BuG 201 – Bericht uit het Gewisse – 18 oktober 2013

BuG 201  on-line                        Printversie (12p)

Meulenberg - wie wat wil bereiken moet er eerst van houden
  

Houthalen-Helchteren, een gemeente niet zoals een andere,
met minder werklozen, minder asielzoekers, minder criminaliteit,
minder leefloners, minder arbeidspendel naar de gemeente,
meer natuurlijk overschot dan vergelijkbare andere gemeenten,
maar meer inwoners met migratieachtergrond, meer moslims,
meer verhuizers uit dan naar de gemeente, minder politie,
 minder rechts in de laatste verkiezingen, kanton Peer.

Of is het de burgemeester er vooral om te doen om, zoals
kleinere centrumgemeenten (Aalst, Turnhout, Sint-Niklaas,
Kortrijk, Roeselare) meer financiële middelen los te weken
uit het gemeentefonds, en meer middelen voor de  politie,
en daar zijn 'relletjes' en incidenten nogal eens
 een welgekomen en beproefde aanleiding voor.


Nieuw:
Werkend, niet-werkend, niet-actief per gemeente en
leeftijd, tabel:
Bevolking naar statuut, gemeente + leeftijd 2011
met selectie gewest en gemeente en sorteermogelijkheid


Een fiche van de gemeente Houthalen-Helchteren, onderzochte kenmerken en bron:

  1. Bevolking 1831-2012: BuG 184 - Bevolkingsevolutie 1831-2012 
  2. Loop van de Bevolking 1989-2012: BuG 199 - Loop van de bevolking 1989-2012
  3. Wachtregister asiel in Houthalen-Helchteren - BuG 182 - Wachtregister asiel per gemeente
  4. Aantal Leefloners - BuG 195 - Aantal leefloners per gemeente
  5. Lokaal bestuur: arbeidsplaats - BuG 193 - Arbeidsplaatsen in lokale besturen
  6. Lokaal bestuur: woonplaats in de gemeente - BuG 196 - Wonen in de gemeente, lokale besturen
  7. Arbeidspendel - BuG 167 - Arbeidspendel in elke gemeente
  8. Criminaliteit - BuG 191 - Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
  9. Gemiddeld belastbaar inkomen - BuG 191 - Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
10. Gemiddeld m2 sport- en recreatieinfrastructuur: BuG 191 - Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
11. Migratieachtergrond - BuG 179 - Fiche migratieachtergrond in elke gemeente
12. Aantal moslims - BuG 186 - Aantal en % moslims in alle gemeenten
13. Verkiezingen - BuG 172 - Vergelijking kiesuitslag 2010 en 2012 per kanton

14. Werkloosheid - Nog niet gepubliceerde tabel Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
15. Centrumgemeenten: Tabel -  Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011


6 vooraf's over Meulenberg

Vooraf 1
. Meulenberg is altijd een beetje de caïd geweest. Meulenberg is de plaats in Limburg (België) waar nog het langst 'barakken' stonden, in hun laatste gebruik door de Turkse mijnwerkers en hun families die er, zoals alle anderen voorheen, een vooral goedkoop onderkomen vonden. Maar het tekent nog altijd het beeld van de wijk. De 220 barakken, die elk plaats boden aan 80 arbeiders werden na de oorlog gebouwd en eerst door Polen, Oekraïners, en Italianen bewoond, ook door Russische krijgsgevangenen die niet meer terug konden/wilden naar Rusland, en later door Turken en anderen op zoek naar goedkoop logies. Pas in 1972 kwam er een einde aan de barakken van Meulenberg. De eerste mijnwoningen na 1939 die de wijk Meulenberg vormden werden eerst door een 600 tal SS-ers bewoond, niemand van de Belgen of mijnpersoneel wilde er wonen in de oorlogsjaren, omdat men niet in de mijnen wilde werken, behoudens wie er door de Duitsers toe gedwongen werd en een aantal zwarten die zo de Duitsers wilden 'helpen. En na de oorlog werd deze 'tuinwijk' anderhalve maand door Engelse tanktroepen bewoond. Daarmee was het stigma al op de wijk gelegd. Wat is er trouwens van deze historische betekenis over, wie draagt deze geschiedenis nog mee, die toch de eigenheid van Meulenberg en Houthalen-Helchteren mee in de herinnering heeft gebrand?

Vooraf 2. Stenen Erfgoed. Interessante info over de historiek van Meulenberg met alle informatie over de opbouw van de architectuur en het relatieve isolement van Meulenberg, element waar Geert Bourgeois op 16/10/2013 de aandacht op trok. Moeten er geen 'architecturale ingrepen gebeuren, vroeg hij zich af. Een 'ontsnappingsroute voor de politie' dachten wij direct, zodat ze niet langs het café moesten met hun colonnes, waar ondermeer
“…een van de politiehonden een relschopper aangevallen had en jongeren toestroomden ” (De Morgen). In het geposte filmpje is duidelijk te zien dat, zonder bedreigd te zijn, de politieagent er niet in slaagt de hond te doen lossen, toch de eerste opdracht die een hond moet leren uitvoeren, maar de jongere meters heeft meegetrokken. Deze hond daarbij alsmaar blaffend voor dreiging samen met enkele verwarde fases in de politiegelederen. Bij de terugtrekking langs het bewuste café, niet de verstandigste beslissing van de officier van dienst, werden enkele stenen gegooid, ook niet de verstandigste beslissing van jongeren, waarvan er allicht al in aanraking geweest zijn met het gerecht en waartussen allicht evenzeer informanten en observators vanuit de veiligheidsdiensten deel zijn geweest van het geheel, zoals bij elke oproer, opstoot en rel het geval is, of de politie en veiligheidsdiensten zouden hun werk niet doen. Alleen is het moeilijk onderscheid te maken tussen het/of de ene en het/of de andere.

Vooraf 3. Meulenberg, aan het warme hart van Limburg gedrukt. Juist omwille van haar historiek en haar regelmatige verkommering, is Meulenberg het lelijke eendje van de mijnstreek waar iedereen toch van houdt (een beetje zoals Molenbeek in Brussel). In Meulenberg vind je daarbij nog de actieve kern van de jaarlijkse Lourdesbedevaart met het engagement van de Mijnwerkers-Brancardiers die nog in hun kinderen en sympathisanten medewerkers vinden voor de jaarlijkse Lourdesbedevaart van de zieken, zie de Bedevaart van 2013. De verhouding parochie Meulenberg en de mijn van Houthalen is nog het voorwerp geweest van  de licentiaatsthesis van Ilse Neyrinck in 2006. Meulenberg is ook de plaats geweest waar studenten in de nasleep van de mijnstaking van 1970 Nederlandse lessen gegeven hebben. Zowel langs de mijnstaking als deze  lessen is Meulenberg me niet vreemd. Ook niet toen ik van Hasselt tot Helchteren voor Fabricom de wegverlichting heb geïnstalleerd in 1973 en 1974, ook op het stuk in Houthalen. Meulenberg, je moet er eerst van houden voor je er wat kan doen, dat is in de opvoeding en het maatschappelijk samenleven zo. Dat de burgemeester openlijk 'families' als criminelen aanduidt, verzonken in de zware criminaliteit, dat is in feite racistisch, stigmatiserend en vooral ook provocerend, een rechtstaat onwaardig, onbegrijpelijk voor iemand met een sp.a/Groen profiel. Criminaliteit is een individueel gegeven, behoudens bendevorming,  maar dan nog wordt het individueel aangerekend, en niet publiekelijk tav een groep uitgesproken of afgerekend.

Vooraf 4. En kan 'sociaal-pedagoog' Gerard Aerts geen actievere rol innemen of krijgen? Deze oud gouwleider van KSA-Limburg heeft in 1965 nog milieuwerking geleid in de toen nog uit krottenwijken bestaande site aan de kerk van Zwartberg. Twee jaar later stond Gerard Aerts samen met Manu Keirse, Bob Pleysier, Hubert Hedebouw en Kris Hertogen langs de wieg waaruit SVB in het Psychootje in Leuven werd geboren, enkele maanden later zag hij z'n medestudenten naar Ford Genk in 1968 en later naar de mijnen vertrekken in 1970, waar Gerard Aerts in de schaduw van de Mijnschool in Houthalen is groot geworden. Misschien kan Gerard Aerts nog z'n ervaring als lachspecialist en Clown eens bovenhalen voor team- en samenwerksessies  van politie, hulpverleners en bewoners, en, waarom niet, ook de gemeenteraadsleden en de burgemeester. Het zou allicht minder krampachtige politieke reacties en relevanter discussies opleveren. Gerard Aerts is de geknipte man om historische bruggen te leggen waarzonder Meulenberg geen recht kan gedaan, zoals hij in een interview in De Morgen van 16/10/2013 al duidelijk aangaf en ook op TV-Limburg op 16/10/2013. Wel erg om iemand over de zure toekomst te horen spreken voor wie van de lach z'n beroep gemaakt heeft. En waarom zou Harrie De Witte z'n expertise van Geneeskunde voor het Volk niet ten dienste zetten van Meulenberg, zoals z'n medestudenten gedaan hebben begin jaren 70 door Nederlandse lessen te geven in "de Meulenberg". En ook in Kolderbos in Genk heeft Harrie De Wit zeker ervaring opgedaan die van dienst kan zijn in Meulenberg.

Vooraf 5. De voorsteden van Brussel, dat zullen dan wel Dilbeek, Asse, Vilvoorde, Machelen en Zaventem zijn, of hoort Mechelen er ook toe? Of verwisselt men vanuit Limburg, hoog in de nieuwe toren van het gemeentehuis in Houthalen-Helchteren  Brussel voor Parijs, moet men zijn verrekijkers terug scherp stellen? Robocops, uw vriend, volgens de nieuwe meester tovenaar van de maatschappelijke integratie en orde, burgemeester Alain Yzermans met nogal wat allochtone acolieten in het gemeentebestuur:
"Alleen 'Robocop-agenten' kunnen de orde in bepaalde wijken handhaven", zegt burgemeester Alain Yzermans in HLN van 17/10/2013. "Een probleemwijk als Meulenberg moet niet aangepakt worden door een lokale agent zoals hij vandaag is uitgerust, we kampen met dezelfde problemen als in de Brusselse voorsteden (sic). Zulke wijken worden ook anders aangepakt. Wij ijveren voor een soort 'Robocop-agent', volledig uitgerust met schild, helm en beschermde kledij." Het politierapport met het onderzoek naar de rellen en de politietussenkomst door de algemene inspectie zal tegen het einde van het jaar klaar zijn. Intussen is tot (terechte) verontwaardiging van de eigenaar het café waarlangs de politiecombi scheerde en de enige schade veroorzaakt heeft die er gevallen is (altijd maar als beeld gebruikt alsof het om de door de rellen veroorzaakte schade is), met de vraag wanneer en van waar de steen gegooid is, en wat de impact geweest is van de botsing met de verkeerspaal voor het café. Op het filmpje dat vanuit het café is opgenomen is te zien dat eerst 13 andere politiewagens voor dit hot point voorbij rijden voordat de combi als veertiende buiten controle voorbijschoot en de paal voor het café ramde. Hopelijk zal het onderzoek van de Nationale inspectie hier ook duidelijkheid in brengen. Intussen begrijpt de uitbater van café Meulenberg de sluiting niet, hij vraagt zich af of hij de zondebok is, en waarom de politie al maanden de drugsdealers toelaat om zomaar in de wijk hun ding te doen, de wet geldt toch voor iedereen. Wanneer komt het middenveld van Houthalen-Helchteren en haar mooie omstreken eens aan het woord, wanneer komt de 'allochtone gemeenschap' of wie er voor staat eens op tegen de jarenlange discriminatie en exclusie, en het stigmatiserende optreden van haar politieke overheden? Moet Meulenberg het kneusje blijven?

Vooraf 6. Meulenbergse jongeren in een robocopkostuum aan de slag. We hernemen hier een suggestie van de jubileum BuG 200:
"Het hoeft allicht ook geen decennium te duren voor men degenen die voor problemen zorgen en de werkloze jongeren van Meulenberg van nu in hogere getale zal terugvinden in het eigen politiekorps en in andere uniformberoepen zoals bij het spoor, bewakingsfirma's, verzorgingssector, chauffeurs bij de Lijn, gevangenisbewakers, Bpost.. Misschien daarrond ook eens een forse campagne opzetten in Meulenberg, met het Europese geld van de recyclage van de Ford bv."

 
Houthalen-Helchteren, Meulenberg inclusief, een gemeente, beter dan een andere

En hoe situeert Houthalen-Meulenberg zich tussen andere gemeenten in Vlaanderen? Hieronder volgens enkele elementen samengesteld uit gegevens zoals gepubliceerd op de npdata-site. Elk gegeven is beschikbaar voor alle gemeenten. Voor elk element wordt de BuG vermeld waar deze gegevens uit zijn betrokken en waar deze ook voor andere gemeenten kunnen geëxploreerd worden. Telkens wordt een korte commentaar gegeven.

1. Bevolking 1831-2012: BuG 184 - Bevolkingsevolutie 1831-2012 

Bij de tot standkoming van België was Houthalen-Helchteren een kleine gemeente met enkel duizenden inwoners. Pas in 1925 komt er een expansie op gang door de kolenwinning die duurt tot 1984 met 25.516 inwoners, waarna de bevolkingsaangroei langzaam terugvalt door de mijnsluitingen en maar tot een tot een minimale groei leidt het laatste decennium: 30.515 inwoners op 01/01/2013.

  

 
2. Loop van de Bevolking 1989-2012: BuG 199 - Loop van de bevolking 1989-2012

De bevolkingsevolutie, was, behoudens enkele jaren (2002 en 2007), positief vooral door het natuurlijk saldo (meer geboorten dan overlijdens) dat het negatieve verhuissaldo( meer mensen die uit Houthalen-Helchteren verhuisden dan er naar toe kwamen) compenseerde. Migratie speelde in de bevolkingsevolutie de laatste 20 jaar maar een relatief kleine rol, maar is sinds 2007  licht stijgend ook al was 2012 een absoluut dieptepunt met een migratiesaldo van 49, het laagst sinds1998. Door het continue aanhoudende hoge natuurlijk saldo en het negatieve verhuissaldo blijft Houthalen-Helchteren een 'jonge gemeente' waar meer dan nu allicht blijkt, dient in geïnvesteerd.
 

Jaar Langs pijltje de keuze maken van je Gemeente, Arr., Prov., Gewest  of Rijk Natuurl. saldo Verhuis-saldo Migratie saldo Evolutie bevolking Stat. Evolutie bevolking Saldo Belgword. Bevolking 31/12
1989 HOUTHALEN-HELCHTEREN 247 62 -50 259 -4 255 41 27.062
1990 HOUTHALEN-HELCHTEREN 297 90 38 425 4 429 49 27.491
1991 HOUTHALEN-HELCHTEREN 263 -20 -18 225 1 226 75 27.717
1992 HOUTHALEN-HELCHTEREN 295 20 43 358 -1 357 688 28.074
1993 HOUTHALEN-HELCHTEREN 281 -192 40 129 -1 128 164 28.202
1994 HOUTHALEN-HELCHTEREN 196 -38 71 229 4 233 273 28.435
1995 HOUTHALEN-HELCHTEREN 201 -12 33 222 -4 218 248 28.653
1996 HOUTHALEN-HELCHTEREN 209 -156 56 109 -1 108 238 28.761
1997 HOUTHALEN-HELCHTEREN 158 -49 45 154 1 155 227 28.916
1998 HOUTHALEN-HELCHTEREN 147 -2 44 189 0 189 244 29.105
1999 HOUTHALEN-HELCHTEREN 189 -151 73 111 -1 110 178 29.215
2000 HOUTHALEN-HELCHTEREN 113 -111 49 51 4 55 494 29.270
2001 HOUTHALEN-HELCHTEREN 159 -74 89 174 -6 168 448 29.438
2002 HOUTHALEN-HELCHTEREN 109 -209 79 -21 -1 -22 256 29.416
2003 HOUTHALEN-HELCHTEREN 122 -23 95 194 -3 191 206 29.607
2004 HOUTHALEN-HELCHTEREN 164 -72 100 192 3 195 188 29.802
2005 HOUTHALEN-HELCHTEREN 170 -116 88 142 1 143 196 29.945
2006 HOUTHALEN-HELCHTEREN 151 -145 92 98 7 105 191 30.050
2007 HOUTHALEN-HELCHTEREN 138 -350 151 -61 4 -57 116 29.993
2008 HOUTHALEN-HELCHTEREN 131 -144 140 127 0 127 135 30.120
2009 HOUTHALEN-HELCHTEREN 133 -229 97 1 5 6 135 30.126
2010 HOUTHALEN-HELCHTEREN 174 -110 119 183 9 192 120 30.318
2011 HOUTHALEN-HELCHTEREN 153 -215 100 38 0 38 84 30.356
2012 HOUTHALEN-HELCHTEREN 115 -5 49 159 0 159 139 30.515


In het grafische beeld is duidelijk te zien dat het natuurlijk saldo en in mindere mate de migratie het negatief verhuissaldo heeft gecompenseerd. De eerste grafiek betreft een gecumuleerd totaal, de 2de grafiek de situatie per jaar voor de bijkomende bevolking. In de derde grafiek is duidelijk dat het aandeel nieuwe Belgen in Houthalen-Helchteren, enkel gekeken naar de periode 1989-2012 relatief hoog is. De politieke vertegenwoordigers kunnen het zich niet permitteren om de diversiteit in de gemeente en gelijkwaardige leefomstandigheden te negeren. Zij geven soms de indruk de oude 'mijnaristocratie' te vervangen en zich als dusdanig te gedragen. Ze hebben alleszins al een 'kasteel' gebouwd dat doet herinneren aan de grote woning die de directeur van de mijn van Houthalen heeft laten bouwen (zie verslag erfgoed in punt 2 vooraf).
  

Houthalen-Helchteren
   

Houthalen-Helchteren
 
Houthalen-Helchteren
 

3. Wachtregister asiel in Houthalen-Helchteren - BuG 182 - Wachtregister asiel per gemeente

Met de inschrijving van 1 asielzoeker per 1.000 inwoners blijft Houthalen-Meulenberg ver onder het nationaal gemiddelde van 5 per 1.000 in België en 4 per 1.000 in Vlaanderen. In het verleden functioneerde een Asielcentrum in het oude vakantiecentrum Hengelhoef dat in 2005 evenwel werd verkocht, ondermeer ook na protesten van de bewoners.
  

Gemeenten - Voor Rijk, Gewest en Provincie zie onderaan Tot. asiel Centra Bevolk. 2012 Inschrijv. wachtr. Inschr. op 1.000  
HOUTHALEN-HELCHTEREN x 30.355 45 1  
           
Rijk   11.021.416 57.216 5  
  Vlaams Gewest   6.345.387 25.320 4  
  Brussels Gewest   1.132.781 13.710 12  
  Waals Gewest   3.543.248 18.186 5  


4. Aantal Leefloners - BuG 195 - Aantal leefloners per gemeente

De gemeente Houthalen-Helchteren vangt 3 keer minder leefloners op dan het gemiddelde in België. Dat komt overeen met 78 leefloners op 30.394 inwoners, waarvan de helft een volledig leefloon krijgt en de andere helft een verminderd leefloon omdat zij dit combineren met een ander inkomen, meestal uit de werkloosheid of de ziekteverzekering.
 

Naam Bevolking 2012 Jaardos-siers 2012 Totaal /1000 % vol-ledig Ev-% tav 2011
HOUTHALEN-HELCHTEREN 30.394   78 3 50% 6,8%
             
Totaal 11.120.630   96.141 9 70% 1,7%

 
5. Lokaal bestuur: arbeidsplaats - BuG 193 - Arbeidsplaatsen in lokale besturen


In  Houthalen-Helchteren werken er 625 contractuele en vastbenoemde ambtenaren verbonden aan het gemeentebestuur. Hiervan werken er 70 voor de lokale politie, 1 per 429 inwoners dus, het gemiddelde voor België is 1 lokale politieagent per 323 inwoners, maar hier zijn ook de grote steden inbegrepen - het betreft hier dus enkel de lokale politie. Naast de 168 gemeenteambtenaren werken er 66 bij het OCMW en verder de klassieke gemeentelijke diensten op het vlak van zorg, welzijn en cultuur.
 

Arbeidsplaats: Aantal personeelsleden op 31/12/2012
72039 HOUTHALEN-HELCHTEREN      
NACE Omschrijving NACE-code 5 digit Totaal %50+ %55+
79901 Toerististische informatiediensten 14 57% 14%
84114 Gemeentelijke overheid, met uitzondering het O.C.M.W. 168 47% 19%
84115 Openbare Centra Maatschappelijk Welzijn (O.C.M.W.) 66 32% 9%
84242 Lokale Politie 70 50% 23%
85203 Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon lager onderwijs 9 44% 22%
85207 Alfabetiseringsprogramma's ten behoeve volwassenen 4 25% 0%
85323 Gemeentelijk gesubs. gewoon technisch en beroepssec. Ond. 1 0% 0%
87101 Rust- en verzorgstehuizen (R.V.T.) 93 47% 18%
87302 Serviceflats ouderen 1 0% 0%
88101 Gezins- en bejaardenzorg aan huis, zonder verpleging 24 38% 13%
88911 Kinderdagverblijven en crèches  32 31% 6%
88919 Overige kinderopvang 22 27% 5%
88993 Ambulante hulpverlening aan drugs- en alcoholverslaafden 3 0% 0%
88996 Algemeen welzijnswerk zonder huisvesting 24 29% 13%
88999 Andere maatschappelijke dienstverlening zonder huisvesting 21 57% 24%
90042 Exploitatie culturele centra, multifunctionele zalen cultuur 28 57% 32%
91011 Bibliotheken, mediatheken en ludotheken 18 67% 44%
93110 Exploitatie sportaccommodaties 27 37% 26%
Eindtotaal   625 44% 18%

 
6. Lokaal bestuur: woonplaats in de gemeente -
BuG 196 - Wonen in de gemeente, lokale besturen
 
Hoeveel gemeentepersoneel woont in de gemeente, ongeacht in welke gemeente ze werken. Zo wonen er 76 politieagenten in Houthalen-Helchteren, en 141 die in een algemeen ziekenhuis buiten Houthalen werken, allicht in het ZOL in Genk. Ook wonen er 24 provincieambtenaren in Houthalen-Helchteren.
 

Woonplaats: Aantal personeelsleden op 31/12/2012
72039 HOUTHALEN-HELCHTEREN      
NACE Omschrijving NACE-code 5 digit Totaal %50+ %55+
35130 Distributie Electriciteit 26 12% 4%
38110 Inzameling ongevaarlijk afval 2 50% 50%
62010 Ontwerpen en programmeren computerprogramma's 2 50% 0%
79901 Toerististische informatiediensten 15 60% 20%
84113 Provinciale overheid 24 33% 21%
84114 Gemeentelijke overheid, met uitzondering het O.C.M.W. 158 44% 17%
84115 Openbare Centra Maatschappelijk Welzijn (O.C.M.W.) 69 36% 14%
84130 Openbaar bestuur ivm het bedrijfsleven en stimuleren ervan 1 100% 100%
84242 Lokale Politie 76 41% 24%
84250 Brandweer 2 0% 0%
85103 Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs 4 0% 0%
85203 Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon lager onderwijs 9 44% 22%
85207 Alfabetiseringsprogramma's ten behoeve volwassenen 7 29% 0%
85312 Provinciaal gesubsidieerd gewoon alg. secundair onderwijs 1 0% 0%
85323 Gemeentelijk gesubs. gewoon technisch en beroepssec. Ond. 1 0% 0%
85421 Officieel hoger onderwijs 1 0% 0%
85520 Cultureel onderwijs 2 0% 0%
85592 Beroepsopleiding 1 100% 0%
85601 Centra Leerling Begeleiding 2 0% 0%
86101 Algem. ziekenhuizen, zonder geriatrische en gesp. de 141 25% 15%
86905 Ambulante revalidatieactiviteiten 7 0% 0%
87101 Rust- en verzorgstehuizen (R.V.T.) 72 51% 18%
87201 Huisvesting minderjarigen met een mentale handicap 11 18% 18%
87202 Huisvesting volwassenen met een mentale handicap 12 33% 8%
87301 Rusthuizen bejaarden (ROB) 7 14% 0%
87302 Serviceflats ouderen 1 0% 0%
88101 Gezins- en bejaardenzorg aan huis, zonder verpleging 23 43% 13%
88102 Activiteiten dag- en dienstencentra ouderen 3 33% 33%
88109 Overige zonder huisvest. ouderen en licham. gehandicapten 1 0% 0%
88911 Kinderdagverblijven en crèches  22 45% 9%
88919 Overige kinderopvang 22 18% 9%
88993 Ambulante hulpverlening aan drugs- en alcoholverslaafden 2 0% 0%
88996 Algemeen welzijnswerk zonder huisvesting 16 44% 19%
88999 Andere maatschappelijke dienstverlening zonder huisvesting 37 41% 19%
90021 Promotie en organisatie uitvoerenkunstevenementen  1 0% 0%
90042 Exploitatie culturele centra, multifunctionele zalen cultuur 23 65% 35%
91011 Bibliotheken, mediatheken en ludotheken 16 75% 50%
91020 Musea 1 0% 0%
93110 Exploitatie sportaccommodaties 25 40% 28%
94991 Verenigingen op het vlak jeugdwerk 1 0% 0%
Totaal   847 38% 17%

    
7. Arbeidspendel -
BuG 167 - Arbeidspendel in elke gemeente

Van de 30.222 inwoners zijn er 21.012 tussen 15 en 64 jaar. Hiervan werken er 1.621 als zelfstandige en 10.946 als loontrekkende. Van deze 10.946 loontrekkende inwoners zijn er 2.659 die in de eigen gemeente werken, 8.287 verdienen hun brood evenwel in een andere gemeenten. Houthalen-Helchteren is dus niet erg zelfvoorzienend wat de tewerkstelling van eigen inwoners betreft, zeker na de sluiting van de mijnen, toen het wellicht anders was. Maar naast de 2.659 inwoners die in de eigen gemeente werken zijn er 5.989 die vanuit een andere gemeente in Houthalen-Helchteren komen werken. De gemeente zorgt dus voor werk voor 8.663 loontrekkende werknemers. Zij hebben dus een negatief pendelsaldo, dwz meer mensen die buiten de gemeente gaan werken dan er van buitenaf in de gemeente komen.
  

Gemeente 2010 Bevolking  Woon+Werk in gemeente Woon+Werk andere G Woon en Werkend  Woon+Werk in gemeente Nt-Woon+ Werk. In Gem Werkend in Gem.
Houthalen-Helchteren 30.222 2.659 8.287 10.946 2.659 5.989 8.663
% op bevolking 100,0% 8,8% 27,4% 36,2% 8,8% 19,8% 28,7%
               
België 10.895.586 969.183 2.740.196 3.709.380 969.183 2.736.856 3.713.026
  100,0% 8,9% 25,1% 34,0% 8,9% 25,1% 34,1%

 
8. Criminaliteit - BuG 191 - Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België

De criminaliteitsgraad+ in Houthalen-Helchteren ligt met 5,6 feiten per 100 inwoners in 2012 beduidend lager dan het gemiddelde in het Vlaams gewest waar het 7,9 bedraagt. In de criminaliteitsgraad+ wordt ook rekening gehouden met in- en uitgaande arbeidspendel, toerisme, spoorwegverkeer, en studentenaanwezigheid die telkens worden omgezet in een bevolkingsequivalent. Tav van 2000 is er een daling in Houthalen-Helchteren met 18,4%, na de stijging in 2011 met 12,1% is er in 2012 een daling geweest met 0,3%. Voor een volledig verslag van de criminaliteit met detail voor elk misdrijf in 2012 met vergelijking vanaf 2000 zie het officiële politierapport Houthalen-Helchteren 2012. Men kan er nakijken hoeveel diefstallen, hoeveel drugsdelicten enz... Daarmee heeft men meteen ook het overzicht van de Politiezone Houthalen-Helchteren, gezien deze alleen maar bestaat uit Houthalen-Helchteren.
 

NIS-CODE Gemeenten BI per in-woner m2 rcr/sp per bew. Crimi-gr+ 2012 Evolutie% 2000/12 Evolutie% 2008/12 Evolutie% 2011/12
72039 HOUTHALEN-HELCHT. 8.614 62,1 5,6 -18,4% 12,1% -0,3%
               
  Rijk, Gewest, Provincie            
01000   Rijk 8.800 19,4 8,9 1,9% 1,2% -4,2%
02000   Vlaams Gewest 9.860 20,6 7,9 7,0% 3,3% -2,3%
04000   Brussels Gewest 5.471 3,7 12,6 2,2% -4,2% -7,1%
03000   Waals Gewest 7.992 22,3 9,3 -5,9% 0,5% -5,6%

9. Gemiddeld belastbaar inkomen - BuG 191 - Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België

Het gemiddeld Belastbaar inkomen in Houthalen-Helchteren bedraagt 8.614€ per inwoner, dat is lager dan het gemiddelde voor België en een goed stuk lager dan in het Vlaams gewest waar het 9.860 € is. Voor Limburg bedraagt het gemiddeld belastbaar inkomen 9.438 €, zodat men Houthalen-Helchteren bezwaarlijk een rijke gemeente kan noemen, behoudens wat het nieuwe gemeentehuis betreft.

10. Gemiddeld m2 sport- en recreatieinfrastructuur:
BuG 191 - Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België

In tegenstelling tot de situatie in de Brusselse gemeenten en met 3,7m2 sport-en recreatieinfrastructuur per inwoner bedraagt deze in Houthalen-Helchteren  62,1m2 per bewoner, dat is 3x meer dan het gemiddelde in het Vlaamse gewest. Houthalen-Helchteren is dan ook onderdeel van een belangrijk Limburgs natuurgebied, die ook voor sport- en recreatie is gevaloriseerd. De natuur is ook voor Meulenberg en haar jeugd een voorafname op de toekomst, als men er zorg voor draagt natuurlijk, voor de jeugd en voor de natuur.

11
. Migratieachtergrond - BuG 179 - Fiche migratieachtergrond in elke gemeente

Voor de volledige fiche Houthalen-Helchteren met alle nationaliteiten, zie
Fiche Houthalen-Helchteren. In onderstaand overzicht  worden enkel nationaliteiten met meer dan 10 inwoners weerhouden, in volgorde van aanwezigheid in de gemeente. In de 3de kolom worden zowel de vreemdelingen, Belg geworden vreemdelingen als hun nageslacht samengeteld, in de 5de cijferkolom wordt het percentage weergegeven, 36% van Houthalen-Helchteren heeft een migratieachtergrond. Onderaan de fiche wordt het aantal vreemdelingen en Belgen opgegeven, en het onderscheid Europese en niet-Europese achtergrond. Ook de Integratiemonitor van Houthalen-Helchteren opgemaakt door de Studiedienst van de Vlaamse regering omvat een schat aan informatie.

De
Italianen (waar is de tijd dat de Italianen de 'slechteriken' waren) zijn nog de meest voorkomende migratieachtergrond in Houthalen-Helchteren met 11,4%, dan Turkije met 10,8% en vervolgens Marokko met 6,38%. Ook Spanje is nog met enig volume aanwezig, nl. 2,0%. Samen vormen zij 84% van alle aanwezige migratieachtergronden in Houthalen-Helchteren, het gaat dus om een wezenlijke maar toch nog beperkte diversiteit die 36% van de Houthalense bevolking omvat, met een migratie die quasi is stilgevallen maar met een relatief hoog natuurlijk saldo. Grieken en Polen zien volgens dit overzicht in mindere mate aanwezig in Houthalen-Helchteren, evenals andere Oost-Europese landen, die nochtans de weg naar Houthalen-Helchteren moeten kennen.

 

Houthalen-Helchteren 72039             MigratieAchtergrond op 01/01/2011 Integratiemonitor
Opmerkingen: Aanp.  It,, Tu, Marok., Nl en Sp.                
Bron: www.npdata.be                     Aantallen               % op bevolking % hg op  % hg op
Code Landen Vreem-deling Vreemd+ Be-gew. Vr+Be+ °mg-S %Vreem-deling % MiA laag % MiA hoog MiA Gem. MiA België
128 Italië 1.177 2.651 3.445 3,88% 8,74% 11,36% 31,6% 0,79%
262 Turkije 279 2.456 3.266 0,92% 8,10% 10,77% 29,9% 1,44%
354 Marokko 274 1.468 1.934 0,90% 4,84% 6,38% 17,7% 0,48%
129 Nederland 442 644 745 1,46% 2,12% 2,46% 6,8% 0,36%
109 Spanje 237 509 604 0,78% 1,68% 1,99% 5,5% 0,74%
114 Griekenland 81 140 168 0,27% 0,46% 0,55% 1,5% 0,55%
103 Duitsland 68 97 116 0,22% 0,32% 0,38% 1,1% 0,17%
139 Polen 72 91 97 0,24% 0,30% 0,32% 0,9% 0,14%
132 Servie + Monten. 24 75 88 0,08% 0,25% 0,29% 0,8% 0,22%
145 Rusland 21 38 39 0,07% 0,13% 0,13% 0,4% 0,14%
235 Thailand 12 27 33 0,04% 0,09% 0,11% 0,3% 0,37%
351 Algerije 5 16 23 0,02% 0,05% 0,08% 0,2% 0,05%
106 Bulgarije 16 18 19 0,05% 0,06% 0,06% 0,2% 0,09%
124 Roemenië 14 17 17 0,05% 0,06% 0,06% 0,2% 0,04%
225 Kazachstan 11 16 17 0,04% 0,05% 0,06% 0,2% 0,50%
214 Filipijnen 4 12 17 0,01% 0,04% 0,06% 0,2% 0,12%
303 Burundi 5 13 16 0,02% 0,04% 0,05% 0,1% 0,26%
142 Belarus 8 14 15 0,03% 0,05% 0,05% 0,1% 0,58%
255 Iran 5 11 14 0,02% 0,04% 0,05% 0,1% 0,10%
112 Verenigd Koninkrijk 8 11 13 0,03% 0,04% 0,04% 0,1% 0,03%
357 Tunesië 2 8 13 0,01% 0,03% 0,04% 0,1% 0,04%
514 Chili 2 8 12 0,01% 0,02% 0,04% 0,1% 0,16%
220 Viet Nam 2 8 11 0,01% 0,03% 0,04% 0,1% 0,13%
711 Polit. vlucht., onb. 2 7 11 0,01% 0,02% 0,04% 0,1% 0,06%
204 Taiwan 2 6 10 0,01% 0,02% 0,03% 0,1% 0,44%
412 Cuba 4 9 10 0,01% 0,03% 0,03% 0,1% 0,63%
                   
0p +jes klikken voor verder detail - Printbaar overzicht A4 na inzwarting      
Houthalen-Helchteren 72039              
1. Totalen                
     MigratieAchtergr. 2.866 8.506 10.909 9,45% 28,05% 35,98% 100,0% 0,41%
     Vreemdelingen 2.866 2.866 2.866 9,45% 9,45% 9,45%   0,26%
     Belgen 27.455 27.455 27.455 90,56% 90,56% 90,56%   0,28%
     Bevolking 30.318 30.318 30.318 100,0% 100,0% 100,0%   0,28%
2. Europa/niet-Europa                
     MiA - EU 15 2.027 4.070 5.111 6,69% 13,42% 16,86% 46,85% 0,42%
     MiA - EU and. 12 117 145 154 0,39% 0,48% 0,51% 1,41% 0,10%
     MiA - EU27 2.144 4.215 5.264 7,07% 13,90% 17,36% 48,26% 0,39%
     MiA and. Eur. 67 145 160 0,22% 0,48% 0,53% 1,47% 0,15%
     Totaal Europa 2.211 4.361 5.425 7,29% 14,38% 17,89% 49,73% 0,37%
     Tot. niet-Europa 655 4.145 5.484 2,16% 13,67% 18,09% 50,27% 0,46%
     Totaal MiA 2.866 8.506 10.909 9,45% 28,05% 35,98% 100,00% 0,41%

 
12
. Aantal moslims - BuG 186 - Aantal en % moslims in alle gemeenten
 
13,5% van de bevolking in Houthalen-Helchteren is moslim, dat is 1/3 van de bevolking met migratieachtergrond. Hiermee komt Houthalen op het dubbele van de aanwezigheid van Moslims in België, en het drievoudige van de moslimaanwezigheid in het Vlaams gewest.
  

NIS code Gemeente Land Moslims Totale bevolking
72039 Houthalen-Helchteren   13,5% 100,00%
         
Totale     6,3% 100,00%

 
13. Verkiezingen - BuG 172 - Vergelijking kiesuitslag 2010 en 2012 per kanton
 
Houthalen-Helchteren behoort tot het kieskanton Peer, en dat geeft al aan dat de mentaliteit eerder al tot het Noorden van Limburg behoort dan tot Midden Limburg met Genk en het ligt verder van Hasselt dan Zonhoven. In 2012 is er, vergeleken op kantonniveau voor de Provincie in Limburg 9,36% minder Rechts of Extreem Rechts gestemd dan in 2010. Dat merkt ook de commentator in de Morgen van 17/10/2013 op het einde van z'n beschouwend artikel over de N-VA. In kanton Peer was die achteruitgang -9,74; dus iets hoger dan voor Limburg en een stuk hoger dan de -6,29% voor het Vlaamse gewest, dat door de provincie Antwerpen, toch nog -2,39%, het gemiddelde zag dalen. Deze achteruitgang komt vooral voort het communicerende vaten effect tav het Vlaams Belang en LDD. Ook in Houthalen-Helchteren verloor het Vlaams Belang 5,38% van de kiezers in 2012 en eindigde op 7,64% naast de 19,4% van de N-VA, zie Verkiezingsuitslag Houthalen-Helchteren 2012. Andere partijen voelen er blijkbaar voor de rol van de VB-benadering van migranten en de stigmatisering van de 'allochtone gemeenschep' wat criminaliteit betreft over te nemen. Zien wat dat geeft voor de verkiezingsuitslag op kantonniveau in 2014.
       

Gemeente, kanton, arrondiss., prov., gewest Vlaams Belang N-VA LDD VB+N-VA VB+N-VA+LDD PVDA+ Open vld Spa Groen Spa + Groen CD&V
  G VLAAMS GEWEST -3,36% 0,75% -3,68% -2,61% -6,29% 0,71% 0,93%       4,16%
     P ANTWERPEN -5,29% 5,18% -2,29% -0,11% -2,39% 1,36% -0,92% -1,49% 1,57%   1,23%
     P LIMBURG -3,72% -2,75% -2,89% -6,47% -9,36% 0,54% 2,02%     2,85% 8,67%
        A HASSELT -3,57% -2,03% -3,17% -5,60% -8,77% 0,72% 0,25%     3,46% 9,97%
        A MAASEIK -3,46% -4,11% -2,65% -7,57% -10,22% 0,36% 1,71%     1,90% 8,88%
              K BREE -1,81% -2,68% -2,33% -4,49% -6,82% 0,10% 2,65%     2,16% 6,23%
              K MAASEIK -5,24% -2,94% -2,74% -8,18% -10,92% 0,22% 1,22%     4,61% 9,14%
              K NEERPELT -2,89% -6,78% -2,42% -9,66% -12,08% 0,52% 1,56%     1,35% 11,35%
              K PEER -3,72% -2,94% -3,09% -6,66% -9,74% 0,47% 1,69%     -0,07% 7,51%
        A TONGEREN -4,37% -2,72% -2,58% -7,09% -9,67% 0,34% 6,19%     2,59% 5,64%
        K Limburg BUZA       0,00%              
     P OOST-VLAANDEREN -3,03% -2,04% -3,19% -5,07% -8,26% 0,48% 1,93% -1,45% 1,68%   4,39%
     P VLAAMS-BRABANT -2,75% -0,39% -2,63% -3,14% -5,77% 0,37% 2,88% -0,45% 2,48%   4,56%
     P WEST-VLAANDEREN -1,36% 1,32% -7,67% -0,04% -7,71% 0,47% -0,16% 0,65% 1,16%   4,57%

 
14. Werkloosheid - Nog niet gepubliceerde tabel Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011

De toetssteen voor gemeentelijke of lokale problemen is nogal eens de werkloosheidsstatistiek, vooral dan voor jongeren. De tabel  Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011 geeft hiervoor het volledige detail. Deze tabel gaat voort op de site van Steunpunt WSE, Vlaamse Arbeidsrekening, met zeer interessant en actueel materiaal voor elke gemeente in België. De originele gegevens en hun bronnen van het Steunpunt WSE staan op het 2de blz van de tabel.

De gegevens Houthalen-Helchteren zoals in de oorspronkelijke Steunpunt WSE-tabel

Een eenvoudige kopie van de gemeente Houthalen-Helchteren geeft al een erg interessant beeld. Per leeftijdscategorie wordt het aantal werkenden, niet-werkende werkzoekenden en niet-actieven naast elkaar gezet. Voor de 2 eerste categorieën wordt het % op de bevolking berekend, voor de werkloosheid wordt evenwel het % op de beroepsactieve bevolking berekend, een % van een % dus. Dat houdt dus geen rekening met het feit bv dat, gezien de leerplicht tot 18 jaar in België, er praktisch geen werkenden zijn tussen 15 en 17 jaar, behoudens enkele deeltijds-werkenden/deeltijds-lerenden. Daarom voegen we in de voorlaatste kolom het % werklozen toe berekend op de bevolking (in vet en zonder cursivering). Vooral in de jongerencategorieën is, zoals blijkt, de 'werkloosheidsgraad' misleidend omdat het geen rekening houdt met de studenten en andere niet- of nog-niet actieven. Het % niet-werkenden op de bevolking geeft een veel beter en meer vergelijkbaar beeld van de impact van de werkloosheid bij jongeren en in het algemeen. Bij de niet-actieven zijn inbegrepen de werklozen die niet beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt, zoals bruggepensioneerden enz, vandaar hun hogere aantal en lagere aantallen werklozen in de oudere leeftijdscategorieën.

Zoals men kan vaststellen is het werkloosheids%, nl het aantal werklozen op de bevolking ook in de jongere leeftijdscategorieën erg laag, met een lager werkloosheids% bij de vrouwen, ook al ligt de niet-activiteit daar hoger (niet-activiteit is het verschil tussen 100% en de opgegeven activiteitsgraad).
 

Geslacht Leeftijd Werkend Nt- werkend-werkzoek. Niet-be-roepsact. Totaal Activiteits-graad Werkzaam-heidsgraad Werkloos-heids% Werkloos-heidsgraad
man 15-17 29 12 507 548 7,4 5,3 2,2 29,1
  18-19 101 45 295 441 33,0 22,9 10,1 30,6
  20-24 621 117 344 1.083 68,2 57,4 10,8 15,9
  25-29 822 73 100 996 90,0 82,6 7,4 8,2
  30-34 917 70 126 1.114 88,7 82,3 6,3 7,1
  35-39 810 51 83 944 91,2 85,8 5,4 5,9
  40-44 929 44 73 1.046 93,0 88,9 4,2 4,5
  45-49 1.089 44 153 1.287 88,1 84,6 3,4 3,9
  50-54 944 59 223 1.226 81,8 77,0 4,8 5,8
  55-59 607 46 412 1.065 61,3 57,1 4,3 7,0
  60-64 212 0 674 886 24,0 23,9 0,0 0,2
man Totaal 7.083 561 2.990 10.634 71,9 66,6 5,3 7,3
vrouw 15-17 23 4 490 518 5,3 4,5 0,9 16,0
  18-19 59 19 333 412 19,0 14,4 4,6 24,2
  20-24 471 90 464 1.025 54,8 46,0 8,8 16,1
  25-29 740 83 184 1.008 81,7 73,4 8,3 10,1
  30-34 793 73 234 1.100 78,8 72,1 6,6 8,4
  35-39 641 49 166 856 80,6 74,9 5,8 7,1
  40-44 719 50 232 1.001 76,8 71,8 5,0 6,5
  45-49 855 59 335 1.249 73,2 68,5 4,7 6,4
  50-54 750 68 442 1.261 64,9 59,5 5,4 8,3
  55-59 433 93 553 1.078 48,7 40,1 8,6 17,7
  60-64 107 3 717 827 13,3 12,9 0,4 2,9
vrouw Tot. 5.592 592 4.149 10.333 59,8 54,1 5,7 9,6
    12.674 1.153 7.140 20.967 65,9 60,4 5,5 8,3

 
Een nieuwe openplooibare tabel over de werkloosheid per leeftijdscategorie in elke gemeente

In de tabel Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011, met sorteermogelijkheid, heeft npdata alle gegevens uit de Steunpunt WSE-tabel verwerkt in een openplooibare tabel waarin per gemeente onmiddellijk de gegevens en % kunnen gevonden worden. Hieronder worden enkele kerngegevens geëxtraheerd voor de leeftijdscategoriën 15-64 jaar, 20-24 jaar en 25-29 jaar, onderscheiden voor mannen en vrouwen.

Om de gegevens van Houthalen-Helchteren in profiel te zetten worden ze geplaatst naast enkele Limburgse gemeenten, Beringen, Heusden-Zolder, Genk, Hasselt, twee kleinere Vlaamse gemeenten, Vilvoorde en Sint-Niklaas, naast Antwerpen en Gent, twee Brusselse gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek en 2 Waalse gemeenten, Luik en Charleroi.

Totaal gegevens 15-64jarigen: laag werkloosheids% en werkloosheidsgraad in Houthalen-Helchteren

Als de gegevens naast elkaar worden gezet zien we dat het werkloosheids% in Houthalen-Helchteren weinig verschil laat zien met andere Limburgse gemeenten, en ook lager ligt dan Vilvoorde en Sint-Niklaas. Ook de niet-activiteit bij mannen ligt relatief laag, in tegenstelling tot de vrouwen. De werkloosheidsgraad ligt gevoelig beneden het Belgische gemiddelde.
 

  M-15-64 M-15-64 M-15-64 M-15-64 V-15-64 V-15-64 V-15-64 V-15-64
Gemeente Niet-Act.% Werkend% Werkloos% Werklhdgr. Niet-Act.% Werkend% Werkloos% Werklhdgr.
Sint-Jans-Molenbeek 29,4% 50,0% 20,6% 29,2% 46,0% 35,9% 18,1% 33,5%
Luik 30,3% 51,3% 18,3% 26,3% 40,9% 43,6% 15,5% 26,2%
Anderlecht 27,1% 55,2% 17,8% 24,4% 41,5% 42,7% 15,8% 27,0%
Charleroi 30,9% 52,1% 17,1% 24,7% 43,8% 40,6% 15,5% 27,7%
Antwerpen 25,8% 63,4% 10,8% 14,5% 38,6% 52,8% 8,6% 14,0%
Gent 25,0% 66,6% 8,4% 11,2% 34,1% 59,1% 6,9% 10,4%
Genk 29,7% 63,2% 7,1% 10,2% 42,5% 50,2% 7,4% 12,8%
Vilvoorde 23,4% 70,1% 6,5% 8,5% 32,7% 60,8% 6,5% 9,6%
Sint-Niklaas 24,3% 70,0% 5,7% 7,5% 35,0% 59,7% 5,2% 8,1%
Hasselt 24,7% 69,7% 5,6% 7,4% 32,6% 62,2% 5,2% 7,7%
Houthalen-Helchteren 28,1% 66,6% 5,3% 7,3% 40,2% 54,1% 5,7% 9,6%
Heusden-Zolder 28,6% 66,7% 4,7% 6,6% 41,4% 53,4% 5,2% 8,9%
Beringen 26,8% 68,6% 4,7% 6,4% 39,9% 54,8% 5,3% 8,9%
                 
Totaal 26,2% 66,2% 7,6% 10,4% 36,0% 56,6% 7,5% 11,7%

   
Leeftijdscategorie 20-24 jarigen - Hoogste beroepsactiviteit bij mannen in Houthalen-Helchteren
 

Als de cijfers voor de 20-24 jarigen apart worden genomen zien we geen wezenlijke verandering, Houthalen-Helchteren zit aan de goede kant van de statistiek wat werken, werkloosheid en niet-activiteit betreft. De niet-activiteit bij de mannen is het laagste van alle hier opgegeven gemeenten. Bij de vrouwen ligt deze hoger maar de werkzaamheidsgraad bij de vrouwen van 20-24 jaar is relatief hoog en het werkloosheids% zeer laag. Uiteraard kunnen de werkloosheidspercentages in bepaalde lokaliteiten zoals Meulenberg lager liggen, maar dat zal nooit extreme waarden opleveren, of een groot volume jongeren betreffen, anders zouden de algemene cijfers, zoals in grotere stedelijke milieus, hoger moeten liggen.
 
 

  M-20-24 M-20-24 M-20-24 M-20-24 V-20-24 V-20-24 V-20-24 V-20-24
Gemeente Niet-Actief% Werkend% Werkloos% Werklhdgr. Niet-Actief% Werkend% Werkloos% Werklhdgr.
Charleroi 34,8% 38,0% 27,1% 41,6% 41,0% 30,9% 28,1% 47,6%
Sint-Jans-Molenbeek 37,9% 38,5% 23,6% 38,0% 48,7% 29,1% 22,2% 43,2%
Luik 42,3% 35,0% 22,8% 39,4% 51,8% 28,0% 20,2% 41,9%
Anderlecht 38,1% 41,2% 20,7% 33,5% 48,3% 33,3% 18,5% 35,7%
Antwerpen 37,7% 48,0% 14,2% 22,8% 43,1% 44,7% 12,1% 21,3%
Gent 38,3% 49,8% 11,9% 19,2% 46,2% 43,0% 10,7% 19,9%
Genk 36,1% 52,2% 11,7% 18,2% 44,6% 43,1% 12,3% 22,1%
Houthalen-Helchteren 31,8% 57,4% 10,8% 15,9% 45,2% 46,0% 8,8% 16,1%
Vilvoorde 35,9% 53,2% 10,8% 16,9% 43,3% 47,2% 9,5% 16,8%
Hasselt 41,7% 47,8% 10,5% 18,0% 46,0% 45,3% 8,7% 16,1%
Sint-Niklaas 32,4% 57,9% 9,7% 14,4% 37,8% 53,2% 9,0% 14,4%
Beringen 32,8% 58,0% 9,3% 13,8% 42,1% 48,5% 9,4% 16,2%
Heusden-Zolder 33,5% 57,3% 9,2% 13,8% 43,4% 46,6% 10,0% 17,7%
                 
Totaal 38,5% 48,8% 12,7% 20,7% 44,4% 43,6% 12,1% 21,7%

 
Leeftijdscategorie 25-29 jarigen: Vrouwelijk en mannelijke werkloosheid% en -graad is laag

Voor de 25-29 jaren verbetert het beeld nog voor Houthalen-Helchteren en steken ze zelfs Hasselt voorbij wat werkloosheidpercentage en werkloosheidsgraad betreft, bij de mannen toch. Ook de vrouwelijke werkloosheid in Houthalen-Helchteren blijft laag bij een lage niet-activiteiten, hetgeen wijst op een geëmancipeerde en werkzame bevolking, en dat kan maar in de mate dit ook in voldoende mate in Meulenberg het geval is.

 

  M-25-29 M-25-29 M-25-29 M-25-29 V-25-29 V-25-29 V-25-29 V-25-29
Gemeente Niet-Actief% Werkend% Werkloos% Werklhdgr. Niet-Actief% Werkend% Werkloos% Werklhdgr.
Charleroi 15,9% 59,9% 24,1% 28,7% 25,4% 49,9% 24,7% 33,1%
Sint-Jans-Molenbeek 17,9% 58,1% 24,0% 29,3% 33,0% 41,6% 25,3% 37,8%
Luik 19,9% 58,2% 21,9% 27,4% 26,3% 52,5% 21,2% 28,8%
Anderlecht 15,9% 63,2% 20,9% 24,8% 29,9% 47,8% 22,3% 31,8%
Antwerpen 17,2% 70,8% 12,0% 14,4% 26,8% 61,7% 11,5% 15,8%
Genk 12,5% 76,2% 11,3% 12,9% 26,4% 63,5% 10,2% 13,8%
Vilvoorde 10,1% 79,7% 10,2% 11,3% 19,6% 71,2% 9,2% 11,4%
Gent 15,1% 75,0% 9,9% 11,7% 21,1% 70,5% 8,4% 10,7%
Hasselt 10,4% 81,6% 8,0% 8,9% 13,9% 79,6% 6,5% 7,6%
Houthalen-Helchteren 10,0% 82,6% 7,4% 8,2% 18,3% 73,4% 8,3% 10,1%
Beringen 7,5% 85,5% 7,0% 7,5% 20,1% 71,9% 8,0% 10,0%
Sint-Niklaas 8,2% 85,1% 6,7% 7,3% 15,4% 77,2% 7,4% 8,7%
Heusden-Zolder 10,1% 83,5% 6,5% 7,2% 21,1% 71,0% 7,9% 10,0%
                 
Totaal 12,4% 76,6% 10,9% 12,5% 17,6% 71,2% 11,1% 13,5%

 
15. Centrumgemeenten:  Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011

In de tabel Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011 in de 2de kolom (linker plusje boven openen) kan de selectie gemaakt worden voor 'centrumsteden' zodat alle gegevens voor alle leeftijdscategoriên onmiddellijk voor de 13 centrum steden kunnen afgelezen worden + deze van Houthalen-Helchteren die er ter referentie aan toegevoegd wordt..

Over de verantwoording van de keuze van de 13 steden en de beleidsplannen door de Vlaamse overheid, zie Vlaanderen Lokaal beleid
 
Werkend, werkloos en niet-actief in de 13 centrumsteden met, voor de oefening, Houthalen-Helchteren erbij. De tabel is opgemaakt in volgorde van aflopend werkloosheids%. Houthalen-Helchteren springt er nergens uit, zeker niet wat werkloosheids% en ook niet de werkloosheidsgraad betreft, en nergens vallen de cijfers erg negatief uit, ook in Antwerpen niet. Het bevestigt de laatste Vrindt-cijfers over de relatieve tevredenheid van de Vlaming met z'n levensstaat, de beste na Zweden en Denemarken. In tegenstelling tot wat de Wever in de 7de dag liet verstaan, is er naast een groot overheidsbeslag (doet onwillekeurig toch aan wafels denken) een grote en door de bevolking geapprecieerde teruggave langs de zekerheidssystemen, onderwijs en publieke dienstverlening. Maar men wil de 'perceptie' anders maken, het kan niet goed (genoeg) zijn. Dat Antwerpen alsmaar verder in haar eigen vel zal gaan snijden kan voor een stuk afbreuk gaan doen aan dit relatieve welbevinden, maar daar moeten de Antwerpenaren in 2018 maar over oordelen, evenzeer als de Meulenbergenaren en de andere Houthalense-Helchtenaren over hun beleidsvoerders en het potje dat ze van de Meulenbergse crisis maken en de onderliggende agenda die men wil forceren.
 

De 13 centrumsteden + M-15-64 M-15-64 M-15-64 M-15-64 V-15-64 V-15-64 V-15-64 V-15-64
Houthalen-Helchteren Niet-Actief% Werkend% Werkloos% Werklhdgr. Niet-Act.% Werkend% Werkloos% Werklhdgr.
Antwerpen 25,8% 63,4% 10,8% 14,5% 38,6% 52,8% 8,6% 14,0%
Gent 25,0% 66,6% 8,4% 11,2% 34,1% 59,1% 6,9% 10,4%
Oostende 28,0% 63,7% 8,3% 11,5% 37,8% 55,7% 6,5% 10,4%
Turnhout 23,0% 69,5% 7,4% 9,7% 33,3% 59,5% 7,2% 10,8%
Mechelen 23,6% 69,1% 7,3% 9,6% 33,5% 61,3% 5,2% 7,9%
Genk 29,7% 63,2% 7,1% 10,2% 42,5% 50,2% 7,4% 12,8%
Aalst 23,5% 70,7% 5,8% 7,6% 30,9% 63,8% 5,3% 7,7%
Sint-Niklaas 24,3% 70,0% 5,7% 7,5% 35,0% 59,7% 5,2% 8,1%
Hasselt 24,7% 69,7% 5,6% 7,4% 32,6% 62,2% 5,2% 7,7%
Kortrijk 24,1% 70,4% 5,5% 7,3% 33,3% 61,7% 5,0% 7,5%
Houthalen-Helchteren 28,1% 66,6% 5,3% 7,3% 40,2% 54,1% 5,7% 9,6%
Leuven 29,0% 65,8% 5,3% 7,4% 35,7% 60,5% 3,8% 5,8%
Brugge 24,4% 71,2% 4,4% 5,8% 31,2% 64,9% 3,9% 5,6%
Roeselare 22,9% 73,4% 3,7% 4,8% 31,2% 65,0% 3,8% 5,5%

  
Als enkel gekeken wordt naar de 20-24 jarigen in de Centrumsteden (en Houthalen-Helchteren) blijft Houthalen-Helchteren op plaats 1 wat beroepsactiviteit betreft, nergens anders is de beroepsactieve bevolking bij de mannen zo hoog, met een zeer hoge werkzaamheidsgraad en een relatief laag werkloosheidspercentage. Ook bij de vrouwen van 20-24 jaar oogt het beeld mooi, weliswaar met een relatief hogere niet-activiteit, maar toch een erg laag werkloosheids%.
  

  M-20-24 M-20-24 M-20-24 M-20-24 V-20-24 V-20-24 V-20-24 V-20-24
Gemeente Niet-Act.% Werkend% Werkloos% Werklhdgr. Niet-Act.% Werkend% Werkloos% Werklhdgr.
Antwerpen 37,7% 48,0% 14,2% 22,8% 43,1% 44,7% 12,1% 21,3%
Oostende 34,4% 52,4% 13,2% 20,1% 39,5% 50,8% 9,6% 15,9%
Mechelen 35,8% 51,1% 13,1% 20,3% 40,2% 50,7% 9,1% 15,3%
Gent 38,3% 49,8% 11,9% 19,2% 46,2% 43,0% 10,7% 19,9%
Genk 36,1% 52,2% 11,7% 18,2% 44,6% 43,1% 12,3% 22,1%
Houthalen-Helchteren 31,8% 57,4% 10,8% 15,9% 45,2% 46,0% 8,8% 16,1%
Turnhout 32,8% 56,6% 10,6% 15,8% 34,4% 56,4% 9,2% 14,0%
Hasselt 41,7% 47,8% 10,5% 18,0% 46,0% 45,3% 8,7% 16,1%
Sint-Niklaas 32,4% 57,9% 9,7% 14,4% 37,8% 53,2% 9,0% 14,4%
Aalst 38,0% 52,5% 9,5% 15,3% 39,7% 52,1% 8,3% 13,7%
Brugge 38,7% 53,2% 8,1% 13,2% 41,1% 52,9% 6,0% 10,2%
Kortrijk 38,6% 53,5% 7,9% 12,9% 41,0% 51,8% 7,2% 12,2%
Leuven 56,1% 36,0% 7,9% 17,9% 62,2% 33,2% 4,6% 12,2%
Roeselare 34,6% 59,2% 6,2% 9,5% 38,3% 55,5% 6,2% 10,0%
                 
Totaal 38,5% 48,8% 12,7% 20,7% 44,4% 43,6% 12,1% 21,7%

 
En misschien is er wat voor te zeggen om de beleidsaanpak met 13 centrumsteden te herzien, of minstens uit te breiden met andere gemeenten op basis van specifieke of geëvolueerde criteria en op basis van een grotere kennis van het gemeentelijk reilen en zeilen. Dan hoeven burgemeesters zich niet meer sterk te maken op basis van de gaten in hun gemeente die zij zelf voor een stuk mee laten vallen, of proberen weg te snijden, zoals Steve Stevaert ooit met een mooi beeld gezegd heeft.
  

BuG 201  on-line                        Printversie (12p)

Werkend, niet-werkend, niet-actief per gemeente en leeftijd
in de tabel:
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
met selectie gewest en gemeente en sorteermogelijkheid

 
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552