BuG 173 – Bericht uit het Gewisse – 30 oktober 2012 -
Update spoor
'Patattenmesje' van de OESO of scalpel van de RSZ?
Tewerkstelling per
leeftijd tussen 15-64 jaar voor alle sectoren.
RSZ , RSZ-PPO en totaal op 31/12 van 2008 tot 2011,
+ statuut van de Belgische bevolking op 31/12/2011,
in 14 verschillende statuten en dit per leeftijdsjaar.
Een inleiding voor de trefdag in Gent op 26/10/2012 over
"Activering zoals het is... (over)leven op de arbeidsmarkt",
georganiseerd door de
De Lege Portemonnees,
Samenlevings-
opbouw Gent vzw, Werkwijzer vzw, ACV – Surplus Gent-Eeklo,
Vorming en Actie voor Werklozen-ABVV Oost-Vl., KAJ-Oost-Vl.,
Interimactie + Bew. van
Mensen met Laag Ink. en Kinderen vzw.
Besluit van de werkgroep "Aan de slag boven de 50":
Meer werk voor jongeren door minder werken van ouderen!
cfr. bijkomende verlofdagen eindeloopbaan in Non-Profit.
Werkzaamheidsgraad lekt overal behalve in de Non-Profit:
3x minder uitstroom 50-59 jaar in Non-Profit dan in Profit.
Tabel 1:
Loontrekkenden 2008-2011
nr leeftijd en NACE2008
Tabel 2:
Statuut Belgische bevolking per leeftijd
15-64 jaar
BuG
173 on-line
Printversie (12p)
0. Best voortgaan op de on-line
gepubliceerde versie
(voor correcties en up-dates)
1. Cijfers
Cijfers doen spreken zodat ze een kracht worden in
handen van wie z'n belang wil verdedigen, slimmer worden
dan elke andere t.a.v. wie men zijn belang moet afdwingen, dat is de
uitdaging voor elke socioloog. Met dank voor de uitnodiging die
toelaat om uniek en nog nooit gepubliceerd materiaal dat
essentieel is voor de eindeloopbaandiscussie onder de aandacht te
brengen.
2. Deze uiteenzetting vraagt een minimale voorkennis:
- Weten wat een frequentieverdeling is: verdeling van een bevolking bv
volgens ouderdom van 15 tot 64 jaar
- Een percentage (%): een teller gedeeld door een noemer zodat de mate waarin een kenmerk voorkomt
zichtbaar wordt
- De grafische voorstelling van een frequentieverdeling langs een lijn,
de weergave en projectie ervan op vlak.
- Enig abstractievermogen: je kunnen voorstellen dat iemand die 28 jaar
is in 2009, er 30 is in 2011
- Enige vertrouwdheid met excel (rekenblad), iets dat allicht al in het
lager middelbaar wordt verworven..
Met deze voorkennis, die er een is van lager secundair middelbaar niveau, kan
al het volgende begrepen worden.
3. Gegevens per leeftijdsjaar voor alle NACE sectoren op 5 digit
In tegenstelling tot de OESO gegevens en de standaard verenging van gegevens in categorieën
van 5 leeftijdsjaren, zonder voort te gaan op de evolutie van elke
leeftijd van jaar tot jaar, is het essentieel om per leeftijdjaar het voorkomen
van een bepaalde toestand (werk, werkloosheid..) te kennen en deze jaar
per jaar te meten. Pas dan heeft het zin voor ruimere categorieën vast
te stellen wat de evolutie gedurende een of meerdere jaren geweest is. Zodat men weet bv hoeveel werkenden van 55 jaar in
2010 men nog terugvindt als 56 jarige in 2011, en dit voor de 916
sectoren in de NACE2008 opdeling op 5 digit-niveau (5 cijfers), die een indeling maakt van elke
activiteit in elke economische sector.
4. Statuut van de Belgische bevolking tussen 15 en 64 jaar
Maar eerst een beeld geven op 31/12/2011 - dus uiterst recent - van de
verdeling van de Belgische bevolking per leeftijdsjaar en dit volgens
statuut. Sommige gegevens zijn van voor 2011, maar in hun
leeftijdspreiding zijn ze vergelijkbaar of werden ze geëxtrapoleerd tot
2011.
In onderstaande grafiek wordt de Belgische bevolking geschetst met
telkens een band met een specifieke statuut. Voor de basistabel met
cijfergegevens, zie:Statuut van de Belgische bevolking per leeftijdsjaar tussen
15-64 jaar
De verschillende statuten:
1. Bovenste lijn: totale Belgische bevolking - de top van de
bevolkingsboom (nu 49 jarigen) is binnen 15 jaar 65.
2. RSZ-Tewerkstelling - Loontrekkende tewerkstelling met aangifte aan de
Rijks Sociale Zekerheid
3. RSZ-PPO Tewerkstelling - Loontrekkende tewerkstelling bij Lokale en
Provinciale besturen
4. RSVZ-Tewerkstelling - Tewerkstelling als zelfstandige, in hoofdberoep.
5. UVW+AVW - Uitkeringsgerechtigde Volledige werkloosheid + de Andere Volledig Werklozen
(opleidingen enz.)
6. Werkloosheid onder het uitdovend statuut van Oudere Werklozen 50+, er
komen geen nieuwe meer bij.
7. Werkloosheid onder het statuut van Brugpensioen, nu Werklozen met een
Bedrijfstoelage genoemd.
8. Statuut Ter Beschikking Gestelde (TBS) in het onderwijs, hetgeen
vergelijkbaar is met Brugpensioen
9. (Volledige) invaliditeit in de private sector
10. Vervroegd pensioen om medische redenen (invaliditeit bij ambtenaren)
11. Inkomensvervangende tegemoetkoming voor gehandicapten - Ter info:
Colloqium over
tegemoetkomingen op 06/12/2012
12. Ambtenarenpensioenen
13. Pensioen in de private sector
14. De nog niet of nooit actieve bevolking (verschil tussen alle
voorgaanden en de totale bevolking)
Door het op elkaar leggen van deze activiteitsstatuten wordt per
leeftijdsjaar de werkzaamheidsgraad zichtbaar (% binnen elke leeftijd
van wie werkt op de totale bevolking van elke leeftijd) alsmede het verlies aan
werkzaamheid voortkomend uit de bovenliggende statuten. Binnen de
werkzaamheid wordt ook zichtbaar hoe de samenstellende delen zijn, bv dat
tussen 60 en 64 jaar bijna de helft van de werkzaamheid geleverd wordt
door zelfstandigen, en dat het onzin is te spreken over de werkzaamheidsgraad van 55+ gezien het extreme verschil tussen 55-59 en
60-64 jaar. Voor de basistabel, zie
Statuut van de Belgische bevolking per leeftijdsjaar tussen
15-64 jaar waar ook de berekening van de werkzaamheidsgraad en het
aandeel van loontrekkenden en zelfstandigen per leeftijdsjaar gemaakt
wordt.
5. Volledige werkloosheid per leeftijdsjaar.
De volledige uitkeringsgerechtigde werkloosheid bestaat grosso modo uit
4 statuten:
1. De Uitkeringsgerechtigde Volledig werkzoekenden en niet werkzoekende
UVW (o.a. in opleiding)
2. De werklozen 50+ onder het aflopende oude stelsel
3. Bruggepensioneerden, de doorn in het oog van Noels en co (merk
ook het oor van de TBS) voor wie de werkloosheid de vorm aanneemt van
een liggende ezel.
4. Volledig tijdskrediet of Loopbaanonderbreking.
Op elkaar gelegd ziet dit er zo uit:
Volledig Tijdskrediet/Loopbaanonderbreking is vooral tussen 25 en 45
jaar aan de orde, voor gezinsvorming en voor vrouwen. Het
volledig TK/LBO is praktisch niet aanwezig in de eindeloopbaan.
Het opbod rond eventuele afbouw van TK/LBO getuigt dan ook van volledige onkunde
of is het misogynie.
Een nader toekijken op de alle leeftijden omdekkende band van de werkloosheid (gele vlak) leert dat de
werkloosheid tussen 24 en 35 de hoofdbekommernis moet zijn. Maar ook dat
tot 60 jaar er in feite geen specifiek probleem is, de oude 50+ regeling zal zich zal
zich jaar na jaar zelf ontbinden De piek van de Ter Beschikking Stelling
(brugpensioen van het onderwijs) betreft enkele leeftijdsjaren,
terwijl het brugpensioen om een divers aantal redenen nog een opvang
biedt voor wie het werken te veel geworden is, of die brutaal van de
arbeidsmarkt gekuist wordt.
Evidente oplossingen i.p.v. het opgeblazen eindeloopbaandebat
Eerder dan ouderen
(terug) aan het werk te krijgen is het best jongerentewerkstelling
aandacht te geven, maar meer nog dan dat te werken aan de 2 enige
uitwegen:
1. Werknemers langer aan het werk houden door het werken minder
belastend te maken, dwz bijkomende verlofdagen zonder
inkomensverlies, en deze verlofdagen in te vullen met
jongerentewerkstelling.
2. De niet-actieve bevolking mobiliseren voor tewerkstelling, met
daarin ook de gouden reserve van de migratie en haar dochters.
Daarin liggen evidente oplossingen voor
het met lucht opgeblazen einde loopbaandebat.
6. Minder werken door bijkomen de verlofdagen: 12 op 58jr, 24 op 60
en 36 op 62 jaar.
Zoals in de Non-Profitsectoren kan het werken minder belastend
gemaakt worden door bijkomende verlofdagen. Men zou bv een algemene
regeling kunnen uitwerken met toekenning van bv 12 bijkomende
verlofdagen op 58 jaar, 24 op 60 jaar en 36 op 62 jaar en dit voor alle
werknemers die aan het werk blijven. Een werknemer die afhaakt kost een
werkloosheidvergoeding+opleg brugpensioen of Canada dry, en levert niets
meer op aan de sociale zekerheid of de belastingen. Met de winst door verdere
tewerkstelling van 1 werknemer kunnen voor 4 werknemers de bijkomende
verlofdagen betaald worden. Het is een systeem dat globaal budgettair
winst oplevert en in het slechtste geval kosten neutraal is. Door de
financiële injectie kunnen jongeren in
vervanging komen voor de verlofdagen: Jongeren aan het werk door
minder werken van ouderen!
7.
Instroom en uitstroom tewerkstelling per leeftijdsjaar per sector tussen
2009 en 2011
Zie
Tabel 1:
Loontrekkenden 2008-2011
nr leeftijd en NACE2008. Gezien de gegevens van
31/12/2008 tot 31/12/2011 beschikbaar zijn (met dank aan de RSZ en een
mecenas, gegevens RSZ-PPO zijn gratis)
kunnen de berekeningen van in- en uitstroom gebeuren op 1, 2 of 3 jaar. 2008 wordt uit deze
berekening gehouden omdat de evolutie 2008-2009 'crisis'evolutie is en
te vertekenend (op zich is dit gegeven natuurlijk zeer interessant, maar
daar gaan we hier niet op in). Evolutie op 1 jaar kan toevallig
zijn zodat geopteerd wordt voor een evolutie op 2 jaar, dus tussen 2009
en 2011 en dit voor elk leeftijdsjaar en voor elke sector met
loontrekkende tewerkstelling, met het detail voor de autoassemblage.
7.1. Het 'patattenmesje' van de OESE en het beleid en de scalpel van npdata
De OESO, de Commissie van vergrijzing en de ronde Tafel van de
tewerkstelling en al wie zich er op beroept gebruiken in feite
'patattenmesjes' om de
werkelijkheid te dissecteren, en niemand die er om maalt. Op basis van
het beschikbaar gestelde RSZ- en RSZ-PPO-materiaal wordt chirurgische fijnapparatuur
ontwikkeld om na te gaan waar de werkzaamheidsgraad lekt, waar niet
en dit tot op het niveau van elke deelsector volgens de NACE2008
sector-classificatie op 5 digit.
7.2. Een noodzakelijke correctie op de RSZ-gegevens
Alle gegevens komen van de officiële statistiek van RSZ, RSZ-PPO en andere administraties.
Voor één sector heeft de RSZ, na invoering van de NACE2008 indeling in
2008 een, ook voor hun statistische verantwoordelijken, volledig
onbegrijpelijke beslissing genomen. Tot 2009 werd een goed deel van de dienstenchequestewerkstelling onder 'ander maatschappelijke
dienstverlening' ,Quartaire sector, (88999) geklasseerd, een andere deel bij
de Tertiaire sector als "Reiniging van gebouwen"(81210), zoals door Europa
vereist wordt. Vanaf 2010 werd de dienstenchequestewerkstelling onder de
"Maatschappelijke dienstverlening" getransfereerd naar de "Reiniging van
gebouwen", zonder evenwel de aantallen in 2008 en 2009 aan te passen. Dat
is dus door ons gebeurd, rekening houdend met een equivalente verdeling
over alle leeftijden. De gedetailleerde en totale gegevens voor Tertiair
en Quartair zijn op die manier terug vergelijkbaar geworden. In de tabel
worden deze gewijzigde cijfers, die het totaal niet beïnvloeden, in
schuine druk weergegeven.
7.3. Zichtbaar maken van instroom en uitstroom
Om een adequaat en vergelijkbaar "beeld" op te hangen van de
tewerkstelling en de in- en de uitstroom in de verschillende sectoren wordt
nagegaan in een bepaalde periode, hier 2 jaar, wat de theoretische
tewerkstelling zou geweest zijn indien alle werknemers aan het werk
zouden blijven en er niemand zou bijkomen. De toestand voor 2009 wordt dus
doorgeschoven naar 2011. En dan wordt de werkelijke situatie in 2011
daar bovenop gelegd zodat in het verticale vlak duidelijk wordt waar de
instroom en waar de uitstroom gebeurt. Door deze situatie te
'projecteren' op een vlak wordt het volume van deze in- en uitstroom
visueel in beeld gebracht. Hieronder worden de verschillende stappen nog
eens uitgelegd en geïllustreerd voor de totaalgegevens en voor de 2
laatste stappen ook met de Autoassemblage.
7.3.1. Verdeling van werknemers per ouderdom tussen 15 en 64 jaar in
2009
Hier wordt de verdeling zichtbaar van werknemers volgens leeftijd tussen
15 en 64 jaar.
Elke sector heeft specifieke kenmerken waarin het verleden langs de
leeftijdsopbouw zichtbaar wordt en kan verduidelijkt worden.
Grafiek
leeftijd 2009.
7.3.2. Grafisch beeld van deze groep in
2011 als niemand bijkomt of weggaat
Doorschuiven van deze grafiek van 15-64 naar 17-64 jaar
(de 63 en 64-jarigen van 2009 vallen nu buiten de leeftijdaflijning).
Grafiek
leeftijd 2009 doorgeschoven naar 2011.
7.3.3. Uitzetten van de effectieve verdeling van tewerkstelling in 2011
Door hier de grafiek bovenop te zetten van de 15-64 jarigen die op 31/12/2011
in dienst zijn wordt het volume duidelijk van wie
bijgekomen en wie weggegaan is en dit per leeftijdsjaar. Boven de hypothetische
lijn als niets gewijzigd zou zijn, is instroom, onder deze lijn is
uitstroom.
Grafiek leeftijd 2009+2jaar en 2011
Ter illustratie en gezien de actualiteit geven we een beeld van de leeftijdsverdeling in de
automobielassemblage. In 2009 werkten er nog 21.859 werknemers, in 2011
19.547 of 2.312 minder.
Autoassemblage is een sector met vooral oudere werknemers, (meer nog dan
sommige overheidsdiensten!) met de laatste 2 jaar brugpensioen op 55 jaar als
systeem, zie de terugval op 55 jaar). Voor iemand uit de autoassemblage is 50 jaar maar enkele
jaren vroeger, voor Noels en Co een geconstrueerd drama om de gehele
regeling op de helling te zetten. Instroom van jongeren in de
autoassemblage is de laatste 2 jaar (en ook vroeger) quasi nihil en dan nog enkel
vooral voor -25
jarigen, eens 29 jaar begint de uitval die de laatste twee jaar over de
ganse carrière werd uitgesmeerd. Deze uistroom is beter zichtbaar in de
'projectie' van instroom en uitstroom hieronder, (zie punt 7.3.4)
7.3.4. Projectie van de tewerkstellingslijnen
in- en uitstroom
Boven de basis is instroom en eronder uitstroom. Veel meer dan in de
'opstaande grafiek' wordt in de projectie duidelijk op welk jaar
instroom in uitstroom overgaat en in welke mate dit gebeurt.
Projectie
leeftijd 2009+2jaar en 2011.
De uitstroom de laatste 2 jaar, is zelfs zonder
collectief ontslag, wezenlijk in de autoassemblage. Werknemers of
bedrijf hebben in feite al langer dan vandaag geanticipeerd op de
komende drama's.
Werknemers in de autoassemblage zijn 'elitearbeiders', decennialang
worden zij langs strenge selecties overal in het land uitgezocht en 's
nachts met bussen naar de fabrieken gevoerd. Zowel voor educatief verlof
als voor brugpensioen nemen zij de grootste hap uit het budget, alsmede
tal van andere maatregelen en bij collectief ontslag verdienen zij ook
een 'elite'regeling.
Het sociale systeem destabiliseren of versterken?
Dat de Noelsen de 'elite'regelingen aanpakken om de regeling voor alle
werknemers te destabiliseren geeft goed aan dat de wetenschappelijke en
managerselite geen kaas gegeten hebben van solidariteit en ethisch
bewustzijn. Dat N-VA vooral aanleunt bij deze krachten die de sociale-,
bestaans- en inkomenszekerheid willen ondergraven of onderschikken aan
de eisen van het op winst- en concurrentie gericht bedrijfsleven en haar
aandeelhouders zal hen windeieren leggen. Het verdedigen van de arbeiders en werknemers
die nu hun job zien verdwijnen in de autoassemblage heeft daarentegen de
betekenis van een strijd voor het behoud van de voordelen die voor allen
gelden en voor de grondvesten van het sociale systeem.
8. Algemeen overzicht tewerkstellingsevolutie, in- en uitstroom
8.1. Detailbeeld per sector (een greep uit de 916
NACE2008 subsectoren)
De linken volgen en op de grafiek klikken om terug te keren. Langs
de link bovenaan de grafiek kan men switchen tussen leeftijdsverdeling en
projectie. Wie voor een niet behandelde specifieke sector het grafisch beeld wenst kan
dit aanvragen bij info@npdata.be.
8.2. Enkele vaststellingen voor concrete sectoren met interessante
perspectieven voor kansengroepen
- De post, met haar eigenaardige leeftijdsopbouw. Binnen 6
jaar zal de post te maken krijgen met een extreem personeelstekort dat
enkele jaren zal aanslepen - een unieke kans voor elkeen die op zoek is
naar werk voor kansengroepen, dicht bij huis, gedragen door de bevolking
en van relatief lage kwalificatie.
Verdeling -
In- en uitstroom
- Update: Spoor - De
leeftijdsopbouw van de post is evenwel niets in vergelijking met deze
van het spoor, zie
Verdeling
-
In- en uitstroom.
De leeftijdscurve vertoont een absoluut dieptepunt tussen 43 en 48 jaar
dwz personeelsleden die 20 à 25 jaar geleden werden aangeworven. Toen
was in feite de liquidatie van het spoor als publiek transfortmiddel
betekend. De laatste 20 jaar is de instroom maar met mondjesmaat gebeurd
t.a.v. een meerderheid van een alsmaar ouder wordende personeelsgroep.
Tussen 1988-91 was Jean-Luc De Haene minister van verkeer en tussen
1992-1995 De Croo. Beiden minister hebben dit gemeen dat zij het spoor
volledig hebben laten verkommeren, beperkte investering in
infrastructuur ondermeer de bokke- of waggeltreintjes en de nu reeds
afgeschreven (mauve) dubbeldekkers en met als meest expliciete uiting
het station van Vilvoorde (een DDR-station in België, zo omschreef de
Duitslandkenner Van Istendael het eens). De verjonging is vooralsnog
niet echt op gang gekomen, deze is uiterst minimaal en uitgespreid
tussen 21 en 33 jaar. Maar niet geklaagd: het spoor in België wordt dé
tewerkstellingspool vanaf 2020 met massale aanwervingen om de uitstroom
die op enkele jaren het spoor zal decimeren, op te vangen.
-
De Lijn, MIVB, Tec, met een instroom over alle leeftijdsjaren en
vooralsnog beperkte instroom voor jongere werknemers. Het is ook een sector met
een meerderheid aan oudere werknemers, dus dat belooft voor de toekomst. Zeker De Lijn heeft nog wat goed
te maken bij werknemers van vreemde afkomst gezien zij, mét akkoord van
de vakbonden indertijd, 'vreemdelingen' onwettig hebben uitgesloten van
contractuele arbeid. Dat vooral de talrijke oudere werknemers nog altijd
wat 'verzuurd' zijn kan tegen deze achtergrond geen verwondering wekken.
Verdeling -
In- en uitstroom
- Overheidsdiensten waar de komende 15 jaar bijna de helft
of een goed deel van het personeel met pensioen gaat:
- Defensie:
Verdeling -
In- en uitstroom
- Bewakers in gevangenissen:
Verdeling -
In- en uitstroom
- Politie:Verdeling -
In- en uitstroom
- Brandweer:
Verdeling -
In- en uitstroom
Intermezzo: Het uniform. Niet toevallig betreffen deze eerste drie puntjes allemaal (overheids)beroepen
met een 'uniform', hetgeen maakt dat de toegang in het verleden, soms
onwettelijk afgesloten was of bemoeilijk werd door corporatisme of
exclusies tav inwoners van vreemde afkomst. Door de niemand
sparende veroudering komt men na 20 à 30 jaar op het punt dat deze
fijne, werkzekere en maatschappelijk nuttige beroepen niet meer kunnen
onthouden worden aan de gekleurde medemens. Meer nog dan in andere
beroepen zal er een gestage evolutie op gang komen waarin deze,
geüniformeerde beroepen meer en meer zullen ingevuld worden door
allochtonen. Het betreft daarbij jobs die
mede het symbool zijn van veiligheid en dienstbaarheid in de samenleving,
die dus een hoge graad van allochtone tewerkstelling zullen kennen. Wie rond
zich kijkt, en zeker in De Lijn en ook al bij de Post, ziet daar de tekenen van.
- Onderwijs redt (al jaren) zich zelf, kijk maar:
Verdeling -
In- en uitstroom
- Non-Profit - Al het geroep om een tekort aan personeel
ten spijt, is de Non-Profit de meest expansieve sector die sinds 15 jaar
en ook de laatste 2 jaar, voor alle
bijkomende jobs ook het personeel vindt. In feite organiseert de gezondheids- en Welzijnssector zelf haar tekort, door onnuttige
functies, zoals 'zorgkundige' te creëren die inhoudelijk en baremiek
niets bijbrengen, door (nog altijd) de twijfel te laten bestaan om het
HBO5 (gediplomeerd verpleegkundige) de toegang tot het verpleegkundig
beroep te ontzeggen, en vooral ook door 2.350 logistiek assistenten in
de zorgomgeving (cijfers VDAB 09/2012) werkloos thuis te laten zitten,
terwijl zij in het beroepsonderwijs, het
alternerend leren en ook door de VDAB in speciale cursussen van 350
uren, speciaal opgeleid zijn om het verzorgend en verpleegkundig personeel te ontlasten van
logistieke taken in de zorgafdelingen. Een justinjob-kwalificatie begint
met een ontlasten van verzorgenden en verpleegkundigen van logistieke
taken. Dat het beleid in zorgvoorzieningen deze krachtige personele
input van logistieke assistenten in de zorgomgeving laat liggen is een echte schande. Vraag is
ook
waarom Fons Leroy (VDAB) en Mieke Vanhecke (Katholiek onderwijs) hier
eens geen alarmkreet laten horen tegen zoveel onwil van de werkgevers om
werk te maken van deze logistieke functie die mede door Jozef Pacolet
(professor KUL),
de SERV (zie beroepsprofiel logistiek assistent in de ziekenhuizen) en de Sociale Fondsen
(met betoelaging van de opleidingen) op de kaart is gezet. Waar blijft
de vakbond om hier, langs een bijkomende sociale maribel eens een
stootje aan te geven? Het zou het op 24/10/2012 afgesloten
Sociale akkoord voor
de Federale gezondheidssectoren (Nl) (in
het Frans), toch nog enige kleur kunnen geven. In het akkoord wordt
trouwens met geen woord gerept over de 13de maand waarvan in het Vlaams
akkoord gemiddeld 94% gerealiseerd wordt. Het personeel van de
bejaardenhomes komt in 2014 over naar Vlaanderen en die kijken nu al uit
naar de upgrade van hun eindejaarspremie tot 94% van een 13de maand, Of
worden de bejaardenhomes een Vlaamse sector met 'Belgische' barema's en
eindejaarspremie? Het ziekenhuispersoneel zal deze evolutie, die aan hen
voorbijgaat, met gelaten ogen moeten gadeslaan .
Verdeling -
In- en uitstroom
- Uitzendsector, komt in dit overzicht naar voor als een kleine
marginale sector die meer blaft dan wild vangt:
Verdeling
-
In- en uitstroom
- De Bouw is een stabiele sector die ook de laatste jaren
meer en meer jonge mensen blijft aantrekken die over het algemeen hun ganse leven in de
sector blijven werken, zonder veel uitstroom die pas na 50 op gang komt
en na 55 jaar enig volume krijgt:
Verdeling -
In- en uitstroom
- De Horeca is een jaar op jaar expansieve sector die vooral
jonge mensen aantrekt die er dan ook blijven, de onheilsberichten
waarmee de sector zich momenteel in de aandacht brengt (blackbox) ten
spijt?:
Verdeling -
In- en uitstroom
- In de Maatschappelijke Dienstverlening is de personeelsinstroom
van 30-50 jarigen in de residentiële sector relatief beperkt , zie
Verdeling -
In- en uitstroom
maar zeer hoog in het niet-residentieel segment, zie:
Verdeling -
In- en uitstroom.
De instroom van jongeren in de residentiële sector is hoog, maar niet expansief (dus
niet elk jaar verhogend). In de
niet-residentiële sector, die tot voor 10 jaar een sector met eerder oudere
werknemers was (mede door de instroom op oudere leeftijd), is de
instroom de laatste jaren ook sterk aan het verjongen, hetgeen goed
nieuws is voor de kansengroepen en jongere werklozen.
- Elkeen kan de grafieken bekijken, er nieuwe opmaken voor andere
sectoren en tot zich laten doordringen.
9. Algemene tewerkstellings- en uitstroomgegevens
In onderstaande tabel worden voor de profit- en non-Profitsectoren
en voor de secundaire, tertiaire en quartaire sector de algemene
tewerkstellingsgegevens, evolutie, aandeel op het totaal en voor de
uitstroom% samengebracht. Het zijn alle afgeleide gegevens uit de
basistabel:
Loontrekkenden 2008-2011
nr leeftijd en NACE2008 (17MB) die we hier vooral ter informatie
geven. Enkel op de uitstroom van oudere werknemers gaan we verder in.
In- en uitstroom loontrekkende tewerkstelling België 2009-2011
naar sector |
|
Profit |
Non-Profit |
Totaal |
Secund. |
Tertiair |
Quartair |
1. Tewerkstelling |
|
|
|
|
|
|
2009 |
3.056.422 |
613.075 |
3.669.497 |
767.236 |
1.459.349 |
1.427.862 |
2010 |
3.089.337 |
632.982 |
3.722.319 |
763.205 |
1.487.686 |
1.454.797 |
2011 |
3.104.058 |
644.616 |
3.748.674 |
765.004 |
1.505.195 |
1.461.607 |
2. % op totaal |
|
|
|
|
|
|
2009 |
83,3% |
16,7% |
100,0% |
20,9% |
39,8% |
38,9% |
2010 |
83,0% |
17,0% |
100,0% |
20,5% |
40,0% |
39,1% |
2011 |
82,8% |
17,2% |
100,0% |
20,4% |
40,2% |
39,0% |
3. Evolutie |
|
|
|
|
|
|
2009-2010 |
32.915 |
19.907 |
52.822 |
-4.031 |
28.337 |
26.935 |
2010-2011 |
14.721 |
11.634 |
26.355 |
1.799 |
17.509 |
6.810 |
Totaal 09-10 |
47.636 |
31.541 |
79.177 |
-2.232 |
45.846 |
33.745 |
4. Evolutie % |
|
|
|
|
|
|
% 09-10 |
1,1% |
3,2% |
1,4% |
-0,5% |
1,9% |
1,9% |
% 10-11 |
0,5% |
1,8% |
0,7% |
0,2% |
1,2% |
0,5% |
5. Aandeel in ev. |
|
|
|
|
|
|
%Ev 09-10 |
62,3% |
37,7% |
100,0% |
-7,6% |
53,6% |
51,0% |
%Ev 10-11 |
55,9% |
44,1% |
100,0% |
6,8% |
66,4% |
25,8% |
6. In- en uitstroom |
|
|
|
|
|
|
Instroom -29 jr |
166.319 |
36.175 |
202.494 |
36.542 |
93.470 |
70.827 |
Instroom 30-49 jr |
38.968 |
10.644 |
49.611 |
7.526 |
19.587 |
22.108 |
Uitstroom 50+ jr |
-157.075 |
-15.749 |
-172.824 |
-42.175 |
-60.787 |
-69.722 |
7. % uitstroom (1) |
|
|
|
|
|
|
% uit 50-54 |
-2,49% |
0,42% |
-1,95% |
-4,68% |
-2,47% |
-0,30% |
% uit 55-59 |
-13,39% |
-5,95% |
-12,10% |
-19,08% |
-12,08% |
-9,19% |
% uit 60-64 |
-40,38% |
-27,68% |
-38,28% |
-34,17% |
-36,86% |
-40,89% |
% uit 50-59 |
-7,29% |
-2,25% |
-6,38% |
-10,76% |
-6,64% |
-4,25% |
% uit 50-64 |
-12,67% |
-6,03% |
-11,49% |
-13,88% |
-11,57% |
-10,45% |
(1) Het percentage wordt berekend door de uitval te meten van
48-52 jarigen in 2009 |
en het aantal 50-54 jarigen in 2011. Voor de Non-Profit is dit
+0,67% omdat er meer |
instroom is in deze leeftijdscategorie. Vervolgens wordt de uitval
gemeten van |
van 53-57 jarigen in 2009 en hun aantal als 55-59 jarigen in 2011,
enz… |
|
10.
Eindeloopbaanregeling in de Non-Profit maakt het verschil
10.1. Einde loopbaanregeling Non-Profit zorgt voor 3x lagere uitval
tussen 50 en 59 jaar
Zonder in te gaan op dit uit diverse oogpunten interessante materiaal
is de vaststelling cruciaal dat de in de Non-Profitsectoren
(Gezondheid, Welzijn en Cultuur) de uitval tussen 50 en 39 jaar met
-2,25% meer dan
3x lager ligt dan deze in de profit-sectoren, waar -7,29%
is uitgestroomd van de 48-57 jarigen in 2009 die in 2011 dus 50-95
jarigen zijn. de meetpunten zijn 31/12/2009 en 31/12/2011, dus zeer
recent. Het is zelfs zo dat tot 53
jaar er een bijkomende instroom is van werknemers naar de Non-Profit
sector. De eindeloopbaanregeling in de Non-Profit is het enige
essentiële verschil dat voor dit excellente resultaat kan aangebracht
worden.
10.3. De eindeloopbaanregeling Non-Profit trekt mensen aan in plaats
van voor schaarste te zorgen
Als de werknemers geteld worden in 2011 die dan 50-54 jaar zij en die
48-53 jaar waren in 2009 dan is er een positief saldo, dwz tav hun
aantal in 2009 is er een stijging met 0,42%.
Dat wil ook zeggen dat, in tegenstelling tot wat de werkgevers of
bepaalde beroepsgroepen zeggen, er géén vlucht is uit de sector, ook
niet in de eindeloopbaan, integendeel, dat zelfs tot 53 jaar er een
positief saldo is van de in- en uitstroom en dat er juist werknemers op
latere leeftijd bijkomend aangetrokken worden om in de Non-Profitsectoren te komen werken.
10.4. Bouw de eindeloopbaanregeling uit voor alle sectoren op 58, 60
en 62 jaar
Na 60 jaar is er ook een uitstroom uit de Non-Profitsector (-27,68%) die evenwel
nog 1/3 lager ligt dan in de andere sectoren, waar ze - 40,38%
is. Op 60 jaar werken er
verhoudingsgewijze méér mensen in de Non-Profit juist omdat ze langer
aan het werk gebleven zijn, maar deze grotere groep blijft dus nog
langer aan het werk. Om voor alle werknemers een perspectief op langer
werk te geven is het toekennen van 12 bijkomende verlofdagen op 58 jaar,
nog eens 12 dagen op 60 jaar (dus 24 in het totaal) en nog eens 12 op 62
jaar (dus 36 in het totaal) de sleutel voor langer werken die ook
toelaat dat er meer jongeren voor de vervanging van deze dagen
ingeschakeld worden.
Eindeloopbaandagen: een dubbele win-winsituatie
Een goed deel van de bijkomende aantrek van jongeren in de
non-profitsectoren komt voort uit de vervanging van de
eindeloopbaandagen. Dit geeft een vierdubbel voordeel voor de
sociale zekerheid en de overheidsinkomsten: de oudere werknemers blijven
werken en RSZ en belastingen afdragen en men moet hen geen brugpensioen
of werkloosheid betalen, de jongere werknemers betalen op hun beurt RSZ
en belastingen en voor hen dient geen werkloosheidsvergoeding of andere
specifieke maatregelen meer voorzien te worden.
10.5. Schakel de Fondsen voor Bestaanszekerheid in voor het beheer
Het inschakelen van de Fondsen voor Bestaanszekerheid in de andere dan
Non-Profit sectoren moet er voor zorgen dat de rekening sluitend is, nl
dat voor elke € geïnvesteerd in bijkomend verlof, er bijkomende
tewerkstelling op het terrein gerealiseerd wordt. Ook hiervoor kan men
beroep doen op de rijke ervaring van VESOFO, de Vereniging voor Sociale
Fondsen in de Non-Profit.
10.6. Activeer de pensioenbonus
En de pensioenbonus kan omgezet worden in een 'actief' budget waarbij
het werken voor oudere werknemers langs bijkomende verlofdagen verlicht
wordt in plaats van een bijkomende pensioenopleg die mensen moet lokken
om langer te werken in een even zwaar en belastend werk. Activeer de
pensioenbonus zodat de oudere werknemers geactiveerd blijven en worden.
Zoals reeds gesteld is gans deze toekenning van 12 bijkomende
verlofdagen, telkens op 58, 60 en 62 jaar budgettair opbrengend of
minstens kostenneutraal.
11.
Allochtonen
Geachte aanwezigen, de organisatoren hebben er nauwgezet op gelet om het
woord 'allochtonen' niet te gebruiken, misschien worden ze gesponsord
door De Morgen? Ook in de eigen teksten zijn ze niet terug te vinden.
Toch bestaan ze en zullen zij de komende decennia meer en meer de
gewone, de kansentewerkstelling, evengoed als de precaire tewerkstellingen
bemannen en meer en meer ook bevrouwen: de Marokkaanse jongens in de
uniformen van de overheidsdiensten - "geeft ne Marokkaanse gast werk
met een uniform en de wereld zal beter worden", zo zei me ooit de
voorzitter van een Marokkaanse jeugdhuis - en de dames met hoofddoek aan
de kassas van de warenhuizen, of zoals in Engeland, het verkeer regelend
op de kruispunten. In feite hoeft niemand zich daar zorgen
over te maken. Het zal gewoon gebeuren.
12.
IJkpunten om resultaten van beleid na te gaan
Wil men beleid evalueren dienen ijkpunten uitgezet die toelaten
resultaten op een concreet en gedetailleerd niveau te meten. Wat is de
impact van eindeloopbaanmaatregelen, zoals in de non-Profitsector-, het
generatiepact, de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen, de
tewerkstelling in de autoassemblage enz. Tot op het niveau van elk van
de 916 NACE2008 sectoren kan de evolutie van de tewerkstelling nagegaan
worden, onderscheiden naar RSZ en RSZ-PPO, voor elk leeftijdsjaar en, zo men wil, opgemaakt per
gewest. Alle materiaal is hiervoor bij npdata aanwezig. Wie er op of aan
wil werken moet het maar laten weten.
Met dank voor jullie aandacht.
Jan Hertogen, socioloog
0487 335 552
www.npdata.be
BuG
173 on-line
Printversie (12p)
Tabel 1:
Loontrekkenden 2008-2011
nr leeftijd en NACE2008
Tabel 2:
Statuut Belgische bevolking per leeftijd
15-64 jaar
Naschrift 1: Rad van tong een rad voor de ogen
Men kan zich afvragen waarom al de goed omkaderde studiediensten,
commissies, universiteiten, professoren nalaten om het elementaire
materiaal zoals hier getoond, op te vragen en te verwerken. Is het
luiheid om na verloop van tijd het OESO materiaal af te wachten dat
weliswaar vergelijkend met andere landen, algemene gegevens ophoest dat
het detail en de nuance wegvaagt en enkel toelaat
langs gemeenplaatsen de bevolking en de goedmenende burger een rad voor
de ogen te draaien en de kennis te onthouden die hen weerstandig kan maken
tegen bv. het alsmaar hogere opbod dat Bart De Wever doet mbt
pseudokennis, demagogische napraat en op anti-semitisme en racisme
lijkende uitlatingen tav van de Waalse medeburgers waarbij het
anticommunisme niet ver af is. Het "op profiteren gerichte, corrupte, linkse, niet-hard werkende,
op het zweet van anderen terende jodendom" verrezen in het Walendom?
Mag het een andere plaat zijn?
Naschrift 2: Is "Vernoelsing" geen groter gevaar voor een
welvarend Vlaanderen dan 'Wallonisering'?
|