BuG 201 – Bericht uit het Gewisse – 18 oktober 2013
BuG
201 on-line
Printversie (12p)
Meulenberg - wie wat wil bereiken moet er eerst
van houden
Houthalen-Helchteren, een gemeente niet zoals een andere,
met minder werklozen, minder asielzoekers, minder criminaliteit,
minder leefloners, minder arbeidspendel naar de gemeente,
meer natuurlijk overschot dan vergelijkbare andere gemeenten,
maar meer inwoners met migratieachtergrond, meer moslims,
meer verhuizers uit dan naar de gemeente, minder politie,
minder rechts in de laatste
verkiezingen, kanton Peer.
Of is het de burgemeester er vooral om te doen om, zoals
kleinere
centrumgemeenten (Aalst, Turnhout, Sint-Niklaas,
Kortrijk, Roeselare)
meer financiële middelen los te weken
uit het gemeentefonds, en meer middelen voor de politie,
en daar zijn 'relletjes' en incidenten nogal eens
een welgekomen en beproefde aanleiding voor.
Nieuw:
Werkend, niet-werkend, niet-actief per gemeente en
leeftijd, tabel:
Bevolking naar statuut, gemeente + leeftijd 2011
met selectie gewest en gemeente en sorteermogelijkheid
Een fiche van de gemeente Houthalen-Helchteren,
onderzochte kenmerken en bron:
1.
Bevolking 1831-2012:
BuG 184 -
Bevolkingsevolutie 1831-2012
2. Loop van de
Bevolking 1989-2012:
BuG 199 - Loop van
de bevolking 1989-2012
3.
Wachtregister asiel in Houthalen-Helchteren -
BuG 182 -
Wachtregister asiel per gemeente
4. Aantal Leefloners -
BuG 195 - Aantal leefloners
per gemeente
5.
Lokaal bestuur: arbeidsplaats -
BuG 193 -
Arbeidsplaatsen in lokale besturen
6. Lokaal bestuur:
woonplaats in de gemeente -
BuG 196 - Wonen
in de gemeente, lokale besturen
7. Arbeidspendel -
BuG 167 -
Arbeidspendel in elke gemeente
8. Criminaliteit
- BuG 191 -
Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
9. Gemiddeld
belastbaar inkomen -
BuG 191 -
Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
10. Gemiddeld m2
sport- en recreatieinfrastructuur:
BuG 191 -
Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
11.
Migratieachtergrond -
BuG 179 - Fiche
migratieachtergrond in elke gemeente
12.
Aantal moslims -
BuG 186 -
Aantal en % moslims in alle gemeenten
13. Verkiezingen -
BuG 172 -
Vergelijking kiesuitslag 2010 en 2012 per kanton
14. Werkloosheid - Nog niet
gepubliceerde tabel
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
15.
Centrumgemeenten:
Tabel -
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
6 vooraf's over Meulenberg
Vooraf 1. Meulenberg is altijd een beetje de caïd geweest.
Meulenberg is
de plaats in Limburg (België) waar nog het langst 'barakken' stonden, in hun laatste gebruik door de Turkse mijnwerkers en hun
families die er, zoals alle anderen voorheen, een vooral goedkoop onderkomen vonden.
Maar het tekent nog altijd het beeld van de wijk. De 220 barakken, die elk
plaats boden aan 80 arbeiders werden na de oorlog gebouwd en eerst door Polen, Oekraïners, en
Italianen bewoond, ook door Russische krijgsgevangenen die niet meer
terug konden/wilden naar Rusland, en later door Turken en anderen op zoek naar goedkoop
logies. Pas in 1972 kwam er een einde aan de barakken van Meulenberg. De
eerste mijnwoningen na 1939 die de wijk Meulenberg vormden werden eerst door een 600 tal SS-ers bewoond,
niemand van de Belgen of mijnpersoneel wilde er wonen in de
oorlogsjaren, omdat men niet in de mijnen wilde werken, behoudens wie
er door de Duitsers toe gedwongen werd en een aantal zwarten die zo de
Duitsers wilden 'helpen. En na
de oorlog werd deze 'tuinwijk' anderhalve maand door Engelse tanktroepen
bewoond. Daarmee was het
stigma al op de wijk gelegd. Wat is er trouwens van deze historische
betekenis over, wie draagt deze geschiedenis nog mee, die toch de
eigenheid van Meulenberg en Houthalen-Helchteren mee in de herinnering
heeft gebrand?
Vooraf 2. Stenen Erfgoed.
Interessante info over
de
historiek van Meulenberg met alle
informatie over de opbouw van de architectuur en het relatieve isolement
van Meulenberg, element waar Geert Bourgeois op 16/10/2013 de aandacht
op trok. Moeten er geen 'architecturale ingrepen gebeuren, vroeg hij
zich af. Een
'ontsnappingsroute voor de politie' dachten wij direct, zodat ze niet langs het
café
moesten met hun colonnes, waar ondermeer
“…een
van de politiehonden
een relschopper aangevallen had en jongeren toestroomden
” (De Morgen).
In het geposte
filmpje is duidelijk te zien dat, zonder bedreigd te zijn, de
politieagent er niet in slaagt de hond te doen lossen, toch de eerste
opdracht die een hond moet leren uitvoeren, maar de jongere meters
heeft meegetrokken. Deze hond daarbij alsmaar blaffend
voor dreiging samen met
enkele verwarde fases in de politiegelederen. Bij de terugtrekking langs
het bewuste café, niet de verstandigste beslissing van de officier van
dienst, werden enkele stenen gegooid, ook niet de verstandigste
beslissing van jongeren, waarvan er allicht al in aanraking geweest zijn
met het gerecht en waartussen allicht evenzeer informanten en
observators vanuit de veiligheidsdiensten deel zijn geweest van het
geheel, zoals bij elke oproer, opstoot en rel het geval is, of de
politie en veiligheidsdiensten zouden hun werk niet doen. Alleen is het
moeilijk onderscheid te maken tussen het/of de ene en het/of de andere.
Vooraf 3. Meulenberg, aan het warme hart van Limburg gedrukt.
Juist omwille van haar historiek en haar regelmatige verkommering, is Meulenberg
het lelijke eendje van de mijnstreek waar iedereen toch van houdt (een
beetje zoals Molenbeek in Brussel). In Meulenberg vind je daarbij nog de actieve kern van de jaarlijkse Lourdesbedevaart met het
engagement van de Mijnwerkers-Brancardiers die nog in hun kinderen en
sympathisanten medewerkers vinden voor de jaarlijkse Lourdesbedevaart
van de zieken, zie de
Bedevaart van 2013. De verhouding parochie Meulenberg en de mijn van
Houthalen is nog het voorwerp geweest van
de licentiaatsthesis van Ilse
Neyrinck in 2006. Meulenberg is ook de plaats geweest waar studenten in de
nasleep van de mijnstaking van 1970 Nederlandse lessen gegeven hebben.
Zowel langs de mijnstaking als deze lessen is Meulenberg me niet vreemd.
Ook niet toen ik van Hasselt tot Helchteren voor Fabricom de
wegverlichting heb geïnstalleerd in 1973 en 1974, ook op het stuk in
Houthalen. Meulenberg, je moet er eerst van houden voor je er wat kan
doen, dat is in de opvoeding en het maatschappelijk samenleven zo. Dat de burgemeester openlijk 'families' als
criminelen aanduidt, verzonken in de zware criminaliteit, dat is
in feite racistisch, stigmatiserend en vooral ook provocerend, een rechtstaat
onwaardig, onbegrijpelijk voor iemand met een sp.a/Groen profiel.
Criminaliteit is een individueel gegeven, behoudens bendevorming,
maar dan nog wordt het individueel aangerekend, en niet publiekelijk tav
een groep uitgesproken of afgerekend.
Vooraf 4. En kan 'sociaal-pedagoog' Gerard Aerts geen
actievere rol innemen of krijgen? Deze oud gouwleider van KSA-Limburg
heeft in 1965 nog milieuwerking geleid
in de toen nog uit krottenwijken bestaande site aan de kerk van
Zwartberg. Twee jaar later stond Gerard Aerts samen met Manu Keirse,
Bob Pleysier,
Hubert Hedebouw en Kris Hertogen langs de wieg waaruit SVB in het Psychootje in Leuven
werd geboren,
enkele maanden later zag hij z'n medestudenten naar Ford Genk in 1968 en later
naar de mijnen vertrekken in 1970, waar Gerard Aerts in de schaduw van de
Mijnschool in Houthalen is groot geworden. Misschien kan Gerard Aerts
nog z'n ervaring als lachspecialist en Clown eens bovenhalen voor
team- en samenwerksessies van politie, hulpverleners en bewoners, en, waarom niet,
ook de gemeenteraadsleden en de burgemeester. Het zou allicht minder
krampachtige politieke reacties en relevanter discussies opleveren. Gerard Aerts
is de geknipte man om historische
bruggen te leggen waarzonder Meulenberg geen recht kan gedaan, zoals hij
in een interview in
De
Morgen van 16/10/2013 al duidelijk aangaf en ook op
TV-Limburg op 16/10/2013.
Wel erg om iemand over de zure toekomst te horen spreken voor wie van de lach
z'n beroep gemaakt heeft. En waarom zou Harrie De Witte z'n expertise van
Geneeskunde voor het Volk niet ten dienste zetten van Meulenberg, zoals
z'n medestudenten gedaan hebben begin jaren 70 door Nederlandse lessen
te geven in "de Meulenberg". En ook in Kolderbos in Genk heeft
Harrie De Wit zeker ervaring opgedaan die van dienst kan zijn in
Meulenberg.
Vooraf 5. De voorsteden van Brussel, dat zullen dan wel Dilbeek,
Asse, Vilvoorde, Machelen en Zaventem zijn, of hoort Mechelen er ook
toe? Of verwisselt men vanuit Limburg, hoog in de nieuwe toren van het
gemeentehuis in Houthalen-Helchteren Brussel voor Parijs, moet men
zijn verrekijkers terug scherp stellen? Robocops, uw vriend, volgens
de nieuwe meester tovenaar van de maatschappelijke integratie en orde,
burgemeester Alain Yzermans met nogal wat allochtone acolieten in het
gemeentebestuur: "Alleen 'Robocop-agenten'
kunnen de orde in bepaalde wijken handhaven", zegt burgemeester
Alain Yzermans in HLN van 17/10/2013. "Een probleemwijk als
Meulenberg moet niet aangepakt worden door een lokale agent zoals hij
vandaag is uitgerust, we kampen met dezelfde problemen als in de
Brusselse voorsteden (sic). Zulke wijken worden ook anders
aangepakt. Wij ijveren voor een soort 'Robocop-agent', volledig
uitgerust met schild, helm en beschermde kledij." Het politierapport
met het onderzoek naar de rellen en de politietussenkomst door de
algemene inspectie zal tegen het einde van het jaar klaar zijn. Intussen
is tot (terechte) verontwaardiging van de eigenaar het café waarlangs de
politiecombi scheerde en de enige schade veroorzaakt heeft die er
gevallen is (altijd maar als beeld gebruikt alsof het om de door de
rellen veroorzaakte schade is), met de vraag wanneer en van waar de
steen gegooid is, en wat de impact geweest is van de botsing met de
verkeerspaal voor het café. Op het filmpje dat vanuit het café is
opgenomen is te zien dat eerst 13 andere politiewagens voor dit hot
point voorbij rijden voordat de combi als veertiende buiten controle
voorbijschoot en de paal voor het café ramde. Hopelijk zal het onderzoek
van de Nationale inspectie hier ook duidelijkheid in brengen. Intussen
begrijpt de
uitbater
van café Meulenberg de sluiting niet, hij vraagt zich af of hij de zondebok is, en waarom de
politie al maanden de drugsdealers toelaat om zomaar in de wijk hun ding
te doen, de wet geldt toch voor iedereen. Wanneer komt het
middenveld van Houthalen-Helchteren en haar mooie omstreken eens aan het
woord, wanneer komt de 'allochtone gemeenschap' of wie er voor staat
eens op tegen de jarenlange discriminatie en exclusie, en het
stigmatiserende optreden van haar politieke overheden? Moet Meulenberg
het kneusje blijven?
Vooraf 6. Meulenbergse jongeren in
een robocopkostuum aan de slag. We hernemen hier een suggestie
van de jubileum
BuG 200:
"Het hoeft allicht ook geen
decennium te duren voor men degenen die voor problemen zorgen en de
werkloze jongeren van Meulenberg van nu in hogere getale zal terugvinden
in het eigen politiekorps en in andere uniformberoepen zoals bij het
spoor, bewakingsfirma's, verzorgingssector, chauffeurs bij de Lijn,
gevangenisbewakers, Bpost.. Misschien daarrond ook eens een forse
campagne opzetten in Meulenberg, met het Europese geld van de recyclage
van de Ford bv."
Houthalen-Helchteren, Meulenberg inclusief, een gemeente, beter dan een
andere
En hoe situeert Houthalen-Meulenberg zich tussen andere gemeenten in
Vlaanderen? Hieronder volgens enkele elementen samengesteld uit gegevens zoals gepubliceerd op
de npdata-site. Elk gegeven is beschikbaar voor alle gemeenten. Voor elk
element wordt de BuG vermeld waar deze gegevens uit zijn betrokken en
waar deze ook voor andere gemeenten kunnen geëxploreerd worden. Telkens wordt een korte commentaar gegeven.
1.
Bevolking 1831-2012:
BuG 184 -
Bevolkingsevolutie 1831-2012
Bij de tot standkoming van België was Houthalen-Helchteren een kleine
gemeente met enkel duizenden inwoners. Pas in 1925 komt er een expansie
op gang door de kolenwinning die duurt tot 1984 met 25.516 inwoners, waarna de bevolkingsaangroei langzaam terugvalt
door de mijnsluitingen en maar tot een tot een minimale groei leidt het
laatste decennium: 30.515 inwoners op 01/01/2013.
2. Loop van de
Bevolking 1989-2012:
BuG 199 - Loop van
de bevolking 1989-2012
De bevolkingsevolutie, was, behoudens enkele jaren (2002 en 2007), positief vooral
door het natuurlijk saldo (meer geboorten dan overlijdens) dat het negatieve verhuissaldo( meer mensen
die uit Houthalen-Helchteren verhuisden dan er naar toe kwamen)
compenseerde. Migratie speelde in de bevolkingsevolutie de laatste 20
jaar maar een relatief kleine rol, maar is sinds 2007 licht stijgend ook al
was 2012 een absoluut dieptepunt met een migratiesaldo van 49, het laagst
sinds1998. Door het continue aanhoudende hoge natuurlijk saldo en het
negatieve verhuissaldo blijft Houthalen-Helchteren een 'jonge gemeente'
waar meer dan nu allicht blijkt, dient in geïnvesteerd.
Jaar |
Langs pijltje de keuze maken van je Gemeente, Arr., Prov., Gewest
of Rijk |
Natuurl. saldo |
Verhuis-saldo |
Migratie saldo |
Evolutie bevolking |
Stat. |
Evolutie bevolking |
Saldo Belgword. |
Bevolking 31/12 |
1989 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
247 |
62 |
-50 |
259 |
-4 |
255 |
41 |
27.062 |
1990 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
297 |
90 |
38 |
425 |
4 |
429 |
49 |
27.491 |
1991 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
263 |
-20 |
-18 |
225 |
1 |
226 |
75 |
27.717 |
1992 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
295 |
20 |
43 |
358 |
-1 |
357 |
688 |
28.074 |
1993 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
281 |
-192 |
40 |
129 |
-1 |
128 |
164 |
28.202 |
1994 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
196 |
-38 |
71 |
229 |
4 |
233 |
273 |
28.435 |
1995 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
201 |
-12 |
33 |
222 |
-4 |
218 |
248 |
28.653 |
1996 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
209 |
-156 |
56 |
109 |
-1 |
108 |
238 |
28.761 |
1997 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
158 |
-49 |
45 |
154 |
1 |
155 |
227 |
28.916 |
1998 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
147 |
-2 |
44 |
189 |
0 |
189 |
244 |
29.105 |
1999 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
189 |
-151 |
73 |
111 |
-1 |
110 |
178 |
29.215 |
2000 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
113 |
-111 |
49 |
51 |
4 |
55 |
494 |
29.270 |
2001 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
159 |
-74 |
89 |
174 |
-6 |
168 |
448 |
29.438 |
2002 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
109 |
-209 |
79 |
-21 |
-1 |
-22 |
256 |
29.416 |
2003 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
122 |
-23 |
95 |
194 |
-3 |
191 |
206 |
29.607 |
2004 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
164 |
-72 |
100 |
192 |
3 |
195 |
188 |
29.802 |
2005 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
170 |
-116 |
88 |
142 |
1 |
143 |
196 |
29.945 |
2006 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
151 |
-145 |
92 |
98 |
7 |
105 |
191 |
30.050 |
2007 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
138 |
-350 |
151 |
-61 |
4 |
-57 |
116 |
29.993 |
2008 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
131 |
-144 |
140 |
127 |
0 |
127 |
135 |
30.120 |
2009 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
133 |
-229 |
97 |
1 |
5 |
6 |
135 |
30.126 |
2010 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
174 |
-110 |
119 |
183 |
9 |
192 |
120 |
30.318 |
2011 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
153 |
-215 |
100 |
38 |
0 |
38 |
84 |
30.356 |
2012 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
115 |
-5 |
49 |
159 |
0 |
159 |
139 |
30.515 |
In het grafische beeld is duidelijk te zien dat het natuurlijk saldo en in
mindere mate de migratie het negatief verhuissaldo heeft gecompenseerd.
De eerste grafiek betreft een gecumuleerd totaal, de 2de grafiek de
situatie per jaar voor de bijkomende bevolking. In de derde grafiek is
duidelijk dat het aandeel nieuwe Belgen in Houthalen-Helchteren, enkel gekeken naar de periode 1989-2012 relatief hoog is. De politieke
vertegenwoordigers kunnen het zich niet permitteren om de diversiteit
in de gemeente en gelijkwaardige leefomstandigheden te negeren. Zij
geven soms de indruk de oude 'mijnaristocratie' te vervangen en zich als
dusdanig te gedragen. Ze hebben alleszins al een 'kasteel' gebouwd dat
doet herinneren aan de grote woning die de directeur van de mijn van
Houthalen heeft laten bouwen (zie verslag erfgoed in punt 2 vooraf).
Houthalen-Helchteren
Houthalen-Helchteren
Houthalen-Helchteren
3.
Wachtregister asiel in Houthalen-Helchteren -
BuG 182 -
Wachtregister asiel per gemeente
Met de inschrijving van 1 asielzoeker per 1.000 inwoners blijft Houthalen-Meulenberg ver onder het nationaal gemiddelde van 5 per
1.000 in België en 4 per 1.000 in Vlaanderen. In het verleden
functioneerde een Asielcentrum in het oude vakantiecentrum Hengelhoef
dat in 2005 evenwel werd verkocht, ondermeer ook na protesten van de
bewoners.
Gemeenten - Voor Rijk, Gewest en Provincie zie onderaan |
Tot. asiel Centra |
Bevolk. 2012 |
Inschrijv. wachtr. |
Inschr. op 1.000 |
|
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
x |
30.355 |
45 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
Rijk |
|
11.021.416 |
57.216 |
5 |
|
Vlaams Gewest |
|
6.345.387 |
25.320 |
4 |
|
Brussels Gewest |
|
1.132.781 |
13.710 |
12 |
|
Waals Gewest |
|
3.543.248 |
18.186 |
5 |
|
4. Aantal Leefloners -
BuG 195 - Aantal leefloners
per gemeente
De gemeente Houthalen-Helchteren vangt 3 keer minder leefloners op dan
het gemiddelde in België. Dat komt overeen met 78 leefloners op 30.394
inwoners, waarvan de helft een volledig leefloon krijgt en de andere
helft een verminderd leefloon omdat zij dit combineren met een ander
inkomen, meestal uit de werkloosheid of de ziekteverzekering.
Naam |
Bevolking 2012 |
Jaardos-siers |
2012 |
Totaal /1000 |
% vol-ledig |
Ev-% tav 2011 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
30.394 |
|
78 |
3 |
50% |
6,8% |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
11.120.630 |
|
96.141 |
9 |
70% |
1,7% |
5.
Lokaal bestuur: arbeidsplaats -
BuG 193 -
Arbeidsplaatsen in lokale besturen
In Houthalen-Helchteren werken er 625 contractuele en vastbenoemde
ambtenaren verbonden aan het gemeentebestuur. Hiervan werken er 70
voor de lokale politie, 1 per 429 inwoners dus, het gemiddelde
voor België is 1 lokale politieagent per 323 inwoners,
maar hier zijn ook de grote steden inbegrepen - het betreft hier dus
enkel de lokale politie.
Naast de 168 gemeenteambtenaren werken er 66 bij het OCMW en verder de
klassieke gemeentelijke diensten op het vlak van zorg, welzijn en
cultuur.
Arbeidsplaats: Aantal personeelsleden op 31/12/2012 |
72039 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
|
|
|
NACE |
Omschrijving NACE-code 5 digit |
Totaal |
%50+ |
%55+ |
79901 |
Toerististische informatiediensten |
14 |
57% |
14% |
84114 |
Gemeentelijke overheid, met uitzondering het O.C.M.W. |
168 |
47% |
19% |
84115 |
Openbare Centra Maatschappelijk Welzijn (O.C.M.W.) |
66 |
32% |
9% |
84242 |
Lokale Politie |
70 |
50% |
23% |
85203 |
Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon lager onderwijs |
9 |
44% |
22% |
85207 |
Alfabetiseringsprogramma's ten behoeve volwassenen |
4 |
25% |
0% |
85323 |
Gemeentelijk gesubs. gewoon technisch en beroepssec. Ond. |
1 |
0% |
0% |
87101 |
Rust- en verzorgstehuizen (R.V.T.) |
93 |
47% |
18% |
87302 |
Serviceflats ouderen |
1 |
0% |
0% |
88101 |
Gezins- en bejaardenzorg aan huis, zonder verpleging |
24 |
38% |
13% |
88911 |
Kinderdagverblijven en crèches |
32 |
31% |
6% |
88919 |
Overige kinderopvang |
22 |
27% |
5% |
88993 |
Ambulante hulpverlening aan drugs- en alcoholverslaafden |
3 |
0% |
0% |
88996 |
Algemeen welzijnswerk zonder huisvesting |
24 |
29% |
13% |
88999 |
Andere maatschappelijke dienstverlening zonder huisvesting |
21 |
57% |
24% |
90042 |
Exploitatie culturele centra, multifunctionele zalen cultuur |
28 |
57% |
32% |
91011 |
Bibliotheken, mediatheken en ludotheken |
18 |
67% |
44% |
93110 |
Exploitatie sportaccommodaties |
27 |
37% |
26% |
Eindtotaal |
|
625 |
44% |
18% |
6. Lokaal bestuur:
woonplaats in de gemeente -
BuG 196 - Wonen
in de gemeente, lokale besturen
Hoeveel gemeentepersoneel woont in de gemeente, ongeacht in welke
gemeente ze werken. Zo wonen er 76 politieagenten in Houthalen-Helchteren, en
141 die in een algemeen ziekenhuis buiten
Houthalen werken, allicht in het ZOL in Genk. Ook wonen er 24 provincieambtenaren
in Houthalen-Helchteren.
Woonplaats: Aantal personeelsleden op 31/12/2012 |
72039 |
HOUTHALEN-HELCHTEREN |
|
|
|
NACE |
Omschrijving NACE-code 5 digit |
Totaal |
%50+ |
%55+ |
35130 |
Distributie Electriciteit |
26 |
12% |
4% |
38110 |
Inzameling ongevaarlijk afval |
2 |
50% |
50% |
62010 |
Ontwerpen en programmeren computerprogramma's |
2 |
50% |
0% |
79901 |
Toerististische informatiediensten |
15 |
60% |
20% |
84113 |
Provinciale overheid |
24 |
33% |
21% |
84114 |
Gemeentelijke overheid, met uitzondering het O.C.M.W. |
158 |
44% |
17% |
84115 |
Openbare Centra Maatschappelijk Welzijn (O.C.M.W.) |
69 |
36% |
14% |
84130 |
Openbaar bestuur ivm het bedrijfsleven en stimuleren ervan |
1 |
100% |
100% |
84242 |
Lokale Politie |
76 |
41% |
24% |
84250 |
Brandweer |
2 |
0% |
0% |
85103 |
Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon kleuteronderwijs |
4 |
0% |
0% |
85203 |
Gemeentelijk gesubsidieerd gewoon lager onderwijs |
9 |
44% |
22% |
85207 |
Alfabetiseringsprogramma's ten behoeve volwassenen |
7 |
29% |
0% |
85312 |
Provinciaal gesubsidieerd gewoon alg. secundair onderwijs |
1 |
0% |
0% |
85323 |
Gemeentelijk gesubs. gewoon technisch en beroepssec. Ond. |
1 |
0% |
0% |
85421 |
Officieel hoger onderwijs |
1 |
0% |
0% |
85520 |
Cultureel onderwijs |
2 |
0% |
0% |
85592 |
Beroepsopleiding |
1 |
100% |
0% |
85601 |
Centra Leerling Begeleiding |
2 |
0% |
0% |
86101 |
Algem. ziekenhuizen, zonder geriatrische en gesp. de |
141 |
25% |
15% |
86905 |
Ambulante revalidatieactiviteiten |
7 |
0% |
0% |
87101 |
Rust- en verzorgstehuizen (R.V.T.) |
72 |
51% |
18% |
87201 |
Huisvesting minderjarigen met een mentale handicap |
11 |
18% |
18% |
87202 |
Huisvesting volwassenen met een mentale handicap |
12 |
33% |
8% |
87301 |
Rusthuizen bejaarden (ROB) |
7 |
14% |
0% |
87302 |
Serviceflats ouderen |
1 |
0% |
0% |
88101 |
Gezins- en bejaardenzorg aan huis, zonder verpleging |
23 |
43% |
13% |
88102 |
Activiteiten dag- en dienstencentra ouderen |
3 |
33% |
33% |
88109 |
Overige zonder huisvest. ouderen en licham. gehandicapten |
1 |
0% |
0% |
88911 |
Kinderdagverblijven en crèches |
22 |
45% |
9% |
88919 |
Overige kinderopvang |
22 |
18% |
9% |
88993 |
Ambulante hulpverlening aan drugs- en alcoholverslaafden |
2 |
0% |
0% |
88996 |
Algemeen welzijnswerk zonder huisvesting |
16 |
44% |
19% |
88999 |
Andere maatschappelijke dienstverlening zonder huisvesting |
37 |
41% |
19% |
90021 |
Promotie en organisatie uitvoerenkunstevenementen |
1 |
0% |
0% |
90042 |
Exploitatie culturele centra, multifunctionele zalen cultuur |
23 |
65% |
35% |
91011 |
Bibliotheken, mediatheken en ludotheken |
16 |
75% |
50% |
91020 |
Musea |
1 |
0% |
0% |
93110 |
Exploitatie sportaccommodaties |
25 |
40% |
28% |
94991 |
Verenigingen op het vlak jeugdwerk |
1 |
0% |
0% |
Totaal |
|
847 |
38% |
17% |
7. Arbeidspendel -
BuG 167 -
Arbeidspendel in elke gemeente
Van de 30.222 inwoners zijn er 21.012 tussen 15 en 64
jaar. Hiervan werken er 1.621 als zelfstandige en 10.946
als loontrekkende. Van deze 10.946 loontrekkende inwoners zijn er
2.659 die in de eigen gemeente werken, 8.287 verdienen hun
brood evenwel in een andere gemeenten. Houthalen-Helchteren is dus niet
erg zelfvoorzienend wat de tewerkstelling van eigen inwoners betreft,
zeker na de sluiting van de mijnen, toen het wellicht anders was. Maar
naast de 2.659 inwoners die in de eigen gemeente werken zijn er 5.989
die vanuit een andere gemeente in Houthalen-Helchteren komen werken. De
gemeente zorgt dus voor werk voor 8.663 loontrekkende werknemers.
Zij hebben dus een negatief pendelsaldo, dwz meer mensen die buiten de
gemeente gaan werken dan er van buitenaf in de gemeente komen.
Gemeente 2010 |
Bevolking |
Woon+Werk in gemeente |
Woon+Werk andere G |
Woon en Werkend |
Woon+Werk in gemeente |
Nt-Woon+ Werk. In Gem |
Werkend in Gem. |
Houthalen-Helchteren |
30.222 |
2.659 |
8.287 |
10.946 |
2.659 |
5.989 |
8.663 |
% op bevolking |
100,0% |
8,8% |
27,4% |
36,2% |
8,8% |
19,8% |
28,7% |
|
|
|
|
|
|
|
|
België |
10.895.586 |
969.183 |
2.740.196 |
3.709.380 |
969.183 |
2.736.856 |
3.713.026 |
|
100,0% |
8,9% |
25,1% |
34,0% |
8,9% |
25,1% |
34,1% |
8. Criminaliteit
- BuG 191 -
Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
De criminaliteitsgraad+
in Houthalen-Helchteren ligt met 5,6 feiten per 100 inwoners in
2012 beduidend lager dan het gemiddelde in het Vlaams gewest waar het
7,9 bedraagt. In de criminaliteitsgraad+ wordt ook rekening gehouden met
in- en uitgaande arbeidspendel, toerisme, spoorwegverkeer, en
studentenaanwezigheid die telkens worden omgezet in een
bevolkingsequivalent. Tav van 2000 is er een daling in
Houthalen-Helchteren met 18,4%, na de stijging in 2011 met
12,1% is er in 2012 een daling geweest met 0,3%. Voor een
volledig verslag van de criminaliteit met detail voor elk misdrijf in
2012 met vergelijking vanaf 2000 zie het
officiële
politierapport Houthalen-Helchteren 2012. Men kan er nakijken
hoeveel diefstallen, hoeveel drugsdelicten enz... Daarmee heeft men
meteen ook het overzicht van de Politiezone Houthalen-Helchteren, gezien
deze alleen maar bestaat uit Houthalen-Helchteren.
NIS-CODE |
Gemeenten |
BI per in-woner |
m2 rcr/sp per bew. |
Crimi-gr+ 2012 |
Evolutie% 2000/12 |
Evolutie% 2008/12 |
Evolutie% 2011/12 |
72039 |
HOUTHALEN-HELCHT. |
8.614 |
62,1 |
5,6 |
-18,4% |
12,1% |
-0,3% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rijk, Gewest, Provincie |
|
|
|
|
|
|
01000 |
Rijk |
8.800 |
19,4 |
8,9 |
1,9% |
1,2% |
-4,2% |
02000 |
Vlaams Gewest |
9.860 |
20,6 |
7,9 |
7,0% |
3,3% |
-2,3% |
04000 |
Brussels Gewest |
5.471 |
3,7 |
12,6 |
2,2% |
-4,2% |
-7,1% |
03000 |
Waals Gewest |
7.992 |
22,3 |
9,3 |
-5,9% |
0,5% |
-5,6% |
9. Gemiddeld belastbaar inkomen -
BuG 191 -
Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
Het gemiddeld Belastbaar inkomen in Houthalen-Helchteren bedraagt 8.614€
per inwoner, dat is lager dan het gemiddelde voor België en een goed
stuk lager dan in het Vlaams gewest waar het 9.860 € is. Voor
Limburg bedraagt het gemiddeld belastbaar inkomen 9.438 €, zodat
men Houthalen-Helchteren bezwaarlijk een rijke gemeente kan noemen,
behoudens wat het nieuwe gemeentehuis betreft.
10. Gemiddeld m2 sport- en recreatieinfrastructuur:
BuG 191 -
Criminaliteitsgraad+ in alle gemeenten in België
In tegenstelling tot de situatie in de Brusselse gemeenten en met 3,7m2 sport-en recreatieinfrastructuur per inwoner bedraagt deze in
Houthalen-Helchteren 62,1m2 per bewoner, dat is 3x meer dan het
gemiddelde in het Vlaamse gewest. Houthalen-Helchteren is dan ook
onderdeel van een belangrijk Limburgs natuurgebied, die ook voor sport-
en recreatie is gevaloriseerd. De natuur is ook voor Meulenberg en haar
jeugd een voorafname op de toekomst, als men er zorg voor draagt
natuurlijk, voor de jeugd en voor de natuur.
11.
Migratieachtergrond -
BuG 179 - Fiche
migratieachtergrond in elke gemeente
Voor de volledige fiche Houthalen-Helchteren met alle nationaliteiten,
zie
Fiche
Houthalen-Helchteren. In onderstaand overzicht worden enkel
nationaliteiten met meer dan 10 inwoners weerhouden, in volgorde van
aanwezigheid in de gemeente. In de 3de kolom worden zowel de
vreemdelingen, Belg geworden vreemdelingen als hun nageslacht
samengeteld, in de 5de cijferkolom wordt het percentage weergegeven,
36% van Houthalen-Helchteren heeft
een migratieachtergrond.
Onderaan de fiche wordt het aantal vreemdelingen en Belgen opgegeven, en
het onderscheid Europese en niet-Europese achtergrond. Ook de
Integratiemonitor van
Houthalen-Helchteren opgemaakt door de Studiedienst van de Vlaamse
regering omvat een
schat aan informatie.
De Italianen
(waar is de tijd dat de Italianen de 'slechteriken' waren)
zijn nog de meest voorkomende migratieachtergrond in Houthalen-Helchteren
met
11,4%, dan
Turkije
met
10,8%
en vervolgens
Marokko met 6,38%. Ook Spanje
is nog met enig volume
aanwezig, nl.
2,0%. Samen vormen zij
84%
van alle aanwezige migratieachtergronden in Houthalen-Helchteren, het gaat dus om een
wezenlijke maar toch nog beperkte diversiteit die
36%
van de Houthalense bevolking omvat, met een migratie die quasi is
stilgevallen maar met een relatief hoog natuurlijk saldo. Grieken en
Polen zien volgens dit overzicht in mindere mate aanwezig in
Houthalen-Helchteren, evenals andere Oost-Europese landen, die nochtans
de weg naar Houthalen-Helchteren moeten kennen.
Houthalen-Helchteren |
72039 |
MigratieAchtergrond op 01/01/2011 |
Integratiemonitor |
Opmerkingen: Aanp.
It,, Tu, Marok., Nl en Sp. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: |
www.npdata.be |
Aantallen |
% op bevolking |
% hg op |
% hg op |
Code |
Landen |
Vreem-deling |
Vreemd+ Be-gew. |
Vr+Be+ °mg-S |
%Vreem-deling |
% MiA laag |
% MiA hoog |
MiA Gem. |
MiA België |
128 |
Italië |
1.177 |
2.651 |
3.445 |
3,88% |
8,74% |
11,36% |
31,6% |
0,79% |
262 |
Turkije |
279 |
2.456 |
3.266 |
0,92% |
8,10% |
10,77% |
29,9% |
1,44% |
354 |
Marokko |
274 |
1.468 |
1.934 |
0,90% |
4,84% |
6,38% |
17,7% |
0,48% |
129 |
Nederland |
442 |
644 |
745 |
1,46% |
2,12% |
2,46% |
6,8% |
0,36% |
109 |
Spanje |
237 |
509 |
604 |
0,78% |
1,68% |
1,99% |
5,5% |
0,74% |
114 |
Griekenland |
81 |
140 |
168 |
0,27% |
0,46% |
0,55% |
1,5% |
0,55% |
103 |
Duitsland |
68 |
97 |
116 |
0,22% |
0,32% |
0,38% |
1,1% |
0,17% |
139 |
Polen |
72 |
91 |
97 |
0,24% |
0,30% |
0,32% |
0,9% |
0,14% |
132 |
Servie + Monten. |
24 |
75 |
88 |
0,08% |
0,25% |
0,29% |
0,8% |
0,22% |
145 |
Rusland |
21 |
38 |
39 |
0,07% |
0,13% |
0,13% |
0,4% |
0,14% |
235 |
Thailand |
12 |
27 |
33 |
0,04% |
0,09% |
0,11% |
0,3% |
0,37% |
351 |
Algerije |
5 |
16 |
23 |
0,02% |
0,05% |
0,08% |
0,2% |
0,05% |
106 |
Bulgarije |
16 |
18 |
19 |
0,05% |
0,06% |
0,06% |
0,2% |
0,09% |
124 |
Roemenië |
14 |
17 |
17 |
0,05% |
0,06% |
0,06% |
0,2% |
0,04% |
225 |
Kazachstan |
11 |
16 |
17 |
0,04% |
0,05% |
0,06% |
0,2% |
0,50% |
214 |
Filipijnen |
4 |
12 |
17 |
0,01% |
0,04% |
0,06% |
0,2% |
0,12% |
303 |
Burundi |
5 |
13 |
16 |
0,02% |
0,04% |
0,05% |
0,1% |
0,26% |
142 |
Belarus |
8 |
14 |
15 |
0,03% |
0,05% |
0,05% |
0,1% |
0,58% |
255 |
Iran |
5 |
11 |
14 |
0,02% |
0,04% |
0,05% |
0,1% |
0,10% |
112 |
Verenigd Koninkrijk |
8 |
11 |
13 |
0,03% |
0,04% |
0,04% |
0,1% |
0,03% |
357 |
Tunesië |
2 |
8 |
13 |
0,01% |
0,03% |
0,04% |
0,1% |
0,04% |
514 |
Chili |
2 |
8 |
12 |
0,01% |
0,02% |
0,04% |
0,1% |
0,16% |
220 |
Viet Nam |
2 |
8 |
11 |
0,01% |
0,03% |
0,04% |
0,1% |
0,13% |
711 |
Polit. vlucht., onb. |
2 |
7 |
11 |
0,01% |
0,02% |
0,04% |
0,1% |
0,06% |
204 |
Taiwan |
2 |
6 |
10 |
0,01% |
0,02% |
0,03% |
0,1% |
0,44% |
412 |
Cuba |
4 |
9 |
10 |
0,01% |
0,03% |
0,03% |
0,1% |
0,63% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0p +jes klikken voor verder detail - Printbaar overzicht A4 na
inzwarting |
|
|
|
Houthalen-Helchteren |
72039 |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Totalen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MigratieAchtergr. |
2.866 |
8.506 |
10.909 |
9,45% |
28,05% |
35,98% |
100,0% |
0,41% |
|
Vreemdelingen |
2.866 |
2.866 |
2.866 |
9,45% |
9,45% |
9,45% |
|
0,26% |
|
Belgen |
27.455 |
27.455 |
27.455 |
90,56% |
90,56% |
90,56% |
|
0,28% |
|
Bevolking |
30.318 |
30.318 |
30.318 |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
|
0,28% |
2. |
Europa/niet-Europa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiA - EU 15 |
2.027 |
4.070 |
5.111 |
6,69% |
13,42% |
16,86% |
46,85% |
0,42% |
|
MiA - EU and. 12 |
117 |
145 |
154 |
0,39% |
0,48% |
0,51% |
1,41% |
0,10% |
|
MiA - EU27 |
2.144 |
4.215 |
5.264 |
7,07% |
13,90% |
17,36% |
48,26% |
0,39% |
|
MiA and. Eur. |
67 |
145 |
160 |
0,22% |
0,48% |
0,53% |
1,47% |
0,15% |
|
Totaal Europa |
2.211 |
4.361 |
5.425 |
7,29% |
14,38% |
17,89% |
49,73% |
0,37% |
|
Tot. niet-Europa |
655 |
4.145 |
5.484 |
2,16% |
13,67% |
18,09% |
50,27% |
0,46% |
|
Totaal MiA |
2.866 |
8.506 |
10.909 |
9,45% |
28,05% |
35,98% |
100,00% |
0,41% |
12. Aantal moslims -
BuG 186 -
Aantal en % moslims in alle gemeenten
13,5% van de bevolking in Houthalen-Helchteren is moslim, dat is
1/3 van de bevolking met migratieachtergrond. Hiermee komt Houthalen op
het dubbele van de aanwezigheid van Moslims in België, en het
drievoudige van de moslimaanwezigheid in het Vlaams gewest.
NIS code |
Gemeente |
Land |
Moslims |
Totale bevolking |
72039 |
Houthalen-Helchteren |
|
13,5% |
100,00% |
|
|
|
|
|
Totale |
|
|
6,3% |
100,00% |
13. Verkiezingen -
BuG 172 -
Vergelijking kiesuitslag 2010 en 2012 per kanton
Houthalen-Helchteren behoort tot het kieskanton Peer, en dat
geeft al aan dat de mentaliteit eerder al tot het Noorden van Limburg
behoort dan tot Midden Limburg met Genk en het ligt verder van Hasselt dan Zonhoven.
In 2012 is er, vergeleken op kantonniveau voor de Provincie in Limburg 9,36% minder Rechts
of Extreem Rechts gestemd dan in 2010. Dat merkt ook de commentator in
de Morgen van 17/10/2013 op het einde van z'n beschouwend artikel over
de N-VA. In kanton Peer was die achteruitgang -9,74; dus iets hoger dan
voor Limburg en een stuk hoger dan de -6,29% voor het Vlaamse gewest,
dat door de provincie Antwerpen, toch nog -2,39%, het gemiddelde zag
dalen. Deze achteruitgang komt vooral voort het communicerende vaten
effect tav het Vlaams Belang en LDD. Ook in Houthalen-Helchteren verloor
het Vlaams Belang 5,38% van de kiezers in 2012 en eindigde op 7,64% naast de
19,4% van de N-VA, zie
Verkiezingsuitslag Houthalen-Helchteren 2012. Andere partijen voelen
er blijkbaar voor de rol van de VB-benadering van migranten en de stigmatisering
van de 'allochtone gemeenschep' wat criminaliteit betreft over te nemen.
Zien wat dat geeft voor de verkiezingsuitslag op kantonniveau in 2014.
Gemeente, kanton, arrondiss., prov., gewest |
Vlaams Belang |
N-VA |
LDD |
VB+N-VA |
VB+N-VA+LDD |
PVDA+ |
Open vld |
Spa |
Groen |
Spa + Groen |
CD&V |
G VLAAMS GEWEST |
-3,36% |
0,75% |
-3,68% |
-2,61% |
-6,29% |
0,71% |
0,93% |
|
|
|
4,16% |
P ANTWERPEN |
-5,29% |
5,18% |
-2,29% |
-0,11% |
-2,39% |
1,36% |
-0,92% |
-1,49% |
1,57% |
|
1,23% |
P LIMBURG |
-3,72% |
-2,75% |
-2,89% |
-6,47% |
-9,36% |
0,54% |
2,02% |
|
|
2,85% |
8,67% |
A HASSELT |
-3,57% |
-2,03% |
-3,17% |
-5,60% |
-8,77% |
0,72% |
0,25% |
|
|
3,46% |
9,97% |
A MAASEIK |
-3,46% |
-4,11% |
-2,65% |
-7,57% |
-10,22% |
0,36% |
1,71% |
|
|
1,90% |
8,88% |
K BREE |
-1,81% |
-2,68% |
-2,33% |
-4,49% |
-6,82% |
0,10% |
2,65% |
|
|
2,16% |
6,23% |
K MAASEIK |
-5,24% |
-2,94% |
-2,74% |
-8,18% |
-10,92% |
0,22% |
1,22% |
|
|
4,61% |
9,14% |
K NEERPELT |
-2,89% |
-6,78% |
-2,42% |
-9,66% |
-12,08% |
0,52% |
1,56% |
|
|
1,35% |
11,35% |
K PEER |
-3,72% |
-2,94% |
-3,09% |
-6,66% |
-9,74% |
0,47% |
1,69% |
|
|
-0,07% |
7,51% |
A TONGEREN |
-4,37% |
-2,72% |
-2,58% |
-7,09% |
-9,67% |
0,34% |
6,19% |
|
|
2,59% |
5,64% |
K Limburg BUZA |
|
|
|
0,00% |
|
|
|
|
|
|
|
P OOST-VLAANDEREN |
-3,03% |
-2,04% |
-3,19% |
-5,07% |
-8,26% |
0,48% |
1,93% |
-1,45% |
1,68% |
|
4,39% |
P VLAAMS-BRABANT |
-2,75% |
-0,39% |
-2,63% |
-3,14% |
-5,77% |
0,37% |
2,88% |
-0,45% |
2,48% |
|
4,56% |
P WEST-VLAANDEREN |
-1,36% |
1,32% |
-7,67% |
-0,04% |
-7,71% |
0,47% |
-0,16% |
0,65% |
1,16% |
|
4,57% |
14. Werkloosheid - Nog niet
gepubliceerde tabel
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
De toetssteen voor gemeentelijke of lokale problemen is nogal eens de
werkloosheidsstatistiek, vooral dan voor jongeren. De tabel
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011 geeft
hiervoor het volledige detail. Deze tabel gaat voort
op de site van
Steunpunt WSE, Vlaamse Arbeidsrekening, met zeer interessant en
actueel materiaal voor elke gemeente in België. De originele gegevens
en hun bronnen van het Steunpunt WSE staan op het 2de blz van de tabel.
De gegevens
Houthalen-Helchteren zoals in de oorspronkelijke Steunpunt WSE-tabel
Een eenvoudige kopie
van de gemeente Houthalen-Helchteren geeft al een erg interessant beeld.
Per leeftijdscategorie wordt het aantal werkenden, niet-werkende
werkzoekenden en niet-actieven naast elkaar gezet. Voor de 2 eerste
categorieën wordt het % op de bevolking berekend, voor de werkloosheid
wordt evenwel het % op de beroepsactieve bevolking berekend, een % van
een % dus. Dat houdt dus geen rekening met het feit bv dat, gezien de
leerplicht tot 18 jaar in België, er praktisch geen werkenden zijn
tussen 15 en 17 jaar, behoudens enkele deeltijds-werkenden/deeltijds-lerenden.
Daarom voegen we in de voorlaatste kolom het % werklozen toe berekend op
de bevolking (in vet en zonder cursivering). Vooral in de jongerencategorieën is,
zoals blijkt, de
'werkloosheidsgraad' misleidend omdat het geen rekening houdt met de
studenten en andere niet- of nog-niet actieven. Het % niet-werkenden op
de bevolking geeft een veel beter en meer vergelijkbaar beeld van de
impact van de werkloosheid bij jongeren en in het algemeen. Bij de
niet-actieven zijn inbegrepen de werklozen die niet beschikbaar zijn op
de arbeidsmarkt, zoals bruggepensioneerden enz, vandaar hun hogere
aantal en lagere aantallen werklozen in de oudere leeftijdscategorieën.
Zoals men kan vaststellen is het werkloosheids%, nl het aantal
werklozen op de bevolking ook in de jongere leeftijdscategorieën erg
laag, met een lager werkloosheids% bij de vrouwen, ook al ligt de
niet-activiteit daar hoger (niet-activiteit is het verschil tussen 100%
en de opgegeven activiteitsgraad).
Geslacht |
Leeftijd |
Werkend |
Nt- werkend-werkzoek. |
Niet-be-roepsact. |
Totaal |
Activiteits-graad |
Werkzaam-heidsgraad |
Werkloos-heids% |
Werkloos-heidsgraad |
man |
15-17 |
29 |
12 |
507 |
548 |
7,4 |
5,3 |
2,2 |
29,1 |
|
18-19 |
101 |
45 |
295 |
441 |
33,0 |
22,9 |
10,1 |
30,6 |
|
20-24 |
621 |
117 |
344 |
1.083 |
68,2 |
57,4 |
10,8 |
15,9 |
|
25-29 |
822 |
73 |
100 |
996 |
90,0 |
82,6 |
7,4 |
8,2 |
|
30-34 |
917 |
70 |
126 |
1.114 |
88,7 |
82,3 |
6,3 |
7,1 |
|
35-39 |
810 |
51 |
83 |
944 |
91,2 |
85,8 |
5,4 |
5,9 |
|
40-44 |
929 |
44 |
73 |
1.046 |
93,0 |
88,9 |
4,2 |
4,5 |
|
45-49 |
1.089 |
44 |
153 |
1.287 |
88,1 |
84,6 |
3,4 |
3,9 |
|
50-54 |
944 |
59 |
223 |
1.226 |
81,8 |
77,0 |
4,8 |
5,8 |
|
55-59 |
607 |
46 |
412 |
1.065 |
61,3 |
57,1 |
4,3 |
7,0 |
|
60-64 |
212 |
0 |
674 |
886 |
24,0 |
23,9 |
0,0 |
0,2 |
man Totaal |
7.083 |
561 |
2.990 |
10.634 |
71,9 |
66,6 |
5,3 |
7,3 |
vrouw |
15-17 |
23 |
4 |
490 |
518 |
5,3 |
4,5 |
0,9 |
16,0 |
|
18-19 |
59 |
19 |
333 |
412 |
19,0 |
14,4 |
4,6 |
24,2 |
|
20-24 |
471 |
90 |
464 |
1.025 |
54,8 |
46,0 |
8,8 |
16,1 |
|
25-29 |
740 |
83 |
184 |
1.008 |
81,7 |
73,4 |
8,3 |
10,1 |
|
30-34 |
793 |
73 |
234 |
1.100 |
78,8 |
72,1 |
6,6 |
8,4 |
|
35-39 |
641 |
49 |
166 |
856 |
80,6 |
74,9 |
5,8 |
7,1 |
|
40-44 |
719 |
50 |
232 |
1.001 |
76,8 |
71,8 |
5,0 |
6,5 |
|
45-49 |
855 |
59 |
335 |
1.249 |
73,2 |
68,5 |
4,7 |
6,4 |
|
50-54 |
750 |
68 |
442 |
1.261 |
64,9 |
59,5 |
5,4 |
8,3 |
|
55-59 |
433 |
93 |
553 |
1.078 |
48,7 |
40,1 |
8,6 |
17,7 |
|
60-64 |
107 |
3 |
717 |
827 |
13,3 |
12,9 |
0,4 |
2,9 |
vrouw Tot. |
5.592 |
592 |
4.149 |
10.333 |
59,8 |
54,1 |
5,7 |
9,6 |
|
|
12.674 |
1.153 |
7.140 |
20.967 |
65,9 |
60,4 |
5,5 |
8,3 |
Een nieuwe openplooibare tabel over de werkloosheid per
leeftijdscategorie in elke gemeente
In de tabel
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011, met
sorteermogelijkheid, heeft npdata alle
gegevens uit de Steunpunt WSE-tabel verwerkt in een openplooibare tabel
waarin per gemeente onmiddellijk de gegevens en % kunnen gevonden
worden. Hieronder worden enkele kerngegevens geëxtraheerd voor de
leeftijdscategoriën 15-64 jaar, 20-24 jaar en 25-29 jaar, onderscheiden
voor mannen en vrouwen.
Om de gegevens van Houthalen-Helchteren in profiel te zetten worden ze
geplaatst naast enkele Limburgse gemeenten, Beringen, Heusden-Zolder,
Genk, Hasselt, twee kleinere Vlaamse gemeenten, Vilvoorde en
Sint-Niklaas,
naast Antwerpen en Gent, twee Brusselse gemeenten Anderlecht en
Sint-Jans-Molenbeek en 2 Waalse gemeenten, Luik en Charleroi.
Totaal gegevens 15-64jarigen: laag werkloosheids% en
werkloosheidsgraad in Houthalen-Helchteren
Als de gegevens naast elkaar worden gezet zien we dat het werkloosheids%
in Houthalen-Helchteren weinig verschil laat zien met andere Limburgse
gemeenten, en ook lager ligt dan Vilvoorde en Sint-Niklaas.
Ook de niet-activiteit bij mannen ligt relatief laag, in tegenstelling
tot de vrouwen. De werkloosheidsgraad ligt gevoelig beneden het
Belgische gemiddelde.
|
M-15-64 |
M-15-64 |
M-15-64 |
M-15-64 |
V-15-64 |
V-15-64 |
V-15-64 |
V-15-64 |
Gemeente |
Niet-Act.% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Niet-Act.% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Sint-Jans-Molenbeek |
29,4% |
50,0% |
20,6% |
29,2% |
46,0% |
35,9% |
18,1% |
33,5% |
Luik |
30,3% |
51,3% |
18,3% |
26,3% |
40,9% |
43,6% |
15,5% |
26,2% |
Anderlecht |
27,1% |
55,2% |
17,8% |
24,4% |
41,5% |
42,7% |
15,8% |
27,0% |
Charleroi |
30,9% |
52,1% |
17,1% |
24,7% |
43,8% |
40,6% |
15,5% |
27,7% |
Antwerpen |
25,8% |
63,4% |
10,8% |
14,5% |
38,6% |
52,8% |
8,6% |
14,0% |
Gent |
25,0% |
66,6% |
8,4% |
11,2% |
34,1% |
59,1% |
6,9% |
10,4% |
Genk |
29,7% |
63,2% |
7,1% |
10,2% |
42,5% |
50,2% |
7,4% |
12,8% |
Vilvoorde |
23,4% |
70,1% |
6,5% |
8,5% |
32,7% |
60,8% |
6,5% |
9,6% |
Sint-Niklaas |
24,3% |
70,0% |
5,7% |
7,5% |
35,0% |
59,7% |
5,2% |
8,1% |
Hasselt |
24,7% |
69,7% |
5,6% |
7,4% |
32,6% |
62,2% |
5,2% |
7,7% |
Houthalen-Helchteren |
28,1% |
66,6% |
5,3% |
7,3% |
40,2% |
54,1% |
5,7% |
9,6% |
Heusden-Zolder |
28,6% |
66,7% |
4,7% |
6,6% |
41,4% |
53,4% |
5,2% |
8,9% |
Beringen |
26,8% |
68,6% |
4,7% |
6,4% |
39,9% |
54,8% |
5,3% |
8,9% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
26,2% |
66,2% |
7,6% |
10,4% |
36,0% |
56,6% |
7,5% |
11,7% |
Leeftijdscategorie 20-24 jarigen - Hoogste beroepsactiviteit bij
mannen in Houthalen-Helchteren
Als de cijfers voor de 20-24 jarigen apart worden genomen zien we geen
wezenlijke verandering, Houthalen-Helchteren zit aan de goede kant van
de statistiek wat werken, werkloosheid en niet-activiteit betreft. De
niet-activiteit bij de mannen is het laagste van alle hier opgegeven
gemeenten. Bij de vrouwen ligt deze hoger maar de werkzaamheidsgraad bij
de vrouwen van 20-24 jaar is relatief hoog en het werkloosheids% zeer
laag. Uiteraard kunnen de werkloosheidspercentages in bepaalde
lokaliteiten zoals Meulenberg lager liggen, maar dat zal nooit extreme
waarden opleveren, of een groot volume jongeren betreffen, anders zouden
de algemene cijfers, zoals in grotere stedelijke milieus, hoger moeten
liggen.
|
M-20-24 |
M-20-24 |
M-20-24 |
M-20-24 |
V-20-24 |
V-20-24 |
V-20-24 |
V-20-24 |
Gemeente |
Niet-Actief% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Niet-Actief% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Charleroi |
34,8% |
38,0% |
27,1% |
41,6% |
41,0% |
30,9% |
28,1% |
47,6% |
Sint-Jans-Molenbeek |
37,9% |
38,5% |
23,6% |
38,0% |
48,7% |
29,1% |
22,2% |
43,2% |
Luik |
42,3% |
35,0% |
22,8% |
39,4% |
51,8% |
28,0% |
20,2% |
41,9% |
Anderlecht |
38,1% |
41,2% |
20,7% |
33,5% |
48,3% |
33,3% |
18,5% |
35,7% |
Antwerpen |
37,7% |
48,0% |
14,2% |
22,8% |
43,1% |
44,7% |
12,1% |
21,3% |
Gent |
38,3% |
49,8% |
11,9% |
19,2% |
46,2% |
43,0% |
10,7% |
19,9% |
Genk |
36,1% |
52,2% |
11,7% |
18,2% |
44,6% |
43,1% |
12,3% |
22,1% |
Houthalen-Helchteren |
31,8% |
57,4% |
10,8% |
15,9% |
45,2% |
46,0% |
8,8% |
16,1% |
Vilvoorde |
35,9% |
53,2% |
10,8% |
16,9% |
43,3% |
47,2% |
9,5% |
16,8% |
Hasselt |
41,7% |
47,8% |
10,5% |
18,0% |
46,0% |
45,3% |
8,7% |
16,1% |
Sint-Niklaas |
32,4% |
57,9% |
9,7% |
14,4% |
37,8% |
53,2% |
9,0% |
14,4% |
Beringen |
32,8% |
58,0% |
9,3% |
13,8% |
42,1% |
48,5% |
9,4% |
16,2% |
Heusden-Zolder |
33,5% |
57,3% |
9,2% |
13,8% |
43,4% |
46,6% |
10,0% |
17,7% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
38,5% |
48,8% |
12,7% |
20,7% |
44,4% |
43,6% |
12,1% |
21,7% |
Leeftijdscategorie 25-29 jarigen: Vrouwelijk en mannelijke
werkloosheid% en -graad is laag
Voor de 25-29 jaren verbetert het beeld nog voor Houthalen-Helchteren en
steken ze zelfs Hasselt voorbij wat werkloosheidpercentage en
werkloosheidsgraad betreft, bij de mannen toch. Ook de vrouwelijke
werkloosheid in Houthalen-Helchteren blijft laag bij een lage
niet-activiteiten, hetgeen wijst op een geëmancipeerde en werkzame
bevolking, en dat kan maar in de mate dit ook in voldoende mate in
Meulenberg het geval is.
|
M-25-29 |
M-25-29 |
M-25-29 |
M-25-29 |
V-25-29 |
V-25-29 |
V-25-29 |
V-25-29 |
Gemeente |
Niet-Actief% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Niet-Actief% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Charleroi |
15,9% |
59,9% |
24,1% |
28,7% |
25,4% |
49,9% |
24,7% |
33,1% |
Sint-Jans-Molenbeek |
17,9% |
58,1% |
24,0% |
29,3% |
33,0% |
41,6% |
25,3% |
37,8% |
Luik |
19,9% |
58,2% |
21,9% |
27,4% |
26,3% |
52,5% |
21,2% |
28,8% |
Anderlecht |
15,9% |
63,2% |
20,9% |
24,8% |
29,9% |
47,8% |
22,3% |
31,8% |
Antwerpen |
17,2% |
70,8% |
12,0% |
14,4% |
26,8% |
61,7% |
11,5% |
15,8% |
Genk |
12,5% |
76,2% |
11,3% |
12,9% |
26,4% |
63,5% |
10,2% |
13,8% |
Vilvoorde |
10,1% |
79,7% |
10,2% |
11,3% |
19,6% |
71,2% |
9,2% |
11,4% |
Gent |
15,1% |
75,0% |
9,9% |
11,7% |
21,1% |
70,5% |
8,4% |
10,7% |
Hasselt |
10,4% |
81,6% |
8,0% |
8,9% |
13,9% |
79,6% |
6,5% |
7,6% |
Houthalen-Helchteren |
10,0% |
82,6% |
7,4% |
8,2% |
18,3% |
73,4% |
8,3% |
10,1% |
Beringen |
7,5% |
85,5% |
7,0% |
7,5% |
20,1% |
71,9% |
8,0% |
10,0% |
Sint-Niklaas |
8,2% |
85,1% |
6,7% |
7,3% |
15,4% |
77,2% |
7,4% |
8,7% |
Heusden-Zolder |
10,1% |
83,5% |
6,5% |
7,2% |
21,1% |
71,0% |
7,9% |
10,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
12,4% |
76,6% |
10,9% |
12,5% |
17,6% |
71,2% |
11,1% |
13,5% |
15.
Centrumgemeenten:
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
In de tabel
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011 in de 2de kolom
(linker plusje boven openen) kan de selectie gemaakt worden voor
'centrumsteden' zodat alle gegevens voor alle leeftijdscategoriên
onmiddellijk voor de 13 centrum steden kunnen afgelezen worden + deze
van Houthalen-Helchteren die er ter referentie aan toegevoegd wordt..
Over de verantwoording van de keuze van de 13 steden en de
beleidsplannen door de Vlaamse overheid, zie
Vlaanderen Lokaal beleid
Werkend, werkloos en niet-actief in de 13 centrumsteden met, voor de
oefening, Houthalen-Helchteren erbij. De tabel is opgemaakt in volgorde
van aflopend werkloosheids%. Houthalen-Helchteren springt er nergens
uit, zeker niet wat werkloosheids% en ook niet de werkloosheidsgraad
betreft, en nergens vallen de cijfers erg negatief uit, ook in Antwerpen
niet. Het bevestigt de laatste Vrindt-cijfers over de relatieve
tevredenheid van de Vlaming met z'n levensstaat, de beste na Zweden en
Denemarken. In tegenstelling tot wat de Wever in de 7de dag liet
verstaan, is er naast een groot overheidsbeslag (doet onwillekeurig toch
aan wafels denken) een grote en door de bevolking geapprecieerde
teruggave langs de zekerheidssystemen, onderwijs en publieke
dienstverlening. Maar men wil de 'perceptie' anders maken, het kan niet
goed (genoeg) zijn. Dat Antwerpen alsmaar verder in haar eigen vel zal
gaan snijden kan voor een stuk afbreuk gaan doen aan dit relatieve
welbevinden, maar daar moeten de Antwerpenaren in 2018 maar over
oordelen, evenzeer als de Meulenbergenaren en de andere
Houthalense-Helchtenaren over hun beleidsvoerders en het potje dat ze
van de Meulenbergse crisis maken en de onderliggende agenda die men wil
forceren.
De 13 centrumsteden + |
M-15-64 |
M-15-64 |
M-15-64 |
M-15-64 |
V-15-64 |
V-15-64 |
V-15-64 |
V-15-64 |
Houthalen-Helchteren |
Niet-Actief% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Niet-Act.% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Antwerpen |
25,8% |
63,4% |
10,8% |
14,5% |
38,6% |
52,8% |
8,6% |
14,0% |
Gent |
25,0% |
66,6% |
8,4% |
11,2% |
34,1% |
59,1% |
6,9% |
10,4% |
Oostende |
28,0% |
63,7% |
8,3% |
11,5% |
37,8% |
55,7% |
6,5% |
10,4% |
Turnhout |
23,0% |
69,5% |
7,4% |
9,7% |
33,3% |
59,5% |
7,2% |
10,8% |
Mechelen |
23,6% |
69,1% |
7,3% |
9,6% |
33,5% |
61,3% |
5,2% |
7,9% |
Genk |
29,7% |
63,2% |
7,1% |
10,2% |
42,5% |
50,2% |
7,4% |
12,8% |
Aalst |
23,5% |
70,7% |
5,8% |
7,6% |
30,9% |
63,8% |
5,3% |
7,7% |
Sint-Niklaas |
24,3% |
70,0% |
5,7% |
7,5% |
35,0% |
59,7% |
5,2% |
8,1% |
Hasselt |
24,7% |
69,7% |
5,6% |
7,4% |
32,6% |
62,2% |
5,2% |
7,7% |
Kortrijk |
24,1% |
70,4% |
5,5% |
7,3% |
33,3% |
61,7% |
5,0% |
7,5% |
Houthalen-Helchteren |
28,1% |
66,6% |
5,3% |
7,3% |
40,2% |
54,1% |
5,7% |
9,6% |
Leuven |
29,0% |
65,8% |
5,3% |
7,4% |
35,7% |
60,5% |
3,8% |
5,8% |
Brugge |
24,4% |
71,2% |
4,4% |
5,8% |
31,2% |
64,9% |
3,9% |
5,6% |
Roeselare |
22,9% |
73,4% |
3,7% |
4,8% |
31,2% |
65,0% |
3,8% |
5,5% |
Als enkel gekeken wordt naar de 20-24
jarigen in de Centrumsteden (en Houthalen-Helchteren) blijft
Houthalen-Helchteren op plaats 1 wat beroepsactiviteit betreft, nergens anders
is de beroepsactieve bevolking bij de mannen zo hoog, met een zeer hoge werkzaamheidsgraad en een relatief laag werkloosheidspercentage. Ook bij
de vrouwen van 20-24 jaar oogt het beeld mooi, weliswaar met een
relatief hogere niet-activiteit, maar toch een erg laag werkloosheids%.
|
M-20-24 |
M-20-24 |
M-20-24 |
M-20-24 |
V-20-24 |
V-20-24 |
V-20-24 |
V-20-24 |
Gemeente |
Niet-Act.% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Niet-Act.% |
Werkend% |
Werkloos% |
Werklhdgr. |
Antwerpen |
37,7% |
48,0% |
14,2% |
22,8% |
43,1% |
44,7% |
12,1% |
21,3% |
Oostende |
34,4% |
52,4% |
13,2% |
20,1% |
39,5% |
50,8% |
9,6% |
15,9% |
Mechelen |
35,8% |
51,1% |
13,1% |
20,3% |
40,2% |
50,7% |
9,1% |
15,3% |
Gent |
38,3% |
49,8% |
11,9% |
19,2% |
46,2% |
43,0% |
10,7% |
19,9% |
Genk |
36,1% |
52,2% |
11,7% |
18,2% |
44,6% |
43,1% |
12,3% |
22,1% |
Houthalen-Helchteren |
31,8% |
57,4% |
10,8% |
15,9% |
45,2% |
46,0% |
8,8% |
16,1% |
Turnhout |
32,8% |
56,6% |
10,6% |
15,8% |
34,4% |
56,4% |
9,2% |
14,0% |
Hasselt |
41,7% |
47,8% |
10,5% |
18,0% |
46,0% |
45,3% |
8,7% |
16,1% |
Sint-Niklaas |
32,4% |
57,9% |
9,7% |
14,4% |
37,8% |
53,2% |
9,0% |
14,4% |
Aalst |
38,0% |
52,5% |
9,5% |
15,3% |
39,7% |
52,1% |
8,3% |
13,7% |
Brugge |
38,7% |
53,2% |
8,1% |
13,2% |
41,1% |
52,9% |
6,0% |
10,2% |
Kortrijk |
38,6% |
53,5% |
7,9% |
12,9% |
41,0% |
51,8% |
7,2% |
12,2% |
Leuven |
56,1% |
36,0% |
7,9% |
17,9% |
62,2% |
33,2% |
4,6% |
12,2% |
Roeselare |
34,6% |
59,2% |
6,2% |
9,5% |
38,3% |
55,5% |
6,2% |
10,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
38,5% |
48,8% |
12,7% |
20,7% |
44,4% |
43,6% |
12,1% |
21,7% |
En misschien is er wat voor te zeggen om de
beleidsaanpak met 13 centrumsteden te herzien, of minstens uit te
breiden met andere gemeenten op basis van specifieke of geëvolueerde
criteria en op basis van een grotere kennis van het gemeentelijk reilen
en zeilen. Dan hoeven burgemeesters zich niet meer sterk te maken op
basis van de gaten in hun gemeente die zij zelf voor een stuk mee laten
vallen, of proberen weg te snijden, zoals Steve Stevaert ooit met een
mooi beeld gezegd heeft.
BuG
201 on-line
Printversie (12p)
Werkend, niet-werkend, niet-actief per
gemeente en leeftijd
in de tabel:
Bevolking naar statuut, gemeente en leeftijd 2011
met selectie gewest en gemeente en sorteermogelijkheid
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|