BuG 174 – Bericht uit het Gewisse – 9 november 2012
Zie update in BuG
207
45,2% loontrekkenden in
Publieke Dienstverlening
41,9% in Vlaams, 49,9% in Brussels en 50,6% in Waals gewest
Aandeel Publieke Dienstverlening in werkzaamheidsgraad met
22,8% 15-64 jarigen Vlaams en 23,7% Waals gewest, dicht bijeen.
Voor het 1st neemt % Publieke Dienstverlening af in Wallonië.
Openbaar bestuur, Onderwijs, Gezondheid/Welzijn in Brussel
al jaren voor de helft onderbezet door Brusselse bevolking.
Publieke dienstverlening grootste en beste buffer tegen crisis en
sterkere groei Publieke Dienst vangt crisis best op in Vlaanderen.
Een eventuele indexsprong heeft vooral een impact op overheid,
herinvestering in tewerkstelling zorgt voor win/win/win-situatie.
Publieke Dienst genereert als alle andere toegevoegde waarde.
2% op de loonmassa Publieke Dienstverlening = 1, 4 miljard €,
2% op de loonmassa Non-Profit = 585 miljoen € = 13.295 jobs
Zie ook artikel Publieke dienstverlening in
Le Soir van
09/11/2012
BuG
174 on-line
Printversie (10p)
1. Publieke Dienstverlening in detail
Voortgaande op de in
BuG 173 gepubliceerde
tabel
Loontrekkenden 2008-2011
nr leeftijd en NACE2008 en grafieken, kan een minutieus overzicht gemaakt worden
van de Publieke Dienstverlening in de loontrekkende tewerkstelling op
31/12/2011 in België en haar evolutie de laatste jaren. Doordat deze
gegevens ook per gewest beschikbaar zijn konden onderstaande overzichten
opgemaakt worden. Ook de gegevens voor 2007 waren beschikbaar en worden toegevoegd
zodat ook het jaar voor de crisis in beeld
komt. Het betreft hier alle loontrekkende publieke dienstverlening, zowel
met aangifte aan de
RSZ als aan de RSZ-PPO (Plaatselijke en Provinciale Overheden).
Zelfstandige arbeid wordt hier dus niet meegenomen. Doordat het
tewerkstelling op 31/12 betreft gaat het eigenlijk om de evolutie
2008-2012, zoals in de grafiek van
Le Soir van
09/11/2012 is aangeduid.
2. Wat
is Publieke dienstverlening?
Publieke dienstverlening is elke loontrekkende tewerkstelling onder
bevoegdheid van de overheid (ambtenaren en contractuelen) met
inbegrip van de Plaatselijke en Provinciale Overheidsdiensten, alsmede
elke loontrekkende in publieke diensten die volledig of in hoge mate
door de overheid gefinancierd wordt zoals het Onderwijs, Gezondheids- en
Welzijnssector (maatschappelijke dienstverlening), Cultuur en het
sociale verenigingswezen. De persoonlijke dienstverlening (kappers,
begrafenisondernemingen...) zoals verkeerdelijk door Itinera in 2008
werden meegenomen, behoren er niet toe.
2.1. Secundaire en Tertiaire sector
Onder secundaire (enkel water/afval) en tertiaire sectoren worden de activiteiten weerhouden die door de RSZ onder overheidsdienst
(ambtenaren en contractuelen) worden geklasseerd, cfr een standaard
RSZ-overzicht voor 04/2011 met opdeling NACE2008 op sectieniveau, 2
digit, tabel 3. Verschillen met onderstaande tabellen komen voort uit
het niet meetellen van loontrekkende uit buurlanden of
niet-localiseerbaren. Het betreft dus niet de geprivatiseerde onderdelen
waar geen bevoegdheid van de overheid meer speelt. Door de privatisering
zijn de Energie- en banksector zijn uit het oogpunt van de publieke dienstverlening kleine restsectoren geworden,
tot schade en schande van het publiek en dit (vooralsnog) in
tegenstelling tot het Spoor, Post, geregeld vervoer met tram/bus, en
delen van telecommunicatie en ondersteunende/ontwikkelings- en
wetenschappelijke activiteiten, alsmede arbeidsbemiddeling (VDAB,FOREM,
Actiris). In totaal betreft het hier, als gevolg van Europese dictaten
en liberalisering nog 'slechts' 3,7% van de loontrekkende activiteit in
België.
2.2. Dienstencheques
De nieuwe tertiaire activiteit langs de dienstencheques voor kuis en strijk van de
gezinnen is gegroeid tot 2,8% van de loontrekkende tewerkstelling,
zonder evenwel rekening te houden met het gedeelte dat georganiseerd
wordt door de lokale besturen dat niet apart is te detecteren. In feite
vormen de dienstencheques voor kuis en strijk een even groot onderdeel
van de publieke overheidsactiviteit als alle andere tertiaire publieke diensten samen. Il
faut le faire.
Technische noot: vanaf 2010 werd de dienstenchequestewerkstelling van de RSZ
zoals aanwezig in de Quartaire sector getransfereerd naar
Tertiair (Reiniging gebouwen). Omwille van de vergelijkbaarheid moest
een zelfde operatie gebeuren voor 2007 tot 2009. Vermoedelijk werd door
deze transfert
niet altijd voortgegaan op de woonplaats van de dienstenchequers en
werden een aantal onder Brussel geklasseerd. In de RSZ is men zelf erg
ongelukkig met deze wijziging in 2010 die eigenlijk in 2008 had moeten
gebeuren maar die nu voor een tijdsbreuk zorgt die voor deze overzichten
door npdata opgelapt is. Voor de berekening wordt daarbij 80% van de
Reinigingsactiviteit van Gebouwen en 1/3 van de Uitzendarbeid onder
dienstencheques geklasseerd. Het gaat hier om een minimale toewijzing.
2.3. Quartaire sector
Het
Openbare Bestuur in strikte zin (Administratie, Politie, Leger, Bewaking,
Sociale verzekeringen...) is goed voor 5,7%, het Onderwijs 10,0% en
Gezondheidszorg en Maatschappelijke dienstverlening 11,5% van de
loontrekkende tewerkstelling.. Cultuur en
verenigingen vertegenwoordigen respectievelijk 0,8% en 0,7% van de
loontrekkende tewerkstelling.
3.
Overzicht België per gewest
3.1. Publieke Dienstverlening in België op 31/12/2011
Voor opmaak van de gewestelijke overzichten werd uiteraard geen rekening
gehouden met de 50.309 RSZ- werknemers die vanuit een buurland
deelnemen aan de publieke dienstverlening in België, evenmin met de
17.045 waarvoor de woonplaats niet exact kon bepaald, samen betreft
het 4% van de publieke dienstverlening. Hun deelname aan de publieke dienstverlening ligt, begrijpelijk, op
minder dan de helft van de Belgische loontrekkenden. Voor de RSZ-PPO
bedraagt het aantal uit de buurlanden 1.517 hetgeen 0,5%
vertegenwoordigt. Voor het totaal voor
België worden de drie gewesten samengeteld, zodat de cijfers enkel
betrekking hebben op de in België wonende loontrekkenden die in België
deelnemen aan de Publieke Dienstverlening.
Publieke dienstverlening loontrekkenden nr woonplaats gewest -
31/12/2011 |
1. RSZ |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België (1) |
1. Secund. en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
Water/afval |
1.463 |
38 |
1.603 |
3.104 |
|
Spoor |
20.298 |
1.086 |
15.944 |
37.328 |
|
Lijn, TEC, MIVB |
10.665 |
3.932 |
7.530 |
22.127 |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
3.772 |
216 |
1.097 |
5.085 |
|
Post |
17.603 |
1.479 |
10.692 |
29.774 |
|
Telecommunicatie |
10.883 |
2.345 |
6.003 |
19.232 |
|
Banken |
1.443 |
323 |
719 |
2.485 |
|
Arbeidsbemiddeling |
6.003 |
874 |
3.558 |
10.435 |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
2.854 |
435 |
1.214 |
4.502 |
|
Veterinaire diensten |
553 |
13 |
378 |
944 |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
730 |
1.199 |
566 |
2.495 |
|
Totaal |
76.267 |
11.939 |
49.304 |
137.511 |
2. Dienstencheques (Tert. sector) |
61.258 |
18.837 |
24.729 |
104.825 |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
113.667 |
15.801 |
79.994 |
209.462 |
|
Onderwijs |
216.616 |
25.632 |
126.231 |
368.479 |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
273.818 |
26.614 |
124.301 |
424.733 |
|
Cultuur |
14.620 |
4.535 |
10.042 |
29.197 |
|
Verenigingen |
11.577 |
4.861 |
7.554 |
23.992 |
|
Totaal |
630.298 |
77.443 |
348.122 |
1.055.863 |
Totaal RSZ |
767.824 |
108.219 |
422.155 |
1.298.198 |
2. RSZ-PPO |
182.166 |
50.750 |
130.913 |
362.858 |
Totaal publieke dienstverlening |
949.990 |
158.969 |
553.068 |
1.661.056 |
Totaal tewerksteling |
2.267.941 |
318.387 |
1.093.338 |
3.678.695 |
Totale bevolking 15-64 jaar |
4.158.596 |
766.552 |
2.335.681 |
7.260.829 |
% op totale loontr. tewerkstelling |
41,9% |
49,9% |
50,6% |
45,2% |
% op bevolking 15-64 jaar |
22,8% |
20,7% |
23,7% |
22,9% |
(1) België= totaal Belgische inwoners in België tewerkgesteld |
|
(2) Extrapolatie voortgaande op evolutie 2008-2010 |
|
|
Publieke dienstverlening loontrekkenden nr woonplaats gewest -
31/12/2011 |
1. RSZ |
Vlaams |
Brussels |
Waals |
België |
1. Secund. en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
Water/afval |
0,1% |
0,0% |
0,1% |
0,1% |
|
Spoor |
0,9% |
0,3% |
1,5% |
1,0% |
|
Lijn, TEC, MIVB |
0,5% |
1,2% |
0,7% |
0,6% |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
0,2% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Post |
0,8% |
0,5% |
1,0% |
0,8% |
|
Telecommunicatie |
0,5% |
0,7% |
0,5% |
0,5% |
|
Banken |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Arbeidsbemiddeling |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Veterinaire diensten |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
0,0% |
0,4% |
0,1% |
0,1% |
|
Totaal |
3,4% |
3,7% |
4,5% |
3,7% |
2. Dienstencheques (Tert. sector) |
2,7% |
5,9% |
2,3% |
2,8% |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
5,0% |
5,0% |
7,3% |
5,7% |
|
Onderwijs |
9,6% |
8,1% |
11,5% |
10,0% |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
12,1% |
8,4% |
11,4% |
11,5% |
|
Cultuur |
0,6% |
1,4% |
0,9% |
0,8% |
|
Verenigingen |
0,5% |
1,5% |
0,7% |
0,7% |
|
Totaal |
27,8% |
24,3% |
31,8% |
28,7% |
Totaal RSZ |
33,9% |
34,0% |
38,6% |
35,3% |
2. RSZ-PPO |
8,0% |
15,9% |
12,0% |
9,9% |
Totaal publieke dienstverlening |
41,9% |
49,9% |
50,6% |
45,2% |
In totaal betreft de Publieke Dienstverlening dus 45,2% in België met
een duidelijk verschil tussen de gewesten: Vlaams gewest 41,9%, Brussels
gewest 49,9% en het Waals gewest 50,6%.
In vergelijking met het Vlaamse gewest wordt het verschil gemaakt door
Wallonië voor het Personenvervoer en de Post, het Openbaar Bestuur en het Onderwijs en
de RSZ-PPO.
Publieke tewerkstelling in Werkzaamheidsgraad van Waals en Vlaams
gewest even hoog
Als deze tewerkstelling evenwel wordt uitgezet tegenover het aantal inwoners van
15 tot 64 jaar wordt de invloed van de lagere
tewerkstellingsgraad in Wallonië geneutraliseerd. Want door de lagere tewerkstellingsgraad in
Wallonië verkleint de noemer en wordt het % hoger.
Afgemeten aan het aantal 15-64 jarigen verdwijnt het verschil bijna
volledig tussen het
Waals (23,7%) en het Vlaams gewest (22,8%) wat tewerkstelling in de Publieke
dienstverlening betreft. Daar staat tegenover dat de werkloosheid in
Wallonië groter is. Het % tav de 15-64 jarigen drukt daarbij ook het
aandeel uit van de publieke dienstverlening in de werkzaamheidsgraad,
die dus, voor beide regio's in dezelfde lijn ligt. Brussel (20,7%)
loopt nog veel meer achterop in de tewerkstelling in het algemeen en
bijzonder in de Publieke dienstverlening, en dus ook in de werkzaamheidsgraad,
ook hier in combinatie met een hogere werkloosheid.
3.2. Evolutie Publieke Dienstverlening België 2007-2011
De publieke dienstverlening blijft tot 2011 in België groeien maar
gaat, voor het eerst, in % van de totale loontrekkende tewerkstelling
achteruit. Duidelijk is ook dat na de crisis in 2008 de publieke
dienstverlening een buffer heeft gevormd die, zelfs met globale
vermindering van de tewerkstelling, heeft stand gehouden. De
Publieke Dienstverlening is in feite de beste verzekering gebleken tegen
de crisis, en zorgt voor een grote stabiliteit en inkomenszekerheid
onder de bevolking. Publieke Dienstverlening vormt de kern van de
crisisbestendigheid van België de laatste jaren. Zoals in de
tabellen voor het Vlaams gewest duidelijk wordt heeft het Vlaams gewest daar meer
dan z'n deel van gehad.
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden België
31/12/2007-2011 |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
3.160 |
3.128 |
3.149 |
3.159 |
3.104 |
|
Spoor |
38.246 |
38.519 |
38.773 |
38.155 |
37.328 |
|
Lijn, TEC, MIVB |
20.937 |
21.271 |
22.004 |
21.946 |
22.127 |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
4.888 |
5.049 |
4.817 |
4.946 |
5.085 |
|
Post |
36.222 |
34.741 |
33.207 |
31.274 |
29.774 |
|
Telecommunicatie |
22.350 |
21.720 |
20.338 |
21.211 |
19.232 |
|
Banken |
2.347 |
2.345 |
2.297 |
2.536 |
2.485 |
|
Arbeidsbemiddeling |
7.854 |
8.401 |
8.752 |
10.233 |
10.435 |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
4.141 |
4.316 |
4.332 |
4.360 |
4.502 |
|
Veterinaire diensten |
854 |
880 |
891 |
934 |
944 |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
2.474 |
2.426 |
2.402 |
2.483 |
2.495 |
|
Totaal |
143.473 |
142.796 |
140.962 |
141.237 |
137.511 |
2. Dienstencheques (Tert. sector) |
84.105 |
83.386 |
92.372 |
99.491 |
104.825 |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
215.312 |
215.192 |
215.012 |
212.811 |
209.462 |
|
Onderwijs |
356.478 |
361.216 |
368.524 |
371.227 |
368.479 |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
370.244 |
386.585 |
398.118 |
414.870 |
424.733 |
|
Cultuur |
28.386 |
28.393 |
28.775 |
29.383 |
29.197 |
|
Verenigingen |
26.943 |
23.913 |
23.788 |
24.205 |
23.992 |
|
Totaal |
997.363 |
1.015.299 |
1.034.217 |
1.052.496 |
1.055.863 |
Totaal RSZ |
1.224.941 |
1.241.481 |
1.267.551 |
1.293.223 |
1.298.198 |
2. RSZ-PPO |
348.741 |
348.741 |
356.284 |
360.634 |
362.858 |
Totaal publieke dienstverlening |
1.573.682 |
1.590.222 |
1.623.835 |
1.653.857 |
1.661.056 |
Totaal tewerksteling |
3.600.260 |
3.618.040 |
3.604.580 |
3.653.391 |
3.678.695 |
Totale bevolking 15-64 jaar |
7.067.187 |
7.093.937 |
7.122.634 |
7.211.932 |
7.260.829 |
% op totale loontr. tewerkstelling |
43,7% |
44,0% |
45,0% |
45,3% |
45,2% |
% op bevolking 15-64 jaar |
22,3% |
22,4% |
22,8% |
22,9% |
22,9% |
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden België
31/12/2007-2011 - % |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Spoor |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,0% |
1,0% |
|
Lijn, TEC, MIVB |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Post |
1,0% |
1,0% |
0,9% |
0,9% |
0,8% |
|
Telecommunicatie |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
0,5% |
|
Banken |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Arbeidsbemiddeling |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,3% |
0,3% |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Veterinaire diensten |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Totaal |
4,0% |
3,9% |
3,9% |
3,9% |
3,7% |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
2,3% |
2,3% |
2,6% |
2,7% |
2,8% |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
6,0% |
5,9% |
6,0% |
5,8% |
5,7% |
|
Onderwijs |
9,9% |
10,0% |
10,2% |
10,2% |
10,0% |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
10,3% |
10,7% |
11,0% |
11,4% |
11,5% |
|
Cultuur |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
|
Verenigingen |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
|
Totaal |
27,7% |
28,1% |
28,7% |
28,8% |
28,7% |
Totaal RSZ |
34,0% |
34,3% |
35,2% |
35,4% |
35,3% |
2. RSZ-PPO |
9,7% |
9,6% |
9,9% |
9,9% |
9,9% |
Totaal publieke dienstverlening |
43,7% |
44,0% |
45,0% |
45,3% |
45,2% |
Totaal tewerksteling |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
De langzame, maar zekere vermindering van de overheidsactiviteit in de
Tertiaire sector, 4% in 2007, 3,7% in 2011 bij Spoor en
Post komt vooral voort uit de niet vervanging van oudere werknemers en
een beperkte instroom van jongeren. Het is allicht de nawerking van het
Vervotte-beleid enkele jaren geleden. Samen met andere
'uniform'-beroepen (politie, bewakers in gevangenis, leger) hebben ze
alle gemeen dat door strikte en soms onwettelijke exclusie van
vreemdelingen geen of weinig allochtonen zijn aangetrokken of
toegelaten. De komende decennia zullen echter een volledige
vernieuwing laten zien van hun personeel gezien de massale veroudering,
met vooral allochtonen in the picture.
Publieke dienst, ideaal format voor de natuurlijke minzaam- en
dienstbaarheid van Marokkaanse jongens
Het laat zich aanzien dat uist in deze segmenten allochtonen, meer
dan in elk andere beroep, het geüniformeerde beeld van de publieke
dienstverlening zullen vormen, uniform, dat zeker voor de Marokkaanse
jongens, een bijkomende aantrek zal zijn om een professionele carrière
binnen overheidsdiensten uit te bouwen en zo ook uiting te geven aan hun
natuurlijke minzaam- en dienstbaarheid. Best het beeld van de pesterige,
hautaine, voor geen rede vatvare, betweterige Marokkaanse 'gast' al bij
stellen.
4.
Evolutie Publieke Dienstverlening per gewest 2007-2011
4.1.
Vlaams Gewest, in aantal en %
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden Vlaams gewest
31/12/2007-2011 |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
1.474 |
1.457 |
1.466 |
1.472 |
1.463 |
|
Spoor |
20.464 |
20.664 |
20.888 |
20.658 |
20.298 |
|
Lijn |
10.096 |
10.326 |
10.644 |
10.605 |
10.665 |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
3.724 |
3.812 |
3.638 |
3.694 |
3.772 |
|
Post |
20.906 |
20.220 |
19.356 |
18.403 |
17.603 |
|
Telecommunicatie |
12.389 |
12.028 |
11.441 |
12.085 |
10.883 |
|
Banken |
1.383 |
1.375 |
1.353 |
1.568 |
1.443 |
|
VDAB |
4.657 |
5.071 |
5.435 |
5.784 |
6.003 |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
2.519 |
2.658 |
2.677 |
2.732 |
2.854 |
|
Veterinaire diensten |
534 |
534 |
544 |
556 |
553 |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
697 |
696 |
708 |
752 |
730 |
|
Totaal |
78.844 |
78.841 |
78.149 |
78.309 |
76.267 |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
49.952 |
49.062 |
53.498 |
58.565 |
61.258 |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
116.786 |
116.756 |
116.906 |
115.631 |
113.667 |
|
Onderwijs |
211.686 |
215.233 |
220.320 |
221.377 |
216.616 |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
239.036 |
248.191 |
255.057 |
266.691 |
273.818 |
|
Cultuur |
14.413 |
14.127 |
14.492 |
14.709 |
14.620 |
|
Verenigingen |
10.604 |
10.617 |
11.480 |
11.739 |
11.577 |
|
Totaal |
592.525 |
604.924 |
618.255 |
630.147 |
630.298 |
Totaal RSZ |
721.320 |
732.827 |
749.902 |
767.022 |
767.824 |
2. RSZ-PPO |
170.839 |
173.449 |
177.639 |
180.709 |
182.166 |
Totaal publieke dienstverlening |
892.159 |
906.276 |
927.541 |
947.731 |
949.990 |
Totaal tewerksteling |
2.226.223 |
2.238.807 |
2.229.198 |
2.256.727 |
2.267.941 |
Totale bevolking 15-64 jaar |
4.057.664 |
4.068.660 |
4.076.901 |
4.134.052 |
4.158.596 |
% op totale loontr. tewerkstelling |
40,1% |
40,5% |
41,6% |
42,0% |
41,9% |
% op bevolking 15-64 jaar |
22,0% |
22,3% |
22,8% |
22,9% |
22,8% |
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden Vlaams gewest
31/12/2007-2011 - % |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Spoor |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
|
Lijn |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
|
Post |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
0,8% |
0,8% |
|
Telecommunicatie |
0,6% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
|
Banken |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
VDAB |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,3% |
0,3% |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Veterinaire diensten |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Totaal |
3,5% |
3,5% |
3,5% |
3,5% |
3,4% |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
2,2% |
2,2% |
2,4% |
2,6% |
2,7% |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
5,2% |
5,2% |
5,2% |
5,1% |
5,0% |
|
Onderwijs |
9,5% |
9,6% |
9,9% |
9,8% |
9,6% |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
10,7% |
11,1% |
11,4% |
11,8% |
12,1% |
|
Cultuur |
0,6% |
0,6% |
0,7% |
0,7% |
0,6% |
|
Verenigingen |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
|
Totaal |
26,6% |
27,0% |
27,7% |
27,9% |
27,8% |
Totaal RSZ |
32,4% |
32,7% |
33,6% |
34,0% |
33,9% |
2. RSZ-PPO |
7,7% |
7,7% |
8,0% |
8,0% |
8,0% |
Totaal publieke dienstverlening |
40,1% |
40,5% |
41,6% |
42,0% |
41,9% |
4.2. Brussels gewest, in aantal en %
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden Brussels gewest
31/12/2007-2011 |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
32 |
30 |
35 |
37 |
38 |
|
Spoor |
895 |
933 |
995 |
1.009 |
1.086 |
|
MIVB |
3.634 |
3.701 |
3.831 |
3.855 |
3.932 |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
225 |
241 |
210 |
213 |
216 |
|
Post |
1.631 |
1.575 |
1.577 |
1.455 |
1.479 |
|
Telecommunicatie |
2.531 |
2.466 |
2.274 |
2.419 |
2.345 |
|
Banken |
306 |
295 |
286 |
284 |
323 |
|
ACTIRIS |
872 |
921 |
945 |
885 |
874 |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
397 |
408 |
423 |
432 |
435 |
|
Veterinaire diensten |
6 |
9 |
9 |
14 |
13 |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
1.183 |
1.162 |
1.130 |
1.158 |
1.199 |
|
Totaal |
11.712 |
11.741 |
11.716 |
11.759 |
11.939 |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
8.120 |
15.121 |
17.411 |
17.279 |
18.837 |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
16.205 |
16.195 |
16.128 |
15.997 |
15.801 |
|
Onderwijs |
23.832 |
24.231 |
24.840 |
25.166 |
25.632 |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
25.180 |
24.300 |
26.145 |
26.276 |
26.614 |
|
Cultuur |
4.611 |
4.716 |
4.530 |
4.638 |
4.535 |
|
Verenigingen |
5.983 |
4.871 |
4.650 |
4.843 |
4.861 |
|
Totaal |
75.811 |
74.313 |
76.293 |
76.920 |
77.443 |
Totaal RSZ |
95.642 |
101.175 |
105.419 |
105.958 |
108.219 |
2. RSZ-PPO |
46.682 |
47.304 |
48.143 |
48.666 |
50.750 |
Totaal publieke dienstverlening |
142.324 |
148.479 |
153.562 |
154.624 |
158.969 |
Totaal tewerksteling |
301.130 |
310.322 |
310.423 |
312.317 |
318.387 |
Totale bevolking 15-64 jaar |
711.520 |
726.142 |
741.013 |
752.732 |
766.552 |
% op totale loontr. tewerkstelling |
40,1% |
47,8% |
49,5% |
49,5% |
49,9% |
% op bevolking 15-64 jaar |
20,0% |
20,4% |
20,7% |
20,5% |
20,7% |
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden Brussels gewest
31/12/2007-2011 - % |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Spoor |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
|
MIVB |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Post |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
|
Telecommunicatie |
0,8% |
0,8% |
0,7% |
0,8% |
0,7% |
|
Banken |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
ACTIRIS |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Veterinaire diensten |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
0,4% |
0,4% |
0,4% |
0,4% |
0,4% |
|
Totaal |
3,9% |
3,8% |
3,8% |
3,8% |
3,7% |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
2,7% |
4,9% |
5,6% |
5,5% |
5,9% |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
5,4% |
5,2% |
5,2% |
5,1% |
5,0% |
|
Onderwijs |
7,9% |
7,8% |
8,0% |
8,1% |
8,1% |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
8,4% |
7,8% |
8,4% |
8,4% |
8,4% |
|
Cultuur |
1,5% |
1,5% |
1,5% |
1,5% |
1,4% |
|
Verenigingen |
2,0% |
1,6% |
1,5% |
1,6% |
1,5% |
|
Totaal |
25,2% |
23,9% |
24,6% |
24,6% |
24,3% |
Totaal RSZ |
31,8% |
32,6% |
34,0% |
33,9% |
34,0% |
2. RSZ-PPO |
15,5% |
15,2% |
15,5% |
15,6% |
15,9% |
Totaal publieke dienstverlening |
47,3% |
47,8% |
49,5% |
49,5% |
49,9% |
4.3. Waals gewest, in aantal en %
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden Waals gewest
31/12/2007-2011 |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
1.654 |
1.641 |
1.648 |
1.650 |
1.603 |
|
Spoor |
16.887 |
16.922 |
16.890 |
16.488 |
15.944 |
|
Lijn, TEC, MIVB |
7.208 |
7.244 |
7.529 |
7.486 |
7.530 |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
939 |
996 |
969 |
1.039 |
1.097 |
|
Post |
13.685 |
12.946 |
12.274 |
11.416 |
10.692 |
|
Telecommunicatie |
7.430 |
7.226 |
6.623 |
6.707 |
6.003 |
|
Banken |
658 |
675 |
658 |
684 |
719 |
|
Arbeidsbemiddeling |
2.326 |
2.409 |
2.373 |
3.564 |
3.558 |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
1.224 |
1.250 |
1.232 |
1.197 |
1.214 |
|
Veterinaire diensten |
314 |
337 |
338 |
364 |
378 |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
594 |
568 |
564 |
573 |
566 |
|
Totaal |
52.918 |
52.214 |
51.097 |
51.168 |
49.304 |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
13.592 |
19.203 |
21.463 |
23.647 |
24.729 |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
82.321 |
82.241 |
81.978 |
81.183 |
79.994 |
|
Onderwijs |
120.960 |
121.752 |
123.364 |
124.684 |
126.231 |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
116.052 |
114.093 |
116.916 |
121.903 |
124.301 |
|
Cultuur |
9.362 |
9.550 |
9.753 |
10.036 |
10.042 |
|
Verenigingen |
10.356 |
8.425 |
7.658 |
7.623 |
7.554 |
|
Totaal |
339.051 |
336.061 |
339.669 |
345.429 |
348.122 |
Totaal RSZ |
405.561 |
407.479 |
412.229 |
420.244 |
422.155 |
2. RSZ-PPO |
123.101 |
126.345 |
128.573 |
132.363 |
130.913 |
Totaal publieke dienstverlening |
528.662 |
533.824 |
540.802 |
552.607 |
553.068 |
Totaal tewerksteling |
1.059.261 |
1.067.269 |
1.063.030 |
1.085.451 |
1.093.338 |
Totale bevolking 15-64 jaar |
2.298.003 |
2.299.135 |
2.304.720 |
2.325.148 |
2.335.681 |
% op totale loontr. tewerkstelling |
49,9% |
50,0% |
50,9% |
50,9% |
50,6% |
% op bevolking 15-64 jaar |
23,0% |
23,2% |
23,5% |
23,8% |
23,7% |
Evolutie publieke dienstverlening loontrekkenden Waals gewest
31/12/2007-2011 - % |
1. RSZ |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
|
Water/afval |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,1% |
|
Spoor |
1,6% |
1,6% |
1,6% |
1,5% |
1,5% |
|
Lijn, TEC, MIVB |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Post |
1,3% |
1,2% |
1,2% |
1,1% |
1,0% |
|
Telecommunicatie |
0,7% |
0,7% |
0,6% |
0,6% |
0,5% |
|
Banken |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Arbeidsbemiddeling |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,3% |
0,3% |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Veterinaire diensten |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
|
Totaal |
5,0% |
4,9% |
4,8% |
4,7% |
4,5% |
2. Dienstencheques (Tertiaire sector) |
1,3% |
1,8% |
2,0% |
2,2% |
2,3% |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
7,8% |
7,7% |
7,7% |
7,5% |
7,3% |
|
Onderwijs |
11,4% |
11,4% |
11,6% |
11,5% |
11,5% |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
11,0% |
10,7% |
11,0% |
11,2% |
11,4% |
|
Cultuur |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
|
Verenigingen |
1,0% |
0,8% |
0,7% |
0,7% |
0,7% |
|
Totaal |
32,0% |
31,5% |
32,0% |
31,8% |
31,8% |
Totaal RSZ |
38,3% |
38,2% |
38,8% |
38,7% |
38,6% |
2. RSZ-PPO |
11,6% |
11,8% |
12,1% |
12,2% |
12,0% |
Totaal publieke dienstverlening |
49,9% |
50,0% |
50,9% |
50,9% |
50,6% |
5. Verdeling Publieke dienstverlening
naar gewest
Brussel
kent een verregaande ondertewerkstelling in Openbaar Bestuur, Onderwijs
en de Non-Profit-sectoren. Dat is in feite een grote maatschappelijke
tegenspraak en uitdaging zoals
ook al tot uiting kwam in de vaststelling dat 203.845 werknemers zich
dagelijks naar Brussel-stad begeven om er te werken terwijl daar zelf
maar 40.425 werkenden zijn, 14.560 in Brussel stad
en 25.867 er buiten, en dit op een totaal van 160.442 inwoners,
zie voor deze gegevens voor alle gemeenten in België,
BuG 167.
Verdeling loontrekkenden publieke dienstverlening naar gewest -
2011 |
1. RSZ |
Vlaams |
Brussel |
Waals |
België |
1. Secundaire en Tertiaire sectoren |
|
|
|
|
|
Water/afval |
47,1% |
1,2% |
51,6% |
100,0% |
|
Spoor |
54,4% |
2,9% |
42,7% |
100,0% |
|
Lijn, TEC, MIVB |
48,2% |
17,8% |
34,0% |
100,0% |
|
Ondersteuning lucht/water/zee |
74,2% |
4,2% |
21,6% |
100,0% |
|
Post |
59,1% |
5,0% |
35,9% |
100,0% |
|
Telecommunicatie |
56,6% |
12,2% |
31,2% |
100,0% |
|
Banken |
58,1% |
13,0% |
28,9% |
100,0% |
|
Arbeidsbemiddeling |
57,5% |
8,4% |
34,1% |
100,0% |
|
Controle, ontwikkeling, wetens. |
63,4% |
9,7% |
27,0% |
100,0% |
|
Veterinaire diensten |
58,6% |
1,4% |
40,0% |
100,0% |
|
Extrateritoriale diensten/organ. |
29,3% |
48,1% |
22,7% |
100,0% |
|
Totaal |
55,5% |
8,7% |
35,9% |
100,0% |
2. Dienstencheques (Tert. sector) |
58,4% |
18,0% |
23,6% |
100,0% |
3. Quartaire Sectoren |
|
|
|
|
|
Openbaar bestuur |
54,3% |
7,5% |
38,2% |
100,0% |
|
Onderwijs |
58,8% |
7,0% |
34,3% |
100,0% |
|
Gezondheidsz.+Maatsch. Dienst |
64,5% |
6,3% |
29,3% |
100,0% |
|
Cultuur |
50,1% |
15,5% |
34,4% |
100,0% |
|
Verenigingen |
48,3% |
20,3% |
31,5% |
100,0% |
|
Totaal |
59,7% |
7,3% |
33,0% |
100,0% |
Totaal RSZ |
59,1% |
8,3% |
32,5% |
100,0% |
2. RSZ-PPO |
50,1% |
13,9% |
36,0% |
100,0% |
Totaal publieke dienstverlening |
57,2% |
9,6% |
33,3% |
100,0% |
Totaal loontrekkende tewerksteling |
61,6% |
8,7% |
29,7% |
100,0% |
Totaal 15-64 jarigen |
57,3% |
10,6% |
32,2% |
100,0% |
Maar door de demografische evolutie, de op pensioensstelling en het
verhoogde aanbod op de arbeidsmarkt zal de situatie van exclusie
gedurende decennia, zich omkeren en zorgen voor aanzuiging in de
publieke dienstverlening de komende decennia, waarin vooral de
allochtonen, al of niet geüniformeerd, zullen uitblinken, vooral in
Brussel maar ook in Antwerpen en alle verstedelijkte milieus. Geen
enkel beleid kan dit tegenhouden en het zal ook niet van het beleid
afhangen dat het gebeurt. Het staat in de sterren geschreven.
6. Een indexsprong, geen indexsprong, een indexsprong...
Een indexsprong van 2% brengt in de publieke dienstverlening
1,4 miljard € op = 2% voor 1.661.056 loontrekkenden
in de Publieke Dienstverlening aan gemiddeld 0,85 jobtime, aan
gemiddeld 50.000 € loonkost per VTE per jaar. In de
Non-Profitsectoren, RSZ en RSZ-PPO inbegrepen, met aangepaste
parameters, is dit 585 miljoen €. Degadt van Zorgnet spreekt op
de VRT over 600 miljoen € hij is er dus niet ver naast.
Herinvestering van dit bedrag in tewerkstelling zou alleen al 13.295
jobs aan 0,8 jobtime in de Non-Profit creëeren die langs de sectorale fondsen
kunnen geactiveerd worden, hetgeen een
strikte controle toelaat. Ondermeer langs de logistieke assistentie in de
zorgomgeving kunnen al veel specifiek opgeleide krachten ingeschakeld
worden. In vlaanderen allen al zijn 2.450 logistiek
assistenten in de zorgomgeving werkloos, het moeten niet altijd verpleeg- of zorgkundigen zijn om
het comfort van de patiënten te verbeteren, Colla zag dat al in
indertijd bij de 1ste Sociale Maribel in 1999.
Bijkomende tewerkstelling langs herstel concurrentiekracht?
Het automatische effect doordat de "concurrentiekracht van de
ondernemingen herstelt en een indexsprong tussen 14.000 en 41.000 jobs
zou opleveren", zoals Joep Konings van de KU Leuven stelt, kan ten
zeerste betwijfeld worden wanneer de vrijgekomen
gelden niet gebundeld worden en onder controle, bv van de Sectorale
Fondsen voor Bestaanszekerheid, terug ingezet worden voor
tewerkstelling. De berekeningsmodellen van Joep zouden eens aan een
kritische toets mogen onderworpen worden.
Langer werken door 12 bijkomende verlofdagen op 58 jaar
Met een fractie van de opbrengst van een eventuele indexsprong, zou ook
voor alle sectoren een begin kunnen gemaakt worden van een
ArbeidsDuurVermindering einde loopbaan met 12 bijkomende verlofdagen
voor alle 58 plussers. Langer werken in jaren door minder werken
in dagen is de enige manier om mensen op een humane wijze de arbeidsdruk
te doen ondergaan. Misschien moet men hier eens langer over nadenken.
Zulk een Eindeloopbaanregeling met bijkomende verlofdagen is op zich al
budgettair neuraal gezien de mindere uitgaven langs werkloosheid (zowel
van de titularis als van de vervanger), het wegvallen van de opleg
Brugpensioen/Canada Dry alsmede de extra inkomsten voor de sociale
zekerheid en belastingen van degene die blijft werken én degene (liefst
een jongere) die hem vervangt, die daarbij meer gaan consumeren Het
negatieve (van een indexsprong) is maar acceptabel als het op termijn
positieve en controleerbare impact heeft voor de gehele (werkende)
bevolking, de jongere voorop.
BuG
174 on-line
Printversie (10p)
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|