In 2000 was het VB goed voor 33% van de
Antwerpse stemmen. Voor 2000 is het aantal "nieuwe Belgen" en
het het aantal Europese stemmen bekend zodat kan berekend worden dat
37,2% van de 'oude Belgen, de Antwerpenaars van 'niet-vreemde
afkomst' dus, voor het VB gestemd hebben, als er van uitgegaan wordt
dat de nieuwe Belgen en vreemdelingen VB geen stem gegeven hebben.
Wanneer heeft de 'democratie'
gewonnen in Antwerpen?
Tom Barman en 0110 verwoorden het
zo: "0110 organiseert in Antwerpen, Brussel, Gent en Charleroi een
feest op de verkiezingsnederlaag of, als extreem rechts nog groeit, op het
graf van een vrij en democratisch Antwerpen." Van
verkiezingsnederlaag in Antwerpen zal wellicht sprake zijn als het VB
minder dan 33% haalt, maar echt blij kan Tom Barman maar zijn als het
aantal stemmen die het VB haalt bij de "oude Vlamingen" daalt.
Want door de groei van het aantal nieuwe Belgen en de weliswaar beperkte
maar toch voelbare deelname van vreemdelingen aan de verkiezingen zal het
VB, bij gelijk stemgedrag van de oude Vlamingen, wiskundig achteruitgaan. Het
is maar als zij 1,8% verliezen dat er sprake is dat ook de "oude
Antwerpenaars" het laten afweten voor het VB. Om nog 33%
te halen moet de aanhang van het VB bij de oude Vlamingen met 2,2% stijgen
tot 39,4%.
(Wiskundig)
verlies van het VB door nieuwe Belgen en vreemdelingen (1)
|
|
%
VB
|
%
VB op
|
Hoeveel
moet het VB inhalen
|
Enkele
steden Vlaanderen
|
alge-
|
oude
|
voor
hetzelfde resultaat
|
|
meen
|
Belgen
|
Algemeen
|
Oude
Belgen
|
|
2000
|
2000
|
2006
|
2006
|
Antwerpen
|
33,0%
|
37,2%
|
1,8%
|
2,2%
|
Mechelen
|
25,6%
|
27,7%
|
1,3%
|
1,5%
|
Gent
|
19,5%
|
21,2%
|
0,9%
|
1,0%
|
Sint-Niklaas
|
19,4%
|
20,1%
|
0,5%
|
0,5%
|
Lokeren
|
15,2%
|
16,7%
|
0,6%
|
0,7%
|
Vilvoorde
|
13,2%
|
14,6%
|
0,7%
|
0,9%
|
Hasselt
|
7,8%
|
8,0%
|
0,1%
|
0,1%
|
(1)
Het % dat nodig is voor het VB om de verhoogde stemkracht van
nieuwe
|
Belgen
en vreemdelingen te compenseren en een gelijk resultaat te halen
|
als
in 2000, % dat het VB dus in het algemeen moet verliezen om ook
bij de
|
oude
Belgen achteruit te gaan.
|
Drie scenario's voor het VB
1. Ofwel is er winst voor
het VB en dan kan gegist worden naar de mate waarin de nieuwe Belgen en
vreemdelingen het VB afgeremd hebben. In dit scenario kan Tom Barman
feesten op het graf van een vrij en democratisch Antwerpen.
2. Ofwel haalt het VB dezelfde uitslag als 2000, wat voor Antwerpen
bijvoorbeeld een 'vooruitgang is van 1,8%
die vooral gehaald is bij de "oude Belgen" die met 2,2%
meer voor het VB gekozen hebben. Voor Mechelen moeten er zo 1,5%
meer "oude Belgen" op het VB stemmen om de aangroei van nieuwe
Belgen te compenseren. In dit scenario wordt de 'afgang' van het VB
ingezet die zich onafwendbaar de komende jaren zal doorzetten omdat de
migratiedynamiek en de Belgwording zich in politieke kracht zal omzetten.
Tom Barman mag dan feesten op de nog niet bezegelde nederlaag.
3. Het VB haalt 31,2% of minder in Antwerpen (33% -
1,8%), 24,3% of minder in Mechelen, 18,6% of minder in
Gent enz. . Op dat ogenblik is er wiskundige zekerheid dat er voor het
eerst minder "oude Belgen" voor het VB gestemd hebben. Dan
kan Tom Barman pas echt feesten op de "verkiezingsnederlaag".
Npdata standby op de verkiezingsavond 8 oktober 2006
Zo vlug de volledige uitslag van voornoemde gemeenten gekend is zal npdata
on-line berekenen welk van de drie scenario's het in elke gemeente
gehaald heeft. Vraag is tevens of er een samengaan is van een sterke groei
van aantal nieuwe Belgen in gemeenten en een bepaald scenario voor het VB.
Op de verkiezingsavond wordt onderstaande schema verder aangevuld zodat
elkeen zich daar een oordeel over kan vormen:
Gewicht
nieuwe Belgen + vreemdelingen op uitslag VB in 2000 en 2006 (1)
|
%
op effectief kiesgerechtigden
|
%
nieuwe Belgen + inge-schreven vreemdelingen
|
%
stemmen op VB/FN
|
%
stemmen VB/FN berekend op oude Belgen
|
Enkele
steden Vlaanderen
|
2000
|
2006
|
Verschil
|
2000
|
2006
|
Verschil
|
2000
|
2006
|
Verschil
|
Antwerpen
|
11,5%
|
17,0%
|
5,5%
|
33,0%
|
?
|
|
37,2%
|
?
|
|
Mechelen
|
7,7%
|
12,9%
|
5,2%
|
25,6%
|
?
|
|
27,7%
|
?
|
|
Gent
|
8,1%
|
12,6%
|
4,5%
|
19,5%
|
?
|
|
21,2%
|
?
|
|
Sint-Niklaas
|
3,3%
|
5,7%
|
2,4%
|
19,4%
|
?
|
|
20,1%
|
?
|
|
Lokeren
|
8,7%
|
12,6%
|
3,9%
|
15,2%
|
?
|
|
16,7%
|
?
|
|
Vilvoorde
(2) Update
|
9,3%
|
14,8%
|
5,6%
|
13,2%
|
?
|
|
16,8%
|
?
|
|
Hasselt
|
2,5%
|
4,3%
|
1,8%
|
7,8%
|
?
|
|
8,0%
|
?
|
|
Charleroi
|
14,8%
|
21,8%
|
7,0%
|
6,9%
|
?
|
|
8,3%
|
?
|
|
Brussels
gewest
|
26,2%
|
39,9%
|
13,8%
|
7,0%
|
?
|
|
10,5%
|
?
|
|
(1)
Uitgangspunt voor de berekening is dat nieuwe Belgen en
vreemdelingen niet op VB/FN stemmen. Zo
|
wordt
het aantal stemmen van oude Belgen op het VB/FN maximaal
ingeschat. Als er toch nieuwe Belgen
|
of
vreemdelingen op het VB/FN stemmen zullen, bij eenzelfde
resultaat, minder oude Belgen op het VB/FN
|
gestemd
hebben.
(2) Voor Vilvoorde zijn ook stemmen op Franstalige partijen uit de noemer gehaald
|
Brussel ... vrij ... en ... vrolijk?
De echte kiesstrijd voor de
gemeenteraadsverkiezingen wordt uitgevochten in de 19 gemeenten van
Brussel, hoofdstad van Vlaanderen, politiek hart van België en Europa,
stad van grote minderheden waar de Vlaamse gemeenschap als een van de
kleinere minderheden een grote politieke sleutel heeft om de Brusselse
matrix van leefbaarheid te besturen en zo mee een perspectief langs
Mechelen voor Antwerpen te openen.
Gewicht
nieuwe Belgen + vreemdelingen op uitslag VB in 2000 en 2006 (1)
Correctie 26/08/06
|
%
op effectief kiesgerechtigden
|
%
nieuwe Belgen + inge-schreven vreemdelingen
|
%
stemmen op VB/FN
|
%
stemmen VB/FN berekend op oude Belgen
|
Gewest
Brussel
|
2000
|
2006
|
Verschil
|
2000
|
2006
|
Verschil
|
2000
|
2006
|
Verschil
|
Sint-Gillis
|
44%
|
66%
|
23%
|
5%
|
?
|
|
9%
|
?
|
|
Schaarbeek
|
45%
|
64%
|
19%
|
10%
|
?
|
|
18%
|
?
|
|
Anderlecht
|
27%
|
41%
|
14%
|
12%
|
?
|
|
17%
|
?
|
|
Sint-Joost-ten-Node
|
71%
|
93%
|
23%
|
5%
|
?
|
|
17%
|
?
|
|
Brussel
- stad
|
32%
|
50%
|
19%
|
10%
|
?
|
|
15%
|
?
|
|
Koekelberg
|
23%
|
37%
|
14%
|
10%
|
?
|
|
12%
|
?
|
|
Watermael-Bosvoorde
|
7%
|
11%
|
4%
|
11%
|
?
|
|
11%
|
?
|
|
Jette
|
15%
|
21%
|
6%
|
10%
|
?
|
|
11%
|
?
|
|
Sint-Agatha-Berchem
|
9%
|
17%
|
8%
|
9%
|
?
|
|
9%
|
?
|
|
Evere
|
13%
|
22%
|
10%
|
8%
|
?
|
|
9%
|
?
|
|
Ganshoren
|
8%
|
14%
|
6%
|
7%
|
?
|
|
7%
|
?
|
|
Elsene
|
25%
|
41%
|
17%
|
4%
|
?
|
|
6%
|
?
|
|
Etterbeek
|
22%
|
33%
|
11%
|
3%
|
?
|
|
4%
|
?
|
|
Ukkel
|
18%
|
27%
|
9%
|
3%
|
?
|
|
4%
|
?
|
|
Vorst
|
26%
|
39%
|
12%
|
3%
|
?
|
|
4%
|
?
|
|
Sint-Jans-Molenbeek
|
40%
|
63%
|
23%
|
15%
|
?
|
|
25%
|
?
|
|
Sint-Lambrechts-Woluwe
|
12%
|
20%
|
8%
|
3%
|
?
|
|
3%
|
?
|
|
Sint-Pieters-Woluwe
|
12%
|
19%
|
7%
|
2%
|
?
|
|
2%
|
?
|
|
Oudergem
|
8%
|
14%
|
6%
|
0%
|
?
|
|
0%
|
?
|
|
Totaal
gewest
|
26,2%
|
39,9%
|
13,8%
|
7,0%
|
?
|
|
10,5%
|
?
|
|
(1)
Uitgangspunt voor de berekening is dat nieuwe Belgen en
vreemdelingen niet op VB/FN stemmen. Zo
|
wordt
het aantal stemmen van oude Belgen op het VB/FN maximaal
ingeschat. Als er toch nieuwe Belgen
|
of
vreemdelingen op het VB/FN stemmen zullen, bij eenzelfde
resultaat, minder oude Belgen op het VB/FN
|
gestemd
hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor Brussel is niet altijd duidelijk welke partijen tot het
'extreemrechtse 'kamp dienden gerekend. Naast het VB is Front National en
FNB meegenomen. Alle berekeningselementen en bronnen zijn terug te
vinden op de fiches die van elke gemeente langs het verkiezingsportaal
te bereiken zijn.
Insschrijving
voor de verkiezingen: alleen maar winnaars
Het deficit van de inschrijvingen (91,8%
van wie zich in 2006 kon inschrijven heeft dit niet gedaan) valt volledig
op rekening van hen die een 'inschrijvingsplicht' heeft opgelegd en geen
"stemplicht" zoals de democratie in België aan zichzelf
verplicht is. De ervaring van 2000 was nochthans duidelijk: het heeft toen
niet gewerkt voor de Europeanen en zonder voorwaarden van verblijfsduur en
loyauteitsverklaring. Ook al steken de niet-Europeanen voor hun eerste
deelname de Europeanen voorbij, de maximale deelnamegraad kan in deze
formule nooit de 20% overstijgen.
En wat is een regeling waard die structureel 4/5 van een bevolkingsgroep
in de feiten uitsluit, terwijl het om een fundamenteel basisrecht gaat.
Stemplicht zonder voorwaarden en het verlagen van de verblijfsvoorwaarde
is nu al de onontkoombare conclusie van de historische wetenschap die
binnen enkele decennia zal geschreven worden en dat is een previsionele
sociologische vaststelling. Niet-inschrijving
als signaal van verzet, inschrijving als waardevolle deelname, iedereen is
winnaar in het democratisch spel van kunnen en niet moeten.
10% van de kiezers in België op 1 oktober 2006 is van vreemde afkomst
Aandeel
van inwoners van vreemde afkomst in de stembusgang oktober 2006
|
Gewesten
|
Stemrecht
vreemde afkomst
|
Oude
Belgen
|
Totaal
|
|
Nieuwe
Belgen
|
Vreemdelingen
|
Totaal
|
|
stemmers
|
Vlaams
|
4%
|
1%
|
5%
|
95%
|
100,0%
|
Brussels
|
35%
|
4%
|
40%
|
60%
|
100,0%
|
Waals
|
7%
|
3%
|
10%
|
90%
|
100,0%
|
Totaal
België
|
8%
|
2%
|
10%
|
90%
|
100,0%
|
10% van de stembusgangers in
België zullen op 8 oktober 2006 van vreemde afkomst zijn en geen 15%
wanneer iedereen zich ingeschreven had. In Brussel zijn 40% van de
keizers nieuwe Belgen of vreemdelingen, en ook hier niet de 52% die
theoretisch mogelijk waren. In Vlaanderen is 5% van de kiezers van
vreemde afkomst in plaats van 8% kiesgerechtigden en in Wallonië 10%
in plaats van de mogelijke 16% als iedereen zich had laten
registreren.
Van de 10% 'allochtone' kiezers in België wordt het grootste
aandeel geleverd door de 8% nieuwe Belgen. In Brussel is dit 35%
en in Vlaanderen 4%. Elke nieuwe verkiezing zal het aantal burgers
van vreemde afkomst onontkoombaar stijgen en langs deze weg de democratie
beetje bij beetje (terug) herstellen.
Jan Hertogen, socioloog
|