“De stad
Mechelen heeft een vacature uitgeschreven voor grondwerker, ongeschoolde
arbeid die geen enkele kwalificatie vergt en heeft deze bekendgemaakt aan
20 allochtone organisaties. Er is niemand op afgekomen. Daar is dus een
probleem zowel met allochtonen als met hun organisaties. “ Zo klonk
het bij Polspoel en Desmet
(Dedecker) - VTM, enkele weken geleden en zaterdag 24/2 bij Tim
Pauwels en Kathleen Cools (Somers) in Morgen Beter - VRT. Het gezag waarmee
dit verhaal verteld werd (Burgemeester, Ex-Minister President en
VLD-voorzitter) duldde geen tegenspraak. Daar lig je dan als journalist en
als kijker in de touwen. De schade is toegebracht en de oogst kan door de
heren met dit krachtige en populistische argument binnengehaald worden.
Behalve
dan als dit Mechelse verhaal niet klopt en volledig in tegenspraak is met
de notulen van het College van Burgemeester en Schepenen van 18 januari
2006 waaruit Somers citeerde. Dit verslag werd op eenvoudige vraag door het
hoofd van de personeelsdienst van Mechelen vrijgegeven. Ook hij hoorde
zijn burgemeester citeren uit het door hem opgemaakte rapport zonder dat
er iets van klopte. Het verslag en
bijlage (met aantal allochtonen die zich kandidaat stelden voor alle
functies in Mechelen sinds juni 2005) zijn in annex gevoegd.
Want
wat is de vaststelling van Mr. Hendrickx, hoofd van de personeelsdienst
van Mechelen:
In het huidige personeelsbestand zijn er 2,7%
allochtoon (= niet-Europese afkomst): 25 contractuelen op een totaal van 919
contractuelen en ambtenaren. Op de 45
vacante functies sinds juni 2005 zijn er 1.388
kandidaten rechtsgeldig ingeschreven waarvan 89
allochtonen of 6%. Dit
percentage stijgt tot 13% als
enkel het niveau D (lager secundair niveau en gelijkgesteld) in aanmerking
genomen wordt. Dit komt overeenkom met het % allochtonen in de Mechelse
bevolking van niet-Europese oorsprong, dwz voor
de lager gekwalificeerde functies is er een perfecte gelijkheid met hun
aanwezigheid in de bevolking. Op niveau
C (hoger secundair onderwijs) is dit nog altijd 9%. Voor hoger onderwijs (niveau
B) en universitair onderwijs (niveau
A) is dit 3%, wat nog
altijd 1% meer is dan de
aanwezigheid van allochtonen in het hoger onderwijs.
Opmerkelijk in
het verslag zijn nog volgende resultaten van de tewerkstellingsactie
allochtonen:
• In 2006 worden in het project deeltijds leren / deeltijds werken 17
jongeren aangesteld waarvan 12
jongeren van
allochtone afkomst.
• In het project mobiele
pleintjeswerkers voor bewaking in probleembuurten werden voor het
dienstjaar 2005, 17 jongeren
aangesteld, allemaal allochtone jongeren.
• In het kader van het STOP-IT
project werden in 2005 8
personen aangesteld waarvan 6
van allochtone afkomst.
Deze positieve cijfers zijn de vrucht van het diversiteitbeleid in
Mechelen, niet in het minst van de gemeentelijke diensten en zijn
verantwoordelijken, de verenigingen voor allochtonen, het steunpunt
tewerkstelling dat bij Rzoezie is ondergebracht en het Jobkanaal van VOKA
dat recent zijn activiteiten heeft gestart.
Dit zijn de harde feiten en
eigenlijk mag de burgemeester fier en gelukkig zijn dat in Mechelen de
wil om te solliciteren zo duidelijk aanwezig is bij de allochtonen. Dat de
praktische en theoretische proeven een zware filter zijn om effectief
geselecteerd en aangeworven te worden is een gekend gegeven dat echter
niets van doen heeft met de boodschap van Somers en Dedecker, want daar
ging over ‘grondwerkers’ zonder scholingsvoorwaarde waar niemand als
kandidaat voor ingeschreven had. Waar zijn die grondwerkers dan gebleven?
Van de 45 vacatures is er één
vacature waar noch allochtonen, noch autochtonen op afgekomen zijn, zelfs
niet na 3 oproepen, nl. Technisch medewerker grondwerker – verder omschreven als
3de ploegbaas (bouw en herstellingen) met als
kwalificatieniveau hoger secundair onderwijs. In zijn haast een functie te vinden waar
niemand op afgekomen is heeft Somers de kwalificatievoorwaarde en
technische jobomschrijving genegeerd en enkel gekeken naar ‘grondwerker’ en er meteen ‘zonder
enige kwalificatie’ aan toegevoegd. In zijn hoofd zag hij 20
organisaties van allochtonen en hun doelpubliek deze vacature negeren met
het voor hem verwachte gevolg, nl niemand kandidaat. Voor een technisch
gekwalificeerde functie met verantwoordelijkheid (ploegbaas) is evenwel
zelfs na drie oproepen geen respons gekomen, ook
niet van ‘autochtonen. De VDAB, zo meldt Karel van den Eynde heeft
deze vacature zoals alle andere behandeld, zonder resultaat evenwel. Dit
heeft dus niets van doen met een vacature negeren of niet willen werken
maar met een vacature die kwalitatief en technisch te specifiek was en
geen aantrek vond, ook niet bij allochtonen ondermeer wegens het
kwalificatieniveau. Het ging on deze vacature pertinent niet om
ongeschoolde arbeid, grondwerk, het met de schup werken - dat kan iedereen
toch, maar zelfs dat willen ze niet. Elkeen kan vaststellen dat van de 45
functies er geen enkele was ‘zonder
diplomavereiste’ (niveau E) – zie exceltabel in bijlage.
De provocerende en kwetsende aanbreng op het publieke
forum als zouden allochtonen, inzonder Marokkanen (Mechelen heeft er het
meeste in Vlaanderen wist Somers), niet werkwillig zijn en zelfs de niet
gekwalificeerde jobs mijden, is volledig zonder grond. De schade is
evenwel aanzienlijk, het vooroordeel dieper verankerd, het stigma verder
gekerfd in de allochtone en Marokkaanse ziel . De gemeente en de
burgemeester weten maar al te goed dat slechts 5 van de 45 functies van niveau
D zijn, zij weten dat 80% van de Marokkaanse jongens geen secundair
diploma heeft en dus maar in zeer beperkte mate in aanmerking komt voor
functies van C-niveau. En toch
ligt het sollicitatie% voor allochtonen voor de D-functies op 13% en voor de C-functies op
9%. De
werkelijkheid wordt door Somers echter doelbewust verdraaid.
Wie kan een publiek antwoord geven op deze
desinformatie, wetende dat ook de verantwoordelijken binnen de
administratie en het personeelsbeleid in Mechelen zich geen uitspraken
hierover kunnen permitteren. Zij kunnen enkel het verslag van het
werkelijk genotuleerde in het kader van de openbaarheid van bestuur
vrijgeven, zie
Notulen
College Burgemeester en Schepenen - 18/01/06 en Vacatureoverzicht.
Met vriendelijke groeten,
Jan
Hertogen, socioloog
“Een socioloog
moet mee in het probleem treden, er uitdrukking aan geven en omzetten in
een beleidservaringsgegeven” zo doceerde Ward Leemans, professor
Sociologie KULeuven eind zestiger jaren. Wij zijn hem graag schatplichtig.
|