BuG 197 – Bericht uit het Gewisse – 27 september 2013
BuG 197 on-line
Printversie (10p)
Vervangingsnoodzaak ouder personeel in België per gewest
2012, voor alle sectoren leeftijd en % 45+, 50+, 55+ en 60+
Tabel:
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012
met grafische voorstelling
leeftijdsverdeling
5 Vooraf's:
Vooraf 1. Roma uit Frankrijk zetten is tegen het vrije verkeer in Europa
Vooraf 2. Het hoofddoek dispuut in Brussel: ACV Openbare dienst,
5 kolonne in Brussel voor anti-islam ressentiment?
Vooraf 3. Versplintering oppositie Syrië: “Sharia in plaats van Assad”
Vooraf 4. De even-wichten van de VRT, Van dermeersch en Doornaert in
Reyers Laat
Vooraf 5. Ligt België in het Waasland? - Over vraag en aanbod
verpleegkundigen
Vooraf 1. Roma uit Frankrijk zetten is tegen de vrijheid van
verkeer in Europa, terwijl op 01/01/2013 de beperkingen voor
Bulgarije en Roemenië wegvallen. Het Franse uitdrijvingsbeleid tegen Roma is niet niks, zie
artikel op Deredactie. Daar is wel sprake van 20.000 in Frankrijk
verblijvende Roma terwijl er volgens de Tagesspiegel 450.000 Roma in
Frankrijk leven (of ze moesten al allemaal uitgezet zijn?), zie
BuG 133 voor het aantal Roma in
alle landen van de toen nog EU-27.
Vooraf 2. Het hoofddoek en kledijdispuut in Brussel: ACV
Openbare dienst, vijfde kolonne in Brussel voor anti-islam ressentiment?
- In het Brusselse gewest werken 17.468 federale
ambtenaren (Nacecode 84111), maar wonen er maar 2.453 of 14%.
Deze telling is gebeurd op 31/12/2012 en gaat voort op de RSZ en
RSZ-PPO-cijfers. Als we kijken naar de overheden van gewesten en
gemeenschappen (Nacecode 841112) zien we dat er 14.478 werknemers
actief zijn in het Brussels gewest maar dat er maar 3.409 wonen,
dwz 24%. Samengevat, 86% van de federale ambtenaren en
76% van de ambtenaren van gemeenschappen en gewesten die in Brussel
werken, wonen buiten het Brusselse gewest. En dat is hun goed recht.
Uiteraard zijn er tevens een aantal van deze Brusselse ambtenaren die
ook buiten Brussel werken dus die 14% en 24% zijn dan nog
een maximum. Als we verder kijken naar de Arbeidsbemiddeling (Actiris en
VDAB) zien we dat er hier 5.472 werknemers actief zijn in het
Brusselse gewest. 2.155 of 39% van dit aantal woont in
Brussel en is actief in de arbeidsbemiddeling binnen of buiten het
Brusselse gewest. Ook voor de beroepsopleiding waarvoor 7.001
werknemers in het Brusselse gewest werken zijn er maar 1.173 of 17
% woonachtig in het Brusselse gewest.
Als er sprake is van een syndicaal
deficit in het hoofddoek en kledijdispuut, komt dit dan ook niet voort
uit de claim die van buitenaf op Brussel gelegd wordt en waarin de
verkramping ondermeer vanuit VB, N-VA en andere partijen een rol kan
spelen? Wat is bv de positie van de ACV-afdelingen van Brussel zelf? Het
ACV is zowel sectoraal als regionaal georganiseerd. En wat is de positie
van de LBC-NVK, die langs de Non-Profitsectoren in synergie dienen te
staan met eventuele codes in de publieke ziekenhuizen, bejaardenhomes en
welzijnszorg in het Brusselse gewest.
Als België ooit zou splitsen in drie dan zal Brussel vanaf de eerste dag bezet worden door legers vanuit
de andere deelstaten gezien in Brussel zelf maar 18% van de er
werkende militairen wonen, evenzeer zullen er politiedetachementen
moeten zijn vanuit Vlaanderen en Wallonië gezien er maar 28% van
de lokale politie en 13% van de federale politie ook woont. Maar
is deze machtsgreep al niet een beetje aan gang, maar dan op het
ambtelijke vlak waarbij de vakbond een soort van vijfde kolonne vormt?
Zijn het de buiten het Brussels gewest wonende syndicale afgevaardigden
van ACV die de schoonmoeder spelen en die een dresscode willen opleggen
en vooral ook langs hun anti-islam ressentiment in de eigen nog altijd
religieuze gefundeerde voet schieten?
Vooraf 3. Versplintering oppositie Syrië: “Sharia in plaats van Assad”
- De vertaling van een artikel van
Karin Leukefeld uit de
Junge Welt van 26/09/2013, een erg interessante
samenvatting van de nieuwste ontwikkelingen in Syrië die niet altijd tot
hier doordringen. Islamitische opstandelingen trekken zich terug uit
de “Nationale Coalitie”. Er moet een nieuwe staat op zuivere religieuze
basis komen, voor het verder artikel zie DWM “Sharia
in plaats van Assad”.
Vooraf 4. De even-wichten van de VRT, Van dermeersch en
Doornaert in Reyers Laat van 26/09/203: Als Abou Jah Jah en
Lamine samen hun ding mogen doen, dan moet daar wat tegenover staan,
moeten ze op de redactie van Reyers Laat gedacht hebben. Als we Anke Van
dermeersch eens uitnodigden met haar Islam of Vrijheid. Is dat niet
racistisch feministisch probeerde nog iemand. Toch niet als we Mia
Doornaert er bijvragen, dat is een tegen-wicht, en Kristof Clerix van
Mo, dat is toch ook een oude linkse, die zal toch wel wat tegenspreken.
Maar het liep anders. In plaats van Louboutin zelf te vragen of Dietrich
Muylaert die de
Canadese studente Rosea Lake gecontacteerd had waarvan Van
dermeersch het beeld gepikt had, vond Doornaert het niet meer dan
normaal dat een bekend merk, Louboutin, zie maar de rode zool, zonder
problemen mocht geassocieerd worden met het vuil van de straat, dat is
nu eenmaal het lot van bekende merken. Maar dat is po, probeerde Kristof
Klerix van Mo nog, maar hij krijgt onmiddellijk de 2 vrouwen over zich
heen. Po-larisering, dat mag wél voor katholieken maar niet voor de
Islam brieste Doornaert. Maar het is po, probeerde Klerix nog eens. Jaja,
en in 68 waren er zogezegd ook voor- en tegenstanders van het
communisme, beet Doornaert opnieuw van zich af, maar dat is totalitair
en daar moet je altijd tegen zijn. Toen ging bij mij een lichtje op. Het
was altijd altijd een grote vraag geweest indertijd wie de brochure
Radicalisering van jongeren door het maöisme
geschreven had. Iemand van het ouderkomitee van Lommel zou er de hand in
gehad hebben was toen de uitleg, maar nu moet men toch aannemen dat het
misschien Mia Doornaert geweest is. Van dermeersch kon verder haar ding
volledig kwijt: de Islam is op zich helemaal te verwerpen, je hebt wel
gematigde moslims maar die zijn misleid, de islam is op zich intolerant
en onaanvaardbaar, daar staan wij met Vrijheid of Islam voor. En waar
bleven de gematigde moslims op 11/09 gooide Doornaert er nog bovenop.
Een niet mis te verstane boodschap van deze even-wichten, zonder enige
tegenspraak op de publieke zender. Van Gils probeer zich nog enigszins
te redden met Igor Decraene, wat hij het liefste deed, koeien melken of
wereldkampioen worden? Laat mij volgend jaar maar studeren repliceerde
Igor, en wat ga je danstuderen? Iets in de landbouw, ah ja, dan kan je
je vaders melkboerderij nog overnemen besloot Lieven, toch enigszins van
z'n melk.
Vooraf 5. Ligt België in het Waasland? - Recent was er wat beroering omdat het aantal gevraagde verpleegkundig en
verzorgende personeel zou dalen volgens Verso(de werkgeversorganisatie
in de Non-Profit) en de VDAB-gegevens. Ja
dat klopt zei Lon Holtzer, wat ze verder toelichtte in
De
Ochtend. Het aantal inschrijvingen in scholen is sinds 2007 met 50%
gestegen, maar we hebben nu vooral nood aan goed gekwalificeerde
verpleegkundigen, die van het ASO komen dus, zo stelde Lon. Uit een onderzoek in het
Waasland dat Lon onder ogen kreeg zou de helft van het personeel binnen
15 jaar moeten vervangen worden. Maar goed dat België niet in het Waasland ligt dacht ik meteen,
en de groei van het aantal verpleegstudenten zal ook wel wat te maken
hebben de de succesvolle syndicale acties de laatste 15 jaar, de Gezondheids- en Welzijnssector zijn trouwens nog altijd de primus wat
'werkbaarheid' betreft zo blijkt uit
recent
onderzoek van de Serv. Maar het blijft van belang dat mensen voor zorgberoepen
kiezen omwille van de vergrijzing, als mensen welverdiend met
brugpensioen gaan, Lon leeft blijkbaar nog in een andere wereld. Er
moet trouwens nog een nieuwe CAO 'brugpensioen' gesloten worden in de
Non-Profit, zoniet zal er binnen enkele weken gestaakt worden.
Dus binnen 15 jaar is de helft van het zorgpersoneel op pensioen, wel
wel, dat is dan tegen 2028, en dan moet men kijken naar het personeel van
50 jaar of ouder die in 2028 hun 65ste levensjaar bereiken en dus zeker met
pensioen zullen zijn. Voortgaande op de tabel
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012 is 29,1% van de
huidige werknemers in de gezondheidszorg 50+ in België, in Vlaanderen is
dat 29,5%, dat is dus nog ver van de helft waar Lon over spreekt. In de Welzijnszorg
ligt het aantal 50+ momenteel op 28,6% in België en 28,7% in Vlaanderen.
Dat wil zeggen dat de vervangingsnood zich over een langere termijn zal
uitspreiden dus ook de instroom in het onderwijs op langere termijn
dient gehandhaafd, zonder verder 'paniek' te veroorzaken op basis van
totaal verkeerde cijfers, België ligt niet in het Waasland.
En wat de stijging met 50% betreft gaat het in feite over een stijging
van de 1ste jaars met 56%, dwz +48% bij de Bachelors en +69% bij de HBO5 (de A2's),
en dat doet Lon een beetje pijn want zij ziet de stijging liever bij de
Bacherlors en dan nog vanuit ASO-richting, een doelgroep die nu
aanschuift om arts te worden en die vroeger nogal eens koos voor het
verpleegkundig beroep zo is haar analyse. Toch oppassen dat men zo de keuze voor
verpleegkunde in feite niet ontraadt voor de HBO5 en wie in technische
of beroepsrichtingen afstudeert in het humaniora. Elke terugval van deze
instroom zou wel eens onmiddellijk falicant kunnen zin. Voor de instroom
verpleegkunde 2012-2013, zie verder
BuG 187.
1ste jaars verpleegkunde HBO5/Bachelor en % groei tav 07/08
-Vlaanderen |
|
Aantallen 1ste jaars |
% groei tav 2007-2008 |
|
Gedipl. |
Bachelor |
Totaal |
Gedipl. |
Bachelor |
Totaal |
07/08 |
1.777 |
2.665 |
4.442 |
|
|
|
08/09 |
2.024 |
3.071 |
5.095 |
14% |
15% |
15% |
09/10 |
2.378 |
3.565 |
5.943 |
34% |
34% |
34% |
10/11 |
2.566 |
3.608 |
6.174 |
44% |
35% |
39% |
11/12 |
2.830 |
3.880 |
6.710 |
59% |
46% |
51% |
12/13 |
3.001 |
3.932 |
6.933 |
69% |
48% |
56% |
1. Voor eens en altijd: aantal 45+, 50+, 55+ en 60+ op
31/12/2012 in België in alle sectoren
In BuG
192 werd voor alle 916 sectoren in de Belgische economie de evolutie
geschetst van de tewerkstelling in de periode 31/12/2008-2012. In de
nieuwe tabel
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012 wordt de tewerkstelling
in al deze sectoren en subsectoren in beeld gebracht voor alle
leeftijdsjaren alsmede het aantal en % 45+, 50+, 55+, 60+ en dit per gewest. In
totaal betreft het een tabel met 595.726 cellen die evenwel eenvoudig openplooibaar is en elkeen onmiddellijk bij het gewenste of gezochte
cijfer en % brengt.
2. Indeling van de werknemers volgens woonplaats - ook het buitenland
Als een opdeling volgens woonplaats en gewest wordt opgemaakt op basis
van RSZ- en RSZ-PPO cijfers over aantal werknemers, dient rekening
gehouden met werknemers die in België werken maar in het buitenland, dwz
een van de buurlanden wonen zonder in België gedomicilieerd te zijn. Dat
waren er op 31/12/202 71.190, waarvan 69.596
RSZ-werknemers en 1.621 RSZ-PPO werknemers. Zij vormen naast
Vlaams, Brussels en Waals gewest een 4de categorie.
3. Het beginblad van de openplooitabel vervangingsnoodzaak
Met vervangingsnoodzaak wordt bedoeld de vervanging van oudere
personeelsleden omwille van het met pensioen gaan op 65 jaar. De meest voor de hand
liggende indicator daarvoor is de leeftijd van de werknemers. In
bijgaande tabel
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012 wordt voor elk van de 916
sectoren de leeftijdsopbouw per leeftijdsjaar gegeven (met een functie
om dit ook grafisch in beeld te brengen) alsmede het aantal
personeelsleden op 31/12/2012 dat 45+, 50+, 55+ en 60+ is. Elkeen kan
andere categorieën aanmaken of de leeftijd+ variëren op basis van de
meegegeven leeftijdsjaren.
Achter de +je links zitten voor elk van de verschillende onderdelen
(Gewest, Totaal, RSZ en RSZ-PPO) telkens het detail voor de 916 sectoren
en subsectoren. Langs de +jes boven kunnen de leeftijdsjaren geopend
worden alsmede de aantallen 45+, 50+, 55+ en 60+. In totaal gaat het om
595.726 cellen.
In dit overzicht is duidelijk dat de vervangingsnoodzaak voor 55+ erg
gelijklopend is in de gewesten, met enkel voor het Brusselse gewest een kleiner aandeel van
45 en 50+. Een belangrijk verschil is vast te stellen tussen RSZ-werknemers
en de RSZ-PPO-werknemers, nl van de lokale en provinciale besturen. Deze
laatsten hebben hebben meer 60+ in dienst maar vooral ook meer 45+. De
helft van het personeel van lokale besturen is 45 jaar of ouder, met het
Vlaams gewest op kop, 1/3 is 50+ in tegenstelling tot 1/4 van de RSZ-werknemers.
De 71.190 werknemers in België in in het buitenland wonen zijn
minder oud dan die in België wonen, slechts 9% van hen is 55+.
Gezien er een continue instroom is van jongeren onder hen zal deze groep
nog enkele jaren systematisch groeien.
4. Loontrekkende werknemers voor enkele subsectoren bij overheid en
Non-Profit in het Vlaamse gewest
Zowel 12,2% van de Belgische als de Vlaamse werknemers is 55+, is
Brussel is dat 11,2% en in Wallonië 12,8%. Dat ligt dus niet ver uit
elkaar. Het komende decennium zullen die alle zeker dienen
vervangen te worden. 1/4 van de werknemers is 50% en heeft nog een
maximale tewerkstelling van 15 jaar voor de boeg, met het equivalent
vervanging van dien. Werknemers die vanuit het buitenland in België komen
werken zijn eerder jong, slechts 9% is 55+.
.
Aantal loontrekkende werknemers 15-64 jaar naar gewest per
NACE-code |
|
|
NACE |
Omschrijving |
2012 |
% 45+ |
% 50+ |
% 55+ |
% 60+ |
0. België - Alle loontrekkenden |
3.734.068 |
39,6% |
25,4% |
12,2% |
2,9% |
1. Vlaams gewest |
|
2.276.394 |
40,4% |
25,8% |
12,2% |
2,6% |
1. Primaire sector |
9.441 |
34,8% |
21,6% |
10,9% |
3,6% |
2. Secundaire sector |
496.614 |
40,7% |
24,4% |
10,6% |
2,3% |
3. Tertiaire sector |
924.699 |
36,3% |
22,8% |
10,9% |
2,5% |
4. Quartaire sector |
845.640 |
44,8% |
30,0% |
14,5% |
3,0% |
|
O - Openbaar bestuur en defensie; verplichte sociale verzekeringen |
201.584 |
50,9% |
35,3% |
17,8% |
3,7% |
|
1. Federale overheid |
19.331 |
61,8% |
48,8% |
28,0% |
6,1% |
|
2. Niet-Federale overheden |
82.461 |
52,3% |
37,0% |
19,4% |
4,3% |
|
|
84.112 |
Overheden gemeenschappen en gewesten |
15.806 |
47,2% |
34,3% |
19,8% |
5,6% |
|
|
84.113 |
Provinciale overheid |
4.399 |
52,3% |
38,4% |
20,8% |
4,8% |
|
|
84.114 |
Gemeentelijke overheid, met uitz. het O.C.M.W. |
47.967 |
56,1% |
39,7% |
20,4% |
4,1% |
|
|
84.115 |
Openbare Centra Maatschappelijk Welzijn (O.C.M.W.) |
14.289 |
45,2% |
30,2% |
14,8% |
3,0% |
|
3. Buit. Zaken, bedrijven, maatschappelijk leven |
17.119 |
48,6% |
34,8% |
19,8% |
4,9% |
|
4. Justitiële omgeving |
32.925 |
49,2% |
27,6% |
11,0% |
2,8% |
|
5. Federale politie |
31.578 |
42,5% |
28,9% |
12,8% |
1,7% |
|
6. Verplichte sociale verzekeringen, SZ |
18.170 |
52,7% |
38,7% |
18,5% |
3,1% |
|
P - Onderwijs |
226.174 |
41,1% |
27,4% |
13,2% |
2,2% |
|
Q - Menselijke gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening |
347.577 |
44,4% |
29,0% |
13,4% |
2,8% |
|
1. Gezondheidszorg |
136.983 |
44,4% |
29,5% |
14,1% |
2,9% |
|
2. Maatschappelijke dienstverlening |
210.594 |
44,4% |
28,7% |
13,0% |
2,8% |
|
Residentiële hulpverlening |
92.155 |
43,7% |
28,4% |
12,7% |
2,6% |
|
Niet-residentiële hulpverlening |
118.439 |
45,0% |
28,9% |
13,2% |
2,9% |
|
Tav bejaarden, gehandicapten, ouderen, kindern |
63.357 |
45,6% |
29,2% |
13,1% |
2,8% |
|
Beschutte en sociale tewerkstelling |
27.120 |
48,2% |
31,0% |
14,3% |
3,4% |
|
Andere niet-residentiële activiteiten |
27.962 |
40,4% |
26,2% |
12,3% |
2,6% |
|
R - Kunst, amusement en recreatie |
27.048 |
45,5% |
32,4% |
17,0% |
4,3% |
|
S - Overige diensten |
40.794 |
38,2% |
25,5% |
12,7% |
3,4% |
|
T - Huishouden, werkgever van huishoudelijk personeel |
1.708 |
56,1% |
38,9% |
21,8% |
8,4% |
|
U - Extraterritoriale organisaties en lichamen |
755 |
53,6% |
38,5% |
19,9% |
6,0% |
2. Brussels gewest |
297.790 |
33,3% |
21,5% |
11,2% |
3,5% |
3. Waals gewest |
|
1.088.694 |
40,1% |
25,9% |
12,8% |
3,4% |
4. Buitenland |
|
71.190 |
31,1% |
18,5% |
9,0% |
2,4% |
Federale ambtenaren met woonplaats in het
Vlaamse gewest zijn oud, 28% is 55 jaar of ouder. Ook de
niet-federale overheden met 19,4% 55+ers dienen 1/5 van hun
personeel te vervangen het komende decennium, behoudens het OCMW
personeel, waar 14,8% 55+. Onderwijs en de Non-Profit zijn
daartegenover met 13 à 14% 55 plussers nog niet toe aan een
extreme vervangingsnoodzaak, of deze draait al, zoals bij het
onderwijs, op volle toeren. In de culturele sector met 17% werknemers
van 55+, en vooral musea, bibliotheken met 24% (zie detail in de
tabel) 55 plussers dringt een
grotere vervangingsnoodzaak zich op. Het aandeel van de
RSZPPO-werknemers is hier ook aanzienlijk groter.
5. De dramatische toestand bij het spoor en de post.
Het is niet de bedoeling alle sectoren onder ogen te nemen, dat is zaak
voor vakbonden en beleidsvoerders. Maar 2 sectoren gaan op korte termijn
practisch zeker in de problemen komen, nl. het spoor en de Bpost.
Voor het spoor zie trouwens ook
BuG 183.
Van de 36.389 werknemers bij het spoor zijn er 52,8%
meer dan 50 jaar, dwz deze moeten het komende decennium in grote mate
vervangen worden, want welke spoorman werkt tot z'n 65ste? Bijna een
kwart (23,3%) moet zelfs de komende vijf jaar vervangen worden
want is nu 55 jaar of ouder. Welke spoorbaas gaat dat voor elkaar
krijgen?. En dan heeft men het erover of de nieuwe spoorbaas mag
bijklussen voor 230.000€ per jaar.
Aantal loontrekkende werknemers 15-64 jaar naar gewest per
NACE-code |
|
|
NACE |
Omschrijving |
2012 |
% 45+ |
% 50+ |
% 55+ |
% 60+ |
0. België - Alle loontrekkenden |
3.734.068 |
39,6% |
25,4% |
12,2% |
2,9% |
1. Primaire sector |
16.653 |
34,0% |
21,0% |
10,4% |
3,4% |
2. Secundaire sector |
752.113 |
39,7% |
24,1% |
10,9% |
2,5% |
3. Tertiaire sector |
1.503.111 |
35,1% |
22,1% |
10,7% |
2,7% |
|
G - Groot- en detailhandel |
484.115 |
34,9% |
20,9% |
9,8% |
2,8% |
|
H - Vervoer, opslag, post |
213.498 |
47,2% |
33,2% |
16,4% |
3,4% |
|
1 . Reizigersvervoer spoor |
36.389 |
59,1% |
52,8% |
23,3% |
2,5% |
|
2. Goederenvervoer spoor spoor |
658 |
21,1% |
11,7% |
5,6% |
1,4% |
|
3. Personenvervoer op de weg |
33.588 |
51,0% |
35,1% |
18,1% |
5,2% |
|
4. Goederenvervoer weg en water |
50.079 |
48,4% |
31,7% |
16,6% |
5,0% |
|
5. Personenvervoer door de lucht, ea |
5.323 |
28,0% |
14,7% |
5,8% |
1,6% |
|
6. Opslag |
54.127 |
35,4% |
21,4% |
10,2% |
2,4% |
|
7. Post |
33.334 |
51,4% |
34,9% |
19,1% |
1,7% |
|
|
53.100 |
Postdiensten ikv universele dienstverplichting |
27.976 |
55,2% |
38,3% |
21,3% |
1,6% |
|
|
53.200 |
Overige posterijen en koeriers |
5.358 |
31,9% |
17,3% |
7,6% |
2,3% |
|
I - Verschaffen van accommodatie en maaltijden |
106.156 |
27,1% |
16,8% |
8,4% |
2,7% |
|
J - Informatie et communicatie |
93.855 |
30,5% |
18,9% |
8,9% |
1,7% |
|
K - Financiële activiteiten en verzekeringen |
128.716 |
44,8% |
30,0% |
15,7% |
2,7% |
|
L - Exploitatie van en handel in onroerend goed |
18.465 |
45,4% |
30,7% |
16,9% |
6,1% |
|
M - Vrije beroepen en wetensch. en techn. activiteiten |
142.254 |
28,5% |
17,1% |
8,6% |
2,6% |
|
N - Administratieve en ondersteunende diensten |
316.052 |
30,0% |
17,6% |
7,9% |
2,1% |
|
1. Verhuur en leasing |
7.918 |
30,6% |
17,0% |
8,3% |
2,4% |
|
2. Arbeidsbemiddeling |
26.153 |
43,2% |
27,1% |
13,0% |
3,4% |
|
3. Uitzendbureaus |
111.887 |
20,4% |
11,1% |
4,5% |
1,1% |
|
4. Reissector |
8.509 |
31,9% |
20,8% |
10,9% |
3,3% |
|
5. Beveiliging |
15.187 |
32,7% |
20,6% |
10,4% |
2,9% |
|
6. Ondersteuning voorzieningen |
3.915 |
43,5% |
28,1% |
14,0% |
4,3% |
|
7. Reiniging gebouwen |
110.861 |
36,5% |
21,5% |
9,6% |
2,5% |
|
8. Landschapsverzorging |
7.986 |
22,4% |
13,3% |
6,3% |
1,7% |
|
9. Andere ondersteuning en diensten |
23.636 |
27,7% |
16,3% |
7,9% |
2,1% |
4. Quartaire sector |
1.462.191 |
44,1% |
29,5% |
14,6% |
3,4% |
38,3% van de 27.976 werknemers bij de post zijn 50 jaar of
ouder, en meer dan de helft is 45 jaar of ouder. De vervangingsnoodzaak is
zeer groot maar het postbeleid is er een van niet-vervanging. Op wat
gaat dit uitlopen?
6. Op een wip een grafisch beeld
van de leeftijdsverdeling in elk van de 916 sectoren
In het excel-bestand
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012
staat op het blad Gegevens de tabel en op een ander blad, Grafiek.
Het biedt de
mogelijkheid om door de rij van de sector te copieren in het blad
Gegevens en op regel 40 te plakken in het blad Grafiek, om een grafiek
met de leeftijdsverdeling van de betreffende sector te krijgen, zoals
hieronder afgebeeld. Als een rij met opgave van de Nacecode wordt
gekopieerd verschijnt de titel in de grafiek, in het
andere geval moet de titel van cel B40 naar cel D40 gekopieerd worden.
6.1.
Spoor
Als de leeftijdsverdeling van het huidig spoorpersoneel onder ogen
wordt genomen dan is deze het meest atypische van wat zich kan voorstellen, nl praktisch geen personeel tussen 35 en 50 jaar. Het geeft ook aan dat
onder de verantwoordelijkheid van Verkeersministers de Croo en Dehaene
in de 90-tiger jaren
het ware drama van het spoor is tot stand gekomen, de historische
onderfinanciering van het spoor. Wie daar nog een goed beeld van wil
hebben moet maar eens langs het station van Vilvoorde (een DDR-station
noemde Geert Van Istendael het ooit) passeren, waar
Jean Luc Dehaene trouwens tot voor kort nog burgemeester geweest is,
station, van waaruit blijkbaar nogal wat Syriëstrijders zijn vertrokken.
6.2. Post
De leeftijdsverdeling van de Post ziet er uit als
'ouderlingen'-verdeling, een dikke staart en een smalle kop, dwz de
laatste 20 jaar is er praktisch niet aangeworven (of ontslagen bij de
jongeren). Binnen enkele jaren is de helft van het postpersoneel met
pensioen, niet op 65 maar op 60 jaar of vroeger, zoals blijkt.
6.3. Uitzendsector
De uitzendsector is wat leeftijdsverdeling het tegendeel van de post:
een dikke kop en een dunne staart, met vooral werknemers tot 30 jaar. In
deze grafiek is ook het eigen personeel vervat van de interimkantoren.
Situatie voor België.
6.4. Onderwijs
Zoals reeds aangegeven is het onderwijs een sector die er in
geslaagd is haar vervangingsmachine volledig op gang te trekken. Nooit
waren zoveel jonge leerkrachten actief dan de laatste jaren, met een
piek op 32 jaar. De grafiek
betreft de situatie in het Vlaamse gewest. Het onderwijs heeft een dikke
staart maar een nog dikkere kop gekregen.
6.5. Ziekenhuizen
De grafische voorstelling van de leeftijdsverdeling in de
ziekenhuizen in België, maakt duidelijk dat de vervangingsdynamiek
volop aan de gang is, en zoals in het onderwijs tot een grotere kop zal
leiden van jonger personeel.
6.6. Dienstenchequeswerknemer
Interessant is ook de leeftijdsverdeling van de dienstencheques
werknemers waarbij jongeren maar vooral ook de middengroep in
de leeftijdsverdeling is kunnen ingeschakeld worden. Als publieke
tewerkstelling van risicogroepen kan dit overzicht wel tellen, het is
als tewerkstellingsvorm én als aantrek van middeloude werknemers uniek
in de wereld.
Dienstencheques ten koste van de Sociale Maribel
Het dienstenchequesbudget heeft de Non-Profit wel parten gespeeld. Het
heeft meegeteld als loonsubsidie en doordat het 3x zo hoog ligt als de
sociale Maribel zijn de Non-Profit sectoren om deze reden uitgesloten
geweest van de laatste lastenvermindering. Deze loonsubsidieringen
zullen trouwens de hoofdbrok uitmaken van de discussies over de
concurrentiepositie die op stapel staan, want volgens de wet van 1996
tellen zij wél mee als onderdeel om het loonkostenverschil met de andere
landen te verklaren. Als alle loonsubsidiering en lastenverminderingen
worden meegerekend (hetgeen wettelijk moet) bedraagt het
loonkostenverschil maar 0,5% zoals de vakbonden terecht stellen.
In een van de volgende BuG's doen we gans dit expertenrapport en hun
zwakke conclusies eens uit de doeken.
6.7. RSZ-PPO-werknemers
De RSZ-PPO, grafiek voor België, zal mede de motor zijn van de tewerkstelling het
komende decennium zuiver op basis van de vervangingsnoodzaak, wat ook de klachten zijn van de burgemeesters en de onbetaalbaarheid van de pensioenen, die toch in alle omstandigheden
zullen betaald worden. Wat de meeste burgemeesters zeggen is prietpraat
waaruit hun onkunde blijkt over de tewerkstelling waarvoor zij
verantwoordelijk zijn. In de tabel
Arbeidsplaats gemeentepersoneel
2012 en tabel
Woonplaats gemeentepersoneel 2012 kan elke burgemeester én burger
nagaan hoe de leeftijdsverdeling is voor elk van de deelsectoren van
tewerkstelling in het lokale bestuur in elke gemeente in België, zoals
hieronder is het globale overzicht voor België gegeven wordt.
Voor elke sector of subsector, voor elk gewest en onderscheiden naar
RSZ, RSZ-PPO of het totaal is de samenstelling van een grafisch beeld
kwestie van seconden.
7. Een toetje: het aandeel van elk gewest in de tewerkstelling
in België
Het aandeel, als % op de totale tewerkstelling, van elk gewest voor het totaal
werknemers en de werknemers van 45+, 50+, 55+ en 60+ kan in de tabel
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012
geëxploreerd worden met het onderscheid tussen RSZ en RSZ-PPO-werknemers.
We hernemen hier de tabel:
% gewest in de tewerkstelling |
2012 |
45+ |
50+ |
55+ |
60+ |
0. België - Alle loontrekkenden |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
1. Vlaams gewest |
61,0% |
62,3% |
62,1% |
60,7% |
54,8% |
2. Brussels gewest |
8,0% |
6,7% |
6,8% |
7,3% |
9,6% |
3. Waals gewest |
29,2% |
29,5% |
29,8% |
30,6% |
34,0% |
4. Buitenland |
1,9% |
1,5% |
1,4% |
1,4% |
1,6% |
1. België - RSZ-Werknemers |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
1. Vlaams gewest |
61,8% |
63,1% |
62,9% |
61,6% |
55,8% |
2. Brussels gewest |
7,9% |
6,7% |
6,8% |
7,3% |
9,6% |
3. Waals gewest |
28,2% |
28,6% |
28,9% |
29,6% |
32,8% |
4. Buitenland |
2,1% |
1,6% |
1,5% |
1,5% |
1,7% |
2. België - RSZ-PPO-werknemers |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
1. Vlaams gewest |
53,2% |
55,8% |
56,6% |
55,3% |
47,7% |
2. Brussels gewest |
8,4% |
7,0% |
6,8% |
7,1% |
9,4% |
3. Waals gewest |
37,9% |
36,6% |
35,8% |
36,6% |
42,1% |
4. Buitenland |
0,4% |
0,6% |
0,8% |
1,0% |
0,7% |
61% van de loontrekkende
tewerkstelling situeert zich in het Vlaamse gewest, 8% in het
Brusselse en 29,2% in het Waalse. Vooral in Brussel is er sprake
van een grote ondertewerkstelling, of een ongelijke verdeling van
de tewerkstelling tussen de gewesten. Deze is ook op oudere leeftijd
zichtbaar, behoudens voor de erg beperkte groep van 60plussers waar
Wallonië aan de kop komt en Brussel een 'normaal' aandeel krijgt. Dat
wat de totale tewerkstelling betreft, waarin de RSZ-tewerkstelling
doorweegt en dezelfde tendensen laat zien.
Anders is het gesteld met de overheidstewerkstelling in de lokale en
provinciale besturen waar het Waals gewest een relatief groter
aandeel heeft met 37,9% van de tewerkstelling tegenover 53,2%
in het Vlaamse gewest. Maar ook hier komen de Brusselaars niet aan de
bak, zij lopen hier even sterk achterop vooral ook in de 45+ categorieën
wat te begrijpen is vanuit de jongere bevolking. De hogere
tewerkstelling in de lokale besturen in vergelijking met Vlaanderen kan
evenwel niet de grote ondertewerkstelling in Wallonië compenseren
of verhelen. In beide categorieën is evenwel Brussel van de
tewerkstellingstafel geweerd of geveegd. In welke sectoren dit
vooral het geval is zal een van de volgende BuG's uit de doeken gedaan
worden. Hierin zal verder ingegaan worden op het verschil tussen
arbeidsplaatsen en woonplaats in het Brusselse gewest voor elk van de
916 tewerkstellingscategorieën. Zelfs met een licht overschot op hun
begroting kan Brussel allicht een tewerkstellingssteuntje nog best
verdragen, of minstens toch enige analyse en inzicht erin.
BuG
197 on-line
Printversie (10p)
Tabel:
Werknemers naar leeftijd en gewest 2012
met grafische voorstelling
leeftijdsverdeling
Jan Hertogen, socioloog
0487 335 552
www.npdata.be
|