ook dat ze dat moeten doen bínnen de
perken van het systeem. Ze zitten nog steeds in een fase waarin zíj
zich moeten aanpassen: ze zijn nog niet zo machtig dat ze echt iets
structureels kunnen verwezenlijken of veranderen. Maar het is wel
een slim beleid wat China voert."
"Meer moreel en revolutionair dan
China vind ik wat Chavez doet in Venezuela. Dat is echt werken aan
een alternatief. Of dat gaat lukken zal nog moeten blijken, want hij
heeft te kampen met heel wat tegenwerking. Je moet weten dat de
middenklasse niet alleen een Europees fenomeen is. De middenklasse
is een wereldfenomeen. En die middenklasse behoort tot het Westen,
óók als ze in Libanon zit, of in China, of in India. Neem india:
daar heb je een miljard mensen, waarvan er 200 miljoen worden
gerekend tot de middenklasse. Zij hebben een levensstandaard die
gelijk is aan die van de Europeanen. Dat is een tweede Europa, maar
dan in India. Die mensen zijn extreem welvarend en machtig en
productief en creatief, en ze zijn bang van die 800 miljoen andere
Indiërs. Ze houden een regime van strikte scheiding in stand, en dat
lukt. Want van die 200 miljoen mensen heb je maar 2 miljoen soldaten
nodig om die andere 800 miljoen te kunnen onderdrukken: met
vliegtuigen, tanks,... Zo houdt je het systeem in stand. In de
Arabische wereld heb je een gelijkaardig fenomeen: je hebt een
kleine middenklasse en dan de onderklasse. Het verschil met Europa
is dat in de Derde Wereld de klassentegenstelling zo duidelijk is:
het is er onmogelijk om ze niét te zien."
"De sluitel tot verandering zit bij
de middenklasse. Die ziet tot nu toe nog steeds haar belang bij het
in stand houden van het systeem. De enige manier om dat te
veranderen is ideologie: dat de middenklasse goes nationalist
bijvoorbeeld, of islamist. Als dat gebeurt, dan denken ze
niet meer alleen aan hun economische positie. Maar om te bereiken
dat 30 of 40 procent van de middenklasse bereid is om het systeem te
breken, moeten ze wel een belang hebben dat de ideologie overstijgt.
Dat is er nog niet. In Egypte is Mubarak aan de macht. De
meerderheid van de Egyptenaren is bijna aan het sterven van de
honger. Daarnaast heb je de middenklasse, die heel klein is:
misschien 3 miljoen mensen. Dat is niks, want Egypte is een land met
een bevolking van 80 miljoen. Die mensen uit de middenklasse, die
een levensstandaard hebben gelijk aan die van Europa, hebben heel
veel sleutels van de maatschappij in handen. Het regime kan niet
verder zonder hen. Net zoals ook het wereldregime - het
geglobaliseerde kapitalisme - niet verder kan zonder de
middenklasse, want dat zijn de soldaten en de denkers en de kaders
en de schrijvers en de accountants en noem maar op. Dàt is het leger
van het systeem: als zij in staking gaan, dan valt alles. Wat gaan
die paar kapitalisten op hun eentje doen? Zwaaien met hun dollars en
de mensen op hun kop slaan? Dat gaat natuurlijk niet: als je je
economische macht wil vertalen naar feitelijke macht heb je een
leger nodig. Een leger van soldaten, maar ook een leger van kaders,
een leger van bedienden,... Dat leger is de middenklasse, niet de
kapitalisten zelf."
"Als de middenklasse zou staken dan
valt het systeem. Maar in Egypte - om bij dat voorbeeld te blijven -
hebben die 3 miljoen middenklassers zoveel angst van die 75 miljoen
anderen, dat ze verlamd zijn. Ze zitten echt met een dilemma: de
mensen uit de Egyptische middenklasse worden gek. Ze zien dat een
ontploffing onafwendbaar is, omdat de economie in Egypte niet om kan
met de demografie. Ze zijn boos op het regime, omdat dat er niet in
slaagt om echte ontwikkeling mogelijk te maken. Tegelijk zijn ze
bang van de chaos gecreëerd door een opstand. En ze zijn niet in
staat om die opstand te recupereren. Ik geloof dat een opstand nooit
een revolutie wordt tenzij ze gerecupereerd wordt door de
middenklasse. Dat klinkt misschien reactionair, maar volgens mij is
er in de geschiedenis geen enkele revolutie geweest die niet geleid
is vanuit de middenklasse. Ze ontploft vanuit de massa, maar daarna
wordt ze gerecupereerd door een voorhoede... Maar in Egypte is de
middenklasse niet in staat om zo'n opstand te recuperen, ook al weet
ze heel goed dat die eraan komt."
Wie gaat die opstand dan wél
recuperen?"De islamisten
van de salafi-stroming, zeg maar de Taliban-achtige stroming. Het
regime kan daar niets aan doen, en de middenklasse ook niet. De
Egyptenaren die een beetje politiek bewust zijn worden dus echt
depressief: ze leven op een vulkaan en ze weten het. Het is een
situatie die momenteel ook elders in de Derde Wereld in meer of
minder explosieve mate te vinden is."
Maar in Latijns-Amerika zie je
toch linkse mensen zoals Chavez die dat weten op te pikken? Waarom
kan dat niet in de Arabische wereld?
"Omdat in Latijns-Amerika de
mogelijkheid bestaat om een democratische weg te nemen naar de
macht. Je mag niet vergeten dat Chavez verkozen is. Probeer in
Egypte maar eens om iemand te verkiezen die niet behoort tot de
maffia die nu aan de macht is... Eerst moet je dus dat systeem
breken, en dan kan je misschien wél zo'n model ontwikkelen. Chavez
zegt trouwens 'Ik ben een nasserist'. Die traditie bestaat dus wel
in de Arabische wereld. Alleen: de toegang tot de macht is
geblokkeerd."
Door wie?
"Het is een drievoudig systeem. Aan
de ene kant de lokale maffia's, die het land plunderen en de toegang
tot de macht blokkeren. Dat is zo in Egypte, in Marokko, in Tunesië
en noem maar op. Aan de andere kant de Verenigde Staten, die om
meerdere redenen goed samenwerken met die lokale maffia's: omdat ze
hun landen open houden voor plundering door buitenlandse bedrijven,
in ruil voor een deel van de winst, en omwille van de belangen van
Israël. De Arabische landen moeten zwak en ondemocratisch blijven.
Als ze vrijer en democratischer worden, dan worden ze niet alleen
sterker, maar dan komst ook de wil van het volk naar boven, en die
is niet gunstig voor Israël. De derde reeks factoren is gewoon
intern, inherent aan die maatschappijen zelf: de kloof tussen arm en
rijk, het analfabetisme, de mentaliteit van onderdrukking - niet
alleen van vrouwen maar ook van vrijdenkers en van alles wat
progressief en niet traditioneel is. Die drie dimensies versterken
elkaar."
Heb je in de Arabische wereld dan
helemaal geen sterke sociale bewegingen?
"Nee, en dat heeft te maken met het
debacle van Arabisch links. Ik beken mezelf tot het Nasseristische
gedachtengoed, maar we moeten eerlijk zijn: we blew it. De
mensen zullen dus eerst een falend beleid van de islamisten nodig
hebben om in te zien dat ze terug in termen van nationalisme moeten
denken. In termen van links-nationalisme wel te verstaan, want nu
denken ze ook wel in termen van nationalisme, maar dan islamitisch
getint. Het links-nationalisme is in de Arabische wereld momenteel
beperkt tot de intellectuele elite en enkele kleine groeperingen. Er
is weliswaar een onaangeboord reservoir van links nationalisme,
namelijk de massa's mensen die niet politiek bewust zijn, en die
weigeren om politiek bewust te worden omdat ze niet neigen zijn naar
het islamisme. Maar door een gebrek aan politieke mobilisatie en
organisatie bij links gebeurt daar niets mee."
"Er is geen enkele sterke linkse
beweging in de Arabische wereld, maar er zijn wel duizenden linkse
partijtjes, of het nu in het nationalistische of het communistische
kamp is. Die stagneren allemaal, en ze hebben last van hun sectaire
mentaliteit, met hun eeuwige leiders: iedereen is tevreden met zijn
eigen klein prutske. Dat is natuurlijk een ziekte die je ook
ziet bij radicaal-links in Europa. Maar bij ons heb je tenminste de
objectieve voorwaarden voor een brede linkse beweging, terwijl je
hier al zeer moreel wakker moet zijn om links te zijn. Waarom zou je
hier links zijn? Bij ons is er een realiteit die je ertoe dwingt.
Normaal gezien zou je daar iets groots mee moeten kunnen doen. Of
dat zal lukken weet ik niet, maar overal in de Arabische wereld
staat wel een nieuwe generatie van politieke activisten op, die
anders denkt dan de vorige generatie. We hebben van de vorige
generatie veel geleerd en we hebben veel aan hen te danken. Zij
hebben tenslotte het kolonialisme in haar directe, rechtstreekse
vorm verjaagd uit de Arabische wereld. Wat zij in de jaren '50 en
'60 hebben verwezenlijkt is enorm. Maar in de jaren '70 en '80 is er
een dieptepunt geweest, en toen hebben de islamisten het relais
overgenomen. Ze hebben een paar successen geboekt, en dat is nu nog
steeds bezig."
Hoe gaan jullie met dat succes van
de islamisten om?
"Ons discours is momenteel dat we
twee zaken van elkaar moeten scheiden. Enerzijds het verzet, oftewel
de plicht van de hele bevolking om te vechten tegen bezetting en
kolonialisme. Anderzijds het maatschappelijke project. Bij het
verzet heeft de ideologische noemer geen belang. Of je nu islamist
bent of nationalist of communist, het maakt niet uit: je bestrijdt
de bezetter. We moeten werken aan één verzetsproject, waarin alle
krachten gebundeld worden. Dat kunnen de islamisten leiden, als ze
daarin het best zijn. Maar we moeten ondertussen ook een
maatschappijproject ontwikkelen dat kan overleven nààst het
islamistische project en het later op een democratische manier, via
verkiezingen, kan bestrijden."
"Dat discours in nu aan beide kanten
min of meer aanvaard. Bij de mainstream islamisten - zoals Hezbollah,
Hamas en de Moslimbroeders (hoewel die laatste twee nog een beetje
moeten evolueren) - is het nu algemeen aanvaard dat je ook
'nationale' redenen kan hebben om tegen Israël en Amerika te zijn;
dat het een nationale strijd is, los van ieders eigen ideologische
project. Een tweede zaak waarmee iedereen het eens is, is dat we
elkaar niet moeten bestrijden met geweld. Niet nu, en wij zeggen:
'ook later niet'. Van sommigen islamisten vermoed ik dat ze nog
altijd denken: 'later wel' (lacht)."
"Dat zijn dus de uitdagingen. Die
moeten allemaal tegelijk worden aangepakt. Je kan niet zeggen: 'okee,
nu gaan we alles zetten op de gewapende strijd tegen de bezetter en
pas later gaan we beginnen aan de strijd tegen analfabetisme en
despotisme en tegen de onderdrukking in de maatschappij'. Ik vind
dat je tegelijkertijd moet strijden tegen àl die vijanden, want ze
versterken elkaar. Bezetting wordt versterkt door despotisme en
onderdrukking, en andersom: de despoot gebruikt de bezetting als
excuus om te blijven onderdrukken. En een volk dat analfabeet is
heeft problemen om te overwinnen. Een volk dat vastzit in mentale
slavernij kan moeilijk zijn land bevrijden, enzovoort. Dat moet
allemaal tegelijk gebeuren, al kan dat niet op één, twee, drie."
Terug naar België: is er de afgelopen
jaren vooruitgang geboekt? Heeft de strijd van de AEL tot resultaat
geleid?"Niet zoveel als we
hadden gehoopt. De resultaten van de AEL zijn vooral te situeren op
het niveau van het discours: een mentaliteitswijziging bij een deel
van een generatie. Ik heb trouwens meer dan vroeger de indruk dat er
terug iets beweegt. Veel van de jonge gasten die vroeger wild waren
en in betogingen liepen, zijn nu ouder geworden, en rijper, en
bewuster. Pas nu kunnen ze wat ze toen hebben meegemaakt echt
kaderen. Ze hebben ondertussen ook kinderen. Dat levert een ander
perspectief op. Anderzijds heeft de onderdrukking van de AEL ook
haar tol geëist. Veel mensen zijn ontmoedigd, hebben er persoonlijk
veel onder geleden, en hebben daarom een stap achteruit gezet.
Onderdrukking wérkt soms, dat is een realiteit. Voor de toekomst van
de AEL komt het uur van de waarheid binnen één of twee jaar. Er
staat een generatie klaar die het kan overnemen. Dat wat betreft de
beweging."
"Op het niveau van de maatschappij
zelf... Het gaat nu economsich wat beter in België. Dat is duidelijk
voelbaar: de mensen vinden gemakkelijker een job. Dat pacifieert.
Het is er niet gemakkelijker op geworden om een radicaal discours te
voeren, zelfs binnen de migrantengemeenschap. Als het economisch
beter gaat, dan reageren mensen overal in de wereld hetzelfde. Ik
denk dat een groot deel van de migranten zal assimileren. Je kan
misschien een groep behouden die politiek geradicaliseerd en goed
georganiseerd is. Die groep kan misschien de rol van brug blijven
vervullen naar de nationale kwesties in de landen van herkomst en
naar radicaal links in Europa. Maar of dat maatschappelijk echt iets
zal veranderen? Ik heb het al gezegd, en het geldt zowel voor ons
als voor radicaal links: verandering in Europa is niet eenvoudig.
Zolang het economsich goed gaat zal verandering een wonder blijven."
Wij hebben zelfs de indruk dat we
er op het vlak van de discussie over gelijke rechten en de
verhouding met de Derde Wereld op achteruit zijn gegaan...
"Dat is de lijn van de verrechtsing,
die al jaren bezig is. Het gaat elk jaar iets meer in die richting.
Dat pols je trouwens niet aan verkiezingsresultaten. De sp.a heeft
goed gescoord in Antwerpen, maar met een rechts discours. Dat is dus
geen bewijs dat de verrechting is ingedamd, het toont de
verrechtsing net aan. Ik denk ook dat in de discussie rond migratie,
Europees gezien, een discours à la Sarkozy - dat enkele jaren
geleden nog extreem-rechts was - nu als redelijk gematigd wordt
beschouwd. Dan heb je inderdaad geen Vlaams Blok meer nodig. Dan kan
je zelfs beginnen te juichen dat extreem-rechts is ingedamd. Het is
zoals met de Volksunie. Die is zwakker geworden toen iedereen
Volksunie werd. Dan is de VU niet meer nodig. Als alle partijen
Vlaams Blok worden, dan is het Vlaams Blok niet meer nodig. Ze
verdwijnen als partij, maar hun gedachtegoed komt binnen."
Vijf jaar geleden dachten jullie
ook dat het snél zou gaan. Jullie waren ongeduldig.
"Je hebt gelijk. Dat is één van de
grootste problemen van activisten in het algemeen. Het gaat over
trage processen. In het Midden-Oosten, maar ook hier - met dat
verschil dus dat ik hiér niet zeker ben van de uitkomst... De
activisten voelen dat aan. Ze weten het. Sommigen geven het op.
Anderen geven niet op, maar projecteren hun ongeduld op anderen. Er
zijn militanten die geen twee woorden tegen iemand kunnen zeggen
zonder te beginnen roepen. Dan worden ze negatief voor het hele
proces. Hoe je dat oplost, weet ik niet. We proberen nu constant
nieuw bloed te pompen, maar de meerderheid gaat op termijn afhaken."
"Veel mensen vinden trouwens dat ook
ik heb afgehaakt, omdat ik ben teruggekeerd naar Libanon. Maar ze
weten dat ik dat altijd heb voorspeld. Ik ben er altijd duidelijk
over geweest. Velen vinden ook dat ik moet terugkomen. Maar dat ga
ik niet doen."
Je kan er niet onderuit dat de AEL
door jouw vertrek is verzwakt...
"Dat is een overgangsperiode waar de
AEL door moet. Tot de generatie die de AEL heeft opgericht vervangen
is door een nieuwe. Ik zie een aantal mensen die het kunnen maken,
misschien veel beter dan onze generatie. Ze zijn nu alleen nog een
beetje te jong. We zijn nu eerst wat adem aan het pakken: werken aan
de basis, niet teveel lawaai maken. Ik geloof erin. Mijn bedenkingen
hebben vooral te maken met de context. De context werkt niet mee.
Wie ideologisch bewust is, gaat niet veranderen. Maar wie niet
politiek bewust is, zal geneigd zijn om straks op de VLD te stemmen,
zeg maar. Die mensen moeten we zien te bereiken. Dat is de
uitdaging: hen toch te omkaderen op wijkniveau, op lokaal niveau, om
het ideologisch bewustzijn levend te houden. Daar speelt dat
identitaire ook een rol in."
"Maar ons verhaal lijkt natuurlijk
abstract in vergelijking met wat de concurrentie biedt: het puur
religieuze discours van mensen zoals Tariq Ramadan, het verhaal van
de 'Europese Islam'. Dat verhaal is simpel, het is 'goed', het is
gemakkelijk. Het beantwoordt aan de psychologische behoefte om trouw
te blijven aan je ouders, door je moslim te blijven noemen, én het
beantwoordt aan de verwachtingen van de maatschappij om je heen,
door jezelf Europees - en alléén Europees - te noemen. Het probleem
is alleen: 'Europese Islam' is een compleet bourgeois
concept, zonder enige sociaal-contestataire inhoud. Het definieert
je identiteit puur op basis van geografie en geloof, zonder enig
historisch inzicht daarin. Dat historische inzicht wordt zelfs
bestreden. Voor iemand als Tariq Ramadan ben je een Europeaan,
alleen heb je een ander geloof. Je bent zoals een autochtoon die
zich bekeert."
En je neemt zelfs het gevoel van
Europese superioriteit over...
"Absoluut, want ze werpen zich op als
hervormers van de islam en van de moslims in de rest van de wereld.
Dat is the white man's burden gedragen door een man die niet
blank is, maar die het heeft geleerd."
"Dat disours pakt veel beter dan ons
discours. Het is gemakkelijk, het bevrijdt je. Het heeft de
voordelen van de religie: samen zweven. En het heeft het voordeel
dat je geen inspanning hoeft te doen om het te zijn. Als je
daarentegen óns discours overneemt, dan moet je een radicale
politiek gaan voeren. Dan moet je stelling innemen over de échte
problemen van de wereldmaatschappij. Het religieuze discours ontlast
je daarvan: je moet gewoon wat morele premissen aanvaarden en dan
ben je 'goed'. Respect hier en respect daar: alles gaat over
respect."
"Tweede voordeel van het discours van
mensen à la Tariq Ramadan is dat je geen inspanningen moet doen om
je identiteit te behouden. Je moet geen taal leren enzovoort. Bij
ons moet je minstens tweetalig zijn, want hoe behoud je anders de
affiniteit met je land van herkomst? Dus je moet studeren, werken,
lezen. Bij hen krijg je gewoon de Koran, vertaald, en enkele boeken
over hoe je moet bidden, hoe je moet denken, hoe je je moet kleden,
en dan ben je in orde. En vooral: je maakt je ouders gelukkig.
Vooral in de Marokkaanse gemeeschap is dat van belang: ouders zijn
heel tevreden als je praktiserend bent."
"Dat is dus een discours dat in
Europa wél kan pakken, en dat ook meer en meer pakt. In Frakrijk
zijn de studenten al aan Tariq Ramadan verkocht. Alleen in de
banlieues heb je nog mensen die radicaal en maatschappijkritisch
zijn. Want dat is het probleem: hij is niet maatschappijkritisch. Ik
zat in een debat met Ramadan in Rotterdam. Hij bleef me aanvallen op
mijn stijl. Ik zei: 'Stop met die onzin! Wat is stijl? Laten we
spreken over de inhoud. Waar zit het bij ons fout?' Hij wist niets
anders te verzinnen dan dat 'strijden voor rechten' een achterhaald
discours is. Dan heb ik hem gevraagd: 'hoe ga je je rechten dan
behalen zonder aan de structeren van de maatschappij te sleutelen en
een emancipatiestrijd te voeren?' Zijn antwoord was echt choquerend:
'We will ask them'.. Ik heb gezegd: 'What if they say no?'.
Daar stond hij dan. Toen heb ik heb gezegd: 'Met alle respect, maar
u bent een predikant, geen activist. So do your preaching and let
activists do their activism'. Dat heeft hij niet geapprecieerd.
Toen is hij echt beginnen flippen. Maar als je zelf geen politiek
programma en geen strategie hebt, moet je de mensen die dat wél
hebben niet beginnen afbreken."
Toch stel je vast dat zelfs Tariq
Ramadan kritiek krijgt van het establishment...
"In Frankrijk misschien, omwille van
zijn standpunt in het debat over de hoofddoek. Maar buiten Frankrijk
is hij bij het establishment razend populair. Hij is bijvoorbeeld de
adviseur geweest van premier Blair. En de Amerikanen hebben hem
weliswaar een visum geweigerd, omwille van hun obsessie met alles
wat moslim is, maar als ze eens dieper graven in wat hij precies
verkondigt, zullen ze geen problemen met hem hebben. Ik heb trouwens
ook geen probleem met hem. Als denker heeft hij het recht om wat dan
ook te verkondigen over islamitische theologie, over haar
positionering in de seculiere maatschappij enzovoort. Daarover zegt
hij nuttige dingen. Alleen: over politiek en over
maatschappijproblemen heeft hij niets te vertellen. Integendeel:
daar is zijn boodschap zelfs contraproductief, omdat hij alleen maar
'respect' predikt. 'Als we elkaar respecteren, is alles opgelost'.
Ik geloof daar niet in. Hij doet alsof de problemen in de
maatschappij gebaseed zijn op een misverstand. Hij reduceert racisme
tot beeldvorming, tot communicatie: als je het goed uitlegt,
verdwijnt het probleem. Dat is pure metafysica, zonder analyse van
de krachtverhoudingen."
"Hij zegt: 'wij zijn geen minderheid,
en we moeten die positie niet innemen'. Maar je néémt die positie
niet in, je wordt erin gedwongen. En dan heb ik het niet over
aantallen. Vrouwen zijn maatschappelijk ook een minderheid, ondanks
hun numerieke meerderheid. Ik kan niet geloven dat Ramadan dat niet
begrijpt, want hij is toch een grote intellectueel. Maar hij weigert
die benadering. Hij zegt: 'Verander het systeem door er deel van te
worden. Met de structuur van de maatschappij is niks mis'. En ergens
heeft hij nog gelijk ook. Want als je je als migrant assimileert en
een positie inneemt pro het huidige maatschappijmodel - pro
de wereldwijde status quo - dan wordt je daar natuurlijk voor
beloond."
Interview afgenomen eind september
2008.